Polmic - FB

aktualności

Paryż | Prawykonanie „Sonosphère V, Wanda Landowska” Elżbiety Sikory

Sikora14 grudnia 2019 roku o godz. 15:00 w sali Philharmonie de Paris odbędzie się prawykonanie Sonosphère V, Wanda Landowska Elżbiety Sikory na orkiestrę i gitarę elektryczną.

Jak wskazuje tytuł utworu symfonicznego, Elżbietę Sikorę zainspirowała twórczość Wandy Landowskiej, która znana jest nie tylko jako znakomita klawesynistka, prekursorka wykonawstwa historycznego, lecz także kompozytorka. Elżbieta Sikora zaznaczyła: „Jestem przekonana, że Wanda Landowska, z jej apetytem na nowoczesność i żywiołowym charakterem także sięgnęłaby po gitarę elektryczną, gdyby żyła w naszych czasach”.

Premiery utworu Sonosphère V, Wanda Landowska dokona Orchestre Pasdeloup, którą poprowadzi Elena Schwarz. W roli solistki wystąpi Misja Fitzgerald Michel. „Ten utwór ma formę otwartego koła, w którego centrum znajduje się rozbudowane solo gitary, które, niczym czarny diament zatopiony w drogocennym metalu, determinuje kształt całej kompozycji. […] We wspomnianym solo chciałam wydobyć nerwowość i barwę brzmienia gry Jimiego Hendrixa, pozostawiając soliście wolność interpretacji”, komentuje Elżbieta Sikora.

Utwór został skomponowany na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza.

Warszawa | Faktury w Oddźwiękach

NTW grudniu w warszawskim Nowym Teatrze szczególny nacisk kładziony jest na program muzyczny. W ostatnim miesiącu tego roku usłyszymy utwory skomponowane przez Pawła Szymańskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Adama Falkiewicza. 14 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 Orkiestra Sinfonii Varsovii skupi się na różnego rodzaju homo- i heterofoniach.

Homo- i heterofonie, czyli różnego typu faktury muzyczne rozpisane na głosy orkiestrowe, to główny temat koncertu Sinfonii Varsovii prowadzonego przez libańsko-polskiego dyrygenta Bassema Akiki. Partita IV (1986) Pawła Szymańskiego (ur. 1954), z charakterystycznym współgraniem nakładających się na siebie linii o zbliżonych konturach (heterofonia), i Concertino na trąbkę i orkiestrę (2015) Krzysztofa Pendereckiego (ur. 1933), z dominacją jednej melodii nad pozostałymi głosami (homofonia), to przykłady tych skrajnie odmiennych sposobów kompozytorskiego myślenia.

Holzwege (The Way To Nowhere, 1972) Tomasza Sikorskiego (1939-88), notabene autora swoiście pomyślanej antyhomofonicznej Homofonii, niechętnego zbyt wyraźnej organizacji przestrzeni muzycznej, to jeszcze inny, osobny typ muzycznej narracji: na statyczny, obsesyjnie powtarzany chybotliwy motyw, nakładane są elegijne wybrzmienia pozostałych instrumentów, a dramaturgiczne cezury wyznacza cisza. Intensywność skumulowanej energii wnoszą trzy utwory Adama Falkiewicza (1980-2007). Tę dwójkę kompozytorów-rówieśników należących do najpóźniejszego z reprezentowanych tu pokoleń zbliżają do siebie zarówno niezwykła oryginalność talentu i wyobraźni dźwiękowej, podobne wątki biograficzne i przedwczesna śmierć, jak i fakt, że stworzoną przez nich muzykę można usłyszeć jedynie sporadycznie.

Koncertowi z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” Sinfonii Varsovii towarzyszy instalacja audiowizualna przypominająca postać Adama Falkiewicza.

Maria Dutkiewicz

Więcej – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/faktury-w-oddzwiekach 

Szczecin | Różycki i Wars

FS13 grudnia to data, która na oczach większości z nas zapisała się na stałe w najnowszej historii Polski. Tego dnia w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza o godz. 19.00 zabrzmią utwory polskich kompozytorów, które w szczególny sposób nawiązują do skomplikowanych losów naszej narodowej wspólnoty i państwowości w XX wieku.

Ludomir Różycki był jednym z twórców Młodej Polski, okresu dwudziestolecia międzywojennego. Druga wojna światowa wyzwoliła w nim szereg refleksji o naszej rzeczywistości – kształtowanej nie tylko przez nas samych, ale przez wiele czynników, na które rzadko mamy bezpośredni wpływ. Henryk Wars to z kolei pionier polskiego jazzu, żołnierz generała Andersa i jeden z twórców przemysłu muzycznego towarzyszącego Hollywood. Jego historia to poszukiwanie własnego miejsca w świecie – doświadczenie wspólne dla wielu pokoleń Polaków kiedyś, jak i współcześnie.

Solistą wieczoru będzie Janusz Wawrowski - wybitny muzyk związany prestiżowym wieloletnim kontraktem artystycznym z wytwórnią Warner Music. Istotnym polem jego działalności jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności jako pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali. Artysta i tym razem będzie grał na jedynych polskich skrzypcach z warsztatu Stradivariusa.

Materiały promocyjne Filharmonii w Szczecinie

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1161-ROZYCKI__WARS 

Warszawa | Teatralne konteksty i debiut fonograficzny Sinfonia Varsovia String Quintet

SV W grudniu Sinfonia Varsovia String Quintet debiutuje fonograficznie w repertuarze muzyki współczesnej. Zespół będzie można usłyszeć 13 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Nowym Teatrze na koncercie „Orfeusz wśród cieni”, na którym zabrzmi większość dzieł nagranych na płycie Sinfonia Varsovia String Quintet

Na koncercie „Orfeusz wśród cieni” Sinfonia Varsovia String Quintet ukaże wiele wymiarów polskiej muzyki współczesnej w jej kameralnej odsłonie. Tym razem muzycy wykonają mniej powszechne transkrypcje dzieł na skład kameralny, m.in. Quintetto per archi dyrektora artystycznego Orkiestry Sinfonia Varsovia Krzysztofa Pendereckiego oraz cyklu miniatur Pięć melodii ludowych Witolda Lutosławskiego. Spoiwem kompozycji, poza samym faktem ich podwójnej muzycznej egzystencji, są inspiracje folklorem muzycznym obecne w cytatach melodii ludowych.

Oprócz dzieł wybitnych przedstawicieli „polskiej szkoły kompozytorskiej” w repertuarze koncertowym nie zabraknie dzieł kompozytorów XXI wieku. Zabrzmi spektralne Umbrae Andrzeja Kwiecińskiego – kompozytora odwołującego się w swojej twórczości do idiomów awangardowych, z których buduje on repertuar muzycznych gestów w analogii do tych doby baroku. Tytułowe cienie, w kontekście kolorystyki, podkreśli również Votive córki Andrzeja Panufnika – dzieło odwołujące się do tradycji muzyki sefardyjskiej, napisane specjalnie dla muzyków Sinfonia Varsovia String Quintet. W repertuarze znajdzie się także II Kwintet Smyczkowy Jana Duszyńskiego – kompozytora na co dzień piszącego muzykę teatralną i filmową.

Po koncercie przewidziane jest spotkanie z artystami połączone z promocją debiutu fonograficznego zespołu Sinfonia Varsovia String Quintet przypadającego w jubileusz 35-lecia Orkiestry Sinfonia Varsovia.

Anna Piecuch

Więcej – na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Improwizacja – sposób nauczenia, zrozumienia

Freszel16 grudnia 2019 roku o godz. 18.30 w warszawskiej Bibliotece Multimedialnej dla Dzieci i Młodzieży (ul. Tyniecka 40a) będzie miał miejsce koncert „Improwizacja - sposób nauczenia, zrozumienia”, podczas którego odbędzie się prawykonanie światowe nowego utworu Wojciecha Błażejczyka.

Joanna Freszel wraz z kompozytorem Cezarym Duchnowskim oraz akordeonistą Rafałem Łucem będzie śpiewać i improwizować – tłumaczyć muzykę nową słowem, obrazem, dźwiękiem rozłożonym na jego składowe. Wszystko po to, aby dostarczyć widzom wiele inspiracji i przybliżyć współczesną muzykę klasyczną. W programie pojawi się jedno prawykonanie światowe kompozycji Wojciecha Błażejczyka (na głos, akordeon i elektronikę), trzy języki, czterech kompozytorów, oddech, interpretacja.

Koncert będzie zwieńczeniem przyznanego sopranistce Joannie Freszel Stypendium Miasta Stołecznego Warszawy. Śpiewaczka ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Jadwigi Rappé. Jest laureatką licznych konkursów wokalnych, zdobywczynią nagród specjalnych w konkursach międzynarodowych. W 2016 jej płyta Real Life Song została nominowana do nagród polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” w kategoriach „Album Roku Muzyka Współczesna” oraz „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”. W 2017 została laureatką Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”.

Projekt „Improwizacja – sposób nauczenia, zrozumienia” finansuje m.st. Warszawa. Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.mbddim.pl/kalendarz-wydarzen/1575-koncert-improwizacja-spos%C3%B3b-nauczenia,-zrozumienia.html?date=2019-12-16-18-30 

Warszawa | Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”

OMB13 grudnia o godz. 10:00 i 11:30 i 14 grudnia 2019 roku o godz. 10:00 w Miejscu Aktywności Lokalnej (Warszawa, ul. Kłobucka 14) odbędą się kolejne zajęcia dla dzieci w wieku 3-8 oraz ich rodziców, podczas których będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie muzyków i książek.

Główną ideą zajęć, organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Improwizacja jest podstawową, pierwotną i najbardziej radosną formą uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną.

Zajęcia cyklu prowadzą muzycy różnych specjalności, dzięki czemu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Warsztaty dla grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych 13 grudnia poprowadzą: Bartosz Kołsut (akordeon), Jarosław Siwiński (syntezator) i Małgorzata Kołcz (kontrabas). Muzycznym gościem najbliższych warsztatów będzie flecistka Karina Kusior (finalistka konkursu Młody Muzyk Roku 2014) oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński. Zajęcia, które trwają 90 minut z krótką przerwą, poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona. Rejestracja uczestników zajęć odbywa się telefonicznie pod nr. 790 395 228 oraz e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | 29. Portrety kompozytorów

Portrety kompozytorówNajlepsze zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Hashtag Ensemble i Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – wezmą udział w 29. edycji festiwalu „Portrety kompozytorów”, który odbędzie się w dniach 10–11 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (ul. Elektoralna 12, Warszawa).

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów. Program jest tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego twórcy. Podczas najbliższych koncertów poznamy twórczość Marcela Chyrzyńskiego i Eunha Changa.

Prezes Oddziału ZKP w Krakowie Marcel Chyrzyński jest dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. W latach 1994-98 stworzył cykl kompozycji Quasi Kwazi I, II i III na klarnet solo, który miał swoje wykonania w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Korei Płd., Australii i USA oraz był emitowany w programie Andrew Forda The ABC Music Show przez Australijskie Radio. Prawykonanie zaś kompozycji Death in Venice, inspirowanej filmem Śmierć w Wenecji Luchina Viscontiego, odbyła się podczas koncertu monograficznego Chyrzyńskiego w Los Angeles (2017). Kolejny cykl utworów Chyrzyńskiego Reflection jest wyrazem przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Reflection No. 1 powstał na zamówienie kwartetu Amar Corde i wszedł na stałe do repertuaru tego zespołu. Reflection No. 4 prawykonano podczas 27. Takefu International Music Festival w Japonii - kompozycja została zamówiona przez organizatorów przedsięwzięcia. Natomiast Reflection No. 7 został zamówiony przez Chang-min Parka – dyrektora artystycznego Ensemble SoriYuhi i prawykonany w Daegu Concert House. Na grudniowym koncercie odbędzie się premiera polska utworu.

Muzykę kompozytora pochodzącego z Korei Płd. usłyszymy 11 grudnia. Eunho Chang jest absolwentem Keimyung University i UMFC, gdzie uzyskał także stopień doktora sztuki muzycznej pod kierunkiem prof. Marcina Błażewicza. W cyklu utworów Sanjo na instrumenty solowe lub głos kompozytor prezentuje własną wizję tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych. Na jednym z tych instrumentów – saenghwang – zagra tego wieczoru sam Eunho Chang. Usłyszymy również Nokturn Liryczny na tradycyjny chiński flet bambusowy o nazwie dizi. W finale koncertu odbędzie się prawykonanie jego utworu Prism (Pryzmat), który opiera się na odzwierciedleniu różnych barw dźwięków wychodzących z „pryzmatu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Częstochowa | „Graj, póki grasz”, czyli teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera w Częstochowie

Era SchaefferaGraj, póki grasz. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera” – dodatkowe wydarzenie w ramach 11. edycji Ery Schaeffera – odbędzie się 13 grudnia 2019 roku o 19:00 w Teatrze im. Adama Mickiewicza przy ul. Kilińskiego 15 w Częstochowie.

Stworzony przez Fundację Aurea Porta Festiwal „Era Schaeffera”, w którym spotykają się artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki o różnej stylistyce, nie tylko mocno zaznaczył się na mapie ważnych kulturalnych wydarzeń Warszawy. Jego odsłony są prezentowane także w różnych miastach w Polsce i na całym świecie. Tylko jesienią tego roku skład artystyczny zbliżony do tego, który zawita w Częstochowie z schaefferowskim teatrem instrumentalnym, wystąpił z sukcesem w Madrycie.

Graj, póki grasz to teatr instrumentalny Schaeffera w nowej odsłonie – duże, międzynarodowe i interdyscyplinarne widowisko sceniczne inspirowane twórczością jednego z najbardziej wszechstronnych i cenionych polskich artystów współczesnych. Spektakl w reżyserii Macieja Sobocińskiego, który współpracował z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, jest kolażem kreacji aktorskich, tańca współczesnego i różnych form muzycznych. Udział w spektaklu wezmą wirtuoz akordeonu Marcin Wyrostek z zespołem Corazon oraz charyzmatyczny raper Andy Ninvalle, a także aktorzy: Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Marcel Wiercichowski, Sean Palmer i Witold Jurewicz (tu w roli tancerza, wcześniej był choreografem przy powstawaniu spektakli w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). Niezwykłe wydarzenie ukazuje twórczość artysty, który stał się źródłem inspiracji dla następnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | Koncert kameralny pamięci Mieczysława Wajnberga

FNMieczysław Wajnberg, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku, to jeden z „wielkich nieobecnych” muzyki polskiej minionego stulecia – dopiero od kilkunastu lat jego kompozycje pojawiają się coraz częściej w programach koncertów na całym świecie. Zabrzmią m. in. podczas koncertu z udziałem wybitnego Gidona Kremera w Filharmonii Narodowej 10 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

I Sonata na skrzypce solo op. 82 Wajnberga powstała w roku 1964 dla skrzypka Michaiła Fichtenholza. Pięcioczęściowe dzieło łączy elementy tradycji barokowej, klasycznej i romantycznej. VI Sonata na skrzypce i fortepian op. 136 bis powstała w 1982 roku, jednak kompozytor nie włączył jej do oficjalnego katalogu swych dzieł i do 2007 roku pozostawała nieznana. Opatrzona dedykacją „Pamięci mojej matki”, powstała wkrótce po tym, jak Wajnberg dowiedział się – w niemal 40 lat po fakcie! – o tragicznym losie swej rodziny, która zginęła podczas II wojny światowej w hitlerowskim obozie pracy w Trawnikach na Lubelszczyźnie. To niewątpliwie jedno z najbardziej osobistych dzieł kompozytora.

W wykonaniu tria znakomitych muzyków – Gidon Kremer, Georgijs Osokins i Giedrė Dirvanauskaitė – usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena. Chaconne z II Partity d-moll powstała prawdopodobnie w roku 1720 (lub nieco wcześniej) w Köthen. Dzieło stało się źródłem inspiracji dla licznych kompozytorów, którzy dokonywali jej aranżacji na rozmaite obsady. Najsłynniejszą jest wersja Ferruccia Busoniego, włoskiego pianisty i kompozytora przełomu XIX i XX wieku, powstała prawdopodobnie w 1892 roku. Skomponowany w latach 1803–1804 Koncert potrójny C-dur op. 56 to jedno z najbardziej nietypowych pod względem obsady dzieł Ludwiga van Beethovena. Wykonywane dziś opracowanie Koncertu potrójnego na trio fortepianowe bez towarzyszenia orkiestry stworzył w latach 1866–67 Carl Reinecke, niemiecki kompozytor, dyrygent, pianista i pedagog.

Paweł Markuszewski

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny60