Polmic - FB

aktualności

Zielona Góra | Koncert z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz

Sepia EnsembleKoncert „Wizje – Inspiracje – Nawiązania” z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz odbędzie się 10 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej (Plac Powstańców Wielkopolskich 10).

Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Koncert poświęcony jest twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Autorzy kompozycji są wykładowcami tych uczelni.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne, zarówno autorstwa Grażyny Bacewicz, jak i powstałe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat kompozycje współczesnych autorów, w tym aż trzy prawykonania: BallaDo-BallaRe na flet i fortepian Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (2019), W sidłach (BACG) na czterech wykonawców Katarzyny Kwiecień-Długosz (2019) i Quartetto danzante na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian Juliusza Karcza (2019). Program zostanie zaprezentowany dwukrotnie: w Zielonej Górze (10.12.2019) i w Poznaniu (15.01.2020). Kompozycje wykona zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble związany z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Zespół wykonuje współczesny repertuar na rozmaite obsady; występował na koncertach i festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Estonii, Niemczech, Irlandii, Luksemburgu, Austrii, Iranie i Chinach.

Koncert poprowadzi Elżbieta Samosiuk.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.imu.uz.zgora.pl/koncert-muzyki-kameralnej-wizje-inspiracje-nawiazania/ 

Katowice | Koncert laureatów IV Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych – ATMA 2019

NOSPR9 grudnia 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Szymon Drabiński, Wilhelm Pilch i Milena Pioruńska zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Ryterbanda.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Łódź| 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz

AM ŁódźAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz. Jego inauguracją będzie koncert symfoniczny 8 grudnia 2019 roku w Sali Koncertowej Akademii (ul. Żubardzka 2a). Dwuetapowe przesłuchania zostaną rozegrane w dniach 9–14 grudnia w Sali Kameralnej uczelni. Wyniki konkursu poznamy 14 grudnia podczas koncertu laureatów (18.00). Na przesłuchania i finałowy koncert z wręczeniem nagród wstęp jest wolny. Z przesłuchań prowadzona będzie także transmisja live.

Tegoroczna odsłona dedykowana jest skrzypkom wszystkich narodowości i nie obowiązuje w niej limit wieku. W przesłuchaniach konkursowych weźmie udział 96 skrzypków z 27 krajów świata. Oceniać ich będzie międzynarodowe jury, któremu przewodniczyć będzie Łukasz Błaszczyk. W jury zasiądą także: Adam Balas, Bartosz Bryła, Eszter Haffner, Alexey Koshvanets i Szymon Krzeszowiec.

Organizatorzy otrzymali 152 zgłoszenia, spośród których wyłoniono 97 uczestników z takich krajów, jak: Armenia, Australia, Austria, Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Francja, Izrael, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Meksyk, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Singapur, Słowenia, Tajwan, Turcja, Ukraina, Uzbekistan, Wenezuela i Włochy. Uczestnicy obowiązkowo wykonają dwie pozycje z dorobku Grażyny Bacewicz, przy czym Kaprys polski jest obowiązkową pozycją w II etapie. Obok nagród głównych jury konkursu przyzna specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie kompozycji Grażyny Bacewicz.

Konkurs zainauguruje koncert symfoniczny, podczas którego wystąpi Sławomira Wilga – laureatka I nagrody pierwszej edycji Konkursu. Wykona solową partię w VII Koncercie skrzypcowym Bacewicz. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi poprowadzi gościnnie Jerzy Salwarowski – wybitny dyrygent, obchodzący w tym roku jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Pod jego batutą zespół zaprezentuje także poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz Uwerturę fantastyczną „Bajka” Stanisława Moniuszki.

Konkurs jest częścią 2. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, zorganizowanego w ramach obchodów 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci tej wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/2-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz 

Poznań | „Hej, kolęda”

AmadeusOrkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 8 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na koncert „Hej, kolęda” w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Orkiestra pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwory Mikołaja Góreckiego, Karola Lipińskiego i Macieja Małeckiego. Solistami będą: jeden z najsłynniejszych polskich skrzypków, Konstanty Andrzej Kulka, oraz zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków 2016, saksofonista Łukasz Dyczko. Całość koncertu dopełni Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

W programie koncertu znalazły się utwory polskich twórców: Concerto-Notturno (wersja na saksofon i orkiestrę smyczkową) Mikołaja Góreckiego, Rondeau de concert op. 18 i Wariacje na tematy z opery „Kopciuszek” Gioacchina Rossiniego op. 11 Karola Lipińskiego oraz Cicha Noc – Koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie www.amadeus.pl 

Warszawa | 12 minut dla Moniuszki – Wieczór Prawykonań

12 minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa, organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, zapraszają na Wieczór Prawykonań 18 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej o godz. 19.00, podczas którego nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego jest odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł: Poczekalnia godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski); 2001 godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez); Maska godło 211289 (kompozytor Otto Wanke); Imigrant godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik); Szumią, 36o godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek); Klon godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Podczas Wieczoru Prawykonań nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród. Zwycięzca Konkursu otrzyma nagrodę główną w wysokości 40 000 złotych oraz tytuł zwycięzcy Konkursu. Pozostali finaliści otrzymają nagrody w wysokości 20 000 złotych oraz tytuły laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem laureata nagrody publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2019-2020/12-minut-dla-moniuszki-wieczor-prawykonan/termin/2019-12-18_19-00/ 

Filharmonia Narodowa: Przesłuchania na stanowisko muzyk solista – zastępca koncertmistrza

FNFilharmonia Narodowa ogłasza przesłuchania na stanowisko muzyk solista – zastępca koncertmistrza (I skrzypce – pełny etat). Przewidywany termin przesłuchań: 27 stycznia 2020 – I etap oraz 28 stycznia 2020 – II etap.

Zainteresowani proszeni są o złożenie podania oraz życiorysu artystycznego w Sekretariacie Filharmonii Narodowej – pok. 109, pocztą na adres: ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, faksem: 22 55 17 200 lub pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w nieprzekraczalnym terminie do 13 stycznia 2020.

Wskazane jest doświadczenie w specjalności skrzypce solista. Filharmonia zastrzega sobie prawo zaproszenia na przesłuchanie wybranych kandydatów. Osoba zakwalifikowana do przesłuchania otrzyma indywidualne zaproszenie, zawierające szczegółowe informacje. Filharmonia zapewnia akompaniatora /strój fortepianu a 442 Hz/.

W dokumentach rekrutacyjnych należy umieścić następującą klauzulę: Wyrażam zgodę, aby Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, przetwarzała moje dane osobowe, umieszczone w dokumentach przedstawionych przeze mnie podczas procesu rekrutacji w celu przeprowadzenia przesłuchania. Wiem, że w każdej chwili mogę cofnąć udzieloną zgodę. Wiem, że cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed cofnięciem zgody.

Więcej informacji można uzyskać w Sekretariacie Filharmonii Narodowej, tel. 22 55 17 102 lub 103.

ZAŁĄCZNIKI:
Materiał orkiestrowy na przesłuchania
Obowiązek informacyjny dla Kandydata

Premiera płyty „Time to Time” Macieja Zakrzewskiego

Zakrzewski9 grudnia 2019 roku nakładem wydawnictwa Ars Sonora ukaże się autorska płyta gdańskiego kompozytora i organisty Macieja Zakrzewskiego Time to Time. Nagrań dokonano na organach Archikatedry pw. św. Stanisława Kostki w Łodzi.

Tytuł płyty Time to time – od czasu do czasu – ma znaczenie symboliczne. Z jednej strony odnosi się do procesu tworzenia dzieła, które powstaje w różnych odstępach czasowych, nieskrępowane koniecznością zrealizowania zadania w sztywnych ramach, z drugiej zaś strony nawiązuje do filozofii czasu w muzyce – jej przemijania, ulotności, czasowości.

Na płycie znajdzie się siedmioczęściowa suita The Allegories będąca muzycznym obrazem współczesności, w którym odwieczne, ważne pytania, idee, żywioły, emocje stykają się z rzeczywistością wirtualną, zmieniającą nasze postrzeganie życia w społeczeństwie (Like, Face to book, To be or not online, Log out). To dramatyczne zagubienie w dwóch rzeczywistościach każe na nowo postawić pytanie o to, co jest realne, ważkie, ponadczasowe, a co jest tylko ułudą, kreacją, galanterią.

Poza tym na płycie nagrany jest Psalterium – czteroczęściowy cykl ilustrujący kolejne, wybrane teksty psalmów ze Starego Testamentu (Ps. 91 „Kto się w opiekę oddał Najwyższemu”, Ps. 7 „Panie, Boże mój, w Tobie szukam schronienia”, Ps. 113/117 „Alleluja, Chwalcie Pana wszystkie narody”), choć otwiera go żydowska modlitwa Szema Ijzrael („Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny! A będziesz miłował Wiekuistego, Boga twojego całym sercem twoim, i całą duszą twoją, i całą mocą twoją”). Psalterium to odpowiedź na dychotomię świata zobrazowanego w The Allegories.

„Muzyka jest sztuką dojrzałego operowania czasem. Wypełnianiem pustej przestrzeni przekonującą ideą. Tworzeniem imaginacji w konkretnie uwarunkowanej sytuacji. To mój czas. Muzyczny. To także jest Wasz Czas. Spotkajmy się w nim” – zachęca w przedmowie do płyty Maciej Zakrzewski.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona kompozytora https://maciejzakrzewski.pl/ 

Katowice | Premiera „Quasi una Sonata” Krzysztofa Meyera

Światowej sławy artyści, recitale, kameralistyka, przekrojowy repertuar i inspirujące interpretacje – to wszystko znajdziecie w cyklu koncertów NOSPR „Po mistrzowsku”. Przed nami kolejny wieczór z mistrzami: 8 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w podróż po różnych muzycznych stylach zabiorą nas Maciej Frąckiewicz, Lukasz Kuropaczewski i Marek Bracha.

Gwiazdą wieczoru będzie laureat m.in. Paszportu Polityki oraz wielu międzynarodowych nagród, znakomity akordeonista Maciej Frąckiewicz. Niewielu jest na polskiej scenie artystów, którzy równie aktywnie współpracują z kompozytorami i inspirują powstawanie nowych utworów. Maciej Frąckiewicz przyczynił się do napisania i prawykonania blisko 100 nowych kompozycji. Podczas recitalu w NOSPR premierę będzie miało kolejne, dedykowane mu dzieło – Quasi una Sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera, które wykona wspólnie z cenionym gitarzystą, Łukaszem Kuropaczewskim. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ponadto, w programie znajdziemy pełen przegląd sonat akordeonowych, od tych pisanych w XIX wieku na koncertynę (prototyp bandoneonu) po wyszukane, współczesne dzieła, eksplorujące nowe możliwości techniczne instrumentu, w tym Sonatę da chiesa na akordeon solo op. 72 Dariusza Przybylskiego.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Warszawa | 100. rocznica urodzin Mieczysława Wajnberga

WajnbergZ okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w dniach 7–9 grudnia 2019 roku odbędą się trzy koncertowe wieczory z udziałem światowej sławy muzyków.

7 grudnia flecistka Ania Karpowicz, pianista Marek Bracha oraz Hashtag Strings wykonają program złożony z wczesnych kompozycji Mieczysława Wajnberga. Finałem wieczoru będzie Koncert podwójny na flet, fortepian i orkiestrę smyczkową – nowy utwór młodego warszawskiego kompozytora Mikołaja Majkusiaka, inspirowany XXI Symfonią „Kadisz” Wajnberga. Tego wieczoru premierę będzie miała również płyta winylowa WarszeMuzik vol.1 wydana nakładem Requiem Records, zawierająca utwory Mieczysława Wajnberga szczególnie związane z Warszawą.

8 grudnia odbędzie się spotkanie z brytyjskim muzykologiem dr Danielem Elphickiem, którego książka Music behind the Iron Curtain: Weinberg and his Polish Contemporaries ukazała się jesienią nakładem Cambridge University Press. Po wykładzie w holu głównym Muzeum POLIN duet Mark Glanville (bas-baryton) oraz Marc Verter (fortepian) zaprezentują pieśni Wajnberga skomponowane do słów Tuwima i Pereca.

9 grudnia, podczas koncertu finałowego w ramach cyklu „Wajnberg@100” wystąpi ambasador twórczości polsko-żydowskiego kompozytora – Gidon Kremer. Wybitny łotewski skrzypek i dyrygent na scenie Muzeum POLIN zaprezentuje polską premierę Chronicle of Current Events (Kronika wydarzeń bieżących). Muzyce Wajnberga towarzyszyć będzie projekcja wideo. Obok Kremera wystąpią orkiestra Kremerata Baltica oraz soliści: Eszter Zemlenyi (sopran) oraz Georgijs Osokins (fortepian).

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/aktualnosci/2019/11/06/100-rocznica-urodzin-mieczyslawa-wajnberga