Polmic - FB

aktualności

Warszawa | XI Festiwal „Era Schaeffera”

Era Schaeffera

XI Festiwal „Era Schaeffera” odbędzie się 24 października 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim Basenie Artystycznym (ul. M. Konopnickiej 6).

Festiwal Era Schaeffera to wydarzenie cykliczne z pogranicza muzyki, teatru i tańca, promujące bogaty dorobek twórczy polskiego współczesnego kompozytora, teoretyka muzyki, dramaturga, filozofa i grafika Bogusława Schaeffera, odbywające się regularnie w sezonie jesiennym od 2009 roku w Warszawie. Festiwal jest multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u.

XI „Era Schaeffera” to połączenie prezentacji utworów Bogusława Schaeffera z obchodami jego 90-tych urodzin. Profesor zmarł niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach, tegoroczny Festiwal będzie więc także symbolicznym pożegnaniem z Mistrzem.

28 września 2919 w Teatro Replika w Madrycie Festiwal miał swoją hiszpańską odsłonę: zaprezentowane zostało przedstawienie pt. Viva Schaeffer w ramach obchodów 100-lecia nawiązania stosunków polsko-hiszpańskich. Wykonania artystów scen polskich i zagranicznych będą częścią multimedialnego spektaklu The Eternal Carousel połączonego z pokazem graficznych dzieł Schaeffera 24 października w warszawskim Basenie Artystycznym. W oprawie muzycznej spektaklu w reżyserii Macieja Sobocińskiego zostaną wykorzystane fragmenty utworów Schaeffera w interpretacji i opracowaniu młodych polskich wykonawców i kompozytorów. Udział w przedsięwzięciu wezmą aktorzy Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, akordeonista i kompozytor Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, śpiewak Janusz Radek, raper Andy Ninvalle, skrzypek i kompozytor Patryk Zakrocki, pianista Maciej Piszek oraz kompozytor i pianista Andrzej Karałow.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie http://aureaporta.eu 

Wrocław | Bagatele i premiery

NFM

24 października 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert kameralny LutosAir Quintet, podczas którego zostaną prawykonane aż trzy utwory polskich kompozytorów.

LutosAir Quintet jest jednym z najprężniej działających zespołów instrumentów dętych wykonujących muzykę współczesną. Powstał w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego.

Czwartkowy koncert rozpocznie wykonanie Sześciu bagatel na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię autorstwa węgierskiego kompozytora Györgya Ligetiego, który przeszedł do historii jako wielki awangardzista. Bagatele są jego wczesnym dziełem, napisanym w 1953 roku, jeszcze przed wyjazdem z ojczyzny, a zastosowany w nich język muzyczny jest bardziej przystępny od późniejszych kompozycji artysty.

Pozostałe utwory w programie napisane zostały przez współczesnych polskich kompozytorów. Wrocławska publiczność będzie miała ponadto niepowtarzalną okazję do wysłuchania prawykonań Sekstetu dętego wrocławskiej kompozytorki Ewy Podgórskiej, Dr JanKeys altowiolisty i kompozytora Dawida Pajdzika i suity koncertowej Ranwers na klarnet basowy i kwintet dęty Nikoli Kołodziejczyka. Zamówienie utworu Ranwers dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Agnieszka Frei

Więcej informacji – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7269 

Warszawa | SuperSam +1: Marta Zapparoli & Piotr Zabrodzki

SuperSam

Marta Zapparoli i Piotr Zabrodzki wystąpią w ramach kolejnego koncertu z cyklu "SuperSam +1", który odbędzie się 24 października 2019 o godz. 20:00 w warszawskim Domu Zabawy i Kultury "DZIK" (ul. Belwederska 44a).

„SuperSam+ 1" to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1" prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Marta Zapparoli to eksperymentalna artystka dźwiękowa, artystka radiowa, improwizatorka, performerka i badaczka. Od 2007 roku mieszka i tworzy w Berlinie. W ciągu minionych 14 lat jej praca z dźwiękiem skupiona była na nagrywaniu odgłosów otaczającego ją świata przy wykorzystaniu rozmaitych urządzeń. Ze wszystkich nagrań, które wykonała na całym świecie tworzy narracyjne i wizjonerskie dźwiękobrazy. Podczas występów live przetwarza materiał dźwiękowy i stawia go w nowym kontekście, konsekwentnie zmieniając oryginalny charakter nagrań. Jej celem jest stymulowanie myślenia krytycznego, świadomości, pamięci i wyobraźni dźwiękowej u swoich słuchaczy.

Piotr Zabrodzki jest pianistą i kompozytorem, absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce z poczuciem humoru łączy improwizację jazzową z sonorystyką oraz heavy metal z elektroniką. Jest muzykiem bardzo elastycznym i wszechstronnym, o czym świadczy liczba zespołów, w których gra: LXMP, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, The Kurws, Blast Muzungu czy SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami awangardowymi, taki jak Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi, Ove Volquartz oraz Tabata Mitsuru.

Patronat medialny nad cyklem koncertow objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stroniehttp://supersam.mozg.pl/

Kraków | Kameralna jesień: rozpoczyna się VI Krakowska Jesień Muzyczna

Krakowska Jesień MuzycznaJuż po raz szósty Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” wraz z Filharmonią Krakowską im. Karola Szymanowskiego zapraszają do uczestnictwa w Krakowskiej Jesieni Muzycznej. Organizatorzy proponują cykl pięciu koncertów, które odbędą się w dniach 20–24 października w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie, oraz koncert towarzyszący 28 października 2019 roku.

Program tegorocznej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, utworów współczesnych i tych należących do klasyki repertuaru przeznaczonego na kameralne składy instrumentalne. W tym roku zaproszenie do wykonania koncertu inauguracyjnego przyjął znany i lubiany przez publiczność oraz doceniany przez krytykę Lutosławski Quartet, który zaprezentuje utwory Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Dymitra Szostakowicza.

Drugiego dnia festiwalu duet jakiego jeszcze na Krakowskiej Jesieni Muzycznej nie było, czyli flecistka Ania Karpowicz oraz pianista Marek Bracha, zaprezentują program składający się z dzieł Mieczysława Wajnberga, Tadeusza Zygfryda Kasserna oraz Aarona Coplanda.

Trzeciego dnia koncert na cztery ręce: Piotr Różański i Grzegorz Mania zasiądą przy jednym fortepianie i zaprezentują dzieła Antonina Dvořáka, Ignacego Jana Paderewskiego, Emila Wojtackiego, Władysława Żeleńskiego oraz Johannesa Brahmsa. Dzień czwarty to również premiera: skrzypek Volodja Balzarolsky oraz pianista Peter Caelen wykonają po raz pierwszy w Polsce utwór For Fred amerykańskiego kompozytora Aarona Altera. W programie znajdą się również dzieła Leoša Janáčka, Antonina Dvořáka, Ludomira Różyckiego i Johannesa Brahmsa.

Na zakończenie tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej sopranistka Joanna Freszel i pianista Bartłomiej Kominek zaprezentują wybór pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Alberto Ginastery i Sławomira Zamuszko. Podczas tego koncertu artyści dokonają także światowej premiery utworu Marty Ptaszyńskiej Rozmowy z Aniołem, zamówionego i napisanego specjalnie na szóstą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Aleksandra Kuzemko

Program wydarzenia dostępny jest na stronie http://kjm.festiwalmuzyczny.com/ 

Kielce | Scena dla muzyki polskiej

FS22 października 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga utwory polskich kompozytorów XIX–XX wieku usłyszymy w interpretacji Cracow Duo. Koncert odbędzie się w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców.

W repertuarze koncertu znalazły się utwory napisane w oryginale na wiolonczelę i fortepian. Program ukazuje przekrój tych dzieł od Introdukcji i Poloneza Fryderyka Chopina, którego wiolonczela była preferowanym w kameralistyce instrumentem, po twórczość Aleksandra Tansmana, kompozytora polskiego, który tak jak Chopin, również był związany z Paryżem. Kluczem kompozycyjnym programu było ukazanie różnorodności form i gatunków – od miniatur lirycznych, przez jednoczęściowe swobodne formy narracyjne, po formy cykliczne i sonaty. Prezentowane utwory należą do stałego repertuaru Cracow Duo, którego członkowie od czasu rozpoczęcia wspólnej działalności przyczynili się do popularyzacji wielu z wymienionych kompozycji.

Artyści zyskali uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych. Występowali m. in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St. Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Zorganizowali również tournées promujące muzykę polską (Bliski Wschód, Kaukaz, Gruzja, USA, Korea Płd., Meksyk, Brazylia, Argentyna, Chiny). Magazyn The Strad pisał: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_22.10.19.html 

Warszawa | Muzyka wiary – muzyka pokoju 2019

Muzyka wiary21 października 2019 roku w Warszawie rozpocznie się trzecia edycja festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju. W tym roku usłyszymy wyjątkową plejadę gwiazd muzyki jazzowej, klasycznej i improwizowanej. Wystąpią: Royal String Quartet, Wacław Zimpel i Marcin Masecki, Bastarda, Tomasz Pokrzywiński i Joanna Halszka Sokołowska oraz z solowym projektem Jerzy Rogiewicz. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.

Festiwal nawiązuje do zainicjowanych przez Jana Pawła II w 1986 roku międzyreligijnych spotkań w Asyżu. Stąd pomysł na projekt, w którym głównym bohaterem jest muzyka sakralna różnych kultur i religii. W 2003 roku Jan Paweł II apelował: „Kiedy tak jak teraz, wojna zagraża losom ludzkości, jeszcze większego znaczenia nabiera głoszenie z mocą i przekonaniem, że tylko pokój jest drogą do zbudowania społeczeństwa bardziej sprawiedliwego i solidarnego”.

Tegoroczna edycja festiwalu to podróż przez kilka światów muzycznych. Royal String Quartet przygotował wyjątkowy koncert, w którym znalazły się kompozycje Arvo Pärta, Gregoria Allegriego, Jamesa MacMillana, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Pawła Szymańskiego. Artyści dokonując wyboru chcą wskazać pierwiastek sacrum w bogatej twórczości wielkich mistrzów.

Wacław Zimpel i Marcin Masecki, wybitni improwizatorzy, zmierzą się z mistycznymi utworami Oliviera Messiaena. Muzyczną twórczość chasydów przedstawi publiczności festiwalu niezawodna Bastarda. Tomasz Pokrzywiński wspólnie z Joanną Halszką Sokołowską zmierzą się z Melodiami na Psałterz Polski. Festiwal zamknie Jerzy Rogiewicz, który sięgnie do kanonicznego zbioru kolęd i posiłkując się dość skromnym instrumentarium: jazzową perkusją, dzwonkami, gongami, marakasami i autoharfą wyczaruje bardzo osobistą i hipnotyzującą muzyczną przestrzeń.

Niemal wszystkie projekty muzyczne powstały specjalnie na festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju.

Na wszystkie koncerty obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne na stronie http://muzykawiary.pl/ 

Warszawa | Koncert poświęcony Elżbiecie Sikorze

SikoraOrkiestra Polskiego Radia w Warszawie i Program 2 Polskiego Radia zapraszają 20 października 2019 roku o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert jubileuszowy z okazji 75. urodzin Elżbiety Sikory.

Wybitna kompozytorka Elżbieta Sikora jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu, w Groupe de Recherchers Musicales, pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i Francois Bayle’a. Od 1981 roku mieszka we Francji. Jako stypendystka Rządu Francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w IRCAM i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. Była stypendystką miasta Mannheim, a także Fundacji Kościuszkowskiej podczas studiów muzyki komputerowej w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanford pod kierunkiem Johna Chowninga. Prowadziła przez lata zajęcia z dziedziny muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium w Angoulême oraz w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jako visiting profesor uczyła kompozycji na Uniwersytecie w Chicago, prowadziła także zajęcia na Uniwersytetach w Marne la Valée, w Gdańsku, w Monachium i w Warszawie. Elżbieta Sikora była w latach 2011-2017 Dyrektorem Artystycznym festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Utwory Elzbiety Sikory wydawane przez PWM i Chant du Monde są wykonywane na całym świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego Anna Mikołajczyk (sopran) oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy wykonają Partitę z III Suity barokowej i Lamento z opery Madame Curie autorstwa Elżbiety Sikory. Ponadto odbędzie się prapremiera jej utworu Przejście podziemne na orkiestrę z warstwą elektroniczną.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 

Warszawa | Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum

Collegium Cantorum20 października 2019 o godz. 17.00 w Bazylice św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum”, będący premierą płyty monograficznej, wydanej przez DUX.

Romuald Twardowski. Sacrum * Profanum to płyta, która w przededniu 90. urodzin polskiego kompozytora Romualda Twardowskiego zwraca uwagę na jego ważny i pokaźny wkład w rozwój polskiej muzyki chóralnej. Kariera Twardowskiego, która rozpoczęła się w latach 50-tych ubiegłego wieku i trwa do dziś, to ogromny dorobek muzyczny, który stanowi trwały wkład w skarbnicę naszej kultury narodowej. Twórczość tę cechuję wielorakość form i gatunków, mistrzostwo warsztatu, a jednoczy je osobowość kompozytora wiernego zasadzie: jedność w różnorodności. Płyta, realizowana pod czujnym okiem Twardowskiego, to wspaniały wyraz jego myśli, a wiernie oddany zamysł twórczy stanowy wyjątkowe świadectwo jego kompozytorskiej drogi przez muzykę chóralną a cappella.

Koncert premierowy to wyjątkowa okazja by wysłuchać utworów nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum na żywo, a także wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu, na którym obecny będzie Romuald Twardowski, jego bliscy, przyjaciele i przedstawiciele środowiska muzycznego. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Janusz Siadlak – założyciel i dyrektor Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, który zainteresowanie polską muzyką chóralną wyraża poprzez kolejne unikatowe albumy, będące trwałym śladem bogactwa polskiej twórczości a cappella. Koncert jest organizowany we współpracy z Oddziałem Warszawskim ZKP.

Koncert dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura - Interwencje 2019". Płytę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Lublin | Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich

AkordLubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich”, który odbędzie się w Archikatedrze Lubelskiej 20 października 2019 roku o godz. 20.15.

Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich od roku 1988 organizuje cykl koncertów kameralnych, a niekiedy też symfonicznych o nazwie „Akord”. Głównym założeniem cyklu jest promocja dokonań kompozytorów związanych z Lublinem i Lubelszczyzną. W latach 1988–2015 zorganizowano piętnaście edycji koncertów.

Patronatem honorowym tegoroczny koncert objął Metropolita Lubelski, ks. Arcybiskup Stanisław Budzik. Wykonawcami będzie renomowany lubelski chór „Camerata Lubelska” pod dyrekcją Tomasza Orkiszewskiego. Słowo o muzyce wygłosi Prezes Oddziału Lubelskiego ZKP Mariusz Dubaj. W programie znajdą się kompozycje chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Kazimierza Górskiego, Andrzeja Nikodemowicza, Mieczysława Mazurka, Henryka Czyżewskiego i Mariusza Dubaja. Przewidziane są dwa prawykonania: Tryptyk Andrzeja Nikodemowicza oraz Missa Nova w języku łacińskim Mariusza Dubaja.

Koncert dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” za pośrednictwem Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie.

Oddział Lubelski ZKP