Polmic - FB

aktualności

Szczecin | V Szczecin Classic

Data wydarzenia: 27-04-24

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczecin Classic 2024Tajemniczy, intuicyjny i inspirujący Festiwal po raz piąty porwie Szczecinian, tym razem przekraczając granice zmysłów. Największy na Pomorzu Zachodnim festiwal muzyki klasycznej SZCZECIN CLASSIC odbędzie się pod hasłem „6 zmysł” w dniach 27 kwietnia - 3 maja 2024 roku. Muzycy zagrają na strunach wyobraźni podczas pięciu wyjątkowych koncertów. Zaplanowano ponadto wydarzenia towarzyszące w ramach cyklu „Maltówka".

Różnorodne składy zespołów od duetów po wielką festiwalową orkiestrę, urozmaicony i zaskakujący program, pełen wielkich nazwisk: zarówno kompozytorów, jak i wykonawców. Wystąpią światowej sławy artyści, soliści i liderzy czołowych europejskich orkiestr: Vasko Vassilev, Daniel Stabrawa, Jakub Jakowicz, Emanuel Salvador, Andriy Viytovych, Konstantin Heidrich, Piotr Szumieł, Janusz Widzyk. Udział w koncertach wezmą także wykonawcy młodzi, którzy będą szkolić się podczas kursów mistrzowskich Szczecin Classic Academy.

Ponownie ogłoszony został również konkurs na rezydencję zespołu kameralnego, a zespół, który zdobyłtytuł rezydenta, wykona autorski koncert oraz otrzyma nagrodę w wysokości 10000 zł.

Czytaj więcej: Szczecin | V Szczecin Classic

Warszawa | ĄsąBąble w Hashtag Lab: "Nuci rzeczka"

Data wydarzenia: 27-04-24

HashtagLab 27 4 2024Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zanurzeni w dźwiękach takich kompozytorów, jak Grażyna Bacewicz, Philip Glass i Henry Mancini, dzieci w wieku 3–7 lat i bliscy im dorośli zanurkują wraz z artystami w zakamarki wyobraźni. Najbliższe międzypokoleniowe koncerty performatywne w ramach cyklu "ĄsąBąble" odbędą się w Hashtag Labie 27 kwietnia 2024 o godz. 10.00 i 12.00.

“Nuci rzeczka” to działanie performatywne łączące muzykę wykonywaną na żywo oraz ruch. Wspólnie z muzykami uczestnicy wydarzenia pobudzą swoje zmysły, ciała i wyobraźnię. Poprowadzą koncert choreografka i tancerka Aleksandra Bożek-Muszyńska oraz Anna Szawiel.

Utwory wykonają skrzypaczka Marta Piórkowska i pianista Krzysztof Kozłowski.

Czytaj więcej: Warszawa | ĄsąBąble w Hashtag Lab: "Nuci rzeczka"

Wrocław | Bolero – finał Akademii Orkiestrowej NFM

NFM 27 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert wieńczący tegoroczną edycję Akademii Orkiestrowej NFM odbędzie się 27 kwietnia 2024 o godz. 18.00. Wezmą w nim udział instrumentaliści NFM, uczestnicy dwóch akademii orkiestrowych – z NFM oraz Staatskapelle Berlin, a poprowadzi ich pochodzący z Chin Jong-Jie Yin, który wygrał XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. W roli solistki wystąpi kazachska skrzypaczka Meruert Karmenova.

W programie znajdą się cieszące się ogromną popularnością Bolero Maurice’a Ravela i Uwertura kubańska Georga Gershwina.

Laureatka II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego wykona II Koncert skrzypcowy patrona konkursu, należący do jego najpopularniejszych kompozycji. Po przerwie artyści wykonają suitę Henryka Warsa Szkice miejskie, napisaną na początku lat pięćdziesiątych XX w. po emigracji kompozytora do Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Czytaj więcej: Wrocław | Bolero – finał Akademii Orkiestrowej NFM

Zielona Góra | 65. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda – koncert finałowy

65. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda – koncert symfonicznyPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

26 kwietnia 2024 o godz. 19.00 poznamy zwycięzców jubileuszowego 65. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda podczas koncertu finałowego, który po raz pierwszy odbędzie się Filharmonii Zielonogórskiej. Utwory finalistów prawykona Orkiestra Filharmonii pod batutą Macieja Tomasiewicza. W roli solistki wystąpi wybitna skrzypaczka Agata Szymczewska. Na koncert przybędzie Prezes Związku Kompozytorów Polskich dr Mieczysław Kominek.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej Konkurs Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny ZKP. Przedmiot konkursu jest każdego roku inny. W tym roku jest to utwór jednoczęściowy lub cykl miniatur na trąbkę i fortepian albo na skrzypce, altówkę lub wiolonczelę solo.

Czytaj więcej: Zielona Góra | 65. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda – koncert finałowy

Rezydencja im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej

Mycielski ZygmuntStrzyżowskie Towarzystwo Muzyczne, Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej zapraszają muzyków wykonawców, kompozytorów, muzykologów, naukowców, pisarzy, poetów, krytyków i publicystów muzycznych do udziału w nowym projekcie - Rezydencji im. Zygmunta Mycielskiego. Rezydencja ma na celu przywracanie pamięci o pochodzącym z Wiśniowej twórcy, poprzez sięganie do jego muzyki oraz pism muzycznych i literackich. Termin składania wniosków upływa 15 czerwca 2024 roku.

Pobyt rezydencyjny ma służyć ich popularyzacji, nowym odczytaniom, a także rozwijaniu twórczych pomysłów do nich nawiązujących. Celem projektu jest wsparcie muzyków wykonawców, kompozytorów, muzykologów i krytyków muzycznych, a także pisarzy i poetów oraz naukowców różnych dziedzin, dla których postać Zygmunta Mycielskiego oraz bliskich mu twórców (muzyków i pisarzy) stanowić będzie punkt odniesienia oraz źródło własnych inspiracji twórczych lub naukowych.

Czytaj więcej: Rezydencja im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej

Lusławice | BISMA Bacewicz International Summer Music Academy 2024

BISMA 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tegoroczna edycja BISMA Bacewicz International Summer Music Academy odbędzie się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 8-15 września 2024. Akademia przeznaczona jest dla pianistów - studentów i absolwentów wyższych uczelni muzycznych oraz dla szczególnie uzdolnionych uczniów liceów muzycznych. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 12 lipca.

Lekcje mistrzowskie podczas Akademii poprowadzą: Dmitri Alexeev i Claudio Martinez-Mehner (grupa I) oraz Oliver Schnyder i Ilya Maximov (grupa II).

Każdy uczestnik ma zagwarantowane cztery 60-minutowe lekcje mistrzowskie (dwie z wybranym profesorem z grupy I oraz dwie z wybranym profesorem z grupy II), a także noclegi w pokoju jednoosobowym w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja), możliwość indywidualnych ćwiczeń w studiach Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; możliwość udziału w koncertach i wydarzeniach towarzyszących organizowanych przez BISMA.

Czytaj więcej: Lusławice | BISMA Bacewicz International Summer Music Academy 2024

Kraków | Filharmonia Krakowska: Koncert z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej

FK 26 4 24Piękno, wzniosłość i przesłanie: dwa arcydzieła Ludwiga van Beethovena i Henryka Mikołaja Góreckiego, które zapisały się w wysokiej kulturze muzycznej jako utwory-symbole, zabrzmią 26 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej podczas koncertu z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz IX Symfonię Ludwiga van Beethovena wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Społeczny przy Filharmonii Krakowskiej, Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej, Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej pod batutą Alexandra Humali. W roli solistów wystąpią Mariusz Godlewski - baryton, Iwona Sobotka - sopran, Anne-Lise Polchlopek - mezzosopran, Benjamin Bruns - tenor i Yuriy Yurchuk - baryton.

Czytaj więcej: Kraków | Filharmonia Krakowska: Koncert z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii...

Wrocław | Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej

NFM 25 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Znakomita skrzypaczka Meruert Karmenova, laureatka II nagrody w ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, zaprezentuje 25 kwietnia 2024 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki repertuar złożony z dzieł romantycznych i pochodzących z początku XX wieku. Usłyszymy Polonez D-dur patrona konkursu, który przyniósł jej największą sławę, a także II Sonatę skrzypcową Edvarda Griega oraz kompozycje Karola Szymanowskiego i Eugène’a Ysaÿe’a. Partię fortepianu wykona Michał Francuz.

Zabrzmi m.in. trzecia część Mitów Karola Szymanowskiego: Driady i Pan to muzyka kompozytora poszukującego nowych środków wyrazu, odważnego i radykalnego eksperymentatora przekraczającego kolejne granice. Szymanowski pisał o Mitach: „moje ulubione utwory, dźwiękowo i technicznie bardzo oryginalne, a przy tym to dobra muzyka”, a trzecią część - fantastyczny obraz roztańczonych driad z bożkiem Panem grającym na fletni - przedstawił jako „muzyczny wyraz pełnego rozmarzenia niepokoju letniej nocy”.

Czytaj więcej: Wrocław | Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej

Berlin | Moniuszko w Berlinie po raz trzeci w wykonaniu artystów poznańskiego Teatru Wielkiego!

StrasznyDwor 22 4 24Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Halka”, „Paria, a teraz „Straszny dwór” – przed nami trzecie, koncertowe wykonanie opery patrona poznańskiego Teatru Wielkiego w słynnej Filharmonii Berlińskiej. Jedno z najsłynniejszych dzieł operowych Stanisława Moniuszki zabrzmi w stolicy Niemiec 22 kwietnia 2024 roku o godz. 19:00.

„Straszny dwór”, który tym razem wybrzmi w Filharmonii Berlińskiej, przez lata niósł pocieszenie i nadzieję na pokonanie zaborców, a także był muzycznym zapisem niełatwej polskiej historii. Koncertową wersję opery zaprezentują cenieni soliści, m.in: Ruslana Koval (Hanna), Gosha Kowalinska (Jadwiga), Piotr Kalina (Stefan) i Stanislav Kuflyuk (Miecznik). Za pulpitem dyrygenckim stanie Marco Guidarini, włoski dyrygent, wielki admirator twórczości Moniuszki, który właśnie od „Strasznego dworu” zaczął przygodę z muzyką polską.

Powrót do Berlina z kolejną koncertową odsłoną opery Moniuszki wpisuje się w strategię promocji za granicą dorobku patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu i ma w sobie nawiązenie do historii: Moniuszko spędził w mieście nad Sprewą trzy lata (1837-1840), rozwijając kompozytorski kunszt w słynnej Singakademie.

Czytaj więcej: Berlin | Moniuszko w Berlinie po raz trzeci w wykonaniu artystów poznańskiego Teatru Wielkiego!