Polmic - FB

aktualności

Roman Maciejewski – na dwa fortepiany: vol. 2

okladka

W ramach zainicjowanej w roku 2013 serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” Związek Kompozytorów Polskich wydał w bieżącym roku kolejną płytę z muzyką na dwa fortepiany Romana Maciejewskiego.

Płyta ta (o numerze katalogowym polmic 164) zawiera dwa duże dzieła na dwa fortepiany tego kompozytora: Allegro concertante w wersji na dwa fortepiany z roku 1944 oraz Pianoduo concertante
nazywane koncertem na dwa fortepiany bez orkiestry skomponowane w latach 1935–1936. Utwory wykonało Novi Piano Duo w składzie Anna Wielgus-Nowak i Grzegorz Nowak; nagrania dokonała firma DUX Recording Producers w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 29 listopada - 2 grudnia  br. Esej do płyty napisała Marlena Wieczorek – autorka monografii kompozytora wydanej w Poznaniu (Wydawnictwo PTPN) w roku 2008.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Czytaj więcej: Roman Maciejewski – na dwa fortepiany: vol. 2

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i Piotr Pławner: Glass i Brahms

POSIJeden z najznakomitszych i najbardziej kreatywnych polskich wiolinistów swego pokolenia, Piotr Pławner, wystąpi wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w podwójnej roli solisty i dyrygenta 28 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W ich interpretacji zabrzmią dzieła Philipa Glassa i Johannesa Brahmsa.

Ostatnia z czterech symfonii Johannesa Brahmsa, mimo tradycyjnej architektoniki, zawiera wiele nowatorskich i oryginalnych elementów formalnych; stała się jedną z najważniejszych pozycji kanonu późnoromantycznej symfoniki, uchodzi też za najdonioślejsze osiągnięcie muzyki orkiestrowej kompozytora. Końcowy fragment to kunsztowna – i dość w muzyce symfonicznej nietypowa passacaglia, wariacje nawiązujące do formy z czasów baroku (także poprzez cytat tematycznego motywu z kantaty Nach dir, Herr, verlanget mich Bacha, którego wielbicielem był Brahms).

Postacią „ikoniczną” nurtu „antymodernistycznego” nazwanego minimalistycznym stał się Philip Glass. Jego II Koncert skrzypcowy z roku 2009 zatytułowany American Four Seasons intencjonalnie nawiązuje do podobnego, przesławnego cyklu Antonia Vivaldiego, chociaż tu porom roku poświęcone są cztery osobne części (poprzedzone prologiem i przedzielone „pieśniowymi” interludiami), nie osobne koncerty. Kompozytor w toku dyskusji z adresatem dedykacji, skrzypkiem Robertem McDuffie’m spierał się o to, jak obaj postrzegają muzyczną ilustrację pór roku, toteż części nie noszą ostatecznie identyfikujących je tytułów, a ich interpretacja pozostawiona jest wyobraźni słuchacza.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Koncert w Międzynarodowy Dzień Pamięci: „Pieśni do słów Zuzanny Ginczanki”

POLIN27 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holocaustu, w Audytorium Muzeum POLIN usłyszymy 7 premierowych kompozycji – pieśni do słów Zuzanny Ginczanki polskich kompozytorek: Alicji Gronau, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Moniki Kędziory, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Łucji Szablewskiej, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Martyny Koseckiej.

Pieśni wykona pomysłodawczyni projektu, znakomita sopranistka Aleksandra Resztik. Przy fortepianie partnerować jej będzie ceniona kameralistka Katarzyna Ewa Sokołowska.

Zuzanna „Sana" Ginczanka, zachwycona poezją Tuwima i Szelburg-Zarembiny, wybrała język polski jako język swojej sztuki, mimo że w jej domu mówiono po rosyjsku. Związana z warszawską awangardą poetka była nazywana „żydowską gazelą", „Sulamitą" z Pieśni nad Pieśniami i „Gwiazdą Syjonu". Stolica żyła jej mitem – budziła zachwyt nie tylko za sprawą wierszy, ale także oszałamiającej urody. W czasie wojny zadenuncjowana poetka została rozstrzelana przez Niemców.

Premierę pieśni do jej słów dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert realizowany jest w ramach projektu „Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe" i współfinansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszu EOG oraz przez budżet krajowy. Organizatorami projektu są Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni" i Muzeum POLIN.

Bezpłatne wejściówki do pobrania na stronie https://bilety.polin.pl/  od 17 stycznia

Dodatkowe informacje: https://polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-w-miedzynarodowy-dzien-pamieci-o-ofiarach-holokaustu 

Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska

logo APDzięki wsparciu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych w ramach konkursu na realizację zadania publicznego „Wspieranie działań archiwalnych 2021” w drugiej połowie roku 2021 realizowany był projekt „Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska”. Prace dotyczyły akt ZKP z lat 1945 1989 i polegały na uporządkowaniu dokumentów, stworzeniu nowego, spójnego inwentarza oraz zabezpieczenu archiwaliów przed zniszczeniem zgodnie z aktualnymi wymogami konserwatorskimi.

W ramach zadania Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich zostało uporządkowane, stworzony został ujednolicony inwentarz w wersji cyfrowej dostępnej online (w miejsce dotychczas używanej księgi inwentarzowej złożonej z cząstkowych inwentarzy tworzonych w kolejnych dekadach wyłącznie w wersji papierowej), a także zabezpieczony zgodnie z wymogami konserwatorskimi, tzn. zgodnie ze standardem technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych, określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 roku.

ZKPOd tej pory inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich jest dostępny w formie bazy danych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA prowadzonego przez Centrum Archiwistyki Społecznej, a także w formie pliku pdf na stronie www.polmic.pl. Dzięki temu naukowcy mogą wstępną kwerendę przeprowadzić samodzielnie, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, a umawiając się na wizytę w naszej czytelni, mogą przedstawić gotowy plan działań.

Nowy inwentarz różni się od starego nie tylko formą cyfrową. Został on również przebudowany. Stworzono jednolitą klasyfikację rzeczową o zalecanej strukturze hierarchicznej oraz spójny układ sygnatur. Nowy podział zasobu na serie, podserie i jednostki archiwalne ma swoje odzwierciedlenie zarówno w inwentarzu, jak i w w całkowicie nowych rozmieszczeniu na półkach.

Jednocześnie zasób archiwalny został przeniesiony do bardziej odpowiednich szaf, gdzie będzie łatwiej dostępny i mniej narażony na przypadkowe uszkodzenia, np. podczas wyjmowania w celu udostępnienia.

Ponadto rozpoczęliśmy publikację skanów wybranych dokumentów archiwalnych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA, wraz z opracowaniem (w tym indeksami osobowymi, rzeczowymi i geograficznymi). Prace te będą kontynuowane.

Zapraszamy do obejrzenia:

  • Inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich plik pdf,
  • Tablicę starych i nowych sygnatur plik pdf.

51. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka i ekspresja”

ZKPZarząd Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich zaprasza do udziału w 51. Konferencji Muzykologicznej ZKP, która odbędzie się w dniach 13–15 października 2022 pod hasłem „Muzyka i ekspresja”. Gospodarzem przedsięwzięcia będzie Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 31 marca 2022.

Konferencja „Muzyka i ekspresja” będzie okazją do ponownego i ożywczego namysłu nad muzyką jako sztuką ekspresyjną par excellence. Gośćmi specjalnymi tego spotkania będą Karol Berger (Stanford University) oraz Krzysztof Guczalski (Uniwersytet Jagielloński), którzy wygłoszą wykłady plenarne.

Organizatorzy oczekują propozycji wystąpień indywidualnych w postaci referatów do 20 minut oraz wystąpień o charakterze krótkich komunikatów (stawiających jedynie główne tezy badawcze) do 10 minut. Formularz zgłoszeniowy wraz z abstraktem (o objętości ok. 1500 znaków ze spacjami) należy przesłać do 31 marca na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zgłoszenia będzie akceptował Komitet Organizacyjny w składzie: Beata Bolesławska-Lewandowska, Marcin Trzęsiok, Bartłomiej Barwinek, Agnieszka Nowok-Zych, Wojciech Stępień, Magdalena Stochniol. W przypadku dużej liczby zgłoszeń Komitet zastrzega sobie prawo ich merytorycznego wyboru.

Opłata konferencyjna wynosi: 400 zł – pełna kwota; 300 zł – dla członków ZKP; 200 zł – dla osób wygłaszających komunikaty. Kwota zawiera podatek VAT. Emerytom oraz osobom nieafiliowanym przysługuje zwolnienie z opłaty konferencyjnej.

POBIERZ: formularz zgłoszeniowy

Więcej: https://polmic.pl/index.php?option=com_mwkonkursy&id=1525&litera=0&view=zdarzenie&Itemid=199&lang=pl 

Warszawa | Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIX”

LancuchTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają na XIX odsłonę Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIX” w dniach 22 stycznia – 6 lutego 2022. Koncerty z udziałem publiczności odbywać się będą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Dominantą programową Festiwalu są najwartościowsze zjawiska i trendy w polskiej i światowej kulturze muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Festiwalu oraz artystów związanych z nim w sposób istotny i zasługujący na wyeksponowanie. Jest to repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a ważny dla edukacji kulturalnej Polaków ze względu na wybitną rolę, jaką w rozwoju sztuki muzycznej odegrali artyści polscy.

W programie tegorocznej odsłony odnajdziemy dwa koncerty kameralne z udziałem Lutosławski String Quartet i Chain Ensemble oraz trzy koncerty symfoniczne, podczas których na estradzie wystąpią: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Clelii Cafiero z pianistką Martyną Zakrzewską, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy ze skrzypaczką Anną Marią Staśkiewicz oraz Sinfonia Varsovia pod batutą Aleksandara Markovićia z tenorem Karolem Kozłowskim.

Festiwal jest organizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez NIMiT. Projekt współfinansuje Związek Artystów Wykonawców STOART.

Sprzedaż biletów na koncerty już ruszyła: https://polskieradio.bilety24.pl 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: http://www.lutoslawski.org.pl 

Katowice | AUKSO feat. Dominik Wania

NOSPRRozchwytywany muzyk sesyjny, pianista o niezwykłej wrażliwości, poruszający się z gracją pomiędzy klasyką a jazzem – Dominik Wania tym razem wystąpi wraz z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia 22 stycznia 2022 o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Dominik Wania, wykształcony w Akademii Muzycznej w Krakowie i w amerykańskim New England Conservatory of Music, grywał m.in. z Tomaszem Stańką, Dorotą Miśkiewicz, stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem. Nagrywa dla wytwórni ECM z kwartetem Macieja Obary, ale też solo – począwszy od płyty Lonely Shadows, która przyniosła Wani dwa „Fryderyki”: za Album Roku i w kategorii Artysta Roku. Przyznaje, że dźwięki nie tylko słyszy, ale i widzi, jak kolory.

Nie sposób się więc dziwić, że malarstwo go inspiruje – utwór AG76 z debiutu pianisty dla ECM to wariacja na temat obrazu Zdzisława Beksińskiego o tym samym tytule. Więcej Beksińskiego usłyszymy w trakcie koncertu, bo Wania przygotowuje improwizacje inspirowane jego wybranymi obrazami. Zapowiada „skomponowane motywy, które będą swobodnie wykorzystywane i przetwarzane".

Jarek Szubrycht

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/aukso-feat-dominik-wania 

Wrocław | Światło zimowej nocy

NFMNarodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 22 stycznia 2022 o godz. 18.00 promujący płytę Michała Ziółkowskiego Światło zimowej nocy. W programie znajdą się także kolędy i pastorałki w opracowaniu tego artysty. Dzieła zaprezentują wspólnie aż trzy zespoły: Chór Chłopięcy NFM, Chór NFM oraz NFM Orkiestra Leopoldinum, a także Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu!

Urodzony w Zakopanem w 1991 roku kompozytor, aranżer, instrumentalista i producent Michał Ziółkowski reprezentuje młode pokolenie polskich twórców. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a obecnie wykłada na swojej alma mater. Twórca ten – laureat krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich – ceni klarowność formy, barwną instrumentację i subtelność brzmienia. Chętnie pisze muzykę teatralną i filmową, jest także autorem opery Brzydkie Kaczątko.

W pierwszej części koncertu zabrzmią przygotowane przez Ziółkowskiego aranżacje siedmiu kolęd i pastorałek. Następnie usłyszymy składającą się z siedmiu części suitę bożonarodzeniową Światło zimowej nocy. Jest ona przeznaczona na chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę kameralną. Radość miesza się tu z melancholią, a poszczególne ogniwa frapują bogactwem ekspresji i dźwiękową różnorodnością, odzwierciedlającą pełny nostalgii, marzycielski nastrój Bożego Narodzenia.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Seminarium CRECEPS poświęcone książce „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim"

PWMThe Centre for Russian, East-Central European and Post-Soviet Music Studies (CRECEPS) zaprasza 21 stycznia 2022 o godz. 18.00 na seminarium poświęcone książce Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim z udziałem autorki – dr Danuty Gwizdalanki – i dr hab. Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej, prof. IS PAN (przewodniczącej Sekcji Muzykologów ZKP), które poprowadzi Stefan Keym (University of Leipzig).

CRECEPS kontynuuje cykl seminariów “Differences in Perspectives” składający się z wykładów dwóch prelegentów naświetlających wspólny temat z dwóch stron, po których następuje dyskusja. Celem przedsięwzięcia jest nie tylko szerzenie wiedzy wśród społeczności naukowej, ale też pogłębienie rozumienia rozbieżnych punktów widzenia, osądów i doświadczeń.

Seminarium będzie prowadzone w języku angielskim bez tłumaczenia symultanicznego. Po 45 minutach wykładu odbędzie się dyskusja otwarta dla wszystkich uczestników.

Do zainteresowanych osób, które prześlą zgłoszenie na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., zostanie wysłany w odpowiedzi link do spotkania za pośrednictwem oprogramowania Zoom.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.creceps.org/en/