Polmic - FB

aktualności

XXXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”

Festiwal HajnówkaFundacja „Muzyka Cerkiewna” zaprasza na XXXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”, który odbędzie się w dniach 17–20 września 2020.

Już od 1982 roku chóry z całego świata prezentują się na największym w Polsce festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku ma nadaną mu przez Ministerstwo Kultury kategorię zerową, co stawia go na równi z Konkursem Chopinowskim i Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W latach 2003–2020 patronat artystyczny nad Festiwalem sprawował Krzysztof Penderecki. Honorowy Patronat od 2000 roku sprawuje również Prezydent RP. Od wielu lat Festiwalowi patronuje Związek Kompozytorów Polskich. O prestiżowe pierwsze nagrody chórzyści walczą w konkursie ocenianym przez międzynarodowe jury składające się z kompozytorów i dyrygentów śpiewu cerkiewnego. Jury od wielu lat przewodniczy Romuald Twardowski – wybitny polski kompozytor i pedagog.

Koncert inauguracyjny tegorocznego Festiwalu w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis z Gdańska dedykowany będzie Romualdowi Twardowskiemu w roku jubileuszu 90-lecia. Udział w przesłuchaniach konkursowych wezmą chóry z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Olsztyna, Budapesztu (Węgry), Rygi (Łotwa), Pireus (Grecja) i Sofii (Bułgaria). 20 września w Operze i Filharmonii Podlaskiej będzie miał miejsce koncert galowy pamięci Krzysztofa Pendereckiego z udziałem laureatów Festiwalu i Chóru OiFP oraz wręczenie nagród.

W ramach Festiwalu odbędą się również koncerty w warszawskim Kościele Ewangelicko-Augsburskim Św. Trójcy, podczas którego wystąpią zespoły z Grecji i Bułgarii, i w Bazylice w Sejnach, gdzie będzie miał miejsce koncert pamięci prof. Andrzeja Strumiłły z udziałem chórów łotewskich.

Transmisję na żywo można będzie oglądać na stronie http://festiwal-hajnowka.pl/ 

Katowice| Eko Koncert – prawykonanie „Exordium” Zygmunta Krauze

FSKoncert 18 września 2020 w Filharmonii Śląskiej będzie wydarzeniem spektakularnym. Tego wieczoru salę koncertową wypełni muzyka w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą dyrygenta Yaroslava Shemeta. Usłyszymy m.in. premierowe wykonanie dzieła Zygmunta Krauze z udziałem znakomitego solisty Jarosława Bręka.

W Roku Beethovenowskim nie zabraknie także kompozycji Mistrza. Zabrzmi VI Symfonia F-dur zwana „Pastoralną”.

Kolejny punkt programu sprawi, że publiczność zgromadzona w sali koncertowej im. Karola Stryji będzie świadkiem tworzenia się kultury – filharmonicy bowiem po raz pierwszy wykonają Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauze. Krauze jest jednym z najważniejszych artystów swojego pokolenia, zarówno na polu kompozytorskim, jak i pedagogicznym, czy wykonawczym – jako pianista. W Exordium kompozytor po raz kolejny zaprasza do dyskusji na ważny temat, tym razem wplatając w przejmującą warstwę muzyczną dzieła fragmenty Preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W utworze nie zabraknie również charakterystycznych dla twórczości Zygmunta Krauze elementów performatywnych podkreślających słowno-muzyczny przekaz. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert uroczyście zakończy V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego, jedno z jego najsłynniejszych dzieł.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Mińsk Mazowiecki | Muzyczne Spotkania z poezją Jana Pawła II

Czas sztukiDrugi koncert z cyklu „Muzyczne spotkania z poezją Jana Pawła II” z okazji 100. rocznicy urodzin Papieża odbędzie się 18 września 2020 o godz. 17.00 na scenie plenerowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Mińsku Mazowieckim na placu Kilińskiego.

Organizatorem cyklu koncertowego jest Fundacja „Czas Sztuki", która koncentruje swoje działania na organizacji bezpłatnych koncertów w malowniczych wiejskich miejscowościach, w zabytkowych kościołach i instytucjach kulturalnych w powiecie mińskim w gminie Mrozy, gdzie znajduje się siedziba Fundacji. Członkami Fundacji są muzycy zespołu The Time Quartet. Kwartet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej zespół wykonał ponad 350 koncertów w kraju i za granicą, współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami, w tym z Andrzej Jagodziński Trio, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” i Trifonidis Downtown Sextet. Muzycy kwartetu są założycielami studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do sześciu polskich i zagranicznych filmów.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi znany aktor Aleksy Komorowski oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. W ich wykonaniu usłyszmy wybrane wiersze papieża Jana Pawła II oraz kompozycje Antonia Vivaldiego, Claude’a Debussy’ego i Camille’a Saint-Saensa.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

„Zagubione skarby” – koncerty zapomnianych utworów polskich kompozytorów

Zagubione skarby18, 19 i 20 września 2020 roku w Lublinie, Kazimierzu Dolnym i Radomiu odbędą się koncerty zapomnianych utworów polskich kompozytorów „Zagubione skarby”. Będzie pięknie, magicznie i romantycznie.

Usłyszymy zapomniane utwory polskich kompozytorów, zarówno tych znanych, jak i tych, o których dziś się nie pamięta. „Zagubione skarby” to międzynarodowy muzyczny projekt Joanny Okoń (skrzypce), Anny Wróbel (wiolonczela) i Eleny Zhukovej (fortepian), który jest rozwinięciem programu „Polskie Krajobrazy" prezentowanego w latach 2018 i 2019 m.in. w ramach Festiwalu INVITATION w nowojorskiej sali Carnegie Hall oraz w Shanghai East China Normal University. Autorka projektu, Joanna Okoń, przywraca pamięć o zapomnianych polskich kompozytorach drugiej połowy XIX w. i XX w. i utworach, które okazały się prawdziwymi odkryciami i zapomnianymi perłami polskiej kameralistyki.

Koncerty tria odbędą się w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, w Dawnej Synagodze w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą i w Sali Koncertowej Urzędu Miasta Radom. W programie znalazły się kompozycje Franza Godebskiego, Karola Kątskiego, Rachel Knobler, Feliksa Nowowiejskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Ludomira Różyckiego, Mariana Sawy, Karola Skarżyńskiego, Antoniego Stolpe, Pauli Szalit, Henryka Waghaltera i Mieczysława Weinberga.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/narolarte 

Częstochowa | Inauguracja 76. Sezonu Artystycznego – Koncert Jubileuszowy

Koncertem 18 września 2020 Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zainauguruje 76. sezon artystyczny. Będzie to jednocześnie koncert stanowiący kulminację jubileuszu 75-lecia istnienia instytucji, który w związku z epidemią nie mógł się odbyć w pierwotnym terminie.

Na program wydarzenia złożą się utwory związane zarówno z samą Filharmonią, jak i z miastem Częstochowa. Usłyszymy II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego, często wykonywany i zarejestrowany na płycie przez patrona Filharmonii, Bronisława Hubermana. Jego wykonawcą będzie Mariusz Patyra – wybitny skrzypek nazywany polskim Paganinim. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka.

Wieczór jubileuszowy rozpocznie się poematem symfonicznym Orawa Wojciecha Kilara, który Częstochowę darzył szczególnym sentymentem, niejednokrotnie podkreślanym podczas wizyt na Jasnej Górze. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum oraz solistów – sopranistki Ewy Biegas i barytona Roberta Gierlacha – zabrzmi także podniosłe Te Deum Antonína Dvořáka, podkreślające uroczysty dla Filharmonii moment i charakter miasta Częstochowy.

Koncertowi towarzyszy wystawa fotograficzna „XX-wieczne afisze koncertowe Filharmonii Częstochowskiej”.

Więcej informacji – na stroniehttps://www.filharmonia.com.pl/

V „Super Sam +1”

SS17 września 2020 w warszawskim klubie SPATiF o godz. 20.00 rozpocznie się V edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. W cyklu wystąpień mistrzowskich 2020 zaprezentują się uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych.

Tegoroczny cykl koncertów rozpocznie się występem Magdy Mayas i Jędrzeja Łagodzińskiego. Magda Mayas jest pianistką, kompozytorką i performerką, wykłada na Uniwersytecie Nauk Stosowanych i Sztuki w Lucernie. Wypracowała swój sposób wyrazu, który wykorzystuje zarówno wnętrze jak i zewnętrzne elementy fortepianu oraz amplifikację, preparacje i obiekty, które stają się przedłużeniem instrumentu, a także teksturalne i linearne kolaże dźwiękowe. Saksofonista i kompozytor Jędrzej Łagodziński jest absolwentem Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze. Łączy dzikość i surowość improwizacyjnych eksploracji z melodyjnością i harmonią. Jest jednym z założycieli niezależnego wydawnictwa płytowego Love & Beauty Music. Jako aktor i muzyk współtworzy awangardowy projekt multidyscyplinarny Troubadours 21.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

„Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii”: prawykonanie utworu Michała Janochy

FabianskaPodczas siódmej odsłony cyklu „Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania” usłyszymy kompozycję Michała Janochy. Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego zaprasza 17 września 2020 o godz. 12.00 na profil Facebook, YouTube i stronę internetową Akademii.

Jak zaznacza dr Michał Janocha, „Utwór daje możliwość zaprezentowania w małej formie szerokiej palety barw i artykulacji instrumentu smyczkowego. Mikstury skontrastowane powstały w dwóch wersjach: na altówkę solo i na skrzypce solo. Wersja na skrzypce solo została przygotowana dla Mateusza Gidaszewskiego”. Właśnie Mateusz Gidaszewski, członek i solista Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus oraz wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu, prawykona utwór Michała Janochy.

W ramach cyklu prezentowane są premierowe wykonania utworów kompozytorów związanych z uczelnią. W kolejne czwartki usłyszymy miniatury skomponowane przez pedagogów poznańskiej Akademii Muzycznej: prof. Artura Kroschla (24.09.) i prof. Zbigniewa Kozuba (1.10.) – cykl zakończy się w Międzynarodowy Dzień Muzyki.

Link do prawykonania: https://youtu.be/fZ6QC_4jmXQ 

Nie żyje Jan Krenz...

Krenz15 września w wieku 94 lat zmarł maestro Jan Krenz (1926–2020), wybitny dyrygent i kompozytor, członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich.

Jan Krenz był uczniem Zbigniewa Drzewieckiego (fortepian), Kazimierza Sikorskiego (kompozycja) i Kazimierza Wiłkomirskiego (dyrygentura). W latach 1947-49 pracował w Filharmonii Poznańskiej. W 1949 związał się z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, gdzie współpracował do 1951 z Grzegorzem Fitelbergiem. Po jego śmierci został dyrygentem i dyrektorem zespołu. W latach 1968-73 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie. Równocześnie był dyrygentem orkiestry Danmarks Radio w Kopenhadze, współpracował z orkiestrą Yomiuri Nippon Symphony w Tokio oraz prowadził gościnnie takie zespoły, jak Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Filharmonia Leningradzka, Concertgebouw Orchestra w Amsterdamie. Piastował funkcje Generalmusikdirektor miasta Bonn prowadząc orkiestrę Beethovenhalle (1979-82), dyrektora artystycznego i I dyrygenta Filharmonii Krakowskiej (2005–2008).

Współpracował z Radiem Holenderskim w Hilversum. Uczestniczył regularnie w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, otrzymując dwukrotnie – w 1969 i 1974 – nagrodę „Orfeusza” za wykonania muzyki polskiej.

Jan Krenz był laureatem wielu nagród, m.in. otrzymał Złoty Krzyż Zasługi (1952), dwukrotnie nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1968 i 1996), Nagrodę Państwową I stopnia (1972), nagrodę „Diamentowa Batuta” z okazji 70-lecia Polskiego Radia (1995), Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” (2005) oraz liczne międzynarodowe nagrody za nagrania płytowe.

Cześć Jego pamięci!

Pogrzeb Maestro Jana Krenza odbędzie się 23 września: o godz. 12.00 msza w Kościele Ewangelicko-augsburskim pw. Św. Trójcy przy Pl. Małachowskiego; o godz. 14.30 ruszy kondukt spod bramy św. Honoraty znajdującej się nieopodal kościoła św. Karola Boromeusza na Starych Powązkach. Do kościoła może wejść do 85 osób. Na Cmentarzu będzie nagłośnienie.

Autorski vlog o awangardowych technikach wykonawczych „Nowe Brzmienia”

Nowe brzmieniaAutorski vlog dla kompozytorów i wykonawców muzyki współczesnej „Nowe Brzmienia” @ModernViola to siedem pełnych prezentacji z omówieniami i przykładami nowych technik wykonawczych współczesnej muzyki poważnej, zaprezentowanych na altówce i dotyczących grupy instrumentów smyczkowych.

Celem vloga jest uzupełnienie wiedzy praktycznej adeptów sztuki muzycznej, która wymagała do tej pory konsultacji personalnych między kompozytorami a wykonawcami. Autorski vlog przygotowała i poprowadzi doktor sztuk muzycznych, członkini zespołu muzyki nowej Hashtag Ensemble Aleksandra Demowska-Madejska.

Każda prezentacja-wykład podzielona jest na dwie części: skierowaną do kompozytorów oraz do muzyków wykonawców (skrzypków, altowiolistów i wiolonczelistów). Zawiera jak najpełniejszy obraz zapisu i wykonawstwa najnowszych technik kompozytorskich muzyki XXI wieku. Fragmenty zapisu nutowego opierają się m.in. na dziełach skomponowanych przez polskich kompozytorów, w tym twórców młodego pokolenia.

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci"

Premiery wykładów będą się odbywały w każdy czwartek od 17 września do 29 października 2020 na kanale YouTube: https://www.youtube.com/aleksandrademowskamadejska 

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.