Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”

OMB13 grudnia o godz. 10:00 i 11:30 i 14 grudnia 2019 roku o godz. 10:00 w Miejscu Aktywności Lokalnej (Warszawa, ul. Kłobucka 14) odbędą się kolejne zajęcia dla dzieci w wieku 3-8 oraz ich rodziców, podczas których będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie muzyków i książek.

Główną ideą zajęć, organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Improwizacja jest podstawową, pierwotną i najbardziej radosną formą uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną.

Zajęcia cyklu prowadzą muzycy różnych specjalności, dzięki czemu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Warsztaty dla grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych 13 grudnia poprowadzą: Bartosz Kołsut (akordeon), Jarosław Siwiński (syntezator) i Małgorzata Kołcz (kontrabas). Muzycznym gościem najbliższych warsztatów będzie flecistka Karina Kusior (finalistka konkursu Młody Muzyk Roku 2014) oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński. Zajęcia, które trwają 90 minut z krótką przerwą, poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona. Rejestracja uczestników zajęć odbywa się telefonicznie pod nr. 790 395 228 oraz e-mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | 29. Portrety kompozytorów

Portrety kompozytorówNajlepsze zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Hashtag Ensemble i Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – wezmą udział w 29. edycji festiwalu „Portrety kompozytorów”, który odbędzie się w dniach 10–11 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (ul. Elektoralna 12, Warszawa).

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów. Program jest tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego twórcy. Podczas najbliższych koncertów poznamy twórczość Marcela Chyrzyńskiego i Eunha Changa.

Prezes Oddziału ZKP w Krakowie Marcel Chyrzyński jest dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. W latach 1994-98 stworzył cykl kompozycji Quasi Kwazi I, II i III na klarnet solo, który miał swoje wykonania w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Korei Płd., Australii i USA oraz był emitowany w programie Andrew Forda The ABC Music Show przez Australijskie Radio. Prawykonanie zaś kompozycji Death in Venice, inspirowanej filmem Śmierć w Wenecji Luchina Viscontiego, odbyła się podczas koncertu monograficznego Chyrzyńskiego w Los Angeles (2017). Kolejny cykl utworów Chyrzyńskiego Reflection jest wyrazem przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Reflection No. 1 powstał na zamówienie kwartetu Amar Corde i wszedł na stałe do repertuaru tego zespołu. Reflection No. 4 prawykonano podczas 27. Takefu International Music Festival w Japonii - kompozycja została zamówiona przez organizatorów przedsięwzięcia. Natomiast Reflection No. 7 został zamówiony przez Chang-min Parka – dyrektora artystycznego Ensemble SoriYuhi i prawykonany w Daegu Concert House. Na grudniowym koncercie odbędzie się premiera polska utworu.

Muzykę kompozytora pochodzącego z Korei Płd. usłyszymy 11 grudnia. Eunho Chang jest absolwentem Keimyung University i UMFC, gdzie uzyskał także stopień doktora sztuki muzycznej pod kierunkiem prof. Marcina Błażewicza. W cyklu utworów Sanjo na instrumenty solowe lub głos kompozytor prezentuje własną wizję tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych. Na jednym z tych instrumentów – saenghwang – zagra tego wieczoru sam Eunho Chang. Usłyszymy również Nokturn Liryczny na tradycyjny chiński flet bambusowy o nazwie dizi. W finale koncertu odbędzie się prawykonanie jego utworu Prism (Pryzmat), który opiera się na odzwierciedleniu różnych barw dźwięków wychodzących z „pryzmatu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Częstochowa | „Graj, póki grasz”, czyli teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera w Częstochowie

Era SchaefferaGraj, póki grasz. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera” – dodatkowe wydarzenie w ramach 11. edycji Ery Schaeffera – odbędzie się 13 grudnia 2019 roku o 19:00 w Teatrze im. Adama Mickiewicza przy ul. Kilińskiego 15 w Częstochowie.

Stworzony przez Fundację Aurea Porta Festiwal „Era Schaeffera”, w którym spotykają się artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki o różnej stylistyce, nie tylko mocno zaznaczył się na mapie ważnych kulturalnych wydarzeń Warszawy. Jego odsłony są prezentowane także w różnych miastach w Polsce i na całym świecie. Tylko jesienią tego roku skład artystyczny zbliżony do tego, który zawita w Częstochowie z schaefferowskim teatrem instrumentalnym, wystąpił z sukcesem w Madrycie.

Graj, póki grasz to teatr instrumentalny Schaeffera w nowej odsłonie – duże, międzynarodowe i interdyscyplinarne widowisko sceniczne inspirowane twórczością jednego z najbardziej wszechstronnych i cenionych polskich artystów współczesnych. Spektakl w reżyserii Macieja Sobocińskiego, który współpracował z Teatrem im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, jest kolażem kreacji aktorskich, tańca współczesnego i różnych form muzycznych. Udział w spektaklu wezmą wirtuoz akordeonu Marcin Wyrostek z zespołem Corazon oraz charyzmatyczny raper Andy Ninvalle, a także aktorzy: Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Marcel Wiercichowski, Sean Palmer i Witold Jurewicz (tu w roli tancerza, wcześniej był choreografem przy powstawaniu spektakli w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). Niezwykłe wydarzenie ukazuje twórczość artysty, który stał się źródłem inspiracji dla następnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | Koncert kameralny pamięci Mieczysława Wajnberga

FNMieczysław Wajnberg, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku, to jeden z „wielkich nieobecnych” muzyki polskiej minionego stulecia – dopiero od kilkunastu lat jego kompozycje pojawiają się coraz częściej w programach koncertów na całym świecie. Zabrzmią m. in. podczas koncertu z udziałem wybitnego Gidona Kremera w Filharmonii Narodowej 10 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

I Sonata na skrzypce solo op. 82 Wajnberga powstała w roku 1964 dla skrzypka Michaiła Fichtenholza. Pięcioczęściowe dzieło łączy elementy tradycji barokowej, klasycznej i romantycznej. VI Sonata na skrzypce i fortepian op. 136 bis powstała w 1982 roku, jednak kompozytor nie włączył jej do oficjalnego katalogu swych dzieł i do 2007 roku pozostawała nieznana. Opatrzona dedykacją „Pamięci mojej matki”, powstała wkrótce po tym, jak Wajnberg dowiedział się – w niemal 40 lat po fakcie! – o tragicznym losie swej rodziny, która zginęła podczas II wojny światowej w hitlerowskim obozie pracy w Trawnikach na Lubelszczyźnie. To niewątpliwie jedno z najbardziej osobistych dzieł kompozytora.

W wykonaniu tria znakomitych muzyków – Gidon Kremer, Georgijs Osokins i Giedrė Dirvanauskaitė – usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena. Chaconne z II Partity d-moll powstała prawdopodobnie w roku 1720 (lub nieco wcześniej) w Köthen. Dzieło stało się źródłem inspiracji dla licznych kompozytorów, którzy dokonywali jej aranżacji na rozmaite obsady. Najsłynniejszą jest wersja Ferruccia Busoniego, włoskiego pianisty i kompozytora przełomu XIX i XX wieku, powstała prawdopodobnie w 1892 roku. Skomponowany w latach 1803–1804 Koncert potrójny C-dur op. 56 to jedno z najbardziej nietypowych pod względem obsady dzieł Ludwiga van Beethovena. Wykonywane dziś opracowanie Koncertu potrójnego na trio fortepianowe bez towarzyszenia orkiestry stworzył w latach 1866–67 Carl Reinecke, niemiecki kompozytor, dyrygent, pianista i pedagog.

Paweł Markuszewski

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny60 

Zielona Góra | Koncert z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz

Sepia EnsembleKoncert „Wizje – Inspiracje – Nawiązania” z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz odbędzie się 10 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej (Plac Powstańców Wielkopolskich 10).

Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Koncert poświęcony jest twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Autorzy kompozycji są wykładowcami tych uczelni.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne, zarówno autorstwa Grażyny Bacewicz, jak i powstałe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat kompozycje współczesnych autorów, w tym aż trzy prawykonania: BallaDo-BallaRe na flet i fortepian Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (2019), W sidłach (BACG) na czterech wykonawców Katarzyny Kwiecień-Długosz (2019) i Quartetto danzante na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian Juliusza Karcza (2019). Program zostanie zaprezentowany dwukrotnie: w Zielonej Górze (10.12.2019) i w Poznaniu (15.01.2020). Kompozycje wykona zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble związany z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Zespół wykonuje współczesny repertuar na rozmaite obsady; występował na koncertach i festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Estonii, Niemczech, Irlandii, Luksemburgu, Austrii, Iranie i Chinach.

Koncert poprowadzi Elżbieta Samosiuk.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.imu.uz.zgora.pl/koncert-muzyki-kameralnej-wizje-inspiracje-nawiazania/ 

Katowice | Koncert laureatów IV Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych – ATMA 2019

NOSPR9 grudnia 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Szymon Drabiński, Wilhelm Pilch i Milena Pioruńska zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Ryterbanda.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Łódź| 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz

AM ŁódźAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz. Jego inauguracją będzie koncert symfoniczny 8 grudnia 2019 roku w Sali Koncertowej Akademii (ul. Żubardzka 2a). Dwuetapowe przesłuchania zostaną rozegrane w dniach 9–14 grudnia w Sali Kameralnej uczelni. Wyniki konkursu poznamy 14 grudnia podczas koncertu laureatów (18.00). Na przesłuchania i finałowy koncert z wręczeniem nagród wstęp jest wolny. Z przesłuchań prowadzona będzie także transmisja live.

Tegoroczna odsłona dedykowana jest skrzypkom wszystkich narodowości i nie obowiązuje w niej limit wieku. W przesłuchaniach konkursowych weźmie udział 96 skrzypków z 27 krajów świata. Oceniać ich będzie międzynarodowe jury, któremu przewodniczyć będzie Łukasz Błaszczyk. W jury zasiądą także: Adam Balas, Bartosz Bryła, Eszter Haffner, Alexey Koshvanets i Szymon Krzeszowiec.

Organizatorzy otrzymali 152 zgłoszenia, spośród których wyłoniono 97 uczestników z takich krajów, jak: Armenia, Australia, Austria, Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Francja, Izrael, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Meksyk, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Singapur, Słowenia, Tajwan, Turcja, Ukraina, Uzbekistan, Wenezuela i Włochy. Uczestnicy obowiązkowo wykonają dwie pozycje z dorobku Grażyny Bacewicz, przy czym Kaprys polski jest obowiązkową pozycją w II etapie. Obok nagród głównych jury konkursu przyzna specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie kompozycji Grażyny Bacewicz.

Konkurs zainauguruje koncert symfoniczny, podczas którego wystąpi Sławomira Wilga – laureatka I nagrody pierwszej edycji Konkursu. Wykona solową partię w VII Koncercie skrzypcowym Bacewicz. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi poprowadzi gościnnie Jerzy Salwarowski – wybitny dyrygent, obchodzący w tym roku jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Pod jego batutą zespół zaprezentuje także poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz Uwerturę fantastyczną „Bajka” Stanisława Moniuszki.

Konkurs jest częścią 2. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, zorganizowanego w ramach obchodów 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci tej wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/2-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz 

Poznań | „Hej, kolęda”

AmadeusOrkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 8 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na koncert „Hej, kolęda” w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Orkiestra pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwory Mikołaja Góreckiego, Karola Lipińskiego i Macieja Małeckiego. Solistami będą: jeden z najsłynniejszych polskich skrzypków, Konstanty Andrzej Kulka, oraz zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków 2016, saksofonista Łukasz Dyczko. Całość koncertu dopełni Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

W programie koncertu znalazły się utwory polskich twórców: Concerto-Notturno (wersja na saksofon i orkiestrę smyczkową) Mikołaja Góreckiego, Rondeau de concert op. 18 i Wariacje na tematy z opery „Kopciuszek” Gioacchina Rossiniego op. 11 Karola Lipińskiego oraz Cicha Noc – Koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie www.amadeus.pl 

Warszawa | 12 minut dla Moniuszki – Wieczór Prawykonań

12 minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa, organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, zapraszają na Wieczór Prawykonań 18 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej o godz. 19.00, podczas którego nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego jest odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł: Poczekalnia godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski); 2001 godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez); Maska godło 211289 (kompozytor Otto Wanke); Imigrant godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik); Szumią, 36o godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek); Klon godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Podczas Wieczoru Prawykonań nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród. Zwycięzca Konkursu otrzyma nagrodę główną w wysokości 40 000 złotych oraz tytuł zwycięzcy Konkursu. Pozostali finaliści otrzymają nagrody w wysokości 20 000 złotych oraz tytuły laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem laureata nagrody publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2019-2020/12-minut-dla-moniuszki-wieczor-prawykonan/termin/2019-12-18_19-00/