Polmic - FB

aktualności

Katowice | Śląska Orkiestra Kameralna i Szymon Nehring

FSUpamiętnienie Richarda Straussa i Fryderyka Chopina musi wiązać się z wykonaniami na najwyższym poziomie. Dlatego też do koncertu 11 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej, wypełnionego w całości dziełami ponadczasowymi o charakterze niezwykle emocjonalnym, zaproszony został pianista Szymon Nehring.

Śląska Orkiestra Kameralna rozpocznie koncert Hymnem i arią na orkiestrę smyczkową Aleksandra Lasonia, twórcy silnie związanego ze Śląskiem. Ma on na swoim koncie wiele nagród, w tym Nagrodę Śląskiej Polihymnii (1985), wysokie lokaty w Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga (za I Symfonię, 1976) oraz nagrody miast: Mikołów (1999), Bytom (2000) i Tarnowskie Góry (2001). Jest cenionym kompozytorem należącym do tzw. Pokolenia ’51, do którego zalicza się także Eugeniusza Knapika i Andrzeja Krzanowskiego. Hymn i arię zadedykował Lasoń swemu ojcu Zygmuntowi, skrzypkowi. Utwór ten jest rodzajem dialogu dwóch tytułowych części składowych. Hymn rozpoczyna i kończy dzieło, nadając mu dramatycznego wydźwięku. Kantylena skrzypiec, która dominuje w Arii sprawia z kolei, że znając adresata dzieła, traktujemy ją wręcz jako bezpośredni zwrot do ojca.

Po tym śląskim akcencie, w duchu myśli przewodniej całego sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje utwory twórców, których ten koncert ma upamiętniać. Pierwszym z nich będzie Richard Strauss i jego Metamorfozy na 23 instrumenty smyczkowe TrV 290.

Laureat Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie Szymon Nehring wraz ze Śląską Orkiestrą kameralną pod batutą Roberta Kabary wykona tego wieczoru II Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina, będący ostatnim punktem programu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Lublin | Koncert symfoniczny

FL11 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej podczas koncertu symfonicznego zabrzmi Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga.

Okrzyknięty najwybitniejszym polskim kompozytorem po F. Chopinie – Karol Szymanowski – to twórca, którego muzyka rozpoznawalna jest w całej Europie. Jako kilkunastoletni artysta powziął skomponowanie 4 Etiud fortepianowych, które w głównej mierze nawiązywały do osiągnięć Fryderyka Chopina, czy współczesnego mu Aleksandra Skriabina. Szczególnie popularna stała się Etiuda b-moll nr 3 – często wykonywana podczas swoich recitali m. in. przez I. J. Paderewskiego – odznaczająca się poważnym i dramatycznym wyrazem. Kilka lat później dzieło to zostało zorkiestrowane przez Grzegorza Fitelberga.

Z 25 koncertów fortepianowych W. A. Mozarta XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482 nawiązuje do wypracowanych przez kompozytora, ogólnych wzorców tego gatunku. Tym co charakterystyczne dla twórczości Mozarta w tym zakresie to kształt melodii głównego tematu – szlachetny i ozdobny, muzycznie „obiektywny”. Większość koncertów fortepianowych przeznaczonych były dla samego kompozytora, który wykonywał je podczas wielu koncertów. Partię solową w tym utworze wykona podczas koncertu w Filharmonii Elżbieta Karaś-Krasztel.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod batutą Piotra Wijatkowskiego usłyszymy też IV Symfonię d-moll Roberta Schumanna – mistrza romantycznej kantyleny.

Więcej o programie koncertu – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 

Warszawa | Koncert z okazji 25. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pragnie oddać hołd Witoldowi Lutosławskiemu w 25. rocznicę jego śmierci koncertem 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, którego jest patronem. Podczas koncertu zabrzmią dwa dzieła z różnych okresów twórczości kompozytora.

Gdyby należało wskazać szczególnie „warszawskiego” kompozytora XX stulecia, mógłby nim zostać przede wszystkim Witold Lutosławski, który przyszedł na świat (1913) w sercu stolicy, przy ul. Moniuszki (tuż obok Filharmonii), mieszkał m.in. przy Marszałkowskiej, Langiewicza, Zwycięzców, a wreszcie – w żoliborskiej willi przy Śmiałej. Absolwent warszawskich szkół, potem Uniwersytetu i Konserwatorium, w Warszawie grywał podczas tajnych okupacyjnych koncertów, brał żywy udział w odbudowie życia muzycznego po wojnie, był ważną postacią dla prestiżowego festiwalu „Warszawska Jesień”, a gdy zdobył międzynarodową sławę – sam prowadził w stolicy koncerty swoich dzieł zapraszając najświetniejszych solistów. Tu też zmarł (1994) i spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.

Zabrzmi przystępna Mała suita z początku lat 1950., gdy kompozytor z powodzeniem starał się zachować twórczą autonomię wobec oczekiwań komunistycznych władz, tworząc muzykę nierzadko „na motywach ludowych”, ale z zachowaniem najwyższego poziomu artystycznego, oraz późny Koncert fortepianowy łączący wszystkie zdobycze perfekcyjnej techniki Lutosławskiego z głęboką, bardzo komunikatywną ekspresją. Warto podkreślić, że solista Koncertu, pianista o wielkiej międzynarodowej renomie, Paweł Kowalski jest pierwszym (po Krystianie Zimermanie) wykonawcą tego utworu, który zaprezentował w 1989 w Warszawie, pod dyrekcją kompozytora, a później z powodzeniem grał dzieło na scenach w kraju i za granicą. Usłyszymy też suitę baletową Ognisty ptak Igora Strawińskiego. Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Koncert jubileuszowy Orkiestry Kameralnej Erdődy

FNMuzyce węgierskiej i polskiej XX i XXI wieku poświęcony został w całości jubileuszowy koncert świętującej ćwierćwiecze istnienia Orkiestry Kameralnej Erdődy, który odbędzie się 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w ramach cyklu „Orkiestry świata”.

Miklós Rózsa, przedstawiciel pokolenia po Bartóku i Kodály’u, pod koniec lat trzydziestych XX wieku podjął współpracę z wytwórniami filmowymi i w 1940 roku na stale osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstały słynne ścieżki dźwiękowe do takich obrazów, jak Księga dżungli, Złodziej z Bagdadu czy Ben-Hur. W 1943 roku skomponował Koncert na orkiestrę smyczkową, zarówno pod względem formy jak i charakteru nawiązujący do barokowego concerto grosso, doprawiony szczyptą węgierskiego folkloru. Dzieła starszego o dwanaście lat Rezső Sugára pozostają praktycznie nieznane poza granicami Węgier. Podczas koncertu będziemy mieli okazję usłyszeć jego neoklasyczne Divertimento napisane w 1948 roku. György Orbán jest znany przede wszystkim jako autor polistylistycznej muzyki chóralnej. Skomponowane w 2014 roku, zadedykowane wykonawcom koncertu, okraszone oryginalnymi współbrzmieniami trzyczęściowe Sopra canti diversi w pełni ukazuje możliwości brzmieniowe orkiestry smyczkowej.

Ramy programu koncertu stanowią dwa znajdujące się w stałym repertuarze zespołu utwory kompozytorów polskich: barwna neoklasyczna Sinfonietta Szymona Laksa i efektowna Orawa Wojciecha Kilara, którą wykonają Orkiestra Kameralna Erdődy pod dyrekcją Zsolta Szefcsika.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 

Laureaci XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019

SerockiW dniach 4–6 października 2019 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019.

Na konkurs, objęty patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, nadesłano 144 partytury. Jury w składzie: Fredrik Österling (Szwecja), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska), przyznało cztery nagrody i trzy wyróżnienia.

Pierwszą Nagrodę w wysokości 13.000 PLN otrzymał Jinseok Choi – kompozytor z Korei Południowej – za utwór Pathos. Drugą Nagrodę w wysokości 8.000 PLN otrzymał Adam Vilagi (Finlandia) za utwór Directions. Trzecią Nagrodę w wysokości 4.000 PLN przyznano Hughowi Collinsowi Ricemu z Wielkiej Brytanii za utwór Canto Celato. Nagrodą Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata (komplet polskich partytur współczesnych) uhonorowano Jinseok Choi.

Wyróżnienia otrzymali: Youngwoo Yoo (Korea Południowa), Minzuo Lu (Chiny) i Zhaoyu Zhang (Chiny).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Towarzystwo im. W. Lutosławskiego oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.

Koncert laureatów współorganizowany z Programem 2 Polskiego Radia odbędzie się 30 listopada 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Koncert będzie zarejestrowany i odtworzony w Programie 2 Polskiego Radia, a następnie zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Noc Bibliotek 2019

ZKP

Elbląg | Kwartet, który nie zna granic – EOK z „Cup of time”

EOK6 października 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego Elbląska Orkiestra Kameralna i kwartet „Cup of time” uraczy melomanów najpiękniejszymi dźwiękami muzyki polskiej.

Koncert będzie spotkaniem EOK z kwartetem „Cup of time”. W swoim dorobku Agnieszka Cypryk (skrzypce), Ryszard Borowski (flet), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Rafał Grzaką (akordeon) mają utwory barokowe, współczesne, jazzowe. Album Cup of Time plays Namysłowski został wybrany płytą tygodnia w radiowej Dwójce i jazzową płytą roku (magazyn „HiFi”). W Elblągu będziemy świadkami „polskiego pejzażu”, kreślonego przez EOK i „Cup of Time”. Wysłuchamy najciekawszych pozycji z repertuaru zespołu, liczącego już ponad 200 dzieł.

W programie znalazły się dzieła największych polskich kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, w oryginalnych aranżacjach duetu Borowski-Lenczowski. Nie zabraknie także utworów spod pióra samego „Namysłowera”. Muzycy wystąpią pod batutą Jarosława Praszczałka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/ 

Warszawa | Generacje XXII

Generacje XXII6 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XXII”.

Jest to impreza cykliczna organizowana przez Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Radio Program 2 i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Autorzy Koncepcji programowej koncertu – Małgorzata Małaszko-Stasiewicz (Dyrektor, redaktor naczelna Programu 2 Polskiego Radia), Dariusz Przybylski (kompozytor, wiceprzewodniczący Sekcji Autorów Dzieł Muzycznych Stowarzyszenia Autorów ZAiKS) i Tadeusz Wielecki (ZKP) – podkreślają, że są „GENERALNE RACJE, aby przyjść na ten koncert: jest nienudny, przyjazny dla środowiska, zawiera atrakcyjne, a przy tym trafiające w sedno kompozycje, przekracza parytet, a przy tym nie jest bezpłciowy, jest poprawny politycznie, a przy tym z fasonem, w Charlie's Dream Marty Ptaszyńskiej saksofonista gra bluesa, a w Le Soleil Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil perkusista krzesze iskry…”. Zabrzmią też ...veritas odium parit Zofii Dowgiałło, Psychodrama Tadeusza Bairda i ..., tymczasem to lipiec jakże (okrutnie) piękny ..., Bohdana Sehina – ucznia Mirosława Skoryka, Zbigniewa Bujarskiego i Zygmunta Krauzego, stypendysty programu „Gaude Polonia” i Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, dyrektora artystycznego Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich Muzyki Nowej w Kijowie (COURSE).

Utwory zaprezentuje Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Lilianny Krych. W roli solistów wystąpią sopranistka Halina Dubitskaya, saksofonista Paweł Gusnar oraz perkusista Miłosz Pękala.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.studianagran.com.pl/newsy/generacje-xxii-1175.html 

Warszawa | Sinfonia Iuventus – koncert jubileuszowy

POSI5 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert jubileuszowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. W wykonaniu Orkiestry pod batutą Tadeusza Strugały usłyszymy arcydzieła Johanna Sebastiana Bacha, Maxa Brucha i Roberta Schumanna.

Romantyczna aura, subtelna ekspresja i nowatorska, integralna forma czynią IV Symfonię skomponowaną przez Roberta Schumanna z intencją urodzinowego prezentu dla żony Klary, jednym z najwspanialszych i najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.

Max Bruch należał do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy „nowoniemieckich” modernistów (według słów jednego z komentatorów „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”). Jednak historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g‑moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, „postmendelssohnowskiej” ekspresji.

Sławnym fragmentem III Suity orkiestrowej D-dur Johanna Sebastiana Bacha jest seraficzna Air, znana z mnóstwa aranżacji, często jako „Aria na strunie G”. Ów niezupełnie adekwatny lecz przyjęty tytuł pochodzi z przeróbki, której dokonał w XIX w. niemiecki skrzypek August Wilhelmj. Podczas najbliższego zaś koncertu usłyszymy Arię w opracowaniu polskiego kompozytora i dyrygenta Grzegorza Fitelberga.

Wielkim walorem tego interesującego koncertu będzie spotkanie dwóch wielkich artystów, których status na polskiej scenie muzycznej jest wręcz legendarny – za dyrygenckim pulpitem stanie Tadeusz Strugała, a jako solista wystąpi Krzysztof Jakowicz.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/