Polmic - FB

aktualności

Katowice | Kwartet Śląski: Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)

NOSPR5 października 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Kwartet Śląski – prosto z owacyjnie przyjętego koncertu w ramach londyńskich Promsów, wraca do NOSPR na kolejny sezon w roli zespołu rezydenckiego. Na początek melancholijny program, wpisujący się w nowy nurt tematyczny „Na śmierć i życie”. 5 października artyści wystąpią w sali kameralnej z programem upamiętniającym 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Zespół zaprezentuje przekrojowy repertuar kameralny. Usłyszymy I Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, Tenebrae na kwartet smyczkowy Osvalda Golijova, Elegię na kwartet smyczkowy Elliotta Cartera oraz utwór Steve'a Reicha Different Trains na kwartet smyczkowy i taśmę, w którym muzykom towarzyszyć będzie Beata Jankowska-Burzyńska. Całość poprowadzi i słowem okrasi muzykolog Marcin Trzęsiok.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl 

Katowice | „Missa Gratiatoria” Leszka Możdżera w Filharmonii Śląskiej

FS4 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej melomani będą mogli doświadczyć niezwykłego połączenia mistycyzmu mszy z nowoczesnością muzyki jazzowej.

Chór Filharmonii Śląskiej wraz z Michałem Schoppą, Pawłem Tomaszewskim, Bartkiem Pieszką, Krzysztofem Nowakowskim i Tomaszem Kałwakiem pod batutą Jarosława Wolanina wykonają dzieło najsłynniejszego polskiego jazzmana Leszka Możdżera Missa Gratiatoria.

Ta wyjątkowa kompozycja dowodzi, że każda z form występujących w muzyce klasycznej jest żywa, a nowe spojrzenia odkrywać możemy każdego dnia. Będzie ona doskonałym zwieńczeniem koncertu obfitującego w przejmujące dzieła muzyki sakralnej przeznaczone na chór a cappella, a całość programu przeniesie publiczność w świat niebiańskich dźwięków, które usłyszymy dzięki zespołowi najdoskonalszych instrumentów na świecie – ludzkich głosów. Zespół jazzowy, towarzyszący Chórowi w dziele Leszka Możdżera składać się będzie z artystów specjalizujących się w tym gatunku muzycznym, co w połączeniu z doskonałym przygotowaniem filharmoników śląskich da efekt wręcz zachwycający. Dajmy się więc zaczarować w ten piątkowy wieczór!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/missa-gratiatoria/ 

ZOBACZ: wydarzenie na Facebooku.

Warszawa | Inauguracja sezonu 2019 / 2020 Filharmonii Narodowej

FNPierwszy sezon Andrzeja Boreyki w roli dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej rozpocznie się wyjątkowym koncertem symfonicznym 4 października 2019 roku o godz. 19:30. W programie koncertu inaugurującego nie mogło zabraknąć muzyki polskiej.

Odświętne Veni Creator Karola Szymanowskiego powstało w związku z nie mniej uroczystą okazją, jaką było objęcie przez kompozytora stanowiska rektora Wyższej Szkoły Muzycznej. Zamówiony w 1930 roku przez Ministerstwo Oświaty utwór przyjął z konieczności pompatyczny charakter i nie należał do ulubionych dzieł Szymanowskiego. Jednak, zgodnie z przewidywaniami autora, warszawskiej publiczności dość łatwo przypadł do gustu.

III Koncert fortepianowy zajmuje zupełnie wyjątkowe miejsce w twórczości Béli Bartóka. Trudność jego wykonania przetransponowana została do poziomu powściągliwej ekspresji służącej wyrażeniu przejmującego piękna utworu. W roli solisty tego wieczoru wystąpi znakomity Piotr Anderszewski.

W drugiej części koncertu usłyszymy fragment wstępu do oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna i Święto wiosny Igora Strawińskiego.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Festiwal „Chopin bez granic”

Chopin bez granicDolnośląskie Towarzystwo im. F. Chopina we Wrocławiu zaprasza w dniach 22 września – 6 października 2019 roku na nowy projekt muzyczny – Festiwal „Chopin bez granic”.

Impreza kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, melomanów oraz pasjonatów muzyki poważnej. Koncerty będą miały miejsce w kościele Rzymskokatolickim pw. św. Wojciecha we Wrocławiu, w sali Starostwa Powiatowego w Trzebnicy, w kościele Pokoju pw. Św. Trójcy w Świdnicy oraz na Zamku Topacz w Ślęzie. Usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina w różnych opracowaniach oraz utwory innych geniuszy muzycznych, w tym Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego.

Wykonawcami będą muzycy Dolnego Śląska: mezzosopranistka Magdalena Wachowska, organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, trębacz Marcin Król, skrzypkowie Karol Lipiński-Brańka i Mateusz Marut, pianiści Tomasz Marut, Michał Michalski i Iwona Sukienik, gitarzysta Michał Daniel Bąk, kwartet L'Opera oraz gość specjalny finałowego koncertu – światowej sławy pianista Karol Radziwonowicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie www.chopinwroclaw.eu 

Katowice | Prawykonanie „Hail o Mother” Aleksandry Chmielewskiej

Chór Polskiego RadiaDzieła kompozytorów Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski zabrzmią podczas koncertu Chóru Polskiego Radia w siedzibie NOSPR w Katowicach 6 października 2019 roku o godz. 18.00. Zespół poprowadzi znakomita dyrygentka dr. hab. prof. nadzw. Agnieszka Franków-Żelazny.

„Na koncert z Chórem Polskiego Radia wybrałam utwory kompozytorów pochodzących z krajów nadbałtyckich – Litwy, Łotwy, Estonii i Polski – krajów, które chóralistyką stoją” – podkreśla Agnieszka Franków-Żelazny, wybitna polska chórmistrzyni, w 2013 roku związana z Chórem Polskiego Radia, a obecnie pełniąca funkcję dyrektora artystycznego Chóru Narodowego Forum Muzyki. „Wybrane kompozycje pokazują, jak bardzo we wszystkich tych krajach wiara w Boga przeplata się z zachwytem nad naturą i tym, co ona ze sobą niesie. Są niezwykle barwne harmonicznie, skrzą się kolorami natury i emocji, a poza pełnym składem chóru wykorzystują solowe możliwości jego członków. Wśród polskich utworów znajdzie się też Hail o Mother Aleksandry Chmielewskiej, który podczas tego wieczoru zostanie wykonany po raz pierwszy” – dodaje Franków-Żelazny. Utwór ten wyróżniony został w Konkursie Kompozytorskim Centrum Myśli Jana Pawła II.

W programie wieczoru zabrzmią również utwory takich polskich kompozytorów, jak Katarzyna Danel (Gladness of Nature), Marek Raczyński (Deszcz na morzu) i Jacek Sykulski (Pater Noster i Stoi lód na Prośnie). Usłyszymy Oremus z cyklu Gloria Patri Urmasa Sisaska, Lucis Creator Vitautasa Miśkinisa, The Deer’s Cry Arvo Pärta, Odpływ Jēkabsa Jančevskisa oraz Salutation i Northern Lights Ēriksa Ešenvaldsa.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1750/chor-polskiego-radia-muzyka-krajow-nadbatyckich 

Nie żyje Gia Kanczeli…

Kanczeli podczas "Warszawskiej Jesieni" 1986 rok2 października 2019 roku w wieku 84 lat w Tbilisi zmarł wybitny gruziński kompozytor światowej sławy Gia Kanczeli (1935–2019).

Gia Kanczeli był absolwentem Konserwatorium w Tbilisi, gdzie studiował kompozycję w klasie Ilii Tuskii. Po ukończeniu uczelni rozpoczął działalność pedagogiczną w Alma Mater. Następnie pełnił funkcję kierownika muzycznego Gruzińskiego Państwowego Teatru im. Szoty Rustaweliego. Był członkiem Związku Kompozytorów Gruzji i Związku Kinematografistów Gruzji. W latach 1991–1995 mieszkał w Berlinie, realizując projekty kompozytorskie w związku z otrzymaniem stypendium Akademie der Künste in Berlin. Od 1995 roku mieszkał w Belgii, współpracując z Antwerp Symphony Orchestra.

Ważne znaczenie dla kształtowania jego stylu muzycznego miała tak muzyka gruzińska i rosyjska, jak również muzyka najnowsza, która prezentowana była na „Warszawskiej Jesieni”. Jego muzyka niejednokrotnie była wykonywana podczas Festiwalu. W Warszawie poznał osobiście Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Największą sławę w ZSRR przyniosła mu muzyka do filmowych przebojów Georgija Danelii i Eldara Szengiełaji. Stworzył wiele utworów kameralnych i orkiestrowych, w tym siedem symfonii, wielkie dzieła wokalno-instrumentalne, których światowe premiery odbywały się w Nowym Jorku i Seattle. Na Zachodzie określano go jako twórcę „nowej muzyki duchowej” albo „nowej muzyki religijnej”.

Cześć Jego pamięci!

II Lubomirski Festival

Lubomirski FestivalW dniach 17 października – 8 grudnia 2019 roku w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Lwowie, Łańcucie i Wiedniu odbędzie się Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego jest otwartym wydarzeniem muzycznym na cześć mecenasa kultury, który przyczynił się do sukcesu Szymanowskiego, Karłowicza, Szeluto, Różyckiego czy Fitelberga. W dzisiejszych czasach wiemy, jak ważna jest pomoc mecenatu Państwa, sponsoringu czy mecenatu prywatnego, toteż dzięki cyklom otwartych wydarzeń artystycznych, zaprezentowane zostaną niezwykłe postacie, stojące za niezwykłymi Artystami i ich dziełami, szczególnie te, których zasługi ze względu na arystokratyczne pochodzenie zostały wymazane z kart historii w dobie komunizmu.

Cykl otwartych dla publiczności koncertów, recitali, wykonywanych przez wybitnych artystów, poświęcony będzie polskim kompozytorom z rodzin możnowładczych oraz ich protegowanym, jak na przykład Franciszek Lessel, czy właśnie twórcom Młodej Polski, objętych opieką przez Patrona Festiwalu.

Udział w Festiwalu wezmą Sinfonia Varsovia, Polish Art Philharmonic, Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Aukso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Galicki Chór Kameralny, Junge Kammerphilharmone Freiburg. Poza szesnastoma koncertami symfonicznymi Festiwal wzbogacony będzie recitalami i koncertami kameralnymi.

Przedsięwzięcie ma charakter otwarty, i wszystkie wydarzenia festiwalowe w Polsce oraz we Lwowie są bezpłatne dla publiczności. Funkcjonować będą dwa typy koncertów: „Galowy” oraz „Wieczorowy”, w związku z czym obowiązywać będzie dress code.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://lubomirskifestival.pl/ 

Tychy | Auksodrone 2019

AuksoWartki nurt muzyki współczesnej, meandry jazzu, głębiny elektronicznych poszukiwań, bezpieczne zatoki tradycji – tym wszystkim rozbrzmiewać będzie druga edycja festiwalu Auksodrone, która odbędzie się w tyskiej Mediatece w dniach 4–6 października 2019 roku.

Auksodrone to znowu dziewięć koncertów podzielonych na trzy cykle – Contemporary Opera, New Wave Jazz i Electronics Studies – oraz szereg wydarzeń towarzyszących poświęconych temu, jak rodzi się muzyka i temu, co w nas się rodzi za jej magicznym dotknięciem. Współorganizatorami Auksodrone są Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Cykl „Contemporary Opera” wypełnią w tym roku trzy akty tryptyku Drach. Dramma per musica – dramatu muzycznego autorstwa Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. Za kanwę dzieła, którego premiera będzie miała miejsce na festiwalu, posłużyła oczywiście arcyśląska powieść Twardocha, a w partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego. Akompaniować będzie orkiestra AUKSO oraz Marcin Świątkiewicz (basso continuo).

Podczas pierwszej edycji Auksodrone cykl koncertów jazzowych poświęcony był rodzimym gigantom gatunku, a tym razem usłyszymy, jak brzmi przyszłość tej muzyki. Leszek Możdżer skonstruuje ją z materiałów odnalezionych w dalszej i bliższej przeszłości.

„Electronics Studies” będzie na tegorocznym Auksodrone bezprecedensową wyprawą do analogowych źródeł elektroniki. Stefan Wesołowski, skrzypek i kompozytor biegle łączący sacrum z profanum, zastąpi elektroniczną warstwę swojej muzyki brzmieniami akustycznymi.

Daria Solecka

Więcej na: www.auksodrone.com 

Wrocław | Inauguracja sezonu symfonicznego NFM

NFMPiąty sezon artystyczny w NFM zacznie się 4 października 2019 roku o godz. 19:00 zgodnie z wrocławską tradycją muzyką Witolda Lutosławskiego, a także młodzieńczym dziełem Karola Szymanowskiego i na wskroś romantycznym koncertem Roberta Schumanna w wykonaniu Barry’ego Douglasa oraz NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Koncert fortepianowy a-moll Schumanna powstał z inspiracji kochającej żony. W NFM dzieło wykona Barry Douglas – zwycięzca renomowanego Konkursu Czajkowskiego w 1986 roku, założyciel oraz dyrektor artystyczny Camerata Ireland i dyrektor artystyczny Clandeboye Festival.

W programie koncertu pojawią się również elementy muzyki tradycyjnej – usłyszymy je w pełnym rozmachu Koncercie na orkiestrę patrona NFM, Witolda Lutosławskiego. To utwór zamówiony przez warszawskich filharmoników jako „rozbudowana i wirtuozowska kompozycja oparta na tematach ludowych”. Lutosławski sięgnął po folklor Mazowsza i stworzył koncert, z którego nie był później zadowolony, a który uznano za jedną z najdoskonalszych kompozycji w muzyce polskiej. W wykonaniu wrocławskiej orkiestry usłyszymy także pierwsze dzieło symfoniczne Karola Szymanowskiego, Uwerturę koncertową E-dur, zdradzającą ewidentną fascynację kompozytora twórczością Richarda Straussa.

Pełną polskiej muzyki inaugurację sezonu symfonicznego poprowadzi maestro Giancarlo Guerrero, rozpoczynający już trzeci rok w roli szefa artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/