Polmic - FB

aktualności

Sanok | XIV Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

MFPW dniach 3–8 lutego 2019 roku Sanok będzie zimową stolicą muzyki fortepianowej za sprawą XIV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. Temat przewodni tegorocznej edycji brzmi „200-lat historii muzyki polskiej”.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” to jeden z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat, organizowany przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Forum jest wartościową propozycją edukacyjną dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. W lutym Sanok będzie gościł około 450 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Program Forum obejmuje: dwie trasy koncertowe w miastach Podkarpacia, lekcje pokazowe, wykłady i ćwiczenia w ramach Mistrzowskiej Szkoły Pedagogiki Fortepianowej, przeznaczony dla dzieci konkurs „Młody Wirtuoz” i konferencję naukową „Rola instytucji kultury w rozwoju innowacyjnego społeczeństwa”.

W programie koncertów, zgodnie z tematem przewodnim, znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, dwa wydarzenia poświęcone pamięci wybitnych pianistów: „Ryszard Bakst in memoriam” i „Tatiana Shebanova in memoriam”, w których udział wezmą Boris Bloch i Lidia Grychtołówna. Podczas Gali Finałowej wystąpią kandydaci do Konkursu Chopinowskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://forum.interpiano.pl 

Debiut polskiej sopranistki Aleksandry Kurzak w transmisji z The Metropolitan Opera do kin

nazywowkinachPrzed nami kolejna, po brawurowej Adrianie Lecouvreur z Piotrem Beczałą, transmisja do kin z udziałem polskiego śpiewaka. Aleksandra Kurzak wcieli się w postać Micaëli podczas najbliższego spektaklu Carmen w The Metropolitan Opera. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 lutego 2019 roku o godz. 18.35.

Aleksandra Kurzak zadebiutowała w The Metropolitan Opera w 2004 roku w Opowieściach Hoffmanna, a do tej pory zaśpiewała na słynnej nowojorskiej scenie ponad 40 razy. Jednak polska sopranistka dopiero teraz po raz pierwszy wystąpi w transmisji z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” – właśnie w Carmen.

Carmen Georges’a Bizeta bywa nazywana najpopularniejszą operą świata. Tak wynika również z historii transmisji z Met, bo to właśnie to przedstawienie wciąż dzierży palmę pierwszeństwa jako najbardziej kasowa transmisja do kin w historii. Na sukces oprócz przebojowej i bardzo znanej muzyki Bizeta oraz pełnego namiętności i dramatyzmu libretta składa się również przejrzysta i żywa reżyseria Sir Richarda Eyre (film Notatki o skandalu z Judi Dench). Tytułową Cygankę Carmen zagra Clémentine Margaine, a toreadorem Escamillem będzie Alexandr Vinogradov. Spektaklem zadyryguje Louis Langrée. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Łódź | „Człowiek z Manufaktury” – światowa prapremiera

TW Lodz2 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi będzie miała miejsce światowa prapremiera opery Rafała Janiaka – laureata Grand Prix i Nagrody Publiczności Operowej w międzynarodowym konkursie kompozytorskim „Człowiek z Manufaktury”, ogłoszonym przez Teatr Wielki w Łodzi oraz Manufakturę i rozstrzygniętym przez jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Rafał Janiak, kompozytor i dyrygent, otrzymał Grand Prix (45 000 złotych) i Nagrodę Publiczności Operowej. Dyrekcja TWŁ powierzyła mu również funkcję kierownika muzycznego prapremiery Człowieka z Manufaktury. Autorką libretta jest Małgorzata Sikorska-Miszczuk, najczęściej wystawiana dramatopisarka w Polsce, tłumaczona na wiele języków. Jej teksty reżyserowali m.in. Jan Klata, Marcin Liber, Paweł Łysak i Michał Zadara. Człowieka z Manufaktury wyreżyseruje Waldemar Zawodziński, twórca ponad 100 spektakli, w tym 40 oper.

Kostiumy zaprojektuje Maria Balcerek – laureatka Złotych Masek oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury dla najlepszego kostiumografa (w 2017 r.). Choreografią i ruchem scenicznym zajmie się Janina Niesobska – laureatka Złotych Masek na Śląsku i w Łodzi. Pomysłodawcą i koordynatorem konkursu oraz producentem spektaklu i asystentem reżysera jest Krzysztof Korwin-Piotrowski .

Najnowsza opera to utwór o burzliwych wydarzeniach w dziejach wielokulturowej łódzkiej metropolii: o strajku powszechnym robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. buncie łódzkim), o likwidacji zakładów „Poltex” w 1991 roku i wizji przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako Manufaktura. Jest to historia o miłości do Łodzi. O Żywiołach. O Pieniądzach. O walce Dobra ze Złem.

W zrewitalizowanej przestrzeni postindustrialnej, na Rynku Włókniarek Łódzkich w Manufakturze 18 maja 2019 roku zostanie zaprezentowana premiera wersji plenerowej megawidowiska Człowiek z Manufaktury.

Więcej – na stronie http://www.operalodz.com/

Łódź | Polscy mistrzowie awangardy – w 25. rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego

LutosławskiBy uczcić 25. rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego muzycy Filharmonii Łódzkiej 1 lutego 2019 roku o godz. 19.00 wykonają muzykę tego wielkiego kompozytora.

Zabrzmi Koncert na orkiestrę – jeden z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych utworów Lutosławskiego. W 1950 r. kompozytor otrzymał od Witolda Rowickiego, ówczesnego szefa warszawskich filharmoników, propozycję stworzyć dla tego zespołu rozbudowaną i wirtuozowską kompozycję opartą na tematach ludowych. Życzenie Rowickiego zostało spełnione w 1954. Lutosławski inspirował się Koncertem na orkiestrę Béli Bartóka, ale czerpiąc oczywiście z polskiego folkloru. Sięgnął po mazowieckie pieśni ludowe, zebrane przez Oskara Kolberga. Nie cytował ich jednak in crudo, lecz poddał daleko idącym modyfikacjom i przetworzeniom, co sprawia, że utwór nabrał indywidualnego, wyrazistego charakteru. Jego energiczna rytmika i zdecydowany rysunek tematów decydują o sile oddziaływania.

Ponadto zabrzmią Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz – po raz pierwszy w Łodzi – Koncert na flet i orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego. Kompozytor dedykował go legendarnemu fleciście Jeanowi-Pierre’owi Rampalowi. W FŁ solistą będzie Michael Martin Kofler, absolwent Akademii Muzycznych w Wiedniu i Bazylei. Muzyk prowadzi działalność koncertową i pełni funkcję pierwszego, głównego flecisty w Orkiestrze Filharmonii Monachijskiej, gdzie grał pod batutą Jamesa Levine’a, Christiana Thielemanna, Lorina Maazela. Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi tego wieczoru Dyrektor Artystyczny Filharmonii Paweł Przytocki.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-polscy-mistrzowie-awangardy-w-25-rocznice-smierci-witolda 

Warszawa | Koncert symfoniczny „Powstało w wolnej Polsce”

FN1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 muzyka Witolda Lutosławskiego zabrzmi w Filharmonii Narodowej. Wybitny niemiecki artysta Lars Vogt wystąpi w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. Usłyszymy w jego interpretacji również Koncert fortepianowy a-moll Schumanna i V Symfonię Dvořáka.

Pod koniec lat 30. XIX w. Roberta Schumanna pochłaniała idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od kompozycji królujących na ówczesnych estradach, dedykowanych popisom biegłości solistów. W kolejnych latach powracał kilkakrotnie do swego projektu, a ukończył go w roku 1845 tworząc Koncert a-moll op. 54. Już w chwili prawykonania komentatorzy dostrzegli, że otworzyła się nowa epoka rozwoju koncertowego gatunku, dzieło zaś szybko podbiło estrady całej Europy.

W V Symfonii Dvořáka krystalizuje się jego indywidualny styl kompozytora narodowego, z maestrią władającego orkiestrowym aparatem. Podobnie jak, w o kilka lat późniejszej, Szóstej przeważają tu nastoje pogodne, sielskie i pastoralne.

„Skomponowane w 1938 roku Wariacje symfoniczne, które możemy zaliczyć do najlepszych utworów powstałych na świecie przed samą wojną, nie pozostawiają już żadnej wątpliwości co do tego, w czym talent tego twórcy zdolny jest przejawić się najpełniej. Głównym przedmiotem uwagi jest tu kolorystyka i ruch, barwna wirtuozeria i żywość materii dźwiękowej – ale zarazem delikatna precyzja w cyzelowaniu szczegółów zdradzających rękę urodzonego miniaturzysty” – tak pisał o młodzieńczym dziele Witolda Lutosławskiego Tadeusz A. Zieliński.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny--powstalo-w-wolnej-polsce6 

Maestra Falletta ponownie w Krakowie

FKPo raz kolejny Orkiestra Filharmonii Krakowskiej ma okazję pracować ze znakomitą amerykańską dyrygentką o żywiołowej i dynamicznej osobowości – JoAnn Fallettą. 1 lutego o godz. 19.30 i 2 lutego 2019 roku o godz. 18.00 pod batutą maestry zabrzmią utwory Coplanda, Wajnberga i Zemlinsky’ego.

Koncerty zorganizowano z okazji setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga – kompozytora, którego twórczość dopiero dwie dekady po śmierci nabiera popularności. „Wydaje się, że dziś odkrywana jest jako jakiś szczególny głos, przemawiający do nas nie tylko przez dźwięki, ale i poprzez osobiste doświadczenia na różne sposoby prześladowanego autora” (Jakub Puchalski). Wajnberg, syn muzyka teatrów rewiowych, studiujący grę na fortepianie, po wybuchu wojny zbiegł na Wschód z okupowanej przez Niemców Warszawy. Po uzyskaniu radzieckiego obywatelstwa rozpoczął naukę kompozycji, wspierany przez samego Dmitrija Szostakowicza, który niejednokrotnie miał go później ratować z politycznych opresji. Kompozytor żył przede wszystkim z twórczości dla filmu, teatrów dziecięcych i cyrku, znaczną część powstałych utworów ukrywając przed światem w oczekiwaniu na „lepsze czasy”. W dorobku Wajnberga znajdują się ostatecznie 22 symfonie, 4 opery i ponad sto innych dzieł, a wśród nich Koncert wiolonczelowy z 1948 roku. Koncert wykonany został po raz pierwszy 9 lat później przez wybitnego Mścisława Rostropowicza. W sali przy Zwierzynieckiej zabrzmi w wykonaniu Marcina Zdunika, laureata I nagrody, Grand Prix i 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, laureata nagrody „Fryderyk” za nagraną w 2009 roku debiutancką płytę, występującego na estradach wielu renomowanych sal świata.

W programie najbliższych wieczorów koncertowych Filharmonii Krakowskiej zabrzmi ponadto El Salon Mexico Aarona Coplanda – jednego z ulubionych Kompozytorów JoAnn Falletty oraz fantazja Die Seejungfrau Alexandra von Zemlinsky’ego.

Małgorzata Koch-Butryn

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/

Kalisz | Koncert na zakończenie obchodów roku Adama Asnyka

Filharmonia KaliskaRok Adama Asnyka już za nami, ale na zakończenie obchodów odbędzie się jeszcze jeden koncert: 1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej na jednej scenie spotkają się Ewa Iżykowska i kapela Sebastiana Karpiela-Bułecki.

Koncert w całości składa się z muzyki polskiej. W programie znalazł się bardzo rzadko wykonywany marsz żałobny na orkiestrę symfoniczną Cieniom Adama Asnyka Zygmunta Noskowskiego, a także Fantazja góralska jegoż autorstwa, oraz Harnasie Karola Szymanowskiego. W Harnasiach fragmenty inspirowane muzyką góralską, które Szymanowski wprowadzil do utworu, wykonane będą przez Kapelę Sebastiana Karpiela-Bułecki w wersji oryginalnej.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Sonetów Asnyka autorstwa Piotra Mossa. Utwory zaprezentują: Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W roli solistki wystąpi sopranistka Ewa Iżykowska, która jest profesorem UFMC w Warszawie, prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną.

Szczegóły – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/news/koncert-na-zakonczenie-obchodow-roku-adama-asnyka/147 

Toruń | Tańce świata - koncert karnawałowy

TOS1 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Auli UMK będzie miał miejsce koncert karnawałowy „Tańce świata” w wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Koncert ukaże słuchaczom tradycje taneczne wielu części naszego globu, uchwycone artystycznym piórem wybitnych kompozytorów. Europę reprezentować będzie Antonín Dvořák i Nikołaj Rimski-Korsakow, pogranicze Europy i Azji pochodzący z Armenii – Aram Chaczaturian. Muzyczne podróże obejmą także gorącą Kubę, jazzowy Nowy Orlean, Teksas z muzyką country, oraz big bandowe brzmienia Duke’a Ellingtona, które wybrzmiewają w całych Stanach Zjednoczonych. Podczas koncertu słuchacze poznają różnorodność kultur i stylów muzycznych wielu krajów i kontynentów, ukazane będą różne brzmienia i barwy orkiestry, przez co odkryta zostanie prawdziwa głębia i różnorodność możliwości orkiestry symfonicznej.

Koncert ten jest również okazją do promocji CD z muzyką Romualda Twardowskiego, która ukazała się w grudniu 2018 – pierwsza płyta TOS dla światowej wytwórni NAXOS. Solistka, skrzypaczka Kinga Augustyn zaprezentuje wraz z orkiestrą pod batutą Mariusza Smolija dwie kompozycje z tej płyty, w których również pojawiają się elementy taneczne – hiszpańskie, w Fantazji hiszpańskiej, a także elementy jazzowe i żydowskie w Capriccio in Blue. Podczas koncertu płytę będzie można nabyć w promocyjnej cenie.

Karolina Smolarek

Informacja o biletach – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_715_Tance_swiata.html 

Olsztyn | Filharmonia – kameralnie

FWMKoncert w dniu 1 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej z pewnością będzie muzyczną ucztą dla miłośników kameralistyki.

Wielu melomanów nazywa ją najszlachetniejszą formą muzykowania, której istotą jest „intymna rozmowa” muzyków – dobrych znajomych lub przyjaciół. Zespół kameralny był niegdyś, a i dziś często pozostaje, prywatnym spotkaniem, do którego dopuszczone mogą być tylko osoby wtajemniczone. Dlatego każdy koncert kameralny jest wydarzeniem wyjątkowym i niepowtarzalnym. A już szczególnie wówczas, gdy występują znakomici polscy muzycy związani ze środowiskiem muzycznym Krakowa i Katowic wraz z jedną z najwybitniejszych skrzypaczek świata. W koncercie wystąpią: Kaja Danczowska – skrzypce, Maria Shetty – altówka, Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Krzysztof Firlus – kontrabas, Piotr Lato – klarnet, Maksymilian Lipień – obój, Damian Lipień – fagot, Tadeusz Tomaszewski – waltornia.

Początek kameralnego, bardzo klasycznego wieczoru w Filharmonii wyznaczy muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta i jego Divertimento B-dur KV 229 na trio stroikowe. Drugim utworem wieczoru wykonaniu kameralistów będzie przeurocza czteroczęściowa Suita na trio stroikowe (1949) reprezentująca najlepsze cechy neoklasycyzmu francuskiego. Utwór skomponował Aleksander Tansman, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich minionego stulecia. Klasycznym zespoleniem tria dętego i kwartetu smyczków, a zarazem klamrą spinającą wieczór, będzie Septet Es-dur op. 20 Ludwiga van Beethovena.

Piotr J. Reszczyński

Informacja o biletach – na stronie www.filharmonia.olsztyn.pl