Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Festiwal „Łańcuch XVI”

LancuchOd 26 stycznia do 9 lutego 2019 roku w Warszawie odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVI”, zorganizowanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego i Polskie Radio w 25. rocznicę śmierci kompozytora.

Program Festiwalu odwołuje się w znacznym stopniu do związków Witolda Lutosławskiego z moderną muzyczną i takich dzieł, jak Livre, Gry weneckie i Trzy poematy, w których kompozytor przetwarzał na własny użytek i sposób idee współczesnych sobie nowatorów. Dla ukazania tego zjawiska utwory Lutosławskiego połączono w programie z muzyką Iannisa Xenakisa i György Ligetiego oraz kompozycjami, które powstały pod wyraźnym wpływem modernistów powojennych. Należą do tej grupy nieczęsto wykonywane dziś opusy Bolesława Szabelskiego i Grażyny Bacewicz.

Równolegle do wątku modernistycznego biegnie przez koncerty Festiwalu nić tradycji klasycznej. Kompozycje Haydna i Beethovena (a także rozmaite wcielenia tradycyjnych gatunków sonaty i suity) znalazły się w programie dla pogłębienia jego historycznej perspektywy, lecz nie w opozycji do współczesnego nowatorstwa, którego źródłem były między innymi właśnie dokonania klasyków, a w szczególności – styl beethovenowski. VII Symfonia Beethovena i Koncert na orkiestrę Lutosławskiego zabrzmią na koncercie wieńczącym Festiwal. Ich wykonanie poprowadzi światowej sławy kapelmistrz, „rodem Warszawianin” i tegoroczny jubilat – maestro Marek Janowski. Wieczór z udziałem artysty przypadnie w przeddzień jego 80. urodzin.

Istotne miejsce w programie zajmą jednak nie tylko dzieła poważne i wielkie, a znajdzie się w nim również prezentacja nieznanych miniatur Lutosławskiego, powstałych jako ilustracje muzyczne dla teatru i radia.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lutoslawski.org.pl/pl/event,222.html 

Katowice | Koncert u Boguckiej Pani i Świętego Szczepana

FS27 stycznia 2019 roku w katowickiej Bazylice św. Szczepana i Matki Boskiej Boguckiej o godz. 18:00 będzie miał miejsce Koncert muzyki sakralnej.

Do programu tego koncertu Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina przygotował szeroki wachlarz muzyki religijnej – protestancką, prawosławną i katolicką muzykę chóralną. Zostaną zaprezentowane utwory o treści religijnej, które wykonywane są tak podczas sprawowanej liturgii, jak również i poza nią w kościołach i salach koncertowych.

Zabrzmią Weihnachten i Jauchzet dem Herrn op. 69 nr 2 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, kompozycje do łacińskich tekstów biblijnych Gustava Holsta, Mortena Lauridsena, Maurice’a Duruflé, Francisa Poulenca i Antona Brucknera. Chór wykona także fragment arcydzieła Siergieja Rachmaninowa – VII część Całonocnego czuwania „Sława w wysznich Bogu”. W finale koncertu zabrzmi utwór Iże chieruwimy Krzysztofa Pendereckiego.

Słowem po muzyce oprowadzi Karina Paszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15380351701658!3072.html 

Szczecin | Styczniowy SoundLab z Anną Zaradny

FSzWystęp Anny Zaradny w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach cyklu SOUNDLAB to więcej niż koncert elektroniczny. Artystka zaprasza do udziału w wydarzeniu inkorporującym dźwięk i obraz, ciszę i ciemność 26 stycznia 2019 roku o godz. 19:00.

Program koncertu otwiera krótkometrażowy Octopus (2012). Wykorzystując medium kojarzone z muzyką popularną – wideoklip, teledysk – Zaradny czerpie z formatu wideo, łącząc go z muzyką eksperymentalną. Przesuwa obrazy pod dyktando dźwięków, bawiąc się nimi, zmieniając konteksty i budując spójne, muzyczno-wizualne dzieło.

Octopus będzie wstępem do drugiej części – solo koncertu „Go Go Theurgy”. Pod tym tytułem kryje się ostatni album studyjny artystki, w którego centrum znów lokuje się improwizacja. Zaradny starannie selekcjonuje dźwięki, niektórym nadając leniwe, rozlane brzmienie, innym zaś – pośpiech i dynamizm muzycznego stanu wyjątkowego. Ta dźwiękowa narracja to esencja muzycznego stylu Anny Zaradny, naginającej zasady gatunkowe, oddanej improwizacji, którą rozpina na jasnej i przemyślanej strukturze. Prezentacja Go Go Theurgy w przestrzeni czarnej sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie to niepowtarzalne doświadczenie dźwiękowe, nawiązujące zarówno do natury, jak i kultury.

Finałowe Enjoy the silence, co można przetłumaczyć jako „Ciesz się ciszą”, to krótkometrażowy film, który rejestruje rozbłyski materii rozbijającej się przed naszymi oczami na tle nieprzeniknionej czerni. Te migoczące, pozbawione oprawy dźwiękowej konstelacje są wezwaniem do medytacji, chwilowej kontemplacji dzieła. Kolejne obrazy i przytłaczająca cisza rodzić może wreszcie niepokój – łatwo nasuwając refleksję na temat otaczającej nas rzeczywistości hałasu.

Maciej Skrzetuski

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/989-Anna_Zaradny__Lab_4_El-sono 

Jelenia Góra | Siła dźwięków

FD25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert w ramach programu „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN. Zabrzmią utwory Gioacchino Rossiniego, Antonína Dvoŕáka, a także Mikołaja Majkusiaka.

Sięgając po autentyczną historię służącej, niesłusznie oskarżonej o kradzież rodowych sreber, mistrz włoskiej opery Gioacchino Rossini wytyczył nowy szlak tematyki operowej. Operę Sroka złodziejka, powstałą na jej kanwie, otwiera Uwertura ceniona nie tylko ze względu na dynamiczność, barwność czy oryginalność instrumentacji. Rossini, jak nikt inny, potrafił w krótkiej formie operowego prologu przenieść nastrój i siłę wymowy scenicznego dzieła.

Po ukończeniu pierwszej części swej VII Symfonii Antonín Dvoŕák napisał do przyjaciela znamienne słowa „Niech Bóg sprawi, że ta czeska muzyka poruszy świat”. Pobożne życzenia się ziściły. Utwór, napisany na prośbę Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, wzniósł się na wyżyny doskonałości formy i jej przekazu, stając się jednym z największych osiągnięć autora.

Ciekawym punktem odniesienia dla dzieł dwóch romantycznych mistrzów będzie Concerto classico na akordeon i orkiestrę Mikołaja Majkusiaka. Rzadko występujący w połączeniu z siłą orkiestry symfonicznej instrument solowy oraz współczesna polska kompozycja podkreślą moc muzycznego przekazu.

Dzieła wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą greckiego dyrygenta Georgiosa Balatsinosa. W roli solisty wystąpi jeden z najbardziej znanych polskich akordeonistów Paweł Zagańczyk.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/sila-dzwiekow,2721?did=3780 

Gdańsk | Pogłosy. Poezja w muzyce

Chor kameralnyPolski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert „Pogłosy. Poezja w muzyce”, który odbędzie się 26 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 we wnętrzach Gdańskiego Dworu Artusa.

Poezja zawsze pozostawała w bliskim związku z muzyką. Kompozytorzy różnych epok chętnie sięgali do tekstów lirycznych, opracowując wersy, które wyszły spod pióra najznakomitszych literatów. Podczas koncertu usłyszymy utwory, które powstały na przestrzeni ponad 150 lat. Wszystkie napisane zostały do poezji romantycznej; nawet jeśli Adama Asnyka nie zalicza się do twórców stricte romantycznych, to jego poezje wyraźnie czerpią z ducha tej epoki, a jego samego literaturoznawcy określają mianem epigonu romantyzmu.

Koncert otworzą Pięć pieśni Fryderyka Chopina w opracowaniu na chór mieszany a cappella Andrzeja Koszewskiego. Utwory pochodzą z opusu 74, który jest zbiorem 19 pieśni skomponowanych oryginalnie na sopran i fortepian, powstały do tekstów Stefana Witwickiego, Bohdana Zaleskiego i Wincentego Pola. Drugim kompozytorem, którego utwory usłyszymy w Dworze Artusa, jest Ignacy Jan Paderewski. Jego pieśni tworzą ważne ogniwo pomiędzy twórczością kompozytorów pomoniuszkowskich, jak Żeleński i Noskowski, a przedstawicielami Młodej Polski, jak Karłowicz czy też Szymanowski. Paderewski skomponował 22 pieśni na głos z fortepianem. Wykonane zostaną te pochodzące z opusu 7: Cztery pieśni do słów Adama Asnyka, zadedykowane poecie, które powstawały w Berlinie, Wiedniu i Warszawie od 1882 do 1885 roku. Na zakończenie koncertu zabrzmi cykl utworów Nachklänge (niem. pogłosy) Heinricha Poosa uznawanego powszechnie za jednego z najwybitniejszych współczesnych niemieckich kompozytorów muzyki chóralnych.

Więcej – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl/pl/component/jevents/9/poglosy-poezja-w-muzyce?Itemid=105 

Kielce | Wokół tanga

FS25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Wokół tanga” pod patronatem honorowym Ambasady Republiki Argentyny w Polsce.

Ekscytujące tanga i wyrafinowane tańce na gitarę, akordeon i orkiestrę symfoniczną to doskonały „przepis” na wieczór karnawałowy. Owe przeboje muzyki klasycznej wysłuchamy w interpretacji dwóch artystów: gitarzysty, pedagoga i menadżera Pawła Kwaśnego, a także Bartosza Kołsuta – akordeonisty, Młodego, lecz bardzo zdolnego Muzyka Roku (2014), laureata konkursów na całym świecie, w wolnych chwilach udzielającego się w… dubbingu.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Gustavo Fontana, dyrygent – jakżeby inaczej – prosto z Argentyny, który jak nikt inny musi czuć atmosferę często dramatycznych i bogatych aranżacyjnie utworów należących do narodowego dziedzictwa kulturowego tego dalekiego kraju. Oryginalny styl twórcy „nuevo tango” – Astora Piazzolli – rozpoznają niemal wszyscy mający cokolwiek do czynienia z muzyką, a jak wiadomo, jest to finezyjnie stylizowana muzyka do słuchania, zachowująca z tradycyjnego tanga melancholijny nastrój, często gęste od emocji brzmienia. Z tego repertuaru zabrzmią Libertango, Oblivion, Historie du tango oraz Tres Movimientos Tanguisticos.

W programie koncertu znajdą się również szczególnie znane i często wykonywane tańce, jak choćby finałowe Malambo (tradycyjny argentyński stepowany taniec, tańczony wyłącznie przez mężczyzn) z baletu czołowego kompozytora argentyńskiego XX w. Alberto Ginastery (jego uczniem był m.in. A. Piazzolla), Danzón nr 2 – jeden z najpopularniejszych meksykańskich klasycznych utworów orkiestrowych Arturo Marquzeza, czy Danza – czwartą część Suity Józefa Świdra.

Koncert objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!", który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Olga Antas

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_25.01.19.html

 

Katowice | Dni Mieczysława Wajnberga

NOSPRW roku setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na cykl poświęconych mu koncertów, które odbędą się w dniach 17–27 stycznia 2019 roku.

22 symfonie, w tym siedem wokalno-instrumentalnych, 8 oper, 17 kwartetów smyczkowych, koncerty, sonaty, kantaty, pieśni – tak różnorodny i wielki jest dorobek artystyczny Mieczysława Wajnberga. Był on kompozytorem „z trzech światów”: polskim artystą żydowskiego pochodzenia, emigrantem na stałe osiadłym w Związku Radzieckim, uczniem Józefa Turczyńskiego i Wasilija Zołotariowa, przyjacielem Dymitra Szostakowicza i Mścisława Rostropowicza. Cudem ocalały świadek historii wyznawał ideę humanizmu, jako jedynej recepty na uzdrowienie ogarniętego szaleństwem XX stulecia.

Dni Mieczysława Wajnberga, którego setna rocznica urodzin mija 8 grudnia, to wyjątkowy czas celebracji twórczości tego twórcy. Wysłuchamy dzieł kompozytora w znakomitych interpretacjach, w tym samego Linusa Rotha (koncert finałowy 27 stycznia), z inicjatywy którego powstało Międzynarodowe Towarzystwo im. Mieczysława Weinberga. Cykl poświęcony jego pamięci zainauguruje 17 stycznia koncert z serii „NOSPR kameralnie”. 18 stycznia zabrzmi Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę Wajnberga, którą wraz z orkiestrą NOSPR pod batutą Jamiego Phillipsa wykona uznany wiolonczelista młodego pokolenia Marcin Zdunik. Muzyka patrona cyklu znalazła się również w programie koncertu Kwartetu Śląskiego i Michała Francuza. 20 stycznia usłyszymy Pieśni dziecięce op. 13 Wajnberga, które wraz z triem wykona polska sopranistka Joanna Freszel. Na koncercie z serii „Środa Młodych”, włączonym w obchody, będziemy mogli podziwiać młodych artystów, którzy wykonają I Sonatę C-dur i II Sonatę g-moll na wiolonczelę i fortepian autorstwa Wajnberga. 24 stycznia muzyka patrona ponownie zagości w programie koncertu „NOSPR kameralnie”. Dzieła Wajnberga w interpretacji AUKSO, Jadwigi Kotnowskiej i Andrzeja Cieplińskiego pod batutą Marka Mosia wypełnią swym brzmieniem salę koncertową 26 stycznia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

XI Międzynarodowy Festiwal Chóralny i Orkiestrowy „Toscana Music Festival”

MRFW dniach 17–21 lipca 2019 roku w Toskanii (Włochy) odbędzie się jedenasta odsłona Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego i Orkiestrowego „Toscana Music Festival”.

Toskania – kraj cyprysów i łagodnych pagórków. Ten ulubiony region turystyczny Włoch jest znany z radości życia, przyjemności kulinarnych i bogatej kultury. Około połowy wszystkich skarbów sztuki na świecie znajduje się na terenie Włoch, a Toskania z pewnością może nazwać się posiadaczem dużej części tego dziedzictwa. Szczególnie znane są takie miasta, jak stolica regionu Florencja, ale także Piza, Siena i Lukka – ojczyzna Giacomo Pucciniego. Koncerty cyklu „Toscana Music Festival” są organizowane w stylowej atmosferze Terme di Montecatini oraz w bazylice Santa Maria Assunta.

Udział w Festiwalu będzie uwzględniał spotkanie z dyrygentami, próby i uczestnictwo w koncertach festiwalowych. Między próbami i koncertami pozostanie wystarczająco czasu na turystyczne przedsięwzięcia oraz rozmowy z innymi uczestnikami Festiwalu. Warunkiem uczestnictwa w Festiwalu jest wykonanie dowolnego programu (30 – 45 min.). Ostateczny termin zgłoszenia: 15 maja 2019 roku.

Informacja o Festiwalu – na stronie organizatora: https://www.mrf-musicfestivals.com/miedzynarodowy-festiwal-choralny-i-orkiestrowy-w-toskanii-wlochy.phtml 

V Międzynarodowy Festiwal Chórów i Orkiestr „Budapest Music Festival”

MRFW dniach 26–30 czerwca 2019 roku w Budapeszcie (Węgry) odbędzie się piąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Chórów i Orkiestr „Budapest Music Festival”.

Budapeszt – jedno z najpiękniej położonych miast Europy. Nikt z odwiedzających stolicę Węgier nie potrafi oprzeć się jej urokowi. To miasto jednocześnie oczarowuje, imponuje i fascynuje. Dunaj dzieli tę metropolię na górzystą Budę i równinny Peszt. Do najciekawszych atrakcji należą: Baszta Rybacka, Kościół Macieja, Zamek Królewski, Wzgórze Zamkowe, cytadela i budynek Parlamentu. To tutaj, „nad pięknym, modrym Dunajem”, odbywa się Budapest Music Festival.

Udział w Festiwalu będzie uwzględniał spotkanie z dyrygentami, próby i uczestnictwo w koncertach festiwalowych. Między próbami i koncertami pozostanie wystarczająco czasu na turystyczne przedsięwzięcia oraz rozmowy z innymi uczestnikami festiwalu. Warunkiem uczestnictwa w Festiwalu jest wykonanie dowolnego programu (30 – 45 min.). Ostateczny termin zgłoszenia: 15 kwietnia 2019 roku. Więcej – na stronie: https://www.mrf-musicfestivals.com/miedzynarodowy-festiwal-chorow-i-orkiestr-w-budapeszt-wegry.phtml