Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Gala IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

Kropka5 grudnia 2018 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 17.00 odbędzie się uroczyste wręczenie nagród dla laureatów IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz czwarty. Jurorzy tegorocznej edycji – dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk, Remigiusz Mazur-Hanaj – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Jury wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych. Do rąk autorów trafi także nagroda ufundowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Nagroda Indywidualna Piotra Metza.

Laureatami Konkursu zostali: Rafał Wawrzyńczyk, Aleksandr Przybylski, Karolina Dąbek, Przemysław Górecki, Dirk Wieschollek, Adam Wiedemann i Olga Drenda.

Głównym Współorganizatorem Konkursu i Fundatorem Grand Prix jest Instytut Muzyki i Tańca. Konkurs otrzymał również wsparcie Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.konkurskropka.pl/ 

Nie żyje ks. prałat dr hab. Jan Chwałek

ChwalekZ żalem informujemy, że 30 listopada 2018 roku odszedł do wieczności ks. prof. KUL dr hab. Jan Chwałek (88), muzykolog, organmistrz, członek Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

Jan Chwałek był absolwentem Wyższego Seminarium Duchownego w Sandomierzu i katedry muzykologii KUL. Wybitny znawca problematyki organów od 1961 roku wykładał w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 1982–1985 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzykologii, następnie kierownika Katedry Instrumentologii tegoż Instytutu (1984–2005). Był etatowym pracownikiem Krakowskiego Oddziału Pracowni Konserwacji Zabytków, zbudował dziewięć instrumentów organowych. Był członkiem Związku Kompozytorów Polskich (Sekcja Muzykologów), Towarzystwa Naukowego KUL, International Musicological Society, Gesellschaft der Orgelfreunde. Został odznaczony medalem Signum Universitatis oraz medalem Per Musicam ad fidem.

Msza św. i uroczystości pogrzebowe odbędą się we wtorek 4 grudnia 2018 roku o godz. 13.00 w kościele parafialnym w Woli Baranowskiej.

Cześć Jego Pamięci!

„Lunares tempora” czyli muzyka współczesna jest kosmiczna

PTMWPTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 3 i 4 grudnia 2018 roku do Rzeszowa i Łańcuta na koncerty „Muzyka współczesna jest kosmiczna”, podczas których odbędzie się prawykonanie utworu Aldony Nawrockiej Lunares tempora na trąbkę i fortepian.

Kompozytorka pełni funkcję adiunkta w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i kierownika Pracowni Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur. Jest członkiem ZKP, ZAiKS, Akademii Fonograficznej i WOPR-u. Jej najnowszy utwór powstał w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Przedsięwzięcie z udziałem Aldony Nawrockiej będzie się składać z dwóch części: koncerty poprzedzą wykłady prezentujące specyfikę zagadnień muzyki XX i XXI w. z perspektywy nowych nurtów kompozytorskich, technik, współczesnej artykulacji, zapisu partyturowego i relacji formalnych. Poprowadzi je kompozytorka wraz z wykonawcami 3 grudnia na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego o godz. 15.30 i 4 grudnia w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Teodora Leszetyckiego w Łańcucie.

Kompozycję Nawrockiej, a także Carnival of Venice Dela Staigersa wykonają cenieni kameraliści: trębacz Tomasz Woźniak oraz pianistka Maria Gabryś-Heyke.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”, który odbędzie się 3 grudnia 2018 roku o godz. 19.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8).

Podczas koncertu zabrzmią Campane IV z cyklu Symfonie dzwonów Romualda Twardowskiego, Elegia i Kaprys ze zbioru Pchli targ Zbigniewa Bargielskiego, Etiudy 4 i 5 z cyklu 12 etiud Krzysztofa Baculewskiego, Toccatina polska Jerzego Bauera, Kołysanka dla A. Anny Ignatowicz-Glińskiej, Miniatury Władysława Słowińskiego, Nokturn Sławomira Zamuszko, Toccata Mariana Borkowskiego, Moment Musical Piotra Mossa, Warkocz Bereniki Jerzego Kornowicza. Ponadto odbędzie się prawykonanie nowej wersji Preludiów geometrycznych Marcina Tadeusza Łukaszewskiego.

Utwory zaprezentuje dr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – teoretyk muzyki, pianista i kompozytor. Prowadzi działalność koncertową, występując jako solista i kameralista. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Na koncie ma szereg prawykonań i nagrań muzyki polskiej, jest członkiem Akademii Fonograficznej.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na koncert jest wolny.

Warszawa | „Król Roger” w inscenizacji Mariusza Trelińskiego

TW-ONPremiera najnowszej inscenizacji Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego będzie miała miejsce na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 2 grudnia 2018 roku o godz. 18.00.

„...nie jestem pretensjonalny i raczej krytycznie nastawiony do swojej muzyki - ale naprawdę wprost wstrząsnęło mię to (zwłaszcza II akt). [...] To nie da się porównać z niczym innym w mojej muzyce..., z niczym, co napisałem po Królu Rogerze... Już samo brzmienie orkiestry i chórów jest miejscami zupełnie niesamowite i wprost wstrząsające w swym napięciu. Nie mogę się otrząsnąć z tego wrażenia...” – tak Karol Szymanowski pisał o swoim dziele po premierze w Pradze w 1932 roku.

Prapremiera opery do libretta kuzyna kompozytora Jarosława Iwaszkiewicza odbyła się w warszawskim Teatrze Wielkim w 1926 roku. W Warszawie, Wrocławiu, Petersburgu i Edynburgu spektakl był już wystawiany w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Po latach znów powraca do Króla Rogera w nowej inscenizacji opartej na dramaturgii Piotra Gruszczyńskiego. Podąża za odzwierciedloną w ekspresyjnej muzyce Szymanowskiego fascynacją starożytnością i orientalnym światem. Treliński buduje świat w wysmakowanych obrazach niezawodnego Borisa Kudlički, zaskakuje i wytrąca widza z tego co przewidywalne. Dzieło wykona Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcja Grzegorza Nowaka. W głównej roli wystąpi Łukasz Goliński.

Informacja o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl

Kraków | VI Dni Muzyki: Krzysztof Penderecki

Dni MuzykiAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na VI edycję festiwalu „Dni Muzyki”, poświęconą twórczości Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się w dniach 2–9 grudnia 2018 roku.

„Dni Muzyki” to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. W programie szczególny nacisk kładziony jest na przedstawianie polskich kompozytorów i umiejscawianie ich w kontekście europejskim. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej, jak tylko jest to możliwe, twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę.

VI edycja poświęcona jest Krzysztofowi Pendereckiemu, który obchodzi w tym roku jubileusz 85. urodzin. Postać profesora przydała Akademii rozpoznawalności na arenie międzynarodowej, a profesor jest nie tylko ikoną muzyki polskiej, ale też osobą, która wiele wniosła w codzienne życie uczelni. Utwory jubilata, a także Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego, Zbigniewa Bujarskiego, Marka Stachowskiego i Fazila Say’a usłyszymy w wykonaniu znakomitych muzyków: Romana Widaszka, Marka Szlezera, Jana Kalinowskiego, Marii Machowskiej, Katarzyny Budnik, Kaji Danczowskiej, Tadeusza Tomaszewskiego, Jakoba Spahna, Kwartetu smyczkowego DAFÔ i Messages Quartet. Pianista Piotr Orzechowski zaprezentuje Preludia własnego autorstwa. Podczas koncertu finałowego zabrzmi II Symfonia „Wigilijna” Pendereckiego i suita Abela Korzeniowskiego z filmu Metropolis w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej pod dyrekcją Rafała Delekty i Andrzeja Korzeniowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.dnimuzyki.art.pl/ 

Mrozy | Andrzej Jagodziński Trio: Chopin na Jazzowo

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy finałowy koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 2 grudnia 2018 roku o godz. 15.00.

Koncert wyjątkowy, bo wystąpią na nim światowej klasy muzycy jazzowi – Andrzej Jagodziński Trio. Założycielem zespołu jest artysta wszechstronny: waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu Złota Tarka w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu Andrzej Jagodziński gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu. Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy Chopin, Chopin Once More, Les Brillantes, Sonata b-moll), a także muzykę ludową (album Muzyka Polska). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na koncerty.

Podczas grudniowego przedsięwzięcia zabrzmią właśnie kompozycje Chopina w autorskich aranżacjach jazzowych Jagodzińskiego. Program ten, który odniósł ogromny sukces na całym świecie, zaprezentują: Andrzej Jagodziński (fortepian), Adam Cegielski (kontrabas) i Czesław Bartkowski (perkusja).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Komiczny balet „Don Kichot” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojDon Kichot, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu zespołu Teatru Bolszoj pojawi się na ekranach prawie 40 kin w listopadzie, grudniu i styczniu. W warszawskim Kinie Praha retransmisja odbędzie się 2 grudnia 2019 roku o godz. 16:00.

Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej temperamentu Kitri.

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego imperatorskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Znamy wyniki IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

MeakulturaSpośród blisko 200 zgłoszeń Jury organizowanego przez Fundację Meakultura Konkursu wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych.

Grand Prix ufundowaną przez Instytut Muzyki i Tańca otrzymał Rafał Wawrzyńczyk za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Nagrodę Główną w kategorii artykuł/felieton przyznano Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny"), a w kategorii recenzja/relacja – Karolinie Dąbek za tekst Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando") . Fundatorem Nagrody Głównej w obu kategoriach jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Wyróżnienie dla debiutanta ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał Przemysław Górecki za niepublikowany tekst Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz. Nagrodę Specjalną dla zagranicznego krytyka zdobył Dirk Wieschollek za tekst Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance") poświęcony twórczości Jagody Szmytki. Fundatorem rzeczowej Nagrody Specjalnej jest Instytut Adama Mickiewicza.

Nagrodę Specjalną Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał Adam Wiedemann za tekst Zachód słońca (dwutygodnik.com). Nagrodę Indywidualną Piotra Metza zdobyła Olga Drenda za tekst The Future Sound of Poland (tekst towarzyszący wystawie „140 uderzeń na minutę” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej).

Laureatom serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.konkurskropka.pl/wyniki