Polmic - FB

aktualności

Katowice | Oblicza współczesnej perkusji

NOSPR26 października 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce recital Damiana Oleksiaka „Oblicza współczesnej perkusji”.

Perkusista Damian Oleksiak uczył się w POSM II st. oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W obu przypadkach jego nauczycielem był dr hab. Krzysztof Jaguszewski, pod okiem to którego pogłębia obecnie wiedzę na stacjonarnych studiach doktoranckich. Przez pewien czas studiował również w „Music Prince Claus Conservatoir” w Groningen (Holandia) w klasie Tatiany Kolev’ej. Do najważniejszych jego osiągnięć należą m. in. Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie Marimbafonowym „Drum Fest” (Opole 2013), II miejsce na „International Marimba Competition” (Bamberg 2014), I miejsce w „XI International Young Virtuosos Competition” (Sofia 2015). Był uczestnikiem kursów oraz warsztatów perkusyjnych prowadzonych przez tak uznanych muzyków, jak: Marta Klimasara, Vassilena Serafimova, Mark Ford, Nebojsa Jovan Živković, Katarzyna Myćka, Casey Cangelosi, Eric Sammut czy Svet Stoynow. W roku akademickim 2014/15 był stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego a w następnym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest beneficjentem „Młodej Polski” (XIII edycja). Współpracuje z NOSPR-em, Orkiestrą Kameralną „ Aukso”, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Gorzowską oraz „Orkiestrą Muzyki Nowej”.

Podczas koncertu w NOSPR Damian Oleksiak zaprezentuje kompozycje Jose Manuela Lopeza, Iannisa Xenakisa, Dolfa de Kinkeldera, Emmanuela Sejourne’a, a także Arista Omen Śmierci Marcina Błażewicza i Konstrukcje na wibrafon Bogusława Scheffera.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl

Przesłuchania do Chóru Filharmonii Narodowej

FNFilharmonia Narodowa ogłasza przesłuchania do Chóru, do grupy tenorów. Termin nadsyłania zgłoszeń – 4 listopada, zaś termin przesłuchań – 15 listopada 2018 roku.

Etap I będzie miał miejsce w Sali koncertowej FN. Należy wykonać dwa dowolne zróżnicowane utwory solowe. Mile widziane zróżnicowanie dotyczące czasu powstania (epoka), charakteru utworu, jego tempa i języka, w którym został napisany tekst.

Etap II odbędzie się w Sali prób Chóru FN. Obowiązkowy program jest następujący:

1. Maurice Duruflé, Requiem - Kyrie (w kwartecie);

2. Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem - Kyrie (w kwartecie);

3. Czytanie partii a vista;

4. Wykonanie fragmentu zadanej partii po krótkim przygotowaniu.

Zgłoszenia przyjmowane będą w formie elektronicznej. Życiorys, uwzględniający doświadczenie wokalne, oraz tytuły wybranych utworów należy przesłać do 4 listopada 2018 (włącznie) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W szczególnych przypadkach, po wcześniejszym kontakcie z Inspektorem Chóru FN, zgłoszenie będzie można przesłać tradycyjną pocztą lub dostarczyć osobiście. W zależności od liczby zgłoszeń może zostać wyznaczony dodatkowy termin przesłuchań.

Filharmonia Narodowa zapewnia udział akompaniatora. Próby odbędą się 15 listopada w godzinach przedpołudniowych. Uczestnik może zaangażować własnego akompaniatora.

Dodatkowe informacje udzielane będą telefonicznie lub mailowo: Sławomir Kaszuba – Inspektor Chóru Filharmonii Narodowej, tel. 22 55 17 108, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Organizatorzy proszą kandydatów o umieszczenie w dokumentach rekrutacyjnych następującej klauzuli: „Wyrażam zgodę, aby Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, przetwarzała moje dane osobowe, umieszczone w dokumentach przedstawionych przeze mnie podczas procesu rekrutacji w celu przeprowadzenia przesłuchania. Wiem, że w każdej chwili mogę cofnąć udzieloną zgodę. Wiem, że cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed cofnięciem zgody.”

Warszawa | Koncert kameralny w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego

UMFCW ramach Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego 7 listopada 2018 roku o godz. 19.00 na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpią znakomici soliści: skrzypek Janusz Wawrowski i pianista Mischa Kozłowski.

Program listopadowego koncertu nawiązuje do zbliżającej się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego zabrzmi muzyka polska: utwory kameralne na skrzypce i fortepian Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Koncert rozpoczną słynne utwory Paderewskiego: Menuet op. 14 nr 1 w opracowaniu na skrzypce i fortepian Fritza Kreislera oraz Melodia op. 16 nr 2 w opracowaniu Stanisława Barcewicza. Zabrzmi również pochodząca z okresu warszawskiego Sonata a-moll na skrzypce i fortepian Paderewskiego. W drugiej części wieczoru usłyszymy arcydzieła Henryka Wieniawskiego: Kujawiak a-moll, Legenda g-moll op. 17 oraz Polonez koncertowy D-dur op. 4 nr 1.

Środowy koncert na Okólniku będzie również jedną z części cyklu „Nasi absolwenci”. Obaj artyści są absolwentami warszawskiej uczelni. Wirtuoz Janusz Wawrowski studiował w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując w 2004 roku dyplom z wyróżnieniem. Mischa Kozłowski studiował w UMFC w klasie fortepianu prof. Piotra Palecznego i w 2013 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa) od 24 października. Sprzedaż odbywa się od poniedziałku do środy i w piątki w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl. Na pół godziny przed koncertem sprzedawane są bilety wyłącznie na dany dzień.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bydgoszcz | Missa pro pace

FP26 października 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego zabrzmi Missa pro pace na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę Wojciecha Kilara.

Koncert październikowy wypełni jedno nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara, które jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Missa pro pace powstała w 2000 na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu stulecia Filharmonii Narodowej. Kompozytor nawiązuje w niej do idiomów muzycznych wczesnego średniowiecza, baroku i romantyzmu. Mszę, przyjętą z wielkim entuzjazmem, Bohdan Pociej opisał słowami: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.

Uduchowione piękno Kilarowskiej Mszy zapewne odda grono jej wykonawców: zarówno legendarne już Poznańskie Słowiki pod dyrekcją Macieja Wielocha, jak i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej oraz znamienici soliści śpiewacy: Marzena Michałowska (sopran), Agnieszka Rehlis (alt), Rafał Bartmiński (tenor) i Robert Gierlach (bas).

Ten koncert to kolejny wspólny projekt Filharmonii Pomorskiej i Poznańskiej i zostanie powtórzony następnego dnia w stolicy Wielkopolski. Koncert realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Kraków | II Festiwal „Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny”

ZelenskiW dniach 28 października – 25 listopada 2018 roku odbędzie się II Festiwal „Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny”. W tym czasie wysłuchać będzie można 6 koncertów kameralnych w wyśmienitych wykonaniach.

Zainauguruje Festiwal recital pieśniowy Hanny Hipp. Mezzosopranistka wywodząca się z Krakowa, działająca obecnie w Londynie, zaprezentuje pieśni W. Żeleńskiego, M. Ravela, B. Brittena, M. de Falli i F. Poulenca. 8 listopada sopranistka Magdalena Molendowska wspólnie z pianistką Julią Samojło wykonają muzykę polską: utwory Żeleńskiego, Moniuszki i Stojowskiego. Krakowianin z pochodzenia, uczeń Władysława, rozwijał się pianistycznie pod opieką Ignacego Jana Paderewskiego, by współpracować z nim przez całe życie. Osiadłszy w Stanach Zjednoczonych, prowadził wspólnie z Paderewskim aktywne działania na rzecz wspierania odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną m.in. dotychczas niewydane pieśni Stojowskiego, znajdujące się w kolekcji rękopisów w Polish Music Center przy USC w Los Angeles. Będzie to ich światowe prawykonanie!

Twórczość Stojowskiego pojawi się także podczas recitalu Bartosza Koziaka (wiolonczela) i Piotra Kosińskiego (fortepian). Krakowscy muzycy wykonają wspólnie Sonatę wiolonczelową Stojowskiego, a w I części recitalu Piotr Kosiński wykona utwory solowe kompozytora, prezentując również utwory jego mentorów –Żeleńskiego i Paderewskiego. Podczas Festiwalu pojawi się także niecodzienny duet, który wypełni muzyką wnętrza Domu Jana Matejki – Oddziału Muzeum Narodowego. Maria Sławek (skrzypce) i Marcin Zdunik (wiolonczela) zaprezentują Chaconne Krzysztofa Pendereckiego. Joanna Konarzewska, skrzypaczka, koncermistrzyni Filharmonii Krakowskiej wspólnie z pianistą Radosławem Kurkiem wykonają recital złożony z sonat skrzypcowych J. Brahmsa i I.J. Paderewskiego. W finale Festiwalu Lutosławski Quartet zaprezentuje utwory klasyków – Ludwiga van Beethovena i Józefa Haydna, a także kompozycję patrona Festiwalu – Władysława Żeleńskiego.

Więcej – na stronach www.spmk.com.pl  i https://web.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 

Szczecin | Finał konkursu kompozytorskiego ZAiKS

ZAiKS26 października 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej odbędzie się koncert finałowy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Konkurs został zorganizowany z okazji 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz jubileuszu 70-lecia aktywności artystycznej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. Przedmiotem Konkursu jest utwór na wielką orkiestrę symfoniczną. Pula nagród to okrągłe 100.000 złotych! Niezależnie od nagród jury, swoje nagrody przyzna także szczecińska Publiczność i Orkiestra.

Podczas koncertu finałowego wytypowane w selekcji pierwszego etapu prace zostaną prawykonane przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie pod dyrekcją Patrycji Pieczary i Adama Sztaby. Wówczas nastąpi też ostateczne rozstrzygnięcie konkursu. Podczas koncertu zabrzmią takie kompozycje, jak: E->E III Masashi Kawashima, Phenomenon Eunho Changa, Dalal Petera Hindertüra, In broken images Ottona Wankego, Largo Stanisława Krupowicza i Glow! Wojciecha Kostrzewy. Po przerwie zostanie zaprezentowany utwór Adama Sztaby Riffenuto.

Informacja o biletach: https://filharmonia.szczecin.pl

Archipelag Witkacy

Ar9 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w Dalles Hall w Bukareszcie Grupa Kawalerowie Błotni zaprezentuje spektakl inter-medialny Archipelag Witkacy nawiązujący do twórczości Witkacego. Autorem scenariusza i kierownikiem muzycznym jest dyrektor Festiwalu „Warszawska Jesień” Jerzy Kornowicz.

Utwór stanowi intermedialny traktat odnoszący się do twórczości wielkiego artysty i wizjonera Stanisława Ignacego Witkiewicza – jednej z najważniejszych postaci pierwszej polskiej i europejskiej awangardy. Części główne odnoszą się do trzech rewolucji ewokowanych przez Stanisława Ignacego Witkiewicza w jego ostatnim ukończonym w 1934 r. dramacie Szewcy: ewolucji faszystowskiej, socjalistycznej i technokratycznej. Pozostałe cztery części mają charakter refrenowy, za inspirację do nich służy słynny Witkacego Portret wielokrotny powstały pomiędzy rokiem 1914 a 1918. W utworze wykorzystane są także wybrane słowa – klucze z dramatu Witkacego – mówione przez muzyków i wydobywane z samplerów, oraz obrazy i fotografie autorstwa Witkacego projektowane przez rzutniki obrazu. Wszystkie ewokacje wyrażają sprzeciw Witkacego wobec systemów społecznych limitujących człowieka w jego przeżywaniu świata, stanowią wołanie o życie pełne, z otwartością poznawczą i konstytuującym człowieka przeżyciem metafizycznym. Przywoływanie Portretu wielokrotnego stanowi wyraz splotu kilku osobowości – warstw psychologicznych obecnych w konstrukcji wewnętrznej człowieka. Daje wyraz niejednoznaczności poznawczej, tajemnicy istotności, której tylko dotykamy powierzchownie. Z kolei aspekt formalny utworu odnosi się do owej Witkiewiczowskiej „czystej formy”.

Spektakl inter-medialny w wykonaniu Grupy Kawalerowie Błotni (6 improwizujących muzyków: Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel. Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki) oraz Adama Kruka (projekcja obrazu) i Andrzeja Kijanowskiego (projekcja dźwięku) został zaprezentowany 20 października 2018 roku we Lwowie podczas Międzynarodowego Festiwalu „Kontrasty”. Kolejne wykonanie odbędzie się podczas Festiwalu „Meridian” w Bukareszcie.

Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty” oraz przez Miasto Warszawę i ZAiKS.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Gdańsk | „Tango” Michała Dobrzyńskiego w Operze Bałtyckiej

TangoW dniach 26, 27 i 28 października 2018 roku opera Tango Michała Dobrzyńskiego z librettem opracowanym na podstawie dramatu Sławomira Mrożka wystawiona będzie w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Jeden z ważniejszych polskich dramatów, Tango Sławomira Mrożka, opowiedziane zostało językiem muzycznym. Jego przetransponowania na płaszczyznę operową podjął się Michał Dobrzyński, uznany polski kompozytor muzyki współczesnej. Dramat Mrożka, dzieło wielopłaszczyznowe i pełne niuansów, rozłożone zostało na części, by następnie ponownie połączyć je w całość – tym razem jednak środek ciężkości przenosząc z samego tekstu na warstwę słowno-muzyczną. Za sprawą środków muzycznego wyrazu utwór ten nabiera nowych znaczeń, staje się nie tyle eksperymentem muzycznym, co zupełnie nową opowieścią – nie odbiegając jednocześnie od założeń mrożkowskiego pierwowzoru.

Światowa prapremiera opery Tango w reżyserii Macieja Wojtyszko pod dyrekcją José Maria Florêncio odbyła się grudniu 2017 w Warszawskiej Operze Kameralnej. Utwór został przyjęty entuzjastycznie przez publiczność, a teatrdlawas.pl przyznał kompozytorowi zaszczytne „Operowe Olśnienie Roku 2017” w kategorii: „najlepsza muzyka”. Ponadto uhonorowano kontratenora Jana Jakuba Monowida, kreującego główną rolę w operze (postać Artura) w kategorii „najlepsza rola”. 22 października 2018 opera Dobrzyńskiego została wystawiona w Estońskiej Operze Narodowej.

Tango jest produkcją Warszawskiej Opery Kameralnej, a projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://operabaltycka.pl/ 

Katowice | Muzyka polska za mało znana

NOSPR„Muzyka polska za mało znana” – tytuł koncertu z serii „NOSPR kameralnie” zapowiada wydarzenie z wyjątkowym, choć rzadko prezentowanym programem w roli głównej. Muzycy NOSPR wraz z Ewą Biegas (sopran) wystąpią 25 października 2018 roku o godz. 19.30 w sali kameralnej NOSPR.

Artyści rozpoczną trzema utworami z cyklu Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego: Gdy ostatnia róża zwiędła op. 7 nr 1, Chłopca mego mi zabrali op. 7 nr 4 do słów Adama Asnyka oraz Nad wodą wielką i czystą op. 18 nr 4 do słów autorstwa Adama Mickiewicza. Następnie usłyszymy Dormitinę na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Andrzeja Kurylewicza – pioniera muzyki jazzowej w Polsce, kojarzonego również z muzyką filmową, który jednak znaczną uwagę w swojej twórczości poświęcił współczesnej muzyce klasycznej. Dormitina, pełna syntez i kolaży, łącząca w sobie wielość inspiracji, wpisuje się w nurt najbliższy sercu kompozytora – postmodernizm.

Na lepsze poznanie w pełni zasługują utwory Józefa Kofflera. Chociaż nie znalazły się w głównym nurcie polskiego życia muzycznego w latach międzywojennych, stanowią dobro, które warto ocalić od zapomnienia, tym bardziej że w latach, kiedy były pisane wykonywano je na światowych festiwalach oraz publikowano w Lipsku, Wiedniu i Paryżu. Kantata Miłość op. 14 na sopran, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę należy do jego najdojrzalszych dzieł. Kompozytor dokonał w swoim dziele syntezy techniki dwunastotonowej ze wskazaniami neoklasycyzmu.

Ostatni utwór, który usłyszymy podczas koncertu, to Suite – Divertissement na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Aleksandra Tansmana. Fuzja inspiracji mających źródło w muzyce baroku, modnych paryskich kabaretów, pełna subtelnych detali, kolorów i humoru. Nie brak w niej jednak poruszającego liryzmu i atmosfery sennych marzeń zwieńczonej wyrazem wzniosłości.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl