Polmic - FB

aktualności

Bratysława | Koncert z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości

Bratislava27 września 2018 roku o godz. 19.00 w studiu koncertowym Radia Słowackiego w Bratysławie odbył się koncert wpisujący się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Utwory polskich kompozytorów wykonała Słowacka Orkiestra Kameralna Bohdana Warchala pod dyrekcją Ewalda Danela.

Uroczysty wieczór rozpoczęła seria krótkich przemówień, w których Oľga Smetanová, dyrektor Waves Bratislava o.z., Monika Olech, zastępca dyrektora Instytutu Polskiego w Bratysławie, oraz Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, podkeślali wagę obchodzonej w Polsce rocznicy w nawiązaniu do muzyki ubiegłego stulecia. Koncert rozpoczęły orkiestrowe opracowania dwóch utworów fortepianowych kompozytorów reprezentujących różne epoki, ale tworzących w duchu polskiej tradycji narodowej: Menueta G dur nr 1 z cyklu Humoresques de Concert op. 14 (1885-1887) Ignacego Jana Paderewskiego oraz Etiudy b-moll op. 4 nr 3 (1903-1904) Karola Szymanowskiego.

Podczas koncertu wykonane zostały Pesničky zo Zaolžia (Pieśni z Zaolzia, 2004) urodzonego w Cieszynie, a mieszkającego obecnie w Bratysławie Romana Bergera, kompozytora symbolicznie łączącego Polskę i Słowację. Wyróżniającym się punktem programu był współczesny utwór When the Morning Light Starts Glowing (2017) Hanny Kulenty, skrzący się rozmaitymi barwami smyczków, uwikłanymi w plątaninę szybkich i wolnych temp. Tuż po nim zabrzmiała oparta na melodiach ludowych z okolic Sandomierza kompozycja Aus aller Welt stammende (1973) Zygmunta Krauze, przeznaczona na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele. Całość zwieńczyła zainspirowana brzmieniem góralskiej kapeli, energetyczna Orawa (1986) Wojciecha Kilara.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Bratysławie oraz Waves Bratislava o.z. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świeciewww.culture.pl

Poznań | Festiwal Jubileuszowy Orkiestry Amadeus „Pół wieku w stuleciu"

AmadeusW październiku 2018 roku odbędzie się Festiwal Jubileuszowy Orkiestry Amadeus pt. „Pół wieku w stuleciu”. Będzie on zwieńczeniem 50. jubileuszowego sezonu artystycznego i tym samym finałem obchodów 50-lecia działalności artystycznej Orkiestry.

W ramach Festiwalu 7, 14 i 21 października odbędą się trzy koncerty z udziałem światowej sławy solistów, takich jak Mischa Maisky, Daniel Hope i Makoto Ozone. Podczas jednego z koncertów zabrzmią organy, przy których zasiądzie Roman Perucki. Dodatkowo muzykę wzbogaci wystawa obrazów autorstwa Mariusza Kałdowskiego inspirowana muzyką Benjamina Brittena.

Za batutą staną obie dyrygentki: Agnieszka Duczmal i Anna Duczmal-Mróz. Orkiestra pod ich dyrekcją podczas koncertu finałowego 21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Auli UAM wykona Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, które kompozytor dedykował zespołowi z okazji jubileuszu. Finałowy koncert poprowadzi Krzysztof Materna.

ZOBACZ: wydarzenie na FB 

Warszawa | Jesień z Paderewskim

TWONIgnacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor, polityk, gwiazda, geniusz! Postać tak wyjątkowa, że jesień w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej dedykowana jest właśnie jemu. 7 października 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się wyjątkowy koncert przed premierą opery Paderewskiego Manru.

Seria koncertów preludiowych w przeddzień wieczorów premierowych w Sali Moniuszki to spojrzenie – niekiedy w dodatkowym, interesującym kontekście – na mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper, często zaskakującą, stanowiącą dopełnienie propozycji scenicznych.

Podczas koncertu zabrzmią najpiękniejsze utwory na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego. Z Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka wystąpi jeden z najwybitniejszych współczesnych pianistów, Jonathan Plowright, wysoko ceniony na świecie m.in. właśnie za interpretacje dzieł Paderewskiego. To niecodzienna okazja, by usłyszeć w Polsce tego artystę, a w dodatku w repertuarze szczególnie nam i jemu bliskim. Wieczór ten to także zaproszenie do spotkania z odkrywanym dziś – zasłużenie! – na nowo dziedzictwem arcyważnej postaci życia publicznego przełomu XIX i XX wieku, wielkiego patrioty, a zarazem jedynego polskiego kompozytora, którego opera wystawiona została w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl

Nowy sezon transmisji z Nowego Jorku rozpoczyna „Aida” Verdiego 6 października

METNowy sezon transmisji ze słynnej The Metropolitan Opera otworzy 6 października 2018 roku monumentalny spektakl Aïdy Verdiego w nowej, jak zawsze gwiazdorskiej obsadzie. Transmisja HD live w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nadchodzący sezon transmisji z The Metropolitan Opera będzie dla polskiej widowni szczególny, wystąpi bowiem w nim już po raz kolejny dwoje polskich artystów: Aleksandra Kurzak (po raz pierwszy w spektaklu transmitowanym do kin) i Piotr Beczała, który zaśpiewa, wraz z Anną Netrebko, w nowej inscenizacji Adriany Lecouvreur Cilèi. Aleksandra Kurzak wystąpi natomiast 2 lutego 2019 roku jako Micaëla u boku swojego męża Roberta Alagny w Carmen Bizeta.

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” otworzy transmisja sztandarowego spektaklu Met – Aïdy Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Jako zakochany wódz egipski Radamès partnerować jej będzie Aleksandrs Antoņenko, a w postać księżniczki Amneris, córki Faraona, wcieli się Anita Rachvelishvili. W barytonowej partii Amonasra, ojca Aïdy, wystąpi Quinn Kelsey, a bas Dmitry Belosselskiy będzie kapłanem Ramfisem. Monumentalna opera Giuseppe Verdiego, opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów, nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marszu tryumfalnego. Miłosny trójkąt, który tworzą etiopska niewolnica Aïda, wódz egipski Radamès i zakochana w nim księżniczka Amneris, wielkie sceny zbiorowe i wspomniany monumentalizm gwarantują wyjątkowe przeżycia.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Kwartet Śląski inauguruje serię „Wajnberg w Polsce”

NOSPR6 października 2018 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się pierwszy koncert serii „Wajnberg w Polsce”.

Seria koncertów została poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora. Podczas pierwszego koncertu Kwartet Śląski wraz z pianistą Piotrem Sałajczykiem wykonają bogaty w nawiązania do folkloru Podhala II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego, Schizofonię na kwartet smyczkowy i fortepian skomponowaną przez Zbigniewa Bargielskiego na zamówienie Kwartetu Śląskiego oraz monumentalny Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga.

Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 (1944) jest odpowiedzią na Kwintet fortepianowy g-moll op. 57 (1940) Dymitra Szostakowicza. Kompozytor mówił o sobie: „Jestem uczniem Szostakowicza, chociaż nigdy nie brałem u niego lekcji. Uważam się za jego ucznia, za jego ciało i krew”. Tak jak dzieło Szostakowicza, kwintet Wajnberga liczy pięć części. Patos, wybuchający w dramatycznym recytatywie części przedostatniej, łączy się tu z echami muzyki klezmerskiej, salonowej (walc) i kawiarnianej (tango), podkreślającymi tragiczną ironię całości. Dzieło to, pełne znakomitych efektów kolorystycznych, ujęte zostało w ramy generalnie klasyczne, choć mistrzostwo Wajnberga polega na zakomponowanym uwalnianiu się z tych tradycyjnych form: to muzyka epoki, w której „czas jest kością, wyłamaną w stawie”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Wrocław | Projekt „Zaufanie – Vertrauen: Polacy i Niemcy zjednoczeni muzyką”

Koziej6 października 2018 roku o godz. 19.00 we wrocławskiej Katedrze św. Marii Magdaleny na ul. Szewskiej 10 odbędzie się koncert w ramach projektu „Zaufanie – Vertrauen: Polacy i Niemcy zjednoczeni muzyką”.

Projekt jest inicjatywą trojga polskich i niemieckich studentów. Ma na celu umożliwienie młodym muzykom z obu krajów poznanie się oraz wspólne zastanowienie się, jak ważne dla zbudowania przyjaźni i pokoju na świecie jest wzajemne zrozumienie i zaufanie. Ponadto, wspólna praca nad wykonaniem utworu muzycznego stanie się przestrzenią dla szukania porozumienia. Owocem współpracy będą w sumie 3 koncerty we Wrocławiu i w Berlinie w październiku i listopadzie.

Podczas koncertu we Wrocławiu odbędzie się premiera utworu Mass of Trust na sopran, chór i orkiestrę kameralną polskiej kompozytorki Zuzanny Koziej. Utwór zaprezentują chóry Neuer Kammerchor Berlin i Medici Canantes, Orkiestra Kameralna N-Harmonia oraz instrumentaliści z Polski i z Niemiec pod dyrekcją znakomitej dr hab. Agnieszki Franków-Żelazny.

Strona projektu: www.zaufanievertrauen.org 

Warszawa | Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019 Filharmonii Narodowej

FN5 października 2018 roku o godz. 19:30 podczas koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie najnowszego dzieła Eugeniusza Knapika.

Otwierająca koncert (oraz cały sezon artystyczny Filharmonii Narodowej, którym świętuje ona wielki jubileusz Niepodległości cyklem „Powstało w wolnej Polsce”) jednominutowa Fanfare for Los Angeles Philharmonic (1993) jest ostatnim ukończonym utworem Witolda Lutosławskiego, dedykowanym cenionej amerykańskiej orkiestrze, która wcześniej dokonała z wielkim powodzeniem prawykonania jego IV Symfonii.

Publiczność inauguracyjnego koncertu będzie świadkiem prawykonania zamówionej specjalnie na tę okazję kompozycji Eugeniusza Knapika Blessing gentle breeze do słów otwierających monumentalny, autobiograficzny poemat angielskiego romantyka Williama Wordswortha. Kompozytor należy do „Pokolenia 51”; wraz z Andrzejem Krzanowskim i Aleksandrem Lasoniem w ramach m.in. głośnego w latach 70. festiwalu w Stalowej Woli anonsował w nowej muzyce polskiej zwrot od awangardy ku nowemu romantyzmowi. Utwór zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

W finale koncertu wystąpi Seong-Jin Cho – laureat I nagrody oraz nagrody za najlepsze wykonanie poloneza na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 2015 roku, który wykona II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Siergieja Rachmaninowa.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.pl

Inauguracja 72. Sezonu Artystycznego Filharmonii Poznańskiej

FP5 października 2018 roku o godz. 19:00 w Auli Uniwersyteckiej będzie miał miejsce koncert „Gwiazdy światowych estrad” inaugurujący 72. sezon artystyczny Filharmonii Poznańskiej.

Filharmonia Poznańska rozpocznie kolejny sezon koncertem, który uświetni skrzypek Augustin Hadelich – laureat tytułu Instrumentalista Roku Musical America 2018 oraz nagrody Grammy 2016 „za najlepszą partię solową”. W pierwszej części wieczoru usłyszymy Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka, dzieło przepojone słowiańskim liryzmem, a w finale pełnym energii żywiołem czeskiego tańca narodowego – furianta.

Wydarzeniem piątkowego koncertu będzie również wykonanie monumentalnej Symfonii „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego, skomponowanej w roku 1903 dla uczczenia czterdziestej rocznicy Powstania Styczniowego, która po raz pierwszy zabrzmiała przed publicznością sześć lat później w Bostonie. Utwór stanowi muzyczną refleksję dotyczącą losów Polski, w końcowym fragmencie rozpoznać można motyw Jeszcze Polska nie zginęła. Utwory zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Marka Pijarowskiego.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmoniapoznanska.pl

Katowice | Inauguracja sezonu artystycznego NOSPR 2018/2019

NOSPR4 października 2018 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zainauguruje sezon artystyczny 2018/2019.

Orkiestra pod batutą Alexandra Liebreicha, z towarzyszeniem Chor des Bayerischen Rundfunks oraz tenora Andrzeja Lamperta wykona Nachtlied Roberta Schumanna i III Symfonię „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego. III Symfonię (1916) pisał Szymanowski w Tymoszówce i Elizawetgradzie, czekając aż skończy się Wielka Wojna. Odcięty od świata, trawił wrażenia z niedawnych podróży na Sycylię i do Afryki Północnej. Znalazł tam impulsy, które przełamały pesymizm jego wczesnych kompozycji: stał się teraz Szymanowski piewcą ekstazy – spod znaku Erosa i Dionizosa. Szczególne powinowactwa odnalazł w sufickiej mistyce islamu, kultywującej zmysłowe zjednoczenie z Bogiem i odwołującej się do motywów tańca i wina. Pieśń o nocy – do słów Dżalaluddina Rumiego w tłumaczeniu Tadeusza Micińskiego – mieni się kolorami i kształtami niczym perski dywan. Mimo wpływów Skriabina, to jedna z najbardziej osobistych partytur Szymanowskiego – dzieło jednoczęściowe, z trzema segmentami wewnętrznymi, z których środkowy symbolizuje taniec i gwar targowisk, natomiast sekcje zewnętrzne są wizją mistyczną: „Ja i Bóg jesteśmy sami nocy tej”. Koncert zwieńczy wykonanie poematu symfonicznego Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa.

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z muzykologiem Marcinem Trzęsiokiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl