Polmic - FB

aktualności

Daegu | Polska muzyka XXI wieku w Korei Południowej

Chyrzynski2 października 2018 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Daegu Concert House zabrzmią utwory Mikołaja Góreckiego i Marcela Chyrzyńskiego, dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Trio Concerto (2015) Mikołaja Góreckiego „to kolejny dowód na niezwykłą inwencję melodyczną kompozytora, na świetne wyczucie formy, z rozwagą planowaną dramaturgię kolejnych faz utworu. Do tego zwraca uwagę ciekawie i w sposób nieoczywisty zakomponowana relacja między koncertującymi instrumentami a orkiestrą smyczkową” (Daniel Cichy). Utwór dedykowany jest zespołowi Trio Śląskie, czyli Joannie Domańskiej, Tadeuszowi Tomaszewskiemu i Romanowi Widaszkowi, którzy zaprezentują go w Korei.

Wraz z YeungNam Philharmony Orchestra pod batutą Szymona Bywalca muzycy wykonają również Ukiyo-e No. 4 na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową z cyklu autorstwa Marcela Chyrzyńskiego. „To czwarta z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli „obrazami przemijającego świata”. Drzeworyty te były kwintesencją klimatu życia codziennego i kulturalnego Japonii okresu Edo (XVII-XIX w.). W cyklu tym, od strony emocjonalnej, nawiązuję do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejście do natury – „piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie” (Chyrzyński).

Ponadto 29 września Marcel Chyrzyński wygłosi wykład o swojej twórczości w kontekście Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej w Inje University w Gimhae. Jego wyjazd do Korei dofinansował Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Wrocław | Międzynarodowy Festiwal Klarnetowy Clarimania 2018

ClarimaniaW dniach 27-29 września 2018 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu będzie gospodarzem Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego Clarimania 2018.

Clarimania jest jednym z największych polskich festiwali poświęconych instrumentom dętym drewnianym. Kilka wrześniowych dni obfitować będzie w koncerty (codziennie, godz. 19.00, Sala Koncertowa AMKL, wstęp wolny!), lekcje mistrzowskie, wykłady z udziałem najznakomitszych muzyków oraz wystawy.

Podczas uroczystej inauguracji festiwalu z udziałem solistów i Radomskiej Orkiestry Kameralnej zabrzmią utwory kompozytorów fali Nowego Romantyzmu: Beniamina Baczewskiego, Łukasza Wosia, Dawida Pajdzika, Alesa Pavlorka. Wystąpią: Roman Widaszek, Grzegorz Wieczorek, Andrzej Wojciechowski, Paweł Krauzowicz, Adam Eljasiński, Jean-Marc Fessard, a także saksofonistka Magdalena Jakubska-Szymiec oraz altowiolistka Aleksandra Demowska-Madejska.

Wydarzeniem specjalnym będzie Dzień Polski, a jego program zakłada prezentację dorobku Polskiej Szkoły Klarnetowej i jej najwybitniejszych przedstawicieli, ze szczególnym nastawieniem na promocję polskiej literatury na instrumenty dęte – wciąż mało znanej szerszej publiczności i nieobecnej w programach sal koncertowych. W tym kontekście obecność na Clarimanii Łukasza Wosia – kompozytora, który swoje serce oddał „dęciakom” – cieszy szczególnie.

W ostatnim dniu festiwalu po raz pierwszy w Polsce wystąpią: Wonkak Kim (Korea Południowa), Riccardo Crocilla (Włochy), Maureen Hurd (USA), Nicholas Cox (Wielka Brytania) oraz Wesley Ferreira (Kanada). Festiwal zamknie Pierre Genisson, jeden z najwybitniejszych klarnecistów młodego pokolenia, któremu towarzyszył będzie Zemlinsky Quartet.

Szczegółowe informacje na www.clarimania.pl 

Bydgoszcz | Muzyka w Willi Blumwego

MuzykaW dniach 27 września – 13 grudnia 2018 roku odbędzie się Festiwal muzyczny „Muzyka w Willi Blumwego” w Bydgoszczy.

Historyczna nazwa budynku zajmowanego obecnie przez Polskie Radio PiK w Bydgoszczy - Willa Wilhelma Blumwego zainspirowała do nazwania jej imieniem całego cyklu. Ten historyczny, edukacyjny i informacyjny walor siedziby Polskiego Radia w Bydgoszczy będzie miał również swoje odbicie w realizacji projektu. Wszystkie koncerty są nagrywane i retransmitowane w poniedziałki po koncertach w audycji „Salon klasyczny” Polskiego Radia PiK.

W ramach Festiwalu odbędzie się pięć koncertów. Podczas Inauguracji New Music Quartet wykona utwory genialnych polskich kompozytorów: K. Szymanowskiego, A. Panufnika i K. Pendereckiego. W październiku wystąpi skrzypaczka Joanna Kreft i bydgoski zespół muzyki dawnej. 11 listopada turecki pianista Ferhat Çan Büyük zaprezentuje utwory F. Chopina, zaś 24 listopada w wykonaniu Herbert Piano Trio i Sekstetu wokalnego „Sigma" najnowszy utwór Sz. Godziemba-Trytka Elegia na odejście atramentu, lampy, pióra do słów Z. Herberta. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podczas koncertu finałowego 13 grudnia Kamila Abrahamowicz-Szlempo i Michał Szlempo wykonają kolędy w autorskich jazzowych aranżacjach.

Wydarzenie organizowane jest przez Fundację im. Piotra Orawskiego i współfinansowane ze środków miasta Bydgoszcz oraz Instytutu Muzyki i Tańca. Partnerem jest Polskie Radio PiK w Bydgoszczy oraz Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

ZOBACZ: strona wydarzenia na FB 

Białystok | Polski Teatr Tańca

OiFPPolski Teatr Tańca z Poznania zagości na scenie kameralnej Opery i Filharmonii Podlaskiej 26 września 2018 roku o godz. 19.00.

Zespół zaprezentuje spektakl taneczny pt. Niech żywi grzebią umarłych. Spektakl jest efektem współpracy duetu artystycznego: choreografki prof. Aleksandry Dziurosz, pomysłodawczyni i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days, obecnie zastępcy dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, oraz reżysera teatralnego Tomasza Szczepanka. Autorką muzyki elektronicznej, która stanowi warstwę dźwiękową spektaklu jest Aldona Nawrocka, kompozytorka, improwizatorka i pianistka.

Inspiracją dla twórców spektaklu „Niech żywi grzebią umarłych” Polskiego Teatru Tańca była tradycja romantyczna, przede wszystkim „Dziady” Adama Mickiewicza. Na scenie pojawią się wszyscy tancerze PTT, w czarno-białych kostiumach, po czym jeden zniknie. Tancerze, a z nimi widzowie, zmierzą się z pytaniami o nasze postawy wobec ostatecznego końca. Jak radzimy sobie z faktem śmierci na poziomie emocjonalnym, religijnym, moralnym? Jak wyglądają i przebiegają rytuały żałoby? Jak zachować zmarłych w pamięci, jednocześnie pozwalając im odejść? Jak przezwyciężyć ból po stracie, znaleźć oparcie w żywych?

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla tańca 2018”.

Informacja o biletach – na stronie https://oifp.eu

Warszawa | Urodziny fonografu

ISPANW dniach 25–26 września 2018 roku w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa, ul. Długa 28) odbędzie się sesja naukowa „Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność”.

Wydarzenie, odbywające się z okazji 140 rocznicy wynalezienia fonografu, organizowane jest przez Samodzielne Koło Muzykologów przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcję Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Zbiory Fonograficzne Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Referaty wygłoszą m. in. tacy znani muzykolodzy, jak prof. dr hab. Irena Poniatowska (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina), dr Weronika Grozdew-Kołacińska (z-ca kierownika Zakładu Muzykologii IS PAN), Jacek Jackowski (kierownik Zbiorów Fonograficznych IS PAN), dr Arleta Nawrocka-Wysocka (Instytut Sztuki PAN), dr Katarzyna Janczewska-Sołomko (Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków), Jan Popis (Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków), dr Mariusz Pucia (Uniwersytet Opolski), dr Kinga Strycharz-Bogacz (Katolicki Uniwersytet Lubelski), dr Marcin Konik (NIFC), dr Małgorzata Polańska (Firma Fonograficzna DUX) i dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, który wygłosi referat pt. Niemuzykalny Edison.

W trakcie sesji odbędzie się prezentacja fonografów z kolekcji Jerzego Gogacza.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.ispan.pl/pl/fonografia-dla-muzyki-i-nauki 

Laureaci I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Szymanowski19 i 20 września 2018 roku zakończyły się przesłuchania finałowe w kategoriach „Śpiew” i „Skrzypce”. Oto nazwiska laureatów.

Decyzją jury nagrody w kategorii „Skrzypce” zostały przyznane następująco: I nagroda (€ 25 000) – Sławomira Wilga, II nagroda (€ 18 000) – Roksana Kwaśnikowska, III nagroda (€ 10 000) – Maja Horvat, która otrzymała ponadto nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego (€ 6 000). Nagrodę dla najlepszego pianisty-kameralisty otrzymał Radosław Kurek.

Decyzją jury nagrody w kategorii „Śpiew” są następujące: I nagroda (€ 25 000) – Ewa Tracz, II nagroda (€ 18 000) – Sylwia Olszyńska, III nagroda (€ 10 000) – Agnieszka Jadwiga Grochala. Zwyciężczyni Konkursu Ewa Tracz otrzymała również nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego (€ 6 000).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na oficjalnej stronie wydarzenia http://szymanowski-competition.com/ 

Łódź | Fortepiany Wolności – Mazurki i sonaty

SoundeditW roku upamiętniającym stulecie odzyskania niepodległości Festiwal Soundedit zaprasza na unikatowe koncerty, które odbywają się w zaskakujących lokalizacjach w Łodzi. 22 września o godz. 16.00 w Muzeum Sztuki MS2 (ul. Ogrodowa 19) i 23 września 2018 roku o godz. 13.00 w Hotelu Andel’s (ul. Ogrodowa 17) wystąpią Aleksander Dębicz i Rozalia Kierc.

Dziesięciu pianistów, dziesięciu kompozytorów, dziesięć okazji, by uczcić wyjątkową rocznicę. Ten projekt to coś więcej niż publiczne koncerty. To także podróż przez tyleż trudne, co ciekawe dzieje polskiej kultury ostatnich dziesięciu dekad zaklęte w partyturach wielkich kompozytorskich osobowości. Do tej pory wystąpili: Maciej Tubis, Adam Kośmieja, Władysław Komendarek, Jakub Sokołowski, Piotr Sałajczyk oraz Małgorzata Walentynowicz. Artyści pojawili się na ul. Piotrkowskiej, w Parku Źródliska, na Dworcu Łódź Fabryczna oraz w EC1 Centrum Nauki i Techniki. Pora na nowe, przyjazne muzyce fortepianowej miejsca.

Aleksander Dębicz zagra Mazurki Karola Szymanowskiego, uznawanego za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Chopinowskie inspiracje pięknie godzą tu szorstką XX-wieczną harmonię i ostre brzmienie z klimatem uwielbianego przez kompozytora Podhala. Następnego dnia Rozalia Kierc zaprezentuje neoklasyczne sonaty fortepianowe Grażyny Bacewicz oraz Witolda Lutosławskiego.

Projekt jest sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu wieloletniego Niepodległa na lata 2017–2021.

Więcej – na stronie: https://soundedit.pl/

Lublin | VII Międzynarodowy Festiwal – „Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk"

NikodemowiczTowarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego zaprasza na 12. edycję Międzynarodowego Festiwalu „Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk". Wydarzenie potrwa od 22 września do 6 października 2018 roku.

Festiwal wpisuje dzieło Andrzeja Nikodemowicza, jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki sakralnej, w bogaty kontekst muzyki wszech czasów. To obraz muzyki emanującej pięknem brzmienia, duchowością, z doskonale słyszalnym historycznym continuum, nawiązaniem do najwartościowszych zjawisk w dziejach muzyki świata. Festiwal służy promocji polskiego i światowego dziedzictwa kultury, edukacji społecznej „w stronę sztuki”, formacji duchowej i dobrych obyczajów. Wśród wykonywanej muzyki szczególne miejsce będą zajmować utwory Honorowego Obywatela Miasta Lublina – Profesora Andrzeja Nikodemowicza.

Na Festiwal złożą się: inauguracyjny nadzwyczajny recital fortepianowy Mei Yi Foo, recital na skrzypce solo Marty Magdaleny Lelek, Nadzwyczajny recital fortepianowy z okazji 75. rocznicy urodzin Krzysztofa Meyera w wykonaniu Marka Szlezera, Koncert wokalno-instrumentalny „Sacrum i profanum” w Kościele pw. Świętej Rodziny z udziałem Zespołu Smyczkowego Filharmonii Lubelskiej, Chóru Filharmonii i chóru „Lutnia Lubelska", dwa koncerty kameralne oraz Finałowy koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Zygmunta Rycherta. Usłyszymy dzieła takich wybitnych kompozytorów polskich, jak Krzysztof Meyer, Krzysztof Penderecki i Karol Szymanowski. W klimat utworów prezentowanych podczas festiwalu wprowadzi Teresa Księska-Falger.

Szczegółowy program – na stronie: https://wieniawski.lublin.pl/vi-miedzynarodowy-festiwal/ 

Częstochowa | XII Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana

FC74. sezon artystyczny Filharmonii Częstochowskiej rozpoczyna się XII Festiwalem Wiolinistycznym im. Bronisława Hubermana, który odbędzie się w dniach 22-28 września 2018 roku.

Festiwal zainicjowany w 1997 roku stanowi syntezę i kontynuację dwóch częstochowskich festiwali: Jeunesses Musicales oraz Festiwalu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz, a jednocześnie promuje Częstochowę jako miejsce urodzenia jednego z najwybitniejszych skrzypków XX wieku – Bronisława Hubermana, założyciela i patrona Narodowej Filharmonii Izraela. Impreza ta w swojej formule obejmuje recitale mistrzowskie, koncerty kameralne i symfoniczne. Festiwal umożliwia prezentację wielkich dzieł w wykonaniu uznanych artystów oraz promuje młodych uzdolnionych muzyków.

12. edycja Festiwalu to siedem niezwykłych, zróżnicowanych stylem i charakterem wydarzeń koncertowych. Koncerty inauguracyjny i finałowy to popisy światowej sławy skrzypków, którzy wystąpią z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej. Gwiazdą pierwszego będzie Shlomo Mintz. Z kolei finałowy koncert uświetni Roby Lakatos z programem „Szalone skrzypce i muzyka świata”. Ponadto podczas 12. Festiwalu Hubermanowskiego odbędzie się recital Aleksandry Szwejkowskiej promujący płytę Pieśń o Ziemi. Artystka wykona kompozycje K. Szymanowskiego, G. Bacewicz, Sz. Laksa, B. Kaszuby, R. Palestra, J. Łuciuka i R. Twardowskiego. Podczas koncertu kameralnego 27 września Diverso String Quartet i Huberman Piano Trio zaprezentują utwory R. Padlewskiego, A. Tansmana, F. Chopina w transkrypcji B. Hubermana i A. Panufnika.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl