Polmic - FB

aktualności

Koncerty muzyki polskiej w Republice Mołdawii

PortaW dniach 29 kwietnia – 4 maja 2018 roku mieszkańcy Mołdawii będą mieli okazję wysłuchać muzyki polskich kompozytorów. Recitale, kursy mistrzowskie, wykład o muzyce polskiej, a na zakończenie koncert z orkiestrą w Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici” – tak przedstawia się projekt realizowany przez Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” w ramach Polish Music Experience.

29 kwietnia Marian Sobula wykona recital fortepianowy w Sali kameralnej Mołdawskiej Filharmonii Narodowej w Kiszyniowie z utworami Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Tego samego dnia Jan Kalinowski (wiolonczela) oraz Marek Szlezer (fortepian) wystąpią z recitalem kameralnym w Rybnicy, gdzie wykonają m.in. utwory Feliksa Nowowiejskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Aleksandra Tansmana czy Ludomira Różyckiego.

W pierwszych dniach maja artyści poprowadzą kursy mistrzowskie dla studentów Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych w Kiszyniowie oraz wygłoszą wykład o muzyce polskiej i jej twórcach, podczas którego zaprezentują mołdawskim studentom utwory współczesnych kompozytorów, m.in. Marty Ptaszyńskiej oraz Marcela Chyrzyńskiego.

Zwieńczeniem projektu będzie wyjątkowy koncert w wielkiej sali Mołdawskiej Filharmonii Narodowej, podczas którego pod batutą Pawła Kotli zabrzmi mołdawskie prawykonanie Koncertu wiolonczelowego op. 43 Mieczysława Wajnberga i II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara oraz Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego. Utwory z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Mołdawskiej Filharmonii Narodowej wykonają Jan Kalinowski oraz Marek Szlezer.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej  www.polishmusicexperience.com

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

Silesia2 maja 2018 roku o godz. 17.00 w katowickim Miejskim Domu Kultury „Koszutka” (ul. Grażyńskiego 47) odbędzie się trzeci koncert z cyklu „Niepodległa 2018: Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

Po dwóch koncertach, w których programie znalazła się polska muzyka fortepianowa, skrzypcowa i kameralna, majowy koncert cyklu „Co mi w duszy gra? Muzyka polska” wypełnią utwory wokalne – arie i pieśni kompozytorów polskich. Najobszerniej reprezentowana będzie twórczość Stanisława Moniuszki: arie z oper Straszny dwór, Verbum nobile i Rokiczana oraz pieśni ze Śpiewników domowych. Ale muzycy zaprezentują również mniej znane utwory twórców liryki wokalnej, wśród których zwracają uwagę pieśni Stanisława Niewiadomskiego do tekstów Marii Konopnickiej i Matki człowieczej lament Edwarda Pałłasza do słów Joanny Kulmowej.

Marta Gamrot-Wrzoł, niedawna uczestniczka XVI Międzyuczelnianego Konkursu „W kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej”, zaśpiewa także pieśń Cudne oczy Witolda Friemanna, za której interpretację otrzymała nagrodę specjalną przewodniczącego jury, maestro Wiesława Ochmana. Do udziału w koncercie Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprosiła również Natalię Skrycką, która po ukończeniu katowickiej Akademii Muzycznej była stypendystką Liz Mohn Kultur- und Musikstiftung. Współpracowała też z Opera Studio w Operze Narodowej w Berlinie, a obecnie została jej solistką.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.silesia.art.pl

Warszawa | Koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”

FN27 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się Koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”, w programie którego znalazła się muzyka polskich i rosyjskich kompozytorów.

Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Pawła Kapuły. Następnie, w jubileuszowym cyklu dzieł polskich z okresu dwudziestolecia międzywojennego, zabrzmi bardzo rzadko prezentowany, pełen neoromantycznych uniesień, monumentalny Koncert fortepianowy Des-dur Jerzego Gablenza, kompozytora i przemysłowca (cenionego krakowskiego fabrykanta octu i musztardy). Jako uczeń Władysława Żeleńskiego i Feliksa Nowowiejskiego miał solidne muzyczne przygotowanie, które pozwoliło mu zdobyć za życia spore uznanie, choć trwalsze miejsce w repertuarze zdobyły głównie jego pieśni. Syn autora Tomasz, mieszkający na Dominikanie, tam właśnie zorganizował prawykonanie tego Koncertu w 1977 roku. Podczas koncertu kwietniowego w roli solisty wystąpi niemiecki kompozytor i pianista Joseph Moog.

Po przerwie usłyszymy I Symfonię f-moll op. 10 Dymitra Szostakowicza. Krzysztof Meyer tak pisze o tym dziele: „(...) dobitnie ukazało fenomenalne zdolności młodego twórcy. Do dziś I Symfonia fascynuje bogactwem inwencji i niezwykłym, zważywszy na młody wiek autora, opanowaniem techniki kompozytorskiej. Szostakowicz nie tylko wykreował wielką formę symfoniczną ze swobodą doświadczonego mistrza, ale przede wszystkim objawił własny, bardzo indywidualny i wysoce charakterystyczny styl.” Utwór przyjęto doskonale, a miarą uznania były też rychłe wykonania za granicą (rok po premierze oklaskiwano go w Berlinie pod batutą samego Bruno Waltera). Dziewiętnastoletni geniusz kompozycją tą rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX w.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego , promującego w zakresie przedsięwzięcia TUTTI.pl wykonawstwo muzyki polskiej, sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2021.

Szczegółowe informacje – na stronie Filharmonii Narodowej.

Katowice | Recital mistrzowski

NOSPR29 kwietnia 2018 oku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce recital mistrzowski, podczas którego litewsko-polskie trio wykona utwór Eugeniusza Knapika Tha' Munnot Waste No Time.

Udział w koncercie wezmą litewscy pianiści Rūta Rikterė i Zbignevas Ibelgauptas, profesorowie Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, a także klarnecista NOSPR Bartosz Pacan. Szczególne więc miejsce w programie koncertu zajmuje muzyka polskich i litewskich kompozytorów.

Bronius Kutavičius (ur. 1932), autor Oratorium panteistycznego oraz Ostatnich obrzędów pogańskich, zanurzony jest w pierwotnej duchowości Litwy, w której przechowały się ślady pradawnej kultury indoeuropejskiej. Jednak kompozycja Demony i anioły Roberta (2016) odnosi się do ostatniego dzieła Roberta Schumanna, tzw. Geistervariationen – czyli wariacji na temat, który obłąkanemu kompozytorowi podyktowały we śnie anioły. Kutavičius odwrócił strzałkę czasu: temat „nie z tego świata” słychać więc dopiero na końcu.

Gintaras Sodeika (ur. 1961), kompozytor i malarz (a także polityk: litewski minister kultury w latach 2003-2008), określa SUTAPO (dosł. „zbiegła”, 2010) mianem „techno akademickiego”. Chodzi więc o spotkanie tradycji i współczesności.

Do nielicznych dzieł kameralnych Eugeniusza Knapika (ur. 1951) należy Tha’ Munnot Waste No Time (dosł. „nie traćmy czasu”, 1998) na dwa fortepiany i klarnet. Utwór, według opisu w katalogu PWM, jest „pożegnaniem z muzyką fortepianową mijającego stulecia: retrospektywnym spojrzeniem na jej wzloty i meandry. To jednak tylko muzyczny świat pierwszej części kompozycji. Forma stanowi tu niepodzielną, komplementarną, dwój-jedyną całość”. Bo w części drugiej ogarnia nas czar Tajemniczego ogrodu. Z tej właśnie powieści Fances Hodgson Burnett został zaczerpnięty tytuł.

Ponadto w interpretacji muzyków usłyszymy Fantazję f-moll D. 940 Franza Schuberta, poemat symfoniczny Les Préludes Franza Liszta i La Valse Maurice’a Ravela (wersje na dwa fortepiany).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie NOSPR.

Sułkowice | Ogólnopolski Konkurs Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia

Konkurs Skrzypiec i AltówkiSzkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu zaprasza do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia, który odbędzie się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości Profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach (ul. 1 Maja 66). W przypadku dużej liczby zgłoszeń przesłuchania konkursowe mogą rozpocząć się 7 czerwca 2018 roku.

W przesłuchaniach mogą wziąć udział uczniowie szkół muzycznych I stopnia, zarówno cyklu sześcioletniego jak i czteroletniego, grający na skrzypcach lub altówce. Uczestnicy będą poinformowani o kolejności przesłuchań do dnia 26 maja. Organizatorzy zapewniają akompaniatora (należy skontaktować się z organizatorami do dnia 19 maja br.).

W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Zgłoszenia Uczestników na wypełnionej karcie zgłoszenia oraz potwierdzenie wpłaty wpisowego należy przesłać drogą elektroniczną w nieprzekraczalnym terminie do dnia 14 maja 2018 roku na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Karta zgłoszenia oraz Regulamin dostępne są do pobrania na stronie internetowej Szkoły Muzycznej I st. im. O. Kolberga w Czasławiu: www.smczaslaw.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Polska kameralistyka XX wieku

UMFC9 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w ramach cyklu „Środa na Okólniku” pt. „Polska kameralistyka XX wieku”.

Udział w koncercie wezmą znakomici artyści: skrzypek Janusz Wawrowski, wiolonczelista Jakub Dubik i pianista Grzegorz Skrobiński. W ich interpretacji usłyszymy rzadko wykonywane dzieła Andrzeja Panufnika, Mieczysława Wajnberga oraz należących do grupy kompozytorów Młodej Polski Ludomira Różyckiego i Karola Szymanowskiego: Rapsodię op. 33 na trio fortepianowe i Taniec z baletu Harnasie w opracowaniu Pawła Kochańskiego.

Trio fortepianowe Andrzej Panufnik stworzył jeszcze przed II wojną światową. Podczas prapremiery partię fortepianu wykonał Mieczysław Wajnberg. Mimo, iż partytura utworu spłonęła w czasie wojny, kompozytor odtworzył ją z pamięci. Utwór dedykowany matce kompozytora nawiązuje formalnie do wzorców klasycznych. Kompozycja samego Wajnberga również zabrzmi podczas koncertu: Janusz Wawrowski i Grzegorz Skrobiński zaprezentują Sonatinę na skrzypce i fortepian, która została napisana przez Wajnberga podczas moskiewskiego okresu twórczości w 1949 roku.

Jednym z najbardziej interesujących punktów programu będzie prawykonanie III Sonatiny Norberta Paleja – polskiego kompozytora mieszkającego obecnie w Kanadzie, wykładowcy na Uniwersytecie Torontońskim, dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Toronto.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić od 26 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00) oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Polska muzyka za mało znana: tria Karola Lipińskiego

NOSPR28 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego zabrzmią tria Karola Lipińskiego.

Karol Lipiński zrobił w XIX wieku zawrotną karierę. W Wiedniu poznał Luisa Spohra, w Piacenzy w 1818 roku wystąpił na koncercie z Niccolò Paganinim tocząc niejako bitwę o miano najlepszego, w Paryżu koncert pomógł mu zorganizować Fryderyk Chopin. Od 1839 roku przebywał w Dreźnie, gdzie został koncertmistrzem Kapeli Królewskiej. Tam koncertował z Franzem Lisztem, współpracował z Richardem Wagnerem, przyjaźnił się z Robertem Schumannem. Karol Lipiński jako jeden z pierwszych przed Fryderykiem Chopinem utorował drogę do światowego uznania polskiej szkoły wykonawczej.

Podczas koncertu kwietniowego tria A-dur op. 12 i g-moll op. 8 na 2 skrzypiec i wiolonczelę Karola Lipińskiego zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: skrzypkowie Voytek Proniewicz i Adam Roszkowski oraz wiolonczelista i kompozytor Jan Roszkowski.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Warszawa | Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos

FN29 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos, który poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia Paweł Kapuła. Solistką będzie Marianna Żołnacz, laureatka m.in. nagrody Koryfeusz Roku 2017.

Joanna Tic-Ramos jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu poprzecznego prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Ukończyła również Studium Muzyki Dawnej w Warszawie. Jest dwukrotną stypendystką Austriackiego Forum Kultury i Austria Barock Akademie. Od 2011 do 2013 roku była pierwszą flecistką Orkiestry Symfonicznej ULS w La Serena (Chile). W 2013 roku Joanna Tic-Ramos wraz z rodziną wróciła do Polski, gdzie uczyła w szkołach muzycznych i prowadziła koncerty edukacyjne z Małą Filharmonią. W 2014 roku wraz z mężem założyła Ensamble Insularoj – zespół propagujący współczesną muzykę latynoamerykańską. W 2016 roku zdiagnozowano u niej raka piersi z przerzutami do węzłów chłonnych. W listopadzie 2017 roku badania kontrolne wykazały liczne przerzuty do kości oraz wznowę miejscową. Obecnie Joanna jest w trakcie leczenia bisfosfonianami, środkami hormonalnymi oraz czeka na operację jajników wraz z jajowodami. Stosowane metody leczenia nie są zbyt obiecujące, a jedynie hamują rozwój choroby. Joanna nie może pracować zawodowo, mieszka w Warszawie wraz z mężem i dwojgiem dzieci w wieku 2 i 7 lat. Mąż Joanny, pianista, pracuje w dwóch szkołach muzycznych. Determinacja, jaką wykazuje się na co dzień w walce z chorobą, ale również świadomość, jak silny wpływ wywiera to na życie jej męża i dwójki malutkich dzieci, zainspirowały muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej do podjęcia działań mających na celu okazanie wsparcia w tej jakże trudnej sytuacji.

OFN postanowiła zorganizować koncert charytatywny, podczas którego zbierane będą środki na leczenie oraz codzienne funkcjonowanie Joasi i Jej rodziny. Zapraszamy Państwa do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu, gdzie piękno nienamacalnej sztuki spotyka się z ludzką dobroczynnością. Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego; zabrzmią również Koncert fletowy d-moll Wq 22 Carla Philippa Emanuela Bacha i I Symfonia Dymitra Szostakowicza.

Organizatorami koncertu są Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Filharmonia Narodowa. Artyści OFN pragną zaznaczyć, że wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie i realizację koncertu nie pobierają z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.

Podczas przerwy odbędzie się aukcja, którą poprowadzi Paweł Burczyk. Zapoznać się z katalogiem aukcji można na stronie Filharmonii Narodowej.

Łódź | Koncert symfoniczny dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej

FLKoncert symfoniczny 27 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie okazją nie tylko do wysłuchania utworów nieczęsto pojawiających się w filharmonicznych repertuarach (w tym jednej łódzkiej prapremiery), ale również uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej.

Przed nami łódzka premiera odkrytego kilka lat temu Koncertu fortepianowego h-moll Maurycego Moszkowskiego. Ten niemiecko-polsko-żydowski pianista (ur. 1854 we Wrocławiu) skomponował kilkaset wirtuozowskich utworów na fortepian. Cenili je i grywali chętnie znani soliści, m.in. Ignacy Jan Paderewski. Prócz etiud Moszkowskiego najczęściej wykonuje się Koncert fortepianowy E-dur, jak sądzono, jedyny. Okazało się jednak, że istnieje wcześniejszy. Z łódzkimi filharmonikami zaprezentują go bułgarscy artyści – pianista Ludmil Angelov, doskonały interpretator utworów Fryderyka Chopina, i dyrygent Vladimir Kiradjiev. Tak więc zapowiada się wydarzenie o wysokiej randze artystycznej.

Podczas tego koncertu, organizowanego dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w UE, zabrzmi też Suita bułgarska Pancho Vladigerova, spokrewnionego ze znaną rodziną Pasternaków. Program koncertu dopełniają Polskie melodie Mieczysława Wajnberga, urodzonego w Warszawie kompozytora pochodzenia żydowskiego, od 1939 roku zamieszkałego w ZSRR.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 18.15 poprowadzi Piotr Matwiejczuk.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl