Polmic - FB

aktualności

Gorzów | Koncert muzyki filmowej „Muzyczna stop-klatka”

FG27 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 Filharmonia Gorzowska zaprasza na koncert „Muzyczna stop-klatka”. Usłyszymy muzykę, która towarzyszyła najsłynniejszym obrazom kina polskiego i zagranicznego, a także przeboje z kultowych polskich seriali. Poprowadzi wieczorne wydarzenie Tomasz Stockinger.

Choć film to przede wszystkim obraz, bez muzyki istnieć nie może. To ona, jako integralny jego element, odzwierciedla przeżycia bohaterów, podkręca emocje, ubarwia nastrój, potęguje akcję, słowem – współtworzy klimat filmu, a w wielu przypadkach stanowi o jego sukcesie. Bez wątpienia więc trafiony, rozpoznawalny soundtrack to bezcenny atut całej produkcji. Bywa, że muzyka wielkiego czy srebrnego ekranu zdobywa większy rozgłos niż film, do którego powstała, a piosenka lub temat muzyczny stają się ponadczasowymi hitami. O jej sukcesie decydują też świetne partytury, aranżacje oraz wykonania orkiestrowe, dzięki którym nie odbiega ona w żaden sposób od innych gatunków muzyki symfonicznej i z powodzeniem odnajduje się na estradach sal koncertowych.

W programie kwietniowego koncertu będą zarówno utwory komponowane z myślą o filmie, jak i te, które, choć z filmem kojarzone, powstawały jako samodzielne dzieła. Usłyszymy m.in. Cantabile Krzesimira Dębskiego, temat muzyczny W starym kinie Władysława Szpilmana, Nokturn cis-moll op. posth. Fryderyka Chopina, Walc Waldemara Kazaneckiego z filmu Noce i dnie, Tango Mirosława Gąsieńca z filmu Strachy oraz Walc Wojciecha Kilara z filmu Trędowata. Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Stefan Gąsieniec – znakomity pianista jazzowy, kompozytor i aranżer.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmoniagorzowska.pl

Warszawa | SuperSam +1: Mark Feldman i Piotr Mełech

SuperSam4 maja 2018 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie Mózg Powszechny (ul. Jana Zamoyskiego 20) odbędzie się drugi koncert w ramach cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1, podczas którego zaprezentują swoją twórczość Mark Feldman i Piotr Mełech.

W cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 biorą udział uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Mark Feldman – skrzypek, aktywny na scenie jazzu i współczesnej muzyki improwizowanej – obecnie mieszka w Nowym Jorku. Jako solista występował m.in. z Holenderską Radiową Orkiestrą Symfoniczną czy Orkiestrą Symfoniczną Eindhoven i nagrał ponad 150 utworów. Otrzymał Alpert Prize w dziedzinie muzyki oraz certyfikat Grammy. Grał z takimi artystami, jak John Zorn, Joe Lovano, Billy Hart, Dave Douglas, Uri Cane.

Piotr Mełech gra na klarnetach i mediach elektronicznych. Naukę gry rozpoczął samodzielnie w wieku 23 lat zainspirowany Johnem Zornem (Masada) oraz fenomenem sceny yassowej. Współzałożyciel m.in. Enterout Trio, Yazzbot Mazut, Tfaruk, Tsigunz Fanfara Avantura, Lentoid, obecnie mieszka i tworzy w Warszawie. Czynnie uczestniczy w działalności scenicznej Warsaw Improvisers Orchestra oraz udziela się w zespołach Cukier, Melech, Śmierć i Łzy, Mełech/Mazurkiewicz/Trilla, duetach z Marcinem Albertem Steczkowskim, Wojtkiem Kurkiem, Qbą Janickim, Vitaly Appow.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

n25 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia 29) odbędzie się koncert z cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

W drugim koncercie cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, organizowanym w Katowicach przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wystąpi Messages Quartet, który postrzegany jest w ostatnich latach jako jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. W 2015 roku zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu Dymitra Szostakowicza na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw w Bułgarii. Został również laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu ukazała się debiutancka płyta zespołu zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Członkinie Messages Quartet są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyły także studia solistyczne oraz klasy mistrzowskie w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obecnie, obok działalności koncertowej, są wykładowcami w akademiach muzycznych w Katowicach oraz w Krakowie.

Można powiedzieć, że w duszy Messages Quartet gra muzyka polska, skoro wśród swoich priorytetów repertuarowych postrzega polską muzykę kameralną, zwłaszcza tę mniej znaną, oraz dzieła współczesne. Odzwierciedla to program koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice. Znalazł się w nim III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” (1945) Szymona Laksa, zarejestrowany na dedykowanej mu płycie, cenny dla polskiej muzyki kameralnej I kwartet smyczkowy (~1839) Stanisława Moniuszki oraz II kwartet smyczkowy „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika, nawiązujący do nazwy – wizytówki zespołu.

Bezpłatne wejściówki na kwietniowy koncert dostępne są w biurze IPiUM Silesia (Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20).

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

Kraków | II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoW dniach 24 kwietnia – 13 maja 2018 roku Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza na II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Podczas koncertów, które będą miały miejsce w Filharmonii Krakowskiej i Akademii Muzycznej, zabrzmią arcydzieła muzyki fortepianowej; nie zabraknie też kompozycji naszych rodzimych twórców: 26 kwietnia usłyszymy Improvvisazione e toccata Romualda Twardowskiego i Negro Spirituals Romana Maciejewskiego. EMES Piano Duo zaprezentuje 28 kwietnia Album tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego. 29 kwietnia zabrzmi À travers Pologne, danses et mélodies op. 23 Juliusza Zarębskiego oraz Mazurek, Tarantella, Kołysanka, Oberek Romana Maciejewskiego.

Zaplanowano także kursy mistrzowskie, które poprowadzą goście festiwalu – Geoffrey Jennings Haydon i renomowane Genova & Dymitrov Piano Duo, a także sesję naukową „Duet fortepianowy w muzyce polskiej. Roman Maciejewski in Memoriam”. Wystąpią przede wszystkim pianiści pracujący w Katedrze Kameralistyki krakowskiej Akademii Muzycznej i zaproszeni goście.

Celem przedsięwzięcia jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności tej nieco zapomnianej i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji, zainteresowanie wykonawców i słuchaczy niezwykle bogatym i atrakcyjnym repertuarem na ten skład kameralny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej koncertująco

NOSPR22 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Orkiestra Muzyki Nowej prawykona II Koncert skrzypcowy Tomasza Jakuba Opałki.

Forma koncertu i technika koncertująca, choć najbardziej kojarzone z barokiem i klasycyzmem, nie straciły nic ze swojej aktualności w twórczości kompozytorów współczesnych. Czując potencjał, wynikający z jednej strony z relacji między solistą a orkiestrą, z drugiej zaś z nowych właściwości materiału muzycznego, twórcy chętnie podejmują ten gatunek, nierzadko go modyfikując.

Ptasi koncert Barbary Kaszuby (1983), młodej i utalentowanej skrzypaczki i kompozytorki, powstał z inspiracji śpiewem ptaków, czego zewnętrzny wyraz odnaleźć można choćby we włączeniu w skład zespołu instrumentalnego glinianych ptaszków.

Nie lada gratką dla wielbicieli muzyki najnowszej jest prawykonanie II Koncertu skrzypcowego „Afterglow” Tomasza Jakuba Opałki (1983). W roli solistki wystąpi Katarzyna Duda. Po raz pierwszy z gatunkiem koncertu przeznaczonego na ten instrument Opałka zmierzył się w 2013, pisząc L.A.Concerto, inspirowane dźwiękowymi i wizualnymi wrażeniami z pobytu w Los Angeles. W II Koncercie skrzypcowym koncepcja sięga także w stronę zmysłowego postrzegania różnych zjawisk. W komentarzu do utworu czytamy: „Afterglow ma wiele znaczeń; od poświaty poprzez wieczorną zorzę powodowaną przez wsteczne rozproszenie skupionego światła o mniejszej długości fali i w następstwie efektowi czerwonego lub różowego światła docierającego do ziemskiego obserwatora, aż po uczucie błogości w pewnych stanach…”. Utwór Opałki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zamykający koncert Dumbarton Oaks (1938) powstał w tzw. neoklasycznym okresie twórczości Igora Strawińskiego, co widoczne jest m.in. w nawiązaniach do barokowego modelu koncertu. Trzyczęściowa budowa Dumbarton Oaks, polifoniczne faktury, a także kunsztowny i wyrafinowany charakter tematów wskazuje, że mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Wrocław | 31. Musica Polonica Nova. #sieć

mpnTegoroczna 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem Internetu na sztukę i zachowania społeczne. Współorganizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń.

Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego Internetu.

Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.

Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.

Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.

Szczegółowy program – na stronie: www.musicapolonicanova.pl 

Litewskie tournée Sinfonii Varsovii

svW dniach 20–21 kwietnia 2018 roku Sinfonia Varsovia i Dawid Runtz wystąpią wspólnie podczas kwietniowego tournée. Razem z litewską skrzypaczką Dalią Kuznecovaitė zagrają dwa uroczyste koncerty w Wilnie i Kłajpedzie, dając okazję Polakom i Litwinom do wspólnego świętowania 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Drugie już w tym roku zagraniczne tournée Sinfonii Varsovii jest elementem obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas koncertów w Wilnie i Kłajpedzie orkiestra wystąpi w towarzystwie dwóch młodych i wyjątkowo utalentowanych artystów. W II Koncercie skrzypcowym d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego solistką będzie Dalia Kuznecovaitė – niezwykle utytułowana litewska skrzypaczka. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych, a jako solistka koncertowała m.in. w Meksyku, Kanadzie, Francji czy Niemczech. Na podium dyrygenckim stanie natomiast 25-letni Dawid Runtz. Dyrygent, zaledwie dwa lata po ukończeniu studiów, ma na swoim koncie szereg prestiżowych wyróżnień, zarówno na polu dyrygenckim, jak i kompozytorskim. Od grudnia ubiegłego roku pełni funkcję pierwszego dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej. Podczas litewskiego tournée, oprócz dzieła Wieniawskiego, Dawid Runtz zadyryguje Koncertem na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz VII Symfonią A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Koncert w Kłajpedzie odbędzie się w ramach 43. edycji Wiosennego Festiwalu Muzyki – jednego z najważniejszych festiwali muzyki klasycznej w regionie.

Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji o koncercie na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Ocalić od zapomnienia

FN20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert upamiętniający 75. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim „Ocalić od zapomnienia”, podczas którego zabrzmi XXI Symfonia „Kaddish” op. 152 Mieczysława Weinberga, dedykowana pamięci zmarłych w getcie warszawskim.

Kadisz, jedną z najważniejszych modlitw żydowskich, zwykło się kojarzyć z obrządkiem żałobnym, lecz jest w istocie rodzajem doksologii – wyznania chwały Najwyższego, towarzyszącej większości form liturgii, także, ale nie tylko pogrzebowej. Słowa „Niech będzie wywyższone i uświęcone Jego wielkie Imię. W świecie, który Sam stworzył według Swojej woli...” rozbrzmiewały też w czasach wielkich opresji doświadczanych przez diasporę żydowską zwłaszcza podczas pogromów towarzyszących krucjatom, prześladowaniom w renesansowej Hiszpanii, wreszcie wobec niewyobrażalnej, największej w dziejach narodu tragedii jaką był Holocaust. Ostatnia ukończona XXI Symfonia (1991) Mieczysława Weinberga, kompozytora, któremu Holocaust zabrał całą rodzinę, wprowadza element wokalny (głos sopranowy), lecz twórca powierzył mu jedynie wokalizę, uznając, że żadne słowa nie opiszą bezmiaru bólu i rozpaczy.

Dziełem najbardziej znanym w programie wieczoru jest Ocalały z Warszawy (1948) Arnolda Schönberga z recytującym narratorem (niezapomnianą kreację na scenie FN stworzył przed laty Aleksander Bardini) i chórem, intonującym w zakończeniu modlitwę Szema Jisrael - „Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny!...”

Dzieła wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, w roli solistki wystąpi sopranistka Magdalena Molendowska, w rolę narratora wcieli się Simon Callow.

Ponadto muzycy zaprezentują Adagio z X Symfonii Gustawa Mahlera. Przed koncertem odbędzie się wykład wprowadzający, który poprowadzi Stefan Münch (Sala Kameralna, godz. 18:30).

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Katowice | Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej

POR20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Radiowej, która pod batutą Michała Klauzy wykona dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Wajnberga.

Andrzej Panufnik (1914-1991) pisał o genezie Uwertury bohaterskiej: „Pomysł przyszedł mi do głowy we wrześniu 1939 roku, kiedy to pierwszy atak hitlerowskich najeźdźców na Warszawę spotkał się z bohaterskim oporem polskiego narodu. Niestety, moja praca nie wyszła poza ogólne szkice. W tym czasie Polska została bowiem nieoczekiwanie zaatakowana od tyłu przez Rosję. Straciłem mój optymizm”. Do utworu powrócił na początku lat 1950-tych: „Byłem w stanie zrekonstruować z pamięci formę utworu z 1939 roku: nie tylko pierwszy temat, ale i drugi, wprowadzony przez skrzypce, którym towarzyszą instrumenty dęte drewniane, grające temat w odwróceniu z dwutaktowym opóźnieniem. […] Po serii dysonansowych współbrzmień, granych fortissimo przez całą orkiestrę, następuje tryumfalna kulminacja, z której wyłania się «bohaterski» akord Es-dur”.

Mieczysław Wajnberg urodził się w Warszawie w rodzinie żydowskiej. Wojenna odyseja rzucała nim w różne strony (przeżył ją jako jedyny w swej najbliższej rodzinie). Ostatecznie osiadł w Moskwie, protegowany przez Szostakowicza, który cenił Wajnberga nadzwyczajnie. Mimo że do Polski przyjechał tylko raz (na „Warszawską Jesień” 1966), jego związki z krajem pochodzenia nie zostały zerwane, o czym świadczy najlepiej monumentalna wokalno-instrumentalna VIII Symfonia „Kwiaty polskie” (1964) do słów Juliana Tuwima. Mniejszym, ale jakże wdzięcznym dziełem w tym rodzaju, jest trzyczęściowa suita orkiestrowa Melodie polskie (1950), która zabrzmi podczas koncertu.

Ponadto zespół zaprezentuje The Lark Ascending ucznia Maurycego Ravela Ralpha Vaughana Williamsa i Suitę z muzyki do filmu 5 dni – 5 nocy op. 111a Dmitrija Szostakowicza.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie NOSPR.