Polmic - FB

aktualności

„Scena klasyczna” w TVP Kultura w nowej odsłonie

Scena_klasyczna19 kwietnia 2018 roku na antenę TVP Kultura powraca pasmo koncertowe „Scena klasyczna”, prezentujące najciekawszych młodych muzyków klasycznych, laureatów prestiżowych konkursów w kraju i za granicą. Pierwszym gościem będzie flecistka Marta Chlebicka, laureatka konkursu Młody Muzyk Roku 2018.

W programie wystąpią zarówno uznani muzycy, jak i stawiający pierwsze kroki w samodzielnej karierze utalentowani polscy wykonawcy. Mini recitalowi towarzyszy krótka rozmowa o najnowszej płycie, trasie koncertowej, kompozycji prezentowanej w programie czy zdobytym niedawno wyróżnieniu. „Scenę klasyczną” prowadzi Barbara Schabowska, dyrektor TVP Kultura.

19 kwietnia o godz. 00:05 wystąpi 17-letnia flecistka Marta Chlebicka – zwyciężczyni organizowanego przez TVP Kultura, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca konkursu „Młody Muzyk Roku” 2018, laureatka kilkudziesięciu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. W programie zagra dwa utwory: Sonatę na flet i fortepian Francisa Poulenca oraz Fantazję „Rigoletto” op. 335 Wilhelma Poppa. Marcie Chlebickiej będzie akompaniować na fortepianie Hanna Sosińska-Kraski.

26 kwietnia o godz. 22:55 widzowie poznają klarnecistę Andrzeja Cieplińskiego, zdobywcę m.in. prestiżowego tytułu New Talent of The Year 2015 na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców w Bratysławie, na którym reprezentował Polskie Radio. 10 maja o godz. 21:50 wystąpi duet perkusyjny Pękala/Kordylasińska/Pękala. Tworzą go wibrafonista i perkusjonista Miłosz Pękala oraz grająca na marimbie Magdalena Kordylasińska-Pękala. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. Wraz z pianistami Lutosławski Piano Duo tworzą zespół Kwadrofonik, formację która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. Wykonają m. in. L’Angelique Witolda Lutosławskiego oraz autorski Modular #2 Miłosza Pękali.

W kolejnych odcinkach wystąpią m.in. Trio im. Wiłkomirskich, Polish Cello Quartet oraz gitarzysta Piotr Przedbora.

Premierowe odcinki „Sceny klasycznej” w TVP Kultura we czwartki po godz. 21:00 oraz na https://vod.tvp.pl/ 

Gdańskie Koncerty Towarzyszące XIV edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” 2018

gktPiosenki Agnieszki Osieckiej i Mroza w wykonaniu Chóru Mundus Cantat, występy chórów z Norwegii, Ukrainy i Wielkiej Brytanii – ta muzyczna uczta czeka trójmiejską publiczność w ramach Gdańskich Koncertów Towarzyszących XIV edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” 2018.

Już 21 kwietnia rusza cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących, które są częścią Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” 2018. Chór Festiwalowy Mundus Cantat zaprasza do Osiedlowego Domu Kultury na godz. 17.00 na koncert pt. „Osiecka chóralnie i inne hity muzyki popularnej”. W repertuarze zespołu znajdą się najpopularniejsze piosenki Agnieszki Osieckiej oraz znane nam z radia przeboje, takie jak Nie mamy nic do stracenia Mroza i Sound’n’Grace, czy Starboy zespołu The Weekend.

Jeżeli ktoś nie będzie mógł przybyć na ten koncert, będzie miał szansę usłyszeć Mundus Cantat w podobnym repertuarze już 28 kwietnia w Ratuszu Staromiejskim (godz. 19.00), gdzie wystąpi wraz z chórem Kor Som Helst z Kristiansand (Norwegia). Nasi goście z dalekiej Norwegii zaprezentują zarówno utwory ludowe z dalekiej Północy jak i jazzowe ballady. W czasie koncertu będą zbierane datki w imieniu Fundacji na rzecz Magdaleny Piorunek. Od urodzenia zmaga się ona z poważną chorobą - Postępującym Rdzeniowym Zanikiem Mięśni (SMA typ 1 Werdniga-Hoffmanna).

Natomiast 14 lipca o godz. 19.00 w Oliwskim Ratuszu Kultury będzie można usłyszeć występ Chóru Szkoły dla Dziewcząt z Bruton (Wielka Brytania). W programie koncertu znajdzie się muzyka religijna oraz klasyczna.

GKT zakończy koncert kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado, który wystąpi 21 września w Osiedlowym Domu Kultury „Piastuś” i zaprezentuje latynoamerykańskie bolera o ludziach, ich temperamencie i uczuciach.

W ramach projektu odbywają się również warsztaty chóralne: „Chór – muzyczna aktywizacja drogą reintegracji społecznej” oraz „I Ty możesz zabrać głos”, skierowane do młodzieży skupionej w Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Gdańsku. Uczestnicy warsztatów – młodzież wymagającej specjalnej uwagi – uczy się o poprawnej emisji głosu, bierze udział w zajęciach wokalnych, a nawet pracuje nad repertuarem, który będzie wykonywać w trakcie ważnych uroczystości placówki.

Organizatorami Gdańskich Koncertów Towarzyszących są Miasto Gdańsk i Fundacja Mundus Cantat a współorganizatorami Nadbałtyckie Centrum Kultury oraz Wspólnota Gdańska. Projekt dofinansowano ze środków miasta Gdańska. Wstęp na wszystkie koncert jest wolny.

Patronat medialny nad Międzynarodowym Festiwalem Chóralnym „Mundus Cantat” 2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program wydarzenia.

Lublin | Światowe prawykonanie „Koncertu fortepianowego” Mikołaja Hertla

fl20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu fortepianowego „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina” Mikołaja Hertla.

Mikołaj Hertel jest kompozytorem i wykonawcą muzyki elektronicznej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie. Tworzy muzykę dla radia, dla polskiej wytwórni Paris Music, publikującej tzw. production music. W tym koncercie melomani będą mieli możliwość usłyszeć Koncert fortepianowy „Rzecz o Jasnowidzącym z Lublina”, w którym partię fortepianu zagra Przemysław Witek, a będzie to światowe prawykonanie utworu.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Przemysława Fiugajskiego zaprezentuje również Holzwege Tomasza Sikorskiego. Kompozytor w jednym z wywiadów powiedział o nim: „Mnie zafascynowało samo słówko, ponieważ opowiadał mi o tym znajomy, który czytał ten esej Heideggera – ja na tyle nawet nie znam niemieckiego. Holzwege to są te takie ślady drzew transportowanych w lesie, które drzewa zostawiają gdzieś tam, czy to na śniegu czy wśród liści (…) i on [Heidegger] życie określa jako takie błąkanie się i tylko momenty iluminacji, kiedy człowiek znajduje się na polanie, które nazywa der Lichtungstehend. Mój utwór to jest ostinato, to jest długie jakieś oczekiwanie, które kończy się takim zawieszeniem, tak kończy się błagając po prostu o jakąś kontynuację, i kończy się pauzą”.

Ponadto podczas koncertu zabrzmią Fantazja na tematy z opery Faust op. 20 Henryka Wieniawskiego, w której partię solową wykona skrzypaczka Anna Wandtke, oraz muzyka baletowa z opery Faust Charlesa Gounoda.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl

Warszawa | IX Śródmiejskie Koncerty Organowe 2018

skoKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 

Prawykonanie „Cleopatra’s Songs” Agaty Zubel w Niemczech

az27 kwietnia 2018 roku w Witten (Niemcy) odbędzie się prawykonanie Cleopatra’s Songs na głos i zespół instrumentalny Agaty Zubel.

Utwór powstał z inspiracji legendarną już historią miłości Kleopatry i Antoniusza. Kompozytorka wykorzystuje w nim fragmenty tekstu szekspirowskiego dramatu. Pieśni Kleopatry zostały zamówione przez Klangforum Wien i temu zespołowi są dedykowane. To kolejne, po What is the Word (2012) zamówienie Klangforum Wien złożone u Agaty Zubel.

Prawykonanie odbędzie się w ramach Wittener Tage für Neue Kammermusik. Cleopatra’s Songs wykonają Agata Zubel (sopran) oraz – oczywiście – Klangforum Wien pod dyrekcją Emilio Pomàrico. Koncert będzie transmitowany przez radio WDR3: https://www1.wdr.de/radio/wdr3/veranstaltungen/witten-106.html 

To wyjątkowy dla Agaty Zubel rok. Wyjątkowy, bo jubileuszowy. Wyjątkowy, bo właśnie na ten rok zapowiedziane zostały – oprócz najbliższego, kwietniowego – dwa inne prawykonania utworów kompozytorki.

Źródło: informacja prasowa PWM.

Bydgoszcz | Koncert „100 lat Niepodległości”

fp20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert, który Filharmonia poświęca obchodom Stulecia Niepodległości.

Wieczór zacznie Uwertura do opery Halka Stanisława Moniuszki, czołowego przedstawiciela polskiej opery narodowej, a także dyrygenta, pedagoga i organisty. Kolejny punkt programu to Koncert na puzon tenorowy i orkiestrę symfoniczną współczesnego kompozytora Piotra Wróbla, także cenionego aranżera, puzonisty basowego i tubisty. Utwór powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z myślą o ambitnych puzonistach, chcących poznawać i wykonywać nową muzykę pisaną specjalnie na ten instrument. Koncert miał premierę na Festiwalu Kultury Europejskiej w Caracas w 2014 z udziałem wenezuelskiego puzonisty Pedro Carrero. Partię solową w utworze Wróbla podczas koncertu kwietniowego zagra Łukasz Michalski, który od 1985 jest pierwszym solistą i kierownikiem grupy puzonów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W 2012 obronił pracę doktorską w gdańskiej Akademii Muzycznej.

Wieczór dopełnią Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w instrumentacji Maurice’a Ravela. Utwór usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Tegoroczni laureaci Nagrody AF „Fryderyk” w kategoriach muzyki poważnej

F16 kwietnia 2018 roku rozdane zostały Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk” za najlepsze polskie płyty z muzyką poważną. Uroczystość odbyła się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

W trakcie gali Akademia Fonograficzna przyznała osiem statuetek Fryderyka.

Nagrodę w kategorii „Album roku: muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” otrzymały Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej za płytę Warner Classics zatytułowaną Szymanowski.

Najlepszą płytą wydaną w Polsce w 2017 roku w dziedzinie muzyki dawnej okazało się nagranie oratorium Antonio Caldary Maddalena ai piedi di Cristo (Polskie Radio).

„Fryderyka” w kategorii „Album roku: recital solowy” odebrał organista i kompozytor Dariusz Przybylski za płytę Already It Is Dusk, na której przypomniał brzmienie organów Hammonda (Requiem Records / DUX).

Zwycięzcami w kategorii „Album roku: muzyka kameralna” są Kwartet Śląski i pianista Piotr Sałajczyk – nagrodzono wydaną przez CD Accord płytę z utworami Mieczysława Wajnberga.

Zwycięzcą w dziedzinie muzyki symfonicznej i koncertującej okazały się działająca w ramach NFM Orkiestra Leopoldinum wraz z Atom String Quartet. Muzycy nagrali płytę laureatkę Made in Poland z muzyką Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Dwa Fryderyki, w kategoriach „Album roku: muzyka współczesna” i „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” otrzymał sekstet wokalny proMODERN za płytę proMODERN shakespired, wydaną przez Warner Music Poland.

Płytę Krystiana Zimermana z dwiema ostatnimi sonatami fortepianowymi Franza Schuberta, wydaną przez Deutsche Grammophon, członkowie Akademii Fonograficznej uznali za „Najlepszy album polski za granicą”.

Nagrodą Złoty Fryderyk za całokształt osiągnięć artystycznych Akademia Fonograficzna uhonorowała Agnieszkę Duczmal - światowej sławy polską dyrygentkę, założycielkę Kameralnej Orkiestry Polskiego Radia „Amadeus”.

Zmarł Zbigniew Bujarski

zbZ żalem przyjęliśmy wiadomość, że dnia 13 kwietnia 2018 zmarł w Krakowie Śp. Zbigniew Bujarski, kompozytor, malarz, artysta o wyjątkowej wrażliwości i wyobraźni, pedagog, nauczyciel kompozytorów z różnych krajów świata, członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku.

W latach 1944–1946 działał jako łącznik w AK, NSZ, WIN. Studiował dyrygenturę, a następnie kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W latach 1972–2013 wykładał w Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1992 na stanowisku profesora w Katedrze Kompozycji. W latach 1978–1986 pełnił funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki krakowskiej uczelni. W 2012 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.

Zbigniew Bujarski był nagradzany na wielu konkursach, m.in. w 1961 uzyskał wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w 1964 – II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W 1967 jego utwór Contraria na orkiestrę symfoniczną (1965) otrzymał wyróżnienie, zaś w 1978 jego Musica domestica na 18 instrumentów smyczkowych (1977) zdobyła II nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu.

Został dwukrotnie uhonorowany Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki II stopnia – w 1979 i 1987. Był też laureatem nagrody Związku Kompozytorów Polskich i nagrody Miasta Krakowa w 1984. W 1991 otrzymał Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego. W 2011 został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się 20 kwietnia o godz. 16.00 Mszą Św. żałobną, która zostanie odprawiona w kościele parafialnym pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny w Muszynie (ul. Kościelna 62).

Cześć Jego pamięci!

Warszawa | Koncert „Łączy nas pamięć”

POLIN19 kwietnia 2018 minie 75 lat od wybuchu powstania w getcie warszawskim – pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie i największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Aby upamiętnić to wydarzenie POLIN zaprasza na uroczysty koncert „Łączy nas pamięć” o godz. 20.00.

Jesienią 1940 roku przebywający w getcie warszawskim muzycy powołali do życia Żydowską Orkiestrę Symfoniczną. Wśród jej członków znaleźli się artyści pracujący przed wybuchem II wojny światowej m.in. w Filharmonii Narodowej i Orkiestrze Polskiego Radia. Zespół prowadził Szymon Pullman – wybitny skrzypek i dyrygent. Barbara Engelking i Jacek Leociak w książce „Getto Warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście” piszą, że „muzyka może bardziej niż inne dziedziny sztuki, dawała umęczonym mieszkańcom getta, chwilę wytchnienia od koszmaru codzienności”.

W kwietniu 1942 r. władze niemieckie zawiesiły działalność Orkiestry. Mimo to muzycy pracowali dalej, w ukryciu. Latem 1942 Orkiestra, wspólnie z 80-osobowym Chórem Szir rozpoczęła próby do IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Tekst „Ody do radości” z IV części Symfonii miał być zaśpiewany po hebrajsku. Muzycy Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir nie traktowali muzyki Beethovena jako wytworu kultury niemieckiej. Jego muzyka była częścią ich muzycznego świata przed wojną – a także ich artystycznej tożsamości. Wykonanie IX Symfonii w getcie mogło być formą protestu przeciw barbarzyństwom nazizmu, przymusowemu zamknięciu za murami getta i symbolicznemu wykluczeniu Żydów z człowieczeństwa. Do koncertu niestety nie doszło. 22 lipca 1942 roku Niemcy rozpoczęli Wielką Akcję Deportacyjną z warszawskiego getta. W ciągu następnych tygodni ponad 300 tysięcy więźniów, w tym niemal wszyscy artyści Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir, zginęli w obozie zagłady w Treblince.

W 75. rocznicę powstania muzycy polscy dokończą to, co zaczęła Orkiestra pod batutą Szymona Pullmana i Chór prowadzony przez Izraela Fajwiszysa. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia oraz Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi maestro Gabriel Chmura. Na placu przed pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie artyści wykonają IV część IX Symfonii Ludwiga van Beethovena oraz prawykonają utwór Radzimira Dębskiego (JIMKA) napisany specjalnie z tej okazji.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.