Polmic - FB

aktualności

Koncert „Orkiestra Pokoleń"

k3 lutego 2017 roku o godz. 18:30 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera będzie miał miejsce Koncert „Orkiestra Pokoleń" w ramach obchodów 800-lecia Miasta Opola, podczas którego zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego i Józefa Świdra.

W koncercie „Orkiestra Pokoleń" w ramach obchodów 800-lecia Miasta Opola oraz Jubileuszu Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Opolu weźmie udział Orkiestra Symfoniczna Absolwentów PSM w Opolu pod dyrekcją Huberta Prochoty. W roli solistów wystąpią Sławomir Lackert (obój), Piotr Kosarga (skrzypce) i Alina Adamska-Raitarovskyi (sopran).

W programie znajdą się Uwertura do opery Jaś i Małgosia Engelberta Hunperdinga, Poéme op.25 Ernesta Chaussona, Wariacje Enigma Edwarda Elgara, a także Tryptyk Śląski Witolda Lutosławskiego oraz Koncert na obój i orkiestrę Józefa Świdra (w wersji z 2013 roku).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego

k5 lutego 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej będzie miał miejsce Koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego.

Po zakończeniu I Wojny Światowej, którą Feliks Nowowiejski spędził w Berlinie, kompozytor wrócił do Polski i osiedlił się w Poznaniu, postanawiając związać swoją karierę artystyczną właśnie z tym miastem. Jak wielu Polaków, którzy wyczekiwali upragnionej wolności dla swojej ojczyzny, kompozytor aktywnie włączył się w nurt odbudowy życia muzycznego we wskrzeszonej Ojczyźnie, organizując koncerty chóralne, symfoniczne, organowe, prowadził także działalność dydaktyczną. Pełna patriotycznego entuzjazmu atmosfera Poznania sprzyjała rozwojowi jego talentów muzycznych i organizacyjnych. To właśnie w tym okresie (rok 1919) stworzył swoje nasycone patriotyzmem kompozycje i opracowania polskich pieśni ludowych (w tym również 25 polskich pieśni ludowych z Warmii). Spod jego ręki wyszła w tym czasie opera Legenda Bałtyku, a spośród kompozycji chóralnych powstały Missa pro Pace, Missa Stella Maris oraz kantaty: Testament Bolesława Chrobrego i Kantata o bohaterze.

W uroczystym koncercie w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego udział wezmą: Chór Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Benedykta Błońskiego, tenor Szymon Rona z Opera Nova w Bydgoszczy, pianistka Agnieszka Panasiuk, aktorka Irena Telesz z olsztyńskiego Teatru im. Stefana Jaracza, która wykona partie recytowane.

W ich interpretacji zabrzmią takie dzieła Feliksa Nowowiejskiego, jak Kantata Testament Bolesława Chrobrego op. 48 oraz utwory a cappella.

ZOBACZ: zaproszenie na koncert.

Nie żyje Andrzej Nikodemowicz

nZ żalem informujemy, że 28 stycznia 2017 roku odszedł do wieczności w wieku 92 lat Profesor Andrzej Nikodemowicz, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki sakralnej, pianista i pedagog, członek honorowy ZKP.

Andrzej Nikodemowicz ukończył konserwatorium we Lwowie w klasie prof. Adama Sołtysa (1950, kompozycja) i prof. Tadeusza Majerskiego (1954, fortepian). Był wykładowcą tej uczelni (1951-1973), ucząc kompozycji, teorii muzyki i fortepianu. Prześladowany i zwolniony z uczelni za przekonania religijne, utrzymywał się głównie z lekcji prywatnych. W połowie lat 70-tych skasowano w radiu lwowskim wszystkie jego nagrania. Był także organistą w kościołach SS. Karmelitanek Bosych (1939-40) i św. Marii Magdaleny (1947-50) we Lwowie. Od 1980 r. zamieszkał na stałe w Lublinie, gdzie został profesorem (od 1995 zwyczajnym) UMCS i KUL, a także prezesem Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich (od 1989). W lubelskim Wyższym Seminarium Duchownym prowadził chór alumnów (1982-92). Został laureatem wielu prestiżowych nagród, w tym m.in. nagrody im. św. Brata Alberta za całokształt twórczości, nagrody Prezydenta Miasta Lublina, nagrody Związku Kompozytorów Polskich, nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrody Artystycznej Miasta Lublina, medalu PRO ECCLESIA ET PONTIFICE nadanego przez Papieża Jana Pawła II. Ponadto otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej we Lwowie, order za intelektualną odwagę przyznany przez ukraińskie czasopismo kulturalne "Ï", tytuł Honorowego Obywatela Miasta Lublin, srebrny medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W 2015 został członkiem honorowym Związku Kompozytorów Polskich.

Pogrzeb odbędzie się we środę 1 lutego 2017 o godz. 13.00 w Archikatedrze Lubelskiej (ul. Królewska 10). Cześć Jego Pamięci!

Mistrzowskie Recitale Fortepianowe – Rafał Aleksander Łuszczewski

f27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza miłośników pianistyki na Mistrzowski Recital Fortepianowy, podczas którego Rafał Aleksander Łuszczewski wykona cztery Mazurki Karola Szymanowskiego, dedykowane Arturowi Rubinsteinowi.

Liczba cztery zdominuje piątkowy recital, a to z tego powodu, że w interpretacji artysty wysłuchamy: czterech Mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego, cztery Impromptus D. 899 (op. 90) Franza Schuberta oraz cztery Ballady Fryderyka Chopina. Ten ciekawy program zaprezentuje pianista, który mając 16 lat zadebiutował na światowych estradach z Tokyo Symphony Orchestra. Od 2001 roku wpisany jest jako Artysta Steinway’a na listę pianistów „The Steinway & Sons Artists’ Roster” w Nowym Jorku.

Kariera artystyczna Rafała Aleksandra Łuszczewskiego rozwija się od ponad 20 lat, podczas których artysta zyskał uznanie słuchaczy i krytyków muzycznych w Ameryce Północnej i Południowej, Azji, Australii, Afryce, na Bliskim Wschodzie i niemal we wszystkich krajach Europy. Jego kunszt artystyczny potwierdziły nagrody na międzynarodowych konkursach pianistycznych, m.in. w Niemczech (Clara Schumann), Hiszpanii (Maria Canals), Chile (Luis Sigall) oraz Rumunii (Dinu Lipatti). Nagrywa dla radiofonii i telewizji; ma w dorobku 9 płyt CD wydanych przez producentów fonograficznych z Japonii, Polski, Niemiec i Szwajcarii. Wraz z orkiestrą Filharmonia Narodów z Hamburga pod dyrekcją Justusa Frantza nagrał Koncert fortepianowy e-moll op.11 Fryderyka Chopina z okazji 150. rocznicy śmierci kompozytora pod nazwą „L’Hommage a Frederic Chopin”. Ostatnia płyta R.A. Łuszczewskiego, wydana w 2015 przez wytwórnię DUX, zawiera m.in. wszystkie Scherza Fryderyka Chopina. Jest inspiratorem i artystycznym architektem powstałego 2011 roku w Limie (Peru) pierwszego na kontynencie południowoamerykańskim Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla tego regionu świata, gdzie pełni funkcję prezesa i członka jury. W 2014 powstał z jego inicjatywy Narodowy Konkurs im. Fryderyka Chopina w Ekwadorze, którego jest dyrektorem artystycznym i członkiem jury.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.olsztyn.pl

Stanisław Moniuszko „Halka” - Opera Rara

or31 stycznia 2017 roku w ramach nowej odsłony renomowanego festiwalu Opera Rara w Krakowie odbędzie się wykonanie wileńskiej dwuaktowej wersji opery Halka Stanisława Moniuszki.

Capella Cracoviensis pracuje nad kolejnymi operowymi projektami. Tym razem zespół zaprezentuje trzy tytuły operowe, z czego dwa w wersji scenicznej: wileńską wersję dwuaktowej Halki Stanisława Moniuszki oraz A Madrigal Opera Philippa Glassa. Trzecim tytułem operowym, wykonanym przez Capellę Cracoviensis w wersji koncertowej, będzie krakowska premiera Germanico in Germanica Nicola Porpory. W rolach głównych wystąpią znakomity kontratenor Max Emanuel Cencic oraz wybitna rosyjska sopranistka i ulubienica krakowskiej publiczności Julia Lezhneva.

Halkę wyreżyseruje współpracujący z CC Cezary Tomaszewski. Spektakle będą miały miejsce również 1 i 2 lutego o godz. 19.00 w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie (ul. M. Konopnickiej 17).

Rozdarcie zwielokrotnione echem galicyjskiej rabacji, nieszczęśliwa miłość, urwisko nad potokiem, szaleństwo. Dwuaktowa, wileńska wersja Halki Stanisława Moniuszki zwięźle i wartko opowiada o tragedii, kontrastując nieszczęście góralskiej dziewczyny z weselną fetą obłudnego Janusza, obiektu jej westchnień. Dwa odmienne światy, zdegenerowana arystokracja, pałający żądzą zemsty lud, a między nimi zawieszona zrozpaczona Halka, narzędzie ostrej krytyki społecznej w rękach Moniuszki i librecisty Włodzimierza Wolskiego. Opera miała premierę 1 stycznia 1848 roku, została wówczas zaprezentowana w wersji koncertowej. W Krakowie melomani zobaczą wersję sceniczną, angażującą wytrawnych muzyków – sopranistki Natalię Kawałek i Małgorzatę Rodek, tenora Jakuba Pawlika i barytona Sebastiana Szumskiego. Solistom towarzyszyć będzie grająca na historycznych instrumentach Capella Cracoviensis, prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa.

Szczegółowy program oraz bilety dostępne są na stronie: www.operarara.pl 

Koncert symfoniczny dedykowany Festiwalowi Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIV”

l27 i 28 stycznia 2017 roku w Filharmonii Narodowej będą miały miejsce koncerty Orkiestry i Chóru FN pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, podczas których zabrzmią III Symfonia Witolda Lutosławskiego oraz Cudowny mandaryn op. 19 Béli Bartóka – pantomima w 1 akcie na chór i orkiestrę.

„Mogę przyznać, że czułbym się zaszczycony, gdyby udało mi się wyrazić coś, co może być związane z przeżyciami nie tylko moimi osobistymi, ale również innych ludzi" – tak, z właściwą sobie powściągliwością w ponurym roku 1983 Witold Lutosławski skomentował (subtelnie się od nich odżegnując) interpretacje jego Trzeciej, które próbowały wiązać to dzieło z opresją stanu wojennego. Z perspektywy niemal ćwierćwiecza od premiery arcydzieła łączącego perfekcję muzycznej konstrukcji z niezwykłą intensywnością i komunikatywnością ekspresji jawi się ono jako utwór w pełni autonomiczny, potwierdzający każdym wykonaniem swą szczególnie wysoką pozycję w całej symfonice dwudziestego stulecia.

Szokujący, zdjęty z afisza zaraz po premierze z powodu brutalności libretta, balet-pantomima Cudowny mandaryn Beli Bartóka jest arcydziełem muzycznego ekspresjonizmu. Tytułowa postać, mimo egzotycznego miana i kostiumu niewiele ma wspólnego z orientem, jest raczej symbolem nadludzkiej niemal potęgi, która ku swej zgubie ulega namiętności – wdziękom Dziewczyny, kurtyzany, będącej narzędziem bandytów mordujących i rabujących jej gości. Muzyka, opracowana później przez kompozytora w formie suity i tak najczęściej wykonywana, doskonale oddaje przerażającą grozę opowieści, z wykorzystaniem bogatej palety śmiałych środków wyrazu i pełnego spektrum barw orkiestrowych.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

Recital fortepianowy upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego

s31 stycznia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali kameralnej Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce recital Radosława Sobczaka, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego.

Pianista wykona dwa opusy wybitnego kompozytora: 9 Preludiów op. 1 oraz II Sonatę fortepianową A-dur op.21.

„Przed przyjazdem Artura ukończyłem właśnie drugą Sonatę fortepianową – początkowo nie przywiązywałem do niej zbytniej wagi – po dokładnym jednak przestudiowaniu i zagraniu jej przez Artura wystąpiły na jaw wszystkie „ukryte zalety” i w rezultacie Ficio i Artur przejęli się nią niesłychanie, prawie wyżej ją stawiając od „Symfonii”. Tak w liście do Z. Jachimeckiego Szymanowski wspominał prezentację swej nowej sonaty Fitelbergowi i Rubinsteinowi, który dokonał jej koncertowego prawykonania w Berlinie, w 1911. Dzieło, wraz ze wspomnianą II Symfonią, z którą łączą ją pewne analogie formalne, wyznacza ważną cezurę stylistyczną na drodze twórczej kompozytora, który w tym czasie zamykał już jej fazę postromantyczną. Rozpoczęły ją pierwsze znane nam utwory, Preludia pisane przez osiemnastolatka w kresowej Tymoszówce. Choć niewolne od wpływów Chopina i Skriabina, zawierają też czytelną zapowiedź późniejszych poszukiwań i dają świadectwo wielkiej oryginalności talentu młodego autora. Także te dzieła wzbudziły zachwyt jego przyjaciela Artura Rubinsteina, a Szymanowski zdecydował się wydać je drukiem jako opus 1 – otwierają więc one katalog jego spuścizny.

Podczas koncertu w interpretacji Sobczaka zabrzmią również Largo z V Sonaty organowej C-dur BWV 529 Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji Samuila Feinberga, Fantazja Wanderer C-dur op. 15 (D.760) Franza Schuberta oraz Tańce argentyńskie op. 2 Alberto Ginastera.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

„Soundlab” - LAB 4: El-cello – Bauer / Duchnowski

e28 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Soundlab” - LAB 4: El-cello – Bauer / Duchnowski.

Andrzej Bauer – wiolonczelista i kompozytor mający na swym koncie występy z recitalami na scenach Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Japonii. Ceniony muzyk sesyjny. W 2002 roku podczas „Warszawskiej Jesieni” wystąpił z recitalem prawykonań powstałych z jego inspiracji utworów na wiolonczelę solo i media elektroniczne, dając początek wciąż kontynuowanemu projektowi „Cellotronicum”.

W Szczecinie wystąpi razem z kompozytorem i twórcą muzyki elektronicznej Cezarym Duchnowskim. Był on jednym z inicjatorów założenia Studia Kompozycji Komputerowej we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od kilku lat twórczość elektroakustyczna zajmuje czołowe miejsce w jego działalności, dzięki niej realizuje się zarówno kameralnie, jak i symfonicznie. O sobie mówi, że jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, ale też klasycznymi, których wspólnym pierwiastkiem jest pasja do kreowania muzyki na żywo.

Niezwykły duet złożony z indywidualności i wirtuozów zabrzmi w kolejnej odsłonie projektu „Soundlab – filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej – druga edycja", dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Awangarda na Ucho

aW 2017 roku świętujemy stulecie awangardy w Polsce. Z tej okazji Narodowy Instytut Audiowizualny organizuje comiesięczny cykl koncertów „Awangarda na Ucho”, ukazujący jej wielką różnorodność. Cykl rozpocznie się 27 stycznia 2017 roku od koncertowej premiery płyty Pupation of Dissonance perkusisty Huberta Zemlera.

Cykl obejmuje koncerty minimalistów, konceptualistów i twórców elektroakustyki; nie zabraknie preparacji, drone’ów i partytur graficznych. Przyjrzymy się stykowi awangardy z jazzem i muzyką elektroniczną. Wybierzemy się także do Azji, pamiętając, jak ważne źródło inspiracji stanowiła dla XX-wiecznych kompozytorów kultura orientalna (od Karola Szymanowskiego po Steve’a Reicha i Terry’ego Rileya).

27 stycznia wystąpi jeden z najbardziej wszechstronnych i kreatywnych polskich perkusistów Hubert Zemler. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zdobywał doświadczenie w orkiestrach, ale przede wszystkim jako członek licznych zespołów sceny alternatywnej i improwizowanej. Jest znany z udziału w bluesowym zespole Shy Albatross, minimalistycznym LAM czy eklektycznym Slalomie.

Zemler jest także autorem entuzjastycznie przyjętych płyt solowych: Moped, Gostak & Doshes oraz Pupation of Dissonance. Na tej ostatniej – której oficjalna premiera odbędzie się w NInA – artysta składa hołd historii muzyki perkusyjnej. Od roli dodatków barwowych w muzyce symfonicznej, poprzez odkrywanie piękna dźwięków „niemuzycznych” aż po mariaż urządzeń akustycznych z elektronicznymi. Podczas koncertu usłyszymy również zaskakującą autorską aranżację jednego z utworów Steve’a Reicha.

Wstęp na koncert jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.