Polmic - FB

aktualności

Narodowe Forum Muzyki / Szymanowski, Lisiecki, Raiskin

n31 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert „Sylwester 2016”.

Ostatni w roku koncert Narodowego Forum Muzyki będzie pełen wyśmienitej muzyki w doskonałym wykonaniu. Rozpocznie wydarzenie niezwykła Uwertura koncertowa E-dur Karola Szymanowskiego – pierwszy utwór kompozytora przeznaczony na orkiestrę symfoniczną. W przepięknych melodiach Uwertury słychać młodzieńczą fascynację Szymanowskiego twórczością Richarda Straussa. Następnie zabrzmi Koncert fortepianowy Edvarda Griega. To dziś niewątpliwie jedno z najpopularniejszych dzieł twórcy, w którym doskonale połączył swoje dwie główne inspiracje – folklor skandynawski ( w III części usłyszymy tańce norweskie) i chopinowską tradycję pianistyczną. Finałem wyjątkowego wieczoru będzie opus magnum Antonína Dvořáka – IX Symfonia „Z Nowego Świata”, kompozycja kochana przez słuchaczy od czasu jej pierwszego wykonania, które miało miejsce w nowojorskiej Carnegie Hall w grudniu 1893 r. Ostatnia, a zarazem największa symfonia Dvořáka to dzieło wyjątkowe, mieszczące w sobie dwa zupełnie różne muzyczne światy. W Symfonii kompozytor w pomysłowy sposób połączył doskonale znany mu folklor czeski z melodiami inspirowanymi kulturą amerykańską.

Utwory zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej NFM pod batutą rosyjskiego muzyka, jednego z najbardziej wszechstronnych dyrygentów swojego pokolenia Daniela Raiskina. W roli solisty wystąpi znakomity polski pianista student Western Canada High School Jan Lisiecki.

Więcej informacji – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

„Człowiek z Manufaktury” – Publiczność ma głos!

c5 stycznia 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim odbędzie się pierwsze publiczne wykonanie fragmentów konkursowych kompozycji opery Człowiek z Manufaktury ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej.

Bohaterem nowej opery do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk jest łódzki fabrykant Izrael Kalmanowicz Poznański – jeden z najbogatszych ludzi w Europie, budujący fabryki, pałace, kamienice, szkoły, szpitale, kościoły i mieszkania dla robotników. Prapremiera dzieła odbędzie się w Teatrze Wielkim w Łodzi w listopadzie 2018 roku.

Do udziału w konkursie zarejestrowało się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. Do 20 grudnia 2016 roku Jury wyłoni trzech finalistów, którzy zostaną zaproszeni przez Dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi Pawła Gabarę do współpracy przy publicznym wykonaniu fragmentów opery 5 stycznia 2017 roku na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi z udziałem solistów, chóru mieszanego i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Wojciecha Rodka. Gościnnie wystąpi znakomita artystka Małgorzata Walewska – jedna z wiodących na świecie mezzosopranistek operowych, którą tygodnik „Time" zaliczył do grona dziesięciorga najsławniejszych Polaków XXI wieku.

Publiczność będzie uczestniczyć w niezwykłym wydarzeniu – w koncercie, połączonym z próbą otwartą i spotkaniem artystycznym z kompozytorami, biorącymi udział w finale konkursu. Widzowie będą mogli wybrać najlepszą ich zdaniem kompozycję. Wykonanie koncertowe zostanie sfilmowane, a następnie będzie prezentowane w Internecie oraz w Manufakturze. Na podstawie głosowania Jury i Słuchaczy/Widzów (także wysyłania głosów za pośrednictwem Internetu, zakończonego o północy z 29 na 30 stycznia 2017 roku), zostanie wybranych dwóch kompozytorów, którzy przejdą do III etapu (jeden wybrany przez Jury, drugi przez Słuchaczy/Widzów). Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi w poniedziałek 30 stycznia 2017 roku o godzinie 12.00.

Więcej informacji – na stronie: www.operalodz.com

Prawykonanie nowego dzieła Szymona Godziemby-Trytka

c30 grudnia 2016 roku o godz. 19.30 w NOSPR odbędzie się Koncert Kolędowy w wykonaniu Chóru Polskiego Radia.

Podczas koncertu zostaną wykonane kolędy na 8-głosowy chór a cappella w opracowaniu Marka Jasińskiego. Na szczególną uwagę zasługuje prawykonanie nowego utworu Szymona Godziemby-Trytka Hodie scietis, quia veniet Dominus, który powstał w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor - rezydent". Udział Chóru Polskiego Radia odbywa się w ramach projektu „Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne", dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Świąteczny koncert odbędzie się pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, kierownika artystycznego i głównego dyrygenta Chóru Polskiego Radia. W roli solistki wystąpi Joanna Słowińska (biały głos).

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl

Koncert Finałowy X Jubileuszowego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych

XGrupa Kawalerowie Błotni", Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej oraz Polskie Radio Program 2 zapraszają 20 grudnia 2016 roku na Koncert Finałowy X Jubileuszowego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych – Republika Dźwięku – „Archipelag Andriessen”.

Podczas koncertu przez Kawalerów Błotnych oraz uczestników „Skupu Dźwięków Nowych i Używanych” zostanie wykonany utwór, przygotowany podczas tych warsztatów. Kompozycja stanowi rodzaj wariacji „na temat” formy De Staat Luisa Andressena. Wszystkie proporcje oryginału, jak i ogólny charakter faktury poszczególnych odcinków zostaną zachowane. Inna będzie dźwiękowość – w wyniku innego instrumentarium i innego języka muzycznego. Jak zwykle każdy uczestnik warsztatów wniesie swoje instrumenty lub dźwięki. Partytura powstanie z nałożenia na oryginalną partyturę „De Staat” partytury graficznej przygotowanej przez Jerzego Kornowicza. Powstanie rodzaj dynamicznej partytury, która będzie w trakcie koncertu wyświetlana na monitorach skierowanych w stronę wyłonionych w czasie warsztatów muzyków. Kursor będzie pokazywał dokładne miejsce w graficznej partyturze, w którym akcja utworu ma miejsce. Ten sam obraz wyświetlany będzie na dużym ekranie skierowanym w stronę publiczności. W ten sposób publiczność zostanie „wciągnięta” w narrację utworu. Zarówno wykonawcy jak i odbiorcy będą pozostawać "w tym samym miejscu” toku muzycznego. Powstanie swoista wariacja na temat formy utworu Andriessena.

Wstęp na koncert jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Nie żyje Michał Bristiger

Ze smutkiem zawiadamiamy, że 16 grudnia 2016 roku w wieku 95 lat zmarł wybitny polski muzykolog, członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich Michał Bristiger.

Ten wszechstronnie wykształcony erudyta odbył studia lekarskie we Lwowie, Bolonii, Warszawie, uczył się gry na fortepianie, studiował muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, historię i teorię muzyki w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie i Centre National de la Recherche Scientifique w Paryżu. Zdobył uznanie jako znawca sztuki i muzykolog.

W 1963 doktoryzował się na podstawie dysertacji Forma wariacyjna w muzyce instrumentalnej Renesansu, napisanej pod kierunkiem Józefa M. Chomińskiego. Wykładał w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, od 1970 roku był pracownikiem naukowym Instytutu Sztuki Państwowej Akademii Nauk w Warszawie, gdzie w 1980 habilitował się na podstawie pracy Związki muzyki ze słowem. Z zagadnień analizy muzycznej (wyd. PWM, Kraków 1986). Wykładał również na wyższych uczelniach we Włoszech. W 1982 otrzymał tytuł docenta, a w 1990 profesora zwyczajnego. W 1991 przeszedł na emeryturę.

Specjalizował się w problematyce relacji między muzyką a słowem we włoskiej muzyce wokalnej XVII i XVIII wieku. Był autorem wielu przekładów librett operowych i tłumaczeń tekstów muzykologicznych z języka włoskiego. Współorganizował kilkadziesiąt polsko-włoskich konferencji muzykologicznych. Pełnił funkcję konsultanta artystycznego w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Łodzi oraz rektora Międzynarodowej Akademii Mozartowskiej w Krakowie (1994/95). Był redaktorem naczelnym założonych przez siebie czasopism naukowych, członkiem prestiżowych komitetów i stowarzyszeń naukowych w kraju i zagranicą. Za swoją działalność otrzymał wiele nagród, m. in. Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1983).

Nowe wydania utworów Mariusza Dubaja

dPięć nowych partytur kompozycji Mariusza Dubaja zostało wydanych w grudniu 2016 roku w lubelskim Wydawnictwie Muzycznym „Polihymnia".

Są to utwory, które zdobyły uznanie publiczności w kraju i za granicą: 12 Etiud na fortepian, dedykowanych Stanisławowi Drzewieckiemu, wielokrotnie wykonywanych przez pianistę w Polsce i wielu krajach świata (m.in. na Węgrzech, we Francji, Anglii, Japonii, USA), Canti movimenti na fortepian i smyczki, prawykonane podczas Gdańskich Spotkań Młodych Kompozytorów w 1987 r. w obecności m.in. Witolda Lutosławskiego i nagrane na płytę CD przez muzyków warszawskiej PSM II st. im. F. Chopina pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego, Pater Noster na chór mieszany i smyczki, dedykowane Śp. Profesorowi Kazimierzowi Górskiemu i prawykonane przez Chór Akademicki UMCS pod dyrekcją Urszuli Bobryk podczas XX Forum Witolda Lutosławskiego „Most” w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Nowe Modlitwy na chór mieszany, wykonywane na koncercie „Akord VI" w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie w 2000 roku, zaś jedna z nich nagrana na CD przez Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej pod dyrekcją Elżbiety Krzemińskiej, Missa Nova na chór mieszany, będąca wotum z okazji ślubu kompozytora.

Partytury będą niebawem dostępne w lubelskim Wydawnictwie Muzycznym „Polihymnia".

Koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Mistrzowi – Poznań”

n18 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Poznaniu (aula UAM) odbędzie się Koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Mistrzowi – Poznań” .

Na koncercie zaprezentowane zostaną utwory F. Nowowiejskiego inspirowane wątkami literackimi (w tym narodowymi i patriotycznymi), ukazujące niezwykłą różnorodność składu wykonawczego: od pieśni solowej poprzez zespół kameralny, niewielką orkiestrę aż do zespołu chóralnego.

Proponowany program jest też bardzo zróżnicowany stylistycznie, obejmuje takie dzieła kompozytora, jak Śmierć Ellenai op. 32, Don Juan Tenorio, Róże dla Safo op. 51 nr 1, kantata Testament Bolesława Chrobrego op. 48. Utwory zabrzmią w wykonaniu Chóru Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego pod dyrekcją Przemysława Pałki, zespołu kameralnego pod kierunkiem Piotra Kostrzewskiego, CoOperate Orchestra pod batutą Adama Domurata. W roli solistów wystąpią: Katarzyna Hołysz – sopran, Paweł Łuczak – tenor, Aleksander Machalica – recytacja, Jakub Koterba – fortepian, Elżbieta Karolak – fortepian.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Koncertu.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 rozstrzygnięty!

kW ramach Programu Muzycznego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego zorganizowała Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany kulturą, historią lub naturą Wrocławia. Decyzją Jury przyznano cztery nagrody oraz trzy wyróżnienia honorowe.

Ideą Konkursu było wprowadzenie do światowej literatury muzycznej nowych dzieł symfonicznych związanych z przyznaniem Wrocławiu miana Europejskiej Stolicy Kultury. W założeniu organizatorów kompozycja nagrodzona I Nagrodą stanie się rodzajem „muzycznego pomnika” ESK Wrocław 2016.

Do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim nadesłano 65 zgłoszeń. Kompozycje oceniane były przez wybitnych kompozytorów, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w pracach Jury Konkursu: Chen Yi (Chiny, USA), Grażyna Pstrokońska-Nawratil (Polska), Ivan Fedele (Włochy), Zygmunt Krauze (Polska) oraz François-Bernard Mâche (Francja). Decyzją Jury I Nagrodę w wysokości 100 000 PLN przyznano Sumio Kobayashi za utwór Music by Krasnale, II Nagrodę w wysokości 50 000 PLN – Marios Joannou Elia za utwór Sprouts, III Nagrodę ex aequo w wysokości 20 000 PLN – Sakiko Kosaka za utwór Kiri-Koto-no-o for Orchestra – to Paulownia tomentosa Steud. In botanical garden of the University of Wroclaw, III Nagrodę ex aequo w wysokości 20 000 PLN – Zheng Shao za utwór A Pilgrimage to Wroclaw, IV Nagrodę w wysokości 10 000 PLN – Carlo Alessandro Landini za utwór View of the Cathedral of Wrocław from the Odra river. Wyróżnienia honorowe otzymali: Grzegorz Wierzba za utwór Echa symfonia stu mostów, Michał Schafer za utwór SAPPHIRI oraz Marco Longo za utwór Wrocławskie krasnale.

Nagrody ufundowane zostały przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje: mkk.amuz.wroc.pl   

 

Prawykonanie utworu „Nemesis" autorstwa Piotra Matusika

m16 grudnia 2016 roku w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsko-Białej o godz. 18.00 będzie miało miejsce prawykonanie utworu Nemesis autorstwa Piotra Matusika.

Koncert Szkolnej Orkiestry Symfonicznej ZPSM im. S. Moniuszki pod dyrekcją Andrzeja Kucybały będzie w całości poświęcony muzyce polskiej. Podczas wydarzenia zabrzmią Góralska ballada Zenona Kowalowskiego, poemat symfoniczny Śmierć Ellenai Feliksa Nowowiejskiego w opracowaniu Andrzeja Bukowskiego. Na szczególną uwagę zasługuje prawykonanie dwóch kompozycji: Kolby Adama Porębskiego (utwór został wyróżniony na XII Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w 2014), a także Nemesis Piotra Matusika. Jego utwór na skrzypce i fortepian z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej został zamówiony w 2016 roku przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Partie solowe wykonają skrzypek Bartosz Dworak oraz sam kompozytor.

Piotr Matusik jest pianistą i kompozytorem, absolwentem wydziału jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. dr hab. Wojciecha Niedzieli, z którym od października 2015 roku koncertuje w duecie fortepianowym. Jest członkiem akustyczno-jazzowego kwartetu skrzypka Bartosza Dworaka oraz liderem zespołu Piotr Matusik Quartet. Poza jazzem zajmuje się również muzyką alternatywną i elektroniczną.

Wstęp na koncert jest wolny.