Polmic - FB

news

Warsaw | Final Gala of the "Music Teacher 2017" Competition

Nauczyciel

The final of the Music Teacher 2017 National Competition will take place on May 26, 2018 at 5.00 pm at the Fryderyk Chopin Museum in Warsaw.

The Music Teacher Competition 2017 is an initiative of the Polish Association for Music Education and Animation as well as musical organizations and institutions affiliated with it. For the third year, the Association wants to promote and appreciate the best music teachers in Poland, and to present creative, musical and active teachers who make music available to students, parents and the local community.

The Competition will be accompanied by a conference for music teachers "Enthusiasm, creation and fun in learning music", which will take place on May 26, 2018 (10.00 am-3.00 pm) at the Center for Contemporary Art (2 Jazdów St.).

Polish Composers' Union is a partner of the event.

More details: http://pseiam.pl/index.php/konkurs-nauczyciel-muzyki 

Paryskie prawykonanie „Poloneza” Józefa Świdra

SwiderPo trzydziestu latach od skomponowania Polonez na obój, klarnet i fagot zostaje wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a jego światowego prawykonania 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe.

Józef Świder, polski kompozytor kojarzony głównie z twórczością chóralną, mający też znaczny dorobek dzieł instrumentalnych, także nie oparł się pokusie skomponowania poloneza. Tak oto w roku 1988 powstał Polonez na chór mieszany a cappella i niemal równolegle z nim zaistniało autorskie opracowanie utworu na trzy instrumenty dęte – obój, klarnet i fagot. Kompozytor całe życie związany był ze Śląskiem, a region ten zawsze słynął z wysokiego poziomu muzyków grających na instrumentach dętych (w dorobku Świdra jest aż 20 kompozycji na takie składy). To zapewne było powodem opracowania przez kompozytora pierwotnego materiału muzycznego również na kwintet instrumentów dętych i dodania go w roku 2005 do drugiej wersji swego Mini Quintetto (twórca uzupełnił dzieło z roku 1993 o dodatkowe części: Imitazione i Polonez; zob. wydanie PWM 2016). Świder dokonał także aranżacji Poloneza na trzy gitary (1996) oraz na chór żeński (2004).

Polonez na obój, klarnet i fagot Józefa Świdra to zwarta, jednoczęściowa miniatura, która może stanowić doskonały materiał koncertowy, ale też edukacyjny. Światowego prawykonania Poloneza 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe w składzie: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot. Podczas koncertu w ich wykonaniu paryska publiczność usłyszy również Cantabile in h Krzesimira Dębskiego i Trio Antoniego Szałowskiego.

źródło: materiały prasowe wydawcy

Warsaw | Symphonic Concert "Independent – Created in Free Poland"

FN

On May 25, 2018 at 7.30 pm, the National Philharmonic will host a symphonic concert entitled "Independent – Created in Free Poland", devoted to the works of Ignacy Jan Paderewski.

Young Ignacy Jan Paderewski’s musical ambitions were severely put to the test from the very beginning – at the age of just twenty he became a widower and was left to care for his disabled son on his own; his professors advised him against becoming a concert pianist and recommended he devote himself to composing music instead; and neither his performances nor his compositions were fully appreciated in Warsaw. Nonetheless, the young musician had by that time managed to win the affections of a number of keen admirers, as well as patrons who made his continued musical education possible (they included the piano manufacturer Józef Kerntopf). Paderewski decided that he would become a virtuoso against all odds, and achieved this goal through sheer hard work, soon becoming one of the most famous pianists of his time. The real breakthrough came when he studied in Vienna under Teodor Leszetycki, one of the greatest professors of his time, and him­self a student of Czerny. This period bore fruit in the form of, among other works, Piano Concerto in A Minor, completed in 1888. This greatly acclaimed piece soon became a permanent fixture in the repertoire of both Paderewski and the numerous virtuosos of the fin‑de‑siécle era.

This success increased the demand for further works, and although Paderewski never penned another concerto, his Fantaisie polonaise from 1894, with its daring piano solo, became equally popular. Although he alludes to the rhythms and melics of Polish folklore, Paderewski does not refer to them directly, but, following Chopin’s example, makes use of subtle stylisation. This work also became – and still is – one of the composer’s most popular pieces. A little overshadowed by his piano music is Paderewski’s Symphony in B Minor “Polonica” – it should be pointed out here that Paderewski was one of the most important and effective advocates of Polish independence. The symphony is the only example of this genre in the composer’s catalogue. Written to commemorate the 40th anniversary of the January Uprising, it saw its premiere in 1909 in Boston, and was first heard by a Polish audience in the following year. Full of drama and pathos, and aptly instrumented, it conveys a clear theme – the memory of violence, oppression and struggle, as well as the hope of victory, which fortunately turned out to be prophetic.

Paderewski's works will be performed by the Warsaw Philharmonic Orchestra under the direction of Jerzy Maksymiuk. As a soloist we will hear pianist Yulianna Avdeeva.

This concert was produced under the patronage of PWM Edition as part of the project TUTTI.pl promoting the performance of Polish music.

Information on tickets at: http://filharmonia.pl

Gdańsk | Concert "Music of Our Times"

Muzyka

Stanisław Moniuszko Academy of Music in Gdańsk, as co-organizer of the National Program "Music of Our Times", invites you to a composing concert on May 25, 2018 at 6.00 pm, which will present 8 pieces qualified for the second edition of the project promoting Polish music of the 21st century.

The programme "Music of Our Times" was initiated by the "Krzysztof Penedercki Akademia Association International Centre" and the "Krzysztof Penderecki European Center for Music". It aims to promote Polish music of the 21st century and introduce it to the artistic education, all under the Honorary Patronage of the Ministry of Culture and National Heritage.

The program of the May concert will include works by young composers: Voliere II for clarinet, cello and double bass by Aleksandra Kaca, Cala for accordion, cello, piano, vibraphone and clarinet by Dominik Lasota, Contemporary Music for violin, viola and cello by Filip Sporniak, Adolescere for violin, cello, double bass, percussion and accordion by Kamil Kruk, Mohawk Tale for flute and piano by Aleksandra Chmielewska, Prelude 2 for piano by Marcin Jachim, Toccata for accordion and piano by Ewa Fabiańska-Jelińska and Synesthesia for accordion by Żaneta Rydzewska. The works will be presented by pedagogues and students of the Faculty of Instrumental Music of the Music Academy in Gdańsk, including dr hab. Andrzej Wojciechowski and dr hab. Paweł Rydel, prof. AM.

Admission to the concert is free.

Project website on Facebook: https://www.facebook.com/program.muzyka.naszych.czasow/ 

Otwock | Rejoice, Mother of Poland!

Mazowsze

This year's fifteenth season of the "Mazovia in the Crown" series, organized by the Mazovian Institute of Culture and partners from Mazovia, is associated with the celebration of the 100th anniversary of Poland regaining its independence. The third concert of the series, entitled "Rejoice, Mother of Poland!", will be held on May 24, 2018 at 700 pm in the hall of the K. Gałczyński High School in Otwock.

The Warsaw Intercollegiate Choir, under the baton of Borys Somerschaf, will perform sacred and secular songs by Polish composers. A musical journey through eight centuries of Polish music will begin in the Middle Ages and end in modern times. We will hear Bogurodzica, Gaude Mater Polonia, compositions of Stanisław Moniuszko, Feliks Nowowiejski and Henryk Mikołaj Górecki.

Admission free.

Details on facebook.com/mazowszewkoronie and www.mazowszewkoronie.pl.

Jelenia Góra | "Composer-in-Residence": music full of inspiration

FD

The Lower Silesian Philharmonic in Jelenia Góra invites you on May 23, 2018 at 7.00 pm for a chamber concert "Composer-in-Residence", devoted to Andrzej Kopeć.

The Composer-in-residence program initiated by the Institute of Music and Dance refers to the practice of connecting artists with professional music institutions, which is widespread in Europe and worldwide. The composer-in-residence at the Lower Silesian Philharmonic in Jelenia Góra in the 2017/2018 season is Andrzej Kopeć – a composer and multimedia artist who combines music and computer technologies in his works. He is a two-time winner of the competitions of the Silesian Composers' Tribune in Katowice and the Tadeusz Bird Young Composers' Competition. He has written solo, chamber, choral and orchestral pieces and pursued a number of projects using electronic means. He has collaborated, among others, with the Warsaw Dance Theater, the Musical Theater in Lublin, the Center for the Meeting of Cultures in Lublin, the Sudeten Philharmonic in Wałbrzych, the Legnica Cultural Center, the Heavens of Copernicus Planetarium, the "Artelier" Festival in Szczecin. He lectures at the Fryderyk Chopin University of Music.

The concert in Jelenia Góra will present Andrzej Kopeć works alongside compositions by Michał Ossowski and Włodzimierz Kotoński in the interpretation of Sepia Ensemble.

A detailed program is available at: http://filharmonia.jgora.pl 

Łódź | Cello recital: Tomasz Daroch and Maria Daroch-Kujawińska

Daroch

Tomasz Daroch – one of the most talented cellists of the young generation, will perform a recital of the 20th-century chamber music with his sister, Maria Daroch-Kujawińska, accompanying him on piano. The concert will take place on May 22, 2018 at 6.00 pm at the Academy of Music in Łódź.

The programme will include: Francis Poulenc – Sonata for cello and piano, FP 143 (1948), Bohuslav Martinu – Variations on a Theme by Rossini, H. 290 (1942), Claude Debussy – Sonata D minor for cello and piano (1915), Aleksander Tansman – Fantaisie for cello and piano (1936).

Admission to the concert is free.

More information at: http://www.amuz.lodz.pl 

Olsztyn | Anna Dramowicz – mistrzowski recital organowy

FW-M18 maja 2018 roku o godz.19.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej będzie miał miejsce mistrzowski recital organowy znanej olsztyńskiej artystki Anny Dramowicz.

W pierwszej części koncertu organistka zaprezentuje kompozycje Johanna Pachelbela i dwie arie ze zbioru ss. Klarysek ze Starego Sącza, które wykona na pozytywie. Już na organach usłyszymy utwór Pomp and circumstance op. 39 Edwarda Elgara. Następnie Anna Dramowicz wraz z udziałem kompozytora Jarosława Kordaczuka zaprezentują utwór jego autorstwa, dedykowany artystce noszący tytuł Antiphona pneumatica na monoctone i organy. W drugiej części recitalu solistka wykona Symfonię organową d-moll nr 1 op.14 Louisa Vierne.

W rozmowie dotyczącej wyboru programu do swojego mistrzowskiego recitalu organowego Anna Dramowicz wyraziła opinię, iż tym razem chce „ukazać organy jako instrument funkcjonujący w przestrzeni muzyki niesakralnej co dla wielu wcale nie jest taki e oczywiste".

Solistka jest absolwentką klasy organów prof. Jana Jargonia w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem i nagroda Ministra Kultury i Sztuki). W czasie studiów rozpoczęła działalność koncertową, stopniowo rozszerzając występy solistyczne o muzykę kameralną. Współpracuje z Warmińsko-Mazurską Filharmonią im. F. Nowowiejskiego (koncerty oratoryjne, prawykonania oratoriów F. Nowowiejskiego, nagrania w kraju i za granicą) i olsztyńskimi chórami. Gość recitalu Jarosław Kordaczuk studia kompozytorskie odbył w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, jest absolwentem klasy Andrzeja Koszewskiego). Jego zainteresowania twórcze rozciągają się od piosenki poetyckiej i muzyki dla dzieci po utwory eksperymentalne.

Szczegółowy program – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Koncerty studentów, pedagogów i pracowników UMFC na Międzynarodowym Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w Watou (Belgia)

Internationaal_GregoriaansW dniach 4–13 maja 2018 roku odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowego Festiwalu Śpiewu Gregoriańskiego w belgijskim Watou. Organizowany co trzy lata festiwal jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez gregoriańskich na świecie.

Do udziału w nim zostało zaproszonych 26 zespołów (około 400 śpiewaków) z czterech kontynentów: z Australii, Ameryki Południowej (Kolumbii), Azji (Korei Południowej, Japonii) i Europy (z Belgii, Francji, Norwegii, Estonii, Watykanu, Holandii, Hiszpanii, Łotwy). Polskę reprezentowały dwie schole złożone ze studentów, absolwentów, pedagogów i pracowników Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti oraz Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, obie prowadzone przez Michała Sławeckiego.

Program festiwalu obejmował ponad 30 koncertów i celebracji liturgicznych w Watou i miastach partnerskich. Główną dominantę stanowił repertuar gregoriański, choć wykonywane były również utwory prepolifoniczne i polifoniczne. Polskie schole śpiewały podczas codziennych liturgii oraz dały pięć koncertów w Watou i w Werviku; część z nich była transmitowana przez belgijskie Radio Klara. Oprócz klasycznego repertuaru gregoriańskiego zostały zaprezentowane utwory reprezentujące różne tradycje monodyczne: starorzymską, gallikańską, ambrozjańską, hiszpańską, repertuar prepolifoniczny oraz kompozycje pochodzące z polskich źródeł – z Sandomierza i Jasnej Góry.

Wyjazd został dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza, w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”.