Polmic - FB

news

Premiera podwójnego koncertu Pawła Mykietyna

Premiera Koncertu Mykietyna20 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się światowe prawykonanie Podwójnego koncertu na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna, jednego z najbardziej znanych polskich kompozytorów muzyki współczesnej, teatralnej i filmowej.

Partie solowe wykonają uznani w Polsce i na świecie fleciści młodego pokolenia: Łukasz Długosz oraz Agata Kielar-Długosz. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta van Tiela. Program uzupełni Uwertura do opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Koncert poprowadzi Konrad Mielnik.

Paweł Mykietyn (ur. 1971) w wieku 22 lat zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” utworem La Strada. Współpracował z wybitnymi dyrygentami m. in. Jean Paulem Dessym, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Diego Massonem, Wojciechem Michniewskim czy Reinbertem de Leeuwem. W styczniu 2000 otrzymał „Paszport Polityki”. W kolejnym roku został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w następnym został nagrodzony prestiżową nagrodą Prix France Musique Sacem za muzykę do filmu Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. Począwszy od 1996 skomponował muzykę do większości spektakli teatralnych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Jest autorem muzyki do wielu filmów fabularnych, za które był nagradzany między innymi podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Utwór Pawła Mykietyna został stworzony na specjalne zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety do nabycia w kasach Filharmonii oraz poprzez stronę: www.filharmonia.gda.pl

Platypus Ensemble w Studiu im. Witolda Lutosławskiego

Platypus Ensemble

Program 2 Polskiego Radia oraz Austriackie Forum Kultury zapraszają 19 maja 2016 roku o godz. 20.00 do Muzycznego Studia Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana na koncert Platypus Ensemble – wiedeńskiego zespołu, który zamawia i wykonuje utwory młodych kompozytorów z całego świata.

Zespół w składzie: Kaoko Amano – sopran, Doris Nicoletti – flet, Teresa Doblinger – klarnet, Sophia Goidinger-Koch – skrzypce, Tomasz Skweres – wiolonczela, Frederik Neyrinck – fortepian poprowadzi Jaime Wolfson. W programie koncertu: Roman Haubenstock-RamatiDécisions, part 1-8 graphic score for „unspecified sound sources“, Joanna WoźnyVom Verschwindeneiner Landschaft, Tomasz Skweres – Sakubel Osil, Jagoda Szmytkasky-me, type-me, Gerald Resch – lettura/rilettura, Agata ZubelWhat is the Word, Beat Furrer – Presto con fuoco, Mateusz RyczekNew Piece.

Platypus Ensemble powstał w 2009 roku jako konsekwencja wcześniej rozwijającej się współpracy między Platypus New Music Group i muzykami Ensemble-to-be. Ambicją zespołu jest wspieranie twórczości młodych kompozytorów na całym świecie. Od chwili rozpoczęcia działalności zespół wykonał dzieła ponad 200 kompozytorów, przy czym wiele z tych utworów zostało zamówionych i napisanych specjalnie dla Platypus.

Muzycy goszczą regularnie na festiwalach Wien Modern, Klangspuren Schwaz i Biennale of New Music in Curitiba (BR). Koncertowali w Austrii, Meksyku, Niemczech, Czechach, Brazylii i Japonii i na Ukrainie. Współpracują z MICA (Music Information Centre Austria), Jeunesse Musicale, Austrian Society for Contemporary Music, IGNM / ISCM oraz Wiedeńskim Konzerthaus i Universitätfür Musik und darstellende Kunst Wien.

W 2014 roku zespół wydał w prestiżowej wytwórni col legno cztery płyty, składające się z tematycznie pogrupowanych utworów wybranych z bogatego repertuaru zamówień. Platypus był również pomysłodawcą i wykonawcą maratonu 19 utworów młodych kompozytorów z całego świata (Composer’s Marathon Festiwal) w Wiener Konzerthaus w 2013 roku.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl

Copernicus Festival 2016

Copernicus FestivalTrzecia edycja Copernicus Festival, która odbędzie się w dniach 17-22 maja 2016 roku w Krakowie, poświęcona będzie fenomenowi piękna. Wydarzenie zainauguruje koncert Od Bacha do Banacha w wykonaniu Capelli Cracoviensis.

Piękno to jeden z najważniejszych komponentów naszego świata. Bez niego życie byłoby szare, mdłe i bez wyrazu. Jednak piękno nie przynależy wyłącznie do świata sztuki – doświadczamy go codziennie, zarówno podczas dalekich podróży, jak i spacerując w pobliskim parku. Każdy z nas bez problemu umie je dostrzec i niepotrzebne są nam do tego żadne definicje. Czasem jednak kusi, żeby zadać proste pytanie: czym ono jest? Co decyduje o tym, że jedne rzeczy wydają nam się piękne a inne odrażające? I dlaczego tak często różnimy się w naszych opiniach?

Tegoroczna edycja Copernicus Festival obracać się będzie wokół tych właśnie pytań. Jak co roku zaproszeni goście będą reprezentować najrozmaitsze dyscypliny nauki i obszary sztuki – od neurobiologii i fizyki, przez filozofię, aż po rzeźbę i literaturę. Próba rozwiązania zagadki piękna, jak chyba żadnego innego pojęcia w historii ludzkości, pokazuje, że nauka i humanistyka są sobie niezwykle potrzebne.

Nie da się opowiedzieć o pięknie, jeśli nie włączy się w to muzyki – nie inaczej będzie w przypadku tegorocznej edycji Festiwalu. Podczas trwania imprezy odbędzie wiele wydarzeń muzycznych – całość zostanie zainaugurowana koncertem Od Bacha do Banacha, któremu towarzyszyć będzie krótki wykład wybitnego matematyka, profesora Jarosława Grytczuka, poświęcony matematycznym strukturom w muzyce. W ramach tegorocznej edycji wystąpi także Julia Marcell – niezwykle oryginalna piosenkarka, pianistka i gitarzystka. Z kolei w Auli Kameralnej krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert prof. Anny Brożek, dla którego tłem będzie wykład artystki i akademiczki. Jak przejawia się symetria w muzyce? Czy ją słyszymy? A jeśli tak, to czy właśnie dlatego muzyka nam się podoba? – być może uda nam się uzyskać odpowiedzi na te podstawowe, ale niezwykle trudne pytania.

Festiwal organizują Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych i Fundacja Tygodnika Powszechnego przy wsparciu Gminy Miejskiej Kraków i licznego grona współorganizatorów oraz partnerów. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie: www.copernicusfestival.com

René Staar w cyklu „Muzyka bez poklasku”

Rene Staar18 maja 2016 roku Sinfonietta Cracovia, w trakcie koncertu zorganizowanego w ramach pionierskiego cyklu „Muzyka bez poklasku”, udowodni słuchaczom, że Wiedeń to nie tylko perła w koronie muzyki klasycznej, lecz także (a może przede wszystkim) kolebka dodekafonii. Gościem koncertu w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie będzie artysta totalny – kompozytor-dodekafonista, skrzypek, pianista, dyrygent, ceniony pedagog i ikona muzyki współczesnej – René Staar.

„Muzyka bez poklasku” powraca w kolejnej odsłonie, opatrzonej wymownym podtytułem Tajniki dodekafonii. To właśnie tę kluczową dla muzyki XX wieku technikę kompozytorską uczyni głównym „bohaterem” koncertu. A wszystko zaczęło się od klasyków wiedeńskich… Nie są to jednak Haydn, Mozart i Beethoven, jak mogłoby się w pierwszej chwili wydawać, lecz dwaj „ojcowie chrzestni” muzycznej awangardy: Webern i Schönberg – „nowi klasycy” współtworzący tzw. drugą szkołę wiedeńską. Dokonała ona w muzyce nie mniejszej rewolucji niż jej słynna poprzedniczka, dając podstawy rozwoju najważniejszym współczesnym nurtom muzycznym, w tym właśnie dodekafonii.

René Staar to bez wątpienia postać nietuzinkowa – dodekafonista i duchowy spadkobierca XX-wiecznych klasyków; artysta, któremu z powodzeniem udało się połączyć różne drogi muzyczne. Gość Sinfonietty to koncertujący skrzypek-solista, członek Orkiestry Filharmoników Wiedeńskich, kompozytor i dyrygent, a także ceniony pedagog i popularyzator muzyki współczesnej. Podczas koncertu znanym ze znakomitych wykonań dzieł najnowszych muzykom Sinfonietty Cracovii towarzyszyć będzie bas/baryton Andreas Jankowitsch oraz pianista Piotr Sałajczyk.

Pod batutą Staara publiczność usłyszy krótką w czasie, acz bliską doskonałości w formie Symfonię op. 21 Antona Weberna; Schönbergowski muzyczny protest przeciwko tyranii i dyktaturze, czyli Odę do Napoleona Bonaparte op. 41, a także polską premierę Etiud na orkiestrę smyczkową nr 7, 8, 9, 10 op. 54 Zdzisława Wysockiego. Wyjątkowości owej premierze dodaje fakt, że uświetnić ją swoją obecnością zdecydował się sam kompozytor, który na stałe mieszka w Austrii. Nie zabraknie również autorskiej kompozycji samego René Staara – Movimientos para Don José Haydn op 8.

ZOBACZ: Szczegółowy program

Oficjalna strona organizatorów: www.sinfonietta.pl

 

Koncert Roku Polskich Uczelni Muzycznych

Koncert RokuKoncert Roku Polskich Uczelni Muzycznych odbędzie się 19 maja 2016 roku o godz. 16.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Wieczór wypełnią prezentacje konkursowe dyplomantów polskich uczelni muzycznych.

Koncert Roku Polskich Uczelni Muzycznych ma kilka ważnych aspektów. Ten najbardziej oczywisty to prezentacja sztuki wykonawczej młodych artystów. Koncert to także wydarzenie o walorach edukacyjnych i promocyjnych. Poznanie sylwetek artystycznych uczestników, ich umiejętności, będzie wskazówką dla kształcącej się w tej dziedzinie młodzieży i ukazaniem celów, do jakich warto dążyć na drodze do w całej pełni profesjonalnego wykonawstwa. Koncert to również spotkanie. Pragnąłbym, aby stanowiło ono sposobność do wymiany poglądów, do dzielenia się własną wiedzą i umiejętnościami z innymi, do rozbudzenia zainteresowania różnymi postawami estetycznymi, a w czysto ludzkim wymiarze – do nawiązania nowych przyjaźni – mówi prof. dr hab. Krystian Kiełb, Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Wykonawcami koncertu będą najlepsi studenci roku dyplomowego – instrumentaliści i wokaliści, delegowani przez wszystkie działające w naszym kraju uczelnie muzyczne. Wystąpią: Krzysztof Książek (fortepian), Szymon Mechliński (baryton), Joanna Zaremba (fortepian), Michał Janik (tuba), Marek Czmochowski (fortepian), Piotr Krzaczowski (akordeon), Bartosz Kołaczkowski (fortepian), Damian Oleksiak (perkusja), Kacper Szelążek (kontratenor), Paweł Sommer (fortepian), Tomasz Dąbrowski (trąbka), Rafał Dobrzyński (fortepian), Hanna Sosnowska (sopran), Justyna Skoczek (fortepian). Młodzi wykonawcy zaprezentują między innymi kompozycje polskich twórców: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego oraz Pawła Sławińskiego.

ZOBACZ: Szczegółowy program

Aleksander Kościów w „Salonie muzycznym Chóru PR w Willi Decjusza”

Aleksander KościówZainaugurowany przed paroma tygodniami wykonaniem Melodii na Psałterz polski Mikołaja Gomółki cykl „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” przenosi się w czasy współczesne. Bohaterem najbliższego spotkania będzie Aleksander Kościów (ur. 1974) – kompozytor, altowiolista i pisarz, absolwent, a obecnie wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Monograficzny koncert poświęcony twórczości Kościówa odbędzie się 19 maja 2016 roku po godz. 19.00 w Willi Decjusza w Krakowie (ul. 28 Lipca 1943 17A). Jego kompozycje zaprezentuje Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, zaś spotkanie z kompozytorem poprowadzi dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia, Piotr Matwiejczuk.

Kościów jest laureatem konkursów kompozytorskich w Katowicach (1991 – wyróżnienie), Tychach (1992 – finalista), Warszawie (1995 – wyróżnienie, 1998 – wyróżnienie, 1999 – I nagroda, 2000 – wyróżnienie), Częstochowie (1996 – wyróżnienie), Gdańsku (1997 – III nagroda), Krakowie (1999 – I nagroda) oraz Katowicach (2000 – Nagroda Główna). W 2004 otrzymał również stypendium Fundacji Fulbrighta. Jego utwory były wykonywane w Polsce oraz za granicą (m.in. w Niemczech, Anglii, Szkocji, Rosji, Ukrainie, Francji, Włoszech, Japonii, Korei Południowej, USA). Od 1999 roku współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletowym. Wydał trzy powieści: Świat nura (2007), Przeproś (2008, książka przyniosła autorowi nominację do Paszportu Polityki) i Lecą wieloryby (2010).

Podczas kolejnych spotkań z cyklu „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” gośćmi będą tak znakomici twórcy jak: Paweł Mykietyn, Ryszard Krynicki, Agata Zubel, Andrzej Kwieciński, Paweł Łukaszewski, Edward Pasewicz, Roderik de Man.

Więcej informacji – nas stronie: www.fundacjasonoris.org

„Operetka” Michała Dobrzyńskiego w WOK

Operetka Michała DobrzyńskiegoOperetka według dramatu Witolda Gombrowicza powraca w maju na scenę Warszawskiej Opery Kameralnej. Operę Michała Dobrzyńskiego w reżyserii Jerzego Lacha będzie można zobaczyć 18 i 19 maja 2016 roku o godz. 19.00. To jak dotąd jedyna operowa realizacja słynnego dzieła pisarza w Polsce.

Operowa odsłona utworu pisanego przez Gombrowicza przez 15 lat pozwoli twórcom ukazać prawdziwy dramat zniewolenia współczesnego człowieka. Połączenie groteski i absurdu sprawia, że początkowo lekkomyślny śmiech zmienia się niepostrzeżenie w śmiech z bólu. Spektakl operowy, wykorzystując operetkowy język, wyraża destrukcyjny charakter współczesności. Zgodnie z zamysłem twórców jest to parodia z parodii, zza której wyłania się wykrzywiony obraz teraźniejszości. Zestawienie stonowanej minimalistycznej scenografii z pełnymi przepychu kostiumami kieruje uwagę widzów na bohaterów tkwiących w ograniczeniach i próbujących się z nich wyrwać. – Świat dramatu organizowany jest poprzez opozycję operetki, rozumianej jako błahość, pretensjonalność, myślowa pustka i historii pełnej patosu, grozy i bólu, odsyłającego do nagości jako wątłej nadziei człowieka – mówi Jerzy Lach, reżyser spektaklu.

Autorem opery na podstawie dramatu Gombrowicza jest Michał Dobrzyński – kompozytor młodego pokolenia, jeden z wyłonionych przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”. Jego utwory wykonywane były na wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach, m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu „Sacrum non Profanum” czy „Compositori a confronto” we Włoszech. Za scenografię odpowiedzialny jest Jerzy Rudzki – scenograf i kostiumolog teatralny, autor scenografii i kostiumów do ponad siedemdziesięciu przedstawień Teatru Telewizji oraz około dwustu spektakli, musicali, baletów, bajek dla dzieci w teatrach dramatycznych i muzycznych. Choreografię przygotował Jarosław Staniek – autor blisko dwustu choreografii do spektakli teatralnych i operowych. Zrealizował jako choreograf lub reżyser największe klasyczne tytuły musicalowe w Polsce i Europie, m.in. West Side Story, Jesus Christ Superstar, Hair, Grease czy Chicago.

W spektaklu wystąpią artyści o znaczącym dorobku, którzy gościli na operowych scenach w kraju i za granicą: Karol Bartosiński (kontratenor), Artur Janda (bas-baryton), Jan Jakub Monowid (kontratenor), Piotr Pieron (bas), Anna Radziejewska (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton) i Barbara Zamek (sopran).

Więcej informacji – na stronie: www.operakameralna.pl

55. Muzyczny Festiwal w Łańcucie

55. Muzyczny Festiwal w Łańcucie21 maja 2016 roku rozpocznie się 55. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Podczas 9 festiwalowych dni odbędzie się 10 koncertów w wykonaniu światowej klasy artystów. Organizatorzy pragną, aby po raz kolejny wydarzenie stało się wspaniałym muzycznym świętem – nie tylko na Podkarpaciu, ale także w skali ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Festiwal zainauguruje plenerowe wykonanie Strasznego dworu Stanisława Moniuszki w interpretacji artystów Opery Krakowskiej. Organizatorzy przewidują, że w wydarzeniu weźmie udział ponad 3 tysiące melomanów. Drugim koncertem plenerowym, który odbędzie się drugiego dnia Festiwalu, będzie występ dobrze znanej polskiej wokalistki i kompozytorki jazzowej Anny Marii Jopek. Artystka wraz z zespołem Kroke oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną przedstawi kompozycje z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej.

Największym wydarzeniem tegorocznej edycji Muzycznego Festiwalu w Łańcucie będzie recital fortepianowy Kate Liu, laureatki III nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. 24 maja 2016 roku  w sali balowej Muzeum Zamku w Łańcucie 21-letnia artystka zaprezentuje między innymi swoje interpretacje utworów Fryderyka Chopina. Następnego dnia odbędzie się występ światowej sławy skrzypka Juliana Rachlina, który wraz z Polską Filharmonią Kameralną z Sopotu zaprezentuje jeden z koncertów skrzypcowych Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ponadto we wnętrzach łańcuckiego Zamku zaprezentuje się Węgierska Filharmonia Kameralna pod dyrekcją Antala Barnasa, a także Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal z towarzyszeniem wiolonczelistki Karoliny Jaroszewskiej-Rajewskiej

Festiwalowe koncerty odbywać się będą także w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. W sali koncertowej wystąpi Stanisława Celińska oraz zespół Jánoška Ensemble. Publiczność będzie miała także okazję obejrzeć spektakl teatralny w wykonaniu Jana Peszka zatytułowany Podwójne solo, którego treść związana jest tematyką muzyczną. Zwieńczeniem muzycznego święta będzie koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Case Scaglione, której towarzyszyć będzie skrzypek Michael Barenboim. W programie znajdą się utwory Johannesa Brahmsa oraz Claude’a Debussy’ego.

W czasie trwania Festiwalu, 26 maja 2016 roku, przypada święto Bożego Ciała. Organizatorzy nie planują w tym dniu koncertu, ale Mszą Świętą w łańcuckiej Farze pragną uczcić pamięć ś.p. Bogusława Kaczyńskiego, byłego dyrektora łańcuckiego Festiwalu.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwallancut.pl

7. TAURON Musica Electronica Nova

Musica Electronica Nova 20167. edycja festiwalu Tauron Musica Electronica Nova odbędzie się we Wrocławiu między 19 a 22 maja 2016 roku. Wyjątkowe wydanie MEN 2016 pod tytułem Wzrastanie doskonale wpisuje się w ogólne hasło Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016: Przestrzenie dla piękna.

W tym roku uczestników czeka specjalna odsłona projektu połączona z obchodami Europejskiej Stolicy Kultury. Po raz pierwszy festiwal MEN zabrzmi/wzrośnie w nowych salach Narodowego Forum Muzyki. W programie szereg niesamowitych wydarzeń. 20 maja publiczność usłyszy NFM Filharmonię Wrocławską pod dyrekcją Michała Klauzy – artyści zaprezentują repertuar łączący elektronikę z brzmieniem dużego zespołu symfonicznego. 21 maja betonowy plac przed Narodowym Forum Muzyki dzięki instalacji Jeana-Luca Hervé zamieni się w rosnącą wraz z muzyką zieleń. Wszystko to w połączeniu z koncertem słynnego Ensemble Intercontemporain, podczas którego odbędzie się prawykonanie przeznaczonej dla zespołu kompozycji Double battery Agaty Zubel. MEN 2016 to nie tylko przepełnione elektroniką koncerty, ale także obszerna odsłona znanego już fanom festiwalu Kina Dźwięku (19–22 maja).

ZOBACZ: Program (PDF)

OBEJRZYJ: Spot Tauron MEN

Więcej informacji – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl