Polmic - FB

aktualności

Szczecin Classic Academy 2024

Patronat medialny nad Festiwalem Szczecin Classic sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

KursSzczecinClassic 24Baltic Neopolis Orchestra zaprasza do udziału w Szczecin Classic Academy - kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów-pedagogów w wyjątkowym miejscu, w ramach VI Międzynarodowego Festiwalu Szczecin Classic, który odbędzie się w dniach 27 kwietnia - 3 maja 2024 roku w Szczecinie. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 marca.

Tegoroczny kurs muzyczny wyróżnia nowa koncepcja artystyczna: w programie znajdą się zajęcia indywidualne z kilkoma pedagogami, zajęcia w grupach kameralnych i próby z orkiestrą kameralną. Ponadto uczestnicy będą mogli przygotować i wykonać koncerty z najwybitniejszymi mistrzami-pedagogami z najważniejszych uczelni artystycznych Europy.

Dodatkowo zaplanowano wykłady o strategiach rozwoju kariery oraz zajęcia taneczne.

Szczecin Classic Academy to projekt skierowany do uczniów, studentów oraz absolwentów szkół i uczelni artystycznych, w tym instrumentalistów (grupa instrumentów smyczkowych) oraz zespołów kameralnych (składy dowolne).

O kwalifikacji na kurs decyduje kolejność zgłoszeń. Przygotowano ograniczoną liczbę indywidualnych miejsc w podziale na instrumenty:

Czytaj więcej: Szczecin Classic Academy 2024

Katowice | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej i Laureat XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga

Katowice | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej i Laureat XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. FitelbergaPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

15 marca 2024 roku o godz. 19.00 Jong-Jie Yin - zdobywca Złotej Batuty XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga - poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej wykonując dzieła Carla Marii von Webera, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz Karola Szymanowskiego. Solistką wieczoru będzie Sara Dragan, jedna z najbardziej obiecujących skrzypaczek młodego pokolenia.

Wieczór otworzy Uwertura do opery Wolny strzelec Carla Marii von Webera. W drugim punkcie programu, Koncercie skrzypcowym e-moll Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, do filharmoników na estradzie dołączy znakomita solistka Sara Dragan, która gra na instrumencie Nicola Amati, pochodzącym z 1666 roku, co z pewnością wpłynie, dzięki niepowtarzalnemu brzmieniu tych skrzypiec, na odbiór całości utworu.

Czytaj więcej: Katowice | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej i Laureat XI Międzynarodowego Konkursu...

Wrocław | Barwy fletu

Wrocław | Barwy fletuPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czy instrument brzmi inaczej w różnych konfiguracjach obsadowych? Jak w różnorodnym repertuarze brzmieć będzie flet grający razem z kwartetem smyczkowym? Jak muzyczna faktura wpływa na odbiór jego barwy? By udzielić odpowiedzi na te pytania muzycy Lutosławski Quartet 14 marca 2024 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki połączą siły z Carlosem Bruneelem – belgijskim flecistą, któremu wiele lat temu zwycięstwo w prestiżowym konkursie Tenuto dało przepustkę do międzynarodowej kariery.

Artyści Lutosławski Quartet rozpoczną koncert wykonaniem autorskiej wersji Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego - jego jedynego kwartetu, który powstał w wyniku zamówienia złożonego przez Radio Szwedzkie z okazji dziesięciolecia serii koncertów muzyki współczesnej Nutida Musik.

Czytaj więcej: Wrocław | Barwy fletu

Warszawa | Scena Akademii PRO

HashtagLab 14 3 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Akademia PRO Hashtag Ensemble to roczny program mentoringowy, realizowany przez Hashtag Lab i skierowany do studentów i absolwentów akademii muzycznych, pragnących rozwinąć swoje zainteresowania związane z muzyką najnowszą. Zabrzmi ona podczas najbliższego koncertu młodych profesjonalistów, uczestników programu pod dyrekcją Julii Janaszek, 14 marca 2024 roku o godz. 19.00.

Wyłonieni w drodze konkursu uczestnicy biorą udział w licznych warsztatach i lekcjach mistrzowskich, prowadzonych przez muzyków Hashtag Ensemble oraz zapraszanych gości. W programie koncertu znajdą się zaproponowane przez uczestników dzieła, analizowane i wykonywane podczas warsztatów. Zabrzmią m.in. Black Arrow Sungji Hong, Mathematikous Yaira Klartaga, Grāmata cēllam (cz. II Pianissimo) Pēterisa Vasksa, Paludes Tristana Muraila, In my head… Wojciecha Blecharza, Accotango Krzysztofa Olczaka.

Ponadto prawykonane zostaną kompozycje zadedykowane uczestnikom Akademii PRO: Cichy utwór Wojciecha Glądysa oraz Aether Wojciecha Błażejczyka w wersji na sekstet.

Czytaj więcej: Warszawa | Scena Akademii PRO

Krasnystaw | „W kręgu Mariusza Dubaja”: koncert z okazji 65-lecia urodzin

Dubaj 12 3 24Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzeum Regionalne w Krasnymstawie i Oddział Lubelski Związku Kompozytorów Polskich zapraszają 12 marca 2024 roku o godz. 16.00 na spotkanie autorskie i recital fortepianowy prof. Mariusza Dubaja z okazji 65-lecia urodzin. W programie koncertu „W kręgu Mariusza Dubaja” znajdą się utwory Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Wojciecha Kilara oraz Jubilata - autor prawykona Kompozycję Jubileuszową X z okazji 630-lecia Krasnegostawu. Wstęp wolny!

Urodzony w Krasnymstawie kompozytor, teoretyk muzyki, pianista, pedagog, organizator życia muzycznego pełni funkcję prezesa Oddziału Lubelskiego ZKP. Jest laureatem wielu nagród na konkursach kompozytorskich w kraju i zagranicą oraz wyróżnień („Złote Karpie" Krasnystaw 2000, Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis" 2015 i in.). Jego utwory były wykonywane na wielu koncertach i festiwalach (w Polsce, we Włoszech, Niemczech, Anglii, Francji, Grecji, Holandii, Japonii, Portugalii, na Węgrzech, Ukrainie i w Stanach Zjednoczonych), nagrywane na płyty (m.in. DUX, King Records w Japonii), dla radia i telewizji, a także wydawane drukiem (w tym także przez PWM, Polihymnię). Jest autorem m.in. rekonstrukcji Mazurka Dąbrowskiego z refrenem opracowanym przez Chopina (PWM 1999). Od roku 2004 jego Etiudy wielokrotnie wykonywał podczas recitali w Polsce i wielu krajach świata pianista Stanisław Drzewiecki. W 2015 roku w Filharmonii Lubelskiej prawykonano Largo dedykowane Ofiarom 11 września 2001 w USA, nagrane później na płytę. Ostatnio I Sonata fortepianowa Dubaja (II wersja) była kilkakrotnie wykonywana podczas recitali Michała Drewnowskiego w USA.

Czytaj więcej: Krasnystaw | „W kręgu Mariusza Dubaja”: koncert z okazji 65-lecia urodzin

Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich za Zasługi dla Promocji Muzyki Polskiej 2024

Szczecinska EwaPrezydium Zarządu Głównego ZKP, na posiedzeniu w dniu 6 marca 2024, przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej Ewie Szczecińskiej – za wieloletnią, wytrwałą i kompetentną działalność promującą twórczość polskich kompozytorów współczesnych na antenie Polskiego Radia. Na szczególne wskazanie zasługuje cykl „Nowa Polska”, poświęcony najmłodszemu pokoleniu polskich kompozytorów.

Ewa Szczecińska studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. W Programie 2 Polskiego Radia prowadzi audycje „Nowa Polska” i „Nocna Strefa”. Specjalizuje się w muzyce najnowszej, ale poświęca też wiele uwagi muzyce dawniejszych epok, biorąc udział w audycjach „Muzyczny Trybunał Dwójki” i „Płytomania”. Publikuje artykuły w „Ruchu Muzycznym”, „Tygodniku Powszechnym”, „Glissando” i na portalach internetowych.

Stworzyła trudne do przecenienia archiwum najnowszej polskiej twórczości muzycznej w całej różnorodności wyborów estetycznych, technik i stylów. archiwum, które stale jest poszerzane.

Uroczystość wręczenia Nagrody zaplanowana jest podczas 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 25 września br.

Wielkie gratulacje!

Rusza 5. sezon koncertów „Z klasyką przez Polskę”

logo Z KlasykaNarodowy Instytut Muzyki i Tańca dzięki projektowi „Z klasyką przez Polskę” – już od 5 lat zapewnia mieszkańcom małych miast, miasteczek i wsi w całej Polsce ofertę koncertową muzyki klasycznej w wykonaniu najznakomitszych artystów. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Zorganizowano już 448 koncertów z udziałem 337 artystów w 327 miejscowościach, docierając do prawie 40.000 słuchaczy w czternastu regionach Polski, m.in. na wschodnim Podlasiu, czy w dalekich Bieszczadach. Dla zapraszanych artystów jest to zawsze niezwykłe przeżycie. Wystąpienie dla publiczności, która uczestniczy w koncercie muzyki klasycznej po raz pierwszy jest niezwykłym przeżyciem, gdyż jej reakcje są bardzo szczere i emocjonalne.

W tym roku do udziału w koncertach „Z klasyką przez Polskę” Polski Impresariat Muzyczny zaprosił takich artystów, jak Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Rafał Blechacz, Krzysztof Jakowicz, Waldemar Malicki, Agata Szymczewska, Olga Pasiecznik, Janusz Wawrowski, Paweł Gusnar, Julia Kociuban, Anna Radziejewska, Robert Gierlach, Aldona Barnik, Aleksander Dębicz, Mateusz Krzyżowski, zespół Wrocław Baroque Ensemble i innych.

Czytaj więcej: Rusza 5. sezon koncertów „Z klasyką przez Polskę”

Katowice | Orkiestra Akademii NOSPR & Vincent Kozlovsky

Orkiestra Akademii NOSPR & Vincent Kozlovsky / Suita tanecznaPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowe organy NOSPR to największy taki instrument w regionie! 11 marca 2024 roku o godz. 19:30 zabrzmią w towarzystwie młodych muzyków Akademii NOSPR w utworze, który świetnie sprawdziłby się jako ścieżka dźwiękowa do filmu sci-fi lub epickiej gry komputerowej.

Okrzyknięty ekstatycznym, nasycony sprzecznościami Koncert g-moll na organy, kotły i smyczki należy do najwybitniejszych dzieł Poulenca. Młodzi muzycy Akademii NOSPR pod dyrekcją Vincenta Kozlovskiego sięgną również po Suitę taneczną Béli Bartóka, która już za życia kompozytora stała się symbolem muzyki na wskroś nowoczesnej i z miejsca trafiła do repertuaru wielu orkiestr.

Czytaj więcej: Katowice | Orkiestra Akademii NOSPR & Vincent Kozlovsky

Warszawa | Kameralny koncert wielkopostny „Carmina Dolorosa”: prawykonanie kompozycji Katarzyny Brochockiej

Carmina Dolorosa - koncert wielkopostnyPatronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu wielkopostnego pt. „Carmina Dolorosa” („Pieśni bolesne”) zabrzmią pieśni rozumiane dosłownie oraz symbolicznie, jako instrumentalna medytacja nad tekstami Starego Testamentu. 10 marca 2024 roku o godz. 18.00 w warszawskim Kościele Środowisk Twórczych (Plac Teatralny 18) odbędzie się prawykonanie Psalmów i Pieśni Cierpiącego Sługi Jahwe autorstwa Katarzyny Brochockiej. Wstęp wolny!

Kompozycje Katarzyny Brochockiej z jednej strony nawiązują do wielowiekowej historii dzieł umożliwiających słuchaczom zagłębić się intelektualnie, emocjonalnie oraz duchowo w tajemnicę cierpienia prowadzącego do odkupienia i zbawienia. Z drugiej strony charakteryzują się ekspresyjnym współczesnym językiem muzycznym, swoistą „teatralnością” środków wyrazu.

W programie koncertu znajdzie się światowe prawykonanie Psalmu 32 oraz Psalmów 16 i 131 na głos basowy i kontrabas w nowej, łacińskiej wersji językowej. Po raz pierwszy usłyszymy także Pieśni Cierpiącego Sługi Jahwe – cykl fortepianowych medytacji nad tekstami pochodzącymi z Księgi Izajasza. Repertuar dopełnią Soliloquia na kontrabas solo, swoiste „pieśni bez słów”, oparte na wybranych perykopach z Nowego Testamentu. Program wzbogacony zostanie także o performatywne czytanie odpowiadających dziełom fragmentów z Pisma Świętego.

Czytaj więcej: Warszawa | Kameralny koncert wielkopostny „Carmina Dolorosa”: prawykonanie kompozycji Katarzyny...