Polmic - FB

aktualności

IV Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sinfonietta per Sinfonietta: wyniki

SinfoniettaRozstrzygnięty został IV Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

W obradach jury uczestniczyli: Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Jerzy Kornowicz, Marcel Chyrzyński, Jurek Dybał, Adam Wesołowski. Z powodu problemów zdrowotnych w obradach jury nie mógł wziąć udziału prof. René Staar.

W ramach tegorocznej edycji jury Konkursu nie zdecydowało się przyznać I nagrody. Laureatem II nagrody został Pan Xavier van de Poll (Holandia) za utwór Sinfonietta concertante per Sinfonietta. The Tale of Prince Ivanovich. Jury zdecydowało się również przyznać dwa równorzędne wyróżnienia: Panu Olgierdowi Juzali-Deprati (Polska) za utwór Sinfonietta concertante per Sinfonietta. Adagio concertante oraz Panu Fillippo Ferrugiarze (Włochy) za utwór Sinfonietta per Sinfonietta.

Premierowe wykonanie kompozycji laureata II nagrody, Pana Xaviera van de Polla, któremu towarzyszyć będzie wręczenie dyplomów laureatowi drugiej nagrody oraz autorom wyróżnionych prac, odbędzie się w dniu 22 czerwca 2018 roku w trakcie koncertu "Korzenie. Pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego" w ramach Sinfonietta Festival (Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach ‒ oddział MNK, godz. 19.00).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sułkowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

Cofalik9 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej w Sułkowicach (ul. 1 Maja, 66) odbędzie się Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora, autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mikołów | Koncert finałowy XXVIII Mikołowskich Dni Muzyki

Mikołowskie Dni Muzyki9 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w Bazylice św. Wojciecha w Mikołowie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz znakomity skrzypek Piotr Pławner zamkną XXVIII Mikołowskie Dni Muzyki, które 19 maja zainaugurował partner filharmoników śląskich w europejskim projekcie ONE® – Slovak Sinfonietta Žilina.

Program finału festiwalu otworzy orkiestrowa transkrypcja autorstwa Grzegorza Fitelberga fortepianowej Etiudy b-moll z op. 4 Karola Szymanowskiego. Po niej filharmonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka i Piotr Pławner wykonają zapierający dech w piersiach Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To ten, w którym po zaledwie półtora taktu orkiestrowego „akompaniamentu” solista wprowadza jedną z najbardziej ujmujących melodii w repertuarze koncertowym na skrzypce. Dwie pierwsze części Koncertu łączy małe przejście odgrywane przez fagot. Równie zachwycający łącznik scala wolną część z finałem. Koncert wymaga od solisty absolutnie perfekcyjnego brzmienia i techniki, porwania słuchaczy już kilkoma początkowymi dźwiękami oraz wirtuozerii, zwłaszcza w finale. Piotr Pławner należy do tych artystów, którzy takim wymaganiom potrafią sprostać.

Koncert zamknie VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” D 759 Franza Schuberta, dzieło tajemnicze i ogromnie popularne. Możemy przypuszczać, że kompozytor uznał, iż dwie istniejące części VIII Symfonii dopełniają się tak idealnie, że nie wymagają kolejnych ogniw, skoro manuskrypt dwóch powstałych ofiarował Towarzystwu Muzycznemu w Grazu w podziękowaniu za członkostwo honorowe. Symfonia uważana jest za jednolity, bez skazy oszlifowany muzyczny klejnot.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej – na http://www.dnimuzyki.mdkmikolow.eu/pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Meyer, Szostakowicz i Berlioz

SI23 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona Hommage à Johannes Brahms Krzysztofa Meyera, I Koncert wiolonczelowy Dmitrija Szostakowicza i Symfonię fantastyczną Hectora Berlioza.

Niekiedy wyznacznikiem pozamuzycznych nawiązań staje się cytat z dzieła innego kompozytora, a czasem też – użycie „kodu”, w którym literowe (bądź solmizacyjne) nazwy nut układają się w określone słowo. Tak właśnie jest w kompozycji Krzysztofa Meyera, a sam autor objaśniał to w wydawniczym komentarzu: „Muzyka Johannesa Brahmsa jest mi szczególnie bliska – było więc dla mnie wielką radością, gdy Heribert Beissel zwrócił się do mnie z propozycją, bym skomponował dzieło na orkiestrę symfoniczną dla uczczenia 150. rocznicy urodzin Brahmsa. […] Początkowy epizod nawiązuje do introdukcji I Symfonii Brahmsa, nie tylko w swych motywach i rytmie, ale też w instrumentacji. Drugim odwołaniem do niemieckiego kompozytora jest powracający motyw zbudowany na nutach B-Re-A-H-Mi-Es”.

I Koncert wiolonczelowy Es-dur Szostakowicza był jednym z ponad stu (!) utworów dedykowanych charyzmatycznemu mistrzowi tego instrumentu Mścisławowi Rostropowiczowi i przez niego prawykonanych. Dzieło – podobnie jak utwór Meyera – także zawiera dźwiękowy kod: nuty D-S-C-H, muzyczny „podpis” autora. Wykonawcą będzie Filip Syska, ceniony solista i kameralista, absolwent klas Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Za dyrygenckim pulpitem stanie Andrey Boreyko, kapelmistrz o wielkiej międzynarodowej renomie, często obecny także w Polsce, w której spędził dzieciństwo, jako syn Polaka i Rosjanki.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Kielce | Kanon Polihymnii

Tutti8 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert „Kanon Polihymnii”, podczas którego zabrzmi Uwertura Grażyny Bacewicz.

Uwertura Grażyny Bacewicz powstała w 1943 roku, czyli w samym apogeum wojny. Mimo to dzieło uderza optymizmem i witalizmem, a jego założeniem jest – wg Artura Malawskiego – „rytm i motoryczność”. Następnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mateusza Rusowicza wykona IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna. „Nie ma może innego koncertu w całej literaturze fortepianowej, który rozpoczynałby się tak słodko i delikatnie jak IV Koncert G-dur op. 58 Ludwika van Beethovena” – napisał w swoim komentarzu Marcin Majchrowski. IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna złożona jest z czterech części następujących bez przerw. Część druga – Romanza – niesłychanie liryczna, określana bywa jako „romans między obojem a wiolonczelą”.

Gwiazdą wieczoru będzie Aleksandra Hortensja Dąbek, laureatka wielu znaczących konkursów, m.in. VII International Chopin Piano Competition in Budapest w 2016. W tym samym roku zdobyła II miejsce na Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, a także po raz pierwszy wystąpiła w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej sali Ehrbar Hall. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Mateusz Rusowicz – dyplomant Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, współtwórca i dyrygent zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu „Warszawska Jesień”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Lublin | Uroczyste zakończenie sezonu 2017/2018 w lubelskiej Filharmonii

FL8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się ostatni w tym sezonie artystycznym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie koncert pt. „Posłuchaj, czego słuchał Wyspiański, zanim napisał Wesele”.

Stykając się z twórczością wybitnego polskiego poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego uwagę zwracają liczne związki i inspiracje muzyczne w jego twórczości powstałe na podstawie wrażenia, jakie wywołały na Wyspiańskim podróże zagraniczne i towarzyszące im liczne koncerty i przedstawienia muzyczne, w których brał udział. Toteż program koncertu bezpośrednio nawiązuje do inspiracji utworami Richarda Wagnera, które słyszał Wyspiański podczas swojej podróży do Bawarii w 1890 roku – opery Die Feen, Lohengrin i Der fliegende Holländer, jak i innych kompozytorów np. Giuseppe Verdiego – Un ballo in maschera, czy ojca niemieckiej opery romantycznej Carla Marii von Webera – Der Freischütz.

Najbliższe związki Wyspiańskiego ze sztuką muzyczną na terenie Polski były owocem znajomości z kompozytorem i muzykologiem Henrykiem Opieńskim. Znajomość ta nie skończyła się tylko dzieleniem wspólnych zainteresowań teatrem i wystawianiem amatorskich przedstawień w ramach kółka dramatycznego, ale również późniejszą współpracą przy tworzeniu muzycznych ilustracji do dzieł Wyspiańskiego. Podczas koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Zygmunt August i Barbara Henryka Opieńskiego.

Twórczość Stanisława Wyspiańskiego cieszyła się popularnością wśród kompozytorów współczesnych. Na podstawie dramatu Akropolis powstała w roku 1964 z okazji 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego kantata na chór mieszany i orkiestrę Grażyny Bacewicz o tym samym tytule, którą wykona Orkiestra Symfoniczna i Chór Lutnia Lubelska Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Więcej – na stronie: http://filharmonialubelska.pl

Maciej Frąckiewicz – trasa na Ukrainie

MFW dniach 5–9 czerwca 2018 roku odbędzie się trasa koncertowa akordeonisty Macieja Frąckiewicza na Ukrainie.

Trasa obejmować będzie następujące wydarzenia:

05.06, 21:30 – recital solo podczas „Odessa Classics Festival” w Odessie, Urban Music Hall;

07.06, 19:30 – recital solo w Kijowie, Dom Sztuki i Edukacji w Kijowie, ul. B. Chmelnickiego, 57 Б);

08.06, 15:00 – masterclass w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej we Lwowie;

09.06, 21:30 – recital solo w Sali Kameralnej Filharmonii Lwowskiej.

Program złożony jest w całości z utworów kompozytorów ukraińskich i polskich. Maciej Frąckiewicz wykona m. in. Sonatę da chiesa Dariusza Przybylskiego, Dyad Mikołaja Majkusiaka i Sinfoniettę Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: „Skrzypce tutti” i „Wiolonczele tutti”. Termin przesłuchań: 5 września 2018 roku.

Przesłuchania odbędą się w Warszawie, w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” (ul. Szczęśliwicka 56). Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania oraz zostaną zarekomendowane przez Komisję, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus oferuje: umowę o pracę; atrakcyjne wynagrodzenie; pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów; szerokozakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Kartę zgłoszeniową (do pobrania na stronie www.sinfoniaiuventus.pl) wraz z życiorysem artystycznym należy przesyłać na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  w nieprzekraczalnym terminie do 17 sierpnia 2018 roku.

Na czas przesłuchań Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zapewnia akompaniatora.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest załączenie do dokumentacji poniższej informacji:„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb rekrutacji w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych z 10 maja 2018 r Dz.U.2018 poz. 1000 oraz Rozporządzenia nr 2016/679 Parlamentu Europejskiego UE o ochronie danych osobowych (RODO) z 27 kwietnia 2016 r.”

Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 

„Warszawski polonez dla Niepodległej” – ogłoszenie wyników

SV4 czerwca 2018 roku Jury pod przewodnictwem Krzysztofa Pendereckiego, spośród 106 nadesłanych prac, wyłoniło laureatów konkursu kompozytorskiego „Warszawski polonez dla Niepodległej”. Zwycięskie utwory zostaną nagrane i uroczyście wykonane podczas tegorocznej edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki oraz Warszawskiego Korowodu Poloneza.

Włączając się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, Orkiestra Sinfonia Varsovia z inicjatywy Ewy Malinowskiej-Grupińskiej, przewodniczącej Rady Miasta, popartej stanowiskiem Rady m.st. Warszawy, ogłosiła we wrześniu 2017 roku otwarty konkurs kompozytorski. Przedmiotem konkursu było napisanie uroczystego „Warszawskiego poloneza dla Niepodległej”, który wzbogaci polską literaturę symfoniczną, a tym samym podkreśli wagę narodowego święta.

Nadesłane kompozycje 1 i 2 czerwca zostały ocenione przez komisję pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego, w składzie: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Agata Zubel, Paweł Mykietyn, Paweł Szymański, Tadeusz Strugała oraz Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia, instytucji kultury m.st. Warszawy.

Zwycięzcami konkursu zostali: Emil Wojtacki (Kraków), godło pracy: PELOPONEZ (I nagroda), Paweł Siek (Lublin), godło pracy: ORNANT-RAMENT-20 (II nagroda), Ireneusz Boczek (Kraków), godło pracy: B169164K (III nagroda). Jury zdecydowało również o przyznaniu pozaregulaminowego wyróżnienia dla najmłodszego uczestnika konkursu – Adama Józefa Falenty z Torunia (ur. 17.12.2005 r.), godło pracy: VISTULA.

Nagrody ufundowało m.st. Warszawa – 50 000 zł (I miejsce), 30 000 zł (II miejsce) i 20 000 zł (III miejsce).

Trzy zwycięskie kompozycje zostaną nagrane przez Sinfonię Varsovię w sierpniu tego roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, pod dyrekcją młodego polskiego dyrygenta Pawła Kapuły. Płyty z nagraniem zostaną rozesłane do warszawskich szkół średnich i muzycznych, bibliotek oraz wydziałów muzykologii i uczelni muzycznych w Polsce. Prawykonanie zwycięskich polonezów odbędzie się 29 września o godz. 13.00, podczas 9. edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Zobacz także: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/