Polmic - FB

aktualności

II Nasz Festiwal „Sine scientia ars nihil est”

nW dniach 19–21 czerwca 2017 roku we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego odbędzie się II edycja Naszego Festiwalu pod hasłem „Sine scientia ars nihil est”.

Festiwal poświęcony jest muzyce komputerowej i elektroakustycznej. W programie znajdą się koncerty w wykonaniu zaproszonych gości oraz studentów, pedagogów i zespołów AMKL, a także wykłady. Pomysłodawcami Festiwalu są Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra oraz Studio Kompozycji Komputerowej AMKL.

„Sine scientia ars nihil est” – to motto tegorocznego festiwalu. Ta myśl przypisywana Jean’owi Mignot, XIV-wiecznemu francuskiemu architektowi, znakomicie ilustruje rodzaj muzyki, który będzie prezentowany na Naszym Festiwalu. Orkiestra, instrumenty tradycyjne w symbiozie/kontrze do instrumentarium elektroakustycznego, nowe kompozycje studentów wrocławskiej Akademii Muzycznej obok utworów kompozytorów już nieco starszych, nierzadko światowe prawykonania, znakomici wykonawcy z Sound Factory Orchestra współgrający z komputerami. Obok obrazów dźwiękowych, gdy sam dźwięk już nie wystarcza, pojawią się kompozycje wizualne, które wraz z muzyką mają jeszcze mocniej oddziaływać na wyobraźnię.

Podczas koncertu Awangardowej Orkiestry Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy 20 czerwca o godz. 20.00 będzie miała miejsce premiera kompozycji Adama Porębskiego Gregoriady. Utwór powstał na zamówienie wrocławskiej Akademii Muzycznej w 2017 roku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W roli solistki wystąpi flecistka Anna Karpowicz.

Ponadto odbędą się dwa wykłady teoretyczne: prof. Jarosława Mamczarskiego z katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego oraz prof. Franza Martina Olbrischa z Drezdeńskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Carla Marii von Webera.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: www.amuz.wroc.pl

Koncert z okazji 30. rocznicy wizyty Papieża Jana Pawła II

l10 czerwca 2017 roku o godz. 19.30 w łódzkiej Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki będzie miał miejsce koncert, upamiętniający wizytę papieża Jana Pawła II w Łodzi (13 czerwca 1987).

Przy takiej okazji nie może zabraknąć znanego utworu Henryka Mikołaja Góreckiego Totus Tuus (łac. „Cały Twój”). Opiera się on na słowach znanej dewizy Jana Pawła II, które są cytatem z modlitwy do Maryi Panny. Utwór wykonano dwukrotnie podczas 3. papieskiej pielgrzymki do Polski. Zabrzmi też Psalm 100 Marka Jasińskiego i 9-głosowy utwór Gregorio Allegriego Miserere mei Deus, oparty na Psalmie 51. Kolejnym z chóralnych sakraliów będzie Geistliches Lied, najwcześniejsze dzieło Johannesa Brahmsa przeznaczone na chór. Usłyszymy również: motet Josefa Rheinbergera Abendlied, wykorzystujący tekst z Ewangelii św. Łukasza, Cantique de Jean Racine Gabriela Fauré na chór i organy (parafraza hymnu z brewiarza rzymskiego, tekst Racine’a) i Veni Creator Arvo Pärta (tekst to pierwszy i czwarty wers „Hymnu do Ducha Świętego”). Koncert zakończy Cum sancto spiritu Gioacchino Rossiniego, ostatnia część Małej mszy uroczystej o charakterze fugi.

Chór Filharmonii Łódzkiej poprowadzi jego dyrygent Dawid Ber. Na organach zagra Krzysztof Urbaniak. Wstęp jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

IX Letni Festiwal Muzyczny im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach

fW dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Radziejowicach odbędzie się IX Letni Festiwal Muzyczny im. Jerzego Waldorffa.

IX Letni Festiwal będzie spotkaniem artystów wielu pokoleń, od mistrzów, poprzez artystów, którzy ku mistrzostwu zmierzają, i po tych, którzy na tej drodze postawili dopiero pierwsze kroki. Podczas Festiwalu wystąpią laureaci różnych edycji takich konkursów, jak Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki. Za pulpitem dyrygenckim staną Marzena Diakun i Massimiliano Caldi.

Wśród pozycji repertuarowych festiwalu można będzie odnaleźć to wszystko, co cechuje już od lat Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa, a więc odkrycia repertuarowe, dzieła mistrzów, te znane i te do których rzadko sięgają współcześni artyści. Nie zabraknie utworów fortepianowych zawsze obecnego w Radziejowicach Fryderyka Chopina. Ważną część repertuaru będą stanowić kompozycje innych polskich artystów XIX i XX wieku. Po raz pierwszy zabrzmi II Koncert fortepianowy Raula Koczalskiego, usłyszymy też II Koncert skrzypcowy Feliksa Janiewicza. Joanna Woś w programie swojego recitalu zawarła m. in. pieśni Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. Ponadto zostaną zaprezentowane uwertury operowe S. Moniuszki, II koncert skrzypcowy H. Wieniawskiego, Koncert fortepianowy a-moll I. J. Paderewskiego i Step Z. Noskowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://palacradziejowice.pl

Instalakcje 6. od zmierzchu do świtu

iW ramach VI edycji festiwalu Instalakcje odbędzie się nocny koncert, który będzie trwał nieprzerwanie przez dwanaście godzin, od godz. 18:00 10 czerwca do godz. 06:00 11 czerwca, od zmierzchu do świtu.

Można słuchać, ale też grać, wyjść, wrócić, spać, obudzić się w środku utworu. Rozpocznie się od delikatnych dźwięków upadających ziarenek ryżu (Michael Pisaro „Ricefall 2” – projekt społeczny dla seniorów), a zakończy dostrojeniem do harmonii budzącego się dnia (Karlheinz Stockhausen Stimmung w wykonaniu sekstetu proMODERN).

Kasia Justka połączy swoje dźwięki ze wspólnym gotowaniem (i jedzeniem), po którym odrobinę ruchu fizycznego zaproponuje Jennifer Torrence w choreograficznym utworze 9 Bells Toma Johnsona.

Publiczność będzie mogła rozprostować się i trochę zmęczyć przy muzyce Wilhelma Brasa, aby zaraz potem w pełni zatopić się w głównym wydarzeniu tegorocznych Instalakcji, czyli legendarnym, hipnotyzującym, sześciogodzinnym II Kwartecie smyczkowym Mortona Feldmana (1983), którego polskiej premiery podjął się nieustraszony NeoQuartet.

Kuratorem Festiwalu jest kompozytor Wojtek Blecharz. Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Wyniki Konkursu Kompozytorskiego „Musica Caelestis” 2017

mW dniu 2 czerwca 2017 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie Jury I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Caelestis” 2017.

Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na utwór liturgiczny na chór żeński „Musica Caelestis” 2017 został zorganizowany przez Instytut „Musica Sacra” pod patronatem honorowym Jego Ekscelencji Ks. Abpa Henryka Hosera z okazji 25-lecia Diecezji Warszawsko-Praskiej. Na konkurs nadesłano 19 utworów.

Jury w składzie: Miłosz Bembinow, Łukasz Farcinkiewicz, Bartosz Kowalski-Banasewicz i Paweł Łukaszewski postanowiło przyznać następujące nagrody:

I nagroda: Marek Raczyński za Sancte Michele Archangele – Nagroda Arcybiskupa Warszawsko-Praskiego (3 000 zł), prawykonanie i nagranie w wykonaniu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra" pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.

II nagroda: Jakub Szafrański za De iuducio Dei – Nagroda Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2 000 zł), prawykonanie i nagranie w wykonaniu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra" pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.

Wyróżnienie: Janusz Krzysztof Korczak za Postcomunio/Adoratio – Nagroda Instytutu Musica Sacra (1 000 zł).

Więcej: www.musicacaelestis.pl

XXI Letni Festiwal Opery Krakowskiej

lOpera Krakowska zaprasza na XXI edycję Letniego Festiwalu (9 czerwca–2 lipca 2017) – czas spotkań ze wspaniałą muzyką i znakomitymi artystami.

Zainauguruje go premiera Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha (9 czerwca) w reżyserii Michała Znanieckiego, który jest również autorem kostiumów. Orkiestrę, Chór i Balet Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

16 czerwca odbędzie się finał cyklu koncertów „Pieśń – Teatr Słowa”, w którym zaśpiewają: pomysłodawczyni i kierownik artystyczny projektu Katarzyna Oleś-Blacha oraz Monika Korybalska, Andrzej Lampert i Mariusz Godlewski. Śpiewakom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją T. Tokarczyka. Usłyszymy m.in. Pieśni księżniczki z baśni K. Szymanowskiego.

W czerwcu teatr tradycyjnie opuści swój gmach, by „delektować się” muzyką i tańcem na najpiękniejszym polskim dziedzińcu zamkowym na Wawelu. W tegorocznym koncercie „Arie Oper Świata” (25 czerwca) wystąpią zaproszeni goście: soliści Teatru Narodowego w Bratysławie Ewa Hornyáková i Daniel Čapkovič, a także soliści, Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej. W bogatym repertuarze znajdą się utwory m. in. Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego. 29 czerwca na Dziedzińcu Arkadowym będzie miała miejsce gala baletowa „Grand pas…!”.

Opera Krakowska po raz kolejny podejmuje współpracę z Akademią Muzyczną w Krakowie. Studenci tej uczelni wystąpią w operze Straszny dwór Moniuszki – spektaklu dyplomowym młodego dyrygenta Joachima Kołpanowicza. Na zakończenie Festiwalu teatr zaprasza także na Don Pasquale Gaetano Donizettiego w reżyserii Jerzego Stuhra (30 czerwca i 2 lipca).

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.opera.krakow.pl

„Scena Muzyki Nowej” – inauguracja cyklu

s27 czerwca 2017 o godz. 20.30 w warszawskim Nowym Teatrze zostanie zainaugurowany cykl koncertów Chain Ensemble „Scena Muzyki Nowej”.

Chain Ensemble to orkiestra kameralna tworzona pod patronatem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, specjalizująca się w graniu nowej muzyki. Dyrektorem artystycznym jest wiolonczelista i dyrygent Andrzej Bauer. Cykl koncertów Chain Ensemble w Nowym Teatrze przedstawia ważne dokonania muzyczne ostatnich dziesięcioleci. Z obfitości wciąż powstających utworów w programach usłyszymy takie, które już są lub powinny stać się częścią współczesnego muzycznego kanonu. W zaplanowanej na kilka sezonów serii koncertów znajdą się zarówno nazwiska kompozytorów od wielu lat dobrze już znane miłośnikom muzycznej współczesności, jak też wyznaczające nowe trendy utwory młodych twórców.

Na inaugurującym cykl koncercie będzie można wysłuchać utworów „kultowego” postmodernisty  Pawła Szymańskiego oraz klasyka współczesności György Ligetiego, a także przedstawicieli awangardy młodszego pokolenia: Francesco Filideiego i Raphaëla Cenda. W roli solistki wystąpi Ewa Liebchen (flet piccolo). Otwierający wieczór utwór Witolda Lutosławskiego będzie hołdem dla twórcy, którego dzieło patronuje poczynaniom zespołu Chain Ensemble od chwili jego powstania.

W tym roku w ramach cyklu odbędą się jeszcze dwa koncerty: 10 października zabrzmią utwory György Kurtága, Agaty Zubel i Christophe’a Bertranda inspirowane XX-wieczną literaturą, zwłaszcza twórczością Samuela Becketta. Wraz z Chain Ensemble jako soliści wystąpią Agata Zubel i niemiecki baryton Frank Wörner. Program koncertu 21 listopada w całości wypełni in vain Georga Friedricha Haasa – jedno z najsłynniejszych dzieł powstałych w tym stuleciu.

Projekt „Scena Muzyki Nowej - cykl koncertów w Nowym Teatrze" jest współfinansowany przez m. st. Warszawa. Bilety do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na www.ebilet.pl.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nowyteatr.org

Jubilat i laureatka – podwójnie uroczysta okoliczność koncertowa

fkW ramach obchodów jubileuszu 70. urodzin Jerzy Salwarowski poprowadzi w Filharmonii Krakowskiej dwa koncerty – 2 czerwca o godz. 19.30 i 3 czerwca 2017 o godz. 18.00. W zaproponowanym przez samego jubilata programie znalazła się Etiuda b-moll na orkiestrę Karola Szymanowskiego.

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona także słynny utwór Paula Dukasa Uczeń Czarnoksiężnika oraz Uwerturę-fantazję „Romeo i Julia" Piotra Czajkowskiego. Kulminacją koncertów będzie natomiast występ zwyciężczyni XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2016 roku – wspaniałej skrzypaczki Veriko Tchumburidze.

Urodzona w Turcji w rodzinie gruzińskiej, w zakresie gry na skrzypcach kształciła się od czwartego roku życia, początkowo w Turcji, a następnie pod kierunkiem Dory Schwarzberg w wiedeńskiej Hochschule für Musik. Obecnie kontynuuje naukę w klasie wybitnej skrzypaczki i pedagog Any Chumachenco w Musik Hochschule w Monachium, a dzięki wsparciu Deutsche Stifung Musikleben gra na instrumencie skonstruowanym przez Giambattistę Guadagniniego w 1756 roku. Veriko Tchumburidze z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej wykona II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. Będzie to pierwszy występ skrzypaczki w Krakowie – mieście skądinąd bliskim, choćby przez historię Oskara Schindlera. Veriko w styczniu ubiegłego roku nagrała dla Sony Classics muzykę Johna Williamsa do filmu Lista Schindlera.

Więcej: www.filharmonia.krakow.pl

Generacje. „Kompozytor – rezydent”

g31 maja 2017 roku Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert pt. „Generacje. „Kompozytor – rezydent”, podczas którego wykona utwór uczestnika programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent” Szymona Godziemba-Trytka.

Pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego i z udziałem Malwiny Paszek (głos biały), Michała Szymanowskiego (fortepian), Tomasza Drozdka (instrumenty etniczne) oraz zespołu perkusyjnego Chór Polskiego Radia wykona utwory chóralne polskich kompozytorów współczesnych. W ich interpretacji usłyszymy Suitę pieśni góralskich z Podhala na chór mieszany Bolesława Wallek-Walewskiego, Suitę weselną na sopran, tenor, chór żeński, chór mieszany i fortepian Tadeusza Szeligowskiego, Suitę lubuską na chór żeński Andrzeja Koszewskiego, Scherzo na chór a cappella Marka Jasińskiego oraz Etnos na chór, głos biały, fortepian, instrumenty etniczne i perkusję Szymona Godziemba-Trytka, który w sezonie artystycznym 2016/ 2017 pełni funkcję kompozytora-rezydenta Chóru Polskiego Radia.

Program koncertu, który będzie miał miejsce o godz. 19.00 w Centrum Sztuki Mościce (Tarnów, ul. Traugutta 1), uzupełnią Ballada nr 4 Fryderyka Chopina i pieśni z cykli na głos i fortepian Stanisława Niewiadomskiego Z wiosennych tchnień oraz Karola Mikulego Sieben Lider.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.csm.tarnow.pl