Polmic - FB

aktualności

XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

bJeden z najbardziej oczekiwanych projektów kulturalnych, realizowanych w Warszawie w 2017 roku, XXI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena potrwa od 2 do 14 kwietnia.

Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem „Beethoven i sztuki piękne” i prezentować będzie kompozycje, napisane pod wpływem wielkiego malarstwa. Planowanych jest ponad 15 koncertów w samej Warszawie, do tego koncerty w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Radomiu, Szczecinie i Zabrzu z udziałem m.in. Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPROrkiestry Sinfonia Varsovia, a także zagranicznych artystów m.in. Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, State Youth Orchestra of Armenia i innych. Publiczność festiwalowa wysłucha koncertowego wykonania opery Igora Strawińskiego Żywot rozpustnika z udziałem NOSPR pod dyrekcją Maestro Alexandra Liebreicha oraz, w ramach cyklu „Opery nieznane”, dzieł Julesa Masseneta Dziewczyna z Nawarry i Georga Bizeta Djamileh z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Maestro Łukasza Borowicza.

W salach koncertowych zabrzmią także kompozycje polskich twórców. Pierwszego dnia tegorocznej odsłony festiwalu 2 kwietnia w sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie zostanie wykonana Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga. Do innych atrakcji Festiwalu należą również występy skrzypaczki Veriko Tchumburidze oraz pianistki Aleksandry Świgut, które 7 kwietnia w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie wykonają Mity Szymanowskiego. 9 kwietnia wystąpi skrzypaczka Patrycja Piekutowska wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, którą poprowadzi Piotr Sułkowski. W ich interpretacji usłyszymy utwory Feliksa Nowowiejskiego i Andrzeja Panufnika. W programie koncertu 10 kwietnia znalazł się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza.

Poza koncertami program tegorocznej imprezy wypełnią wydarzenia towarzyszące, wykłady – m.in. Gabrielli Ravenni (Uniwersytet w Pizie) i Virgilii Barnardoni (Uniwersytet w Bergamo) – kursy mistrzowskie, wystawa manuskryptów muzycznych. 3-4 kwietnia w galerii Zachęta będzie miało miejsce 21. Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i sztuki piękne”, zorganizowane przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego krakowskiej Akademii Muzycznej. Wezmą w nim udział m.in. członkowie Związku Kompozytorów Polskich: Mieczysław Tomaszewski, Teresa Malecka, Marcin Trzęsiok, Krzysztof Bilica i Ewa Siemdaj. Siglind Bruhn z University of Michigan przedstawi referat pt. Marta Ptaszyńska’s Concerto for Marimba and Orchestra of 1985: an ekphrastic triptych.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.beethoven.org.pl 

ZOBACZ: Program sympozjum.

Przyjaciele muzycy – DLA ASI

k Koło Solistów i Kameralistów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na koncert charytatywny „Przyjaciele muzycy – DLA ASI”.

Koncert organizują przyjaciele flecistki Asi Tic, która jest chora na raka i potrzebuje drogich niedostępnych w Polsce lekarstw. Wydarzenie będzie miało miejsce 23 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (Warszawa, ul. Okólnik 2). Pomóc Asi można podczas koncertu (wstęp – „co łaska”), a także przekazując 1 % podatku (nr KRS 0000338389, cel szczegółowy: 11229 -Grupa OPP- Tic-Ramos Joanna) lub wpłacając datek na konto.

W przedsięwzięciu wezmą udział: Polski Kwartet fletowy, Kwartet Amok, Kwartet fletowy, Hexatonic Trio, Kornelia Grądzka (skrzypce), Adam Dębski (altówka), Adam Misiak (wiolonczela), Łukasz Owczynnikow (kontrabas), Anna Hajduk (fortepian), Tomasz Pawłowski (fortepian), Wojciech Świętoński (fortepian) i Sylwia Krzysiek (sopran). Podczas koncertu zabrzmi między innymi Walc F-dur op.34 i Walc Des-dur op. 64 Fryderyka Chopina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Nie żyje Roderyk Lange

l16 marca odszedł do wieczności Roderyk Lange – niezwykle oddany tańcu polski badacz, założyciel Polskiego Forum Choreologicznego, fundator i wieloletni redaktor „Studia Choreologica”.

Od 1967 mieszkał w Wielkiej Brytanii. W 1975 uzyskał doktorat z etnologii, a w 1977 habilitację na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie (PUNO) w Londynie. Od 1979 do 1992 roku jako profesor PUNO wykładał etnografię na tymże Uniwersytecie. Wykładał również w Laban Art of Movement Centre w Addlestone, Centre for Dance Studies na wyspie Jersey, którym kierował do 2003, w Queen’s University w Belfaście, na Univeristy of Edinburgh i w Goldsmiths’ College na Uniwersytecie Londyńskim. W 1993 założył Fundację Instytut Choreologii w Poznaniu. Redagował roczniki „Dance Studies” i „Studia Choreologica”. Współpracował z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2009-2014 był prezesem Polskiego Forum Choreologicznego.

Roderyk Lange napisał wiele książek i artykułów, był redaktorem kilkudziesięciu numerów czasopism, wydawnictw źródłowych oraz opracowań naukowych na temat tańca – od prac zajmujących się Labanowską analizą ruchu i kinetografią, poprzez liczne eseje i książki na temat polskiego folkloru tanecznego (m.in. Kujaw, Pałuk i Wielkopolski), metodyki i metodologii badań nad tańcem, a także antropologii tańca.

NOSPR kameralnie / Nonet

s16 marca 2017 roku o godz. 19:30 w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert kameralny, podczas którego zostaną wykonane Miniatury liryczne Józefa Świdra.

Miniatury liryczne Józefa Świdra swoją popularność w repertuarze kwintetów dętych zawdzięczają starannie dopracowanej, a jednocześnie zwięzłej formie i umiejętnie wykorzystanemu bogactwu barw instrumentalnych. Uwagę słuchaczy przyciąga także zmienność nastrojów w siedmioczęściowej suicie, w której nie brak subtelnej liryki, dobrotliwego humoru i cech tanecznych. Wśród pierwszych wykonawców utworu (prawykonanie podczas Jugendmusikfestspiele w Bayreuth w 1976 r.) byli dzisiejsi muzycy NOSPR – Wiesław Grochowski i Jan Hawryszków, wówczas studenci katowickiej uczelni muzycznej.

Ponadto artyści NOSPR wykonają tego wieczoru Grand Nonet F-dur op. 31 Louisa Spohra oraz Nonet nr 2 Bohuslava Martinů. Louis Spohr - jeden z najwybitniejszych muzyków I poł. XIX wieku, wirtuoz gry na skrzypcach (konkurował z Paganinim), pedagog, kompozytor i dyrygent - uważany jest za pomysłodawcę obsady nonetowej w kameralistyce, obsady łączącej sekcję dętą ze smyczkową. W rzeczywistości idea takiego składu (co potwierdził sam Spohr) pochodzi od Johanna von Tost, kupca bławatnego, który był admiratorem talentów kompozytora i jego mecenasem. W ramach wdzięczności Spohr spełnił jego życzenie, dotyczące obsady zamówionego utworu, obejmującej w rezultacie: skrzypce, altówkę wiolonczelę, kontrabas, flet, obój, klarnet, waltornię i fagot, a zatem skład z niewielką liczebną przewagą instrumentów dętych. Nonet nr 2 Bohuslava Martinů to jedna z wielu kompozycji napisanych dla zespołu działającego od 1924 roku pod nazwą Nonet Czeski (Český nonet). Cały trzyczęściowy cykl utrzymany jest w neoklasycystycznych ryzach, co sprowadza się do wyraziście zarysowanych tematów, klarownej faktury i sięgania do techniki kontrapunktycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Koncert symfoniczny w Filharmonii Opolskiej

kMarszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny 17 marca 2017 roku, finalizujący kolejny etap warsztatów artystyczno-ekologicznych.

Podczas koncertu w wykonaniu Filharmoników Opolskich pod dyrekcją Daniela Raiskina zabrzmią dzieła Edwarda Elgara, Aleksandra Głazunowa i Mieczysława Weinberga.

Rapsodia na tematy mołdawskie op. 47 nr 3 to chyba najbardziej barwna kompozycja Wajnberga. Autor ukończył studia kompozytorskie w Mińsku u Wasilija Zołtariowa; ten zaś był wychowankiem Bałakiriewa i Rimskiego-Korsakowa. Można by więc określić Wajnberga „wnukiem” wielkich twórców okresu szkół narodowych. Słychać to pokrewieństwo w jego muzyce, a Rapsodia jest przykładem owej tendencji. Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 Edwarda Elgara zabrzmi w interpretacji koncertmistrzyni grupy wiolonczel Orkiestry Filharmonii Agaty Gawin-Gluzy. Będzie to pierwsza (z czterech) w tym sezonie solowych prezentacji Filharmoników. Kompozycja Elgara sławę zyskała dzięki kobiecie – Jacqueline du Pré – i mimo, że Koncert nagrali później dziesiątki innych wiolonczelistów, to wielu odbiorców kojarzy pełne nostalgii frazy Elgara z kobiecą wrażliwością. W finale koncertu zostanie wykonana V Symfonia „Bohaterska” Aleksandra Głazunowa. Nie może umknąć uwadze na wskroś rosyjski charakter dzieła, co zważywszy na uczuciową, ekstrawertyczną, ale ujętą w ramy zachodniego perfekcjonizmu osobowość maestro Daniela Raiskina, faktycznie zwiastuje symfonię zmysłowych uniesień.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl

Muzyka Północy na chór a cappella

f18 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert pt. „Muzyka Północy” w wykonaniu Chóru Filharmonii pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

„Muzyka jest jak morze: stoimy na jednym brzegu i widzimy dal, ale drugiego brzegu dojrzeć niepodobna” – pisał Henryk Sienkiewicz w powieści Quo vadis. Melancholijne, pełne zadumy utwory kompozytorów z krajów nordyckich wypełnią koncert chóralny stanowiący unikatowe wydarzenie w skali sezonu artystycznego Filharmonii Krakowskiej, podczas którego chór najczęściej pełni rolę współwykonawcy dzieł oratoryjnych. Znakomity zespół, od 2009 roku prowadzony przez Teresę Majkę-Pacanek, jest obecnie jednym z najlepszych chórów w Polsce. Uczestniczył w wielu uroczystościach o randze międzynarodowej, takich jak koncert w Berlinie w 1990 roku z okazji zjednoczenia Niemiec czy kanonizacja papieży Jana XXIII oraz Jana Pawła II w Watykanie w 2014. Podczas licznych tournées chór koncertował niemal w całej Europie, na Bliskim Wschodzie, w Stanach Zjednoczonych oraz byłych republikach Związku Radzieckiego; jako pierwszy polski zespół wystąpił w mediolańskiej La Scali. Zapraszany przez Krzysztofa Pendereckiego do wykonawstwa jego muzyki, uhonorowany został Grand Prix du Disque za nagranie jego Pasji wg św. Łukasza. Na kartach pierwszego wydania Stabat Mater wielki kompozytor umieścił dedykację poświęconą Chórowi Filharmonii Krakowskiej, która stanowi dla zespołu cenną pamiątkę współpracy.

Prezentowane podczas koncertu „Muzyka Północy” kompozycje chóralne artystów szwedzkich (Ludvig Norman, Thomas Jennefelt, Otto Olsson, David Wikander, Hugo Alfvén), norweskich (Edvard Grieg), fińskich (Jaakko Mäntyjärvi), niemieckich (Andreas Hakenberger) i łotewskich (Ēriks Ešenvalds) różnią się przeznaczeniem, fakturą, obowiązującym w danej epoce stylem, charakterem, a także tematyką i językiem warstwy tekstowej. Łączy je piękno ludzkiego głosu i radość ze wspólnego śpiewania, którą naprawdę warto odkryć. Podczas koncertu zabrzmi również utwór Parce mihi polskiej kompozytorki Agaty Krawczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl

Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej

k18 marca 2017 roku o godzinie 19.30 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert współczesnej muzyki chóralnej.

Koło Naukowo-Artystyczne wydziału I oraz Koło Artystyczno-Naukowe wydziału V UMFC zapraszają na Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej. W sali koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2, Warszawa) zabrzmią utwory chóralne studentów Katedry Kompozycji, a ich przygotowaniem zajęli się studenci Dyrygentury Chóralnej. W składzie zespołu wokalnego znaleźli się nie tylko przedstawiciele Katedry Dyrygentury Chóralnej, ale także sami kompozytorzy, którzy dzięki udziału w próbach mieli możliwość sprawdzenia swoich koncepcji w praktyce.

Podczas koncertu odbędą się między innymi prawykonania świeżo napisanych na tę okazję utworów: Z wierszy październikowych Wiktora Gniazdowskiego, All stands still Julii Janiak, Beyond the light Aruto Matsumoto, Chwała Ojcu Krzysztofa Ratajskiego, Deus caritas est Michała Malca, Elegia Dominika Lasoty, Stepy akermańskie i Grób Potockiej Marcina Marchewki.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

MocArt RMF Classic dla Orkiestrownika w kategorii „Rzecz z klasą”

mPodczas uroczystej gali RMF Classic 13 marca 2017 roku ogłoszono zwycięzców konkursu MocArty 2016. Instytut Muzyki i Tańca oraz Narodowy Instytut Audiowizualny został wyróżniony w kategorii „Rzecz z klasą” za aplikację Orkiestrownik.

Po raz siódmy MocArty RMF Classic wręczono w restauracji „Concept 13”, w domu handlowym VitkAc w Warszawie. Słuchacze stacji wybrali swoich faworytów w czterech kategoriach: Człowiek Roku, Wydarzenie Roku, Muzyka Filmowa Roku i Rzecz z Klasą.

Do MocArtów w kategorii Rzecz z klasą nominowano również tak rozmaite produkty jak projekt pawilonu Centrum Dialogu „Przełomy” w Szczecinie, książki wydawnictwa „Wytwórnia”, AIRLY (czujnik zanieczyszczeń powietrza) czy kolekcja mebli Piotra Polka.

Statuetkę MocArta RMF Classic w tej kategorii przyznano Instytutowi Muzyki i Tańca oraz Narodowemu Instytutowi Audiowizualnemu za aplikację mobilną na smartfony i tablety Orkiestrownik. To nowoczesny przewodnik po muzyce klasycznej, adresowany przede wszystkim do dzieci i młodzieży, który wprowadza w świat orkiestry, pokazuje instrumentarium, muzyków, dyrygenta, próbę i koncert. Znakomite narzędzie edukacyjne – można rzec – klasyka XXI wieku!

Orkiestrownik można pobrać ze sklepów Google Play oraz iTunes. W wersji podstawowej aplikacja waży 55 MB, natomiast na życzenie użytkownika, istnieje możliwość pobierania dodatkowych materiałów do pamięci urządzenia.

http://orkiestrownik.pl/ 

„W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897-1986)” - Międzynarodowa Konferencja Naukowa

pPrelekcje, koncerty, wystawa - to najważniejsze wydarzenia w ramach konferencjiktóra odbędzie się w dniach 13-14 marca 2017 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z okazji 120. rocznicy urodzin kompozytora.

Organizatorem jest Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Specjalnymi gośćmi konferencji będą obie córki kompozytora: Mireille Tansman-Zanuttini i Marianne Tansman-Martinozzi.

Podczas dwóch koncertów będzie można usłyszeć muzykę Tansmana w wykonaniu pracowników i studentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Gościem specjalnym będzie gitarzysta Łukasz Kuropaczewski.

Dopełnienie konferencji oraz koncertów stanowić będzie wystawa zatytułowana „Aleksander Tansman - kompozytor, pianista i dyrygent”.

Więcej informacji: www.amuz.wroc.pl

ZOBACZ: program PDF