Polmic - FB

kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Katarzyna Kwiecień-Długosz,

Kwiecień-Długosz Katarzyna - portret kompozytorkikompozytorka i tłumaczka; ur. 26 stycznia 1978, Głogów. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Zielonej Górze; tam też zaczęła komponować pod okiem prof. Juliusza Karcza. Absolwentka klasy kompozycji prof. Mirosława Bukowskiego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu (dyplom z wyróżnieniem), studiów magisterskich na kierunku lingwistyka stosowana i studiów podyplomowych w Szkole Tłumaczy i Języków Obcych (specjalność: tłumaczenie konferencyjne) Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także podyplomowych studiów muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Odbyła ponadto podyplomowe studia z zakresu arteterapii na Uniwersytecie Medycznym im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu.

W roku 2012 uzyskała stopień naukowy doktora, a w 2019 nadano jej stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne.

Otrzymała narody i wyróżnienia konkursów kompozytorskich w Polsce - wyróżnienie w kategorii pieśni Konkursu „Pro Arte" we Wrocławiu (2003), nagrodę główną za utwór Getsemani na chór mieszany podczas konkursu „Vera Passio" w Warszawie (2004), wyróżnienie w kategorii utworów kameralnych za Mazurek na trio fortepianowe podczas konkursu „Srebrna szybka" w Krakowie (2005), II nagrodę za Nihil constat na carillon i elektronikę podczas konkursu „Fontannie bije ten dzwon" w Gdańsku (2016) - a także za granicą: III nagrodę za utwór kameralny Quattro episodi w ramach konkursu Reinl Preis w Wiedniu (2003), II nagrodę za Cenerentola na fortepian na 4 ręce podczas włoskiego konkursu Suoni di fiaba w Vittorio Veneto (2004) oraz nagrodę główną za poemat symfoniczny The Island of the Fay podczas konkursu Alfredo Casella w Sienie (2004).

Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki (1998), Deutscher Musikrat (2003) oraz kraju związkowego Brandenburgii (2005-2006).

Kompozycje Katarzyny Kwiecień-Długosz wykonywane są w całej Polsce i za granicą (Argentyna, Australia, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Kanada, Litwa, Luksemburg, Niemcy, Szwecja, Wietnam, Włochy, Ukraina, i USA). Pojawiały się w programach takich projektów międzynarodowych, jak IX Międzynarodowy Polsko-Niemiecki Konkurs Pianistyczny w Görlitz (2010), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna (2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2022, 2023), Festiwal Warszawskie Spotkania Muzyczne (2019), Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu (2013), Festiwal Słuchalnia – Muzyczne Znaki Czasu w Toruniu (2014, 2015), Festiwal Sakralnyj Prostir we Lwowie (2015), Festiwal Osmose w Luksemburgu i Brukseli (2017, 2018), festiwal muzyki współczesnej Turbulences Sonores w Montpellier, Francja (2018), Międzynarodowa Konferencja ‚Generative Art’ w Rzymie (2019), Międzynarodowy Festiwal Klarnetowy Gran Canaria w Las Palmas (2023), Międzynarodowy Festiwal Wiolonczelowy w Zutphen (2023), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Klangbrücken 2023 Musik 21 Niedersachsen w Hanowerze (2023), Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara w Gorzowie Wielkopolskim (2023), Światowy Kongres Carillonowy w Barcelonie (2017) i w USA (online, 2020) oraz międzynarodowe festiwale carillonowe we Francji, Holandii i na Litwie (2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023).

Jej utwory zamawiane były Filharmonię Zielonogórską, Filharmonię Poznańską, Filharmonię Gorzowską, Stowarzyszenie Mozart 2003 z Warszawy, Internationales Chorprojekt – Niedergrafschafter Musikhighlight, Towarzystwo Muzyczne im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, Muzeum Gdańska oraz takie zespoły, jak chóry Politechniki Szczecińskiej, Towarzystwa Muzycznego Cantylena, chór Cantemus Domino, chór żeński Polirytmia, Sepia Ensemble i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”.

Uczestniczyła w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „250 piano pieces for Beethoven” na zaproszenie pianistki Susanne Kessel (Bonn, Niemcy, 2018, 2020), w ramach którego jej kompozycja była wykonywana w Niemczech i została opublikowana przez wydawnictwo Editions Musica Ferrum z Londynu. Została finalistką międzynarodowego projektu kompozytorskiego „Sinestesia fra le arti”, w ramach którego jej kompozycja To See Invisible stworzona do wizualizacji obrazów Anety Kublik została zaprezentowana w Teatrze im. G. Verdiego w Busseto we Włoszech (2019).

Katarzyna Kwiecień-Długosz od 2017 roku ściśle współpracuje z gdańskimi carillonistami, m.in. Moniką Kaźmierczak, i Muzeum Gdańska. Jej Epitafium na carillon, napisane po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, było wykonywane przez carillonistów na całym świecie (Europa, Stany Zjednoczone, Kanada, Australia). Utwory carillonowe Katarzyny Kwiecień-Długosz zostały opublikowane przez wydawnictwo Ars Musica Sp. z o.o. oraz w ramach „Gdańsk Carillon Book” (publikacja Muzeum Gdańska, 2023 r.). Dzieła kompozytorki ukazały się na płytach: „Juliusz Karcz, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Piano and Chamber Works” (Acte Prealable, 2017), „Tubicinatores Gedanenses, Turmmusik” (Ars Sonora, 2019), „Reed Connection Trio. Zielona Góra Musica Nova” (DUX, 2023).

Od 2005 roku wykłada w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora uczelni, a także pełni funkcje prodziekana Wydziału Artystycznego oraz kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. W ramach współpracy z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu organizuje od 2018 roku koncerty współczesnej muzyki kameralnej w Zielonej Górze, prezentujące twórczość kompozytorów poznańskich, zielonogórskich i szczecińskich.

Katarzyna Kwiecień-Długosz prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu kompozycji w Polsce (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku, 2021, 2022), na Litwie (Kłajpeda, 2021, 2022) i w Niemczech (w ramach projektu Jugend musiziert, Musikakademie Rheinsberg, 2023).

Zasiadała w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich (Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, Warszawa 2022, Konkurs Kompozytorski „Utwór na carillon i dwie trąbki”, Gdańsk 2023, 4. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Andrzeja Koszewskiego, Poznań 2023).

Dzieła kompozytorki stały się przedmiotem badań dr hab. Barbary Literskiej (Uniwersytet Zielonogórski) oraz prof. dr hab. Moniki Karwaszewskiej (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku).

Katarzyna Kwiecień-Długosz należy do Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej.

Jako tłumaczka języka niemieckiego opublikowała przekłady tekstów o tematyce muzycznej i muzykologicznej m. in. w czasopiśmie o muzyce współczesnej „Glissando”, w monografiach „Nowa muzyka niemiecka” i „Nowa muzyka amerykańska” (wyd. Korporacja Ha!art), w monografiach Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, oraz w wydaniach nutowych dzieł Mieczysława Karłowicza, Feliksa Nowowiejskiego i Karola Szymanowskiego (PWM). Jest współautorką Wielkiego Słownika Niemiecko-Polskiego, który ukazał się nakładem PWN w 2010 roku. Posiada uprawnienia tłumacza przysięgłego.

Wiktoria Antonczyk (2024)

KOMPOZYCJE

Trzy pieśni do słów K.I.Gałczyńskiego na sopran, flet, wiolonczelę i fortepian (1997)

Quasi una toccata na kwartet klarnetowy (1998)

Sonata na obój i fortepian (2000)

Quartetto per archi (2001)

The Island of the Fay, szkic na orkiestrę (2002)

Quattro episodi per cinque esecutori (2002)

Fantazja toccatowa na fortepian (2002)

Capriccio na wiolonczelę solo (2002)

Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (2003)

Cinderella. Seven aphorisms (Kopciuszek. Siedem aforyzmów) [wersja I] na fortepian na 4 ręce (2003)

Cinderella. Seven aphorisms (Kopciuszek. Siedem aforyzmów) [wersja II] na carillon na 4 ręce (2003)

Mazurek na trio fortepianowe (2004)

Getsemani na chór mieszany a cappella (2004)

Źródło na chór i orkiestrę symfoniczną (2005)

O narodzeniu Krysta Pana, kantata na trzy chóry i zespół instrumentalny (2007)

Kantata Bożonarodzeniowa „A słowo stało się ciałem”, kantata na głosy solowe, chór i orkiestrę (2008)

Musica simultanea na orkiestrę symfoniczną (2011)

De profundis (psalm 130) na chór, solistów i orkiestrę (2011)

Tryptyk chiński na chór żeński i harfę (2011)

Hommage à Daquin na klarnet i fortepian (2012)

Salvator mundi na chór mieszany i organy (2012)

Suita taneczna na orkiestrę symfoniczną (2013)

Nad brzegiem Styksu na sopran, kontrabas i elektronikę (2013)

Fantasmagoria na sopran i elektronikę (2013)

Quando na klarnet, fortepian i wiolonczelę (2014)

Memories from VN na wiolonczelę i fortepian (2014)

Rak na wspak na chór dziecięcy a cappella (2014)

Wyliczanka na chór dziecięcy a cappella (2015)

Sonatina na fortepian na 4 ręce (2015)

Ogniwa, utwór kolektywny na dwa fortepiany i dwie perkusje (2015)

Fulcrum na altówkę i fortepian (2016)

(O)berek na chór dziecięcy i fortepian (2016)

Nihil constat na carillon i elektronikę (2016)

Perpetuum mobile na dwie wiolonczele (2017)

Bajeczka o osiołku na chór dziecięcy, fortepian i instrumenty perkusyjne (2017)

Hommage à Stravinsky na tubę solo (2017)

Psalm 121 na sopran, tenor i fortepian (2017)

Paplanina. Cztery sitodruki na taśmę (2017)

Scherzo in G(PN) na trio smyczkowe (2017)

Punctum na orkiestrę smyczkową (2018)

Trzy tańce polskie na waltornię i carillon (2018)

Coalescence na trio fortepianowe (2018)

Heart of darkness na flet, puzon, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2018)

Arabesque. Butterfly talk na flet i marimbę (2018)

3 plus 1 na kwartet smyczkowy (2018)

Trapped dla ośmiu wykonawców (2018)

Pojedziemy w cudny kraj na chór dziecięcy i fortepian (2018)

Asking Wolfgang na fortepian (2018)

Psalm 131 na sopran i wiolonczelę (2018)

Dwie pieśni do słów Doroty Nowak na sopran i fortepian (2018)

Soliloquium na wiolonczelę i taśmę (2018)

Epitafium na carillon (2019)

Epitafium, wersja na 4 trąbki i carillon (2019)

Epitafium III, wersja na 4 trąbki, 4 waltornie, carillon i kotły (2019)

To See Invisible dla sześciu wykonawców (2019)

W sidłach (BACG) dla czterech wykonawców (2019)

Tempus fugit dla czterech wykonawców (2019)

Czym jest muzyka? na chór dziecięcy, dwa flety i fortepian (2019)

Auditiones na organy (2019)

A Lullaby for… na carillon (2019)

Intrada na orkiestrę symfoniczną (2019)

Daylight na trąbkę i carillon (2020)

Kaddish yatom na dwie trąbki, waltornię i carillon (2020)

Ad fontes na carillon (2020)

Creavit na wiolonczelę solo (2020)

Psalm 117 na sopran i wiolonczelę (2020)

Solaris na carillon, orkiestrę smyczkową i kotły (2021)

Midsummer Chant na waltornię i carillon (2021)

Maski / Masken na trio stroikowe (2021)

Solaris na carillon i elektryczny kwartet smyczkowy (2021)

oB-Ri-G-A-D-A na carillon (2021)

Dwie pieśni do słów Zuzanny Ginczanki na sopran i fortepian (2021)

Kapsuła czasu na sopran, baryton i dwie perkusje (2021)

Fanfara uniwersytecka na kwartet dęty blaszany (2021)

Szkice wiosenne na klawesyn i kwintet smyczkowy (1998, 2022)

Aequinoctium na orkiestrę symfoniczną (2022)

…not made of wood na trio fortepianowe (2022)

Four moods of FiBonACCi na klarnet, wibrafon i fortepian (2022)

Cmentarz nieistniejących cmentarzy na chór mieszany, carillon i skrzypce (2022)

Crumbs from his table na carillon (2022)

Concerto in Green na waltornię, harfę, orkiestrę smyczkową i perkusję (2023)

Five Tigers na klarnet i perkusję (2023)

Trzy interludia na klawesyn i kwintet smyczkowy (2023)

Re-Cycled Suite na carillon (2023)

Płatki „Białych Kwiatów” na baryton i fortepian do słów Cypriana Kamila Norwida (2023)

Concerto grosso „Metamorfozy” na trio stroikowe i orkiestrę symfoniczną (2024)