Polmic - FB

kompozytorzy (M)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Dariusz Mazurowski,

kompozytor, wykonawca, producent; urodził się w Gdańsku. Ukończył studia na Uniwersytecie Gdańskim. Edukację muzyczną zaczął od klasy fortepianu w szkole muzycznej pierwszego stopnia. W dziedzinie kompozycji jest autodydaktą. Zdobywał doświadczenie w realizacji muzyki w studiach nagraniowych w Czechach i w Polsce.

Pod koniec lat 80-tych XX wieku powstały jego pierwsze utwory elektroakustyczne, prezentowane publiczności klubowej, oraz podczas koncertów muzyki współczesnej (m.in. w warszawskim Ośrodku Kultury Ochoty w 1988).

W latach 90-tych pracował w Pradze, gdzie skomponował szereg utworów elektroakustycznych, uczestniczył w koncertach organizowanych przez czeskie środowisko muzyki współczesnej. Prowadził własne studio muzyki elektroakustycznej Ingrid (1991–1997).

Następnie działał na zmianę w Czechach i Polsce (1997–2000). Pod koniec roku 1997 przeniósł całe wyposażenie do Gdańska i założył De eM Studio. W nim tworzy swoje kompozycje oraz produkuje nagrania innych artystów.

W swojej twórczości przywiązuje szczególną wagę do eksperymentów dźwiękowych, komponując utwory elektroakustyczne / akusmatyczne, utwory na instrumenty z elektroniką (w tym także różne obiekty dźwiękowe, zarówno akustyczne, jak i elektroniczne), łączy dźwięki elektroniczne / syntetyzowane z materiałem konkretnym, pochodzącym z nagrań mikrofonowych, stosuje środki live electronic, czy realizowaną na żywo dyfuzję dźwięku za pośrednictwem wielokanałowych systemów nagłośnieniowych. Realizuje instalacje audio, a także kolaże radiofoniczne.

Dariusz Mazurowski wielokrotnie uzyskiwał granty i stypendia różnych instytucji i organizacji, w tym Instytutu Adama Mickiewicza, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Gdańska, Fundacji Kościuszkowskiej. W ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci” powstała jego algorytmiczna, trwająca w nieskończoność i stale ewoluująca elektroakustyczna kompozycja internetowa Binary Voyager (2020). W 2023 roku zrealizował w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska pejzaż dźwiękowy Metropolis Balticum, wydany na płycie CD nakładem Antenna Non Grata.

Organizuje koncerty muzyki elektroakustycznej. Podczas swoich koncertów występuje w roli kompozytora i wykonawcy, łącząc zapisane ścieżki i partie wykonywane na żywo (również improwizowane) za pomocą środków elektronicznych. Jest współautorem i współproducentem cyklu koncertowego „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, który odbywa się od listopada 2015 roku. Gra w duecie z akordeonistą Pawłem Zagańczykiem, a efektem tej współpracy jest album Fall of Icarus, oraz wiele koncertów i spektakli, w tym muzyka do filmu niemego Nosferatu, wykonana na żywo podczas IV Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego w 2018 roku. Tworzy duet kompozytorski z Lorenzo Bruscim: w okresie pandemii powstał ich wspólny album An Immense Movie Like Drama. W duecie z Krzysztofem Gawlasem wykonuje na syntezatorach muzykę improwizowaną, nagraną w 2022 roku na krążku Binary Horizons. Okazjonalnie uczestniczył w występach scenicznych wieloosobowego kolektywu muzyki improwizowanej GrupLab.

Kolejnym obszarem zainteresowań Dariusza Mazurowskiego są sztuki plastyczne (grafika, rysunek, fotografia i wideo) i publicystyka. Teksty jego autorstwa poświęcone przede wszystkim muzyce współczesnej, jej historii, perspektywom, czy też związanym z nią zagadnieniom technicznym i warsztatowym ukazywały się na łamach miesięczników „Estrada i studio”, „Muzyka21”, „Muzyka i technologia”, „AVIntegracje”).

Muzyka Mazurowskiego była wykonywana w Europie, Ameryce Północnej, Południowej i Azji oraz emitowana przez rozgłośnie radiowe. Także jego instalacje, prace wizualne i grafiki prezentowano w rozmaitych galeriach, m.in. w ohrenhoch der Geräuschladen w Berlinie (2012, 2014).

Brał udział m. in. w następujących wydarzeniach: Audio Art (Kraków 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2020 online, 2021), Musicacoustica (Pekin 2012, 2018), Konferencja „Rezonans” (Kraków 2013), Festival of New Media, Art and Music Echofluxx14 (Praga 2014), Experimental Sound Gallery LEMESG (Petersburg 2014), koncert „Music for No Tape” w galerii sztuki współczesnej Erarta (Petersburg 2014), International Computer Music Conference ICMC - SMC (Ateny 2014), festiwal Cross-Art w galerii sztuki współczesnej Erarta (Petersburg 2015), Konferencja Międzynarodowa Archiving and Preservation of Electroacoustic Music CIME/ICEM (Lizbona 2015, Moskwa 2017, Kraków 2019, edycja online 2020), International Festival of Electroacustic Music MUSLAB 2015, 2016, 2017 (Buenos Aires), New York City Electroacoustic Music Festival NYCEMF 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 i 2021 (online), 2022, 2023 (Nowy Jork), El Festival Internacional de Música y Nuevas Tecnologías Visiones Sonoras 2016 (Morelia, Meksyk), cykl koncertowy The Sonic Explorations electronic music series w Center for Computer Music (Cincinnati, 2016), Toronto International Electroacoustic Symposium TIES 2017 (Toronto), Brussels Electronic Marathon 2017, Screen & Sound Fest. (Kraków 2017, 2018), Festival de Arte Nuevo 2017 (Chihuahua, Meksyk), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej Vox Electronica (Lwów 2018, 2023), Międzynarodowy Festiwal EM-Visia 2018 (Kijów), Electroacoustic Music Festival Electroacoustic Spring 2018 (Rethymnon, Kreta), Uluslararası Elektroakustik Müzik Festivali digitIZMir (Turcja 2018, 2020 online), IV Krakowski Festiwal Akordeonowy (Kraków), Festiwal Kultury Żydowskiej „Zbliżenia” (Gdańsk 2019), cykl koncertowy Electroacústica del mundo: Polonia 2019 (w Casa del Lago UNAM, Meksyk), International Computer Music Conference ICMC (2019 w Nowym Jorku, 2021 w Santiago, Chile; 2022 w Limerick, Irlandia; 2023 w Shenzhen, Hong Kong), Festival des Musiques Démesurées (Clermont-Ferrand, Francja 2021), International Electroacoustic Music Festival Espacios Sonoros (Salta, Argentyna 2022), XXIII Colloqui di Informatica Musicale (Ankona 2022), Międzynarodowy Festiwal NeoArte (Oslo 2023), Online Performance Art Festival 2023, Praskie Quadriennale (Sound Kitchen) 2023, Festival Internacional de Música Electroacústica 2023 (Buenos Aires), Festival Futura 2023 (Crest, Francja), Radiophrenia Festival (Glasgow 2023) i innych.

Kompozycje Mazurowskiego były zamawiane przez rozmaite festiwale i instytucje, m. in. Audio Art w Krakowie, Vox Electronica (Lwów), „Zbliżenia” w Gdańsku (spektakl muzyczny Golem XXI), galeria ohrenhoch der Geräuschladen (Berlin), Krakowski Festiwal Akordeonowy (Kraków), Screen&Sound (Kraków); Czeskie Radio zamówiło kompozycję 30 listopadów z okazji 30-lecia Praskiej Wiosny w 2019 roku. Komponuje także na zamówienie samych wykonawców, w tym włoskiego flecisty Gianniego Trovalusciego, akordeonistów Krzysztofa Olczaka i Pawła Zagańczyka, saksofonisty Laurenta Estoppey’a, klawesynistki Aliny Ratkowskiej.

Skomponował ścieżki dźwiękowe do ponad 100 filmów krótkometrażowych, w tym także w reżyserii Romana Przylipiaka (Far Beyond the Heliopause) i Remigiusza Wojaczka (BYT_O_M), które zdobyły nagrody na festiwalach w Polsce i poza jej granicami.

Kompozycje Mazurowskiego ukazały się na wielu płytach (CD i DVD), wydanych przez wytwórnie Acte Préalable, Audiomat, Mathka, Neuma, Requiem Records / Opus Series, TIMET, Antenna Non Grata.

Jest on także producentem płyt, między innymi serii „PSeME Collection”, prezentującej współczesną polską muzykę elektroakustyczną z kolekcji Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej PSeME, albumów Trójmiejskiej Sceny Elektroakustycznej.

Dariusz Mazurowski prowadzi ponadto działalność edukacyjną w kraju i za granicą, w formie kursów muzyki elektroakustycznej, warsztatów, cykli wykładów na uczelniach, które odbyły się m. in. w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej, Centrum Plivka w Kijowie, Uniwersytecie w Izmirze; w roku akademickim 2018/2019 prowadził warsztaty, a w następnym regularne zajęcia z muzyki elektroakustycznej na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2019 roku Dariusz Mazurowski był wspólnie z Krzysztofem Olczakiem pomysłodawcą i organizatorem konferencji naukowej „Koncepcja, realizacja, percepcja” na Akademii Muzycznej w Gdańsku, poświęconej muzyce elektroakustycznej; owocem tego wydarzenia jest opublikowana w 2021 roku książka pokonferencyjna, która zawiera m. in. artykuł autorstwa Mazurowskiego. Jest autorem nieopublikowanej pracy na temat historii muzyki współczesnej pt. Prehistoria muzyki elektronicznej: 1915–1945.

Dariusz Mazurowski zbudował kilka własnych, eksperymentalnych instrumentów elektronicznych (w tym syntezatorów), zbiera różne przedmioty i mechanizmy, które wykorzystuje jako źródło dźwięku do transformacji.

Należy do Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME); od 2014 roku pełni funkcję sekretarza zarządu tej organizacji.

W 2020 roku Dariusz Mazurowski, wspólnie z Michałem Jacaszkiem, Katarzyną Podporą, Maxem Kohytem i Krzysztofem Topolskim, założył TSE – Trójmiejską Scenę Elektroakustyczną – otwartą i nieformalną grupę kompozytorów i muzyków rezydujących w Trójmieście, której podstawowym celem jest promowanie lokalnych artystów i organizacja rozmaitych wydarzeń. Improwizowane sesje kolektywu ukazały się na kilku płytach CD, a od 2023 roku w Kolonii Artystów w Gdańsku pod egidą TSE organizowane są comiesięczne wydarzenia pod nazwą Open Session.

Wiktoria Antonczyk (2024)

Oficjalna strona internetowa: http://deemstudio.com/ 

Kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/DeeMstudio/videos 

 

KOMPOZYCJE

Memory Days na taśmę analogową (1989)

The Book of Damned na taśmę analogową (1989)

Schizophony na taśmę analogową (1990)

Tape and Record na gramofon, magnetofon i taśmę analogową (1990)

The Tapeworm Lady na obiekty akustyczne, mikrofon kontaktowy, pogłos sprężynowy i taśmę (1990)

Nightmares, utwór konceptualny na taśmę (1990)

The Elephant Man na taśmę analogową (1991)

Tales of Fictitious Animals na taśmę analogową (1991)

Study for Synthesizer, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (1991)

Study for Sampler, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (1991)

Ice Totem, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (1992)

Art Against Decadence, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (1993)

Muzyka na smyczki, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (1994)

The Most Historic Telephone Call, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (1995)

Kwartet na 4 gramofony na 4 gramofony i cyfrowy system przetwarzania dźwięku, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (1996)

17 niedokończonych szkiców, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2000)

Retro (Impresje sterowane napięciem), utwory improwizowane na analogowe urządzenia elektroniczne (2000)

Pięć oscylacji, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2001)

Exhibition I, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna), instalacja audio (2001)

Stringed, cykl utworów na kwartet smyczkowy, elektronikę i komputer (2005)

A więc wojna!, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2006)

Kwartet aleatoryczny na analogową i cyfrową elektronikę, obiekty akustyczne i komputer (2008)

Mała suita z dziwnym finałem, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2008)

Divertimento, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2010)

Pseudaria, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2011)

Przypadkowe rezonanse 3, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2011)

HF track, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna), część składowa projektu grupowego Hector Fiore in Memoriam (2011)

Ohr / Ohrenhoch, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) z wideo, instalacja multimedialna (2011)

China Mix, zmiksowana i skrócona wersja suity Pseudaria z dodatkową projekcją wideo (2012)

Zderzenie lodowych obiektów, na perkusję i komputer, względnie kompozycja elektroakustyczna
(akusmatyczna) (2012)

Ósmy samuraj, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2012)

Mój śpiewnik polski, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2013)

Twist and Out, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2013)

Symfonia nieakustyczna, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2013)

Planety trojańskie, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2012-2014)

Entrance from 53, Ligovsky pr., kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2014)

Ukryte wymiary, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2015)

De eM for JP, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna), miniatura będąca częścią kompozycji zbiorowej PatJo (2015)

Tape ER, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna), miniatura będąca częścią kompozycji zbiorowej Tribute to Rudnik (2016)

Niszczyciel marzeń, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2017)

Jesienny koszmar Antonia, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2018)

VIVA L’autunno na orkiestrę smyczkową i komputer (2018)

Mi ritrovai per una selva oscura na flet, elektronikę i komputer (2018)

Pejzaż dźwiękowy z upadkiem Ikara na akordeon, elektronikę i komputer (2018)

Golem XXI na akordeon, fortepian, inne dowolne instrumenty, obiekty dźwiękowe, elektronikę i komputer (2019)

More Equal than Others na akordeon i komputer (2019)

30 listopadów, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2019)

Jeden z wielu praskich listopadów, kompozycja elektroakustyczna (akusmatyczna) (2020)

Binary Voyager, algorytmiczna, trwająca w nieskończoność i stale ewoluująca elektroakustyczna kompozycja sieciowa, dostępna w internecie (2020)

And I Woke up at the Darkest Dawn Ever na saksofon barytonowy (sopranowy) i komputer (2021)

Śmierć Kościuszki, monodram dla aktora i warstwy elektroakustycznej do tekstu Anny Bojarskiej (2021)

The Skeleton Army na klawesyn i komputer (2021)

4 szkice na 4 strony świata, miniatury na akordeon i komputer (wspólnie z Pawłem Zagańczykiem) (2021)

Summa Technologiae / Homo Sapiens dla 2 aktorów, fortepian preparowany, live electronics i komputer (2021)

Digital in Nature, pętla audio do odtwarzania w ramach instalacji dźwiękowej w Art and Media Lab w Queen's University w Kingston (2022)

Sybil Vane’s Final Performance na 1 – 2 odbiorniki radiowe, głos i komputer (warstwę elektroniczną) (2023)

Metropolis Balticum (Urbana Landscape), miejski pejzaż dźwiękowy Gdańska na projekcję wielokanałową (I.Przyjazdy, II.Woda, III.Przemysł, IV.Powietrze, V.Ulice, VI.Wnętrza, VII.Parki, VIII.Ludzie) (2023)