Polmic - FB

indeks osób (J)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Daria Jabłońska,

Jablonska Dariakompozytorka, animatorka kulturki, nauczycielka; ur. 27 grudnia 1976, Pabianice. Studiowała w klasie kompozycji Jana Astriaba (dyplom w 2001) oraz teorię muzyki pod kierunkiem Lidii Zielińskiej (dyplom w 2002) w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest także absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (dyplom w 2006). W roku akademickim 1999/2000 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Ukończyła ponadto w 2013 roku kursy na prestiżowych uczelniach amerykańskich: Introduction to Music Production w Berklee College of Music (klasa prof. Loudon Stearns) oraz Introduction to Digital Sound Design na Emory University (klasa prof. Steve Everett).

Jest laureatką konkursów kompozytorskich, m.in. I nagrody w 43. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Images of Broken Light na taśmę (2001), wyróżnienia na Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego organizowanego przez ZAiKS za Incarnations of Dream na harfę, wibrafon i taśmę (2003) oraz wyróżnienia za Euklaz na fortepian, perkusję i taśmę (2005) na 47. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. W 2004 otrzymała rekomendację jury I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Uuno Klami w Finlandii za Visions of Light na orkiestrę (2003).

Utwory Darii Jabłońskiej były wykonywane na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą, m.in.: „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Audio Art w Krakowie, Musica Contemporanea Chilena w Santiago de Chile, Forfest Kromeriz w Czechach, Musicahora w La Serena w Chile, Biennale Sztuki Dla Dziecka w Poznaniu, Musica Moderna w Łodzi, „Synthese” w Bourges we Francji i „Visiones Sonoras” w Meksyku i in. Jej baśń dźwiękowa Królowa śniegu na taśmę (2005) powstał w ramach konkursu kompozytorskiego pod nazwą "Pokój pełen baśni" w ramach XV Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu. Tam też kompozycja została wykonana po raz pierwszy, a prawykonaniu towarzyszyła także warstwa wizualna - specjalnie zaprojektowana oprawa świetlna.

Na antenie radiowej (Program 2 Polskiego Radia) zadebiutowała w 2004 utworem Thoughts Meander na taśmę (2000). Jako kompozytor brała udział w Programie 30 minut, umożliwiającym młodym filmowcom pełnometrażowy debiut fabularny.

Daria Jabłońska skomponowała muzykę do kilkunastu filmów (krótko- i pełnometrażowych dokumentalnych, fabularnych). Współpracowała ze studentami wydziałów operatorskiego i reżyserii PWSFTViT w Łodzi, tworząc oprawę muzyczną i dźwiękową etiud filmowych.

Kompozytorka wzięła udział w kilku projektach muzycznych, artystycznych i badawczych ZKP, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, TVP Kultura, MKiDN, Akademii Muzycznej w Łodzi.

Jest autorką publikacji dotyczących zagadnień praktycznych i teoretycznych związanych z muzyką współczesną, filmową ścieżką dźwiękową, projektowaniem dźwięku w filmie oraz roli muzyki i dźwięku w przekazie reklamowym, które ukazały się na łamach takich czasopism, jak "Glissando", "Images", "Impact".

Daria Jabłońska łączy działalność artystyczną z pracą pedagogiczną. Prowadziła gościnne wykłady poświęcone projektowaniu dźwięku do filmu (sound design) w akademiach muzycznych w Poznaniu i Bydgoszczy. Pracuje jako nauczycielka improwizacji fortepianowej i przedmiotów teoretycznych w szkole muzycznej I i II stopnia w Poznaniu.

aktualizacja: 2005, 2008 (Małgorzata Kosińska), 2024 (Wiktoria Antonczyk)

kompozycje

A 7/8 Song na fortepian solo (1994)
Noc czerwcowa, cykl miniatur fortepianowych (1995)
Wariacje na fortepian solo (1996)
Suita na flet i fortepian (1997)
Udnie albo taniec na klarnet, wiolonczelę i wibrafon (1997)
Humoreska na obój i fortepian (1998)
Elegia na wiolonczelę, waltornię, fortepian i perkusję (1998)
Dwie medytacje na altówkę i fortepian (1998)
Une saison en enfer według prozy Arthura Rimbaud na kwartet smyczkowy (1998)
Canción para una arpa na harfę, perkusję i chór mieszany (1998)
Dwie pieśni według „Kwiatów zła” Charlesa Baudelaire’a na mezzosopran i fortepian (1999)
Nokturn dla Mistrza i Małgorzaty na fagot, altówkę, harfę i perkusję (1999)
Zmierzch do wiersza Walta Whitmana na alt, altówkę, wiolonczelę i perkusję (2000)
Thoughts Meander na taśmę (2000)
Immagine a colori na orkiestrę (2000)
Portret, balet na zespół kameralny, taśmę i projekcję slajdów (2001)
Images of Broken Light na taśmę (2001)
Incarnations of Dream na harfę, wibrafon i taśmę (2003)
Visions of Light na orkiestrę (2003)
Of Crystal na fortepian, harfę, dwunastostrunową gitarę, kontrabas i metalowe instrumenty perkusyjne (2004)
Incarnations of Dream II na skrzypce i taśmę [wspólnie z Anną Zielińską] (2004)
Królowa śniegu na taśmę (2005)
Ignis fatuus, koncert na harfę i orkiestrę (2005)
Euklaz na fortepian, perkusję i taśmę (2005)

publikacje

artykuły

Film Music in the Light of Classical Rhetoric, „Images” 2003, vol. 1, nr 1- 2,
Rzeźbienie dźwięku, czyli o sztuce sound designingu, „Glissando” 2007 nr 12,
Ścieżka dźwiękowa filmu w świetle klasycznej muzycznej ars oratoria, „Glissando” 2007 nr 10-11,