Polmic - FB

koncerty

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII













48. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
„WARSZAWSKA JESIEŃ”
16-24 września 2005
P R O G R A M

1 września – 30 września
www.radio-copernicus.org - niemiecko-polskie radio artystyczne (impreza towarzysząca)

  • Piątek, 16 września

    19.30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
    Orkiestra Radia Słowackiego, László Hudacsek, wadaiko (japońska perkusja), Tommy Mansikka-Aho, didjeridoo, Zsolt Nagy, dyrygent
    Toru Takemitsu Vocalism A. I*
    Henryk Mikołaj Górecki Choros I
    Quigang Chen Wu Xing *
    Marek Stachowski Poème sonore
    Isao Matsushita Koncert perkusyjny „Hi-Ten-Yu”
    Helena Tulve Sula *

    22.30 – Akademia Muzyczna im. F. Chopina
    Mayumi Miyata, shô, Teodor Anzellotti, akordeon
    Sojo no Choshi (trad. gagaku)
    Toru Takemitsu z Ceremonial *
    Robert HP Platz Senko Hanabi *
    Kazuhiko Suzuki Molds
    John Cage One9
    Toshio Hosokawa Cloudscapes-Moon Night *

  • Sobota, 17 września

    16.30 – Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser”
    Moscow Contemporary Music Ensemble, Aleksiej Winogradow, dyrygent
    Dmitrij Kurlandski Brown Study *
    Dmitrij Kapiryn Septet *
    Marina Wojnowa Wie ist es möglich? **
    Edison Denisow Woman and Birds *
    Elena Langer In the Dark *
    Jurij Kasparow Hommage à Honegger **

    17.30 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna
    Koncert Oddziału Katowickiego Związku Kompozytorów Polskich (impreza towarzysząca)

    18.00, 19.00, 20.00 – Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, sala kinowa
    Eliza Kubarska Klatka
    – instalacja audiowizualna (muzyka: Kamil Sajewicz)

    19.30 – Akademia Muzyczna im. F. Chopina
    Collegium Novum Zürich, Muzyczne Forum Młodych, Peter Hirsch, dyrygent
    Bettina Skrzypczak Vier Figuren *
    Christoph Delz 2 Nocturnes
    Klaus Huber Intarsi *
    Heinz Holliger Scardanelli-Zyklus (wybór) *

    21.00 – Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
    Container Man – rzeźba dźwiękowa – performance (impreza towarzysząca)

  • Niedziela, 18 września

    12.00 – Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser”
    Krakowska Grupa Perkusyjna, Mario Caroli, flety
    Fausto Romitelli Domenica alla periferia dell’impero. Prima domenica *
    Joji Yuasa Mai Bataraki I from Ritual for Delphi *
    Xu Yi Gu Yin *
    George Crumb An Idyll for the Misgebotten *
    Zaid Jabri GLYPTOS ** (zamówienie WJ)
    Fausto Romitelli Domenica alla periferia dell’impero. Seconda domenica: hommage à Gerard Grisey *

    19.30 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna
    Zespół Młodzieżowy Polsko-Niemiecki, Teodoro Anzellotti, akordeon, Rüdiger Bohn, dyrygent
    Bohdana Froliak Why Should I, Like a Tim'rous Bird, to Distant Mountains Fly? *
    Georg Friedrich Haas Monodie *
    Toshio Hosokawa Voyage IV – Extasis *
    Wolfgang Rihm Pol – Kolchis – Nucleus *
    Dobromiła Jaskot INGWAZ ** (zamówienie WJ)

    21.00 – Akademia Muzyczna im. F. Chopina
    Spotkanie z kompozytorem: Klaus Huber

    22.30 – Akademia Muzyczna im. F. Chopina
    Katharina Rikus, alt, Walter Grimmer, wiolonczela, Max Engel, baryton, Hugo Noth, akordeon, Jan Pilch, perkusja, Duo Hob-beats, perkusja
    Younghi Pagh-Paan Ta Ryong IV *
    Isang Yun Espace I *
    Younghi Pagh-Paan Noch *
    Andrzej Krzanowski Studium III
    Klaus Huber ...à l'âme de descendre de sa monture et marcher sur ses pieds de soie...*

  • Poniedziałek, 19 września

    15.00 – austriackie forum kultury
    Spotkanie z kompozytorem: Toshio Hosokawa

    17.30 – Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
    Koncert Koła Młodych ZKP (impreza towarzysząca)

    19.30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
    Orkiestra Filharmonii Narodowej, Mayumi Miyata, shô, Agata Zubel, sopran, Takuo Yuasa, dyrygent
    Nikołaj Korndorf Hymn I „Sempre tutti” *
    Toru Takemitsu Twill of Twilight *
    Toshio Hosokawa Utsurohi-Nagi *
    Zbigniew Bargielski Jeszcze noc, jeszcze dźwięk *

    22.30 – Kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Trójcy
    Chór Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Iwona Hossa, sopran, Anna Lubańska, alt, Adam Zdunikowski, tenor, Marek Moś, dyrygent
    Walentin Silwestrow Requiem für Larissa

  • Wtorek, 20 września

    16.30 – Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
    Zespół Solistów Classik-Avantgarde, Larisa Simakowicz, sopran, Aleksandra Grachowskaja i Maria Sazanowa, śpiew autentyczny (ludowy), Władimir Baidow, dyrygent
    Bohdan Sehin *** (bez tytułu) *
    Aszot Zograbian Lux fulgebit *
    Eugeniusz Popławski Moje – jej ** (zamówienie WJ)
    Marcin Bortnowski Muzyka wielkanocna **
    Larisa Simakowicz Ziemnoje i niebieskoje *

    19.30 – Hala Najwyższych Napięć Instytutu Energetyki
    Polska Orkiestra Radiowa, Kwartludium, Steven Schick, perkusja, Henryk Kaliński, róg, Daniel Gazon, dyrygent
    Krzysztof Knittel Vagante* * (zamówienie WJ)
    Ewa Trębacz Minotaur *
    Lawrence Moss Korea for tape *
    Lawrence Moss Korea for Kwartludium ** (zamówienie WJ)
    Jarosław Kapuściński Enso ** (zamówienie WJ)

  • Środa, 21 września

    15.00 – austriackie forum kultury
    Spotkanie z kompozytorem: Georg Friedrich Haas

    16.30 – Warszawska Wytwórnia Wódek „Koneser”
    Seattle Chamber Players
    Paweł Karmanow Get in!! **
    Jurij Krasawin Sàngó *
    Aleksander Raskatow Kyrie eleison *
    Wiktor Jekimowski The Princess has pricked her finger – and all the Kingdom fell asleep *
    Władimir Nikołajew vnik-ton experience *
    Władimir Martynow For it would be better if the Liturgy were musically performed *
    Nikołaj Korndorf Get Out!!! *

    19.30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
    Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Christopher Lyndon-Gee, dyrygent
    Unsuk Chin santika Ekatala *
    Tadeusz Wielecki Tafle
    Wojciech Ziemowit Zych Hommage à Tadeusz Kantor
    Pierre Boulez Notations *
    Edgar Varèse Amèriques

    22.30 – Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
    Kairos Quartet
    Georg Friedrich Haas In iij Noct. – III Kwartet smyczkowy *

  • Czwartek, 22 września

    12.00 – Teatr Narodowy
    Spotkanie z kompozytorem: Heiner Goebbels

    16.30 – Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
    Kairos Quartet
    Xiaoyong Chen II Kwartet smyczkowy *
    Krzysztof Meyer I Kwartet smyczkowy *
    Liza Lim HELL *
    Kee-Yong Chong Silence cosmos **
    Unsuk Chin ParaMetaString *

    17.30 – Dziekanka, Sala Koncertowa im. J. Elsnera
    Koncert Oddziału Warszawskiego ZKP (impreza towarzysząca)

    18.00, 19.00, 20.00 – Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
    Michał Dudek Rozumiem, jak się czujesz II – instalacja audiowizualna (instalacja audiowizualna)

    19.30 – Teatr Narodowy
    Ensemble Modern, Deutscher Kammerchor, David Bennent, aktor, Franck Ollu, dyrygent, Klaus Grünberg, scenografia i światła , Florence von Gerkan, kostiumy, Norbert Ommer, reżyseria dźwięku, Heiner Goebbels, reżyseria
    Heiner Goebbels Landschaft mit entfernten Verwandten (Krajobraz z dalekimi krewnymi) * (opera)

  • Piątek, 23 września

    16.30 – Teatr Narodowy
    Heiner Goebbels Landschaft mit entfernten Verwandten (Krajobraz z dalekimi krewnymi) – II przedstawienie

    19.30 – Hala Sportowa OSiR Bemowo
    IRCAM, Orkiestra Muzyki Nowej, soliści zespołu Court-circuit, Szymon Bywalec, przygotowanie orkiestry, François-Xavier Roth, dyrygent
    Pierre Boulez Répons *

    22.30 – Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
    Ensemble TIMF
    Włodzimierz Kotoński Musical Games
    Beom-Suk Lee Duet na obój i fortepian **
    P.Q.Phan It Eats You Alive *
    Misato Mochizuki All that is including me *
    Franghiz Ali-Zadeh Mugam Sayagi *

  • Sobota, 24 września

    12.00 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna
    Ensemble TIMF, Krzysztof Bąkowski, skrzypce, Rüdiger Bohn, dyrygent
    Akemi Kobayashi Circle *
    Xiao-yong Chen Volatine *
    Soo Jung Shin Kammerklavierkonzert Nr 2 „Aus der Leere” **
    Xiao-song Qu: Ji#1 „Still Valey” *
    Isang Yun Oktet *

    19.30 – Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
    Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, Naoko Yoshino, harfa, Sonora Vaice, sopran, Mikael Bellini, kontratenor, Adam Kruszewski, baryton, Antoni Wit, dyrygent
    Toshio Hosokawa Re-turning. Koncert harfowy *
    John Tavener Fall and Resurrection *

  • Niedziela, 25 września

    14.00 – Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
    Koncert Oddziału Wrocławskiego ZKP (impreza towarzysząca)

* - premiera polska
* * - premiera światowa

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w programie.

Sprzedaż biletów i karnetów w Biurze Festiwalu, kasach Filharmonii Narodowej oraz w miejscach koncertów na godzinę przed rozpoczęciem.
Zamówienia na bilety i karnety przyjmuje Biuro Festiwalu do 31 sierpnia 2005.


A to ci dopiero!
Tegoroczna "Warszawska Jesień" jest symfoniczna, teatralna, multimedialna. Co charakterystyczne, to rozmach tej edycji festiwalu. Na dwadzieścia jeden imprez głównego programu przypada siedem koncertów z udziałem orkiestr, dwa spektakle operowe oraz występy dwóch dużych zespołów muzycznych.

Co?
Wschód - blisko i daleko. Zasadniczy nurt 48. "Jesieni" to utwory kompozytorów z krajów Azji: przede wszystkim Chin, Japonii i Korei, jak również z tych bliżej położonych na Wschodzie: Rosji, Ukrainy i Białorusi, często w wykonaniach zespołów i solistów z wymienionych krajów. Obok kompozycji twórców mało w Polsce znanych, będzie też można usłyszeć muzykę Toshio Hosokawy, Unsuk Chin, Younghi Pagh-Paan i in.. W programie znajdują się również dzieła kompozytorów już nie żyjących, o światowej renomie: Toru Takemitsu i Isanga Yuna.

I co?
Boulez. Osobny temat stanowią pierwsze polskie prezentacje Repons i Notations Pierre'a Bouleza w roku jubileuszu 80. urodzin Mistrza. To najwybitniejsza i najbardziej wpływowa postać muzyki doby współczesnej. Kompozytor, współtwórca powojennej awangardy, dyrygent występujący z najlepszymi orkiestrami świata, inicjator IRCAMu, Cite de la Musique, zespołu InterContemporain, etc. Słynna, klasyczna już kompozycja Repons na orkiestrę, solistów, przestrzeń, dźwięk elektroniczny i światło, zostanie wykonana przy udziale inżynierów i urządzeń paryskiego IRCAMu, najważniejszego bodaj ośrodka muzyki elektroakustycznej na świecie.

Halo!
Mistrzostwa halowe i opera.
Do wydarzeń najbardziej spektakularnych należą koncerty odbywające się w halach. W hali Ośrodka Sportu i Rekreacji na Bemowie ("Repons" Bouleza) oraz w Hali Najwyższych Napięć Instytutu Energetyki, na której niezwykłą przestrzeń zaprojektowane zostało widowisko multimedialne z prawykonaniami specjalnie na tę okazję zamówionych utworów u Krzysztofa Knittla i Jarosława Kapuścińskiego. Utwory przeznaczone są na zespół symfoniczny, solistów, dźwięki elektroniczne i warstwę wideo. Koncert transmituje Telewizja Polska.
Trzecie tej skali przedsięwzięcie to przedstawienia opery Heinera Goebbelsa Krajobraz z dalekimi krewnymi z udziałem m. in. Ensemble Modern, jednego z najbardziej profesjonalnych i renomowanych zespołów muzyki współczesnej na świecie. Towarzyszy mu nowoczesna, niezwykle rozbudowana i skomplikowana aparatura elektroniczna do projekcji dźwięku i światła.

Kto?
Najbardziej eksponowane osobistości kompozytorskie tegorocznego festiwalu to Pierre Boulez, Toshio Hosokawa, Heiner Goebbels, Walentin Silwestrow i John Tavener.

I kto?
Soliści. Zajaśnieją takie gwiazdy nowej muzyki jak akordeonista Teodoro Anzellotti, flecista Mario Caroli, perkusista Steven Schick, sopranistka Agata Zubel, harfistka Naoko Yoshino, wirtuoz sho Mayumi Miyata. Na podium dyrygenckim staną m. in. Antoni Wit, Franck Ollu, Peter Hirsch, Takuo Yuasa, Zsolt Nagy, Christopher Lyndon-Gee i in.

Gdzie?
Festiwalowe koncerty odbywają się w wielu różnych miejscach Warszawy: w obu salach Filharmonii Narodowej, w Akademii Muzycznej, w Teatrze Narodowym, w kościele ewangelicko-augsburskim św. Trójcy, ale też w halach fabrycznych (Warszawskiej Wytwórni Wódek Koneser, Centrum Artystycznego Fabryki Trzciny), sportowych (OSiRu na Bemowie) i laboratoryjnych (Hali Najwyższych Napięć Instytutu Energetyki). A licząc łącznie z imprezami towarzyszącymi, również w Zachęcie, w austriackim forum kultury, w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, a nawet w plenerze (przed Centrum Sztuki Współczesnej-Zamkiem Ujazdowskim).

Jakie?
Wystąpią takie zespoły, jak Ensemble Modern z Frankfurtu, paryski Court-circuit, Collegium Novum Zuerich, Seattle Chamber Players, Moskiewski Zespół Muzyki Współczesnej, Kairos Quartett z Berlina, Ensemble TIMF (Tongyeong, Korea), Kwartludium, Krakowska Grupa Perkusyjna, i tak dalej.

I jak dalej?
Dalej orkiestry: Filharmonii Narodowej, Radia Słowackiego, Aukso, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Muzyki Nowej. Tudzież chóry: Deutscher Kammerchor, Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.

Atrakcje, osobliwości
O! Recital japońskiej wirtuoz shô, Mayumi Miyaty (16 września), która wystąpi z utworami specjalnie dla niej skomponowanymi przez takich m.in. twórców jak John Cage czy Toru Takemitsu. Będzie zresztą też i oryginalne gagaku dla orientacji.
O! Didjeridoo i shô jako instrumenty solowe, którym towarzyszy orkiestra. Na pierwszym zagra specjalizujący się w grze na instrumentach etnicznych muzyk rockowy Tommy Mansikka-Aho (w koncercie inauguracyjnym), na drugim wspomniana wyżej Mayumi Miyata (19 września).
O! Mezzosopranistka śpiewająca w skali i stroju muzyki arabskiej (utwór Klausa Hubera, 18 września), tj. wg podziału tonu na trzy równe części. Towarzyszy jej m.in. akordeon nastrojony wedle tych samych proporcji. Jak wiadomo europejskie ucho przywykło do stroju, w którym ton dzieli się na dwa półtony.
O! Kwartet smyczkowy Georga F. Haasa, którego wykonanie odbywa się w całkowitych ciemnościach. Dodatkowo muzycy rozmieszczeni są przestrzennie: dźwięk dobiega z czterech rogów sali (21 września).
O! Śpiew autentyczny (ludowy) w wykonaniu aktorek folkowego białoruskiego teatru, zderzony z klasyczną w typie harmoniką (w utworze Larysy Simakowicz, 20 września).
O! Container Man (impreza towarzysząca). Człowiek-kontener. Instalacja i performance. Industrialne rzeźby-instrumenty wkomponowane we wnętrze kontenera i tworzące z nim jeden organizm. Obiekt wystartował z Puli na Chorwacji, bieg kończy w Warszawie, po drodze - artystyczne przystanki w Belgradzie i Budapeszcie. Autorką idei jest Chinka Yin Peet, artystka sztuk wizualnych. Spośród kompozytorów do wspólnej akcji zaproszony został m.in. Jarosław Siwiński (17 września).

Tadeusz Wielecki, Dyrektor Festiwalu

Powrót