Polmic - FB

koncerty

2005 2006 2007 2008 2009
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

"Muzyka dawna – persona grata" - Projekt 4/2007
Wszechświat z perspektywy lutni


wykonawcy:
Marek Rzepka - bas
Andreas Arend - lutnia, lider
orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori

koncerty:
  • XXIII Barokowy Najazd na Kliczków, Zamek Kliczków - czwartek, 29 marca 2007, godz. 19:00
  • Wroclaw, piątek, 30 marca 2007, godz. 19:00 - Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
  • Poznań, sobota, 31 marca 2007, godz. 18:00 - Sala Hiszpańska Muzeum Narodowego (stary gmach)
  • Toruń, czwartek, 1 kwietnia 2007, godz. 18:00 - Dwór Artusa

Program:

Wszechświat z perspektywy lutni – opowieść muzyczna o rodzinie Galilei
1. Vincenzo Galilei był florenckim muzykologiem i lutnistą.
  • Annibale Padovano (1527-1575) Recercada del settimo tono (pierwszy utwór ze zbioru „Fronimo", Dialogo sul bene intavolare, Venezia 1584)
  • Vincenzo Galilei (ok. 1520-1591) Contrapunto primo per doi liuti (ze zbioru „Fronimo”)
  • Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1591) Io son ferito (intawolacja ze zbioru „Fronimo”)

2. Vincenzo Galilei i jemu współcześni zafascynowani byli muzyką starożytnej Grecji. Przypisywali jej niezwykłe właściwości i zdolności oddziaływania na zachowania ludzi. Sądzili, na przykład, że muzyka w modusie frygijskim może skłonić słuchacza do samobójstwa, a inny modus może skłonić go do miłości. Vincenzo jako pierwszy opublikował muzykę starożytnych Greków – trzy hymny Mesomedesa.
  • Mesomedes (II wiek przed Chrystusem) Hymn do Kalliopei
  • Vincenzo Galilei Contrapunto secondo per doi liuti (ze zbioru „Fronimo”)
  • Mesomedes Hymn do Kalliopei

3. Wspólnie z poetami i kompozytorami należącymi do „Cameraty florenckiej” Vincenzo chciał doprowadzić do reformy muzyki w kierunku wytyczonym przez muzykę grecką. Efektem tych starań były narodziny nowożytnej opery.
  • Giulio Caccini (1550-1610) Dalla porta d´oriente
  • Giovanni Gabrieli (1557-1612) Canzona seconda à 4
  • Giulio Caccini Amor ch´attendi
  • Vincenzo Galilei Così nel mio cantar voglio essere aspro (Traktat o kontrapunkcie)
  • Vincenzo Galilei In exitu Jerusalem (ze zbioru „Fronimo”)
  • Giuseppe Guami (ok. 1540-1611) Canzona La Lucchesina à 8

4. Vincenzo Galilei zmarł w roku 1591. Tradycje gry na lutni kontynuuje jego młodszy syn, Michelangelo, który żył w Padwie, w Monachium, a później także w Polsce.
  • Michelangelo Galilei (1575-1631) Sonata in F per liuto

5. Papież Urban VIII był miłośnikiem nauki i sztuki, które przepełniały życie Watykanu.
  • Giovanni Girolamo Kapsperger (1580-1651) Sinfonia 18
  • Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Toccata per Cembalo, Canzona per basso, Troppo sotto due stelle
  • Dario Castello (XVI/XVII wiek) Sonata
  • G. G. Kapsperger Pieta, pieta, di chi si more

6. Starszy syn Vincenza, Galileo Galilei był astronomem, jednym z pionierów obserwacji nieba przy pomocy teleskopu. To on odkrył księżyce Jowisza i, co wiemy dzisiaj, to od niego zaczyna się nauka nowożytna prowadząca wprost do Einsteina.
  • Andreas Arend (2007) Utwór skomponowany do tekstu Galileo Galilei

7. Chociaż Galileo cieszył się przychylnością papieża Urbana VIII w roku 1633 stanął przed sądem inkwizycyjnym i musiał wyprzeć się swoich tez, a także tez Kopernika, które propagował. Resztę życia spędził w domu pozostając pod nadzorem swego biskupa.
  • Andrea Falconiero (1585-1656) Battallia
  • Palestrina/Giovanni Battista Bovicelli (1592) Io son ferito con diminutionibus

8. Postscriptum: Papież Jan Paweł II rehabilitował Galileo Galilei.

wykonawcy:

Marek Rzepka
W roku 1989 zdobył pierwszą nagrodę na festiwalu w Kołobrzegu. Studiował śpiew w Krakowie i w Dreźnie. Szeroki repertuar artysty sięga od dzieł historycznych po współczesne kompozycje z gatunku opery, oratorium i pieśni. Śpiewał utwory Lottiego, Zelenki pod kierunkiem Andrew Parrotta, Kantatę o kawie z Akademią Muzyki Dawnej w Berlinie. Koncertował ze Stevenem Stubbsem, Helmutem Rillingiem, Ludgerem Rémy i na naszym festiwalu pod kierunkiem Eduardo Lópeza Banzo. Marek Rzepka daje regularne koncerty z Balthasar Neumann Ensemble pod dyrekcją Thomasa Hengelbrocka. Był już gościem w Mediolanie, Bolonii, na Schleswig-Holstein Musikfestival, Haendelfestspiele w Halle, na Festiwalach Schwetzinger i Rheingau. Uczestniczył w przedstawieniach opery Monteverdiego Il ritorno D'Ulisse in patria w Brukselii oraz we Francji, Luksemburgu, Australii i USA.

Andreas Arend
Studiował w Hamburgu, a później w Berlinie. Gry na lutni uczył się u Nigela Northa i Elizabeth Kenny. Jego repertuar obejmuje muzykę od wczesnego renesansu do późnego baroku. Andreas koncertuje dużo jako solista i członek wielu orkiestr i zespołów muzyki dawnej, a prócz naszego Arte dei Suonatori to m.in. New Dutch Academy, Akademie für Alte Musik Berlin, Les Amis de Philippe, Cordarte, jego własny zespół Artemision-Ensemble.

Powrót