Polmic - FB

koncerty

2005 2006 2007 2008 2009
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII





XV Chanterelle Festival
WIOSENNY PROLOG
Szymanowski w obliczu kultur




piątek, 27 kwietnia 2007, godz. 12.00
Zespół Szkół Muzycznych w Ostrowie Wielkopolskim
Spotkanie z Joël’em Versavaud – warsztaty instrumentalne

piątek, 27 kwietnia 2007, godz. 19.00 - KONCERT
Pałac Lipskich w Lewkowie

Część I: POZNAŃSKI KWARTET SAKSOFONOWY « Da Camera »: Magdalena Lapaj - saksofon sopranowy, Szymon Nidzworski - saksfon altowy, Dorota Samsel - saksofon tenorowy, Mateusz Majchrzak - saksofon barytonowy
W programie:
Alfred Desenclos - Quatuor cz. II i III
Eugene Bozza - Andante et Scherzo
Karol Szymanowski - Pieśń Roksany z Króla Rogera (arr. Marcin Dęga)
Piotr Moss - Petite Abeille

Wielkopolskim szlakiem Karola Szymanowskiego - audycja Aliny Kurczewskiej (cz. I wprowadzenie)

Część II: Joël Versavaud – saksofon
W programie:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Partita BWV 1006 (Prélude) pour violon (saxophone soprano)
Thierry Alla (1955) Digital pour saxophone soprano (1995)
Johann Sebastian Bach Suite n°2 BWV 1008 (Prélude) pour violoncelle (saxophone baryton)
Christian Lauba (1952) Trois études pour saxophone alto (1992)
Johann Sebastian Bach Suite n°4 BWV 1010 (Prélude) pour violoncelle (saxophone baryton)
Georges Bœuf (1937) Six monodies de l’absence pour saxophone ténor (2003)
Johann Sebastian Bach Suite n°6 BWV 1012 (Prélude) pour violoncelle (saxophone baryton)
François Narboni (1963) Yoknapatawpha, trois pièces (2005):
Mink pour saxophone soprano
Snopes pour saxophone alto
Eula pour saxophone ténor


Sobota, 28 kwietnia 2007, godz. 12.00
Młodzieżowy Dom Kultury
Alina Kurczewska – WARSZTATY edukacyjno-dziennikarskie

Wielkopolskim szlakiem Karola Szymanowskiego - audycja dla dzieci i młodzieży z Galerii Twórczości „Pędzelek” oraz Pracowni Plastycznej „Mała Mansarda” przy Młodzieżowym Domu Kultury

Sobota, 28 kwietnia 2007, godz. 19.00 – KONCERT
Pałac Lipskich w Lewkowie

Wykonawcy:
See Siang Wong – fortepian (Szwajcaria)
Prof. Marek Dyżewski – esej wprowadzający Związki Karola Szymanowskiego z innymi dziedzinami sztuki
W programie:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Sonata in C Major KV 330 (1781-1883)
Rudolf Kelterborn (1931) Piano Pieces 1-3 (2001-2004):
1. Trifolium
2. A una voce – a due mani
3. Nachtstück mit Coda (See Siang Wong dedicated)
Fryderyk Chopin (1810-1849) Walc Des-dur op.64 nr 1, Grande valse brilliante op. 18, Walc a-moll op.34 nr 2, Walc cis-moll op. 64 nr 2
Felix Baumann (1961) Was, wenn Verwandlung nicht (1991) - premiera polska
Claude Debussy (1862-1918) Estampes L. 110 (1903):
Pagodes
Soirée dans grenade
Jardins sous la pluie

Karol Szymanowski (1882-1937) (wybrane preludium)




Joël Versavaud – mieszka i pracuje w Marsylii. Ukończył studia w klasie saksofonu Jean-Marie Londeix i Marie-Bernadette Charrier w Conservatoire National de Région de Bordeaux, otrzymując Pierwszą Nagrodę z Wyróżnieniem w klasie saksofonu oraz klasie interpretacji współczesnej muzyki kameralnej. W roku 1996 był finalistą Międzynarodowego Konkursu Saksofonowego w Bordeaux. Joël Versavaud dokonuje wielu prawykonań współczesnych kompozytorów dedykujących mu swoje utwory.
Część z nich znalazło swe miejsce na dwóch solowych płytach wydanych przez wydawnictwo Maguelone: „9 Etiud na saksofon” Christiana Lauby (2000) oraz album „Mai Solo” (2006), z utworami François Rossé, Georges Boeuf, François Narboni, Lionel Ginoux, Thierry Alla. Dzięki jego nagraniom większość z tych utworów znalazło swoje stałe, pewne miejsce w repertuarze saksofonowym i są one interpretowane na największych konkursach saksofonowych (Dinant, Paryż) oraz podawane jako utwory obowiązkowe na egzaminach do konserwatoriów francuskich i zagranicznych.
Joël Versavaud z równą pasją koncertuje, jak i prowadzi klasę saksofonu w konserwatorium w Marsylii. Występując jako solista i nagrywając płyty z równą łatwością i zaangażowaniem wykorzystuje w swoich interpretacjach cztery saksofony (sopran, alt, tenor i baryton). Wykonuje także muzykę kameralną.
Oprócz projektów solowych uczestniczy w różnych formacjach muzycznych w Marsylii oraz w Paryżu, a także koncertuje i prowadzi kursy w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Kanadzie i Europie.

Dorota Samsel - absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, Hochschule fur Music "Hanns Eisler" w Berlinie w klasie saksofonu prof. Detlefa Bensmanna, Conservatoire National de Region de Metz we Francji, w klasie saksofonu prof. Huberta Pratiego (Złoty Medal w klasie saksofonu i muzyki kameralnej oraz Pierwsza Nagroda w klasie saksofonu). Stypendystka Rządu Francuskiego, Fundacji im. Stefana Batorego. Współpracowała w Berlinie z Kwartetem Saksofonowym Detlefa Bensmanna, występowała w duecie saksofonowym z łotewskim saksofonistą Romanem Manuilovem, współtworzy Kwartet Saksofonowy "Da Camera", występuje w duetach: saksofon-fortepian /z Marcinem Dęgą/ oraz saksofon-instrumenty perkusyjne /Piotrem Sołkowiczem/. Jako solistka koncertuje z Filharmoniami w kraju, orkiestrą kameralną w Berlinie. Stale współpracuje z Association des Saxophones Metz we Francji.
Kwartet Saksofonowy «Da Camera» - został utworzony we wrześniu 2004 roku. W jego skład wchodzą młodzi uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu oraz ich nauczycielka, Dorota Samsel. Repertuar kwartetu obejmują transkrypcje muzyki barokowej, klasycznej, a także kompozycje oryginalnie napisane na saksofon, głownie francuska muzyka XIX i XX wieku.
Magdalena Łapaj - uczennica Doroty Samsel i Detlefa Bensmanna / Hochschule fuer Musik "Hanns Eisler" w Berlinie /. Jest laureatką międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów saksofonowych: "Grand Prix" na II Międzynarodowym Konkursie im.Leopolda Bellana w Paryżu (maj 2006), II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Popradzie (Słowacja 2005), II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Saksofonowym w Metz (Francja 2005)/ , stypendium Ministra Kultury oraz Fundacji im.Leopolda Kronenberga. Koncerty w Polsce i za granicą (Berlin, Brandenburg, Frankfurt nad Menem, Metz ), jako solistka - z Brandenburską Orkiestrą Kameralną.
Szymon Nidzworski - uczeń Doroty Samsel oraz prof. Detlefa Bensmanna w Hochschule fur Musik "Hanns Eisler" w Berlinie. Udział w konkursach: Międzynarodowy konkurs saksofony w Metz (Francja 2005), Międzynarodowy konkurs fundacji Leopolda Bellana w Paryżu - laureat I nagrody (maj 2006).
Mateusz Majchrzak - podobnie jak Magda i Szymon - uczeń Doroty Samsel.

See Siang Wong - fortepian (Szwajcaria) - "Subtelny malarz dźwięku" - tak nazwał "Neue Züricher Zeitung" urodzonego w 1979 pianistę See Siang Wong'a, laureata wielu międzynarodowych nagród muzycznych, cenionego solistę i kameralistę. Debiutował jako 12-letni solista w koncercie Holenderskiej Orkiestry Radiowej. Studiował w Arnheim, Zurychu, Bernie i Amsterdamie w klasach fortepianu Michiel’a Vanhoecke, Marjès Benoist, Homero Francesch’a, Bruno Canino i Irwin’a Gage. Uczył się akompaniamentu u Hansa Adolfsena i Daniela Futera, studiował muzykę nową u Felixa Baumanna. Wspierany był przez liczne fundacje, /Księcia Bernharda z Amsterdamu, Friedl-Wald z Bazylei, Migros Kulturprozent, Marguerite Meister i Yehudi Menuhin Foundation/. Koncertował w najważniejszych europejskich centrach muzycznych i w większości krajów Europy, w najbardziej renomowanych salach koncertowych, jak np. Concertgebouw w Amsterdamie, St. Martin-in-the-Fields w Londynie, Mendelssohnhaus w Lipsku, Tonhalle w Zurychu, KKL Lucernie, Salle Olivier Messiaen w Paryżu, Bertramka w Pradze, Palazzo Rici. Uczestniczył w wielu znaczących festiwalach, Wytwórnie płytowe DECCA i Deutsche Gramophon wydały już kilka jego płyt solowych z utworami fortepianowymi Fryderyka Chopina i Claude’a Debussy’iego. Wszystkie spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem prasy fachowej. Od 2002 pełni funkcję docenta na Wydziale Muzyki Nowej w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru w Zurychu. Jest także docentem gościnnym w Wyższej Szkole Muzycznej w Arnheim.

Marek Dyżewski - studia muzyczne ukończył w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu, Lublinie (Katolicki Uniwersytet Lubelski) oraz w Wiedniu, odbył staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli. Jako eseista muzyczny wypowiada się słowem pisanym, a także w radio i telewizji. Współpracując z Polskim Radiem tworzył dzieła sztuki radiowej, które za ich nowatorski kształt i wybitne walory artystyczne otrzymały szereg nagród i dwukrotnie reprezentowały polską radiofonię na światowym forum sztuki radiowej Prix Italia. Komentował największe odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne. Obsługę komentatorską konkursu Chopinowskiego Rada Programowa Polskiego Radia uznała za wydarzenie antenowe roku. Komentuje koncerty odbywające się w ramach wielu festiwali,koncerty filharmoniczne. Jest autorem poetyzowanych przekładów z łaciny, francuskiego, niemieckiego, hiszpańskiego i włoskiego. Średniowieczny dramat liturgiczny „Ludus Danielis” w jego literackiej adaptacji grany był przez Teatr Wielki w Warszawie – na scenie tego teatru oraz na wielu scenach europejskich. Prowadził gościnne wykłady we wszystkich polskich uczelniach muzycznych, kilku uniwersytetach oraz na towarzyszących ważnym wydarzeniom muzycznych seminariach, konferencjach i warsztatach. Wykładał też w Niemczech, Belgii, Austrii, Rosji, Francji i Hiszpanii. W latach 1990–1994 był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej, która zawdzięcza mu wybudowanie nowej siedziby, wzmocnienie poziomu kadry pedagogicznej, wzbogacenie instrumentarium, rozwinięcie kontaktów międzynarodowych.
Za wybitne dokonania w dziedzinie kultury otrzymał Nagrodę im. św. Brata Alberta.

Alina Kurczewska - dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1997). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.

Powrót