Polmic - FB

concerts

2005 2006 2007 2008 2009
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

NAPÓJ MIŁOSNY - koncepcja scenograficzna przykładowych scen

Wioska rybacka
Akcja opery rozpoczyna się w wiosce – we wrocławskiej inscenizacji będzie to wioska rybacka. Wieśniacy stojący po kostki w wodzie, sadzą ryż i roślinę papirusu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej techniki teatralnej, połączenie światła z efektownymi środkami multimedialnymi, wykorzystanie projekcji filmowych – sieci rybackie będą układać się w różnorodne struktury, tworząc przepiękną, magiczną atmosferę. Pośrodku stawu będzie znajdowała się muszla – żagiel, nawiązująca do tradycji klasycystycznych teatrów na wodzie. Muszla ta będzie półprzezroczysta. Często będzie zmieniała położenie i kolory, tworząc za każdym razem inne tło do kolejnych scen. Muszla będzie także wykorzystana jako ekran do projekcji filmowych.

Przybycie Dulcamary
Wraz z pojawieniem się Dulcamary – sprzedawcy snów – świat realistyczny zamienia się w niezwykle widowiskowy świat baśni. Wejście Dulcamary jest jednym z ważniejszych momentów opery – zarówno w sferze muzycznej jak i dramaturgicznej. Kompozytor zostawił dużą przestrzeń muzyczną dla realizatorów – Dulcamaro zazwyczaj przyjeżdżał konno, powozem, statkiem albo też samochodem. We wrocławskiej inscenizacji „Napoju miłosnego” Dulcamara przybędzie balonem, który przyleci nad Pergolę znad Hali Ludowej. Na koszu przypiętym do balonu wywieszone będą reklamy jego cudownych leków i eliksirów, zaś lecąc nad publicznością Dulcamara będzie wyrzucał ulotki (zgodnie z librettem opery). Ten sam zabieg zostanie zastosowany podczas reklamowania widowiska: przez kilka dni poprzedzających spektakl premierowy z kosza balonu unoszącego się nad Wrocławiem będą rozrzucane ulotki reklamujące spektakl.

Noc Świętojańska i ogień
We wrocławskiej realizacji „Napoju miłosnego” istotną rolę będzie odgrywał ogień. Zostanie on wykorzystany m.in. w scenie zaślubin Adiny, kiedy to wieśniaczki będą puszczały na wodzie wianki z kwiatów z zapalonymi świecami. Scena ta będzie nawiązaniem do Nocy Świętojańskiej i jej tradycji, które w naturalny sposób łączą się z librettem opery, a dodatkowo są bliskie publiczności – premiera wrocławskiej inscenizacji „Napoju miłosnego” odbędzie się 15 czerwca podczas trwania Karnawału Świętojańskiego. Zaślubiny Adiny kończą się sceną, kiedy całą taflę stawu otacza ognisty krąg, tworząc wielki ślubny wieniec.

Przyjęcie zaręczynowe
Wyjątkowo spektakularną i efektowną sceną będzie przyjęcie zaręczynowe Adiny, odbywające na wodzie i na brzegach stawu. Z tradycji folklorystycznej Bergamo (rodzinnego miasta Donizettiego) reżyser zaczerpnął postaci gigantów, które tańczą w pochodach ulicznych w czasie ważnych świąt miasta. W scenie zaręczyn pojawiają się olbrzymie kukły, które na brzegu wody wykonają dzikie tańce. Kolorowe lampiony rozświetlą sieci rybaków i wodę.

Tratwa samotności
„Una furtiva lacrime” – jedna z najpiękniejszych arii „Napoju miłosnego” – zabrzmi z małej tratwy znajdującej się na wodzie. Struktura spektaklu pozwala na odizolowanie postaci w ich najważniejszych ariach. Intymna atmosfera podkreśli smutek i nieszczęście Nemorino.

Koszary plutonu Belcore
Tymczasem oddział wojska, do którego zaciągnął się Nemorino, rozbija namioty nad brzegiem wody. We wrocławskiej realizacji jest odpowiednia przestrzeń do zbudowania koszar. W czasie przerwy publiczność może zwiedzić koszary, skosztować dań z wojskowej kuchni, degustować napoje.

Back