Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Ostatnie miesiące roku 2009 upłyną Wrocławskiej Orkiestrze Kameralnej Leopoldinum pod hasłem obchodów 30 rocznicy powstania. Z tej okazji Jubilaci zaprezentują trzy koncerty. Dnia 18 października 2009 roku o godzinie 18:00 pod dyrekcją Ernsta Kovacica orkiestra wystąpi w sali Filharmonii Wrocławskiej, gdzie wykona kompozycje Villa-Lobosa, Honeggera i Dvoraka. Wielu dawnych muzyków orkiestry przyjęło zaproszenie na ten koncert, a także na następne. Dnia 15 listopada 2009 roku o godzinie 18:00 w Auli Leopoldyńskiej koncertmistrz zespołu Zbigniew Szufłat poprowadzi koncert, którego gośćmi będą: Krzysztof Jakowicz oraz muzycy, którzy wiele lat swojej pracy zawodowej przeznaczyli na współpracę z Leopoldinum – Tadeusz Górny i Tadeusz Zathey. W programie znajdą się kompozycje Telemanna, Bacha, Griega, Rossiniego, Ginastery i Czajkowskiego. Ostatni, jubileuszowy koncert będzie miał miejsce w dniu 13 grudnia 2009 roku o godzinie 18:00 ponownie w sali Filharmonii Wrocławskiej, a poprowadzi go szef zespołu Ernst Kovacic, który tym razem wystąpi także jako solista w koncercie skrzypcowym Mozarta. Pozostały program tego wieczoru wypelnią dwie symfonie Haydna – Londyńska i Paryska – na zakończenie obchodzonego na całym świecie Roku Haydna.


W niedzielę, 18 października 2009 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, podczas pierwszego w nowym sezonie poranku, zaprezentuje dzieła Heitora Villi-Lobosa. Okazją do przedstawienia twórczości brazylijskiego kompozytora jest mijająca w listopadzie 50. rocznica jego śmierci. W programie znajdą się fragmenty słynnego cyklu Bachianas brasileiras – w całości suita nr 4 i 5 oraz fragmenty suity nr 2 i 7, dla powstania którego inspiracją była muzyka Jana Sebastiana Bacha oraz brazylijski folklor. Całość poprowadzi i opatrzy komentarzem José Maria Florêncio – dyrygent brazylijski, od przeszło 20 lat mieszkający w Polsce. W solowej partii sopranu wystąpi Anna Mikołajczyk. Poranek odbędzie się w siedzibie NOSPR (plac Sejmu Śląskiego 2) w Katowicach.


Dnia 20 października 2009 roku o godz. 19 na scenie Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie spektakl, na który złożą się dwie jednoaktowe opery – Jutro Tadeusza Bairda i Kolonia karna Joanny Bruzdowicz. Inspiracją dla obu dzieł była literatura z „najwyższej półki” – Josepha Conrada (Jutro) i Franza Kafki (Kolonia karna), a przede wszystkim temat o wartościach uniwersalnych i wiecznie aktualnych.

Jutro Tadeusza Bairda to prawdziwe wydarzenie na wrocławskiej scenie operowej. Historia mająca elementy zarówno antycznego dramatu, jak i biblijnej przypowieści, wciąż jest aktualną opowieścią o sile iluzji i realistycznej konfrontacji marzeń z rzeczywistością. Reżyser spektaklu – Ewelina Pietrowiak - rozegrała Jutro w małej przestrzeni, skromnych dekoracjach, oszczędnych gestach. Spektakl zachwyca jednak bogactwem pomysłów inscenizacyjnych, różnorodnością barw, a przede wszystkim napięciem dramaturgicznym. W toku narracji zostaje wydobyta oniryczna, niepokojąca, niezwykle oryginalna muzyka Bairda.

Kolonia karna to dosłowny obraz wypaczania zasad wymiaru sprawiedliwości. Reżyser, Marek Weiss, stworzył doskonały spektakl o wciąż aktualnych problemach nadużywania władzy, ofiarach systemu i ich katach. Mówi przede wszystkim o obłudzie - kiedy w imię ochrony praw człowieka i pokoju na świecie mocarstwo wypowiada nową wojnę. Muzyka Bruzdowicz wzmacnia pełną napięcia i grozy atmosferę.


Dnia 21 października 2009 roku o godz. 19.30 na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie usłyszymy wirtuoza skrzypiec Joshuę Bella (na zdjęciu), grającego muzykę Johannesa Brahmsa (Koncert skrzypcowy D-dur op.77) na legendarnych skrzypcach Stradivarius, niegdyś należącym do wielkiego skrzypka Bronisława Hubermana. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Gabriela Chmury.

Dochód z koncertu przeznaczony jest na wsparcie budowy wystawy głównej Muzeum Historii Żydów Polskich.


Koncert Zygmuntowi Noskowskiemu w 100. rocznicę śmierci odbędzie się 22 października 2009 roku o godz. 19.00 w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego w Pałacu Szustra w Warszawie (ul. Morskie Oko 2). Wystąpi zespół Camerata Vistula: Andrzej Gębski –skrzypce, Wojciech Proniewicz –skrzypce, Grzegorz Chmielewski –altówka, Andrzej Wróbel -wiolonczela i Elżbieta Piwkowska – wiolonczela. W programie koncertu znajdą się kompozycje Noskowskiego i Maliszewskiego. Koncertowi towarzyszy pokaz rękopisów Zygmunta Noskowskiego.


W związku z przypadającą w 2009 roku 100. rocznicą śmierci Zygmunta Noskowskiego i 70. rocznicą śmierci Witolda Maliszewskiego Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. St. Moniuszki zaprasza na uroczysty koncert, który odbędzie się 22 października (czwartek) 2009 roku o godz.19.00 w pałacu Szustra (ul.Morskie Oko 2). W jego programie znajdą się kompozycje: Zygmunta Noskowskiego - I Kwartet smyczkowy d-moll op.9 i Witolda Maliszewskiego - Kwintet smyczkowy d-moll op.3. Wystąpi Camerata Vistula w składzie: Andrzej Gębski – skrzypce, Wojciech Proniewicz – skrzypce, Grzegorz Chmielewski – altówka, Elżbieta Piwkowska – wiolonczela i Andrzej Wróbel – wiolonczela. Koncertowi towarzyszyć będzie pokaz rękopisów Zygmunta Noskowskiego.


Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie zaprasza do uczestnictwa w jednym z ważniejszych projektów obecnego sezonu artystycznego, jakim będzie multimedialny program Świat Mistrza Beksińskiego. W ramach projektu odbędą się koncerty oratoryjne z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego (w piątek 23 października 2009 roku o godz. 19.00 i w sobotę 24 października 2009 roku o godz. 18.00), koncert kameralny kwartetu Art Deco (w niedzielę 25 października 2009 roku o godz. 12.00) oraz koncerty z cyklu Musica - ars amanda (w poniedziałek 26 października 2009 roku o godz. 16.00 i 18.00). Koncertom towarzyszyć będzie niecodzienna wystawa retrospektywna prezentująca obrazy zmarłego tragicznie w 2005 roku wybitnego polskiego malarza - Zdzisława Beksińskiego. Prace te obejrzeć będzie można zarówno w Sali Złotej Filharmonii, jak i w Sali Koncertowej w ramach projekcji podczas koncertów oratoryjnych. Wizyjność i mroczna tajemniczość twórczości Beksińskiego, która bardziej odwołuje się do sfery psychologicznej, niż intelektualnej, nabierze dodatkowych walorów poprzez kontekst muzyki, która stanowiła inspirację dla malarza i jaką usłyszymy w trakcie obu koncertów oratoryjnych - Requiem Alfreda Schnittke oraz Adagio z X Symfonii Gustawa Mahlera.

Projekt powstaje w kooperacji z Fundacją Beksiński oraz Muzeum Historycznym w Sanoku – dysponentem większości przekazanego przez samego artystę dorobku malarskiego. Zwieńczeniem czterodniowej wystawy w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej będą koncerty skierowane do młodzieży, zorganizowane w ramach cyklu Musica - ars amanda, podczas których w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Francesco Bottigliero zabrzmią utwory Albinoniego, Barbera, Vivaldiego i Schnittkego.


Niekonwencjonalny, krnąbrny, odkrywczy – takimi przymiotami można w skrócie określić festiwal Unsound, który od 2002 roku konsekwentnie prezentuje najciekawszych artystów działających na polu muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Wykonawcy zapraszani na kolejne edycje Unsound to wytyczający nowe ścieżki muzyczni nonkonformiści. Ich ambitne błądzenie po krainie dźwięków przynosi zdumiewające efekty...

Punktem kulminacyjnym tegorocznego festiwalu będzie koncert Biosphere (na zdjęciu). Za pseudonimem Biosphere kryje się 47-letni Norweg Geir Jenssen. Jego tajemnicze, jedyne w swoim rodzaju „kosmiczne” brzmienia często określane są mianem „ambient polarny” (Jenssen urodził się i tworzy w norweskim Tromsø, 350 km za kołem podbiegunowym). Artysta konsekwentnie obraca się w kręgu własnego dźwiękowego uniwersum, na które składają się refleksyjne, głębokie konstrukcje dźwiękowe. Muzyce Biosphere towarzyszyć będą wizualizacje. Podczas tego samego koncertu usłyszymy kolejną legendę sceny ambient – amerykański Stars Of The Lid. Postklasyczne inspiracje zespołu podkreśli towarzystwo oktetu smyczkowego Sinfonietty Cracovii.

Koncert odbędzie się 23 października 2009 roku o godz. 20.00 w Kościele św. Katarzyny w Krakowie-Kazimierzu (wejście od ul. Skałecznej).


Filharmonia Wrocławska zaprasza na koncerty muzyki współczesnej, które odbędą się w dniach 23 października 2009 roku (piątek) o godz. 19.00 (sala koncertowa Filharmonii) i 24 października (sobota) o godz. 18.00 (Aula Leopoldyńska). Wystąpią uznani, młodzi artyści - wiolonczelista Rafał Kwiatkowski (laureat Paszportu „Polityki”) oraz dyrygenci Michał Dworzyński i Jacek Rogala. Program koncertów wypełnią utwory kompozytorów, zaliczanych do najwybitniejszych przedstawicieli młodego pokolenia, jak również wybrane dzieła z repertuaru światowego. W piątek usłyszymy kompozycję Weroniki RatusińskiejSymfonię na wielką orkiestrę symfoniczną oraz D. Szostakowicza - Koncert wiolonczelowy nr 2 op. 126 i J. Sibeliusa – Symfonię nr 2 D-dur op. 43, a w sobotę – utwory sześciu kompozytorów: Pauliny Załubskej – Verbera, Mateusza Ryczka – Fugę sprzed stu laty, Aleksandra NowakaOkrzyk ciszy, Mateusza Fandri – Arabeskę, Ryszarda BukowskiegoSerenadę na orkiestrę smyczkową i R. Stivriny – In The Old Sinagoga.

Koncerty organizowane są w ramach IX Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego.


Dnia 24 października 2009 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na kolejne przedstawienie transmitowane z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku – Aїdę Giuseppe Verdiego. W tytułowej roli wystąpi Violeta Urmana, jako Amneris - Dolora Zajick, jako Radamès - Johan Botha, a w roli Amonasra - Carlo Guelfi. Reżyseria - Sonja Frisell, kierownictwo artystyczne - Daniele Gatti.

Opera, której akcja przenosi widzów do starożytnego Egiptu, jest jednocześnie chwytającą za serce historią miłosną i epickim dramatem, budzącym podziw pełnymi rozmachu i przepychu scenami zbiorowymi. Napisana z okazji otwarcia Kanału Sueskiego Aïda należy do najsłynniejszych oper Verdiego, nie tylko dzięki marszowi tryumfalnemu z II aktu. Bohaterowie tej love story to wzięta do niewoli etiopska księżniczka Aïda, jej rywalka, córka faraona – Amneris i wódz egipskich wojsk – Radamès.


Premiera opery Ernani Giuseppe Verdiego, powstającej w koprodukcji z teatrami w Bilbao (Hiszpania) i Tel Avivie (Izrael), odbędzie się w Teatrze Wielkim w Poznaniu 24 października 2009 roku (kolejne przedstawienia: 25 i 27 października). Spektakl zainauguruje Poznańskie Dni Verdiego. Teatr Wielki w Poznaniu jako pierwszy pokaże tę nową wersję sceniczną, później spektakl wyruszy w tournée. W głównej roli – Ernaniego - wystąpią światowej sławy tenorzy: Emmanuel di Villarosa i Marc Heller. Ponadto Teatr Wielki zaszczycą takie gwiazdy scen operowych, jak: Julia Gertseva, Gweneth Ann Jeffers, Anna Lubańska, Antonello Palombi, Luca Salsi, M. Wade, Marco Vinco i Vittorio Vitelli, a poprowadzą ich tacy dyrygenci jak Roberto Tolomelli, Gabriel Chmura, Eraldo Salmieri czy Mieczysław Nowakowski. Spektakl reżyseruje Michał Znaniecki, dekoracje przygotowuje Luigi Scoglio, kostiumy - Kornelia Piskorek, a kierownictwo muzyczne sprawuje Mieczysław Nowakowski.

Więcej


Stowarzyszenie Artystyczne Horizon zaprasza na charytatywny koncert kameralny, który odbędzie się 24 października 2009 roku o godz. 19.00 w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (przy ul. Gołębiej 24). W programie cykl koncertów skrzypcowych Antonia Vivaldiego Cztery pory roku (Le quattro stagioni). W partii solowej wystąpi skrzypek Piotr Gładki – polski artysta zamieszkały na stałe w Wiedniu, a towarzyszyć mu będzie Horizon Ensemble w składzie: Maciej Czepielowski i Bogusława Ziegelheim (skrzypce), Beata Płoska (altówka), Agata Sanchez Martos (wiolonczela), Michał Skiba (kontrabas), Ewa Jarguz (b.c.). Patronat honorowy nad koncertem objęli: Przewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. dr hab. Jerzy Buzek, J.M. Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Karol Musioł, Wojewoda Śląski Zygmunt Łukaszczyk oraz kierownik Kliniki Kardiochirurgii Dziecięcej Polsko-Amerykańskiego Instytutu Pediatrii w Krakowie – prof. dr hab. Janusz Skalski. Przy okazji koncertu będą zbierane fundusze na rzecz odnowy Kliniki Kardiochirurgii Dziecięcej, w ramach akcji charytatywnej prowadzonej pod hasłem „Dla małych serc”.


W październiku po raz pierwszy w Polsce wystąpi Haydn Trio Eisenstadt - w ramach obchodów 200 rocznicy śmierci Josepha Haydna - dnia 25 października 2009 roku w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie i 27 października 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Zespół wystąpi w składzie: Harald Kosik – fortepian, Verena Stourzh – skrzypce i Hannes Gradwohl – wiolonczela. Koncerty wpisują się w trasę koncertową zespołu z okazji trwającego Roku Haydnowskiego. Projekt ten zakłada nie tylko propagowanie muzyki tego wspaniałego klasyka wiedeńskiego, ale też kompozytorów żyjących współcześnie, którzy stworzyli utwory w oparciu o wspólną ideę "DedicatedToHaydn" - dedykowane Haydnowi, nawiązujące do jego twórczości kompozycje. Podczas koncertów usłyszymy cztery tria skrzypcowe: Trio e-moll Hob. XV 12 i Trio Es-dur Hob. XV 30 Josepha Haydna oraz Trio Es-dur op. 100 D. 929 Franza Schuberta i Trio Dedicated To Haydn 2009 – Haydn Go Seek Williama Bolcoma.

Więcej


Łódzkie Towarzystwo Muzyki Dawnej oraz Kościół Ewangelicko-Augsburski Św. Mateusza zapraszają na koncert Händel – Kantaty włoskie i sonaty, który odbędzie się w niedzielę, 25 października 2009 roku o godz. 17 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Św. Mateusza (ul. Piotrkowska 283) w Łodzi. Wystąpią: Anna Werecka – mezzosopran, Maria Bzowska – sopran, Marek Nahajowski – flet prosty, Olga Maracewicz – flet traverso, Jan Hutek – obój barokowy, Jakub Dębski – skrzypce barokowe, Joanna Piszczorowicz – skrzypce barokowe, Maria Tomala – altówka, Joanna Dzidowska – wiolonczela barokowa i Ewa Rzetecka – klawesyn. W programie utwory Händla: Kantata Pensieri notturni di Fili HWV 134, Sonata h-moll op. 2 nr 1 HWV 386b, Kantata Mi palpita il cor HWV 132, Sonata B-dur op. 2 nr 3 HWV 388 i Kantata Splenda l`alba in oriente HWV 166. Podczas koncertu odbędzie się promocja książki Christophera Hogwooda pt. Händel. Wstęp wolny.


Dnia 25 października 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej zagra orkiestra złożona z laureatów ósmej edycji programu stypendialnego Otwarta Filharmonia Agrafki Muzycznej. Tegoroczny projekt przebiega pod hasłem „Ciało i umysł”. Podczas niedzielnego koncertu 35 stypendystów wykona utwory opracowane w trakcie 12-dniowych warsztatów muzycznych.

Na początek muzycy zaprezentują najwyższej próby klasykę, m.in. Mozarta i Beethovena. Następnie wykonane zostaną specjalnie zaaranżowane na potrzeby koncertu dzieła Marais’a i Couperin’a. Niespodzianką będzie Fryderyk Chopin w trzech egzotycznych odsłonach – bałkańskiej, arabskiej i afrykańskiej - owoc współpracy muzyków polskich oraz wykonawców z innych kontynentów. Dodatkowo młodzi artyści tradycyjnie odegrają utwór skomponowany przez stypendystów razem z wykładowcami podczas zajęć warsztatowych.

Występ w Filharmonii Narodowej jest zwieńczeniem poprzedzających go warsztatów muzycznych. Co roku realizowane są one wokół opracowanego wspólnego wątku – tym razem hasło brzmi „Ciało i umysł”. W tym roku naszym celem jest inspirowanie w dążeniu do pełnej harmonii i integracji między ciałem, psychiką i umysłem – mówi Szabolcs Esztenyi, wybitny pianista, improwizator i pedagog warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, członek rady programowej projektu. – W szkolnictwie muzycznym dominuje kształcenie preferujące perfekcyjność i nieskazitelność wykonania, czyli zajmowanie się głownie aparatem muzycznym. Na inne zajęcia nie ma tam miejsca ani czasu.

Więcej


Premiera opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego odbędzie się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie 30 października 2009 roku o godz. 19.00. Reżyseria - Mariusz Treliński, scenografia - Boris Kudlička, kostiumy - Magdalena Musiał, choreografia - Tomasz Wygoda, dyrygent - Keri-Lynn Wilson.

W interpretacji Mariusza Trelińskiego Borys Godunow jest współczesną opowieścią o mechanizmach władzy. Przedstawienie wyrasta z szekspirowskiej wizji historii, w której pierwsza zbrodnia, popełniona w celu zdobycia władzy nieuchronnie pociąga za sobą kolejne. Serię może przerwać dopiero krwawa detronizacja uzurpatora. Wybrana przez Mariusza Trelińskiego pierwsza wersja partytury nadaje obrazowi dramatyczną czystość, niezmąconą zbędnymi ozdobnikami. Równie klarowna jest też jego inscenizacja, jedna z nielicznych, którym udało się uniknąć jednoznacznego potępienia Godunowa. Okrutny tyran ma u Trelińskiego także ludzkie oblicze - ojca, który pragnie zapewnić własnym dzieciom spokój i szczęście. Monumentalne dzieło mistrza rosyjskiej szkoły narodowej Modesta Musorgskiego w inscenizacji Trelińskiego łączy w sobie emocje nieśmiertelnego piękna muzyki z poruszającą analizą obrazu władcy – niezależną od czasu i miejsca, w których przyszło mu rządzić.

W nowym sezonie Teatr Wielki - Opera Narodowa wznawia cykl Przed premierą. Pierwsze spotkanie Przed premierą Borysa Godunowa odbędzie się 25 października 2009 roku (niedziela) o godz. 17.00. Za kulisami warszawskiej sceny operowej muzykolog Tomasz Cyz poprowadzi rozmowę z reżyserem spektaklu, Mariuszem Trelińskim.


Na pierwszy koncert z nowego cyklu zatytułowanego Filharmonia familijna, zatytułowany Z orkiestrą za pan brat, zaprasza w niedzielę, 25 października 2009 roku o godz. 12.00 Filharmonia Kaliska. Koncert odbędzie się w sali koncertowej WPA UAM im. Profesora Jerzego Rubińskiego w Kaliszu (ul. Nowy Świat 28-30). Wystąpi Katarzyna Wieczorek w roli skrzata Nutka oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Lechosława Nowaka.

Filharmonia familijna to koncerty skierowane do całych rodzin. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i wsłuchując się w głosy melomanów Filharmonia Kaliska postanowiła stworzyć nowy cykl, otwierając swoje drzwi dla całych rodzin. Na filharmonicznej widowni może zasiąść wytrawny koneser muzyki klasycznej z kilkuletnim wnuczkiem, zabiegani rodzice ze swoimi pociechami, ciocia z wujkiem … i każdy, kto chce miło spędzić niedzielne południe. Salę koncertową wypełnią dźwięki przebojów muzyki klasycznej, muzyczne bajki i opowieści, żarty i zagadki. Godzinny koncert stanie się miłym wstępem do rodzinnego, niedzielnego popołudnia.


Koncert symfoniczny w ramach IX Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego odbędzie się w niedzielę, 25 października 2009 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Sudeckiej pod dyrekcją Dariusza Mikulskiego usłyszymy kompozycje Patrona festiwalu - Fresk symfoniczny oraz pięciu innych twórców: P. Boronowicza – Koncert kameralny na orkiestrę symfoniczną, P. Preussera – Try to Praise the Multilated World, R. Czury – Klagegesang op. 1a, A. Kubika – Trzecia łza Wenus i M. Mruza – 24h - Muzyka w trzech częściach na fortepian i orkiestrę symfoniczną. Koncert organizowany jest we współpracy z Akademią Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu i Stowarzyszeniem Artystycznym im. Ryszarda Bukowskiego.


Już po raz drugi Filharmonia Łódzka będzie gospodarzem festiwalu dla młodych pianistów „Premia Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina”. Pięć koncertów, które odbędą się w dniach 26-30 października 2009 roku, daje młodzieży szansę wystąpienia na profesjonalnej estradzie z orkiestrą symfoniczną. Uczniowie szkół i uczelni muzycznych z różnych miast Polski będą mogli dzięki temu nabyć estradowej ogłady i uczyć się walczyć z tremą bez ogromnej presji, jaka towarzyszy zmaganiom na konkursach.

Formuła ,,Premii” eliminuje niezdrową rywalizację, towarzyszącą często konkursom. Daje możliwość swobodnego muzykowania i jednocześnie stwarza warunki, które sprzyjają ukazaniu pełni możliwości każdego z wykonawców – podkreśla pianistka i pedagog Olga Rusina, pomysłodawczyni festiwalu. – Nie wystarczy talent odkryć, jak to bywa na konkursach, należy konsekwientnie tworzyć uczniom i studentom warunki dla dalszego artystycznego rozwoju.

Podczas drugiej edycji festiwalu wystąpi 15 solistów (najmłodsi mają 11 i 12 lat) i trzy zespoły kameralne. Młodym pianistom będzie towarzyszyć Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Wojciecha Rodka oraz Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu pod batutą Artura Wróbla. Usłyszymy głównie muzykę romantyczną, m.in. utwory Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta, Edwarda Griega, Camila Saint-Saënsa, Siergieja Rachmaninowa, Francisa Poulenca. Jeden z koncertów odbędzie się w Sali Lustrzanej Muzeum Historii Miasta Łodzi, pozostałe – w salach koncertowej i kameralnej Filharmonii Łódzkiej.

Koncerty zostaną zarejestrowane i wydane na płytach CD oraz transmitowane przez internet. Na widowni zasiądą zaproszeni przez organizatorów wybitni dyrygenci, dyrektorzy filharmonii i krytycy muzyczni.


Jedna z najbardziej makabrycznych historii starotestamentowych w posłużyła jako libretto do oratorium Debora Haendla. Jest to wyjątkowo efektowne dzieło wykorzystujące podwójny chór i dużą obsadę instrumentów dętych. Dnia 27 października 2009 roku o godz. 19.30 w PWST w Krakowie (ul. Straszewskiego 22) w wykonaniu Capelli Cracoviensis zabrzmi na historycznych instrumentach i w sali teatralnej, czyli warunkach akustycznych zgodnych z oryginalną praktyką wykonawczą. W roli Baraka wystąpi zjawiskowy Syryjczyk Razek-François Bitar, partię Debory zaśpiewa Katarzyna Oleś-Blacha. Całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.


Najsłynniejsze Requiem wszech czasów – Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta, w uwielbianej przez publiczność, pełnej niebywałej energii, emocjonalnej interpretacji profesora Stefana Stuligrosza i jego Poznańskich Słowików, a także artystów: Marzeny Michałowskiej – sopran, Mai Urbanek-Jaworowicz – mezzosopran, Tomasza Krzysicy – tenor i Jarosława Bręka – bas oraz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, zabrzmi dwukrotnie w Poznaniu – w czwartek, 29 października 2009 roku o godz. 19 w Auli Uniwersyteckiej w koncercie Zmarłym Śpiewakom i Filharmonikom oraz w piątek, 30 października 2009 roku o godz. 18 w Kościele p.w. Wszystkich Świętych (ul. Grobla 1) podczas Mszy Św. za Zmarłych Śpiewaków Chóru i Filharmoników Poznańskich. Oba koncerty wieńczą jubileusz 70-lecia pracy artystycznej Stefana Stuligrosza.


Opera Wrocławska zaprasza 29 października 2009 roku o godz. 19.00 na przedstawienie Król Roger Karola Szymanowskiego. Spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną wizją upadku wartości moralnych. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej tej inscenizacji, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone, co podkreśla uniwersalne przesłanie utworu. Oryginalna muzyka Szymanowskiego, pełna dysonujących współbrzmień i niespotykanej ekspresji, stanowi o wyjątkowości dzieła.


Premiera opery Ariadna na Naxos Richarda Straussa odbędzie się w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku w dniach 30 i 31 października 2009 roku o godz. 19.00. Kierownictwo muzyczne - Jose Maria Florencio, reżyseria i inscenizacja - Marek Weiss, scenografia - Hanna Szymczak.

Ariadna na Naxos to jedna z najtrudniejszych do wystawienia oper w historii całego gatunku. Jej akcja dzieje się w domu najbogatszego człowieka Wiednia, ale może to także być bogacz z Moskwy, Londynu czy Gdańska. To metaforyczna postać właściciela nas - artystów. Płaci, wymaga i chce decydować o zawartości naszych dzieł sztuki.


W piątek, 30 października 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert oratoryjny, podczas którego wykonane zostanie Requiem Andrew Lloyda Webbera - kompozytora, znanego na całym świecie dzięki skomponowanym przez siebie musicalom: Jesus Christ Superstar (1970), Evita (1976), Cats (Koty, 1981 - grane na Broadwayu nieprzerwanie przez 20 lat), The Phantom of the Opera (Upiór w operze, 1986; grany na Broadwayu przez 23 lata), Aspects of Love (1989), Sunset Boulevard (1993). Webber uhonorowany został wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. otrzymał 7 nagród Tony Awards, 3 Grammy Awards, Oscara (1996) i Nagrodę Golden Globes (1997). W uznaniu zasług Królowa Elżbieta II nadała mu w 1992 roku szlachecki tytuł Sir, a pięć lat później został podniesiony do godności dożywotniego para jako Baron Lloyd-Webber z Sydmonton (od nazwy letniej posiadłości kompozytora). Od dwóch dekad przewodzi ponadto w rankingach najbogatszych brytyjskich obywateli.

W twórczości Andrew Lloyd Webbera - jednego z najbardziej komercyjnych kompozytorów naszych czasów – Requiem należy do dzieł wyjątkowych. Dedykowana pamięci jego ojca „najbardziej osobista z wszystkich kompozycji” – jak wyznał Webber, miała swoje prawykonanie 24 lutego 1985 roku w Kościele św. Tomasza w Nowym Yorku. Wykonawcami partii solowych byli: Placido Domingo, Sarah Brightman i sopran chłopięcy - Paul Miles-Kingston. Całością dyrygował Lorin Maazel. Respektując liturgiczny tekst łaciński Requiem zostało podzielone przez kompozytora na dziewięć wyraźnie zaznaczonych części, lecz w miejsce Agnus Dei wprowadzone zostały słowa motetu Pie Jesu. Msza żałobna tak, jak u Verdiego została odczytana na sposób teatralno-dramaturgiczny. Ludzka podróż od śmierci cielesnej do wiecznego życia duszy przedstawiona została w serii wyrazistych obrazów muzycznych, spojonych za pomocą nadrzędnego tematu-motywu, którym kompozytor rozpoczyna i kończy utwór. W ostatecznym przesłaniu Webber podąża śladami Requiem Faurego: daje nadzieję i pociesza przywołując błogość wiecznego spokoju. Zmierzając się z bogatą tradycją muzyczną Andrew Lloyd Webber udowodnił, że pomimo ugruntowanej już pozycji najwybitniejszego musicalowego pop-kompozytora drugiej połowy XX wieku, potrafi on także komponować tzw. muzykę „poważną”, odowołującą się zarówno do angielskiej tradycji chóralnej, jak i wcześniejszych umuzycznień mszy żałobnej. Jednocześnie jest to nadal muzyka zachowująca swą rockową tożsamość.

W krakowskiej Filharmonii Requiem Webbera wykonają Chór i Orkiestra Filharmonii pod batutą włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego, w partiach solowych usłyszymy Joannę Woś – sopran, Iaina Patona – tenor oraz Freddiego Benedicta - sopran chłopięcy.