Polmic - FB

calendar of events

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W piątek, 20 marca 2009 roku o godz. 19.00 w biuro/galerii w Otwocku (ul. Poniatowskiego 7) odbędzie się spotkanie z twórczością wybitnego artysty Eugeniusza Rudnika. Rozpocznie je pokaz filmu Bolka Błaszczyka o Rudniku pt. Gieniu ratuj! Następnie pokazane zostaną dwa filmy udźwiękowione przez Kompozytora. Druga część spotkania będzie miała unikalny charakter - wszyscy chętni zostaną zaproszeni do specjalnie przygotowanego i wytłumionego pomieszczenia, w którym odbędzie się nietypowe słuchowisko. Będzie to godzinna podróż do świata przedziwnych dźwięków Rudnika. By ułatwić muzyczny trip zapewniona zostanie kompletna ciemność oraz… maty do leżakowania.

Eugeniusz Rudnik jest pierwszym w Polsce realizatorem muzyki elektroakustycznej i współtwórcą tzw. polskiej szkoły muzyki elektroakustycznej, autorem innowacyjnych rozwiązań przestrzennej projekcji dźwięku, kompozytorem Skalarów (1966), jednego z pierwszych w świecie utworów poliwersjonalnych na taśmę oraz pierwszego polskiego utworu kwadrofonicznego Vox humana (1968) zrealizowanego w Studio WDR w Kolonii. Swą pracą zdefiniował i uprawomocnił rolę realizatora dźwięku jako współtwórcy muzycznego dzieła elektroakustycznego.


Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie zaprasza w sobotę, 21 marca 2009 roku o godz. 17.00 (Sala Młynarskiego) na koncert Izabelli Kłosińskiej (sopran, na zdjęciu). Artystka wystąpi wspólnie z Małgorzatą Pańko (mezzosopran) i Marcinem Koziełem (fortepian). W programie wieczoru znajdą się piosenki kabaretowe Bohuslava Martinů, Benjamina Brittena i Arnolda Schönberga.


Amina, choć jest narzeczoną Elwina, pojawia się nocą w pokoju hrabiego Rudolfa. Czyż to nie powód do zerwania zaręczyn? Nie, jeśli wiemy, że dziewczyna jest... lunatyczką.

Operę Vincenza Belliniego pod tym można będzie obejrzeć w Filharmonii Łódzkiej w sobotę, 21 marca 2009 roku o godzinie 18.00 dzięki transmisjom z nowojorskiej Metropolitan Opera. W roli tytułowej wystąpi Natalie Dessay, w postać Elwina wcieli się Juan Diego Flórez. Dyryguje Evelino Pido, a reżyserką spektaklu jest Mary Zimmerman.


Podwójny spektakl operowy złożony z dzieł - Hagith Karola Szymanowskiego i Ester Prasquala (czyli Tomasza Praszczałka) – wystawiony zostanie w niedzielę, 22 marca 2009 roku o godz. 17:00 na scenie Opery Wrocławskiej.

Hagith K. Szymanowskiego polskie teatry nie wystawiały od 40 lat, a premiera Ester Prasquala w Operze Wrocławskiej była jednocześnie światowym prawykonaniem (22 lutego 2006). Libretta obu utworów inspirowały motywy biblijne. Ważnym wątkiem je łączącym jest dramat kobiety uwikłanej w historię. Hagith ma przywrócić władcy opuszczające go z wiekiem siły i oddać za niego życie, Ester – ocalić od zagłady swój naród. Michał Znaniecki (inscenizacja i reżyseria) znalazł dla tych dzieł interesujący pomysł inscenizacyjny, który imponuje w wymiarze plastycznym.


W niedzielę, 22 marca 2009 roku o godz. 18.00 w sali Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu wystąpi Junges Klangforum Mitte Europa (na zdjęciu), międzynarodowa orkiestra, zrzeszająca młodych muzyków z Polski, Niemiec i Czech. Celem przyświecającym ich działalności jest podtrzymywanie sąsiedzkich więzi oraz pielęgnowanie wspólnych tradycji. Jak sami mówią, siłą muzyki chcą wzmacniać interkulturowy dialog, tolerancję i społeczną przyjaźń. Orkiestra pod batutą Christopha Altstaedta zagra dzieła kompozytorów czeskich, niemieckich i polskich – Mendelssohna (Uwerturę z "Die schöne Melusine"), Smetany (Suitę z opery "Sprzedana narzeczona") i Karłowicza (poemat symfoniczny "Powracajace fale" op.9). Warto podkreślić, że na koncercie odbędzie się również prawykonanie utworu młodego kompozytora niemieckiego, Johannesa Fischera - Koncertu na perkusję i orkiestrę “Traumspur”.


We wtorek, 24 marca 2009 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej wystawiona zostanie opera Król Roger Karola Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne - Ewa Michnik, inscenizacja i reżyseria - Mariusz Treliński, dekoracje - Boris Kudlička, kostiumy - Wojciech Dziedzic, choreografia - Emil Wesołowski.

Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną historią upadku człowieka. Akcja została umieszczona w dzisiejszych realiach, choć jej czas i miejsce pozostają nieokreślone. Muzyka, daleka od szablonów, pełna dysonansów, a zarazem o niespotykanej ekspresji, stanowi o szczególności i odrębności dzieła Szymanowskiego.


Nadzwyczajny koncert z udziałem znakomitego polskiego pianisty - Piotra Anderszewskiego  odbędzie w Filharmonii Krakowskiej dnia 24 marca 2009 roku o godz. 19.00. Artyście towarzyszyć będzie Szkocka Orkiestra Kameralna. W programie jedynego krakowskiego koncertu usłyszymy utwory Johanna Christiana Bacha oraz m.in. dwa koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusza Mozarta (B-dur KV 456 i c-moll KV 491).

Piotr Anderszewski uznawany jest obecnie za jednego z najbardziej ekscytujących instrumentalistów, cenionego za intensywność i oryginalność swoich interpretacji. Laureat Gilmore Artist Award, Nagrody im. Szymanowskiego za własną interpretację utworów tego kompozytora, zdobywca Classic FM Gramophone Award’ 2006, Paszportu Polityki i Fryderyka’ 96.


„Phonos ek Mechanes” to zwrot z języka greckiego oznaczający „dźwięk z maszyny”. Zespół o tej nazwie powstał w 2007 roku z inicjatywy trzech wrocławskich kompozytorów i wykonawców muzyki elektroakustycznej: Cezarego Duchnowskiego, Pawła Hendricha i Sławomira Kupczaka. Zadebiutował w tym samym roku na festiwalu „Audio Art” w Warszawie. Nazwa zespołu odzwierciedla sposób, w jaki artyści tworzą muzykę: grają głównie na typowych instrumentach, takich jak fortepian, gitara elektryczna i skrzypce elektryczne, często preparowanych i strojonych mikrotonowo. Dźwięki wydobyte z tych instrumentów nie są bezpośrednio słyszalne przez odbiorców: trafiają do komputerów, w których w czasie rzeczywistym odbywają się liczne przekształcenia sygnału. Instrument staje się więc kontrolerem, a komputer – instrumentem, tytułową „maszyną”. Zespół tworzy muzykę, korzystając z własnych programów komputerowych, dzięki którym przekształcany jest każdy parametr dźwięku – wysokość, natężenie, czas trwania, barwa. Co więcej, dźwięki nieustannie przemieszczają się między głośnikami, tworząc wielowymiarową przestrzeń wokół słuchacza.

Muzycy „Phonos ek Mechanes” we wtorek, 24 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej przedstawią autorski program w ramach cyklu muzyki współczesnej „contem.ucha”.


Isobe Mieko i jej tradycyjny japoński zespół muzyczno-taneczny wystąpią gościnnie dwukrotnie w dniach 26 i 27 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Młynarskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Wydarzenie organizowane jest w 90-lecie ustanowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Japonią i Polską.

Isobe Mieko (na zdjęciu) jest znakomitą instrumentalistką - wirtuoz koto. Grę na tradycyjnych instrumentach studiowała u prof. Yamakawy Yosiko, znanej w Japonii specjalistki gry na koto. W 1972 roku otrzymała dyplom profesora. W 1985 roku utworzyła Stowarzyszenie Kineikai, którego założeniem było nauczanie gry na koto. Wielokrotnie uświetniała swoimi występami odbywające się regularnie w Japonii koncerty muzyki tradycyjnej. Stale koncertuje w kraju, odbywa tournée zagraniczne oraz wykłada wiedzę o koto i uczy gry na tym instrumencie w Hamamatsu i Ryuomachi. Jest to jej drugi występ w warszawskim Teatrze (pierwszy odbył się w 2004 roku).


W czwartek, 26 marca 2009 roku o godz. 18.00 w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego odbędzie się koncert w 200 rocznicę śmierci Josepha Haydna. Wystąpią pianiści: Akiko Hoshina, Mari Hoshino, Kanako Okabe, Satomi Sugino i Man Li-Szczepańska. Opieka artystyczna: prof. Kazimierz Gierżod.


Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie, Muzeum Teatralne oraz Oficyna Wydawnicza „Impuls” zapraszają na promocję książki Małgorzaty Komorowskiej Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918-1939. Odbędzie się ona w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie w dniu 26 marca 2009 roku o godzinie 17.00.

Publikacja przedstawia dzieje scen operowych i operetkowych w Polsce okresu międzywojennego: w Warszawie, Poznaniu i Lwowie, a także w Katowicach, Wilnie i Toruniu oraz sezonowych przedstawień muzycznych w Krakowie, w Bydgoszczy, Grudziądzu, Lublinie, Łodzi i Zakopanem. Ich historia została zarysowana w powiązaniu z wydarzeniami politycznymi, warunkami ekonomicznymi i przemianami społeczno-kulturowymi, w tym z rozwojem filmu, radia i fonografii. Odrębny rozdział poświęcono problematyce inscenizacji, bowiem sceny Warszawy, Poznania, Lwowa i Wilna wytworzyły charakterystyczny styl przedstawień operowych, operetkowe zaś odznaczały się wielką barwnością wystawy. Wiele miejsca zajęło też opisanie nowych, skomponowanych wówczas i wystawionych dzieł scenicznych: 31 oper i opero-baletów, 10 baletów i 22 operetek. Stworzyli je tacy kompozytorzy, jak Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Tadeusz Joteyko, Mieczysław Sołtys, Feliks Nowowiejski, Bolesław Wallek-Walewski, Jerzy Lawina-Świętochowski, i tacy autorzy jak Marian Hemar, Julian Tuwim, Emil Zegadłowicz, i inni. Publikację wzbogaca obszerny zestaw ilustracji - w książce zamieszczono blisko 100 archiwalnych fotografii, reprodukcji afiszów i projektów scenograficznych oraz różnych teatraliów, w większości po wojnie nie publikowanych. Książka o charakterze faktograficznym napisana jest przystępnie i przeznaczona dla wszystkich zainteresowanych ojczystą historią, operą i teatrem.


Młody polski zespół - Apollon Musagete Quartett, laureat I nagrody oraz trzech nagród specjalnych zdobytych podczas 57. edycji Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium - wystąpi na koncertach 26 marca 2009 roku o godzinie 19.00 w nowej sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach i 29 marca 2009 roku o godzinie 12.00 w sali koncertowej mieszczącej się w filii Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, inaugurując nowy cykl koncertowy Śląskiego Towarzystwa Muzycznego pt. HAYDN 2.0, zorganizowany z okazji 200. rocznicy śmierci Józefa Haydna.

Będzie to pierwszy występ w Polsce młodego kwartetu studiującego obecnie w Wiedniu, od czasu wygrania w listopadzie 2008 roku tego prestiżowego konkursu dla kwartetów smyczkowych, otwierającego przed wykonawcami drzwi największych sal koncertowych świata. Apollon Musagete w składzie: Paweł Zalejski – skrzypce, Bartosz Zachłod – skrzypce, Piotr Szumieł – altówka i Piotr Skweres – wiolonczela wykona program, na który złożą się trzy kwartety smyczkowe: Kwartet smyczkowy D-dur op. 71 nr 2 J. Haydna, Kwartet smyczkowy W. Lutosławskiego i Kwartet smyczkowy a-moll op.51 nr 2 J. Brahmsa.

Śląskie Towarzystwo Muzyczne organizuje co roku ponad 60 koncertów kameralnych. Po dużym sukcesie i uznaniu jakim cieszył się wśród publiczności w ubiegłym sezonie cykl koncertowy "Nie dla Elizy", zorganizowany z okazji 180. rocznicy śmierci Beethovena, proponuje tym razem melomanom spojrzenie w ramach projektu HAYDN 2.0 na twórczość pierwszego klasyka wiedeńskiego również przez pryzmat dziel klasyków XX wieku. W pierwszej odsłonie cyklu trwającej od marca do czerwca 2009 obok kwartetu Apollon Musagete udział wezmą: Kwartet Śląski i Kwartet Akademos. Część z koncertów cyklu HAYDN 2.0 prezentowanych w ostatnie niedziele miesiąca w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu będzie powtarzana m.in. w Katowicach, Raciborzu, Będzinie, i innych miastach Śląska.


Oratorium Christus am Oelberge (Chrystus na Górze Oliwnej) Ludwiga van Beethovena zabrzmi w czwartek, 26 marca 2009 roku o godz. 19.30 w Kościele św. Katarzyny w Krakowie (wejście od ul. Skałecznej). Wystąpią: Martina Ruping – sopran, Przemysław Borys – tenor, Marcin Wolak – bas i Capella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa.


W dniach 27 i 28 marca 2009 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się dwa koncerty muzyki rosyjskiej objęte honorowym patronatem Konsula Generalnego Federacji Rosyjskiej w Krakowie - Aleksandra Jegorowa. Ideą nadrzędną projektu jest prezentacja twórczości wybitnego kompozytora i pianisty rosyjskiego - Siergieja Wasiljewicza Rachmaninowa. W programie koncertów znalazł się II Koncert fortepianowy c-moll op.18, który wykona pianista okrzyknięty mianem współczesnego Horovitza - Aleksander Gawryluk (na zdjęciu) oraz Symfonia chóralna Dzwony op. 35. W wykonaniu tego niezwykłego dzieła uczestniczyć będą podopieczni Walerija Giergijewa - śpiewacy z Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga oraz chór i orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego.


Trzecia edycja Festiwalu Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza odbędzie się w Katowicach w dniach 27-29 marca 2009 roku.

Podczas trzech dni festiwalowych prawykonane lub po raz pierwszy w Polsce zaprezentowane (kompozycja Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa oraz Tadeusza Wieleckiego) zostaną utwory napisane po roku 2002 - niezwykle różnorodne pod względem gatunku i formy. Ich autorzy to liczna reprezentacja polskich kompozytorów wszystkich pokoleń, w tym najmłodszego. Program siedmiu koncertów wypełnią kompozycje w wykonaniu orkiestr NOSPR, AUKSO oraz zespołów Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Jarek Śmietana Kwintet oraz Leszek Kułakowski Ensemble Piccolo. Koncerty NOSPR poprowadzą Michał Klauza, Szymon Bywalec oraz Jacek Rogala.

Read more


Dnia 27 marca 2009 roku w wybranych kinach sieci Cinema City rozpocznie się cykl CINEMAESTRO czyli projekcje najsłynniejszych na świecie oper i baletów, jak: Carmen, Śpiąca Królewna, Don Giovanni, Romeo i Julia oraz Wesele Figara zarejestrowanych na żywo w Royal Opera House w Londynie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Bogusław Kaczyński.

Pasjonaci opery i baletu będą mogli obejrzeć najbardziej wysmakowane widowiska operowe bez konieczności wyjazdu do Londynu. Zarejestrowane na żywo w Royal Opera House widowiska będą prezentowane na wielkim ekranie w kinach Cinema City Arkadia, Mokotów, Łódź Manufaktura, Kraków Kazimierz, Bydgoszcz, Gdańsk Krewetka i Poznań Plaza. Cykl CINEMAESTRO rozpocznie Carmen George’a Bizeta w reżyserii Francesci Zambello (2006). W partii tytułowej zobaczymy włoską sopranistkę Annę Caterinę Antonacci, a jako Don José zaprezentuje się niezwykle ostatnio popularny niemiecki tenor Jonas Kaufmann. Ciekawostką w obsadzie jest świetny włoski baryton Ildebrando D’Arcangelo, który będzie kreował rolę torreadora Escamilla. Jedną z największych rewelacji tego spektaklu jest niewątpliwie obecność przy pulpicie włoskiego dyrygenta Antonia Pappano, dyrektora muzycznego londyńskiej sceny. Pod jego batutą orkiestra ROH Covent Garden zagrała olśniewająco, oddając całe piękno i koloryt muzyki Bizeta.

Opery są prezentowane w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.

Read more


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert polskich pieśni wielkopostnych (i nie tylko) w wykonaniu Marii Pomianowskiej, Roberta Siwaka i muzyków z dalekiego Iranu: Roozbeha Asadiana i Mohammada Rasouliego. Będzie to próba dotarcia do źródeł znanych nam pasyjnych pieśni przy pomocy tradycyjnego śpiewu i instrumentów z Azji i Europy. Koncert, zorganizowany przez Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW, odbędzie się 27 marca 2009 roku (piątek) o godz. 17.30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów Uniwersytetu Warszawskiego (Krakowskie Przedmieście 32). Wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona.


Dnia 27 marca 2009 roku o godzinie 19.30 w Kościele Garnizonowym w Kaliszu odbędzie się koncert inaugurujący obchody 35-lecia utworzenia Filharmonii Kaliskiej. W roku 2009 będzie ona akcentować swój jubileusz trzykrotnie. Kolejno będą to: koncert z udziałem wybitnej kompozytorki Sofii Gubaiduliny (na zdjęciu), czerwcowy autorski projekt kaliskiej Filharmonii z grupą „Zakopower” oraz koncert finałowy w październiku, podczas którego wystąpi międzynarodowej renomy skrzypek Shlomo Mintz. Ten ostatni koncert otworzy także kolejną odsłonę festiwalu „Bursztynowy Szlak” oraz będzie to pierwszy koncert Filharmonii w nowoczesnej sali koncertowej, powstającej we współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W programie piątkowego koncertu znajdą się trzy kompozycje: Am Rande des Abgrunds i Sieben Worte Sophii Gubaiduliny oraz Die Sieben Worte Jesu Christi am Kreuz Heinricha Schütza. Wystąpią: Sophia Gubaidulina – aquaphon, Julius Berger – wiolonczela, Klaudiusz Baran – akordeon, zespół wiolonczel Filharmonii Kaliskiej i Orkiestra Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka.

Read more


Premiera baletu Tristan Krzysztofa Pastora do muzyki Tristana i Izoldy Ryszarda Wagnera w aranżacji Henka de Vliegera i Wesendonk Lieder (Pięciu pieśni do słów Matyldy Wesendonk) w orkiestracji Felixa Mottla odbędzie się w niedzielę, 29 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Choreografia - Krzysztof Pastor, scenografia - Katarzyna Nesteruk, kostiumy - Maciej Zień, dyrygent - Tadeusz Kozłowski.

Nowy balet znanego polskiego choreografa Krzysztofa Pastora (stałego choreografa Het Nationale Ballet w Amsterdamie) został przygotowany specjalnie dla Opery Królewskiej w Sztokholmie (prapremiera dzieła miała miejsce 31 marca 2006 roku w Sztokholmie w wykonaniu Królewskiego Baletu Szwedzkiego i Orkiestry Szwedzkiej Opery Królewskiej), a obecnie Pastor realizuje go z Baletem Opery Narodowej. Opowieść oparta jest na historii Tristana i Izoldy, odwiecznej opowieści o nieszczęsnej miłości między kochankami, których połączyła śmierć. Opowiadano ją w niezliczonych wersjach od XII wieku. Muzyka dla baletu została zaczerpnięta z dwóch dzieł Richarda Wagnera: z Tristana i Izoldy (w kompilacji symfonicznej Henka de Vliegera) oraz z Wesendonk-Lieder. Pastor zdecydowanie podkreśla, że jego Tristan nie jest „tańczoną operą”. To współczesna interpretacja choreograficzna dawnej legendy.

Kolejne przedstawienie baletu odbędzie się 31 marca 2009 roku oraz 1 i 19 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00.

W dniu 22 marca 2009 roku o godz. 17.00 w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej odbędzie się spotkanie z cyklu "Przed premierą" poświęcone premierze baletu. Podczas spotkania prowadzący Szymon Paczkowski wprowadzi nas w klimat muzyki Wagnera. Gościem specjalnym spotkania będzie choreograf Krzysztof Pastor, który opowie o swojej pracy nad spektaklem.


W dniach 29 marca - 10 kwietnia 2009 roku już po raz trzynasty odbędzie się Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, z okazji przypadających w tym roku obchodów Roku Haendla, Haydna i Mendelssohna organizowany przewodnim tytułem Beethoven: natura i kultura.

Podczas uroczystego koncertu inauguracyjnego 29 marca 2009 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi słynna skrzypaczka Anne-Sophie Mutter oraz orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. Wieczór wypełnią utwory Beethovena: Uwertura "Prometeusz", Koncert skrzypcowy D-dur i VII Symfonia A-dur. Tego samego dnia, w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, baryton Mariusz Kwiecień z towarzyszeniem pianisty Howarda Watkinsa wykona pieśni Schumanna, Beethovena, Karłowicza i Ravela. Wydarzeniem festiwalu będzie pierwszy koncert w Polsce zespołu Monte Carlo Philharmonic (6 kwietnia 2009), któremu towarzyszyć będzie wizyta w Warszawie księżnej Hanoweru i księżniczki Monako Karoliny. Filharmonicy z Monte Carlo pod batutą Yakova Kreizberga wykonają utwory Schuberta i Mendelssohna. Podczas festiwalu odbędzie się także pierwsze polskie wykonanie Humboldt Kantate Mendelssohna (3 kwietnia 2009) w wykonaniu solistów: Agnieszki Rehlis, Romana Sadnika, Thomasa Bauera i Wojciecha Gierlacha oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy także oratorium Il Ritorno di Tobia Haydna, operę Der Bergeist Spohra i Brockes Passion Haendla, którą na zakończenie festiwalu wykonają Akademie für Alte Musik z Berlina oraz Collegium Vocale Ghent. Na tegoroczną edycję festiwalu zaproszono również m.in. Wiedeńską Orkiestrę Kameralną, Leipziger Streichquartett oraz Tokio String Quartet.

Festiwalowi towarzyszyć będzie Mistrzowski Kurs Interpretacji "Opera i Pieśń" Teresy Berganzy oraz wystawa Inwazja Dźwięku w warszawskiej Zachęcie, której tematem będą motywy muzyczne w malarstwie współczesnym.

Podobnie jak w poprzednich latach koncerty festiwalowe odbędą się także w innych miastach: Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu i Krakowie, gdzie po raz drugi wystąpi Anne-Sophie Mutter. Jak co roku, festiwal poprzedzi otwarcie w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie wystawy manuskryptów.

Read more


Od 2007 roku orkiestra "Leopoldinum" wykonała ponad 30 kompozycji Josepha Haydna, którego 200-rocznica śmierci jest w tym roku muzycznie obchodzona na całym świecie. Niemalże w przededniu rocznicy urodzin kompozytora (31 marca 1732) - 29 marca 2009 roku o godzinie 18:00 w Kościele Opatrzności Bożej – Ewangelickim we Wrocławiu (ul. Kazimierza Wielkiego) zaprezentuje wyłącznie haydnowski program: Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Op.48 w wykonaniu samych smyczków oraz Mszę Sancti Bernardi de Offid, w której orkiestrze towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Wrocławskiej (na zdjęciu) przygotowany przez Agnieszkę Franków-Żelazny. Wokalne partie solowe wykonają: Violetta Wysocka-Marciniak, Agnieszka Niezgoda, Ewa Wojtowicz, Jakub Bieszczad, Maciej Adamczyk i Jerzy Butryn. Koncert poprowadzi szef artystyczny "Leopoldium", Ernst Kovacic.


Koncert dla uczczenia pamięci Jana Pawła II w rocznicę śmierci Jan Paweł - Santo Subito odbędzie się w Kościele św. Katarzyny w Krakowie w niedzielę, 29 marca 2009 roku o godz. 19.00, zaraz po mszy świętej w intencji rychłej beatyfikacji Jana Pawła II. W programie utwory J.S. Bacha, Ch. Gounoda, A. Dossa, G. Donizetti’go, A. Piazzolli, E. Morricone oraz anegdoty z życia Jana Pawła II. Wystąpią: Alicja Krzemińska-Płonka – sopran, Ewa Warta-Śmietana – sopran, Jacek Ozimkowski – bas, Jerzy Sypek – recytacja, Danuta Kurasiewicz – skrzypce, Mariusz Pędziałek – obój, Józef Michalik - gitara basowa, kontrabas, Małgorzata Westrych - organy elektryczne, Tomasz Romanek - instrumenty klawiszowe, Dominik Klimczak – perkusja, oktet wokalny "Octava" pod kierownictwem Zygmunta Magiery, Jacek Chodorowski - słowo wiążące. Wstęp wolny.


Dwunasta edycja festiwalu "Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego", którego organizatorem jest Towarzystwo Muzyczne im. K. Szymanowskiego, odbędzie się w Akademii Muzycznej w Katowicach w dniach 30 marca – 2 kwietnia 2009 roku.

Formuła festiwalu zestawia kompozycje Szymanowskiego z dziełami twórców jemu współczesnych. Podczas poprzednich edycji prezentowane były utwory Janačka, Bacewicz, Bartoka, Prokofiewa, R.Strausa, Ravela, Rachmaninowa, Szostakowicza, Debussy’ego oraz kompozytorów śląskich (w roku jubileuszu 75 – lecia istnienia Akademii Muzycznej w Katowicach). W tegorocznej edycji festiwalu Karolowi Szymanowskiemu towarzyszy Carl Nielsen. Towarzystwo im. K. Szymanowskiego podpisało we wrześniu 2008 roku umowę o współpracy z duńskim Towarzystwem im. C.Nielsena celem wzajemnego promowania swych patronów w Polsce i Danii. Cztery festiwalowe koncerty to pierwsze wydarzenie artystyczne wynikłe z podjętych zobowiązań.

Read more


Nadzwyczajny koncert w wykonaniu znakomitych artystów – skrzypaczki Anne-Sophie Mutter i orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w poniedziałek, 30 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. W programie utwory Ludwiga van Beethovena - Uwertura Prometeusz op. 43, Koncert skrzypcowy D-dur op.61 i VII Symfonia A-dur op. 92.