W piątek, 20 marca 2009 roku o godz. 19.00 w biuro/galerii w Otwocku (ul. Poniatowskiego 7) odbędzie się spotkanie z twórczością wybitnego artysty Eugeniusza Rudnika. Rozpocznie je pokaz filmu Bolka Błaszczyka o Rudniku pt. Gieniu ratuj! Następnie pokazane zostaną dwa filmy udźwiękowione przez Kompozytora. Druga część spotkania będzie miała unikalny charakter - wszyscy chętni zostaną zaproszeni do specjalnie przygotowanego i wytłumionego pomieszczenia, w którym odbędzie się nietypowe słuchowisko. Będzie to godzinna podróż do świata przedziwnych dźwięków Rudnika. By ułatwić muzyczny trip zapewniona zostanie kompletna ciemność oraz… maty do leżakowania. Eugeniusz Rudnik jest pierwszym w Polsce realizatorem muzyki elektroakustycznej i współtwórcą tzw. polskiej szkoły muzyki elektroakustycznej, autorem innowacyjnych rozwiązań przestrzennej projekcji dźwięku, kompozytorem Skalarów (1966), jednego z pierwszych w świecie utworów poliwersjonalnych na taśmę oraz pierwszego polskiego utworu kwadrofonicznego Vox humana (1968) zrealizowanego w Studio WDR w Kolonii. Swą pracą zdefiniował i uprawomocnił rolę realizatora dźwięku jako współtwórcy muzycznego dzieła elektroakustycznego.
|
Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie zaprasza w sobotę, 21 marca 2009 roku o godz. 17.00 (Sala Młynarskiego) na koncert Izabelli Kłosińskiej (sopran, na zdjęciu). Artystka wystąpi wspólnie z Małgorzatą Pańko (mezzosopran) i Marcinem Koziełem (fortepian). W programie wieczoru znajdą się piosenki kabaretowe Bohuslava Martinů, Benjamina Brittena i Arnolda Schönberga.
|
Amina, choć jest narzeczoną Elwina, pojawia się nocą w pokoju hrabiego Rudolfa. Czyż to nie powód do zerwania zaręczyn? Nie, jeśli wiemy, że dziewczyna jest... lunatyczką. Operę Vincenza Belliniego pod tym można będzie obejrzeć w Filharmonii Łódzkiej w sobotę, 21 marca 2009 roku o godzinie 18.00 dzięki transmisjom z nowojorskiej Metropolitan Opera. W roli tytułowej wystąpi Natalie Dessay, w postać Elwina wcieli się Juan Diego Flórez. Dyryguje Evelino Pido, a reżyserką spektaklu jest Mary Zimmerman.
|
Podwójny spektakl operowy złożony z dzieł - Hagith Karola Szymanowskiego i Ester Prasquala (czyli Tomasza Praszczałka) – wystawiony zostanie w niedzielę, 22 marca 2009 roku o godz. 17:00 na scenie Opery Wrocławskiej. Hagith K. Szymanowskiego polskie teatry nie wystawiały od 40 lat, a premiera Ester Prasquala w Operze Wrocławskiej była jednocześnie światowym prawykonaniem (22 lutego 2006). Libretta obu utworów inspirowały motywy biblijne. Ważnym wątkiem je łączącym jest dramat kobiety uwikłanej w historię. Hagith ma przywrócić władcy opuszczające go z wiekiem siły i oddać za niego życie, Ester – ocalić od zagłady swój naród. Michał Znaniecki (inscenizacja i reżyseria) znalazł dla tych dzieł interesujący pomysł inscenizacyjny, który imponuje w wymiarze plastycznym.
|
W niedzielę, 22 marca 2009 roku o godz. 18.00 w sali Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu wystąpi Junges Klangforum Mitte Europa (na zdjęciu), międzynarodowa orkiestra, zrzeszająca młodych muzyków z Polski, Niemiec i Czech. Celem przyświecającym ich działalności jest podtrzymywanie sąsiedzkich więzi oraz pielęgnowanie wspólnych tradycji. Jak sami mówią, siłą muzyki chcą wzmacniać interkulturowy dialog, tolerancję i społeczną przyjaźń. Orkiestra pod batutą Christopha Altstaedta zagra dzieła kompozytorów czeskich, niemieckich i polskich – Mendelssohna (Uwerturę z "Die schöne Melusine"), Smetany (Suitę z opery "Sprzedana narzeczona") i Karłowicza (poemat symfoniczny "Powracajace fale" op.9). Warto podkreślić, że na koncercie odbędzie się również prawykonanie utworu młodego kompozytora niemieckiego, Johannesa Fischera - Koncertu na perkusję i orkiestrę “Traumspur”.
|
We wtorek, 24 marca 2009 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej wystawiona zostanie opera Król Roger Karola Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne - Ewa Michnik, inscenizacja i reżyseria - Mariusz Treliński, dekoracje - Boris Kudlička, kostiumy - Wojciech Dziedzic, choreografia - Emil Wesołowski. Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną historią upadku człowieka. Akcja została umieszczona w dzisiejszych realiach, choć jej czas i miejsce pozostają nieokreślone. Muzyka, daleka od szablonów, pełna dysonansów, a zarazem o niespotykanej ekspresji, stanowi o szczególności i odrębności dzieła Szymanowskiego.
|
Nadzwyczajny koncert z udziałem znakomitego polskiego pianisty - Piotra Anderszewskiego odbędzie w Filharmonii Krakowskiej dnia 24 marca 2009 roku o godz. 19.00. Artyście towarzyszyć będzie Szkocka Orkiestra Kameralna. W programie jedynego krakowskiego koncertu usłyszymy utwory Johanna Christiana Bacha oraz m.in. dwa koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusza Mozarta (B-dur KV 456 i c-moll KV 491). Piotr Anderszewski uznawany jest obecnie za jednego z najbardziej ekscytujących instrumentalistów, cenionego za intensywność i oryginalność swoich interpretacji. Laureat Gilmore Artist Award, Nagrody im. Szymanowskiego za własną interpretację utworów tego kompozytora, zdobywca Classic FM Gramophone Award’ 2006, Paszportu Polityki i Fryderyka’ 96.
|
„Phonos ek Mechanes” to zwrot z języka greckiego oznaczający „dźwięk z maszyny”. Zespół o tej nazwie powstał w 2007 roku z inicjatywy trzech wrocławskich kompozytorów i wykonawców muzyki elektroakustycznej: Cezarego Duchnowskiego, Pawła Hendricha i Sławomira Kupczaka. Zadebiutował w tym samym roku na festiwalu „Audio Art” w Warszawie. Nazwa zespołu odzwierciedla sposób, w jaki artyści tworzą muzykę: grają głównie na typowych instrumentach, takich jak fortepian, gitara elektryczna i skrzypce elektryczne, często preparowanych i strojonych mikrotonowo. Dźwięki wydobyte z tych instrumentów nie są bezpośrednio słyszalne przez odbiorców: trafiają do komputerów, w których w czasie rzeczywistym odbywają się liczne przekształcenia sygnału. Instrument staje się więc kontrolerem, a komputer – instrumentem, tytułową „maszyną”. Zespół tworzy muzykę, korzystając z własnych programów komputerowych, dzięki którym przekształcany jest każdy parametr dźwięku – wysokość, natężenie, czas trwania, barwa. Co więcej, dźwięki nieustannie przemieszczają się między głośnikami, tworząc wielowymiarową przestrzeń wokół słuchacza. Muzycy „Phonos ek Mechanes” we wtorek, 24 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej przedstawią autorski program w ramach cyklu muzyki współczesnej „contem.ucha”.
|
Isobe Mieko i jej tradycyjny japoński zespół muzyczno-taneczny wystąpią gościnnie dwukrotnie w dniach 26 i 27 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Młynarskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Wydarzenie organizowane jest w 90-lecie ustanowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Japonią i Polską. Isobe Mieko (na zdjęciu) jest znakomitą instrumentalistką - wirtuoz koto. Grę na tradycyjnych instrumentach studiowała u prof. Yamakawy Yosiko, znanej w Japonii specjalistki gry na koto. W 1972 roku otrzymała dyplom profesora. W 1985 roku utworzyła Stowarzyszenie Kineikai, którego założeniem było nauczanie gry na koto. Wielokrotnie uświetniała swoimi występami odbywające się regularnie w Japonii koncerty muzyki tradycyjnej. Stale koncertuje w kraju, odbywa tournée zagraniczne oraz wykłada wiedzę o koto i uczy gry na tym instrumencie w Hamamatsu i Ryuomachi. Jest to jej drugi występ w warszawskim Teatrze (pierwszy odbył się w 2004 roku).
|
W czwartek, 26 marca 2009 roku o godz. 18.00 w siedzibie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego odbędzie się koncert w 200 rocznicę śmierci Josepha Haydna. Wystąpią pianiści: Akiko Hoshina, Mari Hoshino, Kanako Okabe, Satomi Sugino i Man Li-Szczepańska. Opieka artystyczna: prof. Kazimierz Gierżod.
|
Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie, Muzeum Teatralne oraz Oficyna Wydawnicza „Impuls” zapraszają na promocję książki Małgorzaty Komorowskiej Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918-1939. Odbędzie się ona w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie w dniu 26 marca 2009 roku o godzinie 17.00. Publikacja przedstawia dzieje scen operowych i operetkowych w Polsce okresu międzywojennego: w Warszawie, Poznaniu i Lwowie, a także w Katowicach, Wilnie i Toruniu oraz sezonowych przedstawień muzycznych w Krakowie, w Bydgoszczy, Grudziądzu, Lublinie, Łodzi i Zakopanem. Ich historia została zarysowana w powiązaniu z wydarzeniami politycznymi, warunkami ekonomicznymi i przemianami społeczno-kulturowymi, w tym z rozwojem filmu, radia i fonografii. Odrębny rozdział poświęcono problematyce inscenizacji, bowiem sceny Warszawy, Poznania, Lwowa i Wilna wytworzyły charakterystyczny styl przedstawień operowych, operetkowe zaś odznaczały się wielką barwnością wystawy. Wiele miejsca zajęło też opisanie nowych, skomponowanych wówczas i wystawionych dzieł scenicznych: 31 oper i opero-baletów, 10 baletów i 22 operetek. Stworzyli je tacy kompozytorzy, jak Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Tadeusz Joteyko, Mieczysław Sołtys, Feliks Nowowiejski, Bolesław Wallek-Walewski, Jerzy Lawina-Świętochowski, i tacy autorzy jak Marian Hemar, Julian Tuwim, Emil Zegadłowicz, i inni. Publikację wzbogaca obszerny zestaw ilustracji - w książce zamieszczono blisko 100 archiwalnych fotografii, reprodukcji afiszów i projektów scenograficznych oraz różnych teatraliów, w większości po wojnie nie publikowanych. Książka o charakterze faktograficznym napisana jest przystępnie i przeznaczona dla wszystkich zainteresowanych ojczystą historią, operą i teatrem.
|
Młody polski zespół - Apollon Musagete Quartett, laureat I nagrody oraz trzech nagród specjalnych zdobytych podczas 57. edycji Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium - wystąpi na koncertach 26 marca 2009 roku o godzinie 19.00 w nowej sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach i 29 marca 2009 roku o godzinie 12.00 w sali koncertowej mieszczącej się w filii Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, inaugurując nowy cykl koncertowy Śląskiego Towarzystwa Muzycznego pt. HAYDN 2.0, zorganizowany z okazji 200. rocznicy śmierci Józefa Haydna. Będzie to pierwszy występ w Polsce młodego kwartetu studiującego obecnie w Wiedniu, od czasu wygrania w listopadzie 2008 roku tego prestiżowego konkursu dla kwartetów smyczkowych, otwierającego przed wykonawcami drzwi największych sal koncertowych świata. Apollon Musagete w składzie: Paweł Zalejski – skrzypce, Bartosz Zachłod – skrzypce, Piotr Szumieł – altówka i Piotr Skweres – wiolonczela wykona program, na który złożą się trzy kwartety smyczkowe: Kwartet smyczkowy D-dur op. 71 nr 2 J. Haydna, Kwartet smyczkowy W. Lutosławskiego i Kwartet smyczkowy a-moll op.51 nr 2 J. Brahmsa. Śląskie Towarzystwo Muzyczne organizuje co roku ponad 60 koncertów kameralnych. Po dużym sukcesie i uznaniu jakim cieszył się wśród publiczności w ubiegłym sezonie cykl koncertowy "Nie dla Elizy", zorganizowany z okazji 180. rocznicy śmierci Beethovena, proponuje tym razem melomanom spojrzenie w ramach projektu HAYDN 2.0 na twórczość pierwszego klasyka wiedeńskiego również przez pryzmat dziel klasyków XX wieku. W pierwszej odsłonie cyklu trwającej od marca do czerwca 2009 obok kwartetu Apollon Musagete udział wezmą: Kwartet Śląski i Kwartet Akademos. Część z koncertów cyklu HAYDN 2.0 prezentowanych w ostatnie niedziele miesiąca w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu będzie powtarzana m.in. w Katowicach, Raciborzu, Będzinie, i innych miastach Śląska.
|
Oratorium Christus am Oelberge (Chrystus na Górze Oliwnej) Ludwiga van Beethovena zabrzmi w czwartek, 26 marca 2009 roku o godz. 19.30 w Kościele św. Katarzyny w Krakowie (wejście od ul. Skałecznej). Wystąpią: Martina Ruping – sopran, Przemysław Borys – tenor, Marcin Wolak – bas i Capella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa.
|
W dniach 27 i 28 marca 2009 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się dwa koncerty muzyki rosyjskiej objęte honorowym patronatem Konsula Generalnego Federacji Rosyjskiej w Krakowie - Aleksandra Jegorowa. Ideą nadrzędną projektu jest prezentacja twórczości wybitnego kompozytora i pianisty rosyjskiego - Siergieja Wasiljewicza Rachmaninowa. W programie koncertów znalazł się II Koncert fortepianowy c-moll op.18, który wykona pianista okrzyknięty mianem współczesnego Horovitza - Aleksander Gawryluk (na zdjęciu) oraz Symfonia chóralna Dzwony op. 35. W wykonaniu tego niezwykłego dzieła uczestniczyć będą podopieczni Walerija Giergijewa - śpiewacy z Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga oraz chór i orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego.
|
Trzecia edycja Festiwalu Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza odbędzie się w Katowicach w dniach 27-29 marca 2009 roku. Podczas trzech dni festiwalowych prawykonane lub po raz pierwszy w Polsce zaprezentowane (kompozycja Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa oraz Tadeusza Wieleckiego) zostaną utwory napisane po roku 2002 - niezwykle różnorodne pod względem gatunku i formy. Ich autorzy to liczna reprezentacja polskich kompozytorów wszystkich pokoleń, w tym najmłodszego. Program siedmiu koncertów wypełnią kompozycje w wykonaniu orkiestr NOSPR, AUKSO oraz zespołów Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Jarek Śmietana Kwintet oraz Leszek Kułakowski Ensemble Piccolo. Koncerty NOSPR poprowadzą Michał Klauza, Szymon Bywalec oraz Jacek Rogala.
Read more
|
Dnia 27 marca 2009 roku w wybranych kinach sieci Cinema City rozpocznie się cykl CINEMAESTRO czyli projekcje najsłynniejszych na świecie oper i baletów, jak: Carmen, Śpiąca Królewna, Don Giovanni, Romeo i Julia oraz Wesele Figara zarejestrowanych na żywo w Royal Opera House w Londynie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Bogusław Kaczyński. Pasjonaci opery i baletu będą mogli obejrzeć najbardziej wysmakowane widowiska operowe bez konieczności wyjazdu do Londynu. Zarejestrowane na żywo w Royal Opera House widowiska będą prezentowane na wielkim ekranie w kinach Cinema City Arkadia, Mokotów, Łódź Manufaktura, Kraków Kazimierz, Bydgoszcz, Gdańsk Krewetka i Poznań Plaza. Cykl CINEMAESTRO rozpocznie Carmen George’a Bizeta w reżyserii Francesci Zambello (2006). W partii tytułowej zobaczymy włoską sopranistkę Annę Caterinę Antonacci, a jako Don José zaprezentuje się niezwykle ostatnio popularny niemiecki tenor Jonas Kaufmann. Ciekawostką w obsadzie jest świetny włoski baryton Ildebrando D’Arcangelo, który będzie kreował rolę torreadora Escamilla. Jedną z największych rewelacji tego spektaklu jest niewątpliwie obecność przy pulpicie włoskiego dyrygenta Antonia Pappano, dyrektora muzycznego londyńskiej sceny. Pod jego batutą orkiestra ROH Covent Garden zagrała olśniewająco, oddając całe piękno i koloryt muzyki Bizeta. Opery są prezentowane w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.
Read more
|
Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert polskich pieśni wielkopostnych (i nie tylko) w wykonaniu Marii Pomianowskiej, Roberta Siwaka i muzyków z dalekiego Iranu: Roozbeha Asadiana i Mohammada Rasouliego. Będzie to próba dotarcia do źródeł znanych nam pasyjnych pieśni przy pomocy tradycyjnego śpiewu i instrumentów z Azji i Europy. Koncert, zorganizowany przez Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW, odbędzie się 27 marca 2009 roku (piątek) o godz. 17.30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów Uniwersytetu Warszawskiego (Krakowskie Przedmieście 32). Wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona.
|
Dnia 27 marca 2009 roku o godzinie 19.30 w Kościele Garnizonowym w Kaliszu odbędzie się koncert inaugurujący obchody 35-lecia utworzenia Filharmonii Kaliskiej. W roku 2009 będzie ona akcentować swój jubileusz trzykrotnie. Kolejno będą to: koncert z udziałem wybitnej kompozytorki Sofii Gubaiduliny (na zdjęciu), czerwcowy autorski projekt kaliskiej Filharmonii z grupą „Zakopower” oraz koncert finałowy w październiku, podczas którego wystąpi międzynarodowej renomy skrzypek Shlomo Mintz. Ten ostatni koncert otworzy także kolejną odsłonę festiwalu „Bursztynowy Szlak” oraz będzie to pierwszy koncert Filharmonii w nowoczesnej sali koncertowej, powstającej we współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W programie piątkowego koncertu znajdą się trzy kompozycje: Am Rande des Abgrunds i Sieben Worte Sophii Gubaiduliny oraz Die Sieben Worte Jesu Christi am Kreuz Heinricha Schütza. Wystąpią: Sophia Gubaidulina – aquaphon, Julius Berger – wiolonczela, Klaudiusz Baran – akordeon, zespół wiolonczel Filharmonii Kaliskiej i Orkiestra Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka.
Read more
|
Premiera baletu Tristan Krzysztofa Pastora do muzyki Tristana i Izoldy Ryszarda Wagnera w aranżacji Henka de Vliegera i Wesendonk Lieder (Pięciu pieśni do słów Matyldy Wesendonk) w orkiestracji Felixa Mottla odbędzie się w niedzielę, 29 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Choreografia - Krzysztof Pastor, scenografia - Katarzyna Nesteruk, kostiumy - Maciej Zień, dyrygent - Tadeusz Kozłowski. Nowy balet znanego polskiego choreografa Krzysztofa Pastora (stałego choreografa Het Nationale Ballet w Amsterdamie) został przygotowany specjalnie dla Opery Królewskiej w Sztokholmie (prapremiera dzieła miała miejsce 31 marca 2006 roku w Sztokholmie w wykonaniu Królewskiego Baletu Szwedzkiego i Orkiestry Szwedzkiej Opery Królewskiej), a obecnie Pastor realizuje go z Baletem Opery Narodowej. Opowieść oparta jest na historii Tristana i Izoldy, odwiecznej opowieści o nieszczęsnej miłości między kochankami, których połączyła śmierć. Opowiadano ją w niezliczonych wersjach od XII wieku. Muzyka dla baletu została zaczerpnięta z dwóch dzieł Richarda Wagnera: z Tristana i Izoldy (w kompilacji symfonicznej Henka de Vliegera) oraz z Wesendonk-Lieder. Pastor zdecydowanie podkreśla, że jego Tristan nie jest „tańczoną operą”. To współczesna interpretacja choreograficzna dawnej legendy. Kolejne przedstawienie baletu odbędzie się 31 marca 2009 roku oraz 1 i 19 kwietnia 2009 roku o godz. 19.00. W dniu 22 marca 2009 roku o godz. 17.00 w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej odbędzie się spotkanie z cyklu "Przed premierą" poświęcone premierze baletu. Podczas spotkania prowadzący Szymon Paczkowski wprowadzi nas w klimat muzyki Wagnera. Gościem specjalnym spotkania będzie choreograf Krzysztof Pastor, który opowie o swojej pracy nad spektaklem.
|
W dniach 29 marca - 10 kwietnia 2009 roku już po raz trzynasty odbędzie się Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, z okazji przypadających w tym roku obchodów Roku Haendla, Haydna i Mendelssohna organizowany przewodnim tytułem Beethoven: natura i kultura. Podczas uroczystego koncertu inauguracyjnego 29 marca 2009 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi słynna skrzypaczka Anne-Sophie Mutter oraz orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. Wieczór wypełnią utwory Beethovena: Uwertura "Prometeusz", Koncert skrzypcowy D-dur i VII Symfonia A-dur. Tego samego dnia, w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie, baryton Mariusz Kwiecień z towarzyszeniem pianisty Howarda Watkinsa wykona pieśni Schumanna, Beethovena, Karłowicza i Ravela. Wydarzeniem festiwalu będzie pierwszy koncert w Polsce zespołu Monte Carlo Philharmonic (6 kwietnia 2009), któremu towarzyszyć będzie wizyta w Warszawie księżnej Hanoweru i księżniczki Monako Karoliny. Filharmonicy z Monte Carlo pod batutą Yakova Kreizberga wykonają utwory Schuberta i Mendelssohna. Podczas festiwalu odbędzie się także pierwsze polskie wykonanie Humboldt Kantate Mendelssohna (3 kwietnia 2009) w wykonaniu solistów: Agnieszki Rehlis, Romana Sadnika, Thomasa Bauera i Wojciecha Gierlacha oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy także oratorium Il Ritorno di Tobia Haydna, operę Der Bergeist Spohra i Brockes Passion Haendla, którą na zakończenie festiwalu wykonają Akademie für Alte Musik z Berlina oraz Collegium Vocale Ghent. Na tegoroczną edycję festiwalu zaproszono również m.in. Wiedeńską Orkiestrę Kameralną, Leipziger Streichquartett oraz Tokio String Quartet. Festiwalowi towarzyszyć będzie Mistrzowski Kurs Interpretacji "Opera i Pieśń" Teresy Berganzy oraz wystawa Inwazja Dźwięku w warszawskiej Zachęcie, której tematem będą motywy muzyczne w malarstwie współczesnym. Podobnie jak w poprzednich latach koncerty festiwalowe odbędą się także w innych miastach: Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu i Krakowie, gdzie po raz drugi wystąpi Anne-Sophie Mutter. Jak co roku, festiwal poprzedzi otwarcie w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie wystawy manuskryptów.
Read more
|
Od 2007 roku orkiestra "Leopoldinum" wykonała ponad 30 kompozycji Josepha Haydna, którego 200-rocznica śmierci jest w tym roku muzycznie obchodzona na całym świecie. Niemalże w przededniu rocznicy urodzin kompozytora (31 marca 1732) - 29 marca 2009 roku o godzinie 18:00 w Kościele Opatrzności Bożej – Ewangelickim we Wrocławiu (ul. Kazimierza Wielkiego) zaprezentuje wyłącznie haydnowski program: Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Op.48 w wykonaniu samych smyczków oraz Mszę Sancti Bernardi de Offid, w której orkiestrze towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Wrocławskiej (na zdjęciu) przygotowany przez Agnieszkę Franków-Żelazny. Wokalne partie solowe wykonają: Violetta Wysocka-Marciniak, Agnieszka Niezgoda, Ewa Wojtowicz, Jakub Bieszczad, Maciej Adamczyk i Jerzy Butryn. Koncert poprowadzi szef artystyczny "Leopoldium", Ernst Kovacic.
|
Koncert dla uczczenia pamięci Jana Pawła II w rocznicę śmierci Jan Paweł - Santo Subito odbędzie się w Kościele św. Katarzyny w Krakowie w niedzielę, 29 marca 2009 roku o godz. 19.00, zaraz po mszy świętej w intencji rychłej beatyfikacji Jana Pawła II. W programie utwory J.S. Bacha, Ch. Gounoda, A. Dossa, G. Donizetti’go, A. Piazzolli, E. Morricone oraz anegdoty z życia Jana Pawła II. Wystąpią: Alicja Krzemińska-Płonka – sopran, Ewa Warta-Śmietana – sopran, Jacek Ozimkowski – bas, Jerzy Sypek – recytacja, Danuta Kurasiewicz – skrzypce, Mariusz Pędziałek – obój, Józef Michalik - gitara basowa, kontrabas, Małgorzata Westrych - organy elektryczne, Tomasz Romanek - instrumenty klawiszowe, Dominik Klimczak – perkusja, oktet wokalny "Octava" pod kierownictwem Zygmunta Magiery, Jacek Chodorowski - słowo wiążące. Wstęp wolny.
|
Dwunasta edycja festiwalu "Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego", którego organizatorem jest Towarzystwo Muzyczne im. K. Szymanowskiego, odbędzie się w Akademii Muzycznej w Katowicach w dniach 30 marca – 2 kwietnia 2009 roku. Formuła festiwalu zestawia kompozycje Szymanowskiego z dziełami twórców jemu współczesnych. Podczas poprzednich edycji prezentowane były utwory Janačka, Bacewicz, Bartoka, Prokofiewa, R.Strausa, Ravela, Rachmaninowa, Szostakowicza, Debussy’ego oraz kompozytorów śląskich (w roku jubileuszu 75 – lecia istnienia Akademii Muzycznej w Katowicach). W tegorocznej edycji festiwalu Karolowi Szymanowskiemu towarzyszy Carl Nielsen. Towarzystwo im. K. Szymanowskiego podpisało we wrześniu 2008 roku umowę o współpracy z duńskim Towarzystwem im. C.Nielsena celem wzajemnego promowania swych patronów w Polsce i Danii. Cztery festiwalowe koncerty to pierwsze wydarzenie artystyczne wynikłe z podjętych zobowiązań.
Read more
|
Nadzwyczajny koncert w wykonaniu znakomitych artystów – skrzypaczki Anne-Sophie Mutter i orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w poniedziałek, 30 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. W programie utwory Ludwiga van Beethovena - Uwertura Prometeusz op. 43, Koncert skrzypcowy D-dur op.61 i VII Symfonia A-dur op. 92.
|