Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

 

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej
MUSICA ELECTRONICA NOVA
Wrocław 10 – 17 maja 2009

 

Festiwal pod honorowym patronatem:
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego
Prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza

Organizatorzy: Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich, Centrum Sztuki Impart

 

Program festiwalu

 

Niedziela, 10 maja 2009

  • 18.00 Przestrzeń XO

MEN&WRO 09

Koncert przy współpracy Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 09

TAM Teatromusica (Padwa, Włochy)

Michele Sambin i in.
de FORMA_09

Suzuki Kotoka (USA/Berlin)
Umidi Soni Colores (video)

+ filmy z kolekcji Biennale WRO

 

  • 21.00 Impart, Sala Kameralna

ICTUS (nearly) All Stars (Bruksela, Belgia)

Michael Schmid - flet; Tom Pauwels - gitara; Stefan Prins – live electronics

Agostino Di Scipio Book of Flute Dynamics' na flet i live electronics
Fausto Romitelli Trash Tv Trance na gitarę elektryczną i pedał fx
Stefan Prins Not I na gitarę elektryczną i live-electronics
Brian Ferneyhough Mnemosyne (1986) na flet basowy i taśmę

 

Poniedziałek, 11 maja 2009

  • 18,00 Impart, Sala Teatralna

Spy Collective (Holandia)

Leo Lass / Henry Vega / Georg Hobmeier Iminami: from mother to smother (spektakl teatralny z elektroniką)

  • 21.00 Duże Studio Radia Wrocław

Wrocławska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum“
dyr. Ernst Kovacic, soliści: Ernst Kovacic – skrzypce, Agata Jeleńska – skrzypce, Marcin Misiak – wiolonczela, Mirosław Mały – kontrabas, Paweł Hendrich – elektronika

Paweł Hendrich Hyloflex (prawykonanie)
Karlheinz Essl Sequitur na skrzypce i live electronics
Peter Ablinger Two Strings and Noise na skrzypce, wiolonczelę i elektronikę
Uli Fussenegger Toy Music #1 na kontrabas i CD
Lidia Zielińska Nobody is Perfect na orkiestrę i elektronikę
Tristan Murail Pour adoucir le cours du temps na 18 instrumentów i elektronikę

 

Wtorek, 12 maja 2009

  • 20.00 Impart, Sala Teatralna

Spy Collective (Holandia)

Leo Lass / Henry Vega / Georg Hobmeier Iminami: from mother to smother (spektakl teatralny z elektroniką)

 

Środa, 13 maja 2009

  • 19.00 Przestrzeń XO

Ensemble Recherche + Experimentalstudio SWR Freiburg: czterej klasycy awangardy

Luigi Nono A Pierre. Dell'Azzurro Silenzio, Inquietum
Pierre Boulez Dialogue de l’ombre double
Mauricio Kagel Transición II
Karlheinz Stockhausen Prozession

 

Czwartek, 14 maja 2009

  • 18.00 Impart, Sala Teatralna

Ana Martins Subterrâneos do Corpo (Portugalia)

Choreografia - Ana Martins
Scenariusz – Rita Álvares Pereira
Muzyka – Simão Costa
Tancerki: Francesca Bertozzi, Inês Oliveira Santo

 

Piątek, 15 maja 2009

  • 18.00 Impart, Sala Kameralna

KEYS' DAY 1

Ernst Surberg, Benjamin Kobler, Michał Prynda - instrumenty klawiszowe

Michał Prynda Untitled 3
Enno Poppe Rad
Thomas Kessler Piano Control
Vykintas Baltakas Bajka
Krzysztof Gawlas Struny w chmurach
Jonathan Harvey Tombeau de Messiaen

21.00 Przestrzeń XO

KEYS' DAY 2 

Jacek Kochan - Papersonus A

Jacek Kochan – papersonix, Jon Balke (Norwegia) – fortepian, Dominik Wania – fender piano

 

Sobota, 16 maja 2009

  • 12.00 Ogród Botaniczny Uniwersytetu Wrocławskiego

EKO 

Slamet Sjukur Ronda Malam
David Berezan Unheard Voices, Ancient Spaces
Mateusz Ryczek Neptun na flet altowy i komputery (solo: Elżbieta Woleńska)
David Berezan Cyclo
Otto Sidharta Ngendau

  • 17.00 Impart, Sala Teatralna

Kwartet Śląski

Bogusław Schaeffer Poetries na taśmę
Stanisław Krupowicz Prolongement na kwartet i komputer
Elżbieta Sikora Flashback na taśmę
Alejandro Viñao Phrase and Fiction na kwartet i elektronikę

  • 21.30 Impart, Sala Teatralna

Alter EKO

Robert Piotrowicz - syntezator, elektronika

David Berezan Styal [elektronika]
Alejandro Viñao The World we Know [elektronika]
Robert Piotrowicz *** (koncert na syntezator analogowy i elektronikę)

 

Niedziela, 17 maja 2009

  • 18.00 Filharmonia Wrocławska

Orkiestra Muzyki Nowej (Katowice), dyr. Szymon Bywalec, Agata Zubel – sopran, Jarosław Mamczarski – elektronika, Maciej Walczak - wizualizacja

Fausto Romitelli An Index of Metals - opera video z nową warstwą wizualną

 


 

„O czym jest“ trzecia Elektronika

Muzyka elektroniczna ma już lat – właśnie, ile? Około sześćdziesięciu, od pierwszych concerts des bruits w Paryżu, od założenia studiów w Nowym Jorku i Kolonii? Osiemdziesiąt, od powstania fal Martenota? Dziewięćdziesiąt, od wynalazku Leona Theremina? A może dziewięćdziesiąt pięć, od momentu gdy zabrzmiały futurystyczne intonarumori? A może powinniśmy sięgnąć bliżej i dzisiejszą historię gatunku liczyć od wprowadzenia komputerów? Albo od usamodzielnienia się live electronics?

Jakkolwiek rachować – dwudziesto-, sześćdziesięcio- czy dziewięćdziesięciolatka jest nie tylko wciąż krzepka i twórcza. Można powiedzieć, że dzięki technikom cyfrowym, możliwościom multimedialnego współdziałania i odnowionemu zainteresowaniu dla dawnych analogowych technik, dzięki „niebezpiecznym związkom“ z innymi sztukami i kulturą popularną, muzyka elektroniczna w naszych latach przeżywa kolejną młodość, a zarazem zdaje egzamin dojrzałości. Staraliśmy się tę szansę wykorzystać, łącząc przeszłość i teraźniejszość, a także próbując – może zbyt nieśmiało – wychylić się ku przyszłości.

Tegoroczny festiwal programowaliśmy jakby od drugiej strony. Pamiętając o znaczeniu stosowanych technologii, staraliśmy się zwrócić uwagę na wielorakość i bogactwo kontekstów, w jakich „muzyka pod prądem“ może się pojawić. Stąd tyle tu teatru, słów, obrazów wzrokowych, wreszcie konwencjonalnych „akustycznych“ instrumentów (jakby instrumenty elektroniczne, w tym komputery, nie były akustyczne!…). Myśleliśmy najpierw, jaką interesującą muzykę przedstawić, a dopiero potem, jaką technologię zastosowano.

Ułożyło się to w wyraźne nurty. Pierwszy to klasyka: współwynalazca muzyki konkretnej, wciąż czynny i zdobywający nową publiczność Pierre Henry i jego utwory z lat ostatnich; legendarne Studio Eksperymentalne Südwestwunk z Freiburga i muzyka czterech filarów awangardy: Bouleza, Nono, Stockhausena i Kagela: do tego rzadka estradowa prezentacja jego przedziwnych paramuzycznych słuchowisk.

Drugi nurt to teatr: gra formą i emocją ludzkiego ciała i iluzją przestrzeni w portugalskim balecie Any Martins; ludzka tragedia i jej balladowo-mitologiczne ujęcie w spektaklu holenderskiej/międzynarodowej grupy Spycollective, paradoksy ruchu, dźwięku i języka w przedstawieniu-instalacji włoskiego TAM Teatromusica.

Trzeci to video: przede wszystkim „opera video“ przedwcześnie zmarłego niezwykłego Włocha Fausto Romitellego i eksperymentalne formy z niewyczerpanych zasobów WRO Art Center, naszego festiwalowego partnera.

Czwarty to muzyka w środowisku: „przyrodniczym“ – gdzie pejzaże dalekowschodnie odwiedzają swoich kuzynów w mikroświecie botanicznych kolekcji, i „urbanistycznym“ – gdy dźwięki „miasta, masy i maszyny“ zadomowią się w postindustrialnych przestrzeniach dawnego browaru. A także muzyka elektroniczna dla dzieci, najbardziej chłonnego i najmniej przewidywalnego z audytoriów.

Piąty wreszcie – to elektronika na salonach: w towarzystwie najbardziej wytwornego z kameralnych zespołów, kwartetu smyczkowego, oraz kameralnej orkiestry. Tu mamy czołowe (naprawdę) europejskie zespoły nowej muzyki, Ictus i recherche oraz ich godni polscy partnerzy, Kwartet Śląski, Leopoldinum i Orkiestra Muzyki Nowej.

Wreszcie – a jednak! – trochę „tradycyjnej“, „studyjnej“, gdy kto chce - «akademickiej» (?) muzyki, niegdyś zwanej muzyką na taśmę. Takiej, która wykonawcy żywego nie potrzebuje. Ale której – miejmy nadzieję – potrzebuje żywy słuchacz.

Rafał Augustyn


Powrót