Polmic - FB

calendar of events

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Uroczyste odsłonięcie tablicy upamiętniającej 100-lecie powstania Roty będzie miało miejsce 23 listopada 2010 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (Al. Wiekopolska 11).
Tablica została zaprojektowana i wykonana przez prof. Józefa Stasińskiego; jest usytuowana przed Willą a jej fundatorem jest Agrobex. Taka sama tablica trafiła już do Suwałk – rodzinnego domu Marii Konopnickiej. Poświęcenia tablicy dokona ks. Marek Kaiser. Wykonawcami specjalnego koncertu w Salonie będą: Jan Nowowiejski oraz laureaci konkursów muzycznych i stypendiów artystycznych z POSM II st. im. Mieczysława Karłowicza.


Recital fortepianowy na Zakończenie Roku Chopinowskiego w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się we wtorek, 23 listopada 2010 roku o godz. 19:00. Wystąpi Jefrey Swann – pianista, który polskiej publiczności dał się poznać już 40 lat temu - podczas znakomitych występów w VIII edycji Konkursu Chopinowskiego w 1970 roku. I chociaż jego udział w rywalizacji zakończył się wówczas skandalem - nie otrzymał nagrody, chociaż jego gra wzbudzała zachwyt publiczności, a decyzja jury została uznana za błąd, to jednak w następnych latach potwierdził swoją klasę i zdobył bardzo wiele nagród w równie prestiżowych konkursach pianistycznych, jak m.in. Konkurs Królowej Elżbiety w Brukseli, Konkurs im. Dino Ciani w mediolańskiej „La Scali” czy Konkurs im. Van Cliburna w Forth Worth w Stanach Zjednoczonych. Podczas wtorkowego recitalu pianisty w jego wykonaniu usłyszymy dzieła dwóch wielkich kompozytorów-rówieśników: Fryderyka Chopina oraz Roberta Schumanna. Podczas wieczoru zabrzmi m.in. cykl miniatur Schumanna Waldszenen (Sceny leśne) op. 82 oraz Ballada f-moll op. 52 Chopina.


Jedna z najznakomitszych polskich skrzypaczek, Kaja Danczowska wystąpi ze swoją córką Justyną Danczowską w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie we wtorek, 23 listopada 2010 roku o godz. 19:00. Usłyszymy Taniec z baletu „Harnasie" Karola Szymanowskiego w transkrypcji Pawła Kochańskiego na skrzypce i fortepian, Sonatę A-dur Césara Francka (pisaną z myślą o wielkim skrzypku Eugene Ysaÿe'u) oraz - I Sonatę f-moll na skrzypce i fortepian op. 80 Siergieja Prokofiewa, którą słynny Dawid Ojstrach wykonał podczas pogrzebu kompozytora.
Kaja Danczowska koncertuje od dziewiątego roku życia. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od Vivaldiego do Pendereckiego. Występowała z takimi sławami jak Krystian Zimerman (z którym stale współpracuje), Heinz Holliger, Gidon Kremer, Misha Maisky. Posiada ogromny dorobek płytowy, nagrywała m.in. dla Deutsche Grammophon. Jej nagranie I i II Koncertem skrzypcowym Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda (Polygram, 1997) zostało wyróżnione nagrodą Diapason d'Or. Od kilku lat Kaja Danczowska występuje w duecie ze swoją córką, pianistką, Justyną Danczowską. Młoda artystka w 2004 ukończyła Musik Akademie Basel w Szwajcarii w mistrzowskiej klasie Krystiana Zimermana, a w 2007 dwuletnie studia podyplomowe u Konstantina Scherbakova w Zürcher Hochschule der Künste (dyplom z wyróżnieniem). Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów prowadzonych przez Halinę Czerny-Stefańską. W 1997 zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując dodatkowo nagrody specjalne za najlepsze wykonania utworów Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena. W 1998 zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. W 2000, podczas konkursu dla młodych muzyków "Nuta na gruszce" w Krakowie, otrzymała I nagrodę oraz nagrodę specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. W 2007 Polskie Radio wydało płytę z utworami na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego w wykonaniu Kai i Justyny Danczowskich, która była nominowana na nagród polskiego przemysłu muzycznego "Fryderyk 2009".


XVII Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej odbędzie się w Białymstoku w dniach 23-28 listopada 2010 roku.

Szczegółowy program festiwalu:
na stronie www.filharmonia.bialystok.pl/koncerty/laboratorium2010.pdf


Koncert Włodzimierz Kotoński – Profesorowi w 85. Urodziny odbędzie się w środę, 24 listopada 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Utwory Jubilata - Mikrostruktury na taśmę (1963), AELA na taśmę (1970), Antyfony na taśmę (1989), Tierra caliente na taśmę (1992), Bukolika na flet solo (1989), Monochromia na obój solo (1964), Muzyka wiosenna na flet, obój, skrzypce i syntezator (1978) i Zmienne struktury na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę (2000) - wykonają: Agata Igras-Sawicka – flet, Mariusz Pędziałek – obój, Julian Paprocki – klarnet, Tomasz Światczyński – puzon, Dobrosława Siudmak – skrzypce, Karol Marianowski – wiolonczela, Joanna Wicherek - fortepian, syntezator i Barbara Okoń-Makowska - realizacja taśmy.


Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego koncertować będzie w trzech ważnych ośrodkach muzycznych Europy. Pierwszy z koncertów odbędzie się 24 listopada 2010 roku w Wiedniu, w Wielkiej Sali Musikverein. W wykonaniu krakowskich filharmoników zabrzmi Uwertura "Bajka" Stanisława Moniuszki, IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna oraz Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Gwiazdą wieczoru będzie austriacki pianista Ingolf Wunder - zdobywca II nagrody tegorocznego XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie oraz dwóch nagród specjalnych: Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu oraz Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie Poloneza-Fantazji op. 61. Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej (6 listopada) artysta został nagrodzony owacją na stojąco i pięciokrotnie bisował, wzbudzając ogromny entuzjazm krakowskiej publiczności.

Dnia 25 listopada 2010 roku Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wystąpi w ramach Bratislava Music Festival. O randze tego festiwalu świadczy zarówno jego 46-letnia tradycja, jak i fakt, iż od ponad 30 lat objęty jest auspicjami brukselskiego European Festival Association, zrzeszającego organizatorów najbardziej prestiżowych festiwali europejskich z różnych dziedzin sztuk audiowizualnych. Podczas tegorocznej edycji bratysławskiego festiwalu, krakowska Orkiestra pod kierunkiem Pawła Przytockiego wykona program złożony z polskich utworów: I.F. Dobrzyńskiego (Uwertura do opery „Monbar czyli Flibustierowie”), K. Szymanowskiego (Stabat Mater - wraz z Chórem Filharmonii Słowackiej) oraz Fryderyka Chopina (Koncert fortepianowy e-moll). Solistą koncertu będzie znany pianista, laureat licznych międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym warszawskiego Konkursu Chopinowskiego – Piotr Paleczny.

Na zakończenie tourneé, w ramach projektu "Węgierskie inspiracje Chopinem" 27 listopada 2010 roku odbędzie się koncert w Pécs na Węgrzech. W programie koncertu znajdą się: II Rapsodia węgierska Liszta, IV Symfonia Schumanna oraz  ponownie Koncert fortepianowy e-moll Chopina (Piotr Paleczny - fortepian). Koncertowi Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego towarzyszyć będzie wystawa zatytułowana "Duda Gracz Chopinowi".


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, Program 2 Polskiego Radia SA i Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego zapraszają na koncert pt. Żywioły, który odbędzie się 24 listopada 2010 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W programie:
- Dariusz Przybylski – We will all laugh at gilded butterflies na saksofon, fortepian i perkusję (prawykonanie polskie, 2010)
- Krzysztof Penderecki – Pieśń „Prośba o wyspy szczęśliwe” na głos i fortepian do słów K. I. Gałczyńskiego (1958)
- Ignacy Zalewski – Zutibure na dwóch perkusistów (2009)
- Iwona Kisiel – Pięć Pieśni na sopran i fortepian (1995-2010)
- Tomasz Jakub Opałka – Five CloudScapes na akordeon (2009)
- Jerzy Kornowicz – Dwie pieśni na mezzosopran i fortepian do tekstów pieśni Fryderyka Chopina (2010)
- Wojciech Ziemowit Zych – Kooperatywa I na saksofon i akordeon (2005)
- Marcin Błażewicz – Arista – death omen na perkusję z użyciem środków elektronicznych (1985-87)

Wystąpią: Andrzej Brzoska – warstwa elektroniczna, Mirosław Feldgebel – fortepian, Maciej Frąckiewicz – akordeon, Jerzy Kornowicz – fortepian, Szymon Linette – perkusja, Leszek Lorent – perkusja, Aneta Łukaszewicz – mezzosopran, Alicja Wołyńczyk – saksofon.

Koncert uświetni wystawa grafik dr Doroty Optułowicz-McQuaid.


Muzeum Etnograficzne w Warszawie zaprasza na cztery koncerty w ramach festiwalu Moving Closer, które odbęda się w dniach od 25 listopada do 1 grudnia 2010 roku. Wystąpią cztery zespoły: Natural Beat Band (25 listopada), zespół jazzowy Henryka Gembalskiego - Free Dancing (26 listopada), duet Saby Zuzanny Krasoczko i Mieczysława Litwińskiego - Sol et Luna (27 listopada) oraz Cytula - trio Mieczysława Litwińskiego, Tadeusza Sudnika oraz Krzysztofa Knittla (1 grudnia).

Międzynarodowy Festiwal Nowych Mediów "Moving Closer" to wydarzenie artystyczne, które ma na celu popularyzację współczesnych osiągnięć artystycznych, wykorzystujących nowe i tradycyjne środki przekazu. Ukazuje muzykę eksperymentalną w szerszym kontekście estetycznym - ściśle powiązaną z obrazem.


Vadim Brodski, pochodzący z Kijowa skrzypek obecnie mieszkający w Rzymie, zwycięzca Konkursu im. Henryka Wieniawskiego (1977) wystąpi w dniach 26 i 27 listopada 2010 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii pod batutą polskiego dyrygenta i dyrektora artystycznego National Philharmonic Orchestra w Waszyngtonie – Piotra Gajewskiego wykona IV Koncert d-moll Niccolo Paganiniego. Program wieczoru dopełni poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu George’a Gershwina, Lincoln Portrait Aarona Coplanda oraz Sirocco Włodzimierza Kotońskiego – jedno z ogniw „tetralogii", w skład której wchodzą też Róża wiatrów, Bora i Terra incognita (1976-1984).


W piątek, 26 listopada 2010 roku w Warszawie rozpocznie się, organizowany przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, XVII Festiwal Audio Art. Postacią centralną tegorocznej edycji będzie Franziska Baumann. Wystąpią również tacy artyści, jak: Audrey Chen, Claudia Brieske, Luca Marini, Mariusz Wideryński, Jerzy Kornowicz, Ryszard Latecki, D&A dance action, Jakub Słomkowski, Grupa Kawalerowie Błotni, Grupa Sonofrenia i inni. Festiwal zakończy się 28 listopada.

Audio Art to festiwal zakorzeniony w stolicy od dwóch dekad, adresowany do kolejnego pokolenia publiczności, przedsięwzięcie, które odpowiada na zmiany konwencji artystycznych zachodzących we współczesnej kulturze i reaguje na ujawniające się potrzeby poznawcze młodego pokolenia. Jest imprezą dla zniechęconych zarówno nachalną pop-kulturą, jak i akademicką elitarnością, festiwalem „dziwnych” dźwięków, happeningów audiowizualnych, teatrów instrumentalnych, pogranicza sztuki „wysokiej” i „niskiej". To spotkanie twórców operujących w strefie gatunków czystych i na STYKU różnych formuł artystycznych: dźwięku, sztuk wizualnych i słowa, twórców używających instrumentarium najnowszej technologii, jak i owoców domowego majsterkowania. Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków, integracją sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Wyraża się w formie koncertów, performance i instalacji. Tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie.
Audio Art jest sztuką personalną – kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła – a jednocześnie używa prostej i zaawansowanej technologii. Festiwal jest przy tym prezentacją artystów z całego świata oraz ich premierowych projektów. W ramach festiwalu odbywają się również prezentacje spoza nurtu Audio Art. Na całość złożą się wydarzenia w formie koncertów, prezentacji i działań multimedialnych, instalacji dźwiękowej, działań intuicyjnych i warsztatów dla młodszej i starszej publiczności.

XVII Audio Art w tym roku towarzyszyć będą odbywające się od 20 do 28 listopada warsztaty twórcze, czyli VI Ogólnopolski Skup Dźwięków Nowych i Używanych.

transmisja wydarzeń: www.naŻywo.net, www.transmisje.eu

Read more


Koncerty Mazovia Goes Baroque Projekt 5 odbędą się w dniach 26-27 listopada 2010 roku w Warszawie, 25 listopada w Łochowie oraz 28 listopada w Radziejowicach. François Couperin, Jean-Philippe Rameau, Georg Philip Telemann, Antonio Vivaldi, Hyacinthe Jadin i Wilhelm Friedemann Bach - to tylko niektóre nazwiska Mistrzów Baroku, których utwory zabrzmią podczas piątej odsłony festiwalu. Usłyszymy również... muzykę klasyczną, czyli tria smyczkowe Ludwiga van Beethovena. A wszystko w wykonaniu wybitnych interpretatorek z Kanady i Francji. A będą to: duet viol da gamba Les Voix Humaines, czyli Susie Naper i Margaret Little z Kanday oraz zespół smyczkowy Trio AnPaPié w składzie: Alice Piérot, Fanny Paccoud i Elena Andreyev. Jedną z ciekawostek tej odsłony będzie wykonanie jednej z części Wiosny Antonio Vivaldiego (Allegro) na duet viol da gamba.

Margaret Little i Susie Napper z Les Voix Humaines to w Kanadzie postaci legendarne. Zapracowały na tę pozycję swoimi koncertami i nagraniami płytowymi oraz bezinteresownym zaangażowaniem w rozwój kanadyjskiej sceny muzyki dawnej. Les Voix Humaines przedstawią dwa programy: jeden zainspirowany postacią Marii Leszczyńskiej – pochodzącej z Polski francuskiej królowej: Concert Spirituel dla Marii Leszczyńskiej, królowej Francji. Drugi ukaże różnorodność i wielobarwność francuskiej muzyki, pisanej na viole da gamba. Dzięki Les Voix Humaines znajdziemy się w świecie kameralistyki, która rozbrzmiewała na dworach francuskich.

Drugi bohater tej odsłony – francuskie trio AnPaPié, przedstawi muzykę powstałą później i należącą do innej już epoki stylistycznej. Zespół wykona utwory Hyacinthe Jadina, nieznanego w Polsce kompozytora francuskiego, związanego z dworską orkiestrą Ludwika XV i Marii Leszczyńskiej. Jego muzyka pod wieloma względami może być uznana za prekursorską w stosunku do muzyki klasycznej, dlatego będzie doskonałym wstępem do drugiego koncertu, na którym trio AnPaPié wykona dwa tria smyczkowe Ludwiga van Beethovena.


Filharmonia Kaliska zaprasza w piątek, 26 listopada 2010 roku na koncert symfoniczny, poświęcony Ignacemu Janowi Paderewskiemu, wielkiemu pianiście, kompozytorowi i mężowi stanu - w 150. rocznicę Jego urodzin. W programie: Koncert fortepianowy a-moll oraz Finał Symfonii „Polonia”. Jako solistka wystąpi Joanna Marcinkowska (na zdjęciu) - laureatka i uczestniczka wielu międzynarodowych konkursów i festiwali pianistycznych, zaś za pulpitem dyrygenckim stanie Andrzej Bujakiewicz.


Symfonia „Mathis der Maler” („Mateusz malarz”) Paula Hindemitha powstała jako szkice do opery pod tym samym tytułem, poświęconej postaci malarza Matthiasa Grünewalda, żyjącego na przełomie XV i XVI wieku. Postać tego artysty była bliska kompozytorowi, który, podobnie jak on, sięgał do zdobyczy artystów epok wcześniejszych. Symfonia Hindemitha zabrzmi w piątek, 26 listopada 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii w Łodzi. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Michał Nesterowicz. W programie znajdzie się też Mała suita Witolda Lutosławskiego i II Koncert fortepianowy A-dur Ferenca Liszta, który usłyszymy w wykonaniu Wojciecha Waleczka.


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej oraz Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie zapraszają na koncert Kamienie niepamięci z cyklu Partytury Fotograficzne, który odbędzie się w piątek, 26 listopada 2010 roku o godz. 18.00 w auli ASP w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 5). Wystąpi Jerzy Kornowicz – fortepian.

Partytury Fotograficzne to cykl koncertów inspirowanych fotografią. Wyzwaniem, jakie postawił zaproszonym artystom autor cyklu koncertów – wystaw, jest poszukiwanie relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem, a konkretnie pomiędzy fotografią i muzyką współczesną; twórcze spotkanie fotografików i muzyków z kręgu muzyki współczesnej. Fotografie potraktowane są przez muzyków jak współczesna partytura muzyczna. W czasie koncertu eksponowana jest odpowiednia dla danej części utworu fotografia – partytura (grający muzycy mają w tym momencie na pulpicie nutowym dokładnie to samo zdjęcie). Publiczność w czasie koncertu odkrywa wraz z zespołem te „ogrywane” w danej chwili fotografie. Muzycy zaproszeni do projektu to czołowi polscy oraz litewscy i ukraińscy kompozytorzy i wykonawcy muzyki współczesnej. Każdy z koncertów – wystaw jest premierą. Kuratorem fotografii całego projektu jest Mariusz Wideryński.

Więcej informacji na stronie www.myspace.com/partyturyfotograficzne


Dnia 27 listopada 2010 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera baletu Kopciuszek w choreografii Fredericka Ashtona do muzyki Siergieja Prokofiewa. Wystąpią: Polski Balet Narodowy, Orkiestra Opery Narodowej, Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza oraz statyści. W tytułowej partii – Aleksandra Liashenko, Agnieszka Pietyra i Maria Żuk.

Znana baśń Charlesa Perraulta o Kopciuszku, złej macosze, jej kapryśnych córkach, dobrej wróżce i zakochanym księciu dawno już nie gościła na warszawskiej scenie. – Postanowiliśmy sięgnąć do popularnego baletu Siergieja Prokofiewa w najsłynniejszej inscenizacji wielkiego angielskiego choreografa Sir Fredericka Ashtona – wysmakowanej teatralnie, pełnej wdzięku i humoru, przystępnej dla najszerszej widowni, również dziecięcej. – podkreślają twórcy warszawskiej inscenizacji. – Ta decyzja ucieszy zapewne tych wszystkich, którzy przez całe lata oklaskiwali na naszej scenie inny znakomity spektakl Fredericka Ashtona, niezapomnianą Córkę źle strzeżoną. Choreografię nieżyjącego już brytyjskiego klasyka zrealizuje z Polskim Baletem Narodowym brytyjska baletmistrzyni Wendy Ellis Somes, niegdyś jedna z czołowych solistek Royal Ballet w Londynie, a dziś spadkobierczyni praw do wystawiania Ashtonowskiego Kopciuszka na scenach świata. Scenografem warszawskiej premiery będzie znany holenderski artysta Toer van Schayk.


XVIII Festiwal Muzyki Kameralnej "Kwartet Śląski i jego goście" odbędzie się w Katowicach, w dniach 27 listopada – 5 grudnia 2010 roku. Tegoroczna edycja imprezy w znacznej części poświęcona została twórczości zmarłego przed 20 laty Andrzeja Krzanowskiego.
Kwartet Śląski, który przed laty ściśle z Andrzejem Krzanowskim współpracował (m. in. dokonał prawykonania jego II i III Kwartetu smyczkowego), przypomni na swoim festiwalu 5 utworów tego kompozytora. Jeden z nich - I Kwartet smyczkowy - wersja A będzie miał na festiwalu swoje polskie prawykonanie, za życia kompozytora bowiem wykonany został tylko raz, w 1978 roku w Dreźnie jako utwór nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. C.M. Webera. Ponadto w ramach 5 koncertów, które odbędą się w Sali Koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej, wykonane zostaną najsłynniejsze w literaturze kameralnej kwintety fortepianowe: Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Juliusza Zarębskiego, Antonina Dworzaka i Dymitra Szostakowicza oraz 2 kwintety godne jak najczęstszej prezentacji - I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Musica a cinque Aleksandra Tansmana. Na zakończenie Roku Chopinowskiego wykonane zostaną też kameralne wersje Fantazji na tematy polskie oraz Wariacji na temat "La ci darem la mano" Fryderyka Chopina.
Z Kwartetem Śląskim wystąpią czołowi polscy pianiści: Wojciech Świtała, Janusz Olejniczak, Krzysztof Jabłoński i Beata Bilińska oraz pianista wyróżniony przez Kwartet Śląski Nagrodą Specjalną na tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, który zakończy się 21 listopada.

Read more


Pięćdziesiąta siódma Sesja MUSICA MODERNA odbędzie się w Łodzi w dniach 28 listopada – 12 grudnia 2010 roku. Otworzy ją saksofonowy benefis znanego solisty i pedagoga – Jacka Delonga. Serię koncertów rozpocznie przegląd aktualnych propozycji dla najmłodszych wykonawców. Ostatni z kolei koncert Sesji związany będzie z rozstrzygnięciem Konkursu Kompozytorskiego dla młodzieży. Główną nagrodą będzie profesjonalne wykonanie wyselekcjonowanych do Finału utworów. Ponadto o nowe wrażenia artystyczno-akustyczne zadba tradycyjnie już Studio Komputerowe Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Obok znanych i uznanych artystów, w tym również pedagogów łódzkiej uczelni, znaczna część prezentacji odbywa się z aktywnym udziałem wyróżniających się studentów. Liczne premiery kompozytorskie podnoszą zawsze walor koncertowych programów. Na wszystkie imprezy Sesji – wstęp wolny.

Read more


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się 29 listopada 2010 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej uczelni. Wystąpią: Danuta Antoszewska – fortepian, Michał Kornacki – fortepian, Alina Ratkowska – klawesyn, Andrzej Kopeć - projekcja dźwięku, Grzegorz Szostak – baryton i Karolina Babińska, Ewa Liechen – flet. W programie: Sonatina na fortepian Tadeusza Szeligowskiego, Sonata klawesynowa Edwarda Sielickiego, In the Beginning was Chaos na taśmę Pawła Strzeleckiego, Dwa preludia na fortepian Zbigniewa Bagińskiego, 4 Pieśni do tekstów własnych na baryton i fortepian Anny Ignatowicz-Glińskiej (prawykonanie), Onyx na 2 flety Dariusza Przybylskiego oraz Arioso dolente i Finale ze zbioru Dwanaście etiud na fortepian Bolesława Woytowicza. Opieka artystyczna – prof. Zbigniew Bagiński.


Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi regularnie prezentuje się na filharmonicznej estradzie. Tym razem pod batutą José Marii Florência wykona utwory Stanisława Moryty (uwerturę Rok 1410), Siergieja Prokofiewa (I suitę Romeo i Julia) oraz Antonina Dvořáka (VIII Symfonię G-dur). Koncert odbędzie się w poniedziałek, 29 listopada 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.


Koncert Maciej Małecki w 70-lecie urodzin odbędzie się w niedzielę, 28 listopada 2010 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Wystąpi Lutosławski Piano Duo w składzie: Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, duet perkusyjny Hob-beats: Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego. W programie utwory Macieja Małeckiego Allegro na orkiestrę symfoniczną, Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę, Rozmyślania przy fontannie - koncert na wibrafon i marimbę z orkiestrą oraz Walc koncertowy.


Rok 2010 zapamiętamy jako Rok Chopinowski, warto jednak pamiętać też o innym jubilacie: Robercie Schumannie. Jego twórczości kameralnej poświęcony jest festiwal „Łódzkie Schumanniana 2010”, złożony z pięciu koncertów, które odbędą się w Filharmonii Łódzkiej 30 listopada (wtorek, godz. 19.00), 1 grudnia (środa, godz. 17.00 i 19.00) i 2 grudnia (czwartek, 17.00 i 19.00). Wystąpią m.in.: mezzosopranistka Urszula Kryger, baryton Rudolf Rosen, pianista Tomasz Herbut i niemiecka sopranistka Juliane Banse oraz studenci, absolwenci i pedagodzy łódzkiej Akademii Muzycznej (uczelnia oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych „Operativa” są współorganizatorami festiwalu).

Podczas pierwszego z koncertów festiwalu „Łódzkie Schumanniana 2010” zaprezentowana zostanie twórczość kameralną tegorocznego jubilata - pieśni Roberta i Clary Schumannów oraz ich przyjaciela Johannesa Brahmsa. Wystąpią: Urszula Kryger (sopran), Rudolf Rosen (baryton) oraz Tomasz Herbut (fortepian).


Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA oraz Polskie Nagrania zapraszają na spotkanie z Jadwigą Romańską (na zdjęciu) - wybitną śpiewaczką operową, które odbędzie się we wtorek, 30 listopada 2010 roku o godz. 17.00 w Bibliotece Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (ul. Fredry 8).

Podczas spotkania z primadonną krakowskiej Opery zaprezentowana zostanie jej najnowsza płyta Recital opera oraz książka Wacława Krupińskiego, pt. Moje woperowstąpienie. Gospodarzami spotkania będą: Andrzej Kosowski - redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Mieczysław Kominek - prezes Polskich Nagrań, a towarzyszyć im będzie Wacław Krupiński.