Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2008 2009 2010 2011 2012
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Łódzka Wielkanoc Muzyczna odbędzie się w dniach 23 marca – 1 kwietnia 2010 roku. Gośćmi Filharmonii Łódzkiej będą artyści z przeciwnych stron globu: Szanghajska Orkiestra Symfoniczna (Shanghai Symphony Orchestra) oraz Niemiecka Orkiestra Symfoniczna w Berlinie (Deutsches Symphony-Orchester Berlin) i grupa wokalna Cantus Cölln. Nie zabraknie również rodzimych zespołów z Łodzi i Wrocławia.

Tym razem w programie równoważą się muzyka najnowsza i klasyczne propozycje repertuarowe. Twórczość wielu prezentowanych kompozytorów sytuuje się w kręgu "nowej duchowości" (m.in. Joep Franssens) lub "nowej muzyki religijnej" (m.in. Sofia Gubajdulina). Veni Creator Wojciecha Kilara to utwór poświęcony pamięci nieżyjącej żony kompozytora, Barbary. Styx Giji Kanczelego upamiętnia zmarłych przyjaciół z byłego Związku Radzieckiego (kompozytor, urodzony w Gruzji, od 1991 mieszka w Europie Zachodniej). Abschiedsserenade (Serenada pożegnalna) z 2003 roku Valentina Silvestrova została dedykowana Iwanowi Karabicowi, zmarłemu wieloletniemu przyjacielowi kompozytora. Seven Words Sofii Gubajduliny sięga do tekstu Biblii i utrwalonych tam ostatnich słów Chrystusa, wypowiedzianych na krzyżu. Medytacyjny charakter utworu nawiązuje do stylu Arvo Pärta.
Aby podziwiać współczesność, dobrze jest spojrzeć w przeszłość, by dostrzec i docenić to, co leżało u podłoża obecnych dokonań. Stąd w programie festiwalu nie brak dzieł dawniejszych, takich jak Pasja wg św. Mateusza Bacha, VII Symfonia Mahlera, czy Msza f-moll Brucknera.

Więcej


Polski pianista Łukasz Trepczyński wystąpi w Szwajcarii na zaproszenie Société des Concerts de Fribourg. W dniu 23 marca 2010 roku o godz. 20:00 zagra recital chopinowski w auli Magna Uniwersytetu we Fryburgu.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w środę, 24 marca 2010 roku o godz. 19.00 na koncert muzyki polskiej. W wykonaniu Leonarda Andrzeja Mroza – bas i Jana Staniendy – skrzypce oraz Orkiestry Smyczkowej UMFC usłyszymy Divertimento Janiewicza w opracowaniu T. Ochlewskiego na orkiestrę smyczkową, Ballady Franciszka Villona na bas-baryton i orkiestrę smyczkową (1990) Edwarda Pałłasza, Koncert na orkiestrę smyczkową (1948) Grażyny Bacewicz i Koncert skrzypcowy (1971) Andrzeja Panufnika.


Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie zaprasza na premierę opery Elektra Richarda Straussa – we środę, 24 marca 2010 roku. Reżyseria - Willy Decker, dyrygent - Tadeusz Kozłowski, scenografia - Wolfgang Gussmann.
Elektra Deckera – gwiazdy współczesnej reżyserii operowej – rozgrywa się w mrocznej, monumentalnej scenografii, której ogrom dominuje nad drobnymi postaciami bohaterów. Prostota i czystość tej wizji pozwala w pełni wybrzmieć poruszającej muzyce Richarda Straussa. Elektra jest opowieścią o rodzinie rozdartej intrygami i przemocą, której członkowie skupiają się wokół charyzmatycznej tytułowej bohaterki. Mit, który na początku dwudziestego wieku stał się podstawą dla jednego z zasadniczych konceptów psychoanalizy, tym razem jest kanwą dla pełnej pasji opowieści operowej, w której skala uczuć oscyluje między miłością a nienawiścią. Willy Decker to obecnie jeden z najważniejszych reżyserów operowych. Pracował w teatrach w Paryżu, Wiedniu, Londynie, Brukseli, Amsterdamie, Madrycie, Genewie. Jego Traviata, zrealizowana w Salzburgu w 2005 roku, z Anną Netrebko i Rolando Villazónem, okazała się być oszałamiającym sukcesem. W roli Klitemnestry wystąpi legendarna polska śpiewaczka Ewa Podleś. Obok niej Jeanne-Michele Charbonnet jako Elektra i Danielle Halbwachs jako Chryzotemis. Premiera spektaklu odbyła się w 2000 roku na scenie Opery Holenderskiej w Amsterdamie.


W czwartek, 25 marca 2010 roku o godz. 19.00 w Kościele św. Katarzyny w Krakowie (wejście od ul. Skałecznej) odbędzie się koncert, podczas którego wykonany zostanie Hymnus refugium et spes na saksofon i orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego, słynne Adagio na orkiestrę smyczkową Samuela Barbera i Siedem słów Chrystusa na krzyżu Sofii Gubajduliny na wiolonczelę, akordeon i smyczki. Wystąpią: Tomasz Strahl – wiolonczela, Klaudiusz Baran – akordeon i Bartłomiej Duś – saksofon oraz Orkiestra Kameralna Fresco Sonare pod batutą Moniki Bachowskiej.


Opera Wrocławska zaprasza 26 marca 2010 roku o godz. 19.00 na przedstawienie Król Roger Karola Szymanowskiego. Spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego jest współczesną wizją upadku wartości moralnych. Mimo nowoczesnej oprawy wizualnej tej inscenizacji, czas i miejsce akcji pozostają nieokreślone, co podkreśla uniwersalne przesłanie utworu. Oryginalna muzyka Szymanowskiego, pełna dysonujących współbrzmień i niespotykanej ekspresji, stanowi o wyjątkowości dzieła.


Pasja Św. Mateusza J.S. Bacha zabrzmi 26 marca 2010 roku o godz. 19.00 w sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Wystąpią soliści: Grzegorz Zimak - viola da gamba, Marta Boberska – sopran, Dorota Lachowicz – alt, Sylwester Smulczyński – tenor, Jarosław Bręk – bas, Krzysztof Szmyt – w roli Ewangelisty i Dariusz Górski – w roli Jezusa oraz Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, prowadzenie Marcin Tomczak, Michał Kozorys, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej – pierwszy chór, Cappella Gedanensis – drugi chór i Scherzi Musicali, prowadzenie Beata Liley. Koncert poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Kai Bumann.


Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta” w Warszawie zaprasza w piątek, 26 marca 2010 roku o godz. 19.00 na pierwszy z koncertów, którego motywem głównym będzie prezentacja unikalnego projektu kr39, a działaniami dodatkowymi prezentacje wstępnych projektów artystów biorących udział w konkursie WEF.LIVE.LAB – CHOPing.

 CHOPing to konkurs dla artystów zajmujących się sztuką nowych mediów, muzyką elektroniczną i technologiczną oraz cykl koncertów „CHOPing”, organizowany przez galerię „Zachęta” i Fundację Sztuka i Technologia (organizatora Warsaw Electronic Festival). Nazwa projektu to połączenie osoby Fryderyka Chopina i terminu używanego w informatyce „ping”, służącego do diagnozowania połączeń sieciowych. Informatyczny program „Ping” działa na zasadzie sonaru – wysyłany jest sygnał, który po pewnym czasie wraca odbity. Projekt „CHOPing” ma dać odpowiedź na pytanie o inspiracje osobą i twórczością Fryderyka Chopina młodych artystów, zajmujących się sztuką nowych mediów, muzyką elektroniczną i technologiczną. Odpowiedź na pytanie, jak twórcy poszukujący nowych form wyrazu, czerpiący inspirację z ciągle zmieniającej, się pod wpływem rozwoju technologii, kultury zareagują na hasło „Chopin”, jaki będzie sygnał zwrotny, tytułowy „ping”?
W marcu 2010 roku na portalu i forum www.wef.pl ogłaszony został konkurs dla artystów zajmujących się sztuką nowych mediów, muzyką elektroniczną i technologiczną na pracę zainspirowaną osobą i twórczością Fryderyka Chopina. Formalnie pretekstem i tworzywem użytym w konkursie, utworem jaki zostanie poddany interpretacji muzyków i artystów, stając się w istocie komendą “ping” znajdującą się w nazwie konkursu, będzie „Etiuda rewolucyjna” (Etiuda c-moll op. 10 nr 12). W efekcie ogłoszonego konkursu organizatorzy oczekują, że z nadesłanych prac do końca marca 2010 roku zostanie wybranych piętnaście prac o charakterze multimedialnym.
Efektem działań praktycznych projektu „CHOPing” będzie cykl koncertów oraz jedno spotkanie o charakterze warsztatowym. Działania te, stanowiące próbę podsumowania i diagnozy młodego środowiska twórców muzyki elektronicznej, VJów i artystów wizualnych pod kontem inspiracji twórczością i osobą Fryderyka Chopina, zostaną utrwalone w formie nagrań na płycie DVD oraz wydawnictwa on-line o szerokim zasięgu dystrybucji. Koncerty i warsztaty odbędą się w sali multimedialnej „Zachęty” Narodowej Galerii Sztuki.

kr39 to połączenie muzyki eksperymentalnej i śpiewu tradycyjnego. Twórcy poszukują cech wspólnych na poziomie struktur muzycznych, rytmicznych i brzmieniowych, przy zachowaniu tożsamości obu tradycji. Zespół występuje w składzie: Anastazja Bernad – wokal, Zofia Bernad – wokal, Olga Kozieł – wokal, Hanna Linkowska – wokal, Mateusz Bąkała – elektronika, przedmioty, Sebastian Mac – gitara, zabawki, elektronika i Jan Bernad – dyrektor artystyczny.


Missa Gospel’s Włodzimierza Szomańskiego zabrzmi w piątek, 26 marca 2010 roku o godz. 19.00 podczas koncertu oratoryjnego w Filharmonii Wrocławskiej. Dzieło to łączy tradycję liturgiczną oraz muzyczną kościoła katolickiego z coraz bardziej znaną w kraju, amerykańską tradycją gospel. Koncert poprowadzi sam kompozytor, wystąpią także wokaliści: Olga Szomańska, Jacek Kotlarski oraz znany Spirituals Singers Band. Towarzyszyć im będą: Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej i Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej.

Pieśni gospel to połączenie elementów tradycji muzycznej Europy, Afryki oraz wielokulturowej Ameryki wraz ze współcześnie rozwijającymi się kierunkami muzycznymi, takimi jak: jazz, folk czy soul. Stąd szeroki aparat wykonawczy, określany mianem oratoryjno-kantatowego, zakładający współdziałanie orkiestry symfonicznej z instrumentalną sekcją gospelową (organy Hammonda, fortepian, gitara basowa, perkusja) i solistami, których rolą jest nie tylko wykonanie określonych partii, ale także własnych improwizacji. Kompozycja Włodzimierza Szomańskiego to pionierskie, lecz bardzo cenione dzieło, jeśli chodzi o polską wersję Missa Gospel’s. Premiera utworu odbyła się w 2001 roku właśnie w Filharmonii Wrocławskiej i została entuzjastycznie przyjęta przez słuchaczy, jak i krytyków.


Dnia 27 marca 2010 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na przedostatnie przedstawienie transmitowane w tym sezonie z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a jednocześnie premierę - Hamleta Ambroise’a Thomasa. Dramaty Shakespeare’a zainspirowały więcej kompozytorów operowych niż dzieła jakiegokolwiek innego pisarza. Opera francuskiego twórcy Ambroise’a Thomasa nie jest jednak wierną adaptacją oryginału: libreciści zmienili nieco tok akcji i uchronili głównego bohatera przed śmiercią. Premierowe przedstawienie Met obfituje w debiuty: pierwszy raz dla tego teatru pracują reżyserzy Patrice Caurier i Moshe Leiser, a także pozostali realizatorzy, po raz pierwszy w Met wystąpi Toby Spence (Laertes). W postać tytułową wcieli się Simon Keenlyside, a w roli Ofelii wystąpi Natalie Dessay.

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina jest pierwszą i, jak dotąd, jedyną instytucją w Polsce, która zaproponowała melomanom wirtualne wizyty w jednym z najbardziej prestiżowych teatrów operowych świata – w nowojorskiej The Metropolitan Opera, zwanej popularnie Met. Obecnie sygnał z Nowego Jorku jest odbierany już w ponad 35 krajach kilku kontynentów. Większość instytucji zaangażowanych w to przedsięwzięcie to sale kinowe, jednak Filharmonia Łódzka zapewnia melomanom nie tylko świetną jakość techniczną przekazu (technologia obrazu High Definition /HD/, dźwięk w formacie Dolby Digital 5.1 Surround, ekran 6 x 11 m, polskie napisy), ale też uroczystą, odświętną atmosferę, która sprzyja kontemplacji sztuki.

Sezon 2009/10 „The Met: Live in HD” obejmuje dziewięć transmisji przedstawień, z których pięć to premiery lub nowe produkcje na scenie Met. Ostatni spektakl – premiera sezonu Armida Gioachino Rossiniego odbędzie się 1 maja 2010 roku.


Na premierowe spektale opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta zaprasza w dniach 27 i 28 marca 2010 roku o godz. 19.00 Państwowa Opera Bałtycka w Gdańsku. Kierownictwo muzyczne - Jose Maria Florencio, inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss.


Studenci w hołdzie Chopinowi to tytuł koncertu, który odbędzie się 27 marca 2010 roku o godz. 19.00 w Kościele Sióstr Wizytek w Warszawie. W wykonaniu Chóru Mieszanego i Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją Krzysztofa Kusiela-Moroza usłyszymy słynne Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wstęp wolny.


Teatr Wielki w Łodzi obchodzi Międzynarodowy Dzień Teatru wspólnie z publicznością i organizuje dzień otwarty. W sobotę, 27 marca 2010 roku zaprasza w godzinach 10 - 14. Proponuje możliwość obserwacji z widowni pracy maszynistów teatralnych podczas zmiany dekoracji na scenie, zwiedzanie kabiny operatorów światła. W tym samym czasie na foyer będzie można przymierzyć kostium teatralny, obejrzeć jak powstaje makijaż sceniczny, włożyć perukę, porozmawiać ze znanymi lubianym solistami opery i baletu, poznać historię Teatru Wielkiego w Łodzi, kupić po okazyjnej cenie wydawnictwa Teatru. Wieczorem zaprasza na Wesele Figara W.A. Mozarta. Goście, którzy odwiedzą tego dnia Teatr Wielki w Łodzi będą mogli kupić bilet na ten spektakl po specjalnej, promocyjnej cenie.


Dnia 27 marca 2010 roku o godz. 18.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się koncert „A la Chopin”, w którym wystąpią liderzy Orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Wybitnym muzykom: Reinerowi Honeckowi (skrzypce), Christianowi Frohnowi (altówka), Arto Norasowi (wiolonczela) i Jurkowi Dybałowi (kontrabas) towarzyszyć będzie laureatka Clara Haskil Competition, utalentowana rumuńska pianistka Mihaela Ursuleasa. W programie: Allegretto Capriccio à la Chopin Giovanniego Bottesiniego, Trio g-moll op. 8 Fryderyka Chopina i Kwintet fortepianowy Es-dur op. 17 Józefa Nowakowskiego.


W sobotę, 27 marca 2010 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej w ramach nadzwyczajnych koncertów tego sezonu, wykonany zostanie w koncertowej wersji II akt opery Richarda Wagnera Parsifal. Kreacji tego dzieła podjął się I dyrygent gościnny Filharmonii Krakowskiej - maestro Gabriel Chmura. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali śpiewacy na co dzień występujących na scenie Metropolitan Opera: Marjorie Elinor Dix (mezzosopran) w roli Kundry oraz John Cheek (bas-baryton) jako Klingsora. Partię głównej postaci dramatu wykona znakomity niemiecki tenor, występujący na największych scenach operowych - Bayerische Staatsoper w Monachium, Opery w Zürichu czy Opera Sempera w Dreźnie, a od tego sezonu kreujący rolę Parsifala w Erfurcie - Thomas Mohr. Solistom towarzyszyć będzie orkiestra i chór żeński Filharmonii Krakowskiej, w partiach dziewcząt-kwiatków usłyszymy sopranistki: Natalię Puczniewską, Katarzynę Guran, Julię Przyborowską-Kieżuć, Joannę Trafas, Annę Krawczyk oraz Wiktorię Zawistowską.
Parsifal jest ostatnim dramatem muzycznym Wagnera i jedynym napisanym specjalnie dla teatru w Bayreuth. Temat zainteresował kompozytora w 1845 roku, kiedy poznał epos dworski Wolframa z Eschenbach opiewający życie i czyny króla rycerstwa na Monsalvacie. Dopiero w kwietniu 1877 roku Wagner skompletował libretto, a przez pięć lat następnych komponował muzykę. Parsifal ostatecznie ukończony w styczniu 1882 roku miał premierę już 26 lipca i aż do pierwszego wydania w 1913 roku scena w Bayreuth miała wyłączne prawo do jego wystawiania.


Premiera opery Werther Julesa Masseneta odbędzie się 27 marca 2010 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Realizacji tego dzieła podjęli się Roberto Tolomelli (kierownictwo muzyczne), Ignacio Garcia (reżyseria), Carmina Valencia Tamayo (dekoracje), Kornelia Piskorek (kostiumy) i Bogumił Palewicz (światła i projekcje). Poznańska premiera opery Werther przypada w 90. rocznicę jej prapremiery na tej scenie. Od tego czasu Opera w Poznaniu nie wystawiała tego ambitnego dzieła. Tytułową rolę wykonywać będą wymiennie Brian Jagde i Jeongki Cho – młodzi tenorzy, którzy po swoich udanych debiutach zapraszani są do realizacji lirycznych oper francuskich i włoskich na wielu europejskich scenach.


W Niedzielę Palmową, 28 marca 2010 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi słynna Pasja wg św. Jana J. S. Bacha w interpretacji Marca Molomota jako Ewangelisty i zespołu Cappella Cracoviensis pod dyrekcją Andrew Parrotta, jednego z największych autorytetów bachowskich i rewolucjonistów w podejściu do tej wielkiej muzyki.


Stowarzyszenie Młodych Ambitnych Muzyków „MAM” ze środków finansowych Urzędu Miasta w Białymstoku organizuje 28 marca 2010 roku roku w kościele św. Wojciecha w Białymstoku Misterium Pasyjne. Recital zostanie zaprezentowany przez TWOgether DUO w składzie Magdalena Bojanowicz – wiolonczela oraz Maciej Frąckiewicz – akordeon.

Wydarzenie zaplanowane zostało jako niecodzienne misterium: bez braw pomiędzy utworami, bez zapowiedzi utworów w tradycyjny sposób. Zapowiedziami będą utwory poetyckie związane z tematyką z danym utworem muzycznym. Poezje będzie recytować Michał Jan Barański. Spektakl muzyki i poezji pasyjnej zorganizowany w niedzielę palmową, zaplanowany jako misterium z oprawą (zgaszone światło i duża ilość zapalonych świec w całym kościele) został pomyślany jako wprowadzenie poprzez sztukę w liturgię Wielkiego Tygodnia. W części muzycznej usłyszymy utwory J. S. Bacha, I. Kuusisto, C. Saint-Saensa, S. Gubaiduliny i A. Piazzolli. Zapowiedziami będą utwory poetyckie m.in Karola Wojtyły, Jana Twardowskiego, Józef Czechowicz, Jana Kasprowicza i Juliana Tuwima.


Śląskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na cykl koncertów kameralnych pt. Alchemicy dźwięków i słów, prezentujący twórczość i osobowości artystyczne Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna w 200 rocznicę urodzin. Koncerty odbywać się będą w ostatnie niedziele miesiąca o godz.12.00 w sali koncertowej Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Zainauguruje je 28 marca 2010 roku Kwartet Akademos w składzie: Anna Szabelka – skrzypce, Joanna Cogiel – skrzypce, Aleksandra Batog - altówka i Danuta Sobik-Ptok – wiolonczela, który zagra Kwartet smyczkowy A dur op.41 R. Schumanna i Kwartet smyczkowy g moll C. Debussy’ego. W ramach projektu poza dziełami Chopina i Schumanna wykonane zostaną utwory Griega, Ravela, Debussyego, Faurego i Chaussona. Wykonawcami koncertów będą BMF Trio, Magdalena Lisak, Maria Szwajger- Kułakowska, Zofia Antes, Dagmara Niedziela, Kwartet Akademos.

W historii kultury europejskiej niewiele było momentów, w których polski twórca inspirował i znacząco wpływał na postawę artystyczną i twórczość wybitnych przedstawicieli swojej epoki. Chopin - będący dziś ikoną polskiej muzyki - jest jedynym bezsprzecznie rozpoznawalnym w świecie polskim kompozytorem, dlatego głównym celem projektu jest ukazanie poprzez twórczość Chopina jego wpływu na Schumanna i na innych wybitnych twórców tamtych czasów. Wybór Schumanna jest podyktowany nie tylko tym, iż jako rówieśnik Chopina również obchodzi w tym roku 200 rocznicę urodzin, ale przede wszystkim faktem, iż jego działalność na polu publicystyki i krytyki muzycznej, którą uprawiał na łamach pisma „Neue Zeitschrift fur Musik” pełniła ważną rolę promocyjną i kulturotwórczą oraz stała się dla kolejnych pokoleń źródłem wiedzy i kluczem do zrozumienia genezy wielu zjawisk artystycznych i związków między twórcami tamtej epoki.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Ambasada Grecji w Warszawie, Stowarzyszenie Artystów Euforis i Fundacja Zawsze Potrzebni zapraszają na wydarzenia przybliżające sylwetkę i twórczość greckiego kompozytora Iannisa Xenakisa, które odbędą się 28 marca 2010 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Na projekt złoży się interaktywna instalacja dźwiękowa i wystawa Xenakis i jego Dzieło... (Foyer Studia S1 UMFC, od godz. 17.00), a także sympozjum naukowe, podczas którego wykład Oresteia - dramat uniwersalny wygłosi Leszek Lorent, a o Matematyce w muzyce od Ockeghema do Xenakisa opowie Dariusz Przybylski (Studio S1 UMFC, 18.00-19.00). Wieczorem, o godz. 19.00 organizatorzy zapraszają na koncert muzyki Iannisa Xenakisa, w programie którego znajdą się dwie kompozycje: Rebond a na perkusję solo i Kassandra na baryton, psałterium i perkusję. Wystąpią: Maciej Bogumił Nerkowski – baryton, psałterium i Leszek Lorent – perkusja.


Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Radio Program 2 i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zapraszają na koncert GENERACJE XII – w dniu 29 marca 2010 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59). W programie:

  • Lothar Voigtländer Signa na flet, wiolonczelę i fortepian (2000)
  • Aleksander Lasoń La Danza a Tre na klarnet, skrzypce i fortepian (2003)
  • Klaus Schöpp Little song na wiolonczelę solo (2000)
  • Zbigniew Kozub Spaces of Nothingness na trio smyczkowe (2010)*
  • Peter Köszeghy Secret Sheets na sekstet (2009)
  • Martin Daske sans paroles dans sables mouvants na sekstet i taśmę (2007)
  • Tadeusz Wielecki Thèsis na flet solo (2000)
  • Charlotte Seither flow na flet, skrzypce i wiolonczelę (2005)
  • Jacek Domagała Odłamki na flet, wiolonczelę i fortepian (2009)
  • Lidia Zielińska Rdza na 6 instrumentów i CD (2009)*

* prawykonanie

Wystąpi Modern Art Sextet w składzie: Klaus Schöpp – flet, Unolf Wäntig – klarnet, Theodor Flindell – skrzypce, Jean-Claude Velin – altówka, Matias de Oliveira Pinto – wiolonczela i Yoriko Ikeya – fortepian.


W dniach 29 marca – 5 kwietnia 2010 roku w Krakowie odbędzie się 7. edycja festiwalu Misteria Paschalia. Tegoroczna edycja jak co roku wpisuje się w atmosferę Wielkiego Tygodnia oraz przygotowania do świętowania Wielkiej Nocy.

W 2010 roku program festiwalu oscyluje wokół najistotniejszych motywów chrześcijaństwa, a zarazem najistotniejszych toposów sztuki, muzyki i kultury europejskiej: motywów pasyjnych i rezurekcyjnych. Temat pasji wpisany w anonimowe kompozycje neapolitańskie, umbryjskie oraz pulijskie zostanie przedstawiony już podczas inauguracji festiwalu. Większość dzieł programu Intorno Allo Stabat to światowe prawykonania. Rozważanie Męki Pańskiej dialoguje z kolejnymi przetworzeniami motywu Stabat Mater nieznanych bliżej kompozytorów włoskiego Południa. Męka Pańska jest także tematycznym centrum oratorium Maddalena ai piedi di Cristo Antonia Caldary, dzieła wywodzącego się z długiej weneckiej tradycji eksponowania motywu Magdaleny opłakującej śmierć Chrystusa. Debiutująca na festiwalu legendarna grupa madrygalistów La Venexiana zaprezentuje w Wielki Czwartek cykl siedmiu niezwykłych kantat Membra Jesu nostri Dietriche Buxtehudego, dzieło poświęcone Męce Pańskiej. Muzycznym centrum rozważań pasyjnych będzie jednak wielkopiątkowe wykonanie Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji Les Musiciens du Louvre-Grenoble pod batutą Marka Minkowskiego. Do swojego projektu Minkowski zaprosił doskonale zestrojone głosy solistów wykonującycych jednocześnie partie chóralne. Występ ten zbiega się z wydaniem Pasji wg św. Jana na CD zarejestrowanej dla wytwórni Naïve. Jak co roku w Wielką Sobotę w Kaplicy św. Kingi w Wieliczce zabrzmi kameralny repertuar barokowy. Na festiwalu zadebiutuje francuski zespół L’Arpeggiata założony i prowadzony przez wirtuozkę teorbanu i harfy barokowej, Christinę Pluhar. Artyści zaprezentują program złożony z dzieł Maurizio Cazzatiego, Benedetto Ferrariego, Claudia Monteverdiego, Ignazia Donatiego, G.A. Pandolfiego, Antonia Bertaliego i G.F Sancesa. Repertuar na kameralny skład instrumentów i na głos wysoki uświetni obecność Philippe’a Jarousskiego, zaliczanego do najwybitniejszych współczesnych kontratenorów. Muzycznym centrum festiwalu stanie się jednak długo oczekiwane w Krakowie oratorium La Resurezzione George’a Friderica Handla. Dzieło wykona specjalnie na zamówienie festiwalu legendarne Il Giardino Armonico pod batutą Giovanniego Antoniniego. W Poniedziałek Wielkanocny drugą odsłonę cyklu wykonań najpiękniejszych arii z oratoriów i oper Antonia Vivaldiego zaprezentuje Vivica Genaux z towarzyszeniem zespołu Europa Galante prowadzonego przez Fabia Biondiego. Artyści przedstawią materiał zarejestrowany przez wytwórnię Virgin Classic – „Pyrotechics”.

Więcej


Jak co roku, zgodnie z tradycją wprowadzoną przez Dyrektora Filharmonii Wrocławskiej Andrzeja Kosendiaka, w środę Wielkiego Tygodnia – 31 marca 2010 roku o godz. 19.00 – zabrzmi Pasja Jana Sebastiana Bacha. Tym razem będzie to późniejsza z dwóch w całości zachowanych: Pasja wg św. Mateusza BWV 244.
Powstała ona w ostatnim okresie twórczości Bacha, gdy ten zajmował stanowisko kantora przy kościele św. Tomasza w Lipsku. Pasja wg św. Mateusza po raz pierwszy została zaprezentowana w Wielki Piątek, 15 kwietnia 1729 roku, w kościele św. Tomasza w Lipsku. Niestety, prawykonanie tej Pasji ani żadna z następnych jej prezentacji, jakie odbyły się za życia kompozytora, nie cieszyły się zbyt wielkim uznaniem. Dopiero 100 lat później Feliks Mendelssohn-Bartholdy doprowadził do przedstawienia Pasji wg św. Mateusza w Berlinie. To historyczne wykonanie spotkało się z wielkim aplauzem i od tego czasu rozpoczął się zasłużony i nieprzerwany do dzisiaj sukces utworu. Pasja wg św. Mateusza, obszerniejsza niż Pasja wg św. Jana, napisana jest na dwie orkiestry i dwa chóry. Dzieło to reprezentuje mistrzostwo barokowej sztuki retorycznej.
Podczas koncertu obok muzyków Wrocławskiej Orkiestry Barokowej wystąpią soliści - śpiewacy światowej sławy zespołu Cantus Cölln, a całość poprowadzi szef zespołu Konrad Junghänel.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny koncert Roku Chopina na UW – spotkanie z postacią Johanna Adolfa Hassego (1699–1783), które odbędzie się 31 marca 2010 roku (Wielka Środa) o godz. 18:30 w Kościele ss. Wizytek (Krakowskie Przedmieście 34). W programie znajdą się cztery dzieła niemieckiego kompozytora – Miserere d-moll, Salve Regina A-dur, Miserere F-dur, Miserere c-moll. Wystąpią: Justyna Stępień – sopran, Dorota Lachowicz – alt, Artur Janda – bas, chór kameralny i zespół instrumentalny „Collegium Musicum” Uniwersytetu Warszawskiego, Andrzej Borzym – dyrygent. Wstęp wolny.

Spotkanie z muzyką Hassego będzie uzupełnieniem europejskiego kalejdoskopu warszawskiej tradycji muzycznej, w której wyrósł fenomen Fryderyka Chopina. Przywołane zostanie przy tym kolejne warszawskie miejsce chopinowskie. Kościół ss. Wizytek był w czasach Chopina kościołem uniwersyteckim – w liście Fryderyka z 1825 roku czytamy: „Zostałem Organistą Licejskim […] Co to ze mnie za głowa! Pierwsza osoba w całym Lyceum po X. Proboszczu!”.

Więcej