Polmic - FB

concerts

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Magdalena KoženáDnia 15 października 2011 roku Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie uroczyście zainauguruje nowy cykl koncertowy poświęcony muzyce dawnej – Musica da camera, musica da chiesa. Cykl ten zastąpi znane krakowskiej publiczności Wieczory Wawelskie, rozszerzając ich formułę oraz lokalizując niektóre koncerty w krakowskich kościołach lub Sali Koncertowej Filharmonii. Koncert otwierający nowy cykl będzie zarazem jednym z największych artystycznych wydarzeń pierwszej połowy sezonu. Utwory Antonio Vivaldiego i Georga Friedricha Haendla (w tym najpiękniejsze arie operowe tych kompozytorów) wykona gwiazda światowej wokalistyki - Magdalena Kožená (na zdjęciu). Słynnej mezzosopranistce towarzyszyć będzie orkiestra barokowa Collegium 1704 pod dyrekcją Andrei Marcona - zespół założony w 2005 roku na potrzeby projektu BACH-PRAHA-2005 w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Praska Wiosna”. Orkiestra ta koncertuje w całej Europie, bierze także udział w wielu prestiżowych festiwalach, m.in. Festival de Musique de Sully & du Loiret, Festival Baroque de Pontoise czy Rencontres Musicales de Vézelay, Haendel-Festspiele w Hall, Festival d’Ambronay i Festival Baroque de Pontoise; jest ponadto zespołem-rezydentem festiwalu Svatováclavský Hudební Festival w Ostrawie. W 2007 roku zespół występował także na La Chaise-Dieu Festival i festiwalu Sablé, z powodzeniem wykonując Missa votiva D. Zelenki.

Magdalena Kožená jest laureatką licznych nagród na prestiżowych krajowych i międzynarodowych konkurach muzycznych, w tym na VI Międzynarodowym Konkursie im. W. A. Mozarta w Salzburgu w 1995 roku. Pierwszy solowy album śpiewaczki z utworami Dvořáka, Janáčka i Martinů zdobył nagrodę Gramophone Solo Vocal Award w 2001 roku. W 2004 roku wyróżniona została nagrodą Gramophone Awards dla artysty roku, zaś w 2009 roku otrzymała Gramophone Award za nagranie fragmentów Julietty Bohuslava Martinů z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Czeskiej pod batutą sir Charlesa Mackerrasa. Z niemiecką wytwórnią fonograficzną Deutsche Grammophon zawarła kontrakt na wyłączność i nagrała albumy z muzyką m.in. Mozarta i Glucka oraz muzyką wczesnego baroku włoskiego i hiszpańskiego. Artystka współpracowała z wieloma znaczącymi orkiestrami, w tym Orkiestrą Filharmonii Praskiej, Mahler Chamber Orchestra, Musica Antiqua Köln, Orchestra of the Age of Enlightenment, a także znakomitymi dyrygentami, jak Michel Świerczewski, Marc Minkowski, Reinhard Goebel, Sir Simon Rattle, Andrea Marcon. Koncertuje z powodzeniem zarówno z towarzyszeniem najlepszych światowych orkiestr (takich, jak m.in. Orkiestra Filharmonii Berlińskiej i Wiedeńskiej, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orkiestra Filadelfijska, Orkiestra Filharmonii Czeskiej, Szkocka Orkiestra Kameralna, Accademia Santa Cecilia) oraz wykonując recitale solowe z towarzyszeniem takich pianistów, jak m.in.: Daniel Barenboim, Yefim Bronfman, Malcolm Martineau, Andras Schiff i Mitsuko Uchida. Występowała w Londynie, Paryżu, Brukseli, Berlinie, Amsterdamie, Wiedniu, Hamburgu, Lizbonie, Pradze, Kopenhadze, Tokio, San Francisco i Nowym Jorku w słynnej Carnegie Hall. Brała także udział w festiwalach muzycznych w Salzburgu, Aldeburgh i Edynburgu. Ma na swoim koncie wiele doskonałych ról operowych w dziełach Glucka, Debussy’ego, Mozarta, R. Straussa, w teatrach operowych w Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Wiedniu, Nowym Jorku (w Metropolitan Opera) i Londynie (Covent Garden).


Back