Polmic - FB

calendar of events

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W niedzielę, 20 maja 2012 roku Stołeczna Estrada i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina zainaugurują 53. sezon Koncertów Chopinowskich w Łazienkach Królewskich. Wystąpią Anna Maria Stańczyk i Tadeusz Chmielewski.

Koncerty Chopinowskie w Łazienkach Królewskich są wizytówką Warszawy nieprzerwanie od ponad 60 lat. Każdy koncert gromadzi ponad trzytysięczną widownię, co daje w sezonie ponad 120 tysięcy słuchaczy. Impreza przyciąga nie tylko warszawiaków, ale i turystów, którzy odwiedzając Polskę, traktują udział w koncertach jako obowiązkowy punkt programu podczas swojego pobytu w Warszawie.

Od 20 maja do 30 września 2012 roku pod pomnikiem Fryderyka Chopina w Łazienkach w niedzielne popołudnia, dwukrotnie o godzinie 12.00 i 16.00 występować będą pianiści światowej sławy, profesorowie renomowanych uczelni muzycznych krajowych i zagranicznych, a także laureaci najważniejszych festiwali i konkursów.

Na wszystkie koncerty - wstęp wolny.

Harmonogram koncertów – na stronie: www.estrada.com.pl/55


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert z cyklu „kultura.uw: czytaj i słuchaj”, połączony z promocją książki Witold Lutosławski – O muzyce. Pisma i wypowiedzi.

W 2013 roku przypadnie stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego, wybitnego kompozytora, jednego z najważniejszych twórców kultury w Polsce XX wieku, doktora honoris causa Uniwersytetu Warszawskiego. Działalność pisarska artysty pozostawała dotychczas w cieniu jego dokonań kompozytorskich. Tymczasem ów pisarski dorobek, często trudno dostępny lub dotychczas nie wydany, ujawnia bogactwo i wielokierunkowość zainteresowań autora, który był uważnym i krytycznym obserwatorem polskiego życia muzycznego, również w jego wymiarze społecznym i politycznym.

Książka zostanie zaprezentowana przez prof. Zbigniewa Skowrona, autora opracowania muzycznych pism i wypowiedzi kompozytora; jej wybrane fragmenty przeczyta Wojciech Wysocki. Ilustracją muzyczną będą pieśni Witolda Lutosławskiego - Chantefleurs et chantefables (wybór) i Karola Szymanowskiego - Rymy dziecięce op. 49 (wybór) i Słopiewnie op. 46 (wybór), w wykonaniu Joanny Freszel (sopran) i Aliny Hoffmann (fortepian).

Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW zapraszają 21 maja 2012 roku (poniedziałek) na godz. 17:00 do Sali Złotej Pałacu Kazimierzowskiego UW, Krakowskie Przedmieście 26/28. Wstęp wolny.


„Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel (…)” – jedna z najsłynniejszych sentencji dotyczących Fryderyka Chopina wypłynęła spod pióra Cypriana Kamila Norwida w 1849 roku, dzień po śmierci kompozytora. Choć obaj artyści znali się zaledwie kilka miesięcy, to jednak darzyli się sympatią i wzajemnym zrozumieniem. Z jednej strony wynikało to z tak zwanego pokrewieństwa dusz, z drugiej zaś z podobnych doświadczeń życiowych. Obaj jako młodzieńcy triumfowali w warszawskich salonach i obaj też opuścili Polskę bez świadomości, że już nigdy do niej nie powrócą.

Norwid wielokrotnie odwiedzał Chopina w jego paryskim mieszkaniu. Kompozytor zapraszał poetę na śniadania i obiady, ten zaś towarzyszył mu w częstych przechadzkach po ulicach stolicy Francji. Choć poeta uważany był za dziwaka i samotnika, którego kontakty z otoczeniem dodatkowo utrudniała postępująca głuchota, to jednak Chopin potrafił dostrzec w nim intelektualną i artystyczną oryginalność. Z kolei Norwid widział w kompozytorze muzyczną realizację głoszonych przez siebie idei, w myśl których sztuka miałaby stać się nośnikiem pierwiastków narodowych. Obaj artyści doskonale porozumiewali się na płaszczyźnie artystycznej. Sam Chopin pisał: „Norwid mię lepiej od Mickiewicza rozumie, bo kiedy Mickiewicz mnie do napisania opery narodowej popychał – Norwid, znając granice moje, nigdy się z czymś takim do mnie nie odezwał”. Krytycy i muzykolodzy są zgodni, iż istotę fenomenu muzycznego Chopina najpełniej oddaje poezja Norwida. Nekrolog, Promethidion, Fortepian Szopena, czy Czarne kwiaty napisane zostały pod wpływem silnej inspiracji osobowością polskiego kompozytora.

Owoce twórczości artystów usłyszymy podczas wieczoru poetycko-muzycznego "Chopin i Norwid", który odbędzie się w środę, 23 maja 2012 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Wrocławskiej. Dzieła te zaprezentują najznamienitsi przedstawiciele sztuki nie tylko polskiej, ale również światowej – jeden z najwybitniejszych aktorów, reżyser i dyrektor Teatru Polskiego w Warszawie – Andrzej Seweryn oraz znakomity pianista i interpretator muzyki Fryderyka Chopina – Janusz Olejniczak (na zdjęciu).


Podczas Koncertu Uniwersyteckiego, jaki będzie miał miejsce w środę, 23 maja 2012 roku o godz. 19.30 w Auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego, wystąpi Lutosławski Quartet - jeden z zespołów przynależących do Filharmonii im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu. Zespół tworzą młodzi, kreatywni i utalentowani artyści, liderzy orkiestry Filharmonii: Marcin Markowicz – II skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altów-ka, Maciej Młodawski – wiolonczela, a I skrzypkiem kwartetu jest jeden z najwybitniejszych wirtuozów wiolinistyki młodego pokolenia – Jakub Jakowicz.

Lutosławski Quartet skupia się przede wszystkim na wykonywaniu muzyki współczesnej oraz XX wieku, stawiając przy tym nacisk na rozpowszechnianie muzyki polskiej (m.in. Lutosławski, Bacewicz, Baird), wykonuje także kompozycje jednego z członków kwartetu – Marcina Markowicza. W repertuarze środowego Koncertu Uniwersyteckiego znalazły się zatem dwa nazwiska polskich kompozytorów XX wieku. Zespół wykona bowiem kwartety smyczkowe Karola Szymanowskiego (nr 1 op. 37) i Grażyny Bacewicz (nr 7), a ponadto Dmitrija Szostakowicza (c-moll nr 8 op. 110).


Koncert Kwartet Wilanów i Goście odbędzie się w środę, 23 maja 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu zespołu w składzie: Tadeusz Gadzina, Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Ryszard Duź – altówka i Marian Wasiółka – wiolonczela oraz zaproszonych gości - Adama Makowicza – fortepian i Elżbiety Gajewskiej – flet usłyszymy utwory W. A. Mozarta, A. Dvořáka, W. Słowińskiego i A. Makowicza.


W środę, 23 maja 2012 roku w Szczecinie rozpocznie się VIII Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy. W programie wykłady, warsztaty, koncerty, prawykonania utworów Janusza Stalmierskiego, Alicji Gronau, Joanny Stępalskiej i Tomasza Śpiewaka. Festiwal potrwa do 16 czerwca.

Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy jest jedyną tego typu imprezą w Polsce promującą saksofon jako instrument klasyczny. Festiwal służy zarówno melomanom, którzy mogą usłyszeć saksofon w muzyce poważnej, jak również młodym saksofonistom, którzy mają okazję wystąpić na scenie obok uznanych artystów.
- Impreza stanowi bardzo dobrą okazję do prezentacji najnowszej twórczości saksofonowej kompozytorów polskich i zagranicznych - mówi dr Dariusz Samól, pomysłodawca i współtwórca Festiwalu. - Festiwal promuje także kulturę polską za granicą. Dzięki dbałości o włączanie literatury polskiej do programów festiwalowych wzbudzamy zainteresowanie nią zaproszonych zagranicznych artystów, którzy chętnie włączają poznane w Szczecinie dzieła do swoich repertuarów koncertowych i propagują muzykę polską w świecie.

Read more


5. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie odbędzie się w dniach 24-26 maja 2012 roku. Wydarzeniami tegorocznej edycji będą trzy wielkie koncerty: światowa premiera symultanicznego wykonania kinowej superprodukcji Pachnidło: Historia mordercy, telewizyjna gala urodzinowa świętującego 80. urodziny Wojciecha Kilara z udziałem jubilata i zaproszonych gości, a w finale - Obcy – Symfonia Biomechaniczna. Kino Sztuki i Krwi Elliota Goldenthala – niezapomniane widowisko z udziałem słynnej hollywoodzkiej pary – reżyserki Julie Taymor oraz światowej sławy kompozytora Eliota Goldenthala. Wszystkie koncerty 5. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie - wspólnego przedsięwzięcia Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic - odbędą się o godz. 20.00, tradycyjnie już w hali ocynowni ArcelotMittal Poland.

Festiwal zainauguruje światowa premiera symultanicznego wykonania przeboju kinowego Pachnidło: Historia mordercy / Perfume: The Story of a Murderer (2006) - adaptacji bestsellerowej powieści niemieckiego pisarza Patricka Süskinda, w reżyserii światowej sławy niemieckiego twórcy Toma Tykwera. Produkcja jest wynikiem współpracy pomiędzy ważnymi europejskimi ośrodkami filmowymi: Festiwalem Muzyki Filmowej Fimucité (Hiszpania), Studiem Constantin Music GmbH (Niemcy), Lucerne Festival (Szwajcaria) oraz Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie. Niezapomnianą muzykę stworzoną przez Toma Tykwera, Johnny’ego Klimka i Reinholda Heila zaprezentują: Karolina Gorgol-Zaborniak (sopran), Chór Pro Musica Mundi i Sinfonietta Cracovia pod batutą doskonale znanego festiwalowej publiczności Ludwiga Wickiego.
Bohaterem drugiego dnia festiwalu będzie Wojciech Kilar - jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej cieszący się międzynarodowym uznaniem i popularnością, któremu światową sławę i spektakularny sukces przyniosła muzyka do filmu Dracula w reż. Francisa Forda Coppoli. Jest autorem muzyki do ponad 130 obrazów, współpracował z największymi twórcami współczesnego kina m.in. z Jane Campion, Francisem Fordem Coppolą, Wojciechem Hasem, Krzysztofem Kieślowskim, Tadeuszem Konwickim, Kazimierzem Kutzem, Markiem Piwowskim, Romanem Polańskim, Stanisławem Różewiczem, Andrzejem Wajdą i Krzysztofem Zanussim (począwszy od Struktury kryształu stworzył muzykę do niemal wszystkich filmów tego reżysera). Podczas jubileuszowej gali zaprezentowane zostaną fragmenty filmów z jego muzyką, a na żywo zabrzmią suity z tak znanych produkcji jak m.in.: Trędowata, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz, Pianista, Portret Damy, Dracula, czy Dziewiąte wrota. Wykonają je: Iwona Hossa z towarzyszeniem Chóru Polskiego Radia i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą José Marii Florencio. Gościem honorowym koncertu będzie sam jubilat. Na widowni zasiądą zaprzyjaźnieni z kompozytorem znakomici aktorzy, reżyserzy i gwiazdy światowego kina.
Finał piątej edycji festiwalu z pewnością zadowoli fanów kultowej sagi science fiction Obcy. Koncert – prezentujący największe przeboje kinowe, będące owocem wieloletniej współpracy duetu Julie Taymor- Eliot Goldenthal – zostanie podzielony na dwie części. W pierwszej zabrzmią suity z takich produkcji jak: Obcy: ósmy pasażer Nostromo, Obcy: decydujące starcie, Obcy 3, Obcy: Przebudzenie, a w drugiej - suity z filmów: Tytus Andronicus, Wywiad z Wampirem. Muzykę ze światowych superprodukcji zaprezentują: chór chłopięcy Pueri Cantores Sancti Nicolai, chór Pro Musica Mundi i Orkiestra Sinfonietta Cracovia prowadzone przez zaprzyjaźnionego z festiwalem, pochodzącego z Teneryfy kompozytora i dyrygenta Diego Navarro. Na widowni, wśród publiczności zasiądą Julie Taymor i Eliot Goldenthal.
Tradycyjnie już podczas festiwalu odbywać się będą Akademie Festiwalowe: niepowtarzalna możliwość bezpośredniego spotkania z ekspertami, ważnymi producentami muzyki filmowej, dyrektorami muzycznymi wielu cenionych obrazów filmowych, a także z cenionymi dziennikarzami i krytykami muzycznymi. To wyjątkowa okazja, by poznać sekrety warsztatu muzyki filmowej, poznać kulisy powstawania muzyki tworzonej na potrzeby wielkiego ekranu.
Festiwalowi towarzyszyć będzie także pasmo filmowe w Kinie Pod Baranami. 24 i 25 maja zaplanowano retrospektywę filmów Julie Taymor, podczas którego zaprezentowane zostaną takie produkcje jak: Tytus Andronikus / Titus (1999, reż. Julie Taymor, muz. Elliot Goldenthal), Burza / The Tempest (2010, reż. Julie Taymor, muz. Elliot Goldenthal), Frida (2002, reż. Julie Taymor, muz. Elliot Goldenthal) i Across the Universe (2007, reż. Julie Taymor, muz. Elliot Goldenthal). 26 maja Kino Pod Baranami pokaże natomiast filmy tworzone przez Toma Tykwera i kompozytorów Reinholda Heila, Johnny’ego Klimka: Biegnij Lola, biegnij / Lola rennt (1998) oraz Niebo / Heaven (2002).
Po raz pierwszy w historii festiwalowi towarzyszyć będzie także specjalna płyta przygotowana we współpracy z Magnetic Records. Znajdą się na niej utwory kompozytorów – gości festiwalu w latach 2008-2012.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.fmf.fm
 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert, który odbędzie się w czwartek, 24 maja 2012 roku o godz. 19.00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W programie kompozycje Karola Lipińskiego - Uwertura D-dur i II koncert skrzypcowy D-dur op. 21 „Wojskowy” oraz Antonína Dvořáka - VIII Symfonia G-dur op. 88.

Orkiestrę poprowadzi Andriy Yurkevych, obecnie pierwszy dyrygent Narodowego Teatru Opery i Baletu Republiki Mołdawii w Kiszyniowie. W roli solistki wystąpi Dominika Falger, która od 1999 roku pełni funkcję koncertmistrza grupy II skrzypiec w Orkiestrze Wiedeńskich Symfoników.

Koncert został objęty Honorowym Patronatem Ambasady Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Koło Solistów i Kameralistów SPAM zapraszają 25 maja 2012 roku na koncert kwartetu smyczkowego Nostadema, występującego w składzie: Jakub Nowak – skrzypce, Kamil Staniczek – skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka i Anna Markiewicz – wiolonczela. W programie utwory Karola Lipińskiego - Siciliana op.2, Polonez nr 1 op.9, Polonez nr 2 op.9 i Polonez nr 3 op.9, Eugeniusza Morawskiego Kwartet smyczkowy i Józefa Haydna Kwartet op.20 nr 5.

Koncert odbędzie się w Salonie Instrumentów Muzycznych "Maestro" w Warszawie (ul. Nowogrodzka 50/54) o godzinie 19:00. Wstęp wolny.

Wykonanie utworów Karola Lipińskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.


Zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina – Yulianna Avdeeva – wystąpi dwukrotnie w Filharmonii Wrocławskiej: 25 maja 2012 roku wraz z Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Jacka Kaspszyka oraz 27 maja 2012 roku podczas recitalu.

W programie pierwszego koncertu znajdzie się II Koncert fortepianowy B-dur op. 19 Ludwiga van Beethovena i V Symfonia op. 100 Siergieja Prokofiewa, dwa dni później w wykonaniu rosyjskiej pianistki usłyszymy utwory J.S. Bacha – Uwerturę francuską h-moll BWV 831, F. Chopina – Barkarolę Fis-dur op. 60 i Scherzo b-moll op. 31, W. Rihma – Klavierstück nr 5 „Tombeau”, M. Ravela – Sonatinę i S. Prokofiewa – II Sonatę d-moll op. 14.

Read more


Filharmonia w Krakowie zapraszamy na koncerty symfoniczne z udziałem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą znakomitego dyrygenta młodego pokolenia – Łukasza Borowicza, jakie odbędą się w piątek, 25 maja 2012 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 26 maja 2012 roku o godz. 18.00.

Cztery kompozycje wypełniające program koncertów są osobnymi „bytami” muzycznymi: Maxa Brucha (1838-1920) Kol Nidrei op. 47, to „adagio według melodii żydowskich na wiolonczelę solo i orkiestrę” (1881). Ernsta Blocha (1880-1959) Schelomo (1915) jest z kolei rapsodią, także opartą na melodiach pieśni żydowskich, lecz ich kontury zacierają się w licznych przetworzeniach. W inny, pełen niepokojów świat przenoszą nas: I Symfonia (2002) Agaty Zubel (ur.1978) oraz Dmitrija Szostakowicza (1906-1975) opus 116-te: muzyka do „Hamleta” (1964) - filmu Grigorija Kozincewa.

W charakterze solisty wystąpi Adam Klocek – należący do grona wyróżniających się artystów swej generacji wiolonczelista i dyrygent, od 6 lat Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Kaliskiej.


Studenci wydziału wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystawią na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie Sen nocy letniej Benjamina Brittena. Spektakle operowe odbędą się 25 i 30 maja oraz 2 i 12 czerwca 2012 roku. Dyrygent - Marta Kluczyńska, reżyseria i scenografia - Beata Redo-Dobber, przygotowanie solistów - Ryszard Karczykowski i Ella Susmanek.


Wernisaż wystawy Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984 odbędzie się 25 maja 2012 roku o godzinie 18.00 w galerii ms2 w Muzeum Sztuki w Łodzi. Ekspozycję oglądać będzie można do 19 sierpnia.

Wystawa stanowi pierwszą próbę ujęcia skomplikowanych zależności między eksperymentalną muzyką i sztukami wizualnymi w Europie Wschodniej od lat pięćdziesiątych. Zaprezentowane zostaną filmy eksperymentalne, rzeźby dźwiękowe, instalacje oraz partytury najważniejszych i najbardziej innowacyjnych artystów tego okresu. Wiele z ważnych realizacji dla mariażu muzyki i sztuk wizualnych w Europie Wschodniej już nie istnieje. Rekonstrukcja jego dziejów wymaga zatem również rekonstrukcji prac, które dokonane zostały przy współpracy z artystami i z dbałością o wierność założeniom. Muzeum Sztuki w Łodzi udostępnia zwiedzającym dwie legendarne prace: Same tranzystory Szablocsa Esztényi’ego i Krzysztofa Wodiczki z 1969 roku oraz Kompozycję przestrzenno-muzyczną Teresy Kelm, Zygmunta Krauzego i Henryka Morela z 1968 roku.
Punktem wyjścia dla wystawy jest Eksperymentalne Studio Polskiego Radia założone przez Józefa Patkowskiego w 1957 roku. Było ono nie tylko symbolem zmiany nastawienia władz do muzyki elektroakustycznej, lecz również inkubatorem współpracy pomiędzy artystami wizualnymi i kompozytorami w dążeniu do nowoczesności symbolizowanej przez totalne dzieło sztuki. Nowy model rewolucji naukowo-technologicznej otworzył drogę do środków przeznaczonych na eksperymenty artystyczne w wielu krajach bloku. Warszawskie studio stało się również wzorem dla innych ośrodków, takich jak m.in.: Studio Nowej Muzyki (Új Zenei Stúdió) oraz Studio Elektroniczne Radia Belgrad (Elektronski Studio Radio Beograda). Ponieważ, oprócz działalności autonomicznej, miały służyć również przygotowywaniu ścieżek dźwiękowych na potrzeby kinematografii, były oczywistym miejscem spotkań artystów różnych dziedzin sztuki. Współpraca inżynierów, architektów, artystów i muzyków owocowała również w pionierskich projektach monumentalnych i niezrealizowanych konstrukcji akustycznych, w których projektowaniu brali udział na przykład: Oskar Hansen, Alex Mlynárčik czy Aleksandar Srnec. Te wizjonerskie projekty były również wyrazem wiary w sojusz różnych sztuk przy wsparciu władz poszczególnych państw na wschód od muru berlińskiego. Powstające pod wpływem Johna Cage’a, Fluxusu oraz poezji konkretnej, partytury graficzne były innym wyrazem dążenia do łączenia muzyki ze sztukami wizualnymi. Świadomi estetycznej roli przypadku kompozytorzy śmiało wkraczali w świat happeningu, performansu oraz instalacji dźwiękowych, a ich postawa może być odczytywana również jako ruch o nastawieniu demokratyzującym, który składał w ręce słuchacza i wykonawcy narzędzia do kształtowania utworu muzycznego. Obecne na wystawie prace m.in. Zygmunta Krauzego, Katalin Ladik, Bogusława Schaeffera, czy Milana Grygara stanowią przykłady tej tendencji.


W sobotę, 26 maja 2012 roku w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej (przy Al. Solidarności 76B) odbędzie się Noc Mozarta. Początek - o godz. 17.00, zakończenie - ok. 2.30 w nocy.

W trakcie Nocy Mozarta artyści Opery – soliści, muzycy, mimowie i dyrygenci – zaprezentują fragmenty (arie, duety, ensamble) 8 oper W.A. Mozarta. Będą one wykonane podczas piętnastu bloków trwających po dwadzieścia minut każdy. W przerwach pomiędzy prezentacją fragmentów oper w foyer i w oranżerii Teatru wykonane zostaną pieśni i instrumentalne utwory kameralne W.A. Mozarta. Organizatorzy chcą w ten sposób przybliżyć publiczności muzykę Mozarta i przypomnieć jednocześnie o mającym się rozpocząć 15 czerwca 2012 roku XXII Festiwalu Mozartowskim.

Wstęp na Noc Mozarta – wolny.


Cztery kwartety smyczkoweKarola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Michała Lorenca oraz Dymitra Szostakowicza zabrzmią w sobotę, 26 maja 2012 roku w Filharmonii Wrocławskiej w wykonaniu zespołu Lutosławski Quartet (na zdjęciu).

„Siarczyste zakończenie tej części, w którym rozbłyska swada, z jaką góralscy grajkowie zwykli szarpać puste struny swych basetli, działa jak łyk siwuchy na spragnionego” – pisał Andrzej Chłopecki o pierwszej części I Kwartetu smyczkowego Karola Szymanowskiego. Kilkadziesiąt lat wcześniej Jarosław Iwaszkiewicz głosił, że żadne z dotychczasowych dzieł kompozytora z Tymoszówki „nie dyszało takim żarem południa; (…) żarem soczystym, dojrzałym, pachnącym zbożem Ukrainy”. Utwór ten powstał w jednym z najtrudniejszych okresów w życiu kompozytora – jesienią 1917 roku, po opuszczeniu Tymoszówki, z której zmuszony był wyjechać wraz z całą rodziną z powodu zaostrzających się działań rosyjskich rewolucjonistów.
VIII Kwartet smyczkowy Dymitra Szostakowicza powstał w 1960 roku po ujrzeniu przez kompozytora zniszczonego nalotami dywanowymi Drezna. Kompozytor pracował wówczas nad muzyką do niemiecko-radzieckiego filmu Pięć dni i pięć nocy, a napisanym w zaledwie trzy dni kwartetem pragnął uczcić pamięć „Ofiar faszyzmu i wojny”. Stąd tak wstrząsająca i tragiczna wymowa dzieła. Utwór ten kompozytor potraktował w sposób niezwykle osobisty, umieszczając autocytaty oraz motyw przewodni w postaci dźwiękowego monogramu D-ES-C-H, który odpowiadał inicjałom „D. Sch” – Dymitr Schostakovich.
III Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz powstał w 1947 roku w Paryżu. To jeden z najbardziej zrównoważonych wewnętrznie i dojrzałych utworów kompozytorki, stanowiący zarazem punkt zwrotny w jej karierze.
Dla niezwykle cenionego i znanego współczesnego twórcy muzyki filmowej „pisanie muzyki to rodzaj schizofrenii – wchodzenie w rzeczywistość, której nie ma, kreowanie jej”. Kwartet smyczkowy Michała Lorenca – autora muzyki m.in. do takich filmów, jak Różyczka, Kołysanka, Złoto Dezerterów czy Psy – napisany został w 2012 roku.


24. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich odbędą się od 26 maja do 3 czerwca 2012 roku.

Tegoroczny przegląd twórczości kompozytorów krakowskich dowodzi, jak bardzo dla środowiska muzycznego ten festiwal jest potrzebny. Zaskakuje tak znacząca liczba zgłoszonych utworów do prawykonania światowego głównie kompozytorów młodych i najmłodszych. Biorąc jeszcze pod uwagę debiut krakowski zespołu młodych muzyków GLYPTOS ENSEMBLE oraz koncerty CAGE IN MEMORIAM i WARSZTAT Katedry Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej w Krakowie, maraton zespołów i 48 młodych wykonawców – organizatorzy pragną dowieść, że dominantą tegorocznego programu jest muzyka młodych kompozytorów wykonywana przez równie młodych wykonawców.

Ponadto krakowskie środowisko muzyczne obchodzić będzie jubileusz 85. urodzin Juliusza Łuciuka, znakomitego krakowskiego twórcy muzyki sakralnej, który zwieńczył swoją pracę kompozytorską monumentalnym tryptykiem oratoryjnym do tekstu Tryptyku Rzymskiego Bł. Jana Pawła II. Jego pieśni wykona wspaniały sopran - Bożena Harasimowicz, a utwory chóralne ceniony we Włoszech chór "Coro Della Virgola" z Pescary pod kierunkiem maestra Pasquale Veleno oraz Akademicki Chór "Organum" z solistką Izabelą Matułą.

Czekają nas atrakcyjne koncerty: recital organowy Arkadiusza Bialica, z udziałem Katarzyny Oleś-Blacha, występ waltornisty Wojciecha Kamionki, recital cymbalisty słowackiego Michala Pal'ko w bronowickiej Rydlówce czy koncert muzyki słowackiej w wykonaniu cenionego CRACOW DUO. Muzykologię reprezentować będzie prof. L'ubomir Chalupka z Uniwersytetu Komeńskiego w Bratysławie, prezentując swoja pracę o awangardzie w muzyce słowackiej oraz Maria Ewa Sołtys, która przedstawi najnowszą książkę o swoim dziadku i ojcu, lwowskiej dynastii kompozytorów Sołtysów. Gościa ze Lwowa powita Chór "Organum" hymnem Śliczna Gwiazdo miasta Lwowa.

Festiwal Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich popularnie zwany festiwalem kompozytorów krakowskich, obecny jest wśród wydarzeń wysokiej kultury Krakowa nieprzerwanie od 1989 roku. Jego zadaniem jest prezentacja najnowszej twórczości kompozytorów szkoły krakowskiej, od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji. Podstawą koncepcji programowej jest ukazanie nurtów i przemian w muzyce światowej, a rozwijaną od wielu lat specjalizacją obok podstawowej - promocji muzyki polskiej, przedstawianie twórców z krajów regionu, z Ukrainy, Białorusi, Słowacji i innych.

Dyrektorem artystycznym festiwalu i autorem koncepcji programowej jest muzykolog Jerzy Stankiewicz, prezes Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich.

Read more


W sobotę, 26 maja 2012 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Igora Strawińskiego Słowik wg baśni Hansa Christiana Andersena, przygotowana przez Teatr Maryjski z Sankt Petersburga.

Reżyseria - Alexander Petrov, scenografia - Vladimir Firer, choreografia - Irina Novik. Wystąpią: jako Słowik - Katarzyna Dondalska, Kamila Kułakowska, Kucharka - Joanna Cortes, Izabella Kłosińska, Rybak - Rafał Bartmiński, Pavlo Tolstoy, Cesarz chiński - Adam Kruszewski, Zbigniew Macias, Szambelan - Czesław Gałka, Mieczysław Milun, Bonza - Robert Dymowski, Piotr Nowacki, Śmierć - Anna Lubańska, Agnieszka Rehlis, Posłańcy japońscy - Krzysztof Szmyt, Jacek Kostoń, Stanisław Zyskowski.

To właściwie choreoopera, mająca zachwycać zarówno muzyką, jak pięknem ruchu, koloru i choreograficznego gestu. Przedstawienie petersburskiego Teatru Maryjskiego, wyróżniające się urodą obrazów plastycznych i perfekcyjnym wykonaniem, należy od wielu lat do stałych pozycji w repertuarze tej znakomitej sceny. Strawiński był pomysłodawcą tematów wielu swoich utworów scenicznych i współautorem lub autorem librett. Ta dbałość o literacką i filozoficzną podstawę widowisk wynikała z jego szerszej koncepcji estetyczno-etycznej, której istotą było przywrócenie zerwanej więzi Dobra i Piękna. Opowieść o cudownym ptaku, który pięknym śpiewem cieszy, wzrusza i uzdrawia, wyraża doskonale przesłanie, jakie ta koncepcja zawiera. „A słowik śpiewał tak pięknie, że cesarzowi łzy stanęły w oczach, a gdy spłynęły mu po policzkach, słowik zaśpiewał jeszcze ładniej, tak, że śpiew ten sięgał prosto do serca” – pisał Hans Christian Andersen w swojej bajce.

Spektakl zostanie powtórzony 27 maja oraz 1 i 2 czerwca 2012 roku.


Dziesiąty Festiwal Muzyki Dawnej "Anima Musica" odbędzie się w dniach 26 maja – 3 czerwca 2012 roku w Kościele Ojców Franciszkanów w Gdyni (ul. Ujejskiego 40, Wzgórze św. Maksymiliana).

Read more


W niedzielę, 27 maja 2012 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej z recitalem fortepianowym wystąpi Beata Bilińska, promująca najnowszą płytę z muzyką Modesta Musorgskiego i Sergiusza Prokofiewa, wydaną w wytwórni DUX. Podczas koncertu zabrzmią: Wariacje na temat Corellego d-moll op. 42 Siergieja Rachmaninowa, Romeo i Julia op. 75 Sergieja Prokofiewa i Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego.

Pochodząca z Krakowa Beata Bilińska należy do czołówki polskich pianistów. Od osiemnastu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. W swoim dorobku posiada już 9 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki Sergiusza Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Sergiusza Prokofiewa, Fryderyka Chopina, koncerty fortepianowe L. van Beethovena, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku oraz utwory kameralne Aleksandra Tansmana. Beata Bilińska była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” oraz dwukrotnie do nagrody „Fryderyk". Za swoje płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne, m.in.: dwukrotnie "Pizzicato Supersonic Award" w Luxemburgu, "Joker Award" przyznawaną przez belgijskie "Les Crescendo", "Scherzo Award" w Madrycie i "Musica Award" w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008. Dnia 14 października 2011 dokonała prawykonania II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyr. Jacka Kasprzyka).


Chóralne utwory a cappella współczesnych kompozytorów pochodzenia szwedzkiego, włoskiego, amerykańskiego i polskiego zabrzmią w niedzielę, 27 maja 2012 roku o godz. 18.00 w Oratorium Marianum we Wrocławiu. W programie znajdą się dzieła, których inspirację stanowiły kompozycje barokowe, tematyka starożytna, poezja i sztuki teatralne. W wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej (na zdjęciu) pod batutą jana Łukaszewskiego usłyszymy opracowany przez Svena-Davida Sandströma anthem Henry’ego Purcella Hear My Prayer, O Lord, Villarosa sarialdi Thomasa Jennefelta oraz nawiązujące do źródeł starożytnej Grecji i Rzymu Due composizioni corali Ildebrando Pizzettiego.
Zabrzmi również Sleep Erica Whitacre’a do słów poety i zarazem przyjaciela kompozytora – Charlesa Anthony’ego Silvestriego. Whitacre jest pomysłodawcą i realizatorem projektu „Wirtualny chór”. Polega on na tym, że setki osób pochodzące z kilkudziesięciu krajów przesyłają audiowizualne nagrania solowych wystąpień, które następnie łączone są w jeden utwór. Projekt ten został oceniony jako „muzyczne przeżycie, które sprawdziło się lepiej niż ktokolwiek mógł przypuszczać” i cieszy się dużym powodzeniem wśród internautów.
W wykonaniu chóru usłyszymy również Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama – rosyjskiego poety i prozaika autorstwa Edwarda Pałłasza, Cinq chanson d’Ariel Franka Martina na podstawie romansu Burza Williama Szekspira oraz pieśni Macieja Małeckiego do słów Agnieszki Osieckiej pochodzące z przedstawień teatralnych Apetyt na czereśnie i Jak wam się podoba.


Śląskie Towarzystwo Muzyczne wraz z Muzeum Górnośląskim w Bytomiu zapraszają w niedzielę, 27 maja 2012 roku o godz. 12.00 do sali im. G.G.Gorczyckiego w Muzeum Górnosląskim w Bytomiu na kolejny koncert z cyklu "Otium Musicum". W programie: Ludwig van Beethoven - Sonata c-moll na skrzypce i fortepian op. 30 nr 2, Joseph Szulc - Sonata na skrzypce i fortepian op. 61 i Zygmunt Stojowski - 2 miniatury: Aubade i Melodia. Wystąpią: Irena Kalinowska-Grohs – skrzypce i Barbara Pakura – fortepian.

“Otium” w starożytności oznaczało chwile, które człowiek miał wyłącznie dla siebie i przeznaczał na duchowy i intelektualny rozwój. Czas ten związany był więc głównie z czytaniem poezji i uczonych ksiąg, studiowaniem dzieł sztuki i kontemplacją piękna, myśleniem i dysputami filozoficznymi oraz wszelkimi aktywnościami umysłu i ducha. Koncerty z cyklu „Otium Musicum” stwarzają okazję do doznania tego szczególnego rodzaju samotności wśród ludzi, kiedy to możemy zatopić się w muzyce, poświęcić jej całą uwagę, bądź też w jej towarzystwie pozwolić naszym myślom krążyć swobodnie, dojrzewać pomysłom, poczuć zatrzymanie się czasu.... wszak - jak głosi maksyma wyryta na fasadzie rzymskiej katedry w Tartu - Otium reficit vires (Otium przywraca siły).


W dniach od 27 maja do 3 czerwca 2012 roku w Warszawie odbywać się będzie XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej. Wśród wykonawców tegorocznej edycji Festiwalu znajdują się m.in. Frederic Ledroit, Chór Kameralny Katedry Królewieckiej z Kaliningradu, Affabre i Poznański Chór Chłopięcy. W programie m.in: oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla oraz improwizacje, muzyka cerkiewna i Męka Pańska w śpiewach gregoriańskich i ambrozjańskich. Podczas Festiwalu nastąpi wręczenie Jackowi Sykulskiemu SREBRNEJ PISZCZAŁKI – nagrody Prymasa Polski.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie, zaliczany dziś do najpoważniejszych warszawskich festiwali i imprez tego typu w świecie, powstał w 1991 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły dla uczczenia IV pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Pomyślana jednorazowo impreza przekształciła się w coroczny festiwal, który na trwałe wpisał się do kalendarza życia muzycznego Warszawy i Polski. Podstawowym jego zadaniem jest prezentacja twórczości muzycznej, związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie. W warszawskich świątyniach wykonywana jest muzyka religijna w aspekcie historycznym i formalnym. Szczególnie ciekawie wypada promocja muzyki polskiej w bezpośredniej konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej (cykl „Wszystkie utwory organowe Feliksa Nowowiejskiego”, renesans twórczości legendarnego organisty Katedry Warszawskiej - Mieczysława Surzyńskiego, popularyzacja polskich tabulatur organowych).
Patronat nad Festiwalem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Prymas Polski przyznaje w trakcie imprez festiwalowych swoją nagrodę - Srebrną Piszczałkę, za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce.
Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny.

Read more


Koncerty w ramach nowego, warszawskiego cyklu „Koło Muzyki Dawnej Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków prezentuje” odbędą się w dniach 27 maja oraz 3 i 24 czerwca 2012 roku (niedziele), w Kościele Ofiarowania Pańskiego przy ul. Stryjeńskich 21 na Ursynowie. Uznane zespoły specjalizujące się w interpretacji muzyki dawnej prezentować będą muzykę od średniowiecza do baroku.

27 maja zespół La Tempesta wykona oratoria pochodzące z siedemnastowiecznych Włoch, Francji i Anglii, w tym arcydzieło Giacomo Carissimiego Historia di Jephte. 3 czerwca usłyszymy średniowieczne utwory z Codex Vaticano Rossi oraz kompozycje Francesco Landiniego w wykonaniu zespołu Sabionetta. 24 czerwca zabrzmi francuska muzyka instrumentalna późnego baroku, w tym słynna L'Apothéose de Lully, w interpretacji zespołu Le Passioni dell'Anima.

Cykl zorganizowany został przez Koło Muzyki Dawnej działające przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przy finansowej pomocy Urzędu Dzielnicy Ursynów oraz we współpracy z ZAW STOART.
Początek wszystkich koncertów o godzinie 19.00, wstęp wolny.


W niedzielę, 27 maja 2012 roku w godz. 11.00-20.00 Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na „Majówkę na Skarpie”.

Forte Chopina i piano Chopina. Dlaczego na każdym fortepianie brzmi inaczej? Dlaczego Chopin wolał dźwięk delikatny? Opowieść o fortepianach Chopina nie skończy się tylko na słowach. W sali koncertowej zabrzmią dwa fortepiany, a konserwator i stroiciel zdradzi tajniki mechanizmów kryjących się pod czarną klapą. Podczas warsztatów plastycznych ze studentami ASP będzie można też zerknąć na fortepiany jako znak. I wypróbować, czy fortepian zawsze musi być czarny.

Wstęp wolny.

Pełna oferta programowa instytucji biorących udział w projekcie "Majówka na Skarpie" - na: www.drogakultury.waw.pl/majowka

Read more


W dniach 29 maja – 3 czerwca 2012 roku we Wrocławiu już po raz czwarty odbędzie się Leo Festiwal. Podobnie jak podczas poprzednich edycji, wykonawcy koncertów "będą budować mosty między różnymi dziedzinami sztuki, a także między pokoleniami. (...) coraz silniejsze są nasze związki z Wrocławiem i coraz chętniej czerpiemy z jego dziedzictwa, m.in. organizując koncerty w historycznych wnętrzach". - podkreśla Ernst Kovacic, dyrektor artystyczny Festiwalu.

Mówimy o „dźwięku” słów, „rytmie” wersetów, wyrażając w ten sposób ścisłe połączenie poezji z muzyką – w Mediatece zespoły kameralne Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum zagrają muzykę do wierszy Wisławy Szymborskiej czytanych przez Grażynę Wolszczak. Orkiestra da również koncert w przepięknie odnowionym wnętrzu wrocławskiej synagogi. Pierwszą jego część stanowić będą Metamorfozy Richarda Straussa, utwór ukazujący ponury i straszny świat zniszczeń wojennych. Druga będzie protestem przeciw śmierci i rozpadowi – usłyszymy Shalom austriackiego kompozytora Wernera Pirchnera oraz Divertimento Béli Bartóka z całą jego żywiołową witalnością.

Podczas programu „Taniec” niewielki zespół przedstawi przy akompaniamencie instrumentalistów skróconą historię tej sztuki – od tańców staropolskich, poprzez wiedeńskie i południowoamerykańskie, aż po współczesny breakdance. Do par prezentujących sztukę tańca będą mogli dołączyć chętni uczestnicy programu.

Od momentu powstania Leo Festiwalu istotnym jego elementem była współpraca z dziećmi i koncerty dla nich przeznaczone. W tym roku przedstawione zostaną czarujące i znane opowieści: Piotruś i wilk Sergiusza Prokofiewa oraz Historia Babara, małego słonia Francisa Poulenca, których narratorem będzie Radosław Pazura. Program zakończy Suita dla niegrzecznych dzieci Andrzeja Borzyma w wykonaniu chórów – „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu oraz Chóru Chłopięcego Filharmonii Wrocławskiej – prowadzonych przez Małgorzatę Podzielny, przy akompaniamencie Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


We wtorek, 29 maja 2012 roku o godz. 15.00 przed budynkiem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 15/17) artyści Warszawskiej Opery Kameralnej wykonają Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta. Chcą przez to zwrócić uwagę na dramatyczną sytuację swojego Teatru, zagrożonego likwidacją, i zaapelować do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o wzięcie tej placówki pod skrzydła resortu kultury.

Będzie to niezwykłe wydarzenie artystyczne – wykonanie pod gołym niebem, na Trakcie Królewskim w Warszawie, przez ponad 100-osobowy zespół znakomitych artystów, jednego z najbardziej poruszających utworów muzyki klasycznej.


Koncert Anny Zaradny połączony z projekcją wideo odbędzie się w czwartek, 31 maja 2012 roku o godz. 20.00 w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie (Sala Widowiskowa - Budynek Laboratorium).

Solowe koncerty Anny Zaradny charakteryzują się gęstością formy elektronicznej, intensywną narracją i fizycznym dynamizmem. Kompozycje i improwizacje elektroakustyczne artystki w unikalny sposób odnoszą się do rytmu i przestrzeni dźwiękowej. W drugiej części wieczoru zaprezentowane zostanie wideo Octopus, zrealizowane we współpracy z Michałem Kopaniszynem i Łukaszem Pyciorem. Wideo powstało do utworu z najnowszej płyty artystki wydanej przez wydawnictwo Bocian Records.

Anna Zaradny – artystka dźwiękowa i wizualna, kompozytorka, instrumentalistka, kuratorka. Porusza się w szerokim spektrum od akustycznej muzyki improwizowanej o minimalistycznym współczesnym idiomie, do złożonej strukturalnie i kompozycyjnie, całkowicie elektronicznej, eksperymentalnej formy. Prace o charakterze wizualnym Zaradny tworzy głównie w formie instalacji, obiektu, fotografii i wideo. Artystka posługuje się w nich abstrakcyjnymi środkami wyrazu – mikro obiektami dźwiękowymi i architektonicznymi, światłem i przestrzenią. Jest również autorką muzyki do spektakli teatralnych i projektów multimedialnych. Współtwórczyni i kuratorka wydawnictwa i projektu Musica Genera. Laureatka nagrody publiczności 5. edycji konkursu „Spojrzenia 2011 – Nagroda Fundacji Deutsche Bank”.