Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Za sprawą festiwalu Musica Electronica Nova w dniach 19-26 października 2013 roku Wrocław stanie się stolicą ambitnej i poszukującej muzyki elektronicznej.

Współczesna elektronika to kameleon o wielu twarzach – niezwykle elastyczny i pojemny gatunek muzyki, doskonale sprawdzający się we współpracy z innymi dziedzinami sztuki. Stąd hasło przewodnie tegorocznej edycji festiwalu: Scena i ruch, które odwołuje się do wielowymiarowości muzyki elektronicznej i jej bliskiego sąsiedztwa z innymi środkami wyrazu. Podczas koncertów festiwalowych w wykonaniu znakomitych artystów polskich i zagranicznych przekonamy się, jak liczne są jej odcienie i jak funkcjonuje w połączeniu z teatrem, tańcem i kinem.

Musica Electronica Nova przyciąga unikatowymi wydarzeniami, takimi jak niezwykły koncert symfoniczny Fortepian do potęgi, w ramach którego usłyszymy Jean-Frédérica Neuburgera z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Pascala Rophé. Koncert powstał przy współpracy z IRCAM – legendarną paryską instytucją, która bada możliwości wykorzystania najnowszych technologii w sferze dźwięku. Wydarzenie, podczas którego usłyszymy kompozycje Zygmunta Krauzego, Philippe'a Manoury'ego i Jonathana Harveya, jest wyjątkową okazją, by odkryć fuzję muzyki elektronicznej z orkiestrową.

Podczas koncertu inaugurującego festiwal odbędzie się polska premiera Up-Close Michela van der Aa, wyróżnioną w tym roku prestiżową nagrodą Grawemeyer. Van der Aa jest kompozytorem wybitnie multimedialnym, łączącym w swojej twórczości elementy muzyki i sztuk wizualnych. Up-Close jest doskonałym przykładem jego charakterystycznego stylu: to koncert na wiolonczelę, orkiestrę smyczkową i film, który we Wrocławiu usłyszymy w wykonaniu znakomitej Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy Aukso pod dyrekcją Marka Mosia.

Ważnym wątkiem tegorocznej edycji festiwalu jest harmonia muzyki elektronicznej z możliwościami ludzkiego ciała i głosu, na której opierają się wydarzenie takie, jak interdyscyplinarny projekt Laurence'a Marthoureta Monade, łączący elementy instalacji, performance'u i koncertu elektronicznego, czy multimedialna opera kameralna One Michela van der Aa. Podczas koncertu Opera Electronica Nova usłyszymy Pierre'a Jodlowskiego i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia – będziemy mieli możliwość prześledzić, jak na naszych oczach i uszach powstaje przestrzeń stworzona z dźwięku i obrazu.

Poza koncertami Musica Electronica Nova to bogaty program wydarzeń towarzyszących, wykładów, dyskusji i warsztatów (przeznaczonych również dla najmłodszych melomanów). Festiwal daje rzadką okazję, aby usłyszeć akusmonium – wielką orkiestrę głośników, dzięki której muzyka przenika całą przestrzeń. Wydarzenia z cyklu Kino dźwięku, przygotowane przez dyrektor artystyczną festiwalu Elżbietę Sikorę wraz z zespołem kuratorów, obejmują utwory akusmatyczne, stworzone z myślą o specjalnych systemach nagłośnienia. Przygotowana na tę okazję zaciemniona sala pozwoli słuchaczom doświadczać muzyki w sposób wyjątkowo osobisty i bezpośredni.

Na finał festiwalu przygotowano koncert będący efektem niezwykłej współpracy norweskiego trębacza jazzowego Nilsa Pettera Molvaera i legendy berlińskiej sceny techno, Moritza von Oswalda. To nieco inne spojrzenie na muzykę elektroniczną i kolejny dowód na to, jak wiele twarzy ma ta forma sztuki.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf


Koncert We told Lutoslawski, organizowany z okazji jubileuszu 100. urodzin kompozytora, odbędzie się w sobotę, 19 października 2013 roku o godz. 19.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (ul. Elektoralna 12).

Wystąpią: Cezariusz Gadzina (saksofony), Robert Majewski (trąbka), Michał Zaborski (altówka), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela/gitara), Anna Ciborowska (fortepian), Adam Cegielski (kontrabas), Krzysztof Gradziuk (perkusja) i Marcin Steczkowski (efekty komputerowe).

We told Lutosławski jest produkcją Fundacji TAK - Temat Aktualny Kultura, wspieraną przez ZAiKS, z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Hasło koncertu to nie tylko gra słów, ale przede wszystkim klucz do projektu. We told Lutoslawski jest niekonwencjonalnym spotkaniem z muzyką Mistrza. Narracja artystów toczy się wokół oryginalnych kompozycji - Koncertu na orkiestrę oraz Chantefleurs et chantefables. Celem tej konfrontacji jest próba uwrażliwienia słuchacza na sonorystyczną ekspresję muzycznego języka Lutosławskiego. Eksplorując jego piękno w kontekstach muzycznych bliższych szerszej publiczności, twórcy projektu mają nadzieję, że wpiszą się na stałe do kanonu piękna słuchaczy. Muzycy swoim idiomem opowiadają o tym, co słyszą w muzyce Lutosławskiego. Powstają nowe struktury muzyczne - kolaże barw klasycznych, jazzowych, pejzaże muzyczne, którymi żonglują muzycy. Jest to przygoda artystyczna zarówno dla wykonawców, jak i dla słuchacza.

Więcej


Oratorium Legenda o świętym Stanisławie Ferenca Liszta zabrzmi w sobotę, 19 października 2013 roku o godz. 19.30 w Bazylice OO. Jezuitów w Krakowie i w niedzielę, 20 października 2013 roku w Bazylice Jasnogórskiej w Częstochowie, w ramach obchodów XIII Dnia Papieskiego Jan Paweł II – Papież dialogu.

Z okazji Międzynarodowego Roku Franciszka Liszta, ogłoszonego z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora okazji węgierski Chór Męski Honvéd we współpracy z innymi węgierskimi partnerami postanowił zrekonstruować i zaprezentować w pełniejszej formie niedokończone dzieło Franciszka Liszta - oratorium pt. Legenda o Świętym Stanisławie. Nieznane dotąd w szerszych kręgach oratorium o tematyce polskiej zostało zaprezentowane 26 czerwca 2011 roku w ramach oficjalnych obchodów Roku Liszta 2011 na Węgrzech w Kościele Cystersów pod wezwaniem św. Emeryka w Budapeszcie podczas koncertu promującego płytę z nagraniem tej muzycznej osobliwości. Było to wydarzenie wyjątkowe ze względu na fakt, że oratorium to zostało zaprezentowane w bogatszej formie - węgierskie wykonanie tego dzieła pod dyrekcją Kálmána Strausza zostało uzupełnione o trzy fragmenty, w tym dwa polonezy, które zachowały się jedynie w zapisie fortepianowym i do tej pory nigdy nie były wykonywane z orkiestrą. Na szczególną uwagę zasługują interludia, oparte na melodiach dwóch najważniejszych polskich pieśni narodowych: hymnu narodowego Jeszcze Polska nie zginęła oraz pieśni Boże coś Polskę oraz wieńczący dzieło chór Salve Polonia. Zaliczane do ostatnich opusów kompozytora, niedokończone oratorium Legenda o Świętym Stanisławie dotychczas było znane jedynie w wąskich kręgach badaczy twórczości Liszta. Dotąd jedyne nagranie tego utworu powstało w Stanach Zjednoczonych, nie zawiera ono jednak trzech wspomnianych części.

Z inicjatywy węgierskiej zrodził się zamysł ponownego wykonania tego dzieła w Polsce. Oratorium Liszta usłyszymy dwukrotnie: 19 października 2013 roku w Bazylice OO. Jezuitów w Krakowie oraz 20 października w Bazylice Jasnogórskiej w Częstochowie. Wśród wykonawców tego monumentalnego, bo trwającego ponad 90 minut dzieła znajdują się: Chór żeński Budapest Studio, Chór Męski Honvéd, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Kálmána Strausza oraz soliści z Czech i z Polski. Koncertyzorganizowane są dzięki środkom pozyskanym z Funduszu Wyszehradzkiego.

Więcej


W sobotę, 19 października 2013 roku o godz. 18.00, kolejna odsłona obchodów 80-tych urodzin profesora Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Krakowskiej.

W ramach Festiwalu "Emanacje", organizowanego w roku jubileuszowym w wyniku współpracy Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Stowarzyszenia Akademia im. K. Pendereckiego, Opery Krakowskiej oraz Filharmonii im. K. Szymanowskiego, odbędzie się koncert Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Marka Pijarowskiego. W programie wieczoru utwory Krzysztofa Pendereckiego - Koncert na róg i orkiestrę - oraz bliskich mu kompozytorów: Ludwiga van Beethovena - Uwertura Leonore III i Antonina Dvořáka - IX Symfonia e-moll op. 95 Z Nowego Świata.

Koncert na róg i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego, noszący podtytuł Winterreise, nawiązuje wprost do słynnego cyklu pieśni Schuberta. „Jest (...) swego rodzaju muzyczną podróżą w świat romantyzmu. Nastrojowy początek ma charakter wręcz teatralny: muzyka wyłania się jakby z mroku, z oddali dobiegają dźwięki trzech waltorni, usytuowanych poza orkiestrą, i na tym tle wkracza na scenę główny bohater – solista. Forma utworu ujęta została w jedną, sugestywnie kontrastowaną całość, zamkniętą konwencjonalną, efektowną kodą fortissimo” (Adam Walaciński). W partii solowej usłyszymy znakomitego waltornistę Jacka Muzyka. Artysta swą międzynarodową karierę rozpoczynał w Krakowie, by ostatecznie osiąść w Stanach Zjednoczonych, gdzie pracował kolejno w Houston Grand Opera, Dallas Symphony i Buffalo Philharmonic Houston Symphomy, współpracując m.in. z Chicago Symphony (głównie jako asystent słynnego Dale Clevengera).


Kompozycje Witolda Lutosławskiego, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Pawła Buczyńskiego i Jana Ekiera zabrzmią podczas koncertu Śpiewająca Polska u Fryderyka Chopina – w niedzielę, 20 października 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią chóry szkół ogólnokształcących regionu lubelskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.


Koncert Inauguracyjny V edycji Wawer Music Festival odbędzie się 20 października 2013 roku o godz. 17.30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Hotelu BOSS w Warszawie-Miedzeszyn (przy ul. Żwanowieckiej 20).

Wydarzenie uświetni występ znanej skrzypaczki Katarzyny Dudy, którą usłyszymy w Porach Roku Antonio Vivaldiego. Artystce towarzyszyć będzie Lwowska Orkiestra Kameralna. W programie koncertu znajdą się także utwory Kreislera, Montiego, Gershwina i Joplina.

Wawer Music Festival to unikatowy, jedyny cykliczny projekt promujący muzykę klasyczną na prawobrzeżnej Warszawie. Jego koncerty odbywają się przez okres dziesięciu miesięcy, zawsze w wybraną niedzielę o godz. 17.30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Hotelu BOSS. Na każdą edycję Festiwalu składa się dziesięć wydarzeń artystycznych, które tworzą najlepsi polscy i zagraniczni artyści, będący u szczytu sławy, jak i na jej początku. Szczególnie dla tych drugich udział w tego rodzaju wydarzeniu kulturalnym jest spełnieniem współpracy z Podkarpacką Fundacją Rozwoju Kultury, a akceptacja warszawskiej publiczności impulsem do dalszej kariery. Poprzednie edycje Festiwalu odniosły wielki sukces. Czterdzieści koncertów odbyło się przy pełnej, 300-osobowej sali publiczności. Ten wyjątkowy projekt, początkowo lokalny, szybko zyskał rozgłos, renomę i akceptację. Formuła prezentacji „różnych spojrzeń” na tzw. muzykę poważną, która bywa zabawna i dowcipna, ale zawsze na najwyższym poziomie wykonawczym, okazała się atrakcyjną propozycją na niedzielne wieczory dla wymagającej publiczności warszawskiej. Projekt uzyskał honorowy patronat Marszałka Województwa Mazowieckiego, Prezydenta m.st. Warszawy oraz Burmistrza Dzielnicy Wawer.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert Śpiewająca Polska u Fryderyka Chopina odbędzie się w niedzielę, 20 października 2013 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią chóry z Lublina: KASJOPEA Szkoły Podstawowej nr 6 im. R. Traugutta, PEREŁKI Szkoły Podstawowej nr 21 im. Królowej Jadwigi, Chór Szkoły Podstawowej nr 34 im. K. Makuszyńskiego, Chór Szkoły Podstawowej nr 52 im. M. Konopnickiej, Chór Zespołu Szkół nr 9 im. J. I. Kraszewskiego, Chór LA MUSICA Gimnazjum nr 16 im. F. Chopina, Chór AMABILE Zespołu Szkół nr 1 im. W. Grabskiego, Chór SENSORIUM Zespołu Szkół nr 5 im. Jana Pawła II, Chór LORIEN I LO im. St. Staszica, Chór ERGO CANTEMUS! II LO im. Hetmana J. Zamoyskiego, Chór KANTYLENA III LO im. Unii Lubelskiej i Chór AKADEMOS Prywatnego Gimnazjum i Liceum im. I. J. Paderewskiego oraz Chór CANTO Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. C. K. Norwida w Świdniku, Chór CANTARE Gminnego Zespołu Szkół w Kazimierzu Dolnym, Chór Gimnazjum nr 1 im. Marszałka J. Piłsudskiego w Niedrzwicy Dużej i Chór dziecięcy CONQUEST OF MUSIC Katolickiej Szkoły Podstawowej nr 109 im. Świętej Rodziny w Warszawie (gościnnie). Zespołom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego. Recytacje - Kazimierz Mazur.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Witolda Lutosławskiego, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Pawła Buczyńskiego, Jana Ekiera i Ryszarda Wagnera.

Bezpłatne bilety wstępu.


I Międzynarodowa Konferencja Trębaczy odbędzie się w Łodzi w dniach 22-25 października 2013 roku.

Organizatorem Konferencji jest Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych Akademii Muzycznej w Łodzi. Impreza została zaplanowana jako wydarzenie naukowe i artystyczne. Wysoką rangę konferencji nadaje udział światowej sławy trębaczy i pedagogów z zagranicy: prof. Richarda Stoelzla (USA), prof. Jose Chafera Mompo (Hiszpania) i Matthiasa Kampsa (Niemcy) oraz wybitnych polskich artystów: prof. Igora Cecocho, dr hab. Piotra Wojtasika, dr Konrada Bonińskiego, dr Sławomira Cichora i dr Anny Antoniny Nogaj.

Na część naukową złożą się wykłady prof. Richarda Stoelzla, prof. Jose Chafera Mompo, Matthiasa Kampsa, prof. Igora Cecocho, prof. AM Janusza Kopczyńskiego, dra hab. Piotra Wojtasika, dra Konrada Bonińskiego i dra Sławomira Cichora.

Istotnym elementem konferencji będzie również Międzynarodowy Konkurs Trębaczy. Program konkursu stanowić będą wyłącznie kompozycje na trąbkę solo. I Międzynarodowy Konkurs Trębaczy w Łodzi składać się będzie z dwóch etapów przesłuchań, w których uczestnicy wykonają w I etapie utwór obowiązkowy łodzianina Krzysztofa Grzeszczaka Z516b for solo trumpet, w II etapie: program dowolny złożony z utworów na trąbkę solo o łącznym czasie trwania nie przekraczającym 10 minut.
Organizatorzy przewidują przyznanie 5 nagród, w tym nagrodę główną trąbkę marki B&S. Konkurs jest otwarty dla wszystkich trębaczy bez limitów wiekowych.

Część artystyczna to koncerty wybitnych trębaczy i zespołów blaszanych. Wystąpią m.in.: Richard Stoelzel, Jose Chafer Mompo, Matthias Kamps, Igor Cecocho, Sławomir Cichor, Konrad Boniński i zespół Wratislavia Trumpet Consort. Trzy kolejne dni sesji zakończy koncert i jamsession, ostatniego dnia zaplanowano finałowy koncert pt. Klasycznie i jazzowo z udziałem m.in. laureatów konkursu oraz prawykonaniem utworu na 100 wentyli (33 trąbki).

Towarzyszący konferencji projekt edukacyjny to indywidualne zajęcia w specjalnościach: solistyczna, historyczna i orkiestrowa. Uczestnicy konferencji będą mieli okazję zapoznać się także z nowoczesnym instrumentarium oferowanym przez wiodących producentów.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
 


Multikino zaprasza na retransmisję legendarnego koncertu Trzech Tenorów zrealizowanego w 1990 roku z rozmachem w Termach Karakalli w Rzymie. Trzech Tenorów, czyli Luciano Pavarotti, Placido Domingo i José Carreras – po raz pierwszy na wielkim ekranie zobaczymy 22 października 2013 roku w dziesięciu wybranych kinach sieci Multikino.

Od słynnego występu Trzech Tenorów w Rzymie minęło ponad dwadzieścia lat. 7 lipca 1990 roku w Termach Karakalli w Rzymie, przy 6 tysięcznej widowni i 800 milionami przed telewizorami, odbył się pierwszy w historii koncert plenerowy, który na zawsze odmienił wydarzenia operowe. Trzech tenorów w rozkwicie formy, fascynujący głos Pavarottiego oraz zachwycający Placido Domingo i José Carreras. Pokazali potęgę swych głosów, zaśpiewali arie między innymi z Toski Pucciniego (Pavarotti i Domingo), melodie z musicali, w tym z West Side Story, a na koniec porazili widzów pięknem i potęgą Nessun dorma z Turandot Giacomo Pucciniego. Od tamtej pory arię słyszał niemal każdy, nawet ten, kto nigdy nie był w operze.

Pokaz legendarnego koncertu Trzech Tenorów z Term Karakalli w Rzymie odbędzie się 22 października o 18:00 w 10 kinach sieci Multikino: Gdynia, Kraków, Łódź (Silver Screen), Poznań Stary Browar, Rzeszów, Szczecin, Warszawa Ursynów, Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Arkady Wrocławskie oraz Zabrze.

Więcej


Polskim prawykonaniem kwintetu Kartki z nienapisannego dziennika Krzysztofa Pendereckiego rozpocznie się 22 października 2013 roku w Zabrzu Festiwal imienia kompozytora. Festiwal wyjątkowy nie tylko ze względu na osobę jego patrona, obchodzącego w tym roku jubileusz 80 urodzin, ale również na niezwykłe miejsce, w którym odbędą się koncerty – 320 metrów pod ziemią.

Tam, gdzie jeszcze do niedawna usłyszeć można było hałas maszyn górniczych, w nowej sali koncertowej muzeum kopalni Guido zabrzmi muzyka. I to muzyka nie byle jaka, bo muzyka kameralna, która jak mówi sam Krzysztof Penderecki jest „sztuką z najwyższej półki”. Zagrają artyści o międzynarodowej renomie, blisko związani artystyczną przyjaźnią z Maestro Pendereckim, którzy na finał festiwalu (26 października) wystąpią w charakterze solistów z orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej. Na tym koncercie, oprócz światowej premiery wersji na orkiestrę smyczkową Adagio z III Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, usłyszymy – w mistrzowskim wykonaniu Michela Lethieca – wirtuozowski utwór na klarnet i orkiestrę Gioacchino Rossiniego. Koncertom towarzyszyć będzie wystawa plastyczna Bartosza Sikorskiego i konkurs inspirowany postacią Mistrza.

W stulecie skandalizującego prawykonania baletu Igora Strawińskiego Święto wiosny w Paryżu, utworu który w dużej mierze zadecydował o kierunku rozwoju muzyki XX i XXI wieku, podczas festiwalu nie zabraknie też tańca współczesnego. Święto wiosny w wersji na fortepian na cztery ręce (Itamar Golan, Natsuko Inoue) zatańczy Polski Teatr Tańca z Poznania, obchodzący 40-lecie swojej działalności.

Twórcy festiwalu nie zapomnieli też o Verdim (200-lecie urodzin) i Lutosławskim (100-lecie urodzin). Wspólnie z Elżbietą i Krzysztofem Pendereckimi będą też sadzić japońskie wiśnie – dar ambasady Japonii i wmurują festiwalowy „kamień węgielny”, starając się zapełnić Kartki z nienapisanego dziennika festiwalu treścią.

Szczegółowy program - na stronie: www.penderecki320.com


Sztuka dla demokratycznej (R)ewolucji to temat przewodni 8. Festiwalu Kultur Świata „Okno na Świat”, organizowanego przez Nadbałtyckie Centrum Kultury.

Inspiracją dla tegorocznej tematyki stały się zachodzące, zwłaszcza w Północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie, zmian polityczne, kulturowe i społeczne. Festiwal przedstawi zjawiska współczesnej kultury i pokaże, w jaki sposób sztuka przyczynia się do społecznej ewolucji i promocji dialogu międzykulturowego. Program Festiwalu obejmuje wystawy, koncerty, debaty, warsztaty oraz pokazy filmowe. Wezmą w nim udział eksperci, wybitni artyści i prelegenci, w tym goście ze świata arabskiego. Inauguracją 8. Festiwalu Kultur Świata, będzie koncert wybitnego libańskiego muzyka – Ibrahima Maaloufa, który w unikatowy sposób łączy w swojej twórczości muzykę Wschodu, jazz oraz muzykę klasyczną (Centrum św. Jana, Gdańsk, 23 października 2013, godz. 19:00). Ponadto podczas festiwalu usłyszymy między innymi: Isabel Sörling (24 października), Neue Vocalsolisten Stuttgart (8 listopada) oraz Özlem Bulut Band (9 listopada).

Podczas festiwalu (5 listopada w Centrum św. Jana) swoją światową premierę będzie miał występ pary syryjskich artystów – wybitnego klarnecisty Kinana Azmeha i artysty wizualnego Kevorka Mourada. Home within to performens łączący muzykę oraz sztukę wideo. Performens uroczyście zainauguruje konferencję Arabski Impuls (6-8 listopada), podczas której o problematyce związanej z przemianami w krajach arabskich, rozmawiać będą eksperci, naukowcy, dziennikarzy i aktywiści z Polski i zagranicy.

Performens stanie się również artystyczną oprawą wernisażu multimedialnej wystawy Syria sz(t)uka wolności z udziałem ośmiu syryjskich twórców, których prace wideo stanowią emocjonalny komentarz do obecnej sytuacji w tym kraju. Osobistą refleksję na temat prac syryjskich gości przedstawi w swej instalacji gdańska artystka tworząca pod pseudonimem artystycznym Kate van Dallas. Kuratorem wystawy jest Charlotte Bank, duńska badaczka i krytyczka sztuki.

W Galerii NCK, 7 listopada, kolektyw Foundland zaprezentuje wykład zatytułowany Internet – pole i dziedzina sztuki jako wprowadzenie do autorskiej wystawy Podglądając rewolucję//Watching revolution through a hole in the wall. Ta multimedialna instalacja porusza kwestię roli Internetu i mediów społecznościowych w przekazywaniu światu doniesień z ogarniętej rewolucją Syrii.

Kolejny gość Festiwalu - Eliane Raheb – reżyserka i producentka związana z niezależną wytwórnią filmową -Beirut DC również 7 listopada w Ratuszu Staromiejskim opowie o współczesnym kinie libańskim. Prelekcja poprzedzi pokaz filmu alternatywnego kina libańskiego.

Wśród propozycji adresowanych do najmłodszych odbiorców znajdzie się spotkanie z prawnikiem, historykiem i doktorem nauk politycznych, pracownikiem Uniwersytetu Wrocławskiego - dr Marcinem Szydziszem (8 listopada), który wraz z dziećmi zastanowi się nad pytaniem Kto rządzi światem?

Kolejny komponent festiwalu dotyczy kultury hip-hopowej. 10 listopada w Klubie Muzycznym Parlament wystąpi egipski raper El Deeb oraz dobrze znany w Polsce Hades. Artyści po solowych koncertach połączą swe siły i wspólnie zagrają specjalnie przygotowane utwory. Koncerty poprzedzą skierowane do młodzieży warsztaty rapowania i djingu prowadzone przez Mateusza "Skajsdelimit" Wilkonia i Konrada "DJ Tabakkake" Górskiego ( 9–10 listopada). Warsztaty zakończy wspólny występ młodzieży w Klubie Muzycznym Parlament.

Na szczególną uwagę zasługuje projekt Kobiety dla demokratycznej (r)ewolucji. Złożą się na niego międzykulturowe warsztaty komiksowe, wydarzenia kulturalne, wystawy i publikacje internetowe stworzone przez uczestniczki w trakcie warsztatów. Celem projektu jest zwrócenie uwagi, poprzez pryzmat sztuki, na rolę kobiet w sferze publicznej, społecznej i obywatelskiej. 16 listopada odbędzie się wernisaż prac uczestniczek, podczas którego wystąpi Funny Death aka DJad, uważany za najmłodszego producenta niezależnej muzyki w Libanie.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.festiwalkulturswiata.pl 


XXV Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi odbędzie w dniach 24-26 października 2013 roku, w kościele Księży Salezjanów p.w. NMP Wspomożenia Wiernych.

Inspiracją do organizowania Festiwalu jest postać, pracującego przez 26 lat w Rumi, muzyka i kompozytora - autora śpiewanego codziennie w kraju i za granicą Apelu Jasnogórskiego, wielkiego patrioty, żołnierza Powstania Warszawskiego, humanisty, wychowawcy młodzieży, salezjanina ks. prof. Stanisława Ormińskiego.

W ramach Festiwalu odbędą się trzy konkursy: muzyki organowej – dla młodych organistów do 27 roku życia (24 i 25 października 2013), zespołów chóralnych (26 października 2013) i konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim (26 października 2013). Wydarzeniem tegorocznej edycji będą dwa koncerty gościnne: na organy i fortepian w wykonaniu światowej sławy wirtuozów: prof. Johannesa Skudlika – fortepian i prof. Romana Peruckiego (Gdańsk) – organy (25 października 2013) i Koncert Finałowy, podczas którego zabrzmi Missa Solemnis Ludwiga van Beethovena w interpretacji Agnieszki Tomaszewskiej – sopran, Ewy Marciniec – alt, Pawła Skałuby – tenor, Adama Palki – bas oraz Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego i Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta van Thiela (Holandia).

Oprócz konkursów i koncertów planowane jest również Seminarium dla dyrygentów chóralnych na temat związany z problemami wykonawczymi muzyki chóralnej (26 października 2013).

W dotychczasowych 24 edycjach Festiwalu wzięło udział: 567 zespołów chóralnych z Polski, Białorusi, Czech, Litwy, Łotwy, Rosji, Ukrainy i Szwecji, 310 organistów z Polski, Białorusi, Niemiec, Łotwy, Słowacji, Ukrainy, Rosji i Szwecji oraz 35 orkiestr dętych z Polski.


Recital fortepianowy Janusza Olejniczaka odbędzie się w czwartek, 24 października 2013 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

Melomanom znany jest z doskonałych interpretacji dzieł Fryderyka Chopina, miłośnikom wielkiego ekranu z kreacji Chopina w filmie La notebleue Andrzeja Żuławskiego oraz nagranych ścieżek dźwiękowych produkcji Chopin. Pragnienie miłości Jerzego Antczaka, a także Pianista Romana Polańskiego. W Filharmonii Wrocławskiej podczas recitalu fortepianowego wykona utwory największych kompozytorów-pianistów epoki romantyzmu: Chopina, Schuberta i Liszta.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza 24 października 2013 roku o godz. 18:30 do Księgarni Muzycznej „Kurant” w Krakowie (Rynek Główny 36) na spotkanie z Beatą Bolesławską-Lewandowską – autorką książki zawierającej rozmowy na temat kompozytora H.M. Góreckiego Henryk Mikołaj Górecki. Portret w pamięci.

Tytułowy portret w pamięci powstał na podstawie 42 rozmów, które autorka przeprowadziła na temat Henryka Mikołaja Góreckiego od marca 2012 do marca 2013 roku. O bogatej osobowości kompozytora, jego działalności i twórczości z odmiennych perspektyw opowiedzieli m.in. członkowie rodziny, uczniowie, muzykolodzy, wykonawcy i promotorzy. Nie zabrakło również rozmówców zagranicznych z różnych ośrodków zainteresowania Henrykiem Mikołajem Góreckim (np. z Danii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych).


Instytut Muzyki i Tańca oraz Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki zapraszają na prezentację najnowszych projektów Instytutu Muzyki i Tańca, która odbędzie się 25 października o godz. 12.00 w Sali Widowiskowej MCKiS w Warszawie. W programie: premiera filmu Kompozytor-rezydent, reportaż z programu edukacyjnego IMiT „Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!” oraz prezentacja efektów programu MKiDN, realizowanego przez IMiT „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”.

Zamówiony przez Instytut Muzyki i Tańca krótkometrażowy film dokumentalny Kompozytor - rezydent (2013) wg scenariusza i w reżyserii Mai Baczyńskiej poświęcony jest sylwetkom czterech młodych twórców – Barbary Kaszuby, Zuzanny Niedzielak, Bartosza Kowalskiego i Jędrzeja Rocheckiego – uczestników II edycji programu IMiT „Kompozytor-rezydent”. W filmie zostały utrwalone fragmenty prób do koncertów i prawykonań ich utworów w Orkiestrze Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Płockiej Orkiestrze Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego oraz Toruńskiej Orkiestrze Symfonicznej, a także wywiady z twórcami i innymi uczestnikami projektu. Młodzi kompozytorzy opowiadają w filmie o początkach swojej artystycznej drogi, prawykonanych utworach, a także swoich sukcesach i marzeniach.

Reportaż filmowy w reżyserii Doroty Boczek i Marcina Rzońcy poświęcony jest programowi edukacyjnemu IMiT dla maturzystów szkół niemuzycznych „Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!”. 4 października w Filharmonii w Lublinie rozpoczęła się kolejna edycja projektu polegająca na przyciągnięciu do sal koncertowych nowych młodych słuchaczy. Na specjalnie zorganizowane koncerty w Filharmonii Lubelskiej zaproszono blisko 1200 maturzystów szkół niemuzycznych, którzy oprócz wysłuchania muzyki mieli okazję poznać tajniki pracy dyrygenta z orkiestrą i specyfikę pracy w filharmonii. W trwającym sezonie uczestnicy programu będą mogli wybrać się bezpłatnie na każdy z 20 koncertów organizowanych przez Filharmonię Lubelską, wziąć udział w konkursie, a nawet współtworzyć program filharmonii na kolejny sezon artystyczny. Równolegle program realizowany jest w Rzeszowie i Białymstoku.

Celem programu „Kolekcje - Zamówienia kompozytorskie” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca jest wspieranie współczesnej twórczości muzycznej poprzez zamawianie nowych dzieł i stworzenie im warunków do stałej obecności w przestrzeni publicznej. Dzięki pierwszej edycji programu, do końca roku powstanie 86 najnowszych dzieł muzyki współczesnej, w tym: 6 utworów solowych, 30 dzieł kameralnych, 6 dzieł audioscenicznych i 6 multimedialnych, 2 kompozycje elektroakustyczne, 10 dzieł wokalno-instrumentalnych, 23 dzieła symfoniczne oraz 3 dzieła sceniczne. Materiały wykonawcze zamówionych kompozycji (w polskiej i angielskiej wersji językowej), nagrania prawykonań, a także kompleksowa i zintegrowana informacja na temat twórców i współtwórców oraz szczegółów związanych z zamówionymi utworami i ich prawykonaniami, trafiają do sieci. W ich publikację zaangażowanych jest kilka instytucji, a koordynatorem działań jest Instytut Muzyki i Tańca.

Prezentacja projektów ma charakter otwarty. Ze względów organizacyjnych konieczne jest potwierdzenie uczestnictwa w prezentacji poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego znajdującego się na stronie www.imit.org.pl/pl/muzyka-rejestracja.html do 23 października 2013 roku.


Koncertem 25 października 2013 roku Filharmonia Narodowa rozpocznie nowy etap swojej działalności. Tego dnia odbędzie się pierwsza w historii instytucji transmisja internetowa koncertu. Internauci wysłuchają II Symfonii „Zmartwychwstanie" Gustava Mahlera, pod batutą maestro Jacka Kaspszyka.

- Pragniemy nawiązać do praktyk najwybitniejszych orkiestr świata, które dzięki internetowi docierają ze swoją sztuką do najodleglejszych zakątków globu. - czytamy na stronie internetowej Filharmonii. - Projekt stał się możliwy dzięki współpracy z Programem 2 Polskiego Radia.

Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi jej nowy dyrektor artystyczny Jacek Kaspszyk, a solistkami wieczoru będą Iwona Sobotka (sopran) i Maria Forsström (alt). Chór przygotował Henryk Wojnarowski.

Transmisję koncertu z obrazem w jakości HD będzie można obejrzeć w piątek, 25 października 2013 roku o godz. 19:30 na stronach internetowych: www.filharmonia.pl oraz www.dwojka.polskieradio.pl. Koncert będzie także transmitowany na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Więcej


Dnia 25 października 2013 roku o godz. 18:30 w Klubie pod Jaszczurami (Kraków, Rynek Główny 8) odbędzie się prezentacja publikacji Piosenki taneczne na głos i fortepian Witolda Lutosławskiego pseud. Derwid. W trakcie spotkania utwory kompozytora wykonają: Marta Saciuk (sopran) oraz Konrad Mastyło (fortepian).

Prezentacja publikacji PWM będzie okazją do zapoznania się ze znakomitym dorobkiem utworów rozrywkowych autorstwa Witolda Lutosławskiego, które w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia wykonywały gwiazdy estrady takie jak: Violetta Villas, Rena Rolska, Ludmiła Jakubczak, Mieczysław Fogg czy Kalina Jędrusik. Utwory te to przeważnie foxtroty, tanga, slowfoksy i walczyki, napisane do wierszy autorstwa Jerzego Millera, Tadeusza Urgacza, Artura Międzyrzeckiego i innych poetów.


W Filharmonii Krakowskiej dojdzie do artystycznego starcia najbardziej interesujących osobowości wśród polskich dyrygentów młodego pokolenia.

Obaj przygotowani zostali zawodowo przez prof. Antoniego Wita, obaj asystowali przy jego pracy, by wkrótce stać się jednymi z najgorętszych nazwisk wymienianych w Europie spośród młodych dyrygentów. Mowa o Michale Dworzyńskim – obecnym szefie artystycznym Filharmonii Krakowskiej oraz Krzysztofie Urbańskim. Każdy z nich poprowadzi tzw. „swoją” orkiestrę: Michał Dworzyński – Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej, z którą wykona dwa koncerty symfoniczne 25 i 26 października 2013 roku, a Krzysztof Urbański – Trondheim Symfoniorkester, której jest Głównym Dyrygentem, zyskując także w uznaniu zasług dla rozwoju orkiestry tytuł Artystycznego Lidera instytucji.

W programie koncertów 25 i 26 października znalazły się: Uwertura Manfred Roberta Schumanna, Blumine z pierwszej i Adagietto z piątej Symfonii Gustava Mahlera oraz I Symfonia c-moll Johannesa Brahmsa. Orkiestra z Trondheim we wtorek 29 października 2013 roku wykona natomiast Uwerturę Tragiczną Johannesa Brahmsa, słynny Koncert fortepianowy a-moll Edvard Griega (solo: Christian Ihle Hadland), a w drugiej części wieczoru – Ognistego ptaka Igora Strawińskiego.


Dnia 26 października 2013 roku na scenę Opery Śląskiej powróci szczególnie oczekiwany przez melomanów spektakl Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Uroczyste przedstawienie odbędzie się w ramach obchodów Jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej Maestro Wiesława Ochmana.

Spektakl zrealizowany został z niezwykłym rozmachem inscenizacyjnym, w pięknych i bogatych kostiumach, znakomicie korespondujących z rewelacyjną i monumentalną muzyką. Jubilat Wiesław Ochman – inscenizator i reżyser przedstawienia – na czołowych scenach świata sam wielokrotnie kreował dwie tenorowe partie tego dzieła: Dymitra Samozwańca i Kniazia Szujskiego.

Twórca Borysa Godunowa – Modest Musorgski, to w historii muzyki postać wyjątkowa. Przykuwający mocą samorodnego kompozytorskiego talentu geniusz-nowator, a jednocześnie człowiek prawdziwie tragiczny. Żył niespełna 43 lata, jednak to, co stworzył wywarło ogromny wpływ nie tylko na muzykę Rosji. Claude Debussy napisał: „On jest i pozostanie jedynym twórcą dalekim od szablonów i oschłych formuł. Nigdy wrażliwość artysty nie wyraziła się równie prostymi środkami – ma się wrażenie sztuki tworzonej przez jakiegoś dzikusa, który idąc tropem swej wrażliwości na każdym kroku odkrywa muzykę”. Borys Godunow, jeden z największych i najbardziej oryginalnych dzieł w całej literaturze operowej, to monumentalny fresk historyczny o posępnej głębi, przykuwający uwagę scenami zbiorowymi.

Powtórzenie spektaklu na bytomskiej scenie - 27 października o godz. 18.00.


Suita dialogów i Koncert w piątą rocznicę śmierci prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar odbędzie się w sobotę, 26 października 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar w Akademii Muzycznej w Krakowie.

W programie: Na scenie życia – suita dialogów z udziałem ważnych postaci z życia Kompozytorki oraz koncert Jej utworów. Usłyszymy Bagatele (Michał Babiarz fortepian), Konstelacje (Andrzej Pikul fortepian), Sonatę per due viole (Aneta Dumanowska, Janusz Pisarski altówki), Moments Musicaux (Teresa Kamińska wiolonczela), Konfiguracje (Grażyna Kulka fortepian, Zdzisław Łapiński wiolonczela) i Fantazje na temat Moszumańskiej-Nazar (Jan Pilch perkusja).

Wstęp wolny.

Więcej


Dnia 26 października 2013 roku o godz. 19.00 w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie (filia CPK) przy ul. Brukselskiej 23 odbędzie się dziesiąte spotkanie z cyklu: "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie". Wieczór dedykowany zostanie Mistrzowi Józefowi Gosławskiemu - polskiemu rzeźbiarzowi i medalierowi, projektantowi pomników (m.in. Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli), monet (m.in. 5 zł z rybakiem) i medali (m.in. "Fryderyk Chopin", "Rok 1939"). Honorowy Patronat nad projektem objął Burmistrz Dzielnicy Praga Południe Pan Tomasz Kucharski.

W programie m.in. rozmowy, fragmenty archiwalnych wywiadów, prezentacje dzieł, fragmenty filmów na tematy: Rodzinne związki ze sztuką, Wpływ prof. Xawerego Dunikowskiego i prof. Tadeusza Breyera na przyszłe życie artystyczne Mistrza Józefa Gosławskiego, Inspiracje w twórczości Rzeźbiarza i Medaliera, Historia powstania pomnika Fryderyka Chopina z Żelazowej Woli i medalu dedykowanego kompozytorowi, Wartości przenikania się sztuk - rzeźba, medalion, muzyka, poezja...

Goście specjalni: prof. Gustaw Zemła – rzeźbiarz, Anna Łopieńska Lipczyk i Wojciech Lipczyk - rodzina twórców odlewu pomnika Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, dr Agnieszka Chmielewska – Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Anna Rudzka - córka Mistrza Józefa Gosławskiego (Akademia Sztuk Pięknych) i Mariusz Rutkowski – pianista. Gospodyni wieczoru: Jadwiga Teresa Stępień - inicjator, organizator i koordynator.

Wstęp wolny.


Premiera podwójnego spektaklu, na który złożą się Rycerskość wieśniacza Mascagniego i Pajace Leoncavalla, pod kierownictwem muzycznym Maestro Wojciecha Rajskiego, odbędzie się 26 października 2013 roku w Operze Nova w Bydgoszczy.

Będzie to druga w historii bydgoskiej sceny operowej realizacja tych dwu oper werystycznych, które zgodnie z tradycją wykonawczą przedstawia się wspólnie, podczas jednego wieczoru. Reżyser Andrzej Bubień, przygotowujący w najbliższym czasie także premiery w Budapeszcie i Mediolanie, ponownie pracuje z bydgoskimi artystami. Choreograf Jarosław Staniek , po niedawnym sukcesie musicalu Mistrz i Małgorzata, tworzy ruch sceniczny i choreografię do Rycerskości wieśniaczej. Pajaców.


Kolejny koncert Wrocławskich Kameralistów z cyklu Alfabet Muzyczny - „B” - odbędzie się 27 października 2013 roku o godz. 18.00 w Ratuszu we Wrocławiu.

Projekt ten - kierowany do młodzieży i dorosłych – wzbogacony jest bogatą prelekcją zapoznającą odbiorców z kompozytorami, utworami i terminami muzycznymi uszeregowanymi alfabetycznie. Koncerty prowadzone są przez znanych wrocławian – pierwszy „A” prowadzony był przez kompozytora i filologa Rafała Augustyna, drugi „B” poprowadzi znany z programów telewizyjnych polonista Bogusław Bednarek. W czasie koncertu artyści przedstawią m.in. Bacha, Beethovena, Brahmsa, Brittena. Wykonana zostanie Bogurodzica, Benedictus. Usłyszymy też opowieści o baroku, basie, barwie dźwięku, burdonie.

Zespół Cantores Minores Wratislavienses wystąpi pod dyrekcją Piotra Karpety. Wstęp wolny.


Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta filharmonicy śląscy wykonają w niedzielę, 27 października 2013 roku o godz. 19.30 w katowickim kościele Mariackim. To doskonały repertuarowy pomysł przed zbliżającymi się dniami Wszystkich Świętych i Zadusznym.

Wystąpią: Elżbieta Kolorz – sopran, Magdalena Pilarczyk – alt, Adam Sobierajski – tenor, Jarosław Kitala – baryton, Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina. Słowo wygłosi Karina Paszek.

Wstęp wolny.


Muzyka organowa pedagogów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Feliksa Rączkowskiego, Tadeusza Paciorkiewicza, Romualda Twardowskiego, Mariana Sawy, Stanisława Moryto i Dariusza Przybylskiego zabrzmi podczas koncertu w poniedziałek, 28 października 2013 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej uczelni. Wystąpią organiści: Roman Szlaużys, Mateusz Rzewuski, Krzysztof Ostrowski, Bartosz Jakubczak, Jarosław Wróblewski i Jerzy Dziubiński.

W programie: S. Moryto – Cantio Polonica, F. Rączkowski – Wariacje A-dur, T. Paciorkiewicz – Tryptyk, R. Twardowski – Fantazja, D. Przybylski – Chorały Schüblerowskie, M. Sawa – Ecce Lignum Crucis. Opieka artystyczna: prof. zw. Andrzej Chorosiński.

Bezpłatne bilety wstępu.


Koncert z cyklu „DUX brzmi w Trzcinie” odbędzie się 29 października 2013 roku o godz. 19:00 na SKWERZE Hoovera w Warszawie.

Z recitalem fortepianowym, promującym najnowszą płytę, prezentującą „włoską” lub inspirowaną Włochami twórczość Franza Liszta, zatytułowaną Liszt – Italia, wystąpi Andrzej Pikul. W programie: Années de pelerinage. Deuxieme année. Italie i Deux Légendes Franza Liszta. Po koncercie odbędzie się spotkanie z artystą i podpisywanie płyt. Wstęp wolny.

Andrzej Pikul ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie (1980) w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. W latach 1981-83 studiował w mistrzowskiej klasie prof. Paula Badury-Skody w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Wiedniu. W ramach kursów mistrzowskich kształcił się pod kierunkiem wybitnych pianistów takich jak: Regina Smendzianka (Weimar 1975,1979) Valentina Kamenikova (Weimar 1997) Alexander Jenner (Wiedeń 1981), Guido Agosti (Siena 1982), Tomas Vasary (Lenk 1982, 83, Asyż 1988), Germain Mounier (Paryż1983), Vlado Perlemuter (Paryż 1983). Jest laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1981), Międzynarodowego Konkursu "Fondation Cziffra" Senlis (1983), Konkursu Radiofonii Europejskiej Bratysława '85 (w duecie z barytonem Andrzejem Dobberem). Otrzymał Honorowe Obywatelstwo Miasta La Serena (Chile 1994). Był wielokrotnie wyróżniany Nagrodą Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie. Międzynarodową działalność artystyczną rozpoczął sukcesem na festiwalu „Szene der Jugend” w Salzburgu (1982). Od tej pory występował w wielu krajach europejskich (Austria, Belgia, Białoruś, Bułgaria, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania, Włochy) a także w Brazylii, Chile, Kolumbi, Chinach, Japonii i USA. Koncertował w prestiżowych salach koncertowych a także w ramach festiwali krajowych i zagranicznych. Współpracował z wybitnymi wykonawcami, dyrygentami i orkiestrami. Dokonał licznych prawykonań kompozycji XX i XXI w. Wielu kompozytorów współczesnych dedykowało mu swoje dzieła (m.in. Krystyna Moszumańska Nazar A.P.igram). W swoim dorobku posiada liczne nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji, Österreichische Rundfunk und Fernsehen, Radio Suisse Romande, Radio Brasilia oraz nagrania płytowe.


Termin „akuzmatyczny” wywodzi się jeszcze z czasów Pitagorasa, który uczył swoich studentów ukryty za kotarą, by nie rozpraszać ich uwagi czynnikami wizualnymi. O akuzmatycznym modusie słuchania muzyki pisał francuski kompozytor Pierre Schaeffer: oznacza to słuchanie dźwięków jako takich, w oderwaniu od ich pierwotnego źródła i kontekstu.

Dąży do tego 35-letni pianista i kompozytor, urodzony w Łodzi - Błażej Dowlasz, który w Filharmonii Łódzkiej zaprezentuje swój projekt Akuzmatyczny fortepian. Koncertowi będzie towarzyszyć instalacja dźwiękowa. Odpowiedzi na pytanie o rolę wykonawcy – wirtuoza w muzyce można poszukiwać 29 października 2013 roku, we wtorek, o godzinie 19.00. Po koncercie odbędzie się spotkanie z artystą.


Zamówienia kompozytorskie, cztery premiery. Dwa fortepiany, instrumenty perkusyjne, elektronika, wizualizacje, nowatorskie techniki wydobycia dźwięku. To wszystko jednego wieczoru – Stulgińska, Blecharz, Jabłoński, Siwiński. Resztą zajmie się Kwadrofonik. Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach zaprasza 29 października 2013 roku o godz. 18.30 na Koncert Prawykonań.

Młodzi twórcy w swoich dziełach usiłują zmierzyć się z podstawowymi pytaniami dotyczącymi egzystencji człowieka. A żeby jak najpełniej wyrazić odwieczne rozterki i wątpliwości, postanowili zaprząc do tego projektu elektronikę. Natomiast Kwadrofonik – zespół złożony z duetów: fortepianowego (Lutosławski Piano Duo) i perkusyjnego (Hob-beats Duo) – dołączył swoje trzy grosze, czyli zaskakujące pomysły wykorzystania instrumentów perkusyjnych i fortepianów I tak powstał koncert: dla matematyków i ... romantyków – Wstęga Möbiusa na dwa wibrafony i dwa fortepiany Macieja Jabłońskiego; dla lekarzy, terapeutów i ... muzyków – fale mózgowe i sen przełożone na materiał dźwiękowy czyli Faza N. Rem na dwa fortepiany, perkusję i elektronikę Agnieszki Stulgińskiej; dla psychologów, nauczycieli i ... uczniów – procesy zapamiętywania i zapominania objaśnione językiem muzyki czyli DFRGMNTD β na dwa fortepiany, dwie perkusje i dźwięki elektroniczne Wojciecha Blecharza, a dla filozofów i ... innych melomanów – poczciwa Symfonia g-moll Jarosława Siwińskiego, bowiem - jak wyznał kompozytor – „Od czasów Mozarta świat zmienił się dość mocno, ale człowiek – jakby trochę mniej...”

Utwory powstały w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Wykład Ewy Hauptman-Fischer pt. Zapomniana moderna? Opery Ludomira Różyckiego, popularyzujący postać kompozytora, odbędzie się we wtorek 29 października 2013 roku o godz. 13.30 w sali 256 Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.

Świetna, niezwykle barwna instrumentacja, doskonałe wyczucie sceny, niezwykła melodyjność – tak można scharakteryzować pokrótce muzykę Różyckiego. Małostkowy, wybuchowy i niezwykle drażliwy na punkcie swej osoby – to możemy powiedzieć o nim samym. Tworzył w czasach przemian, kiedy sztuka zmieniała swoje oblicza. Czy Różycki, który znał Pucciniego, Rimskiego-Korsakowa, Straussa i Szymanowskiego (i wielu innych wybitnych przedstawicieli sztuki) podążał za modernistami? Dlaczego został zapomniany? Na te i inne pytania spróbuje odpowiedzieć Ewa Hauptman-Fischer. Podczas wykładu posłuchać będzie można obszernych fragmentów muzyki Różyckiego oraz obejrzć w prezentacji źródła związane z kompozytorem.


Muzyczne spotkanie z nowymi mediami - Spectral Score, odbędzie się w warszawskiej Galerii Kordegarda we wtorek, 29 października 2013 roku o godz. 18.000. To kolejne z wydarzeń wystawy sztuki nowych mediów w ramach Festiwalu Kultura 2.0, organizowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA). Wstęp wolny.

Spectral Score jest przedsięwzięciem z pogranicza spektralizmu (jednego z głównych trendów współczesnej muzyki poważnej) i muzyki improwizowanej z kluczową rolą technologii cyfrowej. Podczas koncertu zaprezentowane zostanie oprogramowanie, tworzące interaktywną partyturę na podstawie analizy dźwiękowej gry muzyka. Wyświetlana na ekranie, z niewielkim opóźnieniem odgrywana jest przez czytających a vista muzyków. Tym samym powstaje bogaty harmonicznie akompaniament, podążający niczym kanon za improwizatorem. Powstała muzyka łączy spójność muzyki komponowanej ze spontanicznością muzyki improwizowanej. Mimo centralnej roli oprogramowania, docelowy dźwięk ma charakter w pełni akustyczny; cyfrowo generowane są jedynie struktury dźwiękowe.

Między godziną 18.00 a 20.00 odbędzie się krótki koncert prezentujący działanie oprogramowania do improwizowanej muzyki spektralnej z udziałem muzyków m.in.: Michała Górczyńskiego, Mikołaja Pałosza, Leny Romul, Przemka Daniłowicza oraz Bolka Jezierskiego, a także prowadzona przez Ewę Szczecińską dyskusja z udziałem krytyka Jana Topolskiego, instrumentalistów oraz autora projektu, Krzysztofa Cybulskiego.

Sztuka nowych mediów stale towarzyszy Festiwalowi Kultura 2.0, który odbywa się już po raz siódmy. Tegoroczna wystawa, tak jak cały festiwal, stawia pytanie o problematykę nadmiaru kultury. Można ją oglądać w Galerii Kordegarda (ul. Krakowskie Przedmieście 15) w Warszawie do 6 listopada.

Więcej informacji – na: www.kultura20.pl


„Często słyszy się u nas z ust krytyków obłudne stwierdzenie, że są oni wyrazicielami opinii ‘przeciętnego słuchacza’. Jest to oczywista nieprawda. Krytyk nie może wyrażać opinii nie tylko ‘przeciętnego’, ale jakiegokolwiek innego słuchacza z b. prostej przyczyny: słuchacz przychodzi na koncert dla własnej przyjemności, podczas gdy krytyk aby zarobić pieniądze. Krytyk musi iść na koncert nie mając na to ochoty, krytyk musi słuchać muzyki nawet wtedy gdy ona go nudzi lub denerwuje. Dlatego stosunek krytyka do muzyki musi być skrzywiony.”
Witold Lutosławski
Ta wypowiedź pochodząca z notesu prywatnego Witolda Lutosławskiego jest jedną z czterech poruszających temat krytyki muzycznej. Wszystkie w tym samym, niezwykle krytycznym tonie. Jak to możliwe, że ten delikatny, świetnie wychowany i znany z talentów dyplomatycznych kompozytor wyrażał się w tak jednostronny i chyba niezupełnie niesprawiedliwy sposób o krytykach? To temat dialogu, w którym wezmą udział osoby parające się głównie (choć nie wyłącznie) krytyką muzyczną:
Dorota Szwarcman – kompozytorka, teoretyk muzyki i dziennikarka, obecnie odpowiedzialna za dział muzyczny w dwutygodniku „Polityka”, autorka popularnego blogu poświęconego muzyce poważnej „Co w duszy gra”;
Joanna Grotkowska – dziennikarka współpracująca głównie z Polskim Radiem, której szczególnie bliskie są problemy muzyki współczesnej, aktywna animatorka życia muzycznego;
Tomasz Cyz – dziennikarz, obecnie redaktor naczelny "Ruchu Muzycznego", autor paru książek i reżyser teatralny;

"– dziennikarz związany z Polskim Radiem i "Ruchem Muzycznym", jeden z założycieli pisma „Glissando”, także szef wytwórni płytowej Bôłt.

Trzecie spotkanie pt. Krytycznie o krytykach z cyklu wydarzeń „Lutosfery” odbędzie się we wtorek, 29 października 2013 (wtorek) o godz. 19:00 w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Spotkanie poprowadzi Lech Dzierżanowski – pianista i menadżer. Muzyczną niespodziankę wykona młody i utalentowany wiolonczelista, laureat ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego – Dominik Płociński. Wstęp wolny.


Koncert Gabryś & Quinn Piano Duo czyli pianistek Marii Gabryś i Moniki Quinn odbędzie się w środę, 30 października 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie utwory Piotra Czajkowskiego, Fryderyka Chopina, Dmitrija Szostakowicza,Siergieja Prokofiewa i Witolda Lutosławskiego (Wariacje na temat Paganiniego).


Koncert połączony z premierą płyty Baltic Neopolis Orchestra z kompozycjami Mikołaja Góreckiego i Pawła Łukaszewskiego odbędzie się 30 października 2013 roku o godz. 19 w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie.

Do przedsięwzięcia tego Orkiestra zaprosiła znakomitego skrzypka Tomasza Tomaszewskiego z Deutsche Oper w Berlinie. Na płycie zarejestrowane zostały utwory Mikołaja Góreckiego: Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową, Divertimento na orkiestrę smyczkową oraz kompozycje Pawła Łukaszewskiego: Sinfonietta, Adagietto i Lenten Music (z dedykacją dla Baltic Neopolis Orchestra). Płytę wydano nakładem wytwórni DUX.

W ramach koncertu swoją premierę będzie miał również wideoklip stworzony do czterech części Sinfonietty Pawła Łukaszewskiego, co stanowi pionierskie działanie w przypadku wydawnictw z muzyką klasyczną.

Gośćmi specjalnymi koncertu będą: kompozytor Paweł Łukaszewski, właścicielka wytwórni DUX Małgorzata Polańska oraz profesor Tomasz Tomaszewski.


Dnia 30 października 2013 roku Capella Cracoviensis rozpoczyna kolejny, cotygodniowy cykl koncertów edukacyjnych czyli matinée dla juniorów i seniorów.

Środowe przedpołudnia w auli błogosławionego Jakuba przy bazylice oo. Franciszkanów w Krakowie to krótkie koncerty poprzedzone jeszcze krótszym komentarzem. Skierowane głównie do dzieci, młodzieży i osób starszych nie tylko wprowadzają w świat muzyki dawnej, ale często prezentują utwory zapomniane, zaniedbane lub - po prostu - kameralne, dla których zawsze brakuje miejsca w polskich kalendarzach koncertowych.

Capella Cracoviensis zaprasza od 30 października w każdą środę o godzinie 11:00.

Więcej


Program Koncertu Akademickiego w krakowskiej Floriance w środę, 30 października 2013 roku wypełni muzyka polska. Usłyszymy Rapsodię op. 33 Ludomira Różyckiego, Cinque Episodi Adama Walacińskiego, A Cradle Song Hanny Kulenty i Trio Artura Malawskiego.

Wystąpi Malawski Trio w składzie: Maciej Lulek skrzypce, Barbara Łypik-Sobaniec wiolonczela i Sławomir Cierpik fortepian.


Trudno uwierzyć, że to już dwie dekady upłynęły od odejścia wybitnego polskiego kompozytora i autorytetu w dziedzinie muzyki. W uchwale Konferencji Generalnej UNESCO na lata 2012-2013 przyjęto, że na prestiżowych listach rocznic obchodzonych pod auspicjami UNESCO znajdzie się setna rocznica urodzin kompozytora. Witold Lutosławski komponował dla AnneSophie-Mutter, Mścisława Rostropowicza czy Krystiana Zimermana, nagrywał dla Deutsche Grammophon i otrzymał muzycznego Nobla – „Polar Music Prize”. Należy do światowego panteonu muzycznego. Był wybitnym kompozytorem i dyrygentem, ale również erudytą i człowiekiem renesansu, który potrafił łączyć proces twórczy z refleksją teoretyczną.

W spuściźnie po nim zostały także utwory napisane dla dzieci. Filharmonia Śląska przypomni je w ramach jednego z kilkudziesięciu projektów, które dofinansowuje minister kultury i dziedzictwa narodowego w ramach Programu Lutosławski 2013 – Promesa, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncerty „Sław Lutosa!” odbędą się 30 października 2013 roku (środa) o godz. 10 i 12 w Polskim Radiu Katowice (ul. Ligonia 29). Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Sylwii Janiak oraz zaproszeni soliści: Roksana Wardenga – mezzosopran i Tymoteusz Bies – pianista wykonają Pięć melodii ludowych na orkiestrę kameralną, Muszelkę, Srebrną szybkę i Wiosnę na mezzosopran i orkiestrę kameralną oraz Piosenki dziecinne, Wróbelek i Pióreczko na głos i orkiestrę kameralną. Koncert poprowadzi Regina Gowarzewska.


Koncert Sacra moderna z cyklu „Środy u Dominikanów” odbędzie się 30 października 2013 roku o godz. 20.00 w Klasztorze OO. Dominikanów w Warszawie (ul. Freta 10, sala dawnego refektarza).

W programie utwory: Bartosza Kowalskiego-Banasewicza (ur. 1977) - Where are you i Domine Deus, Pawła Łukaszewskiego (ur. 1968) - Responsoria Tenebrae, Miłosza Bembinowa (ur. 1978) - Beatus servus, Beatus Vir i Ave maris stella, Andrzeja Borzyma jr (ur. 1979) - Mors Laocoontis i Agnus Dei oraz Andrzeja Koszewskiego (ur. 1922) - Zdrowaś Królewno Wyborna.

Wystąpi sekstet wokalny „proMODERN” w składzie: Łucja Szablewska – sopran, Ewa Puchalska – mezzosopran, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska – mezzosopran, Andrzej Marusiak – tenor, Artur Janda – bas-baryton i Piotr Pieron – bas. W skład zespołu wchodzą artyści Warszawskiej Opery Kameralnej. Założycielem i kierownikiem artystycznym proMODERN jest Piotr Pieron.


Koncert pamięci zmarłych Artystów Wrocławia odbędzie się w czwartek, 31 października 2013 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej wrocławskiej Filharmonii. Wystąpią: Aldona Bartnik – sopran, Matthew Venner – kontratenor, Maciej Gocman – tenor i Tomáš Král– bas oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – dyrygent. Kierownictwo artystyczne - Jarosław Thiel. W programie: fragmenty Kunst der Fuge BWV 1080 J.S. Bacha i Conductus funebris G.G. Gorczyckiego.

W Kościele katolickim ogół ceremonii pogrzebowych, w skład których wchodzą nabożeństwa przy zmarłym oraz towarzyszenie do grobu, nazywano egzekwiami. Barokowe dzieło Gorczyckiego Conductus funebris jest taką muzyczną oprawą nabożeństwa egzekwii. Przypuszczalnie przeznaczone było na uroczystości pogrzebowe króla Polski Augusta II Mocnego. Został on pochowany w katedrze wawelskiej. Jego wnętrzności zaś złożono w kościele Kapucynów w Warszawie, a serce spoczęło w kościele dworskim w Dreźnie.

Z kolei Kunst der Fuge Bacha jest ostatnim, nieukończonym dziełem kantora z Lipska.