Polmic - FB

calendar of events

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wyjątkową wystawę Chopin bardzo bliski, zorganizowaną z okazji pięknego jubileuszu 100. urodzin jednego z nestorów polskiej pianistyki, wybitnego człowieka o nieocenionych zasługach – Prof. Jana Ekiera.

Ekspozycja prezentuje fakty z życia Profesora, urodzonego 29 sierpnia 1913 roku (!), a ponado przybliża jego niezwykłe podejście do życia i twórczości Fryderyka Chopina. Profesor Ekier jako pianista (laureat III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), kompozytor, pedagog i edytor niemal całe swoje życie poświęcił Chopinowi. Emerytowany profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i wieloletni kierownik katedry fortepianu w trakcie swojej kariery przetarł szlaki koncertowe w większości krajów europejskich, Ameryce Południowej i Japonii. Nagrał szereg płyt, wśród których znaleźć możemy m.in. komplet Mazurków Chopina. Od 1959 roku Jan Ekier pełni funkcję Redaktora Naczelnego Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina, które uznawane jest za najbliższe intencji samego kompozytora i stanowi obecnie nieocenioną pomoc i podstawowe źródło dla pianistów niemal na całym świecie. Szacowny jubilat odznaczony został przez Prezydenta RP Orderem Orła Białego w 2010 roku.

Z barwną postacią i dorobkiem twórczym Profesora Jana Ekiera zapoznać można się w Muzeum Chopina do 5 stycznia 2014 roku.

Więcej informacji - na stronie: http://chopin.museum/pl


Fundacja „Młoda Muzyka Śląska” zaprasza na koncerty Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”. Jego kolejna, 21. edycja odbędzie się w dniach 23 listopada - 8 grudnia 2013 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, uczelni, która od kilku lat jest stałym współorganizatorem tej imprezy.

Tytuł tegorocznego spotkania z muzyką kameralną to Na urodziny Mistrzów, w znacznej bowiem części Festiwal poświęcony zostanie twórczości tegorocznego Jubilata - Krzysztofa Pendereckiego oraz nieżyjącego już Henryka Mikołaja Góreckiego, który podobnie jak Penderecki obchodziłby w tym roku swoje 80. urodziny.

Obok utworów obu twórców, a zatem dzieł powstałych w minionym półwieczu, muzycy Kwartetu Śląskiego wraz z zaproszonymi gośćmi wykonają wszystkie kwintety Antonína Dvořáka oraz jego Sekstet smyczkowy. Zaplanowane zostało także prawykonanie utworu na kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną młodego krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. W finałowym koncercie, który uświetni 35. rocznicę powstania Kwartetu Śląskiego wraz z tym zespołem wystąpi Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Massimiliana Caldiego.

Do wspólnego muzykowania zaproszonych zostało ponadto kilku wykonawców polskich młodego pokolenia - Michał Bryła, Karol Marianowski, Tomasz Bińkowski, Bartosz Pacan, ale obok nich gośćmi będą także artyści, z którymi Kwartet Śląski współpracuje od wielu lat - Piotr Szymyślik, Elżbieta Mrożek-Loska, Zbigniew Raubo, Robert Marat. Po raz pierwszy na Festiwalu wystąpią: altowiolista Kwartetów Wilanowskiego i Varsovii - Artur Paciorkiewicz, koncertmistrz Orkiestry Sinfonia Varsovia Jakub Haufa i solista tej orkiestry w grupie kontrabasistów - Karol Kinał. Partia fortepianowa w Kwintecie A-dur op. 81 Antonína Dvořáka powierzona zostanie laureatowi Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, młodemu artyście, którego nazwiska w tej chwili jeszcze nie znamy (Kwartet Śląski będzie towarzyszył zmaganiom uczestników tego konkursu w III etapie - kameralnym).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


Daniel Stabrawa - pierwszy koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej, poprowadzi orkiestrę Baltic Neopolis podczas kolejnego koncertu z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie”. Gościnnie wystąpi również jego córka Maria Stabrawa. Bogatego programu, m.in. Szostakowicza, Strawińskiego, Bacha i Vivaldiego, wysłuchają melomani w holu głównym TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Koncert odbędzie się 1 grudnia 2013 roku (niedziela), o godz. 19.

Daniel Stabrawa (na zdjęciu) urodził się w 1955 roku w Krakowie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku siedmiu lat. Studiował w krakowskim Konserwatorium u prof. Zbigniewa Szlezera (1922–2011). Został laureatem międzynarodowego konkursu skrzypcowego im. Niccolo Paganiniego w Genui. W roku 1979 został koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. 15 listopada 1983 roku został członkiem grupy pierwszych skrzypiec Filharmonii Berlińskiej. W roku 1985 wraz z innym członkiem orkiestry, wiolonczelistą Janem Diesselhorstem, założył berliński Kwartet Philharmonia. W roku 1986 decyzją dyrygenta Herberta von Karajana został jednym z trzech koncertmistrzów Filharmonii Berlińskiej jako następca Michaela Schwalbego. W latach 1986-2000 był wykładowcą akademii przy tejże filharmonii. Oprócz gry w zespole Filharmonii Berlińskiej i występów solowych Stabrawa zajmuje się od roku 1994 dyrygenturą, m.in. w Capella Bydgostiensis przy Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, współpracując z wieloma solistami, jak np. Nigelem Kennedy’m. Jako kierownik artystyczny i dyrygent, wprowadził do repertuaru Capelli Bydgostiensis wiele interesujących pozycji i wydatnie podniósł poziom wykonawczy orkiestry. Wraz z córką Marią założył w roku 2008 zespół Stabrawa Ensemble Berlin. Artysta gra m.in. na oryginalnych skrzypcach Stradivariusa.

Podczas szczecińskiego koncertu Daniel Stabrawa poprowadzi wykonanie pięciu kompozycji: Dwóch utworów na oktet smyczkowy op. 11 Dmitrija Szostakowicza, Apollo i Muzy Igora Strawińskiego, Koncertu na troje skrzypiec F-dur TWF 53 George’a Philippa Telemanna, Koncertu na dwoje skrzypiec d-moll RV 514 Antonio Vivaldiego oraz Koncertu na troje skrzypiec D-dur BWV 1064 Johanna Sebastiana Bacha.


Muzyka z Kodeksu Wrocławskiego (ok. 1498) zabrzmi 1 grudnia 2013 roku o godz. 18:00 we wrocławskim Ratuszu.

Wystąpi zespół „Ars Cantus” w składzie: Monika Wieczorkowska – sopran, Radosław Pachołek – alt, Maciej Gocman – tenor, Piotr Karpeta – bas i Tomasz Dobrzański – flet prosty, słowo. Wstęp wolny.

Kodeks Wrocławski ma kapitalne znaczenie dla XV-wiecznej kultury muzycznej Wrocławia i Śląska. Zawiera ponad 90 obszernych kompozycji wielogłosowych, z których duża część sygnowana jest nazwiskami wielkich kompozytorów tego czasu. Znajdują się tu także unikatowe kompozycje mistrzów miejscowych. Rękopis mógł służyć muzykom związanym z którymś z wrocławskich ośrodków kościelnych. Zawarte w rękopisie kunsztowne wielogłosowe opracowania hymnu do św. Jana Chrzciciela mogą wskazywać na wrocławską katedrę. Zebrany repertuar jest różnorodny, przeważają kompozycje przeznaczone do celów liturgicznych, kompletne cykle mszalne, liczne motety przeznaczone na Boże Narodzenie i Wielkanoc oraz ku czci świętych.


Sześćdziesiąta trzecia edycja sesji Musica Moderna odbędzie się w dniach 29 listopada – 7 grudnia 2013 roku w Łodzi.

Zainauguruje ją Koncert premier, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W programie m.in. łódzkie prawykonanie kompozycji North - jednego z ostatnich utworów Bronisława Kazimierza Przybylskiego (1941-2011), inicjatora projektu Musica Moderna, przez wiele lat kierownika Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Rok Witolda Lutosławskiego zaakcentuje wykonanie dwóch utworów kompozytora: Miniatury na dwa fortepiany oraz Małej suity na orkiestrę symfoniczną. Z okazji 75. urodzin prof. Zygmunta Krauze odbędzie się koncert monograficzny w wykonaniu łódzkich artystów, wykład dra hab. Jacka Szerszenowicza, a także wystawa okolicznościowa. W koncertach sesji zaprezentowane zostaną również dokonania artystyczne kompozytorów i wykonawców – nauczycieli akademickich łódzkiej Akademii Muzycznej. Młodzi wykonawcy przedstawią m.in. utwory studentów klas kompozycji. Wzrastające zainteresowanie prezentacją własnych kompozycji oraz wykonawstwem nowej muzyki spowodowało, iż odbędą się dwa koncerty – Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy. Ofertę programową koncertów wzbogaci prezentacja Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej.

Gośćmi sesji będą flecistka z Wrocławia Elżbieta Woleńska oraz warszawski zespół Quarterscape.

Tradycyjnie podczas grudniowej sesji na koncercie „mm” we współczesnym repertuarze zaprezentują się uczniowie szkół muzycznych. Koncert ten będzie miał miejsce w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty i wykłady sesji odbywające się w Akademii oraz w OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego.

więcej...


W dniach 2-3 grudnia 2013 roku w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (przy ul. Elektoralnej 12) odbędą się 23. Portrety kompozytorów. Tym razem przedstawione zostaną sylwetki Joanny Bruzdowicz-Tittel, Andrzeja Dutkiewicza, Wojciecha Blecharza i Adama Sławińskiego.

Wystąpią znakomici soliści i kameraliści. Dwa spośród wykonanych utworów to utwory zamówione w ramach programu operacyjnego "Kolekcje - zamówienia kompozytorskie". Koncerty zostaną zrealizowane we współpracy z Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Związku Polskich Artystów Wykonawców STOART.

Wstęp na koncerty wolny.

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów polskich. Każdego dnia odbywają się dwa koncerty, z których każdy poświęcony jest twórczości jednego kompozytora. Festiwal, prezentując nową ambitną muzykę, odpowiada na zaciekawienie poznawcze różnych pokoleń odbiorców. Obecność kompozytorów na koncertach i możliwość bezpośredniego kontaktu z nimi, czyni odbiór ich twórczości bardziej przystępnym. Program jest na ogół tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego kompozytora. Koncerty są rejestrowane i odtwarzane przez Polskie Radio. Służy to promocji polskiej muzyki współczesnej, czyli realizacji jednego z celów statutowych Związku Kompozytorów Polskich. Do wykonania utworów zapraszani są zarówno czołowi polscy artyści, jak i utalentowani muzycy najmłodszego pokolenia, laureaci konkursów wykonawczych.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Prawykonanie Trzech utworów na kwartet fletowy Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko odbędzie się w ramach 63. Sesji Musica Moderna w Akademii Muzycznej w Łodzi we wtorek, 3 grudnia 2013 roku.

Kompozycję wykona kwartet w składzie: Ania Karpowicz- flet, Jagoda Sudujko- flet, Seweryn Zapłatyński – flet i Aleksandra Demowska-Madejska- altówka.

Zamówienie oraz prawykonanie kwartetu odbywa się w ramach Programu "Priorytet - Zamówienia Kompozytorskie" Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert jest współorganizowany przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.


W wtorek, 3 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Galerii Promocyjnej Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie odbędzie się koncert w ramach cyklu „Arcydzieła Muzyki Kameralnej”.

Wystąpi Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duź - altówka, Marian Wasiółka - wiolonczela. W programie: Kwartet smyczkowy nr 4 c-moll op. 18 Ludwiga van Beethovena i II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego.

Koncert organizowany jest w ramach obchodów Jubileuszu 60-lecia Staromiejskiego Domu Kultury. Wstęp wolny.


Kolejne spotkanie i koncerty z cyklu „Lutosfery” odbędą się w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w dniach 3 i 5 grudnia 2013 roku.

Piąte spotkanie z serii "Dialogi i interwencje", zatytułowane Sztuka użytkowa zaplanowane zostało na wtorek, 3 grudnia 2013 roku o godz. 18.30 w Sali Laboratorium. W dyskusji wezmą udział: Jacek Grudzień, Zygmunt Konieczny, Wojciech Michniewski, Stasys i Andrzej Strumiłło (prowadzenie - Lech Dzierżanowski).
Wydaje się, że Witold Lutosławski jakby wstydził się muzyki pisanej dla celów użytkowych: teatru, filmu, radia, pisanej według Niego tylko dla pieniędzy. Nawet Andrzejowi Wajdzie nie udało się namówić kompozytora do napisania muzyki do filmu Lotna, pomimo, że za reżyserem wstawił się brat żony Lutosławskiego - Stanisław Dygat. Czy rzeczywiście pisanie dla teatru i filmu przynosi ujmę kompozytorowi? To temat, który poruszony zostanie z Wojciechem Michniewskim – dyrygentem o kolosalnym dorobku i doświadczeniu artystycznym, Jackiem Grudniem – kompozytorem, stypendystą Lutosławskiego, często i chętnie współpracującym z teatrem oraz z Zygmuntem Koniecznym - legendarnym kompozytorem i pianistą krakowskiej „Piwnicy pod Baranami”, który praktycznie całe życie pisze muzykę użytkową. Lutosławski bardzo cenił współczesne malarstwo. Na ścianach jego pracowni wisiały obrazy Henryka Stażewskiego i Jerzego Tchórzewskiego, a na parterze witał gości wielki obraz Jerzego Stajudy. O pasjach plastycznych Lutosławskiego porozmawiamy z wybitnymi plastykami: Andrzejem Strumiłło i Stasysem Eidrigevičiusem. Interwencje muzyczne wykona oryginalny duet wokalno-instrumentalny: Ada Bujak-Cyran (śpiew) i Krzysztof Cyran (gitara), który w intymnej, kameralnej wersji przypomni kilka piosenek Derwida.

Po spotkaniu, o godz. 20.00 w Sali Laboratorium odbędzie się koncert Polsko Litewskej Unii Muzycznej P.L.U.M..
W roku 2011 podczas „VI Lotnej Akademii Kultury” dedykowanej Osobie i Twórczości Czesława Miłosza pojawił się pomysł kontynuacji współpracy środowisk wykonawców i twórców polskich i litewskich i powoływania do życia nowych bytów artystycznych. Tak zrodziła się idea skomponowania kameralnego dzieła scenicznego – Multimedialnej suity polsko-litewskiej FRATER. Zamówiony utwór stał się pracą zbiorową kompozytorów z dwóch sąsiadujących krajów - kompozytorów, których cechuje duża różnorodność stylistyczna. Zaproszenie do artystycznej współpracy przyjęli ze strony litewskiej - Bronius Kutavičius, Arvydas Malcys i Vytautas Germanavičius, ze strony polskiej Zygmunt Konieczny, Anthony Miłosz i Cezary Duchnowski. Utwór, który w Warszawie zabrzmi po raz pierwszy opatrzony jest szczególną dedykacją: hommage à Lutosławski. Narrację całości spaja wątek arche, związany z prastarym tematem odejść i powrotów, początku i końca. Łaciński tekst kieruje myśl w stronę korzeni naszych języków. Można w nich znaleźć wyrazy, które mimo różnych źródłosłowów brzmią conajmniej podobnie... Pieczę nad częścią literacką zechciał sprawować Antoni Miłosz i on jest też autorem tekstu śpiewanego przez główną bohaterkę - Siostrę. Śpiewaczce towarzyszy zespół kameralistów - muzyków „Kapeli Jazdowskiej” grających na oryginalnych instrumentach historycznych, bądź ich kopiach oraz na instrumentach współczesnych (viole da gamba, saksofon, cymbały, syntezator, komputer i głos). Osobowości wykonawców łączy otwartość na artystyczne poszukiwania tego, co dawne we współczesności i uniwersalne w twórczości wieków minionych. Warstwie muzycznej towarzyszy sfera wizualna opracowana również przez polskich i litewskich artystów - wykonana zarówno środkami tradycyjnymi, jak i przy użyciu narzędzi komputerowych. Autorami jej są: Stasys, Andrzej Strumiłło oraz Maciej Walczak.

Dwa dni później, w czwartek 5 grudnia 2013 roku o godz. 18.00w Zamku Ujazdowskim odbędzie się koncert IN MEMORIAM, będący kulminacją tegorocznego cyklu LUTOSFER, a weźmie w nim udział jeden z najoryginalniejszych amerykańskich pianistów – Uri Caine.
Caine to improwizator i wirtuoz fortepianu, artysta realizujący się przede wszystkim w sferze jazzu, ale dzięki gruntownej edukacji i nieprzeciętnej wrażliwości odnajduje on także swoją indywidualną drogę w świecie muzyki klasycznej. Melomani na całym świecie znają legendarne już dziś opracowania jego Wariacji Goldbergowskich Bacha czy Pieśni Mahlera. Podczas jedynego wieczoru w Warszawie usłyszeć będzie można premierowe wykonanie kompozycji Caine’a dedykowanej pamięci zmarłego 23 września 2012 roku Andrzeja Chłopeckiego – wybitnego muzykologa i nestora polskiej muzyki współczesnej. Koncert przeznaczony na sopran, fortepian improwizujący i orkiestrę smyczkową wykona sam kompozytor wraz ze śpiewaczką Joanną Freszel (i orkiestrą smyczkową). Poza tym prawykonaniem w programie koncertu znajdzie się muzyka polska – utwory Adama Jarzębskiego (Tamburetta), Henryka Czyża (Canzona di barocco), Henryka Mikołaja Góreckiego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op.40) i Witolda Lutosławskiego (Grave, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową). Trzecim solistą koncertu będzie Dominik Płociński – młody i utalentowany wiolonczelista, laureat ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego. Wykona on Grave w wersji na wiolonczelę i orkiestrę Patrona Roku – Witolda Lutosławskiego. Solistom towarzyszyć będzie jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Polsce - AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pracująca pod dyrekcją jej charyzmatycznego założyciela i artystycznego opiekuna Marka Mosia.


Koncert Verdi – Wagner w 200-lecie urodzin odbędzie się w środę, 4 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie: Kwartet smyczkowy e-moll i 3 pieśni: Perduta ho la pace, Il tramonto, Stornello G. Verdiego oraz Idylla Zygfryda w wersji na sekstet fortepianowy i Wesendonck Lieder w wersji na alt i sekstet fortepianowy R. Wagnera. Wystąpią: Jadwiga Rappé alt, Kwartet Polski Deutsche Oper Berlin w składzie: Tomasz Tomaszewski I skrzypce, Piotr Prysiażnik II skrzypce, Sebastian Sokół altówka i Katarzyna Górska-Polonek wiolonczela oraz Leszek Sokołowski kontrabas i Mariusz Rutkowski fortepian.


Do 19 grudnia 2013 roku potrwają koncerty z cyklu "Młode Talenty", organizowane w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina. Godzinne recitale pianistów zarekomendowanych przez wybitnych profesorów i pedagogów polskich uczelni muzycznych odbywają się w każdy kolejny czwartek.

Młodzi artyści prezentują repertuar złożony głównie z dzieł Fryderyka Chopina. Każdy występ jest rejestrowany w formacie audio w standardzie umożliwiającym emisję multimedialną i publikację fonograficzną.

"Młode Talenty" to projekt Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, realizujący jeden z jego kluczowych celów programowych. Główną ideą projektu jest promocja utalentowanych, młodych, polskich pianistów poprzez szerszą niż dotychczas ich prezentację w ramach wydarzeń artystycznych Instytutu.

W trzy grudniowe czwartki wystąpią: Monika Quinn (5 grudnia), Andrzej Karałow (12 grudnia) i Eligiusz Skoczylas (19 grudnia).

Wstęp wolny.

Read more


Spotkanie autorskie promujące publikację Czas Komedy odbędzie się w czwartek, 5 grudnia 2013 roku o godz.18.00 w Księgarni Skład Kulturalny w Poznaniu (Galeria M/M, ul. Św. Marcin 24).

Dwaj wybitni ludzie jazzu: fotografik Marek A. Karewicz oraz publicysta Dionizy Piątkowski przygotowali książkę-album, który jest szczególną impresją oraz biografią jednego z najwybitniejszych, polskich artystów - Krzysztofa Komedy Trzcińskiego. Osadzona w realiach lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, opowiedziana przez najbliższych Komedy (matkę, siostrę, kolegów ze studiów, muzyków, ludzi „katakumbowego” okresu polskiego jazzu) ukazuje niezwykły fenomen muzyki, kariery oraz osobowości Komedy. Piątkowski dotarł do informacji oraz materiałów, które Czas Komedy uwiarygadniają i ukazują „czas” Krzysztofa Trzcińskiego, jako ważny etap kreacji całej polskiej szkoły nowoczesnego jazzu. Niezwykły album dopełniają - wcześniej nie publikowane - fotografie Marka Karewicza, nestora fotografików jazzu, który przepięknie udokumentował swoje spotkania z Komedą, jego muzyką i zespołem w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

Dopełnieniem albumu jest płyta CD, z unikatowymi nagraniami Sextetu Komedy zrealizowanymi w studio Polskiego Radia w Poznaniu w latach 1956-57.


Klasyka jest techno – premiera wydawnictwa Rec.Poznań odbędzie się 5 grudnia 2013 roku w klubie Meskalina.

Wydawnictwo muzyczne Rec.Poznań to owoc pracy kilku najciekawszych twórców muzyki współczesnej z Poznania. Ideą projektu jest oswojenie słuchacza nowoczesnej elektroniki z muzyką klasyczną, jak i amatorów klasyki z brzmieniami: IDM, eperimental, techno czy breakbeat. Płyta pojawi się w ramach działań Stowarzyszenia City Inside Art, nakładem powiązanej z nim nowej, niezależnej wytwórni Rec.Out. Dotychczas w jej katalogu ukazało się 5 EP-ek w stylistyce współczesnej elektroniki. Rec.Poznań jest pierwszym wydawnictwem 
z serii Rec.Polska - projektu, którego ideą jest przybliżenie współczesnemu słuchaczowi muzyki dawnej i klasycznej z terenu naszego kraju.

Podczas premierowego koncertu 5 grudnia będzie można usłyszeć Live Acty trzech wykonawców: Persondire i Snipz'a – producentów muzycznych, organizatorów, promotorów imprez i wydarzeń artystycznych, związanych z niezależną sceną muzyczną Poznania. Na scenie pojawi się także ich koleżanka An on Bast - producentka muzyczna, “pierwsza dama polskiej elektroniki" oraz absolwentka Red Bull Music Academy. Jest także autorką reintrpretacji utworów Igora Strawińskiego i Fryderyka Chopina, a aktualnie, wraz z trębaczem Maciejem Fortuną, miała okazję wykonywać transkrypcję muzyki filmowej Krzysztofa Pendereckiego.
Podczas czwartkowego koncertu, interpretacje utworów Wacława z Szamotuł czy Henryka Wieniawskiego oraz własne produkcje trzech artystów, swoimi wizualizacjami dopełni Mikołaj Szymkowiak animator, człowiek artysta, założyciel projektu WJU.
Oprócz kompozycji artystów grających podczas premiery, na płytę Rec.Poznań składają się utwory elektroniczne jak i klasyczne takich wykonawców jak: Ewa Fabiańska-Jelińska, Mooryc, Mikołaj Rajpold.


W związku z przypadającym w 2013 roku jubileuszem 85-lecia urodzin Profesora Adama Walacińskiego, Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na spotkanie jubileuszowe, które odbędzie się 5 grudnia 2013 roku w Auli Florianka (ul. Basztowa 8).

W ramach spotkania o godzinie 17.00 odbędzie się wykład dr Ewy Czachorowskiej-Zygor Adam Walaciński. Szkic do portretu, o godzinie 18.00 - rozmowa z prof. Adamem Walacińskim prowadzona przez dr hab. Małgorzatę Janicką-Słysz oraz o godzinie 19.00 - koncert Muzyka kameralna Adama Walacińskiego.

W programie koncertu znajdzie się siedem kompozycji Jubilata: Rotazione na fortepian (1961), Canti notturni na saksofon altowy i wiolonczelę (2008), Cinque episodi na trio fortepianowe (2001), Canzona na wiolonczelę solo, fortepian preparowany i taśmę (1966) w wersji na wiolonczelę i perkusję, Pezzo lirico na saksofon altowy z taśmą ad libitum (2008), Elegia e toccata na wiolonczelę i fortepian (2001) i Canto tricolore na flet, skrzypce i wibrafon (1962). Wystąpią: Michał Pawełek fortepian, Andrzej Rzymkowski saksofon, Zdzisław Łapiński wiolonczela, Tomasz Sobaniec perkusja, Wioletta Strączek flet, Malawski Trio w składzie: Maciej Lulek skrzypce, Barbara Łypik-Sobaniec wiolonczela i Sławomir Cierpik fortepian.

Profesor Adam Walaciński - urodzony 1928 roku w Krakowie kompozytor, muzykolog, krytyk muzyczny, erudyta, uczeń S. Kisielewskiego i B. Scheaffera. Profesor emerytowany. Znawca muzyki XX wieku, autor dzieł symfonicznych, solowych i kameralnych wykonywanych m.in. we Francji, Włoszech, w Holandii, byłej Jugosławii, Grecji, Polsce, Kanadzie, USA. Znany także jako autor muzyki do filmów najwybitniejszych twórców polskiego kina współczesnego. Redaktor naukowy Działu Kompozytorzy XX w. w Encyklopedii Muzycznej PWM. Autor książki Retrospekcje. Teksty o muzyce XX wieku.


Polska prapremiera opery Portret Mieczysława Wajnberga odbędzie się 6 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Mieczysław Wajnberg urodził się w 1919 roku w Warszawie, w 1939 roku zamieszkał w ZSRR. Jego spuścizna muzyczna jest bardzo obszerna: kilkadziesiąt symfonii, koncerty, muzyka chóralna, kameralna i filmowa (w tym do filmu Lecą żurawie). Samych dzieł operowych skomponował aż siedem – Pasażerkę, której libretto zostało oparte na opowiadaniu Zofii Posmysz, Zakochanego D’Artagnana z librettem napisanym na podstawie powieści Alexandre’a Dumasa-ojca, Gratulujemy! z tekstem zaczerpniętym z opowiadania Szolema Alejchema, i kolejne, napisane na podstawie tekstów Bernarda Shawa, Fiodora Dostojewskiego czy Nikołaja Gogola. Właśnie ten ostatni jest autorem opowiadania, na podstawie którego zostało stworzone libretto Portretu.

Bohaterem Portretu jest Czartkow – utalentowany młody malarz, borykający się z ubóstwem. Skupiony na walce o byt, lekceważy słowa swego nauczyciela, by nie roztrwonił swego talentu. Wkrótce wchodzi w posiadanie portretu o magicznych właściwościach, który sprowadza na niego bogactwo, a on sam staje się rozchwytywany jako artysta. Czy zmiana losu przyniesie mu szczęście?

Prapremiera tej opery odbyła się w 1983 roku w Teatrze Narodowym w Brnie. Kolejne sceniczne realizacje miały dopiero miejsce podczas Bregenzer Festspiele (2010) w reżyserii Johna Fulljamesa oraz w Operze w Nancy i Opera North w Leeds w reżyserii Davida Pountney’a, który tym razem swoją koncepcję przenosi do Poznania.

Angielski reżyser operowy, wieloletni dyrektor artystyczny Scottish Opera, English National Opera i Bregenzer Festspiele, zdobył sławę, wskrzeszając wiele szerzej nieznanych dzieł operowych. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie zaprezentował Pasażerkę (2010) Mieczysława Wajnberga oraz Króla Rogera Karola Szymanowskiego (2011).

Kierownictwo muzyczne nad poznańską realizacją obejmie Maestro Tadeusz Kozłowski. W roli Czartkowa wystąpi Jacek Laszczkowski, wszechstronny i utytułowany tenor, który oprócz występów i znakomitych ról na najważniejszych polskich i europejskich scenach operowych, ma w dorobku role filmowe u czołowych reżyserów, jak Krzysztof Zanussi czy Małgorzata Szumowska. Towarzyszyć mu będą m. in. Stanisław Kuflyuk oraz Michał Partyka.

Premierę poprzedzi spotkanie z twórcami spektaklu, które odbędzie się 3 grudnia 2013 roku o godz. 14:00 we Foyer I Piętra Teatru Wielkiego.

Kolejne spektakle zaplanowano na: 8 grudnia, 10 grudnia (opera dla studenta), 17 i 19 stycznia 2014.


Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu zaprasza na kolejny cykl TRANS-OPERY. Projekt w sezonie 2013/2014 obejmie 7 spektakli, transmitowanych na żywo oraz retransmitowanych z renomowanych teatrów i festiwali operowych w całej Europie w okresie od października 2013 do czerwca 2014 roku.

Rozpocznie go 17 października 2013 roku Nabucco Giuseppe Verdiego – spektakl retransmitowany z Werony, w reżyserii Denisa Kriefa. Kolejny – Traviatę z La Scali w Mediolanie, z Piotrem Beczałą w roli Alfredo Germonta będzie można obejrzeć 7 grudnia 2013 roku. Miesiąc później, 17 stycznia 2014 roku w nowosądeckim Centrum zobaczymy Zemstę nietoperza Johanna Straussa z Opery Wiedeńskiej, 19 lutego 2014 Łucję z Lammermooru Gaetano Donizettiego, transmitowaną ponownie z mediolańskiej La Scali, 13 marca 2014 Toscę Giacomo Pucciniego, z Teatro Carlo Felice w Genui, 29 kwietnia 2014 Tristana i Izoldę Richarda Wagnera, z Opera National de Paris, a na zakończenie cyklu, 5 czerwca 2014 roku Romeo i Julię Charlesa Gounoda, spektakl z Salzburger Festspiele.

Wszystkie pokazy odbędą się w sali im. L. Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.mcksokol.pl/75,11440,TRANSOPERA_sezon_20132014.htm


W sobotę, 7 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 w Poznaniu, w Sali Białej Urzędu Miasta, wystąpi utalentowany poznański artysta Jacek Kortus – laureat wielu prestiżowych konkursów muzycznych, w tym XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2005). Na program jego recitalu zatytułowanego Józef Wieniawski i Jego Mistrz złożą się rzadko wykonywane kompozycje fortepianowe Józefa Wieniawskiego, młodszego brata wybitnego skrzypka Henryka, oraz dzieła Fryderyka Chopina.

Usłyszymy: Nocturne pour piano op. 37, Deuxième Valse de Concert op. 30 i Sonate pour piano op. 22 Józefa Wieniawskiego oraz Nokturn c-moll op. 48 nr 1, Walc As-dur op. 34 nr 1 i Sonatę b-moll op. 35 Fryderyka Chopina.

Wykonanie utworów Józefa Wieniawskiego odbędzie się i jest współfinansowane przez Instytut Muzyki i Tańca, w ramach programu „Nowe interpretacje”. Współorganizatorami wydarzenia są również Urząd Miasta Poznania i Wojewódzka Biblioteka i Centrum Animacji Kultury.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Uroczysty Koncert Jubileuszowy z okazji 35-lecia Polskiego Chóru Kameralnego odbędzie się 7 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Dworze Artusa w Gdańsku.

W wykonaniu Jubilatów pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego oraz pianistki Amelii Pękały usłyszymy kompozycje Andreasa Hakenbergera - De Nomine Jesu a 10 (O Bone Jesu), Johanna Sebastiana Bacha - Komm Jesu komm BWV 229, Ignacego Jana Paderewskiego i Stanisława Wiechowicza - Tylem wytrwał, Piosnkę Dudarza z cyklu Pieśni Mickiewiczowskie na chór mieszany, Henryka Mikołaja Góreckiego - Wisło moja,Wisło szara op.46, Krzysztofa Pendereckiego - O Gloriosa Virginum, Roberta Schumanna - Zigeunerleben op. 29 nr 3, Gioacchino Rossiniego - La Passeggiata, Krzesimira Dębskiego - Pieśń Heleny z filmu Ogniem i mieczem, Edwarda Pałłasza - Pieśni do słów Osipa Mandelsztama: Zima, Ja skażut'iebie, Pawła Łukaszewskiego - Nunc Dimittis, Macieja Małeckiego - Wiej wichrze zimowy, z przedstawienia Jak wam się podoba Williama Szekspira, Erica Whitacre’a – Sleep oraz Ireneusza Łukaszewskiego – Jubilate Deo. Prowadzenie koncertu - Konrad Mielnik.

W części oficjalnej koncertu nastąpi wręczenie nagród dla zasłużonych śpiewaków.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


W sobotę, 7 grudnia 2013 roku Opera Krakowska już po raz kolejny zaprasza na Dzień Otwarty, którego tegorocznym hasłem przewodnim są Twarze Opery.

Korzystając z możliwości spotkania z Widzami organizatorzy chcą pokazać różnorodność i bogactwo operowych twarzy: począwszy od nowego, nareszcie własnego gmachu, poprzez wielość zawodów i pasji pracowników Opery, a kończąc na samych Widzach, Sympatykach i Przyjaciołach teatru, którzy stanowią jego nieodłączną część. W sobotę odbędą się spotkania, pokazy, warsztaty oraz gry, w których będzie można spróbować odkryć choć kilka z wielu Twarzy Opery. W tym celu teatr podzielony został na 5 stref tematycznych, które przedstawią pracę instytucji widzianą z różnych perspektyw, a w każdej z nich Widzowie odkryją wiele, być może zaskakujących, tajemnic krakowskiego teatru. Będą to: • strefa sceny, • strefa muzyki, • strefa ruchu, • strefa kulis oraz • strefa widza.

Read more


Koncert z okazji 80. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się 7 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 w Filharmonii w Krakowie.

Po latach nieobecności na krakowskiej estradzie wystąpi nestor dyrygentury polskiej – Stanisław Skrowaczewski (na zdjęciu). Koncert pod batutą Mistrza zbiegnie się w czasie z obchodzonymi niedawno przez artystę – 3 października – 90-lecia swoich urodziny. Warto wspomnieć, iż nazwisko Stanisława Skrowaczewskiego odnotowane zostało także na kartach historii krakowskiej instytucji jako I Dyrygent filharmonicznej orkiestry w latach 1955-1957. Zaproszenie do udziału w koncercie przyjął znakomity pianista Boris Giltburg – tegoroczny zwycięzca w brukselskim Konkursie Pianistycznym Królowej Elżbiety, który wykona Koncert fortepianowy c-moll KV 491 Wolfganga Amadeusa Mozarta. W programie wieczoru znajdzie się także Adagietto z Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego oraz II Symfonia c-moll Antona Brucknera.

Prapremiera drugiej opery Krzysztofa Pendereckiego, Paradise Lost, do której libretto, według Johna Miltona, opracował Christopher Fry odbyła się w Chicago Lyric Opera w listopadzie 1998 roku. Z wielkiego dzieła, wypełniającego cały wieczór operowy, kompozytor wybrał jeden krótki fragment orkiestrowy i kilka miesięcy później – 4 kwietnia 1979 – na Międzynarodowym Festiwalu w Osace wprowadził go osobiście, wraz Orkiestrą Symfoniczną Radia Japońskiego, na estradę koncertową. Tytuł Adagietto to rzadziej używane określenie wolnego tempa. Niesie ono pewne dalekie skojarzenia z symfoniką Gustawa Mahlera i dobrze zestraja się z łagodną, jesienno-romantyczną aurą utworu krótkiego, ale bardzo nastrojowego.


Czwarta edycja festiwalu Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2013 roku.

Projekt zainicjowany został przez akordeonistę Pawła Zagańczyka w 2008 roku. Jego nadrzędną ideą jest zaprezentowanie repertuaru z współczesną solową i kameralną muzyką akordeonową. Innym ważnym celem projektu jest zamówienie utworów – zarówno u twórców renomowanych i cenionych, jak również u młodych adeptów kompozycji. Na zamówienie festiwalu kompozycje pisali m.in. Krzesimir Dębski, Marek Czerniewicz, Krzysztof Olczak, Mikołaj Majkusiak, Gerhard Steabler, Cezary Paciorek czy Paweł Kwapiński.

Festiwal zainauguruje zespół Zagan Acoustic, który wystąpi 7 grudnia 2013 roku w Centrum św. Jana w Gdańsku w specjalnie przygotowanym programie zatytułowanym Folk & Roll. Podczas koncertu publiczność wysłucha m.in. kompozycji Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Olczaka, Piotra Słopeckiego, jak również debiutujących na gdańskiej estradzie Macieja Zimki, Radosława Kujawy oraz Anny Marii Huszcza.

Drugiego dnia w koncercie zatytułowanym Studenckie interpretacje wystąpią studenci gdańskiej Akademii Muzycznej z klasy akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka, prof. Elżbiety Rosińskiej oraz as. Pawła Zagańczyka. Koncert będzie jednocześnie początkiem działalności Koła Naukowego Akordeonistów, działającego przy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a wykonawcami będą: Emil Fatyga, Wojciech Bakłażec, Paweł Radecki, Dawid Mielewczyk, Radosław Klajna, Kamila Olas, Piotr Komorowski.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp wolny.

Read more


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury pod przewodnictwem prof. Jarosława Drzewieckiego zaprasza w dniu 8 grudnia 2013 roku na godz. 17:30 do Centrum Konferencyjno-Szkoleniowego "BOSS" w Miedzeszynie (przy ul. Żwanowieckiej 20) na trzeci koncert w ramach Wawer Music Festival. Tym razem będzie to wyjątkowy wieczór muzycznych opowieści wigilijnych w wykonaniu Woytek Mrozek Swing Orchestra oraz eM Band Jaworzno.

Woytek Mrozek należy do grona najbardziej poszukiwanych artystów, wyrósł i dojrzał na poszukiwanego wirtuoza międzynarodowej klasy. Artysta słynie z niekonwencjonalnych pomysłów i nieposkromionej wyobraźni. Z właściwą sobie dynamiką wykracza poza schematy dzielące muzykę na popularną i elitarną. Z pewnością koncert Woytek Mrozek Swing Orchestra dostarczy wielu niezapomnianych muzycznych uniesień.

Grudniowy wieczór muzycznych opowieści wigilijnych uświetni także występ eM Band Jaworzno, profesjonalnej orkiestry, która koncertowała z wieloma znanymi artystami, m.in. z Basią Trzetrzelewską, Kevinem Robinsonem, Ute Lemper, Rudim Schuberthem, Markiem Bałatą, Ewą Urygą, Davem Nilayą, Billem Princem, Krzysztofem Szewczykiem i Leszkiem Możdżerem. Specjalnie dobrany na ten wieczór repertuar zadowoli nawet największych melomanów.

Po koncercie odbędzie się kolacja wigilijna z artystami w formie szwedzkiego stołu. Zaplanowano wyjątkowy pojedynek kulinarny między wyrobami cukierniczymi Mistrza Jarosława Meryka a kuchnią świata Mariusza Okrasy. A publiczność zadecyduje komu przyznać koronę: Czarodzieja Smaków.

Grudniowym gościem specjalnym będzie manager kultury – Elżbieta Penderecka.

Zaproszenia można nabyć w Recepcji Hotelu BOSS, dzwoniąc pod numer tel. 22-516-61-00 lub kontaktując się drogą mailową na adres: hotelboss@hotelboss.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Mikołajkowy koncert Chóru Filharmonii Wrocławskiej – w niedzielę, 8 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 – będzie prawdziwym prezentem dla melomanów.

Podczas wieczoru zabrzmią utwory uwielbiane przez publiczność, a ich wybór zależeć będzie od tych osób, które wypełniły specjalnie na tę okazję przygotowaną ankietę. Zawiera ona listę utworów z repertuaru Chóru, na które melomani mogą głosować. W ten sposób stworzony zostanie program koncertu „Chór w prezencie mikołajkowym”.

Program: M. Zieleński – Viderunt omnes, Domus mea i O gloriosa Domina, F. Mendelssohn-Bartholdy – Richte mich Gott i Mein Gott, warum hast du mich verlassen, S. Rachmaninow – Blażen Muż i Bogorodice Diewo, Radujsa, C. Debussy – Trzy pieśni do słów Charlesa D’Orléans, M. Laurindsen – Ave Maria, M. ŁukaszewskiDe profundis, F. Schubert – Wariacje na temat pieśni Pstrąg, G. Gershwin – I Got Rhythm (opr. C. Clapham), Oh, Happy Day! (opr. P. Schmutte), G. Finzi – My spirit sang all day, Hamba Lulu (opr. M. Brewer), K. SerockiSobótkowe śpiewki, J. Sykulski – Zbójnicki.


W związku z organizowaną już po raz trzeci sesją Muzyka Fortepianowa „Piotr Czajkowski, Sergiusz Rachmaninow, Sergiusz Prokofiew. Twórcy idiomów muzyki rosyjskiej”, Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza do wzięcia udziału w kolejnej muzycznej podróży. W dniach 8-14 grudnia 2013 roku Aula Florianka (ul. Basztowa 8) wypełniona zostanie dźwiękami utworów wybitnych kompozytorów.

W niedzielę 8 grudnia o godzinie 19.00 usłyszymy Romans f-moll op. 5, Nata-Walc op. 56, Dumkę op. 59, Pory roku op. 37 bis, Listopad Troika, Grudzień Walc, Styczeń Przy kominie, Luty Karnawał, Marzec Skowronek, Kwiecień Pierwiosnek, Maj Białe noce i Czerwiec Barkarola Piotra Czajkowskiego, Utwory – Fantazje op. 3 (Serenada / Preludium / Melodia / Poliszynel / Elegia) Sergiusza Rachmaninowa oraz VII Sonatę op. 83 Sergiusza Prokofiewa. Solistą koncertu będzie Boris Bloch,urodzony w Odessie pianista i dyrygent, od dawna postrzegany jest jako jeden z najważniejszych interpretatorów klasycznej i romantycznej muzyki fortepianowej.

W poniedziałek 9 grudnia o godzinie 19.00 Joanna Sochacka, Agnieszka Zahaczewska, Michał Roemer, Piotr Różański i Ewa Baranowska, wykonają dzieła Sergiusza Prokofiewa: I Sonatę f-moll op. 1, II Sonatę d-moll op. 14, III Sonatę a-moll op. 28, IV Sonatę c-moll op. 29, V Sonatę C-dur op. 38, a we wtorek 10 grudnia o godzinie 19.00 studenci Akademii Muzycznej w Krakowie: Tadeusz Hubka, Kamil Zypser, Wioletta Fluda,Edwin Szetela, Anna Młynarczyk i Szymon Nehring, zaprezentują utwory Piotra Czajkowskiego - 2 Utwory op. 1, Capriccio op. 8, Walc-Kaprys op. 4, Walc-Scherzo op. 7, 3 Utwory op. 9, 6 Utworów op. 19 nr 1-5, Wariacje F-dur op. 19 nr 6 i Dumka op. 59. W środę 11 grudnia o godzinie 19.00 studenci i pedagodzy wykonają: Suitę Dziadek do orzechów op. 71a Piotra Czajkowskiego, Suitę Kopciuszek Sergiusza Prokofiewa oraz Tańce symfoniczne op. 45 Sergiusza Rachmaninowa. W czwartek 12 grudnia o godzinie 19.00 ponownie usłyszymy dzieła Sergiusza Prokofiewa, tym razem: 4 Utwory op. 3, Utwory op. 4, Wizje ulotne op. 22, Utwory op. 12, 4 Utwory op. 32, Sarkazmy op. 17 oraz III Sonatę a-moll op. 28. W piątek 13 grudnia o godzinie 19.00 Aula Florianka wypełniona zostanie muzyką Sergiusza Rachmaninowa. Jako soliści wystąpią: Natalia Kuźmicka, Krzysztof Augustyn, Jakub Lichtenstein i Maciej Zaforemski. Sesja zakończy się koncertami w Auli Florianka, w sobotę 14 grudnia o godzinie 16.00 i 19.00. Solistami koncertów będą studenci Akademii Muzycznej. Wykonają oni dzieła wszystkich trzech kompozytorów.

Szczegółowy program koncertów dostępny jest również na stronie internetowej www.amuz.krakow.pl oraz profilu www.facebook.com/amuz.krakow. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza na koncert muzyki wybitnego barokowego skrzypka i kompozytora, Arcangelo Corellego, zorganizowany w 360. rocznicę urodzin oraz 300. rocznicę śmierci kompozytora. Koncert będzie skupiony wyłącznie na twórczości Wielkiego Jubilata, a jego utwory wykonają muzycy Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Młodych artystów poprowadzi znakomity skrzypek i dyrygent, Zbigniew Pilch. Koncert odbędzie się 8 grudnia 2013 roku o godzinie 17:00 w Sali Kameralnej na Ołowiance.

Arcangelo Corelli to niezwykle barwna postać o ciekawe i tajemniczej historii życia. Autorowi terminu concerto grosso badacze przypisują wybuchowy temperament, bezwzględność i zbyt wysokie wymagania wobec innych. Muzyk ten niezwykle cenił sobie krytykę, bo, jak twierdził, motywowała go ona do pracy. Do końca życia pozostał kawalerem, jednakże dzięki jego bratu wybitny ród przetrwał do naszych czasów.

Concerti grossi z op. 6, bo właśnie te utwory będą wykonane na Ołowiance, to najbardziej reprezentatywne utwory Corellego. Są one interesującą formą muzyczną, opartą na dialogu pomiędzy niewielką grupą solistów (concertino) i orkiestrą (tutti). Kompozytor bardzo przyczynił się do rozkwitu i popularyzacji tego gatunku muzycznego. Każdy z 12 koncertów, z których muzycy wykonają pięć, jest arcydziełem o przejrzystej strukturze i harmonijnej równowadze między formą a wyrazem. Jednym z najpiękniejszych jest Concerto Grosso g-moll „Boże Narodzenie”, gdzie mamy do czynienia z zalążkiem koncertu skrzypcowego (zastosowanie skrzypiec solo). Concerti grossi Corellego określane są jako klarowne, wspaniałe i pełne wdzięku. Zbudowane są z czterech, pięciu i więcej części, przy czym długość poszczególnych ogniw koncertów jest zróżnicowana. Rozbudowanym częściom szybkim Corelli przeciwstawia krótkie ogniwa powolne.


Gwiazda muzyki dawnej, wielki mistrz historycznego wykonawstwa – Jordi Savall z Le Concert des Nations otworzy 3. edycję Festiwalu "Actus Humanus" w Gdańsku. Dnia 9 grudnia 2013 roku przedstawi premierowo w Polsce muzykę czasów Króla Słońce Ludwika XIV. Koncert zapoczątkuje pochód muzycznych sław i serię wydarzeń na jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Europie.

W ciągu zaledwie dwóch lat Festiwal Actus Humanus stał się marką Gdańska. Dzięki precyzyjnie wyselekcjonowanemu repertuarowi w wykonaniu niekwestionowanych autorytetów muzyki dawnej, znalazł się na szczycie rankingów i notowań kulturalnych. Zanim jeszcze dobiegła końca ubiegłoroczna edycja – uznany został za jedno z najważniejszych przedsięwzięć roku 2012 w rankingu tygodnika „Polityka” – „Hity 2012: Wydarzenia muzyczne”. Tegoroczna edycja ma mocną inaugurację – koncert obleganego przez rzesze fanów pod każdą szerokością geograficzną Jordiego Savalla. Kataloński mistrz przedstawi w Gdańsku, wraz z formacją Le Concert des Nations unikatową muzykę m.in. Jeana-Baptiste’a Lully’ego – pierwszego lidera i kompozytora orkiestry w nowożytnym sensie tego słowa, współpracownika Moliera.

– Z wielką przyjemnością zapraszam na trzecią odsłonę̨ festiwalu, którego nadrzędną ideą jest prezentacja kompozycji korespondujących z okresem Bożego Narodzenia, ale też najważniejszych arcydzieł muzyki dawnej w interpretacji czołowych reprezentantów wykonawstwa historycznego z całego świata – mówi dyrektor Festiwalu, Filip Berkowicz.

Po inauguracji, 10 grudnia na festiwalową scenę wkroczy charyzmatyczny Fabio Biondi. W Centrum św. Jana ze swym niezrównanym zespołem wirtuozów Europa Galante przedstawi jeden z najnowszych projektów La Foresta Incantata - muzykę wybitnego skrzypka baroku Francesca Geminianiego. W świąteczny klimat wpisze się koncert 11 grudnia w Kościele św. Jakuba renesansowych i barokowych kolęd w ujęciu flamandzkich specjalistów od polifonii renesansu – Huelgas Ensemble pod dyrekcją Paula van Nevela. Bożonarodzeniowe arcydzieła włoskich i niemieckich kompozytorów baroku zabrzmią 12 grudnia w Dworze Artusa w interpretacji argentyńskiej sopranistki, gwiazdy wytwórni Harmonia Mundi – Marii Cristiny Kiehr i Concerto Soave. 13 grudnia w Gdańsku, w Kościele św. Jakuba pojawią się legendarni wokaliści Ensemble Organum, pod wodzą Marcela Pérèsa, z programem złożonym ze średniowiecznych śpiewów franko-flamandzkich. 14 grudnia tradycyjnie prezentowane na Festiwalu Wariacje Goldbergowskie Johanna Sebastiana Bacha zabrzmią w niezwykłej aranżacji na pięć viol da gamba. W Dworze Artusa wykonają je ulubieńcy Jima Jarmusha, grający muzykę od baroku po hity Elvisa Costello czy Robbiego Williamsa, którym światową popularność przyniosły ścieżki dźwiękowe do filmów Kod Da Vinci i Królestwo Niebieskie – brytyjska formacja Fretwork. Na finał Festiwalu, 15 grudnia w Centrum św. Jana, organizatorzy przygotowali zupełnie fajerwerkowy program: recital arii i duetów Vivaldiego w fenomenalnych interpretacjach najważniejszych operowych diw włoskich – Sonii Priny oraz Roberty Invernizzi, którym towarzyszyć będzie – występująca po raz pierwszy w Polsce – formacja Il Complesso Barocco pod wodzą Alana Curtisa.

Szczegółowy program - na www.actushumanus.com


W poniedziałek, 9 grudnia 2013 roku o godzinie 18 w Sali im. Samuela Bogumiła Lindego Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (przy ulicy Dobrej 56/66) odbędzie się uroczystość przekazania dorobku twórczego Włodzimierza Kotońskiego (na zdjęciu) Uniwersytetowi Warszawskiemu.

W przekazywanym zbiorze znalazły się nie tylko rękopisy utworów, ale również osobiste notatki dotyczące kompozycji, listy do znajomych, zdjęcia i inne materiały z osobistych zbiorów Kompozytora.

W programie uroczystości przewidziany jest krótki koncert, podczas którego usłyszymy słynną Etiuda konkretna na jedno uderzenie w talerz na taśmę oraz Motu proprio na fagot i fortepian. Będzie można też zwiedzić małą wystawę eksponatów wybranych z ofiarowanego Bibliotece zbioru. Na koniec planowane jest spotkanie z Kompozytorem przy lampce wina.


Pieśni i piosenki Witolda Lutosławskiego – Derwida znajdą się w programie poniedziałkowego koncertu, 9 grudnia 2013 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Bożena Bujnicka, Marta Czarkowska sopran, Margarita Slepakova, Julia Szproch, Monika Wilska sopran, Kacper Szelążek kontratenor, Tomasz Kumięga baryton, Barbara Malcolm skrzypce, Zuzanna Basińska, Michał Bruliński, Piotr Fidelus, Joanna Kacperek, Jakub Kitowski, Natalia Pawlaszek, Jakub Tuszyński, Katarzyna Zakrzewska fortepian, Aleksander Dębicz fortepian, aranżacje, Big Band UMFC pod kierunkiem Piotra Kostrzewy.

Bezpłatne bilety wstępu.


W związku z 50. rocznicą założenia Zespołu MW 2, Akademia Muzyczna w Krakowie organizuje uroczystości jubileuszowe. Dnia 9 grudnia 2013 roku w Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43 o godz. 18:00 odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem członków Zespołu MW 2, zaproszonych gości oraz publiczności, a o godz. 19:30 - Koncert Jubileuszowy. Wstęp wolny.

W programie: Mario Davidovsky Synchronisms I na flet i ścieżką dźwiękową (1963), Kazimierz Serocki A piacere na fortepian (1962-63), Adam Walaciński Liryka sprzed zaśnięcia na sopran, flet i 2 fortepiany (1963), Bogusław Schaeffer Fragment na wiolonczelę i 2 aktorów (1968) i Kwartet dla 4 aktorów (1976). Wystąpią: Iwona Kania sopran, Barbara Świątek-Żelazna flet, Marek Mietelski fortepian, Piotr Grodecki fortepian, Jerzy Klocek wiolonczela oraz aktorzy - Andrzej Grabowski, Mikołaj Grabowski, Jan Peszek i Bogdan Słomiński.

Zespół MW2 specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej został założony w 1962 roku przez Adama Kaczyńskiego i był pierwszym tego rodzaju zespołem w Polsce. Ensemble MW2 w swojej 50-letniej historii występował na ponad 500 koncertach, dokonując m.in. kilkudziesięciu prawykonań światowych. Zespół był pionierem w prezentowaniu w Polsce utworów z gatunku teatru instrumentalnego i pogranicza happeningu. MW2 dokonał wielu rejestracji radiowych, telewizyjnych, dyskograficznych i filmowych. Brał udział w 98 krajowych i międzynarodowych festiwalach, m.in. „Warszawska Jesień”, Festiwal SIMC (Szwajcaria, 1966), Holland Festival (1973), Festival d’Avignon (1973), Instanbul Festival (1976), Festival of Arts Shiraz-Persepolis (1976), Festival of Athens (1979), Promer Foro Internacional de la Música Nueva (Meksyk, 1979), Festiwal „Audio Art” (Warszawa, 2003) i Festiwal „Corso Polonia” (Rzym, 2005).


Dnia 10 grudnia 2013 roku w warszawskim Teatrze Polskim wystąpią znakomici rosyjscy artyści: altowiolista Yuri Bashmet, skrzypaczka Alena Baeva i pianista Boris Berezovsky oraz polski wiolonczelista Andrzej Bauer. Solistom towarzyszyć będzie orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą maestro Grzegorza Nowaka. Koncert uświetni obchody XX-lecia EuRoPol GAZ.

To już kolejne niezwykłe wydarzenie muzyczne odbywające się corocznie w Warszawie dzięki mecenasom kultury rosyjskiej w Polsce – firmom Gazprom i System Gazociągów Tranzytowych EuRoPol GAZ s.a.

Yuri Bashmet jest przez wielu uważany za najwybitniejszego altowiolistę świata i najbardziej charyzmatycznego muzyka Rosji. Jego poprzedni koncert w Polsce z orkiestrą Soliści Moskwy był jednym z największych wydarzeń muzycznych 2011 roku. Kolejna solistka wieczoru to – jedna z najjaśniej świecących gwiazd młodego pokolenia – skrzypaczka Alena Baeva, która w 2001 roku wygrała prestiżowy XII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, otrzymując nagrodę główną i 9 nagród specjalnych. Grono wspaniałych rosyjskich artystów uzupełnia Boris Berezovsky – znakomity pianista, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.

Polskim akcentem warszawskiego koncertu będzie występ wiolonczelisty Andrzeja Bauera – zdobywcy pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium oraz laureata Międzynarodowego Konkursu "Praska Wiosna", a także nagrody Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej. Specjalnie na tę okazję przyjedzie do Polski, na stałe koncertujący za granicą maestro Grzegorz Nowak, który poprowadzi orkiestrę Sinfonia Varsovia.

W programie koncertu znajdą się m.in. Karnawał rzymski i Harold w Italii Hectora Berlioza, Wariacje na temat rokoko Piotra Czajkowskiego, Koncert fortepianowy Edvarda Griega, Introdukcja i rondo capriccioso a-moll Charlesa Saint-Saëns.

Całkowity dochód ze sprzedaży biletów zostanie przeznaczony na cele charytatywne.


Na pytanie: co to jest muzyka współczesna, japoński kompozytor Toshio Hosokawa odpowiedział: „To muzyka, która oddycha dzisiejszym powietrzem”, czyli taka, która powinna być nam najbliższa. Czy faktycznie możemy pochwalić się wystarczającą znajomością dzieł XX i XXI wieku? Jak brzmi muzyka naszych czasów?

Tych wszystkich, którzy chcą się o tym przekonać albo pragną poszerzyć horyzonty świata dźwięków, Filharmonia Wrocławska zaprasza na koncert 12 grudnia 2013 roku o godz. 19.00, podczas którego wraz z Lutosławski Quartet wystąpi Idée Fixe Ensemble. Myślą przewodnią (czyli idée fixe) greckiego zespołu jest właśnie propagowanie i wykonawstwo nowej muzyki. Poszukując mniej lub bardziej zaskakujących brzmień, wyruszmy zatem z nimi do muzycznych światów Piazzolli, Schnittkego, Pitonbeira, Markowicza i Hosokawy.


23 listopada Krzysztof Penderecki ukończył 80 lat. Czwartkowym koncertem 12 grudnia 2013 roku Filharmonia Śląska nisko kłania się jednemu z najwybitniejszych kompozytorów naszego czasu, z którym podjęła współpracę prawykonaniem na III „Warszawskiej Jesieni” Jego Strof na sopran, głos recytujący i zespół kameralny. To było 17 września 1959 roku…

Krzysztof Penderecki znany jest również i ceniony jako twórca największego prywatnego arboretum, parkowego założenia w Lusławicach, gdzie też wiosną tego roku, na działce, którą podarował, otwarto kompleks edukacyjno-koncertowy założonego osiem lat temu, Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej współpracowała z Centrum w ramach projektu „Młodzi polscy kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”, co zaowocowało wieloma koncertami i kilkoma płytami, między innymi Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko. Obecnie z młodą kompozytorką katowicki zespół uczestniczy w projekcie Instytutu Muzyki i Tańca „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”. W ramach tego projektu artystka skomponowała II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę, którego prawykonanie z Tomaszem Strahlem jako solistą, odbędzie się podczas koncertu Krzysztofowi Pendereckiemu w 80. urodziny. Zaś z dorobku Mistrza do programu wybrane zostało koncertowe Adagietto z jednej z najwspanialszych oper XX wieku – Raju utraconego oraz III Symfonia.


Orkiestra Akademii Beethovenowskiej i Akademia Muzyczna w Krakowie zapraszają na finałowy koncert II edycji Kursów dyrygenckich, który odbędzie się w czwartek, 12 grudnia 2013 roku w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. św. Tomasza 43) o godz. 19.30.

Będące owocem wieloletniej współpracy obu instytucji Kursy dyrygenckie skierowane są młodych adeptów sztuki dyrygenckiej z całej Polski, a prowadzą je wybitni pedagodzy, m.in. maestro Gabriel Chmura i Rafał Jacek Delekta. Tegoroczną edycję Kursów dyrygenckich zakończy koncert w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją najwyżej ocenianych młodych dyrygentów: Adama Sedlicky'ego, Miriana Khukhunaishvili, Szymona Maxima, Joanny Ślusarczyk, Macieja Tomasiewicza i Katarzyny Tomali.

W programie Symfonia nr 1 c- moll op. 68 oraz Symfonia nr 2 D-Dur op. 73 Johannesa Brahmsa.

WSTĘP WOLNY.


Premiera spektaklu operowego Lohengrin Ryszarda Wagnera w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się 13 grudnia 2013 roku o godz. 19.00.

W czasach politycznej niepewności i najwyższego uciśnienia czekano na wybawcę. I nagle pojawia się on, Lohengrin, ucieleśniona odpowiedź na wszystkie modlitwy, nie daje się racjonalnie wyjaśnić i żąda bezwarunkowego zaufania. Czy ludzkość jest na to gotowa?

Zmienne nastroje poszczególnych aktów, dramaturgię, oddadzą w śpiewie i muzyce chóry Opery na Zamku i Theater Vorpommern oraz soliści i orkiestra z Niemiec pod batutą znakomitego Golo Berga. Szczególna to okazja, by doświadczyć emocji, jakich dostarcza dzieło Wagnera, bardzo rzadko wystawiane na rodzimych scenach.

Spektakl zostanie powtórzony 11 stycznia 2014 roku.


Premiera oper Jolanta Piotra Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego Beli Bartóka odbędzie się 13 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Reżyseria: Mariusz Treliński, scenografia: Boris Kudlička, kostiumy: Marek Adamski, choreografia: Tomasz Wygoda. Spektakl powstał w koprodukcji Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

Dwie Lady J.: Jolanta – tytułowa bohaterka opery-baśni Piotra Czajkowskiego i Judyta z opery Béli Bartóka – mijająca kolejne mroczne pokoje tytułowego zamku w poszukiwaniu tajemnicy. Pierwsza jest niewidoma. Nie widzi, ale wie. Druga widzi, patrzy, ale nie dostrzega. Czajkowski napisał Jolantę u schyłku życia, po dwukrotnej próbie samobójczej, podświadomie mierząc się z ukrywanym przed światem homoseksualizmem (może stąd historia o niewoli młodej dziewczyny w męskim świecie). Bartók zadedykował Zamek Sinobrodego żonie Marcie, młodszej od niego o lat dwanaście, która w dniu ślubu liczyła sobie tylko… szesnaście wiosen (a z którą rozwiódł się w pięć lat po premierze Zamku, zakochany w swojej osiemnastoletniej uczennicy).

Mariusz Treliński tymi dwoma tytułami zadebiutuje w nowojorskiej Metropolitan Opera (styczeń 2015). Ich autorskie połączenie to zapowiedź thrillera albo horroru na miarę Lśnienia Kubricka. W prologu Zamku Sinobrodego czytamy: „Stało się czy nie […]. Gdzie jest scena: po tamtej stronie czy tu?”. Kiedy dyryguje Valery Gergiev, reżyseruje Mariusz Treliński, scena jest zawsze tu.


Andrzej Dobber - jeden z najlepszych światowych barytonów, śpiewający m.in. na scenach Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Staatsoper w Wiedniu, mediolańskiej La Scali czy Deutsche Oper w Berlinie wystąpi 13 grudnia 2013 roku w Operze Krakowskiej w koncercie promującym jego najnowszą płytę Arias.

W programie koncertu znajdą się m.in. arie z takich oper, jak Kniaź Igor, Tosca, Makbet, Nabucco czy Eugeniusz Oniegin. W koncercie wystąpią także soliści Opery Krakowskiej: Katarzyna Oleś-Blacha i Volodymyr Pankiv oraz Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.


Latynoamerykański Grudzień to tytuł kolejnego koncertu z cyklu Festiwal Muzyczny „Bursztynowy Szlak”, który odbędzie się 13 grudnia 2013 roku o godzinie 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30).

W jego programie znalazły się m.in. dwa koncerty gitarowe: jeden z najpiękniejszych - Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo oraz Auri Adama Kosewskiego. W roli solisty wystąpi Waldemar Gromolak, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi Jacek Pawełczak.


Dianne Reeves, czterokrotna laureatka Grammy wystąpi 14 grudnia 2013 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie, na jedynym w Polsce koncercie promującym jej najnowszą płytę Beautiful Life. Będzie gościem BMW Jazz Club, którego specjalnością są wysmakowane muzyczne uczty z udziałem największych gwiazd światowego jazzu.

Dianne Reeves jest jedyną wokalistką, której trzy kolejne płyty zdobyły Grammy. Należy do absolutnej czołówki śpiewających jazzowych diw, obok Dianny Krall, Casandry Willson i Dee Dee Bridgewater. Dzięki interpretacjom takich przebojów, jak Lovin You czy Summertime oraz znakomitemu soundtrackowi do filmu Good Night, and Good Luck kochają ją nie tylko miłośnicy jazzu. Niezwykle muzykalna, obdarzona fenomenalnym poczuciem rytmu porusza publiczność autorskimi, nastrojowymi balladami. Ma w dorobku osiemnaście albumów i występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata. Występowała z Chicago Symphony Orchestra, berlińskimi filharmonikami oraz big-bandem Wyntona Marsalisa – Lincoln Center Jazz Orchestra. Śpiewała podczas uroczystości zamknięcia igrzysk olimpijskich w Salt Lake City. W Polsce pojawia się rzadko, a bilety na jej koncerty wyprzedają się błyskawicznie.

14 grudnia podczas BMW Jazz Club w Teatrze Wielkim zabrzmią jej największe przeboje oraz premierowe utwory z płyty Beautiful Life, która ukaże się w listopadzie. Wokalistce towarzyszyć będą znakomici muzycy: pianista Peter Martin, brazylijski wirtuoz gitary Romero Lubambo, basista Reginald Veal oraz perkusista Terreon Gully.

BMW Jazz Club to realizowany od ośmiu lat wspólny projekt BMW Group Polska oraz najlepszych światowych artystów i polskich. Program każdego z koncertów jest kwintesencją artystycznej otwartości, przenikania kultur i łączenia wielu muzycznych wątków. Na scenie BMW Jazz Club gościli m. in.: Oscar Castro Neves, Mino Cinelu, Richard Bona, Dhafer Youssef, Tito Paris, Yami, Beto Betuk, Makoto Ozone oraz artyści z czołówki polskiej sceny jazzowej - Anna Maria Jopek, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Henryk Miśkiewicz, Stanisław Soyka, Marcin Wasilewski, Krzysztof Herdzin. W ubiegłym roku gwiazdą BMW Jazz Club była perkusistka Terri Lyne Carrington, której na scenie towarzyszyły Noną Hendryx, Carmen Lundy i Urszulą Dudziak.

Więcej informacji - na: www.bmwjazzclub.pl


Pierwsza prezentacja z cyklu WAWA' LULU odbędzie się 14 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Laboratorium warszawskiego Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim.

WAWA' (z hawajskiego: tumult, hałas) i LULU (z hawajskiego: spokojny, ciągły) to cykl spotkań, prezentujący najnowsze kompozycje muzyczne i interdyscyplinarne projekty z awangardowej i eksperymentalnej sceny nowej sztuki opartej na intuicji. Inicjatorem wydarzenia jest Fundacja SALULU wspierająca działalność duetu improwizujących kompozytorów SALULU: Anny Jędrzejewskiej (fortepian, syntezatory, video) i Roberta Jędrzejewskiego (wiolonczela, komputer, video), którzy od 16 lat rozwiają oryginalną ścieżkę w muzyce współczesnej, eksplorując tereny awangardy, intuicji, improwizacji i nowych mediów.

Podczas pierwszego spotkania artyści zaprezentują Video Partyturę 2 (2013), która powstaje na zamówienie Instytutu Muzyki i Tańca oraz skonfrontują ją z niezwykle ciekawymi utworami na instrumenty z towarzyszeniem elektroniki: Spiral Karlheinza Stockhausena (1968), Advaya Jonathana Harvey’a (1994) i Près Kaija Saariaho (1992). Video Partytura 2 to dzieło multimedialne oparte na INTERAKCJI między powstającym na żywo obrazem, a wielowarstwową strukturą muzyczną budowaną przez fortepian, syntezatory, wiolonczelę oraz elektronikę. Jest to kompozycja oparta na improwizacji i synestezji. Dzieło w dużej mierze powstające na oczach widzów.

Wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej


W sobotę, 14 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59) odbędzie się Koncert Kompozytorski wieńczący projekt „In modo di Lutosławski”.

Podczas koncertu orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera pod dyrekcją Piotra Wajraka wykona utwory finalistów konkursu kompozytorskiego, inspirowane twórczością Witolda Lutosławskiego. Będą to: Little Variations for Symphonic Orchestra Wojciecha Kostrzewy, Lutosławski Zuzanny Koziej, Les chansons na orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Łowca, Lustra Adama Łukawskiego, Dispute Michała Malca i Rehcas – wariacje na temat Wariacji Estery Wityńskiej. Koncert uzupełni wykonanie Małej suity Witolda Lutosławskiego.

„In modo di Lutosławski” to projekt realizowany przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie w ramach obchodów Roku Lutosławskiego 2013. Przygotowany program promuje idee uprawiania sztuki kompozycji wśród najmłodszych muzyków oraz wspiera rozwój ich kariery profesjonalnej – począwszy od współzawodnictwa w konkursie, poprzez udział w intensywnym treningu kompozytorskim, aż po debiutanckie wykonanie autorskich kompozycji przez orkiestrę symfoniczną. Nowopowstałe kompozycje zostaną zarejestrowane i wydane w formie płytowej. Na projekt złożyły się następujące elementy: realizowany w dwóch kategoriach wiekowych (16-19 i 20-22 lat) konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny, w którym znajdują się bezpośrednie cytaty bądź nawiązania do twórczości Lutosławskiego. Finaliści konkursu zostali zaproszeni do udziału w Campusie Kompozytorskim (Radziejowice, 10-14 grudnia 2013), podczas którego doskonalić będą swoje umiejętności pod okiem wykładowców klas kompozycji z uczelni muzycznych w całej Polsce.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Prapremiera musicalu operowego Łódź Story, napisanego przez Włodzimierza Korcza specjalnie na zamówienie Akademii Muzycznej w Łodzi, odbędzie się w sobotę, 14 grudnia 2013 roku. Następne przedstawienia są zaplanowane do lutego 2014 roku (15 grudnia, 19 i 20 stycznia, 25 i 26 stycznia, 25 i 26 lutego).

Musical Łódź Story powstał z inicjatywy poprzedniego Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Antoniego Wierzbińskiego, jako projekt przewidziany do pokazania w nowo wybudowanej Sali Koncertowej Uczelni. Napisanie muzyki powierzono Włodzimierzowi Korczowi – absolwentowi łódzkiej Akademii, kompozytorowi, pianiście, aranżerowi, dyrygentowi, twórcy wielu przebojów. Libretto napisała Monika Partyk, krakowska poetka, krytyk i teoretyk muzyki, z którą Korcz współpracował dotychczas przy komponowaniu kilku oratoriów.

Łódź Story to musical operowy w trzech aktach, nawiązujący tekstem do teraźniejszości i do przeszłości Łodzi. Akcja rozgrywa się w „mieście tkaczy” na początku XX wieku i w obecnych czasach. Bohaterami są m.in.: Karol Poznański – syn Izraela Kalmanowicza Poznańskiego, zwanego kiedyś „królem łódzkiej bawełny” i pracownicy jego zakładów. W bieg wydarzeń wpisane są wątki miłosne. Pomiędzy Poznańskim a jedną z tkaczek rodzi się uczucie, które jest przyczyną późniejszych zdarzeń. Akcja rozgrywa się na tle najbardziej znanych miejsc Łodzi, m.in. słynnych pałaców przy ul. Ogrodowej (dziś Muzeum Miasta Łodzi) i przy ul. Gdańskiej (dziś siedziba Akademii Muzycznej w Łodzi), Pałacu Herbsta, Starego Cmentarza przy ul. Ogrodowej, a także Zakładów Poznańskiego, dzisiejszego centrum handlowo-rozrywkowego „Manufaktura”. Mottem widowiska są słowa będące dewizą miasta „Ex navicula navis” – „z łódeczki łódź”, które znajdują się w dawnych herbach i pieczęciach Łodzi.

Partytura musicalu powstała w 2012 roku. Nad jej realizacją pracują: Michał Kocimski (kierownictwo muzyczne) i Beata Redo-Dobber (reżyseria, scenografia, ruch sceniczny). We wszystkich „rolach” przedstawienia obsadzono studentów łódzkiej Akademii Muzycznej. Wystąpią: soliści i chór Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Orkiestra Kameralna Akademii.

Partnerem wydarzenia – musicalu promującego miasto i jego bogatą historię, nawiązującego do czasów łódzkich tradycji z czasów „Ziemi obiecanej” jest Urząd Miasta Łodzi.


Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na 3. Rodzinne Spotkanie Świąteczne i Koncert Świąteczny na Grochowskiej.

W sobotę, 14 grudnia 2013 roku, odbędzie się 3. Rodzinne Spotkanie Świąteczne. Na początek - Smykofonia, czyli specjalne koncerty dla melomaluszków w wieku 0-2 lata (godz. 10:00), 2-5 lat (godz. 11:15 i 12:00). Tematem Smykofonii będzie „Happy Jazz”, czyli muzyka inspirowana jazzem nowoorleańskim oraz ragtimem, swingiem i wspaniałym bluesem. Tak wypróbowane rytmy i melodie zapadają głęboko w chłonne umysły małych słuchaczy. Kilka godzin później, o 17:00, rozpocznie się wyjątkowy spektakl – indonezyjski teatr cieni – na motywach Opowieści Wigilijnej Karola Dickensa w wykonaniu Warszawskiej Grupy Gamelanowej. Dickensowskie postacie odwzorowane zostały za pomocą tradycyjnych, jawajskich lalek, zaś narratorowi i animatorowi lalek dhalangowi towarzyszy orkiestra instrumentów perkusyjnych - gamelan, wykonująca klasyczne i popularne utwory jawajskie. Po spektaklu odbędzie się prezentacja gamelanu i lalek wayang.

We wtorek, 17 grudnia 2013 roku Orkiestra zaprasza na Koncert Świąteczny Sinfonii Varsovii. W programie: Serenada d-moll na instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas op.44 Antonína Dvořáka oraz - tradycyjnie - najpiękniejsze kolędy i pastorałki polskie (w aranżacji Aleksandra Romańskiego). Po koncercie muzycy zapraszają na wspólny wigilijny poczęstunek.


Capella Cracoviensis zaprasza 15 grudnia 2013 roku o godz. 18:00 do Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w krakowskich Sukiennicach na Sztukę fugi, czyli Bacha w interpretacji CC, prowadzonej przez koncertmistrza Orchestre des Champs-Élysées - Alessandra Moccię.


Podczas II wojny światowej Andrzej Panufnik i Witold Lutosławski założyli duet fortepianowy. By zarobić na życie w okupowanej przez hitlerowskie Niemcy Warszawie, występowali w kawiarniach, co uchroniło ich nie tylko od głodu, ale również od licznych wtedy aresztowań, a w konsekwencji więzienia lub może nawet śmierci. W ich repertuarze znalazły się aranżacje muzyki klasycznej od Bacha po Strawińskiego oraz motywy pochodzące z tradycyjnego jazzu. Kompozytorzy działali wspólnie przez cztery lata.

W 2013 roku brytyjska kompozytorka - córka Andrzeja Panufnika, Roxanna Panufnik (na zdjęciu), napisała TwoComposers – FourHands – dzieło poświęcone pamięci obu polskich twórców i relacji między nimi (I część – Lutosławski, II – Panufnik i III – LutoPanufski). Tak też się składa, że w 2013 roku kończą się obchody 100. rocznicy urodzin Lutosławskiego, a w roku następnym mija cały wiek od urodzin Panufnika. Prawykonanie utworu odbędzie się podczas koncertu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod batutą Ernsta Kovacica15 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

Tego wieczoru dodatkowo zabrzmi Kwartet smyczkowy a-moll Ludwiga van Beethovena w aranżacji na orkiestrę kameralną oraz Concerto na kotły, perkusję smyczki Andrzeja Panufnika.


Jeżeli szukalibyśmy najbardziej abstrakcyjnej, ale zarazem najbardziej ścisłej postaci ducha czystej kreacji – tutaj staniemy u celu. Sztuka fugi, enigmatyczny traktat artystyczny w postaci arcydzieła, czy arcydzieło, które przybrało wykładniczą moc traktatu? Paradoks: jeden z najsłynniejszych utworów, którego ani geneza, ani przeznaczenie nie są znane: nie wiadomo nawet, czy miał być grywany, czy miał służyć wyłącznie znawcom do lektury? I w jaki sposób zakończyłaby się ostatnia fuga, przerwana w momencie najwyższej komplikacji? Tylko Bach mógł odpowiedzieć na te pytania, my jedynie wciąż do nich wracamy. Za każdym razem, gdy hipnotyczną Sztukę fugi wykonują wyjątkowi artyści, tacy, jak prowadzący od skrzypiec grającą na historycznych instrumentach orkiestrę Capelli Cracoviensis Alessandro Moccia, na co dzień koncertmistrz sławnego zespołu Philippe’a Herreweghe - Orchestre des Champs-Élysées.

Die Kunst der Fuge w interpretacji Capelli Cracoviensis zabrzmi 15 grudnia 2013 roku o 18.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w krakowskich Sukiennicach.

Tymczasem jeszcze przed 15 grudnia ukaże się płyta z dwiema wersjami Te Deum autorstwa Jeana-Baptiste’a Lully’ego i Marca-Anthoine’a Charpentiera, na której chór Capelli Cracoviensis towarzyszy słynącemu ze stylistycznego wyrafinowania ensemblowi Le Poème Harmonique prowadzonemu przez Vincenta Dumestre’a. Album ukaże się nakładem specjalizującej się w muzyce dawnej wytwórni Alpha w serii Collections Versailles obejmującej nagrania dokonane na żywo w wersalskiej kaplicy królewskiej. Materiał został zarejestrowany podczas wizyty CC we Francji w marcu tego roku. Oficjalna premiera albumu planowana jest na 14 stycznia 2014, niemniej dla polskich entuzjastów francuskiego baroku oraz wielbicieli talentu CC i Le Poème Harmonique wydawnictwo będzie dostępne jeszcze w pierwszej połowie grudnia.


Koncert promujący powstającą płytę nowego zespołu kameralistów, zajmujących się muzyką nową - # Ensemble [hashtag ensemble], z cyklu „DUX brzmi w Trzcinie”, odbędzie się w niedzielę 15 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w w Skwerze - filii Fabryki Trzciny na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

Celem zespołu jest propagowanie muzyki najmłodszego pokolenia kompozytorów polskich i zagranicznych. # Ensemble skupia młodych instrumentalistów i wokalistów, pasjonatów muzyki współczesnej, od lat zaangażowanych w propagowanie twórczości młodych kolegów kompozytorów. Grają w nim: Ania Karpowicz – flet, Jagoda Sudujko – flet, Wojciech Psiuk – saksofon, Paweł Janas – akordeon, Wojciech Błażejczyk - gitara elektryczna, Maciej Bogumił Nerkowski – baryton, Leszek Lorent – perkusja, Aleksander Dębicz – fortepian, Marta Grzywacz – fortepian, Agnieszka Guz – skrzypce, Marta Oyrzanowska – skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka i Krzysztof Kozłowski – fortepian. Przy fortepianie zasiądzie Daniel Brylewski.

W programie: Marta Grzywacz - utwór na fortepian solo (3'), Ignacy Zalewski - Teraz! na saksofon i akordeon (7'), Mazurek na fortepian (5’) oraz prawykonanie Catulli Carmen VIII na baryton i perkusję (10'), Wojciech Błażejczyk - Chicken Run na gitarę elektryczną (9') i Rozedrganie na dwoje skrzypiec, altówkę i fortepian (6'), Dariusz Przybylski - Onyx na dwa flety (5') oraz prawykonanie π [Pi] Klavierstück I na fortepian i krotale (12').

Prawykonania dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet Zamówienia Kompozytorskie- realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp wolny.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza na Koncert Jubileuszowy z okazji 10-lecia istnienia Orkiestry Hanseatica. Muzycy wystąpią pod batutą Ernsta Van Tiela, a towarzyszyć im będą znakomici soliści: Robert Kwiatkowski oraz Tytus Wojnowicz. Koncert odbędzie się 15 grudnia 2013 roku o o godzinie 18:00 na Ołowiance.

Program obfituje w arcydzieła muzyki klasycznej. Nie zabraknie dzieł prawdziwego wirtuoza kompozycji – Jana Sebastiana Bacha. Usłyszymy jego Koncert skrzypcowy a-moll i Koncert podwójny d-moll na skrzypce, obój i smyczki. W programie znajdzie się także fragment V Symfonii Mahlera, Adagietto, oraz Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego, dedykowana pamięci Béli Bartóka, którego Divertimento na orkiestrę smyczkową również zabrzmi podczas niedzielnego koncertu.


W niedzielę, 15 grudnia 2013 roku o godzinie 18:00 w Auli Florianka w Krakowie (ul. Basztowa 8) odbędzie się spotkanie z Eugeniuszem Popławskim – kompozytorem i muzykologiem białoruskim polskiego pochodzenia. Ten wyjątkowy koncert kompozytorski będzie okazją do poznania wybitnej osobowości świata muzycznego. Rozmowę z kompozytorem oraz koncert poprowadzi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz. Wstęp jest bezpłatny.

W programie utwory Eugeniusza Popławskiego: Owoce życia - cykl na chór mieszany a cappella do poezji białoruskiej Włodzimierza Żyłki i Łarysy Geniusz (2013) - prawykonanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet – „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, Noc - cykl pieśni na baryton i fortepian do słów Alesia Haruna (1989) - pierwsze wykonanie w Polsce, Korozja czasu utwór na taśmę (1999), zrealizowany w Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Muzyka pamięci ks. Stanisława Hlakowskiego na altówkę solo, fortepian i orkiestrę smyczkową (1987) - pierwsze wykonanie w Polsce. Wystąpi Zespół Wokalny Singet, Orkiestra KN, Aleksander Bardasau baryton, Maria Rydzewska fortepian, Aneta Dumanowska altówka, Monika Płachta fortepian, Maria Januszkiewicz dyrygent, Stanisław Krawczyński dyrygent.

Wsparcia udzielił Fundusz Popierania Twórczości im. Andrzeja Szczypiorskiego przy Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS.


W piątą rocznicę otwarcia nowego gmachu Opery Krakowskiej, 15 grudnia 2013 roku o godz. 18.30 odbędzie się uroczysty koncert, poświęcony życiu i działalności instytucji.

W tę podróż wspomnień i podsumowań zabiorą publiczność soliści, balet , chór, chór dziecięcy i orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Tomasza Tokarczyka. Rozstrzygnięty również zostanie plebiscyt na najlepszy spektakl i najlepszych artystów krakowskiej sceny ostatniego pięciolecia.

W programie koncertu arie i duety z Ariadny na Naxos, Barona cygańskiego, Carmen, Carmina Burana, Damy pikowej, Eugeniusza Onigina, Halki, Madamy Butterfly, Napoju miłosnego, Nabucco, Orfeusza i Eurydyki, Trubadura, Turandot, Traviaty, Wesela Figara oraz Małego lorda i Podróży zimowej. Kierownictwo artystyczne koncertu: Bogusław Nowak, Tomasz Tokarczyk, Zygmunt Magiera, Elena Korpusenko, Bożena Pędziwiatr i Dariusz Pawelec.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na drugą edycję Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbywać się będzie w Krakowie w dniach 16-22 grudnia 2013 roku.

W roku 2013 świat muzyczny obchodzi 80. rocznicę urodzin jednego z największych kompozytorów naszych czasów – Krzysztofa Pendereckiego. Akademia Muzyczna w Krakowie organizuje szereg koncertów, konferencji, wykładów, kursów mistrzowskich, a głównym punktem obchodów jest II Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Krzysztofa Pendereckiego. To wyjątkowe wydarzenie muzyczne skupia w swej przestrzeni światowej sławy jurorów, wybitnych wiolonczelistów, twórców wielu międzynarodowych nurtów wykonawczych sztuki wiolonczelowej, których kunszt i maestrię interpretacji muzyki wszystkich epok mogą podziwiać melomani z Polski i zagranicy.

Konkurs odbywać się będzie w murach krakowskiej Akademii Muzycznej, a jego zwieńczeniem będzie koncert w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, w którym wystąpią laureaci konkursu wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Adama Klocka.

Organizatorami wydarzenia są: Akademia Muzyczna w Krakowie oraz Fundacja Akademii Muzycznej w Krakowie. Partnerem wydarzenia jest TAURON Polska Energia, sponsorami: EDF, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Hotel Stary. Patronat medialny objęli: RMF Classic, POLMIC oraz Polska Muza. Projekt jest dofinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Narodowego Centrum Kultury – Kultura – Interwencje.

Wstęp wolny na konkursowe wydarzenia.

Więcej informacji – na stronie: www.pendereckicello.com