Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski oraz FUNDACJA f.o.r.t.e. zapraszają 16 i 17 grudnia 2014 roku na czwarty cykl wydarzeń „Probówki” - przedsięwzięcia edukacyjnego z dziedziny muzyki współczesnej przydatne dla każdego.

Nowy, otwarty program edukacyjno-muzyczny zorganizowany we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym F. Chopina w Warszawie jest adresowany do szerokiego spektrum publiczności, ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych, w wieku szkolnym i studentów. Prowadzący zajęcia wnikliwie przyglądają się zagadnieniom muzyki współczesnej, ale większość wykładów jest dedykowana osobom niezwiązanym zawodowo z muzyką. Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.

Program czwartego cyklu wydarzeń „Probówki” jest podsumowaniem tegorocznej, pilotażowej edycji. Uczestnicy spotkania zastanowią się w nim nad kondycją muzyki współczesnej dzisiaj.

- Wszyscy wiemy co to jest muzyka. Wątpliwości mogą jednak zacząć się, kiedy ktoś nas o to zapyta. Tutaj dowiemy się co to jest muzyka współczesna, historyczna, poważna, popularna, spektralna, serialna, graficzna - i wiele innych. A także: jak się nazywa nasza współczesność? Dlaczego jakąś muzykę lubimy a innej nie? Czy istnieje awangarda? Dlaczego kompozytor nagle nie może nic napisać? No i tak właściwie, to co z tą muzyką? - tak zapowiada swój wykład Krzysztof Szwajgier (16 grudnia o godz. 17.00).

Spotkanie z kompozytorem Edwardem Sielickim tego dnia, poprzedzi prawykonanie jego Sinfonietty przez uczestników warsztatów pod przewodnictwem Klaudiusza Barana, a cały cykl zwieńczy koncert zespołu The CREW i uczestników „Probówki” – we środę, 17 grudnia o godz. 19.15. W programie koncertu znajdzie się prawykonanie nowej wersji utworu Pawła Mykietyna - Sonatina für Alina na saksofon i orkiestrę kameralną, a także wykonanie Concerto notturno Mikołaja Góreckiego z Krzysztofem Bąkowskim w partii solowych skrzypiec.

Więcej


17 grudnia 2014 roku o godzinie 20:00 w warszawskim Teatrze Studio (pl. Defilad 1) odbędzie się prawykonanie nowego utworu na klawesyn Pawła Szymańskiego. Premierowe Dissociative Counterpoint Disorder wykona Małgorzata Sarbak (razem z kompozytorem na zdjęciu). Wstęp wolny.

Nowy utwór został skomponowany w 2014 roku dla klawesynistki na zamówienie Stowarzyszenia Kulturalnego LADO. Zamówienie sfinansował Instytut Muzyki i Tanca z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie".

Podczas koncertu w interpretacji Małgorzaty Sarbak usłyszymy także drugi utwór Pawła Szymańskiego - Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymanski, którego prapremiera w wykonaniu artystki miała miejsce w 2010 roku.


W czwartek, 18 grudnia 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach odbędzie się koncert Wszystkie wiatry w stanie wojny w ramach XIII Festiwalu Muzyki Nowej. Wystąpi skrzypaczka Katarzyna Duda oraz Orkiestra Muzyki Nowej pod kierunkiem Szymona Bywalca. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

W programie znajdą się kompozycje Pawła MykietynaEine Kleine Herbstmusik, Agaty ZubelKoncert na skrzypce i orkiestrę kameralną (prawykonanie) i Zygmunta KrauzeAus aller Welt stammende na 10 instrumentów smyczkowych oraz Antonio Vivaldiego – Zima z cyklu Pory roku.

Organizatorem koncertu jest Śląskie Towarzystwo Muzyczne.

Festiwal Muzyki Nowej organizowany jest od 2001 roku w Bytomiu bądź Katowicach. Podczas kolejnych edycji prawykonano szereg współczesnych dzieł, goszczono kompozytorów z różnych krajów i zorganizowano – poza koncertami – wiele wykładów oraz warsztatów poświęconych muzyce i kompozycji.

Prawykonanie utworu Agaty Zubel dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt został objęty mecenatem Miasta Katowice.


18 grudnia 2014 roku Europejskie Centrum Edukacyjno-Kulturalne Meetingpoint Music Messiaen w Zgorzelcu otworzyło podwoje w nowo wybudowanym gmachu na terenie dawnego obozu jenieckiego Stalag VIII A w Görlitz (od 1945 roku należącego do gminy Zgorzelec). Olivier Messiaen był tu jeńcem na przełomie 1940/41 roku.

W otoczeniu polskich podchorążych (Z. Nardelli, Cz. Mętrak, Ś. Krawczyński, B. Samulski, J. Świderski, M. Mazaraki i in.) skomponował Kwartet na koniec Czasu. Aktualnie liczba wykonań tego dzieła z przesłaniem humanistycznym każdego roku wzrasta.

Wzniesienie Centrum, upamiętniającego dramatyczny czas historii, które stanie się miejscem spotkań i działań edukacyjnych z młodzieżą, to inicjatywa miejscowego środowiska kulturalnego dwóch połączonych miast „Europa Zgorzelec-Görlitz”, wraz z silnym wsparciem strony niemieckiej. Projekt i jego misyjna treść ogłoszone zostały w 2005 roku w Zgorzelcu, wkrótce patronatu udzieliło Ministerstwo Nauki i Sztuki Saksonii. Z inicjatywy niemieckiej powstało także stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen, którego głównym celem jest działalność edukacyjna wśród młodzieżyw tym wielonarodowościowym regionie przy styku granic polskiej, niemieckiej i czeskiej. Budowę Centrum w rekordowym czasie 10 miesięcy prowadziła Fundacja Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w Zgorzelcu wraz z Meetigpoint Music Messiaena.

Na uroczystości przekazania obiektu (multimedialne sale wielofunkcyjne, przestrzeń ekspozycyjna, pomieszczenia na archiwa i bibliotekę, imponujący taras widokowy na teren obozu) Jerzy Stankiewicz wygłosił wykład Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, jednocześnie prezentując swoją wydaną z tej okazji (w wydawnictwie Musica Iagellonica w Krakowie) książkę noszącą podtytuł Przewodnik biograficzny na otwarcie Europejskiego Centrum Edukacyjno-Kulturalnego, Zgorzelec-Görlitz, Meetinpoint Music Messiaen.

Uroczysta inauguracja międzynarodowej działalności zaplanowana jest na 15 stycznia 2015 roku, w dniu 74. rocznicy premiery Kwartetu na koniec Czasu w stalagu w Görlitz. Tym razem wykonawcami dzieła Messiaena będą soliści drezdeńscy z polskim pianistą.

(jbs)


W piątek, 19 grudnia 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert pt. Muzyka Srebrnego Ekranu – Waldemar Kazanecki.

Nieżyjący już Waldemar Kazanecki (1929-1991) to jeden z najlepszych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Współpracę z filmem rozpoczął pod koniec lat 50. XX wieku. Do dziś jego muzyka cieszy się niesłychanym powodzeniem wśród publiczności filharmonicznej. Jego dorobek kompozytorski obejmuje ponad czterdzieści filmów fabularnych i około pięciuset krótkometrażowych (m.in. filmów animowanych dla dzieci). Wśród nich należy wymienić: seriale telewizyjne – Dom, Czarne chmury, Noce i dnie, filmy – Brunet wieczorową porą, animacje dla dzieci – Bolek i Lolek, Zaczarowany ołówek. Jego muzyka ilustracyjna urzeka różnorodnością, charakteryzuje się też niezwykłą melodyjnością, co – podbudowani gwiazdkową atmosferą – postarają się oddać Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Janusza Powolnego, znanego dyrygenta, którego spotkać można podczas Festiwalu w Busku Zdroju, Konstancinie, a także realizującego poważne projekty z czołowymi orkiestrami i solistami, nie tylko krajowymi.


Dwuaktowa opera Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie zwieńczy tegoroczną edycję Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej. Wystąpią młodzi artyści z Krakowa, którzy zaprezentują perełkę polskiej literatury operowej w reżyserii Błażeja Peszka. Premiera odbędzie się 19 grudnia 2014 roku, a kolejne przedstawienie dzień później.

Po raz kolejny Warszawska Opera Kameralna zaprosiła młodych artystów, absolwentów uczelni artystycznych, kreatywnych twórców do udziału w konkursie na najciekawsze projekty artystyczne. W drugiej edycji programu znalazły się opery, łącznie 7 tytułów, prezentowane w Teatrze WOK od października br.

Zwieńczeniem 2. edycji Sceny Młodych będą dwa przedstawienia (19 i 20 grudnia, godz. 19) opery Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda z muzyką Karola Kurpińskiego i librettem autorstwa Józefa Wawrzyńca Krasińskiego. Powstałe w 1819 roku dzieło obecnie niezwykle rzadko gości na polskich scenach. Kompozycja „polskiego Rossiniego”, jak określano Kurpińskiego, łączy elementy zarówno klasyczne, jak i romantyczne. „Klasyczność” dostrzec można szczególnie w warstwie muzycznej, czego przykładem jest błyskotliwa Uwertura, w treść której wplecione są fragmenty numerów muzycznych z opery. Z kolei „romantyczność” Zamku widoczna jest w jej treści - mroczne, pozornie opustoszałem zamczysko, mary, strachy, tajemnice i oczywiście wątek miłosny.

Na deskach WOK operę Kurpińskiegozaprezentują krakowscy wokaliści, na co dzień studenci tamtejszej Akademii Muzycznej: tenor Jarosław Bielecki (Bojomir), baryton Stanisław Olejniczak (Nikita), bas Marcin Korbut (Dobrosław) oraz sopranistka Iga Caban (Wanda) i mezzosopranistka Hasmik Sahakyan (Łucja). Nad stroną muzyczną czuwa Paweł Kapuła, który podczas dwóch spektakli poprowadzi stworzoną specjalnie na tę okazję Orkiestrę przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Spektakl wyreżyseruje Błażej Peszek.


Koncerty „Rudolphina 2” odbędą się dwukrotnie – 19 grudnia 2014 roku o godz.18.00 w Auli I Liceum Ogólnokształcącego w Legnicy i 20 grudnia 2014 roku o godz. 18.00 we wrocławskim Ratuszu. Wstęp wolny.

„Rudolphina 2” jest drugim z cyklu koncertów prezentujących dzieła zgromadzone w bibliotece księcia legnicko-brzeskiego Jerzego Rudolfa, będącej jednym z najobszerniejszych zbiorów muzycznych XVII-wiecznej Europy. Tym razem prezentowane będą pochodzące wyłącznie z rękopisów dzieła religijne przeznaczone na 2 chóry (6-8 głosów) do tekstów z Pisma Świętego. To niezwykła okazja usłyszeć tak wybitnych kompozytorów ówczesnej Europy, jak O. di Lasso, H. L. Hassler czy G. Croce oraz mniej znanych : D. Brunetti, R. Giovanelli, A. Agazzari.

Te unikatowe motety mistrzów polifonii zaprezentuje wrocławski zespół Cantores Minores Wratislavienses pod kierunkiem Piotra Karpety.

3-letni interdyscyplinarny projekt kompleksowego opracowania, skompletowania i przywrócenia do życia koncertowego zachowanych przez 400 lat, nierzadko nieznanych utworów obejmuje digitalizację całości zbiorów muzycznych zachowanych w tzw. „Bibliotheca Rudolphina”, utrwalenie wybranych utworów na płytach CD (6 tytułów) oraz ich popularyzację poprzez koncerty i publikacje.

Projekt jest jednym z priorytetowych projektów muzycznych miasta Wrocławia – Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku promujących Śląsk jako ważny ośrodek kulturalny Europy, został dofinansowany w trybie wieloletnim przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Wydarzenia Kulturalne 2014 r. – priorytet Muzyka, oraz w ramach wieloletniego programu rządowego Kultura + w priorytecie Digitalizacja.

Więcej


Oratorium na Boże Narodzenie Fryderyka Stankiewicza do słów Katarzyny Kryśków zabrzmi w piątek, 19 grudnia 2014 roku o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej. Koncert organizowany jest w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Bursztynowy Szlak”, z cyklu Prezydent Miasta Kalisza zaprasza.

Wystąpią: Mieczysław Szcześniak – śpiew, Agnieszka Ryman – śpiew, Romuald Szałek – flety proste, Jacek Jackowicz – recytacja, Chór PSM I i II st. w Kaliszu (Maria Pawelec – przygotowanie Chóru) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Katarzyny Tomali.

Pierwsze muzyczne pomysły utworu powstały w mojej wyobraźni w czasie wakacyjnego koncertowania w Niemczech. – napisał o kompozycji jej autor, Fryderyk Stankiewicz. - Otoczenie pięknego kurortu w północnej Westfalii, komfort pracy ze wspaniałymi polskimi i niemieckimi muzykami sprawiły, że – paradoksalnie – zarówno pora roku, jak i realia sprzyjały tworzeniu. A wyzwanie było niemałe. Teksty młodej autorki, niezwykle dojrzałe i sugestywne w prostocie słów, wyrazistości obrazów i natężeniu emocji, rodziły obawy, czy muzyka zdoła je wydobyć, wyrazić jeszcze mocniej i rozwinąć. Oratorium nasze ma charakter adwentowy, nawiązuje do nastrojów i sensu wyczekiwania na Boże narodzenie – teraz i przed dwoma tysiącami lat. Jest świadectwem wiary i nadziei, także i mojej. W polskiej tradycji Święta Bożego Narodzenia wyznaczają rozmaite działania, czasem bardzo przyziemne, ale ostatecznie niosące radość i miłość. Chciałbym, aby w wigilijny wieczór te uczucia i rodzinne ciepło, wypełniły Państwa domy. Przy wtórze kolęd, śpiewanych wspólnie, jak kto potrafi.


W ostatni piątek przed świętami, 19 grudnia 2014 roku o godz. 19 na scenie szczecińskiej Filharmonii spektakl, bez którego trudno sobie wyobrazić święta Bożego Narodzenia. Muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie poprowadzi ich pierwszy dyrygent – Ewa Strusińska. W spektaklu udział wezmą także uczennice szczecińskiego Ogniska Baletowego.

Dziadek do orzechów to jeden z najsłynniejszych baletów przedstawiający baśniowy świat dziecięcej wyobraźni. W Wigilię Bożego Narodzenia mała Klara dostaje od swojego ojca chrzestnego dziadka do orzechów, który w nocy urasta do ludzkich rozmiarów i zamienia się w Księcia. Książę staje na czele armii żołnierzyków i z pomocą Klary pokonuje armię myszy, które opanowały pokój.

W drugim akcie Książę zabiera Klarę do krainy słodyczy, gdzie spotykają Wieszczkę Cukrową, hiszpańską czekoladę, arabską kawę, chińską herbatę, błazenki, rycerza, kwiaty i inne postaci ożywione przez wyobraźnię głównej bohaterki.

Balet jest wystawiany co roku w okresie Bożego Narodzenia w większości teatrów na świecie i zawsze cieszy się sporym zainteresowaniem. Muzyka Czajkowskiego ukazuje dziecięcy świat, w którym króluje przygoda i niczym nieograniczona fantazja. Marsz, Taniec Wieszczki Cukrowej, Tarantella, Trepak i Taniec chiński to najpiękniejsze fragmenty, które doczekały się również znakomitej transkrypcji Michaila Pletneva i weszły w skład wirtuozowskiej suity na fortepian.

Szczecińskich filharmoników poprowadzi ich pierwsza dyrygent i kierownik muzyczny – Ewa Strusińska. Na potrzeby tego niecodziennego spektaklu na widowni złotej sali symfonicznej zostaną zdemontowane trzy rzędy siedzeń. W ten sposób powstanie przestrzeń na występ uczennic Ogniska Baletowego ze Szczecina. Ponad dwudziestoosobowa grupa dziewcząt w wieku powyżej 10 lat zilustruje tańcem magiczną historię Klary i Księcia.


Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert Bożonarodzeniowy w sobotę, 20 grudnia 2014 roku o godz. 20:00 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku, podczas którego zabrzmi oratorium G.F. Haendla Mesjasz. Wystąpią: brytyjscy soliści, Polski Chór Kameralny i orkiestra Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy organizowany jest już po raz 6., wpisując się w przedświąteczną tradycję Gdańska. W programie koncertu znajdzie się jeden z najbardziej znanych utworów G.F. Haendla Mesjasz HWV 56. Teksty użyte w oratorium mają swoje źródło w Biblii Króla Jakuba oraz w Modlitewniku Powszechnym, samo dzieło zaś składa się z trzech części: pierwsza jest zapowiedzią przyjścia Mesjasza, druga opowiada o jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu, trzecia - o misji zbawienia ludzkości.

Łącznie wystąpi ponad 60 artystów, wśród nich czwórka solistów z Wielkiej Brytanii. Keri Fuge pochodząca z Newcastle to młoda sopranistka, która swoje doświadczenie muzyczne zdobywała m.in. w Operze Narodowej w Londynie. Kontratenor Ben Williamson studiował w King College w Cambridge i londyńskiej Royal College of Music, gdzie był finalistą Konkursu Wokalnego w 2010 roku. Tyler Clarke również ukończył studia w Royal Collage of Music. W 2009 roku został laureatem nagrody Les Azuriales Opera 2009 dla młodych wybitnych artystów operowych. James Oldfield to bas-baryton, zdobywca nagrody Leonard Ingrams Award dla najlepszych młodych artystów operowych. Zespół artystyczny Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis zaliczana jest do czołowych polskich orkiestr kameralnych. Orkiestrze i solistom towarzyszyć będzie Polski Chór Kameralny, należący do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych.


20 grudnia 2014 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Partytury Fotograficzne”, zatytułowany Monaster. Fotograficzną opowieść o polskim prawosławiu Mariusza Wideryńskiego wzbogaci starocerkiewny śpiew ukraińskiego zespołu pod kierunkiem Uliany Horbaczewskiej oraz improwizacje fortepianowe Włodka Pawlika budowane na tych archaicznych pieśniach.

Muzyka Włodka Pawlika, Wołodymyra Bedzwina i Ryszarda Lateckiego oraz śpiew Uliany Horbaczewskiej i Ostapa Sływynskiego składają się na tryptyk: Część pierwsza – świt, początek, przebudzenie Ducha, Część druga – modlitwa, spowiedź, wdzięczność, łączność z Bogiem, Część trzecia – zmartwychwstanie, nadzieja, radość. Wyboru utworów dokonała Uliana Horbaczewska, która połączyła to, „co artystyczne z tym, co sakralne”. Muzyka cerkiewna jest tu dopełnieniem obrazu świątyń, dzwonów, ludzi, wody, ziemi i jednocześnieopowieścią o tym co widzialne i niewidzialne. A wszystko razem tworzy „ Modlitewny Dialog o Rzeczach Ważnych”.

Organizatorzy:Program 2 Polskiego Radia i Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Wstęp wolny.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na Koncert Laureatów XI Konkursu im. Tadeusza Ochlewskiego, który odbędzie się 20 grudnia 2014 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie.

W programie znajdą się nagrodzone utwory na solowy głos wokalny oraz warstwę elektroniczną: Marty Śniady s!c2 i Franciszka Araszkiewicza Monster Group Number oraz Sławomira KupczakaAnafora VII, Alejandro Viñao - Chant d’Ailleurs, ElettroVoce – Improwizacja. Kompozycje wykonane zostaną przez znakomity duet ELLETROVOCE w składzie Agata Zubel i Cezary Duchnowski.

Tematem XI edycji Konkursu im. Tadeusza Ochlewskiego była oryginalna kompozycja na solowy głos wokalny oraz warstwę elektroniczną. Konkurs ma na celu promocję młodych kompozytorów polskich. Patronem Konkursu jest założyciel PWM, animator życia muzycznego, pedagog i skrzypek Tadeusz Ochlewski.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl


W czerwcu 2014 roku w niemieckim Halle Capella Cracoviensis wykonała Mesjasza, który okrzyknięty został wydarzeniem odbywającego się tam Festiwalu Händlowskiego. W grudniu zespół CC zaprezentuje słynne dzieło ponownie, tym razem w rodzimym Krakowie.

Premiera pierwszego dopuszczonego do wykonywania w kościołach oratorium odbyła się 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie, gdzie słuchało go rekordowe 700 osób. W niedzielę, 21 grudnia 2014 roku w prestiżowym wnętrzu głównej sali nowo otwartego Centrum Kongresowego ICE Kraków Mesjasza będzie miało okazję podziwiać o wiele więcej miłośników muzyki.

Zaśpiewają gwiazdy światowej wokalistyki: Angielka Rebecca Bottone (sopran), Litwinka Jurgita Adamonyte (mezzosopran, alt), Anglik Robert Murray (tenor) oraz pochodzący z Nowej Zelandii Jonathan Lemalu (bas). Orkiestrę grającą na historycznych instrumentach i chór Capelli Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus.


Tegoroczne imprezy Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich zakończą dwa spotkania z rozpoczętej niedawno (spotkaniem z Pierrem Jodlowskim) serii rozmów z twórcami w gościnnej kawiarni Cocofli we Wrocławiu (przy ul. Włodkowica 9).

W niedzielę, 21 grudnia 2014 roku pojawi się tam Sławomir Kupczak (na zdjęciu), twórca muzyki na składy typowe, nietypowe i zupełnie nietypowe (jak ostatnio – na 100 motocykli). Muzyki teatralnej także.

W poniedziałek, 22 grudnia 2014 roku rozmówcą Rafała Augustyna będzie Zbigniew Karnecki, znakomity autor muzyki teatralnej i filmowej. Towarzyszyć mu będzie jego uczeń i współpracownik Sebastian Ładyżyński.

Obydwa spotkania rozpoczną się o godzinie 18 i będą ilustrowane przykładami (audio i video) dzieł bohaterów.

Wstęp wolny. Bar czynny.


21 grudnia 2014 roku w Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim (przy ul. Okrzei 16) odbędzie się wernisaż wystawy Muzykalia. Instrumenty muzyczne nie z tej epoki, z prywatnej kolekcji Pawła Hruszwickiego.

Wernisaż połączony zostanie z koncertem, który rozpocznie się o godz. 18.00. Wystąpią: Roman Brochocki i Sebastian Wielądek.

Wystawa będzie czynna do 1 lutego 2015 roku.


Słuchacze zdecydowali, że na finał tegorocznych koncertów cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016” - w piątek, 26 grudnia 2014 roku o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie - zabrzmią dzieła mistrza baroku – Jana Sebastiana Bacha.

Podczas Koncertu Bożonarodzeniowego zagra zespół wokalny La Tempesta oraz orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. W partiach solowych wystąpią: Julita Mirosławska - sopran, Marta Czarkowska - sopran, Anna Fijałkowska - mezzosopran, Jakub Burzyński - kontratenor, Wojciech Parchem - tenor i Artur Janda - bas-baryton. Artyści wykonają perły muzyki barokowej Magnificat D-dur BWV 243 oraz Kantatę „Christen, ätzet diesen Tag” BWV 63, które idealnie oddadzą radosny nastrój nadchodzących świąt.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Wstęp jest wolny.


Finał Zamkowych Spotkań z Operą - 27 grudnia 2014 roku o godz. 17.00 i 19.00 na Zamku Książ w Wałbrzychu - należeć będzie do twórczości najwybitniejszego wiedeńczyka – Wolfganga Amadeusza Mozarta i jego znakomitych dzieł operowych. Zaprezentowany zostanie wyjątkowy spektakl operowy MOZART GALA w bajkowych wnętrzach zabytkowej Sali Maksymiliana.

W repertuarze Gali Mozarta znalazły się najsłynniejsze fragmenty z oper i dzieł instrumentalnych wybitnego wiedeńczyka, jak np: Czarodziejski Flet, Wesele Figara, Don Giovanni. Nie zabraknie słynnych duetów miłosnych, popisowych arii Królowej Nocy, czy toastu szampańskiego Don Giovanniego. Pełne przepychu kostiumy, dekoracje rodem z czasów Ludwika XIV, gra świateł, stanowić będą znakomitą propozycję na spędzenie ostatnich chwil starego roku. Podczas finałowego wieczoru I edycji festiwalu wystąpią uznani soliści europejskich scen muzycznych: Aleksandra Resztik – sopran koloraturowy, Aleksandra Buczek – sopran, Tomasz Maleszewski – tenor, Jacek Jaskuła - baryton oraz po raz pierwszy od ponad 100 lat zainicjowana na nowo Salonowa Orkiestra Kameralna, która przed wiekami koncertowała w zamkowych wnętrzach.


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncerty kolęd na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu Macieja Małeckiego, które odbędą się 28 grudnia 2014 roku o godz. 19.30 w szczecińskim kościele garnizonowym i 4 stycznia 2015 roku o godz. 19.30 w kościele w Szczecinie Zdrojach.

Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 roku jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

W programie: Anioł pasterzom mówił, Gdy się Chrystus rodzi, Wśród nocnej ciszy, Lulajże Jezuniu, Niemowlątko na słomie (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, W żłobie leży, Mizerna cicha, Jezus malusieńki, Hej, w dzień Narodzenia (orkiestra smyczkowa), Cicha noc, Gdy śliczna panna, Przybieżeli do Betlejem, Prowadź gwiazdeczko (a cappella) – muz. Maciej Małecki, sł. Elżbieta Szeptyńska, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Dziś z żywota Pańskiego – muz. Maciej Małecki, sł. Stanisław Herakliusz Lubomirski, Bóg się rodzi.

Wystąpią: Chór i Orkiestra Opery na Zamku pod kierownictwem Małgorzaty Bornowskiej.


W sylwestrowy wieczór warszawskie Kino Muranów zaprasza wszystkich wielbicieli muzyki na transmitowany na żywo koncert Filharmoników Berlińskich. Jest to specjalna transmisja istniejącej od ponad 130 lat orkiestry. Tego wieczoru zespół poprowadzi Sir Simon Rattle, a gwiazdą wieczoru będzie wybitny pianista Menahem Pressler. Pochodzący z Niemiec nestor fortepianu wykona Koncert fortepianowy A-dur (KV 488) Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tego wieczoru usłyszymy także suitę z opery-baletu Zamorskie zaloty Jeana Philippe'a Rameau oraz suitę z opery Háry János Zoltána Kodály.

Orkiestra Filharmoników Berlińskich powstała w 1882 roku w wyniku buntu części muzyków berlińskiej orkiestry Benjamina Bilse. Nowa orkiestra w 1887 roku przyjęła nazwę Berliner Philharmoniker i z powodzeniem zaczęła koncertować, stanowiąc liczącą się konkurencję dla bardziej wówczas cenionych orkiestr z Wiednia i Lipska. Historię orkiestry kształtowali wybitni dyrygenci tacy, jak Hans von Bülow, Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan, Claudio Abbado, a obecnie Sir Simon Rattle. Orkiestra słynie z perfekcyjnych wykonań i nagrań, dokonywanych głównie dla Deutsche Grammophon. Wykonania zespołu charakteryzują się wirtuozerią i perfekcyjnością. Orkiestra Filharmoników Berlińskich uznawana jest za jedną z najwybitniejszych orkiestr symfonicznych na świecie. Prestiżowy brytyjski magazyn „Gramophone” umieścił ją w światowej „wielkiej piątce”.

Obecnie, od 2002 roku, dyrektorem artystycznym orkiestry jest Brytyjczyk Sir Simon Rattle. Anglik wprowadził orkiestrę w XXI wiek, nie tylko sięgając po bardzo zróżnicowany repertuar, w tym słowiański, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku Karola Szymanowskiego, ale także realizując nietuzinkowe projekty edukacyjne i medialne. Sławna, dzięki filmowi dokumentalnemu Rhythm Is It! (Rytm to jest to!, 2004), stała się prezentacja baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego w wykonaniu Filharmoników Berlińskich i ponad tysiąca dzieci i młodzieży z różnych szkół Berlina. Wśród muzyków orkiestry zasiadają przedstawiciele 18 narodowości, w tym także Polacy, m.in. Daniel Stabrawa, który jest pierwszym koncertmistrzem orkiestry.

Transmisje koncertów realizowane są w technologii Digital Concert Hall (Cyfrowa Sala Koncertowa). Od 2010 roku wybrane pozycje z Cyfrowej Sali Koncertowej transmitowane są do kin na całym świecie, zwykle trzy, cztery najciekawsze koncerty w sezonie. W samych tylko Niemczech transmisje odbywają się w ponad 50 kinach, można je oglądać nie tylko w Europie, ale także w Japonii czy Australii.

Przed koncertem w kinie Muranów organizatorzy zapraszają na kieliszek wina. Bilety w cenie 85 zł do kupienia w kasie kina Muranów. Czas trwania: 100'

Więcej informacji – na stronie: www.muranow.gutekfilm.pl


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza w środę, 31 grudnia 2014 roku o godz. 18:00 do Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Szampański Koncert Sylwestrowy z Amadeusem.

Podczas niezwykłego sylwestrowego wieczoru artyści zaprezentują najpiękniejsze arie operowe, porywające walce i fragmenty muzyki filmowej w najlepszym wydaniu. Słuchacze spragnieni popisów wokalnych usłyszą perły włoskiego bel canto. Z kolei na miłośników polskiej kinematografii czekać będą utwory jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej – Wojciecha Kilara. W szampański nastrój wprowadzą również tańce z różnych regionów świata – nie zabraknie zatem m.in. wschodnich akcentów oraz hiszpańskiego temperamentu rodem ze słonecznej Andaluzji.

Wszystko to usłyszymy w interpretacji wybitnych muzyków Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. Obok zespołu na scenie pojawią się soliści – czołowa polska sopranistka Iwona Hossa oraz koncertmistrz Orkiestry – Jarosław Żołnierczyk. Koncert Sylwestrowy z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus to również niezwykła okazja, aby podczas jednego wieczoru zobaczyć na scenie dwie wybitne postaci – najsłynniejszą polską dyrygentkę Agnieszkę Duczmal, która wystąpi wraz z córką Anną Duczmal-Mróz. Koncert poprowadzi znany poznański aktor Zbigniew Grochal.

Po muzycznej uczcie artyści zapraszają na lampkę szampana.