Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

26 marca o godzinie 17.00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich Uniwersytetu Warszawskiego odbędzie się promocja książki Thomas Tellefsen w norweskiej i francuskiej kulturze muzycznej z udziałem autorki Ingrid Loe Dalaker.

Książka jest przekładem pracy doktorskiej autorki pt. Thomas Tellefsen i norsk og fransk musikkultur, która powstała w Norweskim Uniwersytecie Nauki i Technologii w 2005 roku. Autorka opisała karierę pianistyczną Tellefsena i dokonała analizy jego twórczości, na którą składają się 44 opusy (głównie solowe utwory fortepianowe, w tym 16 mazurków, utwory kameralne i dwa koncerty fortepianowe) inspirowane w znacznej części norweską muzyką ludową.

Thomas Tellefsen urodził się w Trondheim, lecz opuścił Norwegię w roku 1842, by studiować muzykę w Paryżu. Mieszkał tam przez resztę życia, a do Norwegii przyjeżdżał jedynie na krótkie pobyty. W stolicy Francji nawiązał kontakty z Fryderykiem Chopinem i został jego uczniem oraz przyjacielem. Po śmierci Chopina w roku 1849 przejął z kolei wielu jego uczniów i wyrobił sobie nazwisko jako znakomity pedagog. W latach 50. i 60. XIX wieku Tellefsen osiągnął status wziętego pianisty i odbywał liczne tournées koncertowe po Anglii, Szwecji i Norwegii.

Bezpośrednio po spotkaniu autorskim odbędzie się recital fortepianowy, podczas którego utwory Thomasa Tellefsena i Fryderyka Chopina wykona uznany polski pianista – Marek Bracha.


W czwartek, 27 marca 2014 roku o godz. 18.00 na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru zaprezentowana zostanie opera Giuseppe Verdiego Don Carlos - spektakl nagrodzony Złotą Maską w kategoriach: „Przedstawienie Roku 2011″ i „Reżyseria” oraz Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy Spektakl 2011″.

Premiera Don Carlosa odbyła się w maju 2011 roku. Reżyserem i scenografem spektaklu jest Waldemar Zawodziński, kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Serafin, ruch sceniczny i choreografię zrealizowała Janina Niesobska.


Laboratorium Myśli Muzycznej zaprasza na dyskusję wokół książki Marcina Boguckiego Teatr operowy Petera Sellarsa. Inscenizacje Händla i Mozarta z lat 80. XX wieku (Poznań 2012, Biblioteka Laboratorium Myśli Muzycznej, t. 1). W spotkaniu udział wezmą: Jolanta Kowalska, Rafał Augustyn, Marcin Bogucki oraz Jakub Walczak (prowadzenie).

Spotkanie odbędzie się w czwartek, 27 marca 2014 roku o godz. 18:00 w księgarni Tajne Komplety we Wrocławiu (Przejście Garncarskie 2).


Koncert na orkiestrę oraz Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego zabrzmią 28 marca 2014 roku w Sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi maestro Gabriel Chmura (na zdjęciu).

W programie koncertu znajdzie się także IV Symfonia B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena.


28 marca 2014 roku w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze będzie miało miejsce prawykonanie suity baletowej o charakterze symfoniczno-jazzowym Tancerki Degas Stanisława Fiałkowskiego. Premiera utworu odbędzie się w ramach koncertu jubileuszowego kompozytora z okazji 50-lecia pracy artystycznej.

Solistami będą znakomici artyści: Anna Patrys - sopran spinto, Wojciech Gogolewski - fortepian, Piotr Wojtasik - trąbka, flügelhorn, Henryk Miśkiewicz - saksofon altowy, Grzegorz Nagórski - puzon, Paweł Pańta - kontrabas, gitara basowa, Cezary Konrad - perkusja, Orkiestra Filharmonii Donośląskiej. Całością dyrygował będzie Stanisław Fiałkowski.


Suitę w dawnym stylu Tadeusza Bairda - utwór z 1951 roku, bliski stylistyce dawnej muzyki francuskiej, w którym inspiracją dla kompozytora była słynna powieść Romain Rollanda o pełnym radości życia Colasie Breugnon – usłyszymy w piątek, 28 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie.

W programie koncertu znajdzie się również I Symfonia Roberta Schumanna i Koncert Richarda Galliano, francuskiego akordeonisty-wirtuoza, jednego z najoryginalniejszych współczesnych kompozytorów. W roli solisty wystąpi Michał Červienka, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej poprowadzi Czesław Grabowski.


Koncery w ramach sesji wiosennej Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego odbędą się w dniach 28-30 marca 2014 roku w Ostrawie (Czechy), Rzeszowie i Katowicach. Młodzi śpiewacy wykonają utwory inspirowane polskim folklorem.

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy skupia uczniów i studentów wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych oraz najlepszych śpiewaków z polskich chórów. Działalność Chóru jest w całości finansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zaś opiekę organizacyjną nad zespołem sprawuje Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Podczas sesji warsztatowych w ciągu roku młodzież kształci swoje umiejętności pod okiem znakomitych pedagogów śpiewu z Polski i zagranicy, a także wykładowców uzupełniających ich wiedzę teoretyczną i przygotowuje koncerty pod batutą wspaniałych dyrygentów. Do koncertów odbywających się w ramach sesji wiosennej Polski Narodowy Chór Młodzieżowy przygotowywał się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach pod okiem wybitnych dyrygentów: Agnieszki Franków-Żelazny – Dyrektor Artystycznej PNChM oraz Jacka Sykulskiego – Dyrygenta Gościnnego sesji wiosennej.

W 2014 roku Chór będzie pracował jeszcze w sesji letniej – na przełomie sierpnia i września – przygotowując się do koncertu podczas Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”. W czerwcu natomiast przewidziany jest dodatkowy projekt – występ podczas 3rd Portuguese Summer Choral Festival 2014 w Lizbonie.

Więcej


Requiem Records i Narodowe Centrum Kultury zapraszają 28 marca 2014 roku na godzinę 19 do Galerii Kordegarda w Warszawie na uroczystą premierę płyty Eugeniusza Rudnika ER Dada. W tym dniu przypadają 82. urodziny mistrza. W programie: Słowo Artysty oraz Uczta ziemniaczano-analogowa jako celebracja jubileuszu.

„...Moje epitafium dla taśmy magnetofonowej przybiera w wydawnictwie Requiem formę kartoflano-analogowego medalu. – napisał kompozytor z okazji premiery albumu. – Odcinek taśmy o długości 76,2 cm zawiera nagranie dwóch sekund mojej muzyki. Razem z białoczerwonym blankiem z ciszą, nałożony na szpule magnetofonu tworzy dźwiękową pętlę. Na zdjęciu przy kopcu kartofli stoję na polu moich przodków. Z odcinka taśmy magnetycznej i własnoręcznie wyhodowanych i ususzonych ziemniaków tworzę rekwizyt, hołd dla niepotrzebnych, niechcianych, podłych materii, z których przez ponad pół życia budowałem struktury muzyczne i semantyczne. Ten gadżet to prezent dla słuchacza płyty ERdada, poetycki kolaż dopełniający mój najwspółcześniejszy dźwiękowy pejzaż, kształtowany przeze mnie przez ostatnie pół wieku pracy w studio i na roli. Prawdę o radio i prawdę o ziemi noszę w sobie. Dzielę się dziś nią z Wami...”


Po 3,5 latach filharmonicy śląscy wracają do odnowionej siedziby przy ul. Sokolskiej 2 w Katowicach. Uroczyste otwarcie nowej przestrzeni dla muzyki zaplanowano na trzy dni – od 28 do 30 marca 2014 roku. Inauguracja połączona zostanie z odsłonięciem w holu głównym rzeźbiarskiego portretu Henryka Mikołaja Góreckiego, patrona Filharmonii Śląskiej od 14 listopada 2011. Twórcą rzeźby jest Zygmunt Brachmański.

By spełnić oczekiwania wszystkich chętnych i podziękować tym, dzięki którym rozbudowa i modernizacja były możliwe, koncert otwarcia będzie dwukrotnie powtórzony w sobotę 29 marca o godz. 17 i 20. W programie wielka klasyka zetknie się z muzyką najwybitniejszych kompozytorów śląskich naszego czasu. Oczywiście będzie muzyka Fryderyka Chopina i laureat pianistycznego konkursu jego imienia – Piotr Paleczny. Walory nowego instrumentu, wybudowanego przez renomowaną firmę z Berlina, poznamy poprzez muzykę Jana Sebastiana Bacha w interpretacji projektanta filharmonicznych organów – Juliana Gembalskiego. Będzie muzyka zaprzyjaźnionych z filharmonikami Henryka Mikołaja Góreckiego i zmarłego w ostatnich dniach grudnia Wojciecha Kilara. Pod batutą dyrektora Mirosława Jacka Błaszczyka wystąpią symfonicy, muzycy Śląskiej Orkiestry Kameralnej oraz przygotowany przez Jarosława Wolanina chór. W niedzielę, 30 marca o godz. 17 estradę obejmie Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą swego dyrygenta, Roberta Kabary. W programie: wielka muzyka rosyjska i działającego na ich terenie Mieczysława Weinberga.

Okazją dokładniejszego poznania odnowionego budynku będą 5-6 kwietnia filharmoniczne dni otwarte Jestem filharmaniakiem.

Filharmonia Śląska zaprasza także na transmisję on line pierwszej części koncertu 28 marca - od godz. 18.00 do 21.00 na stronie www.filharmonia-slaska.eu

Więcej


Koncerty symfoniczne 28 i 29 marca 2014 roku w Filharmonii Krakowskiej będą prawdziwą konfrontacją talentu i młodości, zarówno twórców, jak i wykonawców dzieł. Na estradzie stanie bowiem Michał Dworzyński – uznany za jeden z najwybitniejszych talentów w Europie wśród dyrygentów młodego pokolenia, a obok niego wirtuoz skrzypiec – Jakub Jakowicz, który swoim dorobkiem artystycznym w pełni zasłużył na to określenie. Podczas dwóch zapowiadanych wieczorów Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Michała Dworzyńskiego wykona Symfonię fantastyczną Hectora Berlioza – utwór napisany przez zaledwie 27-letniego kompozytora, otwierający nowy rozdział w historii muzyki i w myśleniu o muzyce symfonicznej w ogóle. Poprzedzi go w wykonaniu Jakuba Jakowicza Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza, zajmujący ważne miejsce między wirtuozowskimi koncertami Wieniawskiego, a całkiem już nowoczesnym typem koncertów Szymanowskiego. Napisany w 1902 roku przez 26-letniego kompozytora, którego wielki talent miał szansę objawić się w jego zbyt krótkim, tragicznie zakończonym życiu, sygnowany jest numerem 8 na liście dzieł. Należy więc do wczesnego okresu jego twórczości, kiedy styl przechodził w fazę krystalizacji indywidualnych właściwości, a warsztat kompozytorski dopiero się konstytuował. Mimo to jest jednym z najchętniej wykonywanych wirtuozowskich dzieł skrzypcowych.


XXII Świętokrzyskie Dni Muzyki trwać będą od 28 marca do 11 kwietnia 2014 roku. Zapowiadają się w tym roku bardzo różnorodnie. Na program festiwalu, organizowanego przez Filharmonię Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach, złożą się trzy koncerty symfoniczne, cztery kameralne, po dwie instalacje dźwiękowe, projekcje filmowe i wystawy, a także kurs mistrzowski i promocja książki.

Głównym bohaterem tegorocznych Dni będzie Andrzej Panufnik, twórca nie tylko w Kielcach, lecz w całym kraju wciąż nieomal nieznany, a na świecie bardzo ceniony i grywany nie tylko przy takich okazjach, jak tegoroczna setna rocznica urodzin. Losy kompozytora, które odkrywać dla nas będzie jego syn, poznamy podczas projekcji filmu Tata zza żelaznej kurtyny, zaś jego muzyki słuchać będziemy podczas Inauguracji i Finału Dni oraz podczas kameralnego wieczoru zatytułowanego Remember me, na którym zabrzmi także dorobek jego córki, Roxanny. Dla zainteresowanych tą niezwykłą postacią zorganizowane będzie spotkanie z autorką monografii Panufnik, wydanej przez PWM – Beatą Bolesławską.

Do muzyki stanowiącej już nasze narodowe dziedzictwo, a nigdy dotąd jeszcze w Kielcach niewykonywanej, artyści sięgną nieco szerzej i głębiej: usłyszymy romantyczną III Symfonię Od wiosny do wiosny Zygmunta Noskowskiego, patetyczną i kolorystyczną jednocześnie IV Symfonię Grażyny Bacewicz, a także kameralne kompozycje Franciszka Brzezińskiego i Ludomira Różyckiego oraz wybitne dokonania klasyków współczesności – Witolda Szalonka i Witolda Lutosławskiego. Do twórców, których muzyka z powodzeniem gościła już na festiwalowej estradzie, i których ponownie teraz usłyszymy, należą: Marcin Błażewicz, Sławomir Czarnecki, Piotr Moss, Tomasz Opałka (jego Vitality na multiperkusję i orkiestrę zabrzmi po raz pierwszy jako trzyczęściowa całość) oraz Lidia Zielińska, która tym razem zaprezentuje się w rolach przewodnika po muzyce elektroakustycznej, kompozytorki i autorki nowoczesnych instalacji dźwiękowych. Natomiast wśród kompozytorów jeszcze w Kielcach nie prezentowanych znajdą się: Paweł Buczyński (Lament z tekstem Piotra Skargi), Alina Błońska i twórcy niemieccy – Rainer Rubbert i Martin Daske (w wieczorze zdominowanym przez flety Tria Soli Sono) oraz Magdalena Długosz, Ryszard Osada, Katarzyna Taborowska wraz z pochodzącym z Ostrowca Świętokrzyskiego Rafałem Zapałą (niebawem kompozytorem – rezydentem kieleckiej Filharmonii) w koncercie „z prądem” poznańskiego zespołu Sepia. Poza tym w filmie dokumentalnym Kilka pytań o słyszenie świata bliżej poznamy jeszcze czterech młodych kompozytorów, a na dorocznej wystawie Impresje inspirowanej światem dźwięków – całkiem sporą grupę debiutujących plastyków.

Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii w Kielcach, Karol Anbild - pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach sześćdziesiątych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny (m.in. Fryderyk Chopin, Johannes Brahms). Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

Więcej


Premiera wieczoru baletowego Obsesje odbędzie się 29 marca 2014 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.

Na spektakl złożą się trzy obrazy muzyczne. Zobaczymy dawno nieoglądane Powracające fale Emila Wesołowskiego z 1997 roku do muzyki poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza. Nową pracę choreograficzną – pt. Adagio & Scherzo – przygotuje Krzysztof Pastor, sięgając po inspirację do muzyki Franza Schuberta. A na koniec, czeka nas ponowne spotkanie z pełnymi emocji Moving Rooms Pastora do muzyki Concerto grosso I Alfreda Schnittkego i Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego. Znamy je już z wieczoru Echa czasu, ale tym razem będzie wyjątkowa okazja smakowania tej ekspresyjnej choreografii z bezpośredniej bliskości, jaką zapewnia widzowi Scena Kameralna w Sali Młynarskiego.


Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie – Muzeum Karola Szymanowskiego w Willi „Atma” w Zakopanem zaprasza w dniach 29-30 marca 2014 roku na Marcowe Wieczory Kameralne dla upamiętnienia 77. rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego.

Więcej


W sobotę, 29 marca 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus wystąpi znakomita pianistka Beata Bilińska. W programie znajdą się utwory M. Glinki, S. Rachmaninowa i P. Czajkowskiego. Koncert poprowadzi Maestro Tadeusz Wojciechowski.

Beata Bilińska ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród i wyróżnień na polskich i europejskich konkursach pianistycznych. Koncertowała m.in. w: Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, USA i we Włoszech. Jej koncert w Carnegie Hall (2003) został przyjęty niezwykle entuzjastycznie przez amerykańską krytykę. Była dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki oraz trzykrotnie do nagrody Fryderyk. W roku 2013 koncertowała głównie z muzyką Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, m.in. w: Doniecku, Frankfurcie nad Odrą, Kijowie, Odessie, Nowym Jorku, Pradze i Warszawie. W swoim dorobku posiada 9 CD, na których znalazły się nagrania muzyki Siergieja Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Siergieja Prokofiewa, Fryderyka Chopina, koncerty fortepianowe Ludwiga van Beethovena, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku oraz utwory kameralne Aleksandra Tansmana.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus działalność koncertową rozpoczęła w 2008 roku. W skład zespołu wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci uczelni muzycznych, którzy nie ukończyli 30 roku życia. Orkiestra współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami i solistami. Współpraca dyrygencka z Krzysztofem Pendereckim zaowocowała wydaniem kompletu jego Symfonii w autorskim kształcie interpretacyjnym (2012).

Koncert poprowadzi Maestro Tadeusz Wojciechowski, Dyrektor Naczelny Sinfonia Iuventus. W programie: Uwertura do opery Rusłan i Ludmiła Michaiła Glinki, II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Siergiej Rachmaninow oraz IV Symfonia f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Festiwal „Gorzkie Żale” pojawi się na kulturalnej mapie Warszawy już po raz szósty. W terminie 29 marca - 13 kwietnia 2014 roku odbędą się spektakle teatralne, spotkanie kulinarne, debaty i wyjątkowe koncerty. Szczególnie warte polecenia są dwa koncerty: Ewy Bem, która zaśpiewa pieśni pasyjne w jazzowej aranżacji, oraz koncert na zakończenie festiwalu w Hali Głównej Dworca Centralnego, gdzie podróżni będą mogli usłyszeć wybrane encykliki Jana Pawła II w muzycznym opracowaniu Stanisława Szczycińskiego.

W tym roku organizatorzy przygotowali w ramach festiwalu aż cztery koncerty inspirowane pieśniami pasyjnymi. Koncert tradycyjnych pieśni pasyjnych Krzyżu Święty i inne pieśni obędzie się w niedzielę, 30 marca 2014 roku w Kościele św. Benona (ul. Piesza 1) po nabożeństwie Gorzkich Żali o godz. 16:30. Zaśpiewa zespół Jerycho pod kierunkiem Bartosza Izbickiego. W piątek, 4 kwietnia 2014 roku o godz. 19:00 artyści zapraszają na 1Piętro, przy ul. Foksal 11 na koncert pieśni pasyjnych Płaczcie Anieli w wykonaniu pieśniarki i skrzypaczki Joanny Słowińskiej, która jako jedna z nielicznych używa ludowej techniki śpiewu tzw. „głosu białego”. Natomiast 6 kwietnia 2014 roku, w niedzielę o godz. 19:00 odbędzie się wyjątkowy koncert pierwszej damy polskiego jazzu – Ewy Bem, która w jazzowych aranżacjach Andrzeja Jagodzińskiego wykona tradycyjne pieśni pasyjne. Wyjątkowość tego koncertu polega na niestandardowym połączeniu tradycji, muzyki i miejsca. Koncert odbędzie się w Studio Fotograficznym Cukry, ul. Ogrodowa 31/35. W repertuarze m.in. usłyszymy takie pieśni, jak: Ludu mój ludu, W ogrodzie oliwnym czy Wisi na krzyżu w nowych, jazzowych aranżacjach. Festiwal „Gorzkie Żale” zakończy koncert Do Źródła, który odbędzie się w bardzo nietypowym miejscu. 13 kwietnia o godz. 17:00 wszystkich podróżujących, przechodzących oraz ciekawskich organizatorzy zapraszają do Hali Głównej Dworca Centralnego, gdzie usłyszymy wybrane encykliki Jana Pawła II w muzycznym opracowaniu Stanisława Szczycińskiego. Wystąpi Chór Centrum Myśli Jana Pawła II.

Więcej informacji – na stronie festiwalu: www.gorzkiezale.pl  


Kolejny koncert z serii DUX BRZMI W TRZCINIE odbędzie się w niedzielę, 30 marca 2014 roku o godzinie 19:00 w Skwerze w Warszawie (na Krakowskim Przedmieściu 60A). Tym razem wydarzenie promować będzie dwie płyty wydawnictwa DUX, których motywem głównym jest saksofon - Saxophone Varie i Saxophone Conversations.

Pierwsza z płyt jest nominowana do tegorocznej nagrody Fryderyk. Paweł Gusnar, znany, wybitny saksofonista postanowił ukazać na niej całe spektrum możliwości wyrazowych saksofonu. Zaprosił do współpracy młodych, wyróżniających się kompozytorów polskich i tak powstała płyta barwna, dokumentująca ciekawą współczesną literaturę na zespoły kameralne z udziałem saksofonu, niekiedy w zaskakujących - i doskonale brzmiących - składach, np. z organami, taśmą, klawesynem.

Płyta Saxophone Conversations to przekrój przez kompozycje kompozytorów polskich i zagranicznych, zarówno na saksofon solo, jak i w duecie, a nawet trio - Alicja Wołyńczyk i Dorota Samsel czyli saksofonowe Ars Duo, zaprosiły do udziału w niej również Szymona Nidzworskiego.

Podczas koncertu usłyszymy wybrane utwory z obu płyt. W wykonaniu Pawła Gusnara i Alicji Wołyńczyk - saksofony oraz towarzyszącym im na fortepianie Agnieszki Kopackiej-Aleksandrowicz i Julii Samojło zabrzmią utwory Karola Beffa'y, Alfreda Desenclosa, Paula Hindemitha, Marii Pokrzywińskiej i Anny Huszczy.

Po koncercie możliwość zakupu płyt z autografem artystów w promocyjnej cenie. Wstęp wolny.


W niedzielę, 30 marca 2014 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie podczas poranku symfonicznego.

Orkiestrę poprowadzi Marzena Diakun, a w partii solowej wystąpi Natalia Kurzac, wiolonczelistka NOSPR. Koncert rozpocznie Uwertura do opery Paria Stanisława Moniuszki, po której publiczność usłyszy I Koncert wiolonczelowy Camille’a Saint-Saënsa z Natalią Kurzac w partii solowej oraz Rapsodię hiszpańską Maurice’a Ravela. Komentarz do programu poranku wygłosi Marcin Majchrowski.

Solistka koncertu Natalia Kurzac ukończyła z wyróżnieniem katowicką Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli Pawła Głombika. Jest laureatką III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Liezen (Austria) oraz II nagrody i srebrnego medalu Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej, a także finalistką Międzynarodowego Konkursu na Wiolonczelę Solo w Katowicach i uczestniczką Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak Adalbert Skocic (Wiedeń), Klaus Storck (Monachium), Heidi Litschauer (Salzburg), czy Christoph Wyneken (Freiburg). Od 2006 jest wiolonczelistką-solistką NOSPR, z którą występuje w kraju i za granicą, pod batutą takich dyrygentów, jak Stanisław Skrowaczewski, Jerzy Semkow, Gabriel Chmura, Jerzy Maksymiuk, Alexander Liebreich, Yan Pascal Tortelier, Krzysztof Penderecki. Regularnie bierze udział w ważnych wydarzeniach artystycznych, festiwalach oraz koncertach, występując jako solistka (m.in. z Filharmonią Śląską) oraz członek zespołów kameralnych złożonych z muzyków NOSPR i pedagogów Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2006 zaangażowana jest w pracę pedagogiczną – obecnie pracuje w katowickiej Akademii Muzycznej na stanowisku asystenta w klasie wiolonczeli.


Filharmonia Wrocławska zaprasza na artystyczne spotkanie Heinricha Schiffa (na zdjęciu) z orkiestrą Leopoldinum. Próby z orkiestrą artysta poprowadzi w Sali Radia Wrocław, natomiast koncert – w którego programie znalazły się kompozycje Mozarta, Dutilleuxa i Czajkowskiego – odbędzie się w Filharmonii, 30 marca 2014 roku o godzinie 18:00. Solistką koncertu będzie węgierska artystka grająca na cymbałach węgierskich, Rozsa Farkas.

Heinrich Schiff miał tylko 19 lat, gdy na zaproszenie Witolda Lutosławskiego pod jego dyrekcją po raz pierwszy w Polsce wykonał Koncert wiolonczelowy kompozytora na Warszawskiej Jesieni w 1973 roku. Artysta otrzymał wtedy nagrodę krytyków „Orfeusz”. Jeszcze w czasach wspaniałej kariery wirtuoza wiolonczeli Heinrich Schiff zainteresował się – dzięki spotkaniom z Hansem Swarowskym – dyrygenturą. Dzisiaj występuje z takimi orkiestrami, jak m.in.: Los Angeles Philharmonic, Orchestra of the Age of Enlightenment, Münchner Philharmoniker, Camerata Salzburg i Wiener Symphoniker, a od 1990 roku szefował takim zespołom, jak: Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Northern Sinfonia, Copenhagen Philharmonic, Musikkollegium Winterthur, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart, Bruckner Orchester Linz i Wiener KammerOrchester.

Program koncertu: W.A. Mozart – XIII Serenada G-dur „Eine kleine Nachtmusik” KV 525, H. Dutilleux – Mystère de l’instant, P. Czajkowski – Serenada C-dur op. 48.


Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zaprasza na XVII Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Alfredo Caselli, organizowane pod patronatem honorowym Instytutu Włoskiego w Krakowie w dniach 31 marca – 3 kwietnia 2014 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Alfredo Casella (1883-1947) - włoski kompozytor, pianista, dyrygent, pedagog, krytyk i edytor muzyczny w jednej sobie, to postać niezmiernie ważna dla kultury muzycznej Włoch. Ukończył Konserwatorium Paryskie w klasie fortepianu L.Diémera i kompozycji G.Fauré. W 1915 roku powrócił do Włoch i osiadł w Rzymie. Nie sposób przecenić zasług jakie położył wprowadzając na estrady koncertowe zarówno awangardową twórczość włoską, jak i rodzimą muzykę XVII i XVIII wieku, w której widział najcenniejszą tradycję muzyczną Włoch. Wydobył z zapomnienia i opublikował wiele dzieł Frescobaldiego, Monteverdiego, Vivaldiego, Torellego i Scarlattiego. Pragnąc spopularyzować muzykę współczesną Casella założył w 1917 roku Societa Nazionale di Musica Moderna, które stało się zalążkiem włoskiej sekcji Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (SIMC).

Związki Caselli z Karolem Szymanowskim były bliskie, spotykali się wielokrotnie: w Nowym Yorku (1922), Pradze (1924) przy okazji II Festiwalu SIMC, w Warszawie (10.12 1926) - przy okazji koncertu Caselli, w Rzymie (1928) i w Zagrzebiu (1933) – przy okazji wykonania dzieł Szymanowskiego. Ich kompozycje były wykonywane podczas tych samych koncertów m.in. w Bostonie (1922 – II Symfonia B-dur Szymanowskiego i muzyka z baletu Le couvent syr l’eau Caselli), w Wiedniu (1925 – Wiener Streichquartett grał I Kwartet Szymanowskiego i Koncert Caselli). Stanęli też w szranki jako uczestnicy tego samego konkursu kompozytorskiego w Filadelfii w 1927. Nadesłana na ten konkurs przez Casellę Serenada na 5 instrumentów wraz z III Kwartetem Bartoka uzyskała I nagrodę ex aequo, II Kwartet Szymanowskiego nie znalazł uznania w oczach jury. Jako koncertujący pianista Casella wielokrotnie wykonywał muzykę Szymanowskiego we Włoszech (Mity). Nie można również nie wspomnieć o pierwszej żonie Caselli - Helenie Kahn-Casella, francuskiej pianistce-akompaniatorce. Szymanowski był z nią serdecznie zaprzyjaźniony czego dowodem jest ich bogata korespondencja. Helena Kahn-Casella pełniła rolę opiekunki interesów muzycznych Szymanowskiego w Paryżu.

Twórczość Caselli przechodziła długą ewolucję zanim kompozytorowi udało się stworzyć własny język dźwiękowy. Na początku ulegał wpływom Mahlera i Straussa, potem skoncentrował się na poszukiwaniach i eksperymentach w dziedzinie harmoniki (politonalność, atonalność). Ostatni okres twórczości Caselli był bliski neoklasycyzmowi poprzez nawiązanie do form muzyki baroku, uproszczenie środków i zwrot ku diatonice i skalom modalnym. Jego muzyka odbiega od tradycji włoskiego bel canto inspirując się raczej włoską muzyką instrumentalną okresu baroku.

Więcej