Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Tradycyjny koncert dyplomantów, studentów klas dyrygentury, odbędzie się w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie w niedzielę, 18 maja 2014 roku o godz. 18:00.

Akademicką Orkiestrę Symfoniczną poprowadzą: Paweł Kapuła z klasy prof. Tadeusza Strugały oraz Martyna Kosecka z klasy prof. Rafała Jacka Delekty. W ich interpretacji usłyszymy: Dymitra Szostakowicza Symfonię kameralną op. 73A (transkrypcja III Kwartetu smyczkowego, Rudolf Barshaj), Krzysztofa Pietrasa Fantazję na małą orkiestrę oraz Suitę przestrzeni na 17 instrumentów Anny Zawadzkiej-Gołosz i Koncert fortepianowy Ivana Fedele.


Muzeum Łazienki Królewskie zaprasza na 55. sezon Koncertów Chopinowskich. W każdą niedzielę miłośnicy muzyki Chopina mogą spotkać się pod pomnikiem kompozytora, aby odpocząć przy dźwiękach fortepianu.

Koncerty Chopinowskie są wizytówką Warszawy i jedną z najważniejszych imprez kulturalnych odbywających się w kraju. Nie bez przyczyny każdy koncert gromadzi ponad 3 tysiące słuchaczy, co w sezonie daje w sumie ponad 120 tysięcy odbiorców. W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat wystąpili tu wszyscy najwybitniejsi pianiści, m.in. Barbara Hesse – Bukowska, Krystian Zimerman, Dang Tai Son czy Rafał Blechacz. Koncerty przyciągają nie tylko warszawiaków, lecz także turystów, którzy traktują udział w nich jako obowiązkowy punkt programu podczas swojego pobytu w Warszawie.

Niedzielne recitale będą odbywać się o godzinie 12.00 i 16.00 od 18 maja do końca września. Wstęp wolny.

Aktualności na temat koncertów można znaleźć na facebooku: www.facebook.com/Muzeum.Lazienki.Krolewskie


XXXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2014” w Białymstoku odbędzie się w dniach 20-25 maja 2014 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Organizatorem Festiwalu jest Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce.

Festiwal realizowany jest w formule konkursowej. W kategoriach konkursowych zmagają się chóry parafialne, amatorskie świeckie, dziecięco-młodzieżowe, uczelni muzycznych i chóry zawodowe. W tegorocznym Festiwalu weźmie udział 27 chórów z 9 państw – Europy i Australii. Dotychczas w wydarzeniu nazywanym także „Festiwalem Śpiewającej Duszy” wzięło udział 726 chórów z 35 krajów Europy, Azji, Ameryki Północnej i Afryki. W konkursie uczestniczyły chóry bez względu na narodowość i wyznanie: katolicy, grekokatolicy, protestanci, prawosławni, a także muzułmanie, buddyści, wyznawcy judaizmu. Konkursowemu jury przewodniczy Romuald Twardowski, wybitny polski kompozytor i pedagog.

Tegorocznemu Festiwalowi towarzyszyć będą koncerty m.in. w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Warszawie i Białowieży.

Festiwal realizowany jest od wielu lat pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP, Patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Patronatem Artystycznym prof. Krzysztofa Pendereckiego i Patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku.

MFMC jest weryfikatorem stanu chóralistyki europejskiej. Okazało się, że w chóralistyce Europy Wschodniej od lat wyraźnie dominują chóry ukraińskie. Organizatorzy zdecydowali (na długo przed wydarzeniami na kijowskim Majdanie), że spostrzeżenia te zostaną zaakcentowane w tegorocznym programie Festiwalu. W Koncercie Inaugurującym Festiwal pn. Muzyka cerkiewna współczesnej Ukrainy w dniu 20 maja 2014 roku zaprezentowana zostanie muzyka cerkiewna najwybitniejszych współczesnych kompozytorów Ukrainy: Myrosława Skoryka, Jewhena Stankowycza, Walentyna Sylwestrowa. Wśród tych kompozytorów znajdzie się również Łesia Dyczko, obecna na koncercie – pierwsza na Ukrainie kobieta, która po Rewolucji Październikowej, odważyła się tworzyć muzykę cerkiewną – otrzymała od Instytutu Muzyki i Tańca – realizującego Program Ministra Kultury RP „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie” – zamówienie na nową kompozycję muzyki cerkiewnej. Dzieło to zostanie wykonane w czasie Festiwalu.

Uczestnicy XXXIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2014” wystąpią także 23 maja 2014 roku o godz. 18.00 podczas XXIII Reprezentacyjnego Koncertu Muzyki Cerkiewnej w Kościele Ewangelicko-Augsburskim pw. Św. Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1). Będą to zespoły: Chór Mieszany Sydney (Australia), Kijowski Chór Kameralny „Sofia” Kijów (Ukraina), Akademicki Męski Chór Narodowego Uniwersytetu „MIFI” Moskwa (Rosja) i Chór Państwowej Białoruskiej Akademii Muzyki Mińsk (Białoruś). Wstęp wolny.

Więcej


W dniach 21-26 maja 2014 roku odbędzie się jubileuszowa 10. edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat”. W ramach obchodów jubileuszu odbędzie się wiele koncertów uczestników festiwalu, trójmiejskich muzyków, jak również zaproszonych gości specjalnych – grupy XCor z Wenezueli oraz Tuna Universitaria Derecho de Córdoba z Hiszpanii.

Festiwal „Mundus Cantat” to nie tylko setki uczestników z całego świata, kilometrowa parada chórów trasą słynnego „Monciaka” oraz dziesiątki wydarzeń festiwalowych w Trójmieście i zaprzyjaźnionych festiwalowi miastach, ale również warsztaty mistrzowskie dla studentów Akademii Muzycznej, panele dyskusyjne oraz happeningi. Tegoroczna, jubileuszowa edycja festiwalu będzie obfitować w koncerty na najwyższym poziomie wykonawczym, a w programie "Mundus Cantat" każdy znajdzie coś dla siebie.

W tym roku do Sopotu przyjadą chóry z Brazylii, Niemiec, Rosji, Ukrainy, Szwecji, Czech, Hiszpanii, Wenezueli oraz Japonii. Te z nich, które staną do konkursu, będą rywalizować w 3 kategoriach – muzyka sakralna, muzyka świecka i ludowa oraz gospel, jazz, spirituals. Odbędzie się aż 17 prezentacji konkursowych, na które wstęp jest bezpłatny. Prezentacje będzie oceniać profesjonalne jury, pod przewodnictwem prof. Marcina Tomczaka z Akademii Muzycznej w Gdańsku, obok którego zasiądą prof. Anna Fiebig, prof. Andrea Angelini (Włochy), prof. Milan Kolena (Słowacja), prof. Waldemar Górski oraz światowej sławy dyrygent Jae Joon Lee (Korea Południowa), profesor na Santo Tomas Music College w Manili. 24 maja (godz. 17) na Gali Finałowej w tarasach sopockiego klubu „Pick&Roll” poznamy zwycięzców nagrody GRAND PRIX oraz Statuetki Sopockiej Mewy. Wydarzenie uświetnią również występy gości specjalnych.

Na specjalne zaproszenie organizatorów również i w tym roku przyjedzie dobrze znana trójmiejskiej publiczności grupa XCor z Wenezueli. XCor to pięciu profesjonalnych muzyków z Meridy, którzy tworzą muzykę bez użycia instrumentów. W repartuarze zespółu znajdziemy utwory stanowiące egzotyczną mieszankę przeróżnych gatunków, takich jak: salsa, pop, bolero, jazz, reggae, a nawet rock. Gościem specjalnym jubileuszowej edycji "Mundus Cantat" będzie również Tuna Universitaria Derecho de Córdoba. Muzycy, którzy wystąpią na trójmiejskich scenach muzycznych reprezentują Wydział Prawa Uniwersytetu w Kordobie. La Tuna to nic innego jak muzyczne, tradycyjne ugrupowanie studentów rodem z Hiszpanii. Korzenie tej tradycji sięgają kilku wieków. Na początku, studenci którzy nie mieli pieniędzy na swoje utrzymanie śpiewali typowe dla ziemi andaluzyjskiej utwory, żeby zebrać kilka monet lub dostać ciepły posiłek. Obecnie członkowie zespołu nawiązują do tych czasów głównie swoim strojem i ludowym repertuarem. Goście specjalni wystąpią w trakcie Ceremonii Otwarcia i Koncertu Finałowego, jak również dadzą wiele koncertów w regionie.

Więcej


21 maja 2014 roku w ramach Sztuki Dokumentu prezentowanej w Kinie Elektor w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie wyświetlony zostanie film Samotność dźwięku w reżyserii Jacka Piotra Bławuta, przybliżający postać kompozytora - Tomasza Sikorskiego.

Na życiu artysty zaważyły czasy komunizmu, w których przyszło mu tworzyć. Brak wolności i możliwości odkrywania samego siebie oraz niezrozumienie jego twórczości przez środowiska artystyczne, odrzucające skrajną prostotę tej muzyki, odcisnęły na Sikorskim silne piętno. Film śledzi losy artysty, którego niebywały talent i ogromna wrażliwość szły w parze z osamotnieniem.

Podczas seansu obejrzymy także dokument Małe Instrumenty w reżyserii Edyty Wróblewskiej, opowiadający o tytułowym zespole muzycznym – o wielkiej pasji i miłości do świata dźwięków. Będziemy świadkami powstawania najnowszej, nietypowej płyty, umieszczonej w blaszanej, dziecięcej katarynce. Poznamy magiczny świat lidera grupy, Pawła Romańczuka, pełen barwnych dźwięków wydobywających się z instrumentów, stworzonych z najróżniejszych przedmiotów: śrubek, nakrętek, dziecięcych zabawek.

Szczegóły i repertuar cyklu seansów - na stronach: www.kinoelektor.pl i www.sztukadokumentu.pl


Koncert na zakończenie sezonu 2013/2014 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w środę, 21 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej uczelni. Wystąpi Royal String Quartet w składzie: Izabella Szałaj-Zimak skrzypce, Elwira Przybyłowska skrzypce, Marek Czech altówka i Michał Pepol wiolonczela. W programie: F. Schubert – Kwartet smyczkowy D-dur D. 94, P. Szymański4 Utwory na Kwartet smyczkowy i J. Brahms – Kwartet smyczkowy a-moll op. 51 nr 2.


Ingolf Wunder i Sinfonia Varsovia wystąpią 21 maja 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Artystów poprowadzi austriacki dyrygent Kaspar Zehnder. W programie znajdą się dzieła Chopina, Mendelssohna i Schumanna.

Ingolf Wunder (na zdjęciu) – austriacki pianista, laureat II nagrody oraz dwóch nagród specjalnych XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2010), wykona II Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina. Ten pierwszy z dwóch koncertów Chopina, choć wydany jako drugi, powstawał w latach 1829-1930. Dzieło zostało dedykowane długoletniej przyjaciółce i uczennicy Chopina - Delfinie Potockiej.

W drugiej części koncertu zabrzmi hymn ku czci wiosny, czyli I Symfonia B-dur op. 38 Roberta Schumanna. Dzieło powstało na przełomie stycznia i lutego 1841 roku, w bardzo szczęśliwym okresie życia kompozytora, niedługo po ślubie z Klarą Wieck. Prawykonanie Symfonii Wiosennej odbyło się 31 marca tego samego roku w Gewandhaus w Lipsku, dyrygował przyjaciel Schumanna - Felix Mendelssohn, którego Uwertura Piękna Meluzyna op.32 rozpocznie środowy koncert.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W cyklu Audio.TR w wyciemnionej przestrzeni TR Warszawa wsłuchiwać się będziemy w futurystyczne brzmienia "intonarumori" Luigiego Russola, odgłosy nowojorskiego Parku Centralnego sportretowane przez Charlesa Ivesa, muzykę paryskiej ulicy, którą słyszał George Gershwin i zabawy z nagraniami Pierre'a Schaeffera. A to tylko niektóre z zaplanowanych dźwięków przez kuratora cyklu Adama Suprynowicza, dziennikarza Radiowej Dwójki. Audio.TR odbędzie się 22 maja, o godzinie 19:00. Wstęp wolny.

Kwietniowe spotkanie w cyklu Audio.TR poświęcone było autonomicznym światom, którymi stają się kompozycje muzyczne. Czy muzyka jest jednak w stanie portretować rzeczywistość? Europejscy twórcy podejmowali takie próby od stuleci. Początek wieku dwudziestego przynosi coraz dobitniej wyrażaną potrzebę włączania dźwięków otaczającego świata w obręb kompozycji muzycznej. Postulują to włoscy futuryści, kompozytorzy "klasyczni" czynią takie starania w zakresie własnej (zastanej i przeobrażanej) estetyki. Kolejny przełom przynosi rozwój technik zapisu dźwięku - powstaje muzyka "na taśmę", "konkretna", "przezroczysta". 4'33" Johna Cage'a to także próba otworzenia uszu na otoczenie. Akuzmatyka, noise, field recordings, późne kompozycje Steve'a Reicha i wczesne eksperymenty Laibach - to wszystko ma korzenie w dźwiękowych filmach. Historia muzyki awangardowej od początku dwudziestego wieku rozgrywa się wśród napięć między rzeczywistym a nierzeczywistym - gdzie wspólnym mianownikiem jest: muzyczne.

Audio.TR to autorski cykl muzyczny przygotowany i prowadzony przez Adama Suprynowicza, dziennikarza radiowej Dwójki. W jego ramach sięgamy po kompozycje i zjawiska muzyczne istotne w historii europejskiej muzyki klasycznej: przełomowe, wizjonerskie, wybitne, kontrowersyjne. Co najmniej połowę naszej listy odtwarzania stanowią kompozycje z XX wieku – te najbardziej bezpośrednio kształtujące współczesną wrażliwość. Ich dobór i interpretacje wpisują się w kontekst aktualnego tematu przewodniego sezonu TR Warszawa. W obecnym sezonie, którego tytuł brzmi Rzeczywistość a fikcja, słuchaliśmy już utworów Krzysztofa Pendereckiego, Ludwiga van Beethovena, Luigi Nono i Karlheinza Stockhausena. Zasadą jest słuchanie utworów w całości, z krótkim wprowadzeniem prowadzącego lub zaproszonego gościa-eksperta, sugerującym wątki istotne dla rozumienia artystycznego przekazu prezentowanych utworów. Każde spotkanie trwa około 2 godzin.


Dwie nowe książki: popularno-naukowa biografia Oskar Kolberg 1814-1890 oraz Aż tu nagle... Bajki ze zbiorów Oskara Kolberga zostały wydane w związku z dwusetną rocznicą urodzin Oskara Kolberga. Promocja publikacji odbędzie się podczas Warszawskich Targów Książki w dniach 22-25 maja 2014 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie.

W niedzielę, 25 maja o godz. 16.00 wybrane bajki będzie czytała Joanna Szczepkowska, a muzycznie zilustruje je zespół Kai i Janusza Prusinowskich.

Książki zostały wydane nakładem Instytutu im. Oskara Kolberga oraz Instytutu Muzyki i Tańca w ramach działań strategicznych w Roku Kolberga, finansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej


Koncert zatytułowany Skarby muzyki niemieckiej w wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka odbędzie się 23 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Kościele ewangelicko-augsburskim w Częstochowie (ul. Śląska 20).

Utwory zawarte w programie ukażą panoramę niemieckiej muzyki chóralnej. Koncert otworzy Magnificat Michaela Praetoriusa, kompozytora i wielkiego teoretyka muzyki przełomu dwóch epok - renesansu i baroku. Johannes Brahms oraz Felix Mendelssohn-Bartholdy zajmują szczególne i bardzo eksponowane miejsce w historii muzyki; niezwykle silny ładunek emocji i nasycony typ brzmienia zawarty w utworach Brahmsa sprawiają, że z każdym wykonaniem silnie przeżywamy tę muzykę. Podczas majowego koncertu usłyszymy Warum ist das Licht gegeben den Muhseligen Brahmsa i Mitten wir im Leben sind Mendelssohna-Bartholdy. Z kolei twórczość Roberta Schumanna jest ucieleśnieniem romantycznej wrażliwości i znakomicie wpisuje się w tę definicję przedstawiana przez chór jego kompozycja An die Sterne. W programie koncertu znajdą się również utwory znakomitych kompozytorów muzyki chóralnej XX wieku: Ernsta Peppinga, uznawanego za najwybitniejszego przedstawiciela nowego nurtu muzyki protestanckiej połowy XX wieku i Hugo Distlera, wielkiego kontynuatora tradycji ewangelickiej w muzyce sakralnej w Niemczech. Koncert muzyki niemieckiej nie byłby pełny bez postaci wielkiego Johanna Sebastiana Bacha, z którego przebogatej spuścizny zaprezentowany zostanie motet Lobet den Herrn, alle Heiden.


Promsy, czyli koncerty promenadowe, zapoczątkowane zostały przez BBC w 1895 roku w Londynie. W założeniu miały dać ludziom wiedzę na temat muzyki klasycznej i uczynić ją bardziej popularną. Przez lata cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem światowej publiczności. W maju 2014 roku Promsy po raz pierwszy organizowane są również w Gdańsku.

Filharmonia Bałtycka zaprasza na dwuczęściowe koncerty w trzech terminach. Pierwszy z koncertów zaprezentuje Pomorskie Nadzieje Artystyczne (23 maja 2014) – młodych uzdolnionych trójmiejskich muzyków. Następnie zapoznamy się z Francuskimi kompozycjami i przebojami muzyki filmowej (30 maja 2014), by na koniec usłyszeć La Grande Finale – Zakończenie sezonu 2013/2014 (6 czerwca 2014).

Podczas pierwszej części każdego z Promsów muzycy wystąpią w Sali Koncertowej na Ołowiance z repertuarem klasycznym, a po przerwie – na powietrzu – audytorium usłyszy drugą część. Proponowany tam program będzie lżejszy i bardziej rozrywkowy. Usłyszymy utwory dobrze nam znane i lubiane przez szerokie rzesze publiczności. Promsy to doskonała okazja, by przypomnieć sobie Carmen Bizeta, musical West Side Story, najpiękniejsze dzieła Bacha, Mozarta i Ravela oraz najsłynniejsze przeboje muzyki filmowej.

Proms to doskonała okazja do spędzenia rodzinnego wieczoru w towarzystwie kultury – w Sali Koncertowej PFB oraz na świeżym powietrzu obok budynku Filharmonii. Druga część każdego z Promsów jest darmowa!


Premiera karaoke sakralnego: MOZART Requiem, przygotowanego przez chór Capelli Cracoviensis oraz Cezarego Tomaszewskiego, odbędzie się 23 maja 2014 roku o godzinie 18:00 w Filharmonii Krakowskiej.

Karaoke sakralne: MOZART Requiem to kolejne wspólne przedsięwzięcie Capelli Cracoviensis oraz reżysera Cezarego Tomaszewskiego - po bar.okowej uczcie, czyli madrygałach Monteverdiego w barze mlecznym, operze Orfeusz i Eurydyka Glucka zrealizowanej z seniorami, Naturzystach - spacerze po Lasku Wolskim z pieśniami Mendelssohna na ustach i wreszcie zeszłorocznym intrygującym odczytaniu Amadigi di Gaula Handla. Kolejne odsłony projektu zaplanowano na 24, 25 i 27 maja 2014 roku o godz. 21:00.

Czy Mozart jest oryginalny? Czy Requiem Mozarta jest oryginalne? Czym różni się kopia od oryginału? Kto ma prawo kopiować, komu wolno naśladować, kto może podszywać się pod oryginał, a komu jest to zabronione? Czy istnieje przestrzeń, w której każdy może stać się kimś, kim nigdy nie mógł się stać? Karaoke to obietnica złożona tym, którzy chcieliby być kimś innym. Amatorom, którzy chcieliby być Kate Bush, Elvisem Presleyem i Whitney Houston, statystom, którzy chcieliby grać główne role, chórzystom, którzy marzą o partiach solowych. Karaoke wywyższa kopię i deprecjonuje oryginał, daje głos tym, którzy głosu nie mieli, podmienia taśmy, wywraca hierarchie i burzy porządki. Władza leży rękach tego, kto trzyma mikrofon. W barze karaoke śpiewa każdy, ale nie każdy śpiewa to, co chciałby śpiewać najbardziej. Karaoke nie zawsze spełnia daną obietnicę. Jest niepokorne i przewrotne: lubi od czasu do czasu przypomnieć, że od trzymania mikrofonu nikt nie stanie się Mozartem. Karaoke udziela głosu Salierim.


Po spektakularnych sukcesach światowych – udziale w uroczystościach kanonizacyjnych papieży Jana XXIII i Jana Pawła II, jakie odbyły się 27 kwietnia 2014 roku w Watykanie oraz występie w Constitution Hall w Waszyngtonie podczas międzynarodowego koncertu Peace through Music ‘In Our Age pod batutą Sir Gilberta Levine’a (5 maja 2014), Chór Filharmonii Krakowskiej wystąpi przed krakowską publicznością w repertuarze a cappella. Koncert w piątek 23 maja 2014 roku o godz. 20.30 w niezwykłym wnętrzu Bazyliki OO. Dominikanów przy ul. Stolarskiej, poprowadzi dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego, wybitny dyrygent i chórmistrz – Jan Łukaszewski.

Program koncertu wypełnią chóralne utwory religijne. Wieczór otworzą motety Antona Brucknera, postaci żarliwie religijnej, której twórczość była nieustannym dążeniem do otwarcia na tajemnicę sacrum. Motety Brucknera spotykają się w ramach koncertu z utworami religijnymi kompozytorów polskich: Stanisława Moniuszki (Offertorium D-dur), Tadeusza Szeligowskiego (Regina Coeli Laetare) i Tadeusza Kasserna. Interesującą pozycję w programie stanowią motety tegorocznego jubilata – Tadeusza Kasserna (w 110. rocznicę urodzin kompozytora), skomponowane w roku 1937 do tekstów z poematu religijnego Septem sidera (Siedem gwiazd), przypisywanego Mikołajowi Kopernikowi (Motety Kopernikowskie op. 19 nr 2 i 3).


Utwór Four Darks in Red 30-letniego kompozytora Dariusza Przybylskiego (na zdjęciu) powstał z inspiracji malarstwem Marka Rothki. Został zadedykowany wybitnemu łódzkiemu wiolonczeliście Dominikowi Połońskiemu i przez niego po raz pierwszy wykonany w marcu ubiegłego roku w Filharmonii Poznańskiej.

Kompozycję będzie można usłyszeć w piątek, 23 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej. Także i tym razem wykona go Dominik Połoński, a towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Daniela Raiskina. Z kompozycją Przybylskiego będą sąsiadować utwory Johannesa Brahmsa: Wariacje na temat Haydna oraz III Symfonia F-dur.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie z Aleksandrem Laskowskim – autorem książki Lutosławski. Skrywany wulkan – oraz z Julią Hartwig, która napisała wstęp do tego zbioru rozmów. Spotkanie odbędzie się w ramach Warszawskich Targów Książki w piątek, 23 maja 2014 roku o godz. 17:00 na stoisku 43/D4.

Ponadto na Targach po raz pierwszy zostanie zaprezentowany Przewodnik po muzyce fortepianowej Marcina Tadeusza Łukaszewskiego. Dzięki Przewodnikowi będzie można łatwo i szybko znaleźć informacje zarówno o najbardziej popularnych dziełach i kompozytorach muzyki fortepianowej, jak i o tych mniej znanych ogółowi słuchaczy. W publikacji zostały omówione: solowe utwory fortepianowe, kompozycje na dwa fortepiany i na cztery ręce, muzyka kameralna z udziałem fortepianu (od tria do nonetu) oraz dzieła na fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Przewodnik bierze udział w plebiscycie „Warszawska Premiera Targowa”, organizowanym przez portal Granice.pl. Wyniki poznamy 25 maja 2014 roku o godzinie 13:00 na Kanapie Literackiej - scenie głównej na Stadionie Narodowym.


Światowej sławy muzycy oraz gwiazdy polskiej estrady – solidną dawkę muzyki z najwyższej półki przygotowali w tym roku organizatorzy 53. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Wydarzenie odbędzie się w dniach 24-30 maja 2014 roku.

Muzyczny Festiwal w Łańcucie to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń na gruncie muzyki. Program wydarzenia łączy tradycyjne już koncerty kameralne, symfoniczne i recitale z projektami współczesnych artystów. Każdego roku międzynarodowa publiczność ma okazję posłuchać czołowych artystów z całego świata.

53. edycja Festiwalu rozpocznie się od bardzo wysokich tonów. Inaugurację wydarzenia uświetni legendarny, hiszpański śpiewak – José Carreras. Artysta, zaliczany do najwybitniejszych tenorów światowej muzyki, zaprezentuje się łańcuckiej publiczności w towarzystwie zaproszonych przez siebie gości oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej. Dla miłośników kameralistyki w mistrzowskim wykonaniu zaplanowano koncert z udziałem Jadwigi Rappé (alt) oraz Kwartetu OPIUM. Na liście tegorocznych wykonawców znajduje się także ceniony kapelmistrz Massimiliano Caldi, którego występ wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną będzie uwieńczeniem całej imprezy.

Znakiem rozpoznawczym tego wydarzenia są nie tylko wybitni muzycy, ale także wyjątkowa lokalizacja. Jak co roku, Festiwal odbędzie się w zabytkowym parku oraz sali balowej Zamku w Łańcucie, a także sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie. Wyjątkiem będzie koncert jednego z najwybitniejszych żydowskich artystów – Josepha Malovanego. Kantor, nazywany „Pavarottim synagogi”, w Łańcucie wystąpi wraz z wrocławskim Chórem Synagogi Pod Białym Bocianem pod batutą Stanisława Rybarczyka.

W ostatnim tygodniu maja Łańcut stanie się także stolicą poezji. Utwory narodowych wieszczów – Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego – będzie recytował Daniel Olbrychski. O oprawę muzyczną tego wieczoru zadbają znakomici artyści: skrzypek Krzysztof Jakowicz oraz pianista Robert Morawski. Ciekawym urozmaiceniem festiwalowej tradycji będzie wspólny koncert zespołów Grzegorza Turnaua oraz Sebastiana Karpiela-Bułecki. Wraz z muzykami zaprezentuje się Orkiestra Młodej Polskiej Filharmonii. Festiwal gościć będzie również cenionego wokalistę oraz multiinstrumentalistę Stanisława Soykę, który wystąpi wraz z zespołem Soyka Kwintet Plus.

Więcej


24 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskiego w Warszawie odbędzie się koncert monograficzny twórczości Ignacego Zalewskiego. Wystąpi #ENSEMBLE oraz kameraliści z Polskiej Orkiestry SINFONIA IUVENTUS.

To ostatni z trzech koncertów organizowany przez Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Kompozytor-rezydent”. Program nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi. Podczas koncertu będzie można wysłuchać kilku utworów młodego kompozytora Ignacego Zalewskiego.

Ignacy Zalewski jest laureatem wielu nagród m.in.: I Nagrody na 51. Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda (2010), III Nagrody i Nagrody Specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego (2012), II Nagrody na VII Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego (2013), Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012). Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012). Od 2012 roku artysta jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Utwory Ignacego Zalewskiego – Levitation, Trio na flet, skrzypce i altówkę, Zły wg Tyrmanda na flet i perkusję i Catulli Carmen VIII na perkusję i baryton - wykonają artyści, członkowie zespołu #ENSEMBLE [hashtag ensemble]. Zespół #ENSEMBLE poprzez niekonwencjonalne prezentacje tego, co najciekawsze w muzyce, otwiera nową perspektywę na sztukę tworzoną dzisiaj. Inicjatywa ma charakter artystycznej spółdzielni, łączy wybitnych młodych wykonawców i kompozytorów stale zaangażowanych w #ENSEMBLE (Dariusz Przybylski, Ignacy Zalewski, Wojciech Błażejczyk). W swoim dorobku członkowie #ENSEMBLE mają łącznie ponad 70 prawykonań polskich utworów, a także 103 nagrody w konkursach muzyki klasycznej i występy na ponad 78 polskich i międzynarodowych festiwalach.

Zespół kameralny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykona Kwintet fortepianowy.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Wykonanie utworu Ignacego Zalewskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl


24 maja 2014 na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu odbędzie się premiera Carmen Georgesa Bizeta. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Bassem Akiki, który zastąpił Keesa Bakelsa. Za reżyserię i scenografię odpowiada Denis Krief.

Bassem Akiki – dyrygent młodego pokolenia urodzony w Libanie. Ukończył Libańskie Konserwatorium Muzyki w Bejrucie w klasie oboju i śpiewu, równocześnie studiował filozofię na Lebanese International University. W 2003 rozpoczął studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna pod kierunkiem prof. S. Krawczyńskiego), które ukończył z wyróżnieniem w 2008 roku. W 2010 z wynikiem celującym ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury prof. M. Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obecnie jest dyrygentem w Operze Wrocławskiej, współpracuje także z wieloma orkiestrami i teatrami muzycznymi w Libanie, Polsce, Francji, we Włoszech, USA i w Kanadzie, specjalizując się we współczesnej muzyce operowej.

W obsadzie poznańskiej realizacji, w roli tytułowej wystąpi Małgorzata Pańko i Helena Zubanovich. Towarzyszyć im będą: Tomasz Kuk i Piotr Friebe jako Don José oraz Mariusz Godlewski i Jaromir Trafankowski jako Escamillo. Wystąpią także soliści i chór Teatru Wielkiego, pod kierownictwem Mariusza Otto.

Spotkanie z realizatorami premiery odbędzie się 20 maja, we wtorek, o godz. 14:00 we foyer I piętra Teatru.

Następne spektakle: 25, 27, 28 maja i 15, 17, 20 czerwca 2014.


Premiera baletu Kopciuszek Siergieja Prokofiewa odbędzie się w Operze Śląskiej w Bytomiu 24 maja 2014 roku. Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Dziewięcki, reżyseria i choreografia: Anna Majer, scenografia: Małgorzata Słoniowska.

Balet Siergieja Prokofiewa Kopciuszek to niezwykła i piękna historia o ludzkim życiu, marzeniach, miłości i szczęściu, opowiedziana poprzez muzykę i taniec. Historia, którą wszyscy doskonale znamy dzięki opracowaniom literackim i niezliczonym filmowym ekranizacjom, i która nieustannie porusza odbiorców na całym świecie. Balet Siergieja Prokofiewa od niemal 70. lat należy do stałego repertuaru większości teatrów operowych świata. Prapremiera tytułu odbyła się w Teatrze Wielkim w Moskwie w 1945 roku, a pierwszym polskim teatrem operowym, w którym Kopciuszek został wystawiony, była właśnie Opera Śląska. Polska prapremiera baletu Prokofiewa miała miejsce w 1953 roku i powstała w opracowaniu muzycznym Edwina Kowalskiego, w inscenizacji i z choreografią Mikołaja Kopińskiego oraz ze scenografią Stefana Janasika. Po raz drugi tytuł ten pojawił się w repertuarze Opery Śląskiej w roku 1989 pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Affeltowicza, z choreografią Lilianny Potyki i oprawie plastycznej Liliany Jankowskiej oraz Anny Zaporskiej.

Tym razem Kopciuszek powraca do Bytomia po ponad 20. latach nieobecności na śląskiej scenie operowej, w całkowicie nowej odsłonie – oryginalnej oprawie scenograficznej, intrygujących kostiumach, znakomitych układach choreograficznych łączących taniec klasyczny ze współczesnym, i niezmiennie urokliwej, współtworzącej baśniowy klimat, muzyce Siergieja Prokofiewa. Nowa, opowiedziana językiem tańca historia Kopciuszka, dziać będzie się w czasach nam współczesnych, a jej tytułowa bohaterka okaże się zwykłą dziewczyną, która, jak w każdej bajce – i takiej, której fabuła toczy się w dawnych czasach „za siedmioma górami i siedmioma lasami”, i takiej z wielkiego miasta XXI wieku – mieć będzie niezwykłe marzenia i ponadczasową tęsknotę za romantyczną miłością…


Jan Stanienda w podwójnej roli solisty i dyrygenta wraz z synem - pianistą Krzysztofem Staniendą i Orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpią w sobotę, 24 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Program koncertu będzie poświęcony wczesnym utworom Felixa Mendelssohna.

W pierwszej części koncertu zabrzmią młodzieńcze utwory: II Sinfonia D-dur na orkiestrę smyczkową, Koncert podwójny d-moll na skrzypce i fortepian oraz Koncert d-moll na skrzypce i orkiestrę smyczkową. Wszystkie te utwory Mendelssohn skomponował w bardzo młodym wieku, mając od 11 do 14 lat. Młody Felix nazywany był „cudownym dzieckiem”, a nawet „nieziemskim chłopcem” – jak określił go 73-letni Goethe. Warto dodać, że z okresu dziecięcego twórczości Mendelssohna pochodzi ok. 100 utworów, co stanowi aż jedną trzecią całego dorobku kompozytora. W tym czasie Mendelssohn fascynował się muzyką baroku i klasycyzmu, co znalazło swoje odzwierciedlenie w ówczesnych kompozycjach.

IV Symfonia Włoska (1833) wypełni drugą część koncertu. To dzieło komponowane w okresie rozkwitu stylu indywidualnego Mendelssohna. Bezpośrednią inspiracją dla kompozytora, podobnie jak w przypadku Symfonii Szkockiej, była kilkuletnia podróż po Europie. Pierwsze szkice Symfonii Włoskiej najprawdopodobniej powstały podczas pobytu w Wenecji (1830). Pracę nad symfonią Mendelssohn zakończył trzy lata później, a prawykonanie odbyło się w maju tego samego roku w Londynie.

W roli solisty i dyrygenta wystąpi Jan Stanienda – znakomity skrzypek, kameralista i pedagog, przez wiele lat związany z Polską Orkiestrą Kameralną, a później z Sinfonią Varsovią, której koncertmistrzem był w latach 1986-2000. Partię fortepianu w Koncercie podwójnym d-moll na skrzypce i fortepian wykona Krzysztof Stanienda.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 25 maja 2014 roku na koncert muzyki polskiej XIX wieku. W jego programie znajdą się utwory Juliusza Zarębskiego, Franciszka Lessela i Józefa Wieniawskiego.

Ten muzyczny wieczór rozpocznie Polonez triumfalny A-dur Juliusza Zarębskiego, skomponowany w 1882 roku w wersji na fortepian. Kompozytor nieco później dokonał instrumentacji utworu na orkiestrę symfoniczną, lecz – jak podaje Polskie Wydawnictwo Muzyczne - Polonez w tej wersji prawdopodobnie nigdy nie został wykonany. Rękopis utworu został niedawno odkryty w zbiorach Archiwum Goethego i Schillera w Weimarze.

Kolejną propozycją programu będzie Koncert fortepianowy C-dur Franciszka Lessela, skomponowany w 1810 roku. Solistką koncertu będzie Leonora Armellini, zwyciężczyni Nagrody Janiny Nawrockiej za „niezwykłą muzykalność i piękno dźwięku” na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010 roku.

Koncert zakończy Symfonia D-dur Józefa Wieniawskiego, wybitnego pianisty, który pozostawał w cieniu sławnego, 2 lata starszego brata Henryka. Karierę rozpoczął w 1849 roku od występów w duecie z bratem. Grali w wielu miastach w Polsce, w Paryżu, w ciągu 2 lat dali ponad 200 koncertów w Rosji oraz w całych Niemczech. Od 1857 roku Józef Wieniawski występował już sam, jednocześnie uzupełniał wykształcenie muzyczne – studiował kompozycję, zajął się też dyrygenturą. W 1871 wszedł do grona członków-założycieli Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, a w latach 1875-78 był jego dyrektorem. Resztę życia spędził w Brukseli, gdzie zmarł w 1912. Jedyną Symfonię skomponował w 1890 roku. Została zadedykowana dyrektorowi brukselskiego Konserwatorium. Dziś niestety prawie całkowicie zapomniana, została wykonana w Lublinie, w 2012 z okazji 100. rocznicy śmierci kompozytora, a dzięki transmisji radiowej z warszawskiego koncertu zostanie zaprezentowana szerokiemu gronu melomanów.

Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Pawła Przytockiego i pianistki Leonory Armellini odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.


Narodowe Centrum Kultury zaprasza w niedzielę, 25 maja 2014 roku o godz. 12.00 na spotkanie podczas V Warszawskich Targów Książki na Stadionie Narodowym w Warszawie w Sali Londyn A, poświęcone serii wydawniczej Historia Muzyki Polskiej pod redakcją Stefana Sutkowskiego.

W spotkaniu wezmą udział autorzy serii: dr Katarzyna Morawska, dr Alina Mądry, dr Elżbieta Szczepańska-Lange, prof. Zofia Chechlińska, prof. Zofia Helman, prof. Irena Poniatowska, prof. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. Jerzy Morawski, prof. Krzysztof Baculewski oraz Stefan Sutkowski - pomysłodawca, redaktor serii i Lidia Juranek-Sutkowska - prezes wydawnictwa Sutkowski Edition Warsaw, wydawcy edycji papierowej. Prowadzący: Wojciech Włodarczyk - redaktor Programu II Polskiego Radia.

To pierwsze spotkanie poświęcone cyklowi Historia Muzyki Polskiej po zakończeniu trwających 23 lata prac nad jego powstaniem i jedyne miejsce, gdzie będzie można spotkać się ze wszystkimi autorami tworzącymi tę serię wydawniczą.

Historia Muzyki Polskiej pod redakcją Stefana Sutkowskiego to jedyny w swoim rodzaju cykl wydawniczy, który w naukowy sposób opisuje kompleksowo, na tle kultury europejskiej, rozwój i historię muzyki polskiej od początku naszej państwowości aż do roku 2000. Całe wydawnictwo to prawie 6.500 stron druku. Książki tej serii wydane są również w formie e-booków (epub i mobi), do bezpłatnego pobrania, przez stronę internetową Narodowego Centrum Kultury.

Więcej o serii – na stronie: www.nck.pl/kategorie/nasze-publikacje/historia-muzyki-polskiej.html


Po rocznej przerwie, w zmienionej i zdecydowanie poszerzonej formule wraca jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych festiwali muzycznych w Europie - Międzynarodowy Festiwal Dni Muzyki Organowej w Krakowie. Jego 48. edycja odbędzie się między 25 maja a 1 czerwca 2014 roku.

Powołany do życia w 1966 roku przez Filharmonię im. Karola Szymanowskiego oraz Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie, Festiwal od blisko 50 lat przybliża polskiej publiczności bogactwo dawnej i współczesnej muzyki organowej, której towarzyszą koncerty kameralne, symfoniczne i oratoryjne. Patronem Festiwalu jest prof. Bronisław Rutkowski (1898-1964), organista, pedagog, krytyk muzyczny, dyrygent i kompozytor oraz twórca polskiej szkoły organowej.

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu wystąpią znakomici wirtuozi polskiej i europejskiej muzyki organowej, m in. Pascal Reber, Andrzej Białko, Henryk Jan Botor, Joachim Grubich, Roman Perucki, Józef Serafin, jak również – gościnnie - Janusz Olejniczak, światowej sławy pianista. W zamyśle organizatorów nadchodzący Festiwal połączy najlepsze tradycje mistrzowskich recitali organowych oraz nowoczesne, awangardowe spojrzenie na szeroko pojętą muzykę organową, w tym improwizacje jazzowe na organach Hammonda, interakcje muzyki organowej ze słowem, światłem i elektroniką dzięki współpracy z Tadeuszem Malakiem oraz Markiem Chołoniewskim.

Festiwalowi towarzyszą sesje naukowe, przygotowywane we współpracy z Katedrą Organów Akademii Muzycznej w Krakowie: I Międzynarodowa Sesja Naukowa Sztuka Budownictwa Organowego oraz sesja okolicznościowa Bronisław Rutkowski in memoriam z okazji 50. rocznicy śmierci patrona Festiwalu.

Tegoroczna 48. edycja festiwalu jest organizowana przez Fundację Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego we współpracy z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego oraz Akademią Muzyczną w Krakowie. Patronat honorowy nad tegorocznymi Dniami Muzyki Organowej objął Prezydent Miasta Krakowa, Jacek Majchrowski, natomiast Radio Kraków objęło Festiwal patronatem medialnym.

Więcej


26 maja 2014 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się koncert Sound Factory Orchestra. Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu Polsko-Niemiecka „Fabryka dźwięku”.

W wykonaniu zespołu pod dyrekcją Roberta Kurdybachy oraz Marcina Grabosza – keyboard, Sebastiana Ładyżyńskiego i Vladimira Vlaeva - komputer, realizacja dźwięku usłyszymy Drovorb na klarnet, waltornię, fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i komputer Pawła Hendricha, coupures de temps… na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, perkusję i live electronic Franza Martina Olbrischa, Exit to enter na flet, klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce, wiolonczelę live-video i audio Michaela Beila, Essener Trilogie na zespół instrumentów i live-electronic Dirka Reitha, Thomasa Neuhausa i Güntera Steinke’a, Inspirations na orkiestrę i komputer Sebastiana Ładyżyńskiego oraz Koncert na keyboard, 13 instrumentów smyczkowych i komputer Vladimira Vlaeva.

Projekt Polsko-Niemiecka „Fabryka dźwięku” jest innowacyjnym przedsięwzięciem przenoszącym ideę inkubatora przedsiębiorczości na grunt sztuki muzycznej i współczesnych nauk. Polega on na współpracy polskich i niemieckich środowisk twórczych specjalizujących się w tworzeniu i wykonywaniu muzyki współczesnej. W ramach zadania organizatorzy przeprowadzą na terenie Polski (Wrocław) i Niemiec (Essen, Drezno, Kolonia) koncerty, prezentujące bardzo wysoki poziom nie tylko artystyczny, ale także technologiczny. Koncertom towarzyszyć będą nowoczesne prezentacje multimedialne oraz choreografie. Selekcji utworów dokonają partnerzy projektu. Będą to nowe kompozycje i opracowaniam autorstwa: Michaela Beila (Kolonia), Dirka Reitha, Güntera Steinke, Thomasa Neuhausa (Essen), Pawła Hendricha i Sebastiana Ładyżyńskiego (Wrocław). Do wykonania tych skomplikowanych utworów zostali zaproszeni niemieccy wybitni muzycy oraz Sound Factory Orchestra – zrzeszająca najbardziej utalentowanych młodych muzyków, rozpoczynających karierę zawodową, która jako jedyna w Polsce zajmuje się profesjonalnym wykonawstwem muzyki współczesnej. Projekt ten, promowany przez polskie i niemieckie media, skierowany jest do szerokiego grona odbiorców.

Wejście na koncert – za okazaniem bezpłatnej karty wstępu, którą można odebrać w Biurze Promocji i Organizacji Imprez AMKL, pl. Jana Pawła II nr 2, pok. 14A, w godz. 8-16 (pn-pt).


Festiwal „Emigranci – Panufnik – Zarębski” odbędzie się w Krakowie w dniach 26-27 maja 2014 roku. Symboliczne dwa dni poświęcone muzyce Andrzeja Panufnika i Juliusza Zarębskiego to hołd składany dwóm wielkim osobowościom świata muzycznego za ich wkład w polską kulturę.

W 2014 roku obchodzimy rocznice urodzin dwóch wybitnych kompozytorów – emigrantów realnych i mentalnych, skazanych na ideową banicję lub mroki artystycznego zapomnienia. 100 lat temu urodził się Andrzej Panufnik – twórca wyklęty przez władze PRLu, którego twórczość od kliku lat skutecznie przywracana jest rodakom w wolnej Polsce. 160 lat temu przyszedł na świat Juliusz Zarębski – kompozytor i pianista wirtuoz, powoli odzyskujący należne mu miejsce w kanonie polskiej literatury muzycznej.

Program festiwalu obejmuje dwa koncerty i dwie prelekcje. Podczas pierwszego koncertu, poświęconego twórczości Andrzeja Panufnika, zaprezentowana zostanie jego muzyka kameralna. Na program drugiego koncertu złożą się utwory fortepianowe Juliusza Zarębskiego. Wykonawcami będą wyróżniający się studenci oraz wybitni artyści skupieni głównie wokół Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Prelegentami będą studenci – teoretycy muzyki studiujący na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej krakowskiej uczelni.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Opera Pułapka Zygmunta Krauzego wystawiona zostanie 27 maja 2014 roku na scenie Opery Wrocławskiej.

Bohater Pułapki, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów prapremiery to największe atuty wrocławskiej Pułapki, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle.


Premiera baletu Don Kichot odbędzie się 29 maja 2014 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.

Marius Petipa – wybitny XIX-wieczny baletmistrz i choreograf francuski, twórca ponad 50 baletów, które do dziś stanowią trzon repertuaru najważniejszych zespołów baletowych świata. I Don Kichot – dzieło Miguela Cervantesa o słynnym rycerzu-idealiście poszukującym ukochanej Dulcynei z Toboso, od którego Milan Kundera wyznacza powstanie „sztuki powieści”, gatunku znamionującego nowe myślenie o świecie. Prapremiera baletu Petipy (do muzyki Ludwiga Minkusa) miała miejsce 14 grudnia 1869 roku w Moskwie. Dziś, po 50 latach od premiery polskiej (9 czerwca 1964, Opera Warszawska), Don Kichot Petipy/Minkusa wraca do Warszawy, gdzie sztuką tańca Polski Balet Narodowy wskrzesi opowieść o „Rycerzu Smętnego Oblicza”. Nową wersję choreograficzną baletu stworzył Alexei Fadeyechev.


Sinfonia Iuventus zaprasza na koncerty muzyki filmowej, podczas których na ekranie multimedialnym będą wyświetlane fragmenty znanych filmów polskich i zagranicznych, do których Wojciech Kilar napisał muzykę. Koncert uświetni wspaniała polska sopranistka Iwona Hossa. Orkiestrę Sinfonia Iuventus poprowadzi Tadeusz Wojciechowski.

Koncerty odbędą się w Warszawie - 29 maja 2014 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego i w Łodzi - 1 czerwca 2014 roku o godz.18:00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów.

W programie muzyka Wojciecha Kilara z filmów: Dracula (fragmenty), Smuga cienia (temat), Ziemia obiecana (Walc), Bilans kwartalny (temat), Kronika wypadków miłosnych (temat), Trędowata (Walc), Dziewiąte wrota (Wokaliza), Śmierć i dziewczyna (Suita), Zemsta (Mazur) i Pan Tadeusz (Polonez).

Biety: Warszawa - dostępne na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego PR (ul. Modzelewskiego 59); Łódź - wstęp z wejściówkami - do odbioru w kasie sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi , ul. Żubardzka 2a - od 26 maja w godz. 15.00 - 18.00 (od poniedziałku do piątku).

Szczegóły - na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


VI Leo Festiwal odbędzie się w dniach 30 maja – 5 czerwca 2014 roku we Wrocławiu. Kontynuując założenia i idee Festiwalu, w tym roku organizatorzy zapraszają do czterech nowych miejsc koncertowych.

W gmachu pięknie odnowionego Dworca Głównego przedstawione zostaną muzyczne refleksje o pociągach i lokomotywach w lekkim i zabawnym programie Muzyczna podróż dookoła świata z udziałem Zespołu Wokalnego „Rondo” ze Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu i Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum.

Najważniejsi muzycy Orkiestry Leopoldinum: Christian Danowicz, Michał Micker i Marcin Misiak są nie tylko wybitnymi solistami i kameralistami. Uczą również we wrocławskiej Akademii Muzycznej. W nowej sali koncertowej tej instytucji poprowadzą zespół studencki w repertuarze, składającym się z utworów Mendelssohna, Czajkowskiego i Andrzeja Panufnika, którego stulecie urodzin świętujemy w tym roku.

Twórcy Festiwalu powrócą również do pomysłu wystawienia opery dziecięcej: w Centrum Kultury Agora Orkiestra Leopoldinum oraz chóry dziecięce i młodzi soliści zaprezentują operę Dwaj muzykanci (The Two Fiddlers) Petera Maxwella Daviesa. Młodych śpiewaków przygotuje Małgorzata Podzielny, a reżyserem spektaklu będzie Krzysztof Stróżański.

Festiwal zainauguruje przedstawienie Rose Breuss Dance Company na Zamku Topacz. Sześć sonat skrzypcowych Eugéne’a Ysaÿe’a, które wykona Ernst Kovacic, aż się prosi o taniec i choreografię złożoną z różnych tańców o najwyższej poetyckiej intensywności.

Więcej


Na Dni Oskara Kolberga - 30 maja - 3 czerwca 2014 roku – zaprasza nosząca imię kompozytora Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach. Uroczystości związane z obchodami Roku Kolberga w kieleckiej instytucji mają na celu zarówno przypomnienie postaci i dzieła niezwykłego twórcy, który ze swojej pasji uczynił drogę życiową, jak i twórczości kompozytorów żyjących w jego epoce oraz sposobu, w jaki nasze dziedzictwo postrzegają artyści działający współcześnie.

Cykl koncertów zainauguruje recital wokalny, podczas którego zabrzmią pieśni bohatera Dni, pisane do wierszy popularnych poetów, m.in. Stefana Witwickiego i Bohdana Józefa Zaleskiego, a także Fryderyka Chopina i Stanisława Niewiadomskiego. Wystąpi Iwona Kowalkowska – sopran i Wojciech Maciejowski – tenor, a towarzyszyć im będzie na fortepianie Andrzej Tatarski. Całość zepnie słowem Janina Tatarska. W przerwie koncertu odbędzie się otwarcie wystawy planszowej Muzeum Wsi Radomskiej pt. Oskar Kolberg (1814-1890). Kompozytor. Folklorysta. Etnograf, której dokona dyrektor Muzeum – Zbigniew Skuza. Nastąpi także promocja albumu o Kolbergu pióra Katarzyny Markiewicz, który zareklamuje dr Justyna Górska-Streicher – etnograf Muzeum. Wieczór zakończy degustacja produktów należących do Sieci Dziedzictwo Kulinarne Świętokrzyskie.

Następnego dnia wystąpią zespoły ludowe Kielecczyzny oraz laureaci konkursu kompozytorskiego na miniaturę elektroakustyczną. Spośród wielu kompozycji powstałych w oparciu o tematy z Kielecczyzny jury wybrało do finału osiem utworów, które przedstawione zostaną w pierwszej części wieczoru. Podczas przerwy publiczność wybierze najlepszy jej zdaniem utwór. W drugiej części koncertu, po owocnych obradach, jurorzy ogłoszą troje laureatów, którzy otrzymają nagrody Marszałka Województwa Świętokrzyskiego (I nagroda – 2500 zł), Wojewody Świętokrzyskiego (II nagroda – 2000 zł.) i Prezydenta Miasta Kielce (III nagroda – 1500 zł.). Nagrodę Publiczności wręczy Prezes Radia Kielce SA. Całość uświetnią występy Zespołu Śpiewaczego Echo Łysicy oraz Kapel Ciekoty i Działoszacy. Koncert poprowadzi dziennikarz Radia Kielce Leszek Ślusarski.

W niedzielę, 1 czerwca zaplanowane zostały dwa koncerty. Do południa – specjalnie na Dzień Dziecka – familijny z udziałem Teatrzyku Słuchaj uchem znakomitych Kai i Janusza Prusinowskich. Podczas koncertu poznamy starodawne zabawy polne, domowe, taneczne i śpiewane. Posłuchamy czarodziejskich historii, które zapisał w swoich zbiorach Oskar Kolberg oraz inni podobni do tego zasłużonego folklorysty zbieracze dawnych utworów, ciekawych obyczajów. Nie zabraknie także bajkowych postaci znanych w całej Polsce, jak: Kusy Janek, Zaczarowana Żaba, Królewna i Krawczyk, gadające ptaki i inne zwierzęta. Ten swoisty spektakl przeznaczony jest dla całej rodziny – do słuchania i wspólnej zabawy. Na pewno atrakcją będzie także promocja dzieła Bajki ze zbiorów Oskara Kolberga, wydanego wraz z płytą Gdzie się podział Kusy Janek, przywołującą dawny świat dziecięcych gier i zabaw ze zbiorów Oskara Kolberga w opracowaniu Kai i Janusza Prusinowskich.

Wieczorem organizatorzy zapraszają do sali widowiskowej Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach na wspaniale barwne widowisko folklorystyczne Mozaika polskiego folkloru, prezentujące bogactwo tańców i muzyki różnych regionów Polski. Do udziału w nim zaproszone zostały najlepsze polskie zespoły folklorystyczne, które kultywują najpiękniejsze tradycje ludowego muzykowania, chronią od zapomnienia dawne zwyczaje, obyczaje, stroje, instrumenty, muzyczne dzieła sztuki. Zespoły, które twórczo kontynuują dzieło życia Oskara Kolberga. Wystąpią: Zespół Regionalny Istebna – autentyczny zespół folklorystyczny pamiętający czasy miłościwie panującego cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa (!) oraz Ludowy Zespół Artystyczny Promni, zrzeszający studentów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Obydwa zespoły należą do najbardziej utytułowanych i najczęściej nagradzanych w Polsce. Z artystami przemierzymy tanecznym krokiem okolice Beskidu Niskiego, centralną Polskę i obszary dawnego województwa bielskopodlaskiego w rytm „strząski”, „kulawego”, „drąga”, „furtoka”, „polek”, „mazurków”, „walczyków”, opoczyńskich „oberków, „kujawiaków” i „polki trzęsionki” oraz tańców podlaskich. Tańcom towarzyszyć będą stosowne pieśni, nierzadko wykonywane w tzw. gwarze chachłackiej, oraz pełne humoru przyśpiewki, a przede wszystkim muzyka – specjalnie zamawiana przez tancerzy u kapeli.

W poniedziałek, 2 czerwca odbędzie się Kreatywny Dzień Dziecka na ludowo – impreza zamknięta, organizowana przez Biuro Innowacji Urzędu Marszałkowskiego we współpracy ze studentami Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. W koncercie wezmą udział dzieci z wybranych 10 szkół podstawowych (klasy I – III) z Kielc oraz małych miejscowości z terenu województwa świętokrzyskiego.

Zwieńczeniem Dni Oskara Kolberga będzie koncert 3 czerwca Wokół Kolberga. W programie znajdzie się ciesząca się wielką popularnością uwertura do opery Leszek Biały czyli Czarownica z Łysej Góry Józefa Elsnera, będąca efektownym polonezem. Następnie „pofantazjujemy” wraz z Fryderykiem Chopinem na temat lubianych melodii, jak Laura i Filon, nostalgicznej dumki zaczerpniętej z Elegii na śmierć Tadeusza Kościuszki Karola Kurpińskiego oraz dziarskiego kujawiaka. Trzy bajki kaszubskie Edwarda Pałłasza, dzieło z roku 1975 oparte na melodiach zaczerpniętych ze zbioru Władysława Kirsteina i Leona Roppla Pieśni z Kaszub, wysłuchamy w obecności kompozytora. Na zakończenie zabrzmi I Symfonia B-dur Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, nawiązująca swoją konstrukcją do twórczości klasyków wiedeńskich. Solistą wieczoru będzie pianista Radosław Sobczak, wyróżnienonyi tytułem Najlepszego Polaka Konkursu Chopinowskiego z 2000 roku. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi pomysłodawca i główny reżyser tego pięciodniowego maratonu – Jacek Rogala.

Więcej


Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego wystawiony zostanie 31 maja 2014 roku na scenie Opery Wrocławskiej.

Raj utracony skomponowany została w 1978 roku do libretta według poematu Johna Miltona. Przestrzeń dramatu to piekło, rajski ogród i ziemia, dokąd zostają wygnani Adam i Ewa, bohaterowie utworu. Penderecki określił go jako "sacra rappresentazione", a więc nie jest to opera, lecz raczej sceniczne oratorium, nawiązujące do popularnego w XVII wieku gatunku muzycznego. Utwór swą prapremierę miał na scenie Lyric Opera w Chicago w listopadzie 1978 roku. Wywołał liczne dyskusje, uznany został jednak za jedno z najwybitniejszych osiągnięć operowej twórczości drugiej połowy XX wieku.


Olga Bończyk, Konrad Imiela, Olga Szomańska, Jan Kaczmarek , Zespół Dixie Tiger’s Band, NFM Ensemble, Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej wystąpią 31 maja 2014 roku o godzinie 18 w Filharmonii we Wrocławiu na koncercie charytatywnym Nieśmy ludziom radość na rzecz poszkodowanych w wypadku członków Zespołu Spirituals Singers Band.

Z powodu obrażeń odniesionych w tragicznej kolizji drogowej 1 maja 2014 roku zmarł założyciel zespołu, Włodzimierz Szomański, a pozostałych członków grupy czeka długie leczenie i rehabilitacja. Spirituals Singers Band to jeden z najpopularniejszych wrocławskich zespołów wokalnych. Uwielbiani przez publiczność koncertują od przeszło trzydziestu pięciu lat, wykonując gospel, standardy muzyki jazzowej i rozrywkowej, kolędy. Do tragicznego wypadku doszło, gdy jechali na kolejny występ. Artystów możemy wesprzeć, przychodząc na koncert charytatywnym Nieśmy ludziom radość. Fragmenty Missa Gospel’s autorstwa nieodżałowanego Włodzimierza Szomańskiego wykona jego córka, znana wokalistka Olga Szomańska, wraz z Akademickim Chórem Politechniki Wrocławskiej i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej. Olga Bończyk, która przez lata śpiewała w Spirituals Singers Band, wystąpi w repertuarze „Piosenki z klasą”. Na estradzie zobaczymy również Konrada Imielę, aktora i dyrektor Teatru Muzycznego Capitol oraz Zespół Dixie Tiger’s Band – wrocławską grupę nawiązującą zarówno repertuarem, jak i strojem do nowoorleańskich tradycji dixielandowych. Piosenki Jana Kaczmarka wykona Jerzy Skoczylas wraz z wrocławskimi filharmonikami pod batutą Andrzeja Kosendiaka, zaś NFM Ensemble zagra dwie części błyskotliwego Oktetu Jeana Françaix.


31 maja 2014 roku o godz. 21.00 Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza na 19. Koncert na Dziedzińcu, zatytułowany Silva rerum. Będzie to niepowtarzalna szansa, by posłuchać muzyki na żywo, i to „pod chmurką”, a do tego wykonywanej na klasycznych instrumentach przy wsparciu komputerów.

Wystąpią: Łukasz Bzowski – komputer, syntezatory, Marcin Czopka – harmonijka ustna, tenor/recytator, Paweł Głosz - komputer, Arkadiusz Kątny – iPad, komputer, Katarzyna Krzewińska - komputer, Dominik Lewicki – cytra, komputer, Adam Porębski - komputer, Aleksander Olszewski – perkusja. W programie: Miecz Archanioła na taśmę Andrzeja Bieżana, Beyond Measure Łukasza Bzowskiego i Arkadiusza Kątnego, Spaces na perkusję i elektronikę Pawła Głosza, niebo po kolana Katarzyny Krzewińskiej, Last Chance na alt i komputer Dominika Lewickiego, A-live na dowolny(e) instrument(y) i komputer Adama Porębskiego i Isn’t it? na taśmę Andrzeja Bieżana.

Realizacja dźwięku: Marcin Bortnowski, Cezary Duchnowski, Marcin Rupociński. Kierownictwo artystyczne: Stanisław Krupowicz.