Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Przewodnik operowy Józefa Kańskiego towarzyszy wielbicielom opery już ponad pół wieku (od 1962 roku). Nie jest to ani sensacyjny powieściowy hit, ani arcydzieło uhonorowane Nagrodą Nobla, a jednak przekroczyło magiczną liczbę dziesięciu wydań. Rzadko się to zdarza w przypadku książek takich jak ta. Najnowsza, jedenasta już edycja od poprzedniej różni się nie tylko nową szatą graficzną, ale również dodatkowymi hasłami (łącznie 30 oper).

W niedzielę, 15 czerwca 2014 roku będzie okazja do rozmowy z autorem Józefem Kańskim na temat Przewodnika. Spotkanie odbędzie się o godz. 15:00 w Sali Kameralnej Opery Krakowskiej.

Dodatkowo popołudnie umilą swoim występem: Iwona Socha, Adam Sobierajski i Volodymyr Pankiv. Akompaniować im będzie Renata Żełobowska-Orzechowska.
Wstęp wolny

Więcej


W dniach 17-18 czerwca 2014 roku we Wrocławiu będzie gościł wybitny badacz audiosfery, jeden z najbliższych współpracowników R. Murraya Schafera, członek World Soundscape Project - kompozytor Barry Truax.

Prezentacja jego oktofonicznych utworów na taśmę odbędzie się w dniu 17 czerwca 2014 roku o godzinie 18.00 w nowej sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego (pl. Jana Pawła II 2, budynek E). W programie znajdą się kompozycje: Basilica (1992), Pendlerdrøm (1997), Chalice Well (2009), Earth And Steel (2013) i The Shaman Ascending (2004-2005). Następnego dnia o godzinie 10.00 w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego (ul. Szewska 36, sala 208) kompozytor wygłosi również wykład pt. Soundscape Composition: Linking Inner and Outer Complexity. Na oba wydarzenia wstęp wolny.

Organizatorzy: Katedra Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego przy Instytucie Kulturoznawstwa UWr

Więcej


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus organizuje w dniach 18-22 czerwca 2014 roku nowy warszawski festiwal „Viva! Canaletto!”. Poprzez udział orkiestry złożonej z najzdolniejszych absolwentów polskich uczelni muzycznych, a także stylistyczną różnorodność repertuaru, festiwal będzie łączyć żywiołowy entuzjazm młodości z szacunkiem dla mistrzów minionych wieków.

Festiwal będzie wydarzeniem wychodzącym z działaniami artystycznymi w przestrzeń miasta i jego obiektów kulturalnych, a odwołującym się do postaci artysty, który przez swą twórczość — mającą wymiar europejski i międzynarodowy — odcisnął niezatarty ślad w kulturowym dorobku Warszawy i Polski. Bernardo Bellotto Canaletto to postać, która łączy Warszawę z licznymi ośrodkami kultury w Europie (m.in.: Wenecją, Dreznem, Londynem, Paryżem, St. Petersburgiem) — miastami, które malował i w których dziś wystawiane są jego dzieła. Canaletto przyczyniając się do ocalenia tożsamości Warszawy, w roku 75. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej, 70. rocznicy Powstania Warszawskiego i dziesięciolecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej staje się postacią szczególną i symboliczną. Uosabia przesłanie o ponadczasowej roli artysty i niezniszczalnych duchowych wartościach kultury.

W programie tegorocznego, inauguracyjnego Festiwalu mieszkańców Warszawy i jej gości czekają liczne atrakcje: po raz pierwszy zostanie zaprezentowany w stolicy koncert Let’s Dance Chopin, który w 2010 roku z sukcesem prezentowany był na Expo w Szanghaju. Tym razem tłem dla chopinowsko-jazzowo-symfonicznej parafrazy autorstwa Janusza Stokłosy stanie się Plac Zamkowy (19 czerwca). Na otwarcie festiwalu (18 czerwca) w Filharmonii Narodowej będzie można usłyszeć uwielbianą przez wszystkich IX Symfonię Beethovena pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, z udziałem solistów: Barbary Kubiak – sopran, Magdaleny Idzik – mezzosopran, Rafała Bartmińskiego – tenor, Piotra Nowackiego – bas oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. W piątek (20 czerwca) po południu i wieczorem na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego - Kameralny Odjazd na Ujazdowie - młodzi, utalentowani muzycy wyłonieni spośród członków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonywać będą mieniącą się wszystkimi kolorami, przebogatą w różnorodności niespotykanych zestawień instrumentalnych barw, muzykę kameralną. Na finał (22 czerwca) artyści zapraszają zaś do Teatru Narodowego, gdzie w Gali Operowej ponownie prowadzonej przez Tadeusza Wojciechowskiego — wieloletniego głównego dyrygenta Opery Królewskiej w Kopenhadze — zaśpiewają znakomici soliści międzynarodowego formatu, wychowankowie prof. Ryszarda Karczykowskiego: Tomasz Kuk — tenor, Tomasz Raff — bas, Bang Sung-Taek— baryton, Edyta Piasecka — sopran, Alicja Węgorzewska – mezzosopran.

Honorowy patronat nad festiwalem objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydent m. st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum Andrzej Rottermund.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Centrum Kultury AGORA zaprasza w dniach 20-22 czerwca 2014 roku na Art of Improvisation Creative Festival czyli kolejną edycję kameralnego, międzynarodowego, interdyscyplinarnego projektu poświęconego sztuce improwizacyjnej (w tym roku głównie muzyce).

W programie: koncerty mistrzów gatunku, przegląd i konkurs młodych improwizatorów, jam session oraz integracyjne warsztaty improwizacyjne z udziałem m.in. osób niepełnosprawnych.

Gwiazdami tegorocznego Festiwalu będą Matthew Shipp, Whit Dickey i Michael Bisio, czyli słynne Matthew Shipp Trio. Wrocławski koncert będzie jednocześnie polską premierą płyty Root of things. Shipp to wizjoner jazzu i muzyki współczesnej, czołowa postać nowej generacji gigantów jazzu, jeden z najbardziej uznanych pianistów jazzowych w historii gatunku. Wyjątkowym wydarzeniem będzie również obecność Trio Mette Rasmussen (DK), legendy awangardy Alana Silvy (US) i Ståle Liavika Solberga (NO), którzy wystąpią w Polsce po raz pierwszy. Ich zeszłoroczny debiut na Blow Out! Festival został uznany za jedno z najciekawszych i najważniejszych wydarzeń festiwalu. W programie AOI 2014 nie zabraknie również polskich muzyków. W międzynarodowym składzie Second Exit wystąpią perkusista Michał Trela, klarnecista i kompozytor Ove Volquartz, młody saksofonista i kompozytor Piotr Łyszkiewicz oraz wszechstronny muzyk Piotr Zabrodzki. Solowy koncert zagra wielokrotnie nagradzany pianista Marcin Masecki. Program dopełni występ laureata ubiegłorocznego konkursu KREACJE/ZDERZENIA - trębacza Kamila Szuszkiewicza, który wystąpi w duecie z Hubertem Zemlerem.

AOI organizowany jest pod patronatem ESK 2016 oraz w ramach Święta Wrocławia.

Program festiwalu – na stronie: www.ckagora.pl/ART_OF_IMPROVISATION_CREATIVE_FESTIVAL_1_n769


O kwiatach, ptakach, owadach i zwierzętach opowiadają wiersze francuskiego surrealisty Roberta Desnosa, do których Witold Lutosławski napisał muzykę, tworząc cykl pieśni Chantefleurs et chantefables. Wiersze przeznaczone są dla dzieci. „Nie mogę tego samego powiedzieć o napisanej przeze mnie muzyce – stwierdził kompozytor – jakkolwiek ich «dziecięcy» charakter ma w niej swoje odbicie”.

Dziewięć Śpiewokwiatów i śpiewobajek opowiada kolejno: o tajemniczej roślinie „dziwaczek” zakwitającej po zmierzchu;o koniku polnym, którego rytmiczne skoki oddane głosem śpiewaczki przypominają dziecięcą wyliczankę; o pełnym zdziwienia i zachwytu spotkaniu byka z przetacznikiem (kwiatem); o ptaku przelatującym nad kolorowymi i pachnącymi roślinami; o żółwiu groteskowo zachwyconym własnąosobą; o słodko pachnącej róży; o spotkaniu aligatora z małym Murzynkiem na brzegu Missisipi (nie ma powodów do strachu – pod koniec pieśni aligator wciąż pozostanie bez kolacji); o sikorce zachwyconej kwiatkiem; i na koniec o motylach zwabionych do miasteczka Châtillon pysznymi oczkami w rosole. Muzyczno-poetyckie sceny Lutosławski odmalował z mistrzowską subtelnością, powracając po czterech dekadach pracy kompozytorskiej do twórczości inspirowanej wrażliwością dziecka.

Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego (na zdjęciu) usłyszymy 20 czerwca 2014 roku o godz. 19:00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej w interpretacji Sarah Shafer – sopran i NFM Orkiestry Symfonicznej pod batutą Benjamina Shwartza. Oprócz cyklu pieśni na sopran i orkiestrę wielkiego polskiego kompozytora zabrzmi też IV Symfonia Gustava Mahlera.

(tekst na podstawie materiałów organizatora)


5. Festiwal Artelier odbędzie się w Szczecinie w dniach 20-29 czerwca 2014 roku.

Festiwal jest skierowany do wszystkich tych, którzy są chętni kultury w nowoczesnym wydaniu. Wydarzenie łączy w sobie elementy muzyki klasycznej, jazzowej oraz elektronicznej. Każdy koncert to wyjątkowe i zupełnie inne spotkanie z muzyką kameralną. Zobaczyć i usłyszeć na festiwalu można artystów będących już gwiazdami na skalę światową oraz młodych, wybitnie uzdolnionych adeptów sztuki muzycznej. Podczas piątej edycji będą to zespoły: Atom String Quartet, Epithalamion, Astor Piazzolla Project, Violin Leaves oraz muzycy: Andrzej Gębski - skrzypce, Soyeon Lim - fortepian i Gwidon Ciężarek - skrzypce.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny. Rezerwacji miejsc można dokonać na stronie internetowej festiwalu: www.artelier.org.pl

Więcej


Koncerty jubileuszowe z okazji 10-lecia Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej w Zakopanem odbędą się w dniach 20-22 czerwca 2014 roku.

Rocznicowe uroczystości to 3 koncerty, każdy o innym charakterze i z inną muzyką. 20 czerwca 2014 roku o godz. 19.30 w Jasnym Pałacu Jubilaci zapraszają na WIELKIE GRANIE - indywidualne występy artystów muzyków - członków Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, połączone ze spotkaniem towarzyskim i wystawą fotograficzną Piotra Kyca. 21 czerwca o godz. 17 w kościele Św. Krzyża odprawiona zostanie MSZA ŚWIĘTOJAŃSKA w intencji Artystów Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej oraz Księży - Jubilatów: Stanisława Szyszki, Stanisława Olszówki, Kazimierza Podsiadły w 50-lecie Ich Kapłaństwa. Podczas nabożeństwa wykonane zostaną m. in. J. Haydna Msza Świętojańska, W. A. Mozarta Ave verum Corpus, M. Schneidera-Trnavský’ego Jubilate Deo. Wystąpi chór Laudamus ze Svitu k. Popradu (Słowacja) pod dyrekcją Petera Čapó, Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod kierownictwem Agnieszki Kreiner oraz Janka Králiková - sopran i Peter Čapó - organy. Dzień później, 22 czerwca o godz. 16 w sali hotelu Belvedere odbędzie się koncert galowy KLIMATYCZNE ZAKOPANE, z repertuarem popularnym, zgodnie z misją Orkiestry, związanym ściśle z Zakopanem i regionem Podhala. Jednocześnie będzie to promocja nowej płyty zespołu z udziałem solistów: Hanki Rybki, Joanny Trafas, Jana Karpiela-Bułecki, Sebastiana Szumskiego.


W piątek, 20 czerwca 2014 roku o godz. 20.00 artyści Opery Śląskiej zaprezentują bytomskiej publiczności niecodzienny koncert z największymi przebojami operowymi, operetkowymi i musicalowymi, w ramach Dni Bytomia – Bytomskiej Nocy Świętojańskiej.

Podczas tegorocznej edycji wydarzenia na placu Jana III Sobieskiego zaprezentowany zostanie inscenizowany koncert pt. Hity operowe i operetkowe. Usłyszymy, m.in., arie z oper: Carmen G. Bizeta, Cyrulik sewilski G. Rossiniego, Trubadur G. Verdiego, Cyganeria G. Pucciniego, Straszny dwór St. Moniuszki, a także znakomite przeboje operetkowe i musicalowe, wśród nich utwory z Zemsty nietoperza J. Straussa, Krainy uśmiechu, Cygańskiej miłości F. Lehára, My fair lady F. Loewego czy Księżniczki czardasza I. Kálmána.

Tradycja organizowania Bytomskiej Nocy Świętojańskiej wpisała się już w stały repertuar najważniejszych śląskich imprez artystycznych, stała się cyklicznym, corocznym wydarzeniem. W ciągu 7. ostatnich lat zaprezentowane zostały plenerowe przedstawienia: operetki J. Straussa Baron cygański (2007), opery St. Moniuszki Halka (2008), operetki I. Kalmana Księżniczka czardasza oraz koncertu zespołu Dżem z towarzyszeniem chóru i orkiestry Opery Śląskiej (2009); opery G. Verdiego Nabucco (2010), koncertu Polak – Węgier dwa bratanki i opery St. Moniuszki Straszny dwór (2011), operetki J. Straussa Zemsta nietoperza (2012) i F. Lehara Wesoła wdówka (2013).


Polska premiera opery Francesca da Rimini, jednego z najważniejszych ostatnich dzieł muzycznych Sergiusza Rachmaninowa, odbędzie się w dniach 21 i 22 czerwca 2014 roku o godz. 19.00 w Centrum św. Jana w Gdańsku, w ramach „Świętojańskich Wieczorów Muzyki Operowej” wpisujących się w cykl „Świętojańskie Świętowanie”.

Libretto opery oparte jest na V pieśni z Boskiej Komedii Dantego. Główną bohaterką jest Francesca da Rimini, która dopuściwszy się grzechu zmysłowości z innym mężczyzną, zostaje zamordowana przez zdradzonego męża. Rachmaninow odmierza czas opery innym rytmem niż powierzone mu libretto, dzięki czemu dzieło pełne jest wspaniałych tematów i urzekających melodii, subtelnie przenikniętych duchem miłości.

Przedsięwzięcie realizowane jest przez młodych wykonawców, artystów śpiewaków, muzyków i plastyków. Muzyczną stroną dzieła zajmie się doświadczony dyrygent młodego pokolenia a zarazem pomysłodawca projektu - Rafał Kłoczko. Inscenizacji spektaklu podjęła się Natalia Kozłowska, pochodząca z Gdańska niezwykle utalentowana reżyserka młodego pokolenia, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Plakat do wydarzenia wybrany został w wyniku konkursu, ogłoszonego wśród studentów wydziału grafiki gdańskiej ASP. Ideą przedsięwzięcia jest umożliwienie młodym, wybitnie utalentowanym artystom współpracy artystycznej, której owocem będzie polska premiera tak rzadko grywanego na świecie dzieła Rachmaninowa.

W głównych rolach wystąpią: jako Dante - Janusz Bazylewicz (tenor), Duch Wergiliusza - Kamil Górzyński (bas), Francesca Da Rimini - Magdalena Chmielecka (sopran), Paolo - Mateusz Kołos (tenor), Lanciotto Malatesta - Marcin Miloch (baryton). Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Tutta Forza i Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego (przygotowanie: prof. Marcin Tomczak). Choreografia - Beata Oryl.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Fundacja TUTTI, która w swoich założeniach statutowych ma m.in. promocję i pomoc młodym artystom w realizacji ich marzeń. Współorganizatorem jest Opera Bałtycka w Gdańsku.


21 czerwca 2014 roku, w pierwszy dzień lata, obchodzony na całym świecie jako Międzynarodowe Święto Muzyki, rozpocznie się w Gdańsku 3. edycja Euro Chamber Music Festival. Przez cztery dni znakomici artyści pochodzący z Polski, Francji, Niemiec, Serbii i Włoch wystąpią na festiwalu muzyki kameralnej, który wpisał się już na stałe na kulturalną mapę Pomorza.

W programie melomani znajdą m.in. komplet trzech triów fortepianowych Johannesa Brahmsa w wykonaniu Trio Braque, występy dwóch uznanych zespołów dętych - Reed Connection Quintet oraz Hevelius Brass. Bohaterem i „jubilatem” trzeciej odsłony festiwalu jest Carl Philipp Emanuel Bach, któremu dedykowany został utwór autorstwa serbskiego kompozytora Mladena Miloradovica – specjalnie zamówiony na potrzebę festiwalu z okazji 300. rocznicy urodzin syna wielkiego mistrza z Lipska.

Wśród wydarzeń towarzyszących znajdą się warsztaty fotograficzne prowadzone przez wybitnego Pomorzanina - Maurycego Śmierzchalskiego oraz wystawa multimedialna autorstwa młodej artystki z Warszawy – Antoniny Konopelskiej. Wystawa dostępna będzie dla zwiedzających w dniach festiwalu, w godz. 10.00-18.00 w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku.

Koncerty, jak co roku, odbywają się w pięknych zabytkowych, gdańskich wnętrzach – w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego oraz kościele św. Katarzyny w Gdańsku.

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do wszystkiego”, a współorganizatorem - Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku. Projekt objęty jest patronatem honorowym Marszałka Województwa Pomorskiego - Mieczysława Struka, a dofinansowany jest m.in. ze środków Miasta Gdańsk. Partnerem strategicznym NCK jest Grupa Lotos S.A., a Mecenasem festiwalu jest Bank Zachodni WBK.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Od 21 czerwca do 20 lipca 2014 roku, przez pięć letnich weekendów, w Ogrodzie Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbywać się będzie wyjątkowy festiwal muzyczny – Strefa Ciszy Royal Łazienki Music Festival. Letnią rezydencję króla Stanisława Augusta wypełnią dźwięki muzyki klasycznej, jazzowej i tradycyjnej. Wybitni artyści z Polski i z zagranicy wykonają blisko 150 koncertów, których będzie można wysłuchać w miłej, letniej atmosferze, na łonie natury.

Strefa Ciszy Royal Łazienki Music Festival to jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń muzycznych lata. Nie ma tu ogromnych konstrukcji scenicznych i inwazyjnego nagłośnienia. Koncerty odbywają się w cichych, malowniczych zakątkach Ogrodu, bezpośrednio na trawie. Dzięki temu muzyki można słuchać w przyjemnej atmosferze, z rodziną i przyjaciółmi, a artyści dostępni są na wyciągnięcie ręki.

- Nieprzypadkowo wybraliśmy rozpoczęcie Festiwalu Strefa Ciszy w dniu Święta Muzyki, 21 czerwca. Tego samego dnia, nasi zagraniczni Partnerzy projektu Ogrody Światła, we Francji, Rosji, Niemczech oraz w Chinach, celebrują ten dzień, organizując otwarte koncerty w otoczeniu przyrody. – mówi Tadeusz Zielniewicz, dyrektor Muzeum Łazienki Królewskie – W tym dniu gościmy w Łazienkach Królewskich francuski zespół Zamku Château de Lunéville, naszej partnerskiej rezydencji. Tego samego dnia w Pałacu na Wyspie, odbędzie się uroczyste otwarcie królewskiej Kolekcji Obrazów Stanisława Augusta oraz wystawy z cyklu Stanisław August mecenas i kolekcjoner - Tajemnica klejnotu Stanisława Augusta.

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu, przez 5 letnich weekendów, na 6 scenach zagra ponad 300 artystów z kraju i ze świata. Na scenach plenerowych, a także w Amfiteatrze i Teatrze Stanisławowskim usłyszeć będzie można artystów światowego formatu. Szczególnym uznaniem publiczności cieszy się Paolo Pandolfo - nie tylko arcymistrz violi da gamba, ale również jedyny na świecie gambista jazzujący, który wraz ze swym bratem - trębaczem jazzowym oraz znakomitymi muzykami z Włoch, Norwegii i Hiszpanii, przedstawi program zatytułowany Travel Notes, w którym wykonują własne kompozycje inspirowane muzyką z różnych stron świata. Wystąpi także Rosyjska Orkiestra Rogów - zespół absolutnie unikalny w skali światowej, wskrzeszający zapomnianą, XVIII-wieczną rosyjską tradycję orkiestr rogów, która nie ma swego odpowiednika w całej kulturze europejskiej. Niezwykłe połączenie stworzą: Władysław "Adzik" Sendecki - według New York Village Voice, jeden z pięciu najlepszych pianistów jazzowych na świecie oraz Atom String Quartet - jeden z kilku na świecie kwartetów smyczkowych grających jazz. Ich koncert na festiwalu „Strefa Ciszy” będzie polską prapremierą ich nowego, wspólnego projektu. Usłyszymy także Quartuor Stanislas - zespół-rezydent Zamku Château de Lunéville. Nazwa zespołu pochodzi od imienia króla Stanisława Leszczyńskiego - ostatniego Księcia Lotaryngii, który rządził i mieszkał w Zamku w Lunéville przez prawie 30 lat. Występ najlepszej polskiej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori z Koncertami Branderburskimi J.S. Bacha będzie z pewnością prawdziwą ucztą nie tylko dla fanów muzyki dawnej. Na festiwalu nie zabraknie również tak znanych artystów i zespołów, jak Sinfonia Viva i Krzysztof Herdzin, Milos Valent, Jan Rokyta i Solamente Naturali, Marcin Masecki z orkiestrą Polonezy oraz Orkiestra Dęta OSP Nadarzyn - uważana za jedną z najlepszych orkiestr dętych w Europie, która przyjedzie na festiwal „Strefa Ciszy” prosto z tournée w Grecji.

Szczególne miejsce w grupie gości Łazienek Królewskich zajmują dzieci i rodziny, dlatego nie mogło zabraknąć dla nich specjalnych atrakcji - mówi Magdalena Lewna, Kierownik Ośrodka Edukacji Muzealnej, stąd Festiwalowi będzie towarzyszył bogaty program edukacyjny, kierowany do młodszych uczestników i ich rodziców. Będą to warsztaty rodzinne, happeningi oraz koncerty dla Melomaluszków.

Szczegółowy program festiwalu - na stronie: www.strefaciszyfestival.pl


W sobotę, 21 czerwca 2014 roku o godz. 19:00 Filharmonia Bałtycka koncertem pt. Muzyczny Portret Gershwina z udziałem Ludmila Angelova oraz Vladimira Kiradijeva, który zadyryguje Orkiestrą Symfoniczną PFB, rozpocznie Gdańskie Lato Muzyczne.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną dzieła George’a Gershwina, jednego z najpopularniejszych amerykańskich kompozytorów: Uwertura Kubańska na orkiestrę symfoniczną i kubańskie instrumenty perkusyjne, Koncert fortepianowy F-dur, Suita „Porgy i Bess” oraz Błękitna rapsodia.

Początek Gdańskiego Lata Muzycznego to zapowiedź wydarzeń muzycznych, które będą nam towarzyszyć przez całe lato. Usłyszymy m.in. koncerty z cyku „Muzyka w zabytkach starego Gdańska”, „Chopin nad wodami Motławy” oraz koncerty organowe 57. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej czy Festiwalu „Słowo i Muzyka u Jezuitów” w Jastrzębiej Górze. Ostatnie Koncerty Gdańskiego Lata Muzycznego organizatorzy zaplanowali na koniec sierpnia.


Zakończenie sezonu koncertowego w Filharmonii Krakowskiej to zawsze nadzwyczajne wydarzenie, które swą rangą i artystycznym rozmachem godnie podsumowuje kolejnych dziesięć miesięcy sezonu. W sobotę, 21 czerwca 2014 roku o godz. 19.00 w sali Filharmonii zabrzmi Carmen Georgesa Bizeta – jedna z najpiękniejszych oper w dziejach muzyki. Koncertowe wykonanie tego dzieła pod batutą Dyrektora Artystycznego Filharmonii – Michała Dworzyńskiego, usłyszymy za sprawą Orkiestry, Chóru oraz Chóru Chłopięcego krakowskiej instytucji oraz zaproszonych do tego wielkiego projektu wybitnych solistow. W partiach solowych wystąpią: Monika Ledzion - jako Carmen, Iwona Sobotka - Micaela, Paweł Skałuba - Don Jose oraz Leszek Skrla - Escamillo.

Bezpłatne wejściówki na miejsca siedzące w sali koncertowej można odbierać w kasie Filharmonii.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl


Premiera operetki Hrabina Marica Imre Kálmána w wersji plenerowej odbędzie się 22 czerwca 2014 roku o godz. 21 w Teatrze Letnim w Szczecinie.

Opera na Zamku przygotowała nietypową i świeżą adaptację, w której królować będzie wyobraźnia i surrealizm a miejsce akcji przeniesione zostanie do… nieba. Zachwycające kostiumy i zaskakująca scenografia dostarczą nieziemskich wrażeń. Całości dopełnią utwory, które od lat biją rekordy popularności na rozmaitych galach operetkowych. Mowa tutaj o czardaszu Hrabiny Gdzie cygańska piosnka płacze, jej wodewilowym duecie z Żupanem Ach, jedź do Varasdin i nieśmiertelnych kupletach Tasilla Graj, Cyganie.

Kálmán, będąc zarówno wykształconym prawnikiem, jak i błyskotliwym krytykiem muzycznym, próbował swoich sił jako kompozytor ambitnych dzieł symfonicznych. Sukces Manewrów jesiennych (1908) zadecydował o zmianie profilu twórczego i koncentracji na dziełach o znacznie lżejszej proweniencji. Wystawiona w roku 1915 Księżniczka czardasza stała się nie tylko olbrzymim sukcesem, ale w rozwoju operetki jako gatunku osiągnęła status pozycji kultowej. Hrabina Marica miała dorównać popularnością sławnej Czardaszce. Ojcem chrzestnym przedsięwzięcia był Hubert Marischka, który obejmując we władanie Theater an der Wien, nie tylko był pierwszym wykonawcą roli Tasilla (Kálmánowska wersja postaci Daniłły z Wesołej wdówki), ale też stał się praktycznym producentem całości dzieła.


Koncert na zakończenie sezonu artystycznego 2013/2014 Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się w niedzielę, 22 czerwca 2014 roku o godz. 20:30 w Katedrze pw. św. Jana Chrzciciela.

Dwa słynne dzieła W.A. Mozarta - Mszę c-moll KV 427 i Symfonię g-moll KV 183 - usłyszymy w wykonaniu znakomitych solistów-śpiewaków: Aleksandry Kubas-Kruk – sopran, Aldony Bartnik – sopran, Nicholasa Mulroy’a – tenor i Jaromíra Noska – bas, Chóru NFM i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Andrzeja Kosendiaka.


Koncert Finałowy projektu „OSCAR za Kolberga”, realizowanego przez Dział Upowszechniania Muzyki Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy w ramach programu MKiDN „Kolberg 2014 – Promesa”, odbędzie się w poniedziałek, 23 czerwca 2014 roku o godz. 17.00 w sali koncertowej bydgoskiej Filharmonii.

Program wieczoru wypełni dedykowane dla każdego: dziecka, jak również dorosłego, barwne, multimedialne widowisko taneczno-muzyczne, łączące tradycję z nowoczesnością, a stworzone we współpracy z wielopokoleniowym środowiskiem twórczym. Złożą się na niego zarówno elementy folkloru rekonstruowanego (piosenki, przyśpiewki, muzyka instrumentalna, tańce) w wykonaniu zespołów ludowych, jak i nowoczesne prezentacje taneczne i muzyczne inspirowane folklorem tradycyjnym. Nie zabraknie też kompozycji Oskara Kolberga, polskiego etnografa, folklorysty i kompozytora, którego 200. rocznicę urodzin obchodzimy w roku bieżącym. Na estradzie sali koncertowej wystąpi Orkiestra Kameralna FP Capella Bydgostiensis, Orkiestra Wojskowa z Torunia, Zespół Pieśni i Tańca "Ziemia Bydgoska", Zespół Pieśni i Tańca "Płomienie" z MDK nr 4, Kapela OldNova, Teatr Tańca GEST z WOKiS, Zespół SWOJACY z Baruchowa, Katarzyna Nowaczewska-Manthey - fortepian, Beata Bobińska - sopran. Usłyszymy m.in.: Orawę Wojciecha Kilara, Mazura z opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki, Mazurki Oskara Kolberga, Poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Mikołaja Kleofasa Ogińskiego oraz tańce narodowe: poloneza, mazura, kujawiaka, oberka i krakowiaka, tańce ludowe z terenów Kujaw, Łowicza, Lublina, Przeworska, Górali Żywieckich, piosenki i przyśpiewki (Oj Tobie, Karczmareczka, Oj chmielu chmielu).


XVIII Festiwal „Europa – Toruń. Muzyka i Architektura” odbędzie się w dniach 24 czerwca – 30 sierpnia 2014 roku. Ideą projektu, organizowanego przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną, jest prezentowanie muzyki klasycznej w zabytkowych, historycznych wnętrzach.

W programie tegorocznej edycji festiwalu znalazły się kompozycje od baroku po współczesność. Wykonawcami koncertów będą zespoły i znakomici soliści zarówno z Polski, jak i zza granicy. W tym roku poszerzony został również program o gości z Chin, grających na tradycyjnych instrumentach ludowych. W odrestaurowanym Kościele ewangelickim św. Szczepana usłyszymy niebanalne połączenie instrumentalne w wykonaniu mistrzów-instrumentalistów – światowej sławy flecisty Łukasza Długosza oraz profesora i jurora międzynarodowych konkursów, organisty Romana Peruckiego. Całość wzbogaci oprawa wizualna w postaci pokazu przygotowanego przez profesjonalną firmę oświetleniową. Miłośnikom jazzu organizoatorzy proponują występ Pianohooligana Piotra Orzechowskiego ze swoim zespołem – High Definition - kwartetem jazzowym, który atakuje polski przemysł muzyczny sztuką z pograniczna jazzu, klasyki i muzyki współczesnej. Zespół wykonuje muzykę wymykającą się wszelkim schematom - intrygującą, zaskakującą, awangardową. Każdy ich występ jest swoistym teatrem muzycznym. W 2011/2012 roku kwartet zdobył Grand Prix na trzech znanych europejskich konkursach, w tym prestiżowym Jazz Hoeilaart 2011. Festiwalowe koncerty uświetnią także dwa zespoły wokalne – chór Cantores Minores Wratislavienses, najbardziej znany i zasłużony zespół wokalny w Polsce, oraz kontynuując tradycję niezwykle popularnych koncertów muzyki gospel - Claret Gospel Choir z Wybrzeża Kości Słoniowej. Interesująco zapowiada się przedpołudnie i Wieczór Wojskowy, w trakcie których, podczas pokazów zaprezentują się połączone siły dwóch orkiestr wojskowych – toruńskiej i warszawskiej. Jak co roku do Torunia przyjedzie również elita pianistycznej młodzieży z całego świata, by podczas tegorocznej edycji Paderewski Piano Academy zaprezentować dzieła największych mistrzów. Znakomicie zapowiada się Wieczór Romantyczny w wykonaniu wybitnego pianisty Wojciecha Waleczka, któremu towarzyszyć będzie Kwartet Smyczkowy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.Podczas Wieczoru Sonat zaprezentuje się Daroch Duo, w składzie z Tomaszem Darochem - zwycięzcą oraz zdobywcą tytułu Grand Prix VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W trakcie Wieczoru Przebojów zagra Katarzyna Duda, laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Tibora Vargi w Sion, koncertująca z wieloma renomowanymi orkiestrami z Meksyku, Francji, Niemiec, Czech, Rosji oraz Polski. Tradycyjnie, na zakończenie festiwalu odbędzie się mistrzowski Wieczór Operowy, przygotowany przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną pod dyrekcją dyrektora Opery Nova – Macieja Figasa z udziałem trójki znakomitych śpiewajków - Dariusza Stachury, Pawła Skałuby i Adama Szerszenia.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej. 

Więcej


„Ślązak ze Lwowa, ale Ślązak” - tak samego siebie opisywał zmarły 29 grudnia 2013 roku Wojciech Kilar, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Pamięć wielkiego twórcy uczci koncert „Wojciech Kilar in memoriam”, który odbędzie się 24 czerwca 2014 roku o godz. 20:30 na placu przed katedrą pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu.

We wtorkowy wieczór, przy zapadającym zmierzchu, w przepięknej scenerii wrocławskiego Ostrowa Tumskiego zabrzmią najpopularniejsze utwory Wojciecha Kilara. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna NFM pod batutą Benjamina Shwartza.

Koncert organizowany jest w ramach obchodów Dni Wrocławia.


Pierwsza edycja Festiwalu Soundplay odbędzie się w Gdańsku w dniach 24-29 czerwca 2014 roku. Na festiwalu sztuki dźwiękowej zaprezentowana zostanie przede wszystkim twórczość związana z szeroko pojętą praktyką nagrań terenowych (field recording). W ciągu sześciu dni w przestrzeni Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia na Dolnym Mieście, w siedzibie Gdańskiej Galerii Miejskiej przy ul. Powroźniczej i Centrum św. Jana odbywać się będą koncerty, wykłady, warsztaty i instalacje. Pomysłodawcą i kuratorem projektu jest Krzysztof "Arszyn" Topolski, teoretyk i praktyk nowej muzyki.

Christina Kubisch zrealizuje w Gdańsku pięćdziesiąty, jubileuszowy Electrical walks, w ramach którego zaprosi publiczność do słuchania "muzyki" pól elektromagnetycznych wypełniających centrum Gdańska. Każdy z chętnych będzie miał możliwość wypożyczyć słuchawki i ruszyć przygotowaną przez artystkę trasą. Artystka zagra również koncert skanując pola elektromagnetyczne wypełniające przestrzeń sali koncertowej. Jana Winderen, która w ramach pobytu rezydencyjnego realizować będzie nagrania terenowe w rezerwacie Ptasi Raj, zaprezentuje przestrzenny, wielokanałowy koncert. Amerykański artysta mieszkający w Estonii John Grzinich, poprowadzi warsztaty, dotyczące słuchania i audiosfery. Wyniki warsztatów zostaną zaprezentowane 25 czerwca w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. W dniach 26-27 czerwca w kościele Św. Jana zaprezentowane zostaną koncerty i performanse. Jon Wozencroft założyciel londyńskiej wytwórni Touch w ramach festiwalu wygłosi prelekcję, a wraz z BJ Nilsenem przeprowadzi w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia warsztaty field recordingu. Nilsen zagra również w ramach festiwalu koncert. Nagrania terenowe przedstawi podczas swego koncertu również Martyna Poznańska. Natomiast The Art Book Orchestra to projekt z pogranicza performansu, instalacji dźwiękowej czy książki artystycznej, artysty mieszkającego na Islandii Konrada Korabiewskiego, który przedstawi także film zatytułowany NS-12 stworzony we współpracy z Kristjanem Lodmfjordem. Koncertom, performansom, wykładom i warsztatom towarzyszyć będzie wystawa instalacji dźwiękowych, prezentowana w Gdańskiej Galerii Miejskiej na ulicy Powroźniczej, gdzie swoje prace zaprezentują: Kacper Ziemianin, Rudy Decelière oraz Porcje Rosołowe, Justyna Kociszewska i Małgorzata Słomska. W czasie wernisażu, który odbędzie się 24 czerwca zaprezentowany zostanie również improwizowany koncert Mateusza Wysockiego i Rudego Decelière. Dodatkowo w ramach tegorocznych Dźwiękowisk Anna Friz odbędzie rezydencję w w Stacji Morskiej w Helu, gdzie zrealizuje projekt dźwiękowy Submergence.

Program festiwalu - na stronie: www.soundplay.eu


Koncert Knapik. Preludium premierowe odbędzie się we wtorek, 24 czerwca 2014 roku o godz. 21:00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.

W programie koncertu znajdą się trzy utwory Eugeniusza Knapika, wykonane w przededniu prapremiery jego opery Moby Dick: Partita na skrzypce i fortepian, Przystępuję do Ciebie na mezzosopran i orkiestrę kameralną i Wyspy na orkiestrę smyczkową. Wystąpią: Urszula Kryger – mezzosopran, Aleksandra Kuls - skrzypce i Eugeniusz Knapik - fortepian oraz Orkiestra Kameralna Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod batutą Marka Mosia.


Prapremiera opery Moby Dick Eugeniusza Knapika do libretta Krzysztofa Koehlera według Hermana Melville’a odbędzie się 25 czerwca 2014 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Spektakl reżyseruje Barbara Wysocka, laureatka Paszportu „Polityki” za inscenizację opery Zagłada domu Usherów Glassa, autorką scenografii jest Barbara Hanicka, kostiumów - Julia Kornacka, choreografii - Jacek Przybyłowicz. Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej poprowadzi Gabriel Chmura. W głównych rolach wystąpią: jako Izmael - Arnold Rawls, Queequeg - Sebastien Soules, Mapple - Wojtek Śmiłek, Jezabel - Caroline Whisnant, Eliasz - Tomasz Madej, Hagar - Agnieszka Rehlis, Pierwszy żeglarz - Jacek Kostoń, Starbuck - Mateusz Zajdel, Majtek - Michał Wajda-Chłopicki, Ahab - Ralf Lukas.

Eugeniusz Knapik to jeden z najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych, uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego, klasyk nowoczesności. Jego operowa trylogia The Minds of Helena Troubleyn, zrealizowana we współpracy z wybitnym flamandzkim reżyserem Janem Fabrem, przed kilkunastu laty olśniła operową publiczność. Najnowsza opera, zamówiona przez Teatr Wielki – Operę Narodową, powstała do libretta na podstawie legendarnej powieści Moby Dick (1851) amerykańskiego pisarza Hermanna Melville’a. Opowiada o losach Izmaela, który doświadczony w rejsach na statkach handlowych postanawia wyruszyć na inną wyprawę. Jej dowódcą jest tajemniczy kapitan Ahab, którego jedynym celem jest zemsta na legendarnym białym wielorybie.

Spektakl realizowany jest w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną „Terytoria”, w których twórcy próbują odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy, debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich.


Ponad 800 twórców i niemal 160 projektów artystycznych zobaczymy podczas trzech festiwali: Europejskiego Stadionu Kultury w Rzeszowie, Innych Brzmień Art & Music Festival w Lublinie oraz Innego Wymiaru w Białymstoku organizowanych w ramach projektu Wschód Kultury 2014.

Wschód Kultury to największe przedsięwzięcie tego typu w Polsce scalające wydarzenia artystyczne mające miejsce w trzech różnych miastach Polski Wschodniej. Rzeszów, Lublin i Białystok organizują festiwale, które łączy wspólna idea: współpraca kulturalna z krajami Partnerstwa Wschodniego oraz budowa porozumienia ponad granicami państw, a w tym roku dzięki wykonawcom z całego świata - nawet kontynentów.

Tegoroczną edycję Wschodu Kultury rozpocznie Europejski Stadion Kultury, odbywający się w dniach 26-29 czerwca 2014 roku w Rzeszowie. Na festiwal złoży się wiele wydarzeń artystycznych - koncerty, wystawy, przedstawienia, atrakcje dla najmłodszych i inne. Najważniejszym z nich będzie Koncert Główny, podczas którego usłyszymy specjalnie stworzone na to wydarzenie kolektywy polskich i zagranicznych artystów oraz kultową brytyjską formację White Lies. Ich styl, łączący alternatywny rock z elektroniką, bywa porównywany do Joy Division, Interpol czy Editors. Wspólne brzmienia, stworzone specjalnie w ramach Europejskiego Stadionu Kultury zaprezentują: Kayah & Idan Raichel (Izrael), Jamal & The Toobes (Białoruś), Misia Ff & Mr. Avant-Garde Folk Arto Tunçboyacıyan (Armenia), Mela Koteluk & Lena Kaufman/Lunivers (Rosja/Francja), Pustki & Mad Heads (Ukraina) i T.Love & White Lies (Wielka Brytania).

W ramach Wschodu Kultury odbędzie się również Inne Brzmienia Art & Music Festival, organizowany w dniach 8-13 lipca 2014 roku w Lublinie. Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji, w tym występy prawdziwych światowych znakomitości. Największym wydarzeniem będą koncerty gwiazd takich, jak Goldfrapp, Asian Dub Foundation czy The Tiger Lillies. Przewidziano również specjalny projekt Big Lao Che Band oraz występ Yat-Kha. Do Lublina przyjadą także muzycy z USA (Cheer-Accident), Izraela (Kruzenshtern&Parohod), Rosji (St. Petersburg Ska-Jazz Review), Ukrainy (Serhij Żadan i Sobaki v Kosmose), Gruzji (The Bear Fox, Asea Sool), Białorusi (Pafnuty’s Dream,Serebryanaya Svadba) i Polski (w tym m.in. reprezentujący wytwórnię Kilogram Records).

Pod koniec wakacji, w dniach 28-31 sierpnia 2014 roku w Białymstoku odbędzie się festiwal Inny Wymiar. W jego programie znajdzie się wiele premierowych inicjatyw w tym m.in. projekty poświęcone kulturze i tradycji białoruskiej mniejszości narodowej, koncerty muzyki elektronicznej, wystawa Pozbawienie, pokaz gruzińskiego filmu Chemi Bebia z muzyką Funki Porcini wykonaną na żywo, opera marionetkowa Kantata o kawie, wystawa Mirosława Bałki w Krynkach oraz multimedialna instalacja zdjęć mody. Kulminacyjnym punktem festiwalu i jego najważniejszym wydarzeniem będzie ogólnopolska premiera plenerowego spektaklu operowo-tanecznego The Fairy Queen Henry Purcella.

Więcej o programie Wschód Kultury – na: www.wschodkultury.eu


Od 26 czerwca do 29 lipca 2014 roku w bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu odbywać się będzie, pod kierownictwem artystycznym prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy, XIII Sądecki Festiwal Muzyki Organowej „L’Arte Organica”.

Ideą Festiwalu jest popularyzacja literatury muzycznej, na ogół mało znanej, stworzonej z myślą o organach jako instrumencie koncertowym lub muzyki przetransponowanej, zaaranżowanej na organy. Wstęp wolny.

Więcej


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zakończy jubileuszowy, 50. sezon artystyczny 2013/2014 koncertem w Kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego – 27 czerwca 2014 roku o godz. 19.30. Usłyszymy słynną IX Symfonię d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena w wykonaniu solistów: Katarzyny Hołysz – sopran, Julii Fercho – mezzosopran, Adama Sobierajskiego – tenor i Daniela Borowskiego – bas/baryton, Chóru NFM (Agnieszka Franków-Żelazny – przygotowanie chóru) oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Tomasza Bugaja.


W piątek, 27 czerwca 2014 roku o godz. 19.30, w ramach suplementu do zakończonego uroczyście sezonu artystycznego 2013/2014 – w Filharmonii w Krakowie odbędzie się koncert dyplomowy tegorocznego absolwenta Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie – Tomasza Półtoraka.

Młody utalentowany dyrygent z klasy niegdysiejszego dyrektora artystycznego krakowskiej filharmonii – prof. Tomasza Bugaja, poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej prezentując Uwerturę Coriolan i IV Symfonia B-dur Ludwiga van Beethoven oraz Bronisława Kazimierza Przybylskiego Concerto classico. W partii solowej wirtuoz akordeonu – Grzegorz Palus. Będzie to prawdziwy egzamin młodego dyrygenta pochodzącego z Krakowa przed rodzimą publicznością.

Więcej


14. Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 27 czerwca - 19 lipca 2014 roku na Dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie.

Gościem Honorowym tegorocznego festiwalu będzie Republika Włoska, która 1 lipca 2014 roku obejmie Prezydencję w Unii Europejskiej. 14. edycja Ogrodów, zatytułowana Evviva l’arte, poświęcona zostanie muzyce i kulturze kraju, będącego prawdziwą kolebką europejskiej sztuki każdego rodzaju i gatunku. Ojczyznę Palestriny, Gabrielich, Monteverdiego, Vivaldiego, Pucciniego, Verdiego i setek innych kompozytorów, śpiewaków i dyrygentów. A przecież nie można zapominać o całej sztuce włoskiego ludu, od pieśni weneckich gondolierów, po repertuar rodem z gorącego Neapolu. „Włoskie” Ogrody Muzyczne w Warszawie, to największe opery i najsłynniejsze prezentacje baletowe, umiejętne łączenie świata muzyki klasycznej z muzyką lekką, wydarzenia i projekcje filmów opowiadających o typowej włoskiej radości życia i wiele, wiele innych ważnych muzycznych i artystycznych tematów.

Ideą naczelną festiwalu jest prezentowanie zjawisk oryginalnych, mało znanych w Polsce. O związkach polskiej kultury z kulturą Włoch będą mówili goście festiwalu, znakomici polscy pisarze, artyści i podróżnicy. Festiwal Ogrody Muzyczne to jednak jak zwykle i przede wszystkim: opera, balet, film, koncerty i widowiska muzyczne, czyli po prostu… dobra muzyka: na żywo i na ekranie.

Wśród artystów i gości tegorocznego Festiwalu znajdą się: Giovanni Sollima i Orchestra Popolare, la Notte della Taranta, AUKSO, Janusz Wawrowski, Szymon Krzeszowiec, Aleksander Gebert, Piotr Ptak, Bartosz Bednarczyk, Bałtycki Teatr Tańca, Lang Lang, Herbie Hancock, Martha Argerich, Luciano Pavarotti, Sting, Bono, Eric Clapton, Sheryl Crow, Erwin Schrott, Izadora Weiss, Marek Zagańczyk, Tomasz Thun-Janowski, Bożena Kociołkowska, Beata Maja Gellert, Stanisław Leszczyński, Olena Leonenko, Janusz Głowacki, Andrea Andermann, Agata Passent, Leonardo Masi, Bogusław Kaczyński, Dorota Roqueplo, Giancarlo Russo.

Nad festiwalem czuwa niezmiennie od 14 lat pomysłodawca, jego twórca i dyrektor generalny – Ryszard Kubiak.

Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Ogrody Muzyczne, jego Gospodarzem – Zamek Królewski w Warszawie a Współorganizatorem – Stołeczna Estrada. Gość Honorowy to Włochy, reprezentowane przez: Ambasadę Włoską i Włoski Instytut Kultury.

Szczegółowy program festiwalu – na stronie: www.ogrodymuzyczne.pl/program  


Same Suki – taką nazwę dla swego zespołu wybrało pięć wokalistek, prezentujących „muzykę ludową graną po miejsku”. Grupa, która w 2012 roku zdobyła nagrodę specjalną podczas festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, wystąpi podczas koncertu-preludium „Kolorów Polski” w Zgierzu – 27 czerwca 2014 roku o godz. 21.00 w Stacji Nowa Gdynia (ul. Sosnowa 1).

Same Suki zaprezentują autorskie piosenki inspirowane muzyką ludową Mazowsza, Kujaw i Podhala. Do folkloru podchodzą z dużą swobodą, traktując go jako punkt wyjścia dla własnych artystycznych poszukiwań. Zmieniają także ludowe teksty, tak by traktowały o współczesnych kobiecych problemach i rozterkach.
W dniu koncertu o godz. 19.30 w Stacji Nowa Gdynia odbędzie się wernisaż wystawy fotograficznej Kolory muzyki, prezentującej klimat koncertów ubiegłorocznej edycji festiwalu. Będzie to ostatnie miejsce prezentowania wystawy, która wędrowała przez kilka miesięcy po województwie łódzkim do wybranych miejscowości festiwalowych. Zdjęcia Dariusza Kuleszy, Tomasza Ogrodowczyka i Marcina Stępnia będzie można oglądać do 22 sierpnia (od poniedziałku do niedzieli w godz. 7.00–23.00). Wystawę przygotowała Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina. Partnerem wystawy jest Łódzki Dom Kultury. Wcześniej, o godz. 17.30, na Starym Rynku w Zgierzu rozpocznie się spacer z przewodnikiem Towarzystwa Przyjaciół Łodzi, który powiedzie melomanów do Stacji Nowa Gdynia. Udział w nim jest bezpłatny, ale trzeba zapisać się w TPŁ (ul.Piotrkowska 17).

Inauguracja tegorocznej, 15. edycji festiwalu „Kolory Polski” odbędzie się w sobotę, 28 czerwca 2014 roku o godz. 19.00 w klasztorze Sióstr Urszulanek w Sieradzu (ul. Dominikańska 16). Uświetni ją występ wybitnego skrzypka Konstantego Andrzeja Kulki. Wraz z Młodzieżową Orkiestrą Regionu Łódzkiego „Sinfonietta” zagra on Cztery pory roku Antonia Vivaldiego. Ponadto w programie znajdą się utwory Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego. Za pulpitem dyrygenckim stanie Adam Klocek, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kaliskiej.
Na koncert w Sieradzu można się wybrać z wycieczką Towarzystwa Przyjaciół Łodzi. Ponadto godzinę przed koncertem w kościele rozpocznie się prezentacja zasady działania organów na przykładzie modelu, którą poprowadzi organmistrz Andrzej Sutowicz. Do Sieradza tego dnia mogą Państwo także dojechać specjalnym pociągiem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej „ŁKA łączy z kulturą”.

Dzień później, 29 czerwca 2014 roku „Kolory Polski” zawędrują do Tumu. Dysponującą wyjątkową akustyką i niepowtarzalnym klimatem tumską archikolegiatę wybrał na miejsce jubileuszu swego 60-lecia wybitny saksofonista jazzowy Andrzej Olejniczak. Artysta zaprosił do występu przyjaciół muzyków, którzy odegrali znaczącą rolę w jego artystycznej drodze. Z pianistą Vladyslavem „Adzikiem” Sendeckim koncertował w zespole String Connection. Wokalistka jazzowa i poetka Hanna Banaszak napisała tekst do utworu Olejniczaka i umieściła go na swojej płycie Hanna Banaszak – live. Apertus Quartet nagrał z Olejniczakiem jego przedostatnią płytę (Different Choice, 2010), która – jak podkreśla artysta – jest dla niego bardzo ważna w zakresie rozwoju jego pomysłów. Na koncert w Tumie również można się wybrać z wycieczką Towarzystwa Przyjaciół Łodzi.

Wstęp na wszystkie koncerty „Kolorów Polski” (z wyjątkiem finału w Filharmonii Łódzkiej) jest wolny.

Więcej informacji o koncertach festiwalowych - na stronie: www.kolorypolski.pl


W piątek, 27 czerwca 2014 roku rozpocznie się trzeci sezon cyklu koncertowego „Warsaw Camerata à la carte!”. Formuła tego wydarzenia, ciesząca się wielką sympatią publiczności, jest niezmienna – to słuchacze wybierają utwory, które następnie znajdują się w programie koncertu.

Wydarzenie odbędzie się czasie Nocy Pragi i otworzy projekt „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016”, w ramach którego koncerty tego cyklu będą odbywały się przez 3 najbliższe lata na warszawskiej Pradze.

Na program muzycznego wieczoru złożą się, wybrane przez słuchaczy, mistrzowskie dzieła: Koncert skrzypcowy e-moll F. Mendelssohna i I Symfonia C-dur L. van Beethovena, które wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego. Solistką w koncercie Mendelssohna będzie jedna z najciekawszych osobowości artystycznych w Polsce - skrzypaczka Katarzyna Duda. Występuje ona na całym świecie, a krytycy zgodnie określają ją jako artystkę nowego formatu i podkreślają wspaniałe połączenie kunsztu muzycznego z olbrzymim temperamentem scenicznym oraz wirtuozerii z wielką wrażliwością muzyczną.

Pojawią się również muzyczne niespodzianki, spośród których publiczność wybierze swojego faworyta na deser. Po muzycznej uczcie będzie również możliwość oddania głosów na utwory, które znajdą się w programie kolejnego koncertu już jesienią.

Inauguracja tegorocznego sezonu odbędzie się w piątek, 27 czerwca 2014 roku o godzinie 20:30 w Bazylice Katedralnej św. Michała Archanioła i św. Floriana przy ul. Floriańskiej 3 w Warszawie. Wstęp wolny.

Ideą przyświecającą organizacji cyklu koncertów "Warsaw Camerata à la carte!" jest zorganizowanie wydarzeń muzycznych całkowicie zgodnych z oczekiwaniami słuchaczy. Zasadnicza różnica pomiędzy niniejszym przedsięwzięciem, a koncertami proponowanymi tradycyjnie polega na tym, że tu słuchacze mają bezpośredni i decydujący wpływ na dobór repertuaru, a nie tylko wybór koncertu, na jaki się wybiorą. Organizatorem cyklu jest Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Na 16. Wielki Turniej Tenorów, który odbędzie się 28 czerwca 2014 roku o godz. 20.30 w Teatrze Letnim w Szczecinie, zaprasza Opera na Zamku.

Międzynarodowy pojedynek na głosy. Najbardziej znane, najtrudniejsze i najefektowniejsze arie operowe świata, ale także lekkie, dowcipne i melodyjne fragmenty popularnych operetek. Wszystko, co najlepsze w operowym koncercie w wykonaniu znakomitych tenorów z całego świata w towarzystwie orkiestry Opery na Zamku. Każdy z tenorów walczył będzie o względy publiczności i… róże. Ten, który dostanie ich od widzów najwięcej, wygra i zostanie pasowany na rycerza.

W ostatni weekend czerwca jedno z ulubionych miejsc szczecinian – Park Kasprowicza zamieni się w urokliwą włoską prowincję i przyjmie w Teatrze Letnim ponad 3 tysiące widzów oraz 8 tenorów.

Historia turnieju sięga roku 1994, kiedy to tenorzy po raz pierwszy stanęli w szranki – wówczas jeszcze na dziedzińcu zamkowym. Dziś to jedna z najbardziej rozpoznawalnych imprez w regionie, która trwale wpisała się w muzyczny pejzaż Szczecina. Turniej ma swoją niezmienną formułę artystyczną. W jego pierwszej części artyści wykonują sławne arie operowe, by w drugiej – o zdecydowanie lżejszej formule – zabawiać publiczność popularnymi fragmentami operetek i nieśmiertelnymi pieśniami neapolitańskimi. Program koncertu uzupełniają zawsze efektowne fragmenty orkiestrowe – najczęściej uwertury do sławnych oper i operetek, w których swoje umiejętności prezentuje orkiestra szczecińskiej Opery pod batutą znanych i doświadczonych dyrygentów.


W sobotę, 28 czerwca 2014 roku w Filharmonii Krakowskiej wystąpi jeden z najwybitniejszych skrzypków i według wielu najznakomitszy solista w muzyce Vivaldiego - Giuliano Carmignola. Wspólnie z Capellą Cracoviensis i ulubieńcem krakowskiej publiczności Alessandrem Moccią, koncertmistrzem słynnej Orchestre des Champs-Élysées Phillipe'a Herreweghe, wykonają m.in. podwójne koncerty Bacha i Vivaldiego.

Nieprzypadkowo w przerwach oper Antonia Vivaldiego (oper, dodajmy, nieco przydługich) sam kompozytor wychodził na scenę, by popisać się solowymi wykonaniami na skrzypcach, które, według ówczesnych, budziły większy podziw i zainteresowanie, aniżeli akcja sceniczna pięcioaktowych spektakli. Opera święciła triumfy, jednak to instrumenty, pełniące wobec śpiewaków rolę służebną, zaczęły się brawurowo emancypować, udowadniając, że skala emocji, którą mogą przekazać jest oszałamiająca. Zwłaszcza, gdy instrumentaliści interpretujący skrzypcowe koncerty należą do najwytrawniejszych.

Giuliano Carmignola (na zdjęciu) rozpoczynał karierę jako skrzypek współczesny, zwycięzca Konkursu Paganiniego w Genui (1973) i dziedzic największych szkół wiolinistycznych XX wieku: pobierając nauki u Nathana Milsteina zetknął się z tradycją Leopolda Auera (wychowawcy, obok Milsteina, m.in. Jaschy Heifetza czy Mischy Elmana), a od Henryka Szerynga mógł przejąć wzorce sztuki Carla Flescha (nauczyciela m.in. Idy Haendel czy Ginette Neveu), choć wydaje się, że w jego rozumieniu muzyki zawsze przeważał jednak wpływ najpiękniejszych tradycji włoskich, uosabianych przez znakomitego Luigiego Ferro. Ostatecznie też największą popularność przyniosła Carmignoli właśnie muzyka włoska, a szczególnie włoskiego XVIII wieku.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Vivaldiego: Uwertura z opery Olimpiade, Koncert na dwoje skrzypiec d-moll, Koncert na smyczki g-moll i Koncert na dwoje skrzypiec a-moll, Händla Concerto grosso a-moll op. 6 nr 4 i Bacha Koncert na dwoje skrzypiec d-moll.


VI Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach rozpocznie się w sobotę, 28 czerwca 2014 roku galą operową w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus oraz solistów, wychowanków prof. Ryszarda Karczykowskiego.

Podczas festiwalu wystawiony zostanie również spektakl Teatru Polskiego - Odprawa posłów greckich, wystąpią Jerzy Trela, Maria Pomianowska oraz sekstet pod kierunkiem Marcina Zdunika. W niedzielę, 6 lipca na zakończenie odbędzie się koncert Rosyjskiej Orkiestry Rogów.

Program festiwalu – na stronie: www.palacradziejowice.pl


Uroczysty koncert dyplomantów, zamykający rok akademicki 2013/2014 Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się w sobotę, 28 czerwca 2014 roku o godz. 19.00 w Auli Nova. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie utworu Szymona Józwiaka, dyplomanta z klasy prof. Lidii Zielińskiej, pt. Morpho Menelaus na klarnet i orkiestrę.

Ponadto w programie znajdzie się Concertino for oboe med strakorkester Lille Bror Soderlundh, Koncert skrzypcowy d-moll (cz. I Allegro moderato) Jeana Sibeliusa i III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” Ludwiga van Beethovena.

Wystąpią: Jakub Kaszuba – obój (dyplomant z klasy prof. Mieczysława Koczorowskiego i prof. Tomasza Gubańskiego), Anna Malesza – skrzypce (dyplomantka z klasy prof. Marcina Baranowskiego), Paweł Kroczek – klarnet (student studiów III st. z klasy prof. Zdzisława Nowaka), Kamil Parcheta – dyrygent (dyplomant z klasy prof. Marcina Sompolińskiego) oraz Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Słowo o muzyce wygłosi Mikołaj Rykowski.

Wstęp wolny.


Chór Polskiego Radia zaprasza 29 czerwca 2014 roku na kolejną odsłonę cyklu „Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne. Muzyka i wnętrze”.

Koncert, który odbędzie się w krakowskiej auli Florianka opatrzony został tytułem Muzyka wieczorna, w jego programie znajdą się m.in. kompozycje: Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł, Lubię u schyłku dnia Józefa Świdra, Notturno Henryka Czyża, Kołysanka Jana Maklakiewicza, My song in the night Paula Christiansena, Good Night Richarda Rodneya Bennetta czy Soneto de la Noche Mortena Lauridsena. Chór Polskiego Radia poprowadzi jego kierowniczka artystyczna Izabela Polakowska.


Koncert Dedykowany Pamięci Ofiar I Wojny Światowej w 100. rocznicę jej wybuchu odbędzie się 29 czerwca 2014 roku o godz. 19.00 w Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50).

W jego programie znajdzie się słynne Requiem d-moll W.A. Mozarta w wykonaniu solistów - symbolicznych reprezentantów państw ententy: Jean’aVincent Blota (bas) jako reprezentanta Francji, Sally Harrison (sopran) - Wielkiej Brytanii, Francesci Sartorato (alt) - Włoch oraz Krystiana Krzeszowiaka (tenor). Wystąpi Polski Chór Kameralny (który jest również współorganizatorem koncertu) oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

Wykonanie w Gdańsku, w 100. rocznicę zamachu w Sarajewie (28 czerwca 1914) mszy żałobnej, jednego z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, w zamierzeniu organizatorów, ma być okazją do refleksji nad okrągłą rocznicą największej, trwającej 4 lata, traumy w historii nowożytnej Europy.


Gwiazdy, na które patrzę, nocą zbudzony głęboką,
czy nad moim jedynie dzisiejszym widzeniem rozpięte,
czy nad całym zarazem widzeniem, nad epoką (…)?

Muzyki do tego akurat poetyckiego nokturnu nie ma w programie czerwcowego koncertu Chóru Polskiego Radia – ale są utwory skomponowane do innych, również autorstwa Rilkego, ale i Nerudy, i Ageego, Gałczyńskiego, do tekstów tradycyjnych. Punktem wyjścia do programu jest jednak modlitwa wieczorna Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł. Należy do najbardziej przejmujących utworów renesansu – przemawiając językiem bezpośrednim i z jednej strony łagodnym, z drugiej misteryjnym, jest szczerym wyznaniem wiary w piękno i harmonię świata. Wiary, która w takiej postaci nadejść może tylko nocą, i która ostatecznie łączy w sobie wszystkie nadzieje pozostałych pieśni. Następnie usłyszymy: Lubię u schyłku dnia, Nokturn i Kołysankę Józefa Świdra, Notturno Henryka CzyżaKołysankę Henryka Mikołaja GóreckiegoKołysankę Jana Maklakiewicza,  Noc Jana Gala,  Śpij kochanie Włodzimierza Sołtysika oraz Dureme negrito Atahyalpa Yupanqui, My song in the night Paula Christiansena i The long day closes Arthura Sullivana.

Koncert, opatrzony tytułem Muzyka wieczorna z cyklu Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne „Muzyka i wnętrze”, odbędzie się 29 czerwca 2014 roku w Auli Florianka w Krakowie (ul. Basztowa 8) o godz. 19.00. Zespołem dyrygować będzie Izabela Polakowska.


Koncert zatytułowany Pora na smyczki w ramach 8. Festiwalu Muzycznego Południowej Wielkopolski odbędzie się w niedzielę, 29 czerwca 2014 roku o godzinie 13.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30).

Wraz z wybitnym skrzypkiem Konstantym Andrzejem Kulką wystąpi Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego SINFONIETTA pod dyrekcją Adama Klocka. W programie koncertu znajdzie się Orawa Wojciecha Kilara, Cztery pory roku Antonio Vivaldiego i Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego.

Celem powołania Sinfonietty – Młodzieżowej Orkiestry Regionu Łódzkiego jest umożliwienie młodzieży szkół muzycznych II st. regionu łódzkiego wzięcia udziału w warsztatach orkiestrowych, podczas których będą współpracować i koncertować z wybitnymi artystami, doskonalić swój warsztat muzyka orkiestrowego, poznawać nowy repertuar i zdobywać doświadczenie estradowe. Celem imprezy jest również integracja środowiska uczniów szkół muzycznych regionu. Po raz pierwszy projekt został zrealizowany w roku szkolnym 2013/2014, w dniach 1-7 lipca. Efektem tych kilku dni wspólnej pracy były koncerty w ramach Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” (Tomaszów Mazowiecki), Festiwalu Południowej Wielkopolski (Kalisz), Jesiennych Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej oraz Koncert Finałowy, na zakończenie pierwszej edycji, w Filharmonii Łódzkiej. Podczas edycji 2013/2014 z zespołem współpracowali, wykonując partie solowe, dwaj znakomici skrzypkowie – Krzysztof Jakowicz i Jakub Jakowicz.


W dniach 30 czerwca – 4 lipca 2014 roku w siedzibie Zespołu Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie (ul. Jasnogórska 30) odbędą się ogólnopolskie warsztaty interpretacji muzyki organowej i fortepianowej Mariana Sawy. Warsztaty te są organizowane w Częstochowie już po raz trzeci (poprzednie odbyły się w latach 2010 i 2012). Gospodarzem jest częstochowska szkoła muzyczna, zaś współorganizatorami Centrum Edukacji Artystycznej i Towarzystwo im. Mariana Sawy.

Marian Sawa (1937–2005) był wybitnym polskim kompozytorem (napisał ponad 1000 utworów), organistą, improwizatorem i pedagogiem. Szczególnie ceniona jest jego muzyka organowa (skomponował na ten instrument niemal dwieście utworów) i chóralna. Był także znany częstochowskiej publiczności, gdzie zabrzmiała m.in. jego Missa Claromontana na chór mieszany, organy i kotły. Kompozytor zmarł 27 kwietnia 2005 roku, nie doczekawszy prawykonania, które miało miejsce 1 maja 2005 w Bazylice Jasnogórskiej. Jako pedagog był związany z warszawską Akademią Muzyczną im. F. Chopina (obecnie Uniwersytet), UKSW oraz średnimi szkołami muzycznymi. Jego muzyka odznacza się wysokimi walorami artystycznymi. W opinii znawców – wykonawców i muzykologów – jest najwybitniejszym po autorze Roty – Feliksie Nowowiejskim, polskim kompozytorem muzyki organowej. Twórczość Sawy ma także dużą wartość pedagogiczną, co potwierdzają organizowane w Częstochowie warsztaty, a także (co dwa lata w Warszawie) konkursy organowe jego imienia. To właśnie Marian Sawa jest autorem popularnej piosenki dziecięcej Kolorowe kredki, śpiewanej przez wszystkich niemal przedszkolaków.

Wykładowcami podczas tegorocznych warsztatów będą: prof. Marietta Kruzel-Sosnowska i dr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski. Kruzel-Sosnowska, organistka i pedagog, profesor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, była również wykładowcą w UKSW, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i popularyzatorką muzyki w Estradzie Kameralnej przy Filharmonii Narodowej (poprowadziła ponad 6000 koncertów!). Jest prezesem Towarzystwa im. Mariana Sawy, ma na koncie nieocenione zasługi w promocji jego twórczości i liczne prawykonania jego utworów organowych. Doprowadziła do wydania kilku tomów jego dzieł i nagrała szereg płyt z jego muzyką. Marcin Łukaszewski, wywodzący się z Częstochowy, jest absolwentem tutejszej szkoły muzycznej, synem częstochowskiego kompozytora Wojciecha Łukaszewskiego i bratem znanego na festiwalu „Gaude Mater” Pawła Łukaszewskiego. Jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Nagrał na dwóch płytach CD komplet dzieł fortepianowych Sawy, jest redaktorem wydania nutowego tych dzieł, a także wiceprezesem Towarzystwa im. Mariana Sawy. Jest autorem pięciu książek, w tym: Twórczości fortepianowej Mariana Sawy (Warszawa 2012) oraz najnowszej, opublikowanej przed miesiącem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Krakowie – Przewodnika po muzyce fortepianowej.

W ramach warsztatów, oprócz zajęć z młodzieżą i studentami, przewidziane są wykłady teoretyczne i koncerty – otwarte dla szerszej publiczności. Drugiego dnia warsztatów, we wtorek 1 lipca (początek o godz. 19.00) w auli częstochowskiej szkoły, odbędzie recital fortepianowy Marcina Łukaszewskiego, złożony w całości z utworów fortepianowych Sawy. Przewidziane są również światowe prawykonania utworów dotąd niewykonywanych. Warto wspomnieć, że w 1994 w auli szkoły muzycznej Łukaszewski dokonał prawykonania Czterech mazurków Sawy (w obecności kompozytora). W czwartek, 3 lipca (początek o godz. 19.00), również w auli szkoły muzycznej, swój recital z muzyką organową Mariana Sawy będzie miała Marietta Kruzel-Sosnowska. W piątek zaś, 4 lipca (początek o godz. 16.00) przewidziany jest koncert w wykonaniu uczestników warsztatów.

Powyższe wydarzenia otwierają szereg imprez artystycznych i naukowych organizowanych w dziesiątą rocznicę śmierci Mariana Sawy, które będą się odbywać przez cały rok 2015 w różnych ośrodkach w Polsce. Częstochowa wpisuje się w ten nurt w znaczący sposób.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny i otwarty dla publiczności.

(M. T. Łukaszewski)