Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Maj w Krakowie rozbrzmiewa muzyką filmową. W ten wiosenny trend wpisuje się również Filharmonia Krakowska, która zaprasza melomanów na nadzwyczajny projekt koncertowy. W niedzielę ,17 maja 2015 roku o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii zaprezentuje najpiękniejsze ścieżki dźwiękowe z polskich filmów i seriali.

Znajdą się wśród nich tematy z filmu Dom, Polskie drogi, Lalka, Noce i dnie, Trędowata, ale także Nokturn cis-moll Chopina z jednej z piękniejszych scen w filmie Romana Polańskiego Pianista, czy temat muzyczny z czołówki programu telewizyjnego W starym kinie Stanisława Janickiego, na którym wychowały się pokolenia wielbicieli polskiego kina.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi znany i ceniony kompozytor muzyki filmowej – Krzesimir Dębski, przy fortepianie zasiądzie Stefan Gąsieniec – znakomity pianista jazzowy młodego pokolenia, a także kompozytor i aranżer. Koncert poprowadzi zaś Tomasz Stockinger – aktor, którego popularność trwa nieprzerwanie od roli we wspomnianym serialu Dom, poprzez liczne kreacje filmowe i teatralne, aż po uwielbianą od 18 lat rolę Pawła Lubicza w telewizyjnym serialu Klan.


Narodowe Centrum Kultury w ramach projektu „Historia Muzyki Polskiej”, jest organizatorem cyklu koncertów „Polska Muzyka Odnaleziona”. Trzeci z nich odbędzie się 17 maja 2015 roku o godzinie 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie. Koncert uświetni uroczystość ogłoszenia wyników pierwszej edycji Konkursu na najlepszą pracę pisemną z historii muzyki polskiej, który został ogłoszony w ubiegłym roku.

Na konkurs napłynęło wiele zróżnicowanych tematycznie prac, pochodzących zarówno od młodych, jak i utytułowanych naukowców i publicystów muzycznych. Jury pod przewodnictwem Stefana Sutkowskiego przyznało Nagrodę Główną oraz Wyróżnienia, a autorzy nagrodzonych prac zostali zaproszeni na ceremonię.

Kontynuując ideę cyklu „Polskiej Muzyki Odnalezionej”, 17 maja zaprezentowane zostaną niewykonywane od ponad wieku pieśni Jana Karłowicza - historyka, etnografa, językoznawcy, muzyka i kompozytora, a także ojca jednego z najsłynniejszych polskich twórców muzycznych przełomu XIX i XX wieku – Mieczysława Karłowicza. Repertuar pisany był przez Jana głównie na potrzeby domowego muzykowania, co sprawiło, że nie był nigdy znany szerokiej publiczności. Nigdy też nie został wydany, a jego opracowanie zawdzięczamy jedynie pasji młodej muzykolożki Agaty Mierzejewskiej i jej uporowi w poszukiwaniu informacji w ukraińskich i polskich archiwach. Koncert będzie więc nie tylko przypomnieniem tych ciekawych utworów, ale również ich przeniesieniem z mieszczańskiego salonu końca XIX wieku, na współczesną estradę koncertową. Usłyszymy następujące pieśni Jana Karłowicza: Na polach deszcz i mgły, Do Niemna, Łzy serca, Cicha noc w górach, Do Niemna, Dumka, Fujarka, Kiedyż, Z Heinego`Kochałem niegdyś.

Dopełnieniem koncertu będą pieśni pisanie wspólnie przez obu Karłowiczów - O, nie wierz temu, Z nową wiosną - oraz wybrane pieśni autorstwa Mieczysława: Zasmuconej, Skąd pierwsze gwiazdy, Na śniegu, Pod jaworem, Smutną jest dusza moja, Z erotyków. Porównanie stylów obu twórców, należących do tej samej rodziny, lecz dysponujących indywidualnymi predyspozycjami, talentem i należących do różnych epok, może być ciekawym doświadczeniem nie tylko dla muzykologów, lecz dla wszystkich miłośników późnoromantycznej pieśni solowej z fortepianem.

Wykonawcami koncertu będą: wybitna śpiewaczka Jadwiga Rappé (na zdjęciu) oraz uczestnicy Akademii Operowej, działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej . Koncert zostanie zarejestrowany, a materiał posłuży jako dźwiękowa ilustracja kolejnych tomów multimedialnej wersji cyklu ebooków „Historia Muzyki Polskiej”.

Wstęp na koncert wolny, jest on realizowany w ramach programu „Kultura Dostępna”.

Więcej


17 maja 2015 roku podczas festiwalu „Musica Electronica Nova” odbędzie się premiera pierwszej, improwizacyjnej płyty zespołu Hashtag Ensemble.

Grupa założona i kierowana przez flecistkę Anię Karpowicz, funkcjonuje na zasadach artystycznej spółdzielni. Muzycy Hashtag Ensemble, sprawnie poruszający się we wszystkich nurtach muzyki klasycznej i czynnie zaangażowani w promowanie polskich kompozytorów, sięgnęli do pieśni i tańców Beli Bartóka, Jana Levoslava Belli, Mieczysława Karłowicza oraz Antonina Dworzaka. Zachęcający do eksperymentów barwowych skład dwóch kolektywów zaowocował rozmaitymi inspiracjami, od amerykańskiego minimalizmu przez eksperymenty dźwiękowe rodem z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, aż po nawiązania do muzyki lżejszej.

„Jeżeli lubisz tajemne mroki, nagłe rozbłyski, smugi, krążenie barw i fantazyjność - wszystko to na tej płycie masz. Ale jest też tu dystans, kultura opowieści i użytych środków - rodzaj klasyczności.” [Jerzy Kornowicz]

Wydanie płyty wsparły instytuty kultury Węgier i Słowacji działające w Polsce.


W niedzielę, 17 maja 2015 roku o godzinie 12:00 Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie zaprasza miłośników muzyki na inaugurację Koncertów Chopinowskich.

Niedzielne recitale, których popularność wiąże się nie tylko z pięknym miejscem, lecz także z doborem znakomitych artystów, rokrocznie przyciągają tysiące słuchaczy – zarówno mieszkańców Warszawy, jak i turystów z całego świata.

Tuż po Nocy Muzeów, w niedzielę 17 maja o godzinie 12:00, odbędzie się inauguracja letnich koncertów przy Pomniku Chopina. Podczas koncertu będzie można posłuchać interpretacji utworów kompozytora w wykonaniu Julii Kociuban – polskiej reprezentantki na tegoroczny Konkurs Chopinowski. Pianistka wykona m.in. Koncert f-moll op. 21, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego. O godzinie 16:00 wystąpi Michał Drewnowski, który wykona m.in.: Andante Spianato i Wielki Polonez Es –dur op.22, Scherzo b-moll op. 31 oraz Polonez As-dur op. 53.

Od momentu, kiedy w 1959 roku po raz pierwszy zorganizowano Koncerty Chopinowskie, podlegały one różnym modyfikacjom. Obecnie obowiązuje formuła dwóch klasycznych recitali chopinowskich o godz. 12.00 i 16.00, w każdą niedzielę od maja do września. O zasadności tego wyboru świadczy wielka popularność koncertów w Łazienkach, zarówno wśród turystów jak i mieszkańców Warszawy - rokrocznie w koncertach bierze udział ok. 80 tysięcy słuchaczy. Na popularność tę wpływa również dobór artystów, którzy występ w Łazienkach poczytują sobie za zaszczyt.


Fenomen genialności będzie motywem przewodnim tegorocznej edycji Copernicus Festival, która rozpocznie się 18 maja 2015 roku w Krakowie.

Geniusz to nie tylko wybitnie utalentowany artysta czy naukowiec, ale przede wszystkim tajemnicze zjawisko. Odbywające się w ramach festiwalu wykłady, debaty, spotkania, koncerty, wystawy i projekcje filmów zobrazować mają przejawy geniuszu w różnorodnych sferach rzeczywistości. Zaproszeni goście spróbują odpowiedzieć na pytania, jak opisać i wyjaśnić geniusz z perspektywy dziedzin, w których są ekspertami. Czy geniusz to kwestia inteligencji i zdolności, czy raczej osobowości i pracy? Jak działają wyobraźnia i intuicja? Jak powstają arcydzieła i dokonywane są przełomowe odkrycia?

Na pasmo muzyczne Copernicus Festival złożą się trzy koncerty. Festiwal zainauguruje recital fortepianowy ukraińskiego pianisty Aleksandra Gawrylyuka, w hołdzie dla Józefa Hofmanna - w Filharmonii Krakowskiej w dniu 18 maja 2015 o godz. 20.00. W jego programie znajdą się m.in utwory, które w interpretacji Hofmanna uchodziły za wyjątkowe: Sonata C-dur KV 330 Mozarta, Sonata A-dur D 664 Schuberta, Etiuda op.25 nr 7, Nokturn op.27 nr 2 i Polonez As-dur op.53 Chopina oraz Sonata A-dur op. 82 Prokofiewa.

Fenomenowi geniusza i genialności w muzyce poświęcone zostanie wydarzenie zaplanowane na trzeci wieczór Festiwalu - koncert, którego bohaterami będą Mozart i Salieri. Film Milosa Formana Amadeus stanie się pretekstem do głębszego namysłu nad kondycją człowieka i jego relacją do Boga. Film ten nie jest bowiem biografią Mozarta lecz w swojej najgłębszej warstwie przywołuje biblijną opowieść o Kainie i Ablu. Amadeus, ten który jest umiłowany przez Boga, pada ofiarą zazdrości i zawiści Kaina - Salierego. W trakcie koncertu o tajemnicy Kaina i Abla, relacji geniusza i zwykłego człowieka, opowiedzą publiczności dwaj wybitni profesorowie: prof. Jerzy Vetulani, neurobiolog i prof. Dariusz Czaja, antropolog kultury. Ich wypowiedzi ilustrowane będą kompozycjami Mozarta i Salierego, wykonywanymi przez chór i orkiestrę Capelli Cracoviensis. W programie koncertu znajdą się utwory świeckie i religijne: Sinfonia Veneziana i Salve Regina Antonio Salieriego oraz Symfonia nr 29 A-dur i Ave verum Wolfganga Amadeusza Mozarta. Koncert odbędzie się w środę, 20 maja o godz. 20.30 w Bazylice św Trójcy oo. Dominikanów w Krakowie.

Organizatorzy zapraszają także na Fisz@Emade@Pan Bono Zuo - nieoczywiste spotkanie muzyczno-literackie braci Waglewskich i Wojtka Bonowicza - w piątek, 22 maja o godz. 21.30 do Forum Przestrzenie.

Organizatorami Copernicus Festival są Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych oraz Fundacja Tygodnika Powszechnego, którzy postawili sobie cel, by „ważne pytania na temat istnienia i granic poznania zadać „wspólnie”, by stworzyć przestrzeń, w której nauka i duchowość, fizyka i sztuka, kosmologia i socjologia wespół mierzą się z wyzwaniami, które stoją przed człowiekiem w XXI w.”

Szczegółowy program – na stronie: www.copernicusfestival.com  


Plenerowy pokaz Opery na Targu Węglowym w Gdańsku, komentowany na żywo przez Jerzego Snakowskiego, odbędzie się w sobotę 18 lipca 2015 roku. O tym, jaką operę zobaczymy zadecydują mieszkańcy w internetowym głosowaniu na portalu Trójmiasto.pl. Głosowanie potrwa tydzień, od 18 do 24 maja, a wybierać można wśród pięciu, zaproponowanych przez Snakowskiego, oper. Są to: Poławiacze pereł Bizeta, Cyganeria, Pucciniego, Aida Verdiego, Dydona i Eneasz Purcella i Rigoletto Verdiego. Wyniki zostaną ogłoszone 25 maja.

Plenerowe projekcje oper na Targu Węglowym cieszą się dużą popularnością nie tylko wśród melomanów. Raz w roku, w jeden z wakacyjnych wieczorów, gdańszczanie tłumnie zasiadają przed ogromnym diodowym ekranem, oglądają wybraną operę i słuchają komentarza na żywo w wykonaniu operowego eksperta – Jerzego Snakowskiego oraz zaproszonego gościa specjalnego. Plenerowy pokaz opery na Targu Węglowym organizowany przez Instytut Kultury Miejskiej odbędzie się już po raz szósty.

- Wybierając owe pięć tytułów kierowałem się kilkoma zasadami. Przede wszystkim musiały być to realizacje doskonałe teatralnie. To się musi dobrze oglądać! Dynamiczne, uwodzące pięknym obrazem. Starałem się sobie wyobrazić, że ktoś przypadkowo znajdzie się w czasie projekcji na Targu Węglowym. Przejście przez plac zajmie mu jakieś 2-3 minuty i siłą rzeczy rzuci okiem na to, co będzie się działo na ekranie. I te 2-3 minuty muszą spowodować, by pozostał do końca pokazu. - opowiada o swoim wyborze Jerzy Snakowski. - Po drugie musiały być to wykonania na wysokim poziomie muzycznym. Może nie wszyscy znają się na subtelnościach dotyczących śpiewu operowego, ale widz i słuchacz zawsze wyczuje, gdy coś jest nie tak. Po trzecie - zaproponowałem tytuły, których obecnie nie można obejrzeć w Trójmieście. Po czwarte - wybrałem po prostu to, co sam chciałbym zobaczyć jeszcze raz, co mnie zachwyciło i czym chciałbym wywołać zachwyt u innych. I jednego jestem pewien - jaki by tytuł nie został wybrany przez czytelników Trojmiasto.pl to zawsze będzie to dobry wybór – kończy Snakowski.

Zapraszamy do głosowania na portalu Trójmiasto.pl:
www.kultura.trojmiasto.pl/Wybierz-opere-pokazywana-na-Targu-Weglowym-n90623.html

Więcej


XXXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2015” odbędzie się w dniach 19-24 maja 2015 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W tegorocznej edycji weźmie udział 28 chórów z 13 państw Europy i Azji. Zmagania konkursowe odbędą się w 5 kategoriach chórów: parafialnych, amatorskich świeckich, dziecięco-młodzieżowych, uczelni muzycznych i zawodowych. Międzynarodowemu Jury przewodniczyć będzie Romuald Twardowski, wybitny polski kompozytor i pedagog, obchodzący w tym roku 85. rocznicę urodzin.

Podobnie, jak w latach ubiegłych, Festiwalowi towarzyszyć będą inne wydarzenia: koncert w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, koncerty w trzech różnych salach koncertowych Warszawy, X Białowieskie Dni Muzyki Sakralnej w Białowieży, koncert muzyki żydowskiej w Wielkiej Synagodze w Tykocinie, Międzynarodowa Konferencja Naukowa pn. Muzyka cerkiewna. Tradycje i teraźniejszość w Białymstoku (organizowana przy współpracy z Fundacją przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), a także lokalne koncerty m.in. w Bielsku Podlaskim.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Muzyka Cerkiewna z Hajnówki przy współpracy Stołecznej Estrady w Warszawie oraz partnerstwie Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury i Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.

Program Festiwalu – na stronie: www.festiwal-hajnowka.pl


19 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu „Portret kompozytora”, dedykowany Zygmuntowi Krauze.

Z tej okazji, dziękując filharmonicznej publiczności za jej ogromną życzliwość i otwartość, kompozytor przygotował nowe wersje swoich dwóch utworów: Rzeki podziemnej 2 oraz Pięciu pieśni na baryton. Ponadto, w wykonaniu muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i solistów pod dyrekcją Ronalda Zollmana, zabrzmi Canzona i Tableau vivant.

Koncert zamkną dwa kolejne prawykonania – kompozycje dedykowane profesorowi Krauze przez jego byłych studentów, dziś coraz bardziej cenionych kompozytorów młodego pokolenia – Wojciecha Błażejczyka Muzyka strun i Marcina Stańczyka Posłuchy. Całość koncertu będzie szansą na poznanie przekroju twórczości Zygmunta Krauze na podstawie wybranych przez niego samego kompozycji oraz utworów młodych twórców, szczególnie mu bliskich.

Więcej


Dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zaprasza na uroczystość przekazania do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW cennego zbioru korespondencji Witolda Lutosławskiego oraz fotografii i materiałów prasowych z kolekcji Robina Boyle’a.

W programie wystąpienie Darczyńcy, pt. Witold Lutosławski and his Western publisher. Recollections of the Managing Director, Chester Music, 1972-1987 oraz prezentacja ofiarowywanych materiałów.

Po uroczystości organizatorzy zapraszają także na projekcję filmu dokumentalnego o kompozytorze Granatowy zeszyt, reż. Natasza Ziółkowska-Kurczuk (2013).

Uroczystość odbędzie się 19 maja 2015 roku o godz. 17 00 w sali 256 (II p.) w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie ul. Dobra 56/66.

Wstęp wolny.


Koncert kameralny w wykonaniu Jadwigi Rappé – alt i Opium String Quartet w składzie: Agnieszka Marucha, Anna Szalińska - skrzypce, Magdalena Małecka-Wippich, Olga Łosakiewicz-Marcyniak - wiolonczela odbędzie się 20 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie koncertu znajdą się kompozycje M. Brucha – Kwartet smyczkowy c-moll op. 9 nr 1, W. Egka – La tentation de St. Antoine, czyli XIII pieśni I tańców prowansalskich o kuszeniu Św. Antoniego, C. Orffa – Quartettsatz op. 22 oraz Piotra MossaLe lien entre le jour i Macieja MałeckiegoSen Fryderyka.


20 maja 2015 roku Trójmiastem po raz kolejny zawładnie śpiew chóralny – rusza 11. edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat”. Chóry z całego świata wkroczą w przestrzeń miejską i podzielą się swoją pasją do śpiewu z przypadkowymi słuchaczami.

W dniach 20-23 maja 2015 roku odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Chóralny, a do Trójmiasta przyjadą chóry z Filipin, Chin, Szwecji, Danii, Norwegii, Słowacji, Litwy, Łotwy oraz Polski. Chóry zmierzą się w kategoriach: muzyka świecka, muzyka sakralna oraz spirituals, gospel i jazz. Najlepszych z najlepszych oraz zwycięzców nagrody Grand Prix i Statuetki Sopockiej Mewy wybierze profesjonale jury złożone z największych sław światowej chóralistyki – Jennifer Tham (Singapur), Hee Churl Kim (Korea), Jae-Joon Lee (Korea), Brady R. Allred (USA), Rolandas Daugela (Litwa) oraz przewodniczący jury, prof. Marcin Tomczak (Akademia Muzyczna w Gdańsku).

Organizatorzy „Mundus Cantat” starają się dotrzeć do przypadkowego słuchacza i pokazać mu, że śpiewanie w chórze może być pasjonujące i nie ma nic wspólnego z nudą. 21 maja w czwartek o godz. 16.30 ulicą Bohaterów Monte Cassino przejdzie rozśpiewana Parada Chórów, która zakończy się Ceremonią Otwarcia w sopockiej Muszli Koncertowej – tu usłyszmy wszystkich uczestników tegorocznego festiwalu i będziemy mogli wybrać swoich faworytów. Natomiast 22 maja w piątek o godz.21.15 w romantycznej scenerii fontanny przy Sopockim Molo, połączone chóry wykonają Hallelujah Leonarda Cohena. Już następnego dnia, w sobotę 23 maja na ostrodze bocznej Molo odbędzie się performance Oddychanie Na Śniadanie – Śpiewający Streching, który poprowadzi Jennifer Tham, światowej sławy dyrygentka z Singapuru. Sprawdź jak wygląda rozśpiewanie i ćwiczenia oddechowe na próbie chóru i przyłącz się do Śpiewającego Strechingu!

Oprócz tych wydarzeń, odbędzie się również wiele koncertów uczestniczących chórów w całym regionie, na które wstęp jest wolny. Program koncertów dostępny jest na stronie internetowej festiwalu: www.munduscantat.pl

W tym roku organizatorzy promują młodych muzyków z Wybrzeża. Dlatego w piątek, 22 maja o godz. 19.30 w Kościele Chrystusowym odbędzie się koncert Muzyka Renesansu i Wczesnego Baroku, w którym wystąpi młody Zespół Simultaneo pod batutą Karola Kiśla wraz z solistami.

Festiwal „Mundus Cantat” doczekał się również swojego własnego hymnu. Cantemus nostrum Canticum kompozycji ad. dr hab. Beaty Wróblewskiej zabrzmi kilkakrotnie w trakcie wydarzeń festiwalowych.

W trakcie Koncertu Finałowego również usłyszymy silną reprezentację młodych muzyków – Joannę Knitter wraz z zespołem, laureatkę „MundusCantat 2012” w kategorii spirituals, gospel i jazz.

Aby podnieść kompetencje młodych muzyków odbędzie się szereg warsztatów z jurorami „Mundus Cantat” – Maestro JaeJoon Lee, dr BradyAllred, dr BradyAllred, Jennifer Tham, które zaplanowano m.in. w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Kto został laureatem Grand Prix Mundus Cantat 2015 oraz zdobywcą statuetki Sopockiej Mewy dowiemy się 23 maja w sobotę o godz. 17 w Tarasach Pick&Roll Club. Tego dnia usłyszymy najlepsze chóry 11. edycji „Mundus Cantat” oraz gościa specjalnego, wcześniej już wspomnianą Joannę Knitter z zespołem.

Więcej informacji – na stronie: www.munduscantat.pl  oraz profilu FB: www.facebook.com/munduscantat

ZOBACZ: film promujący festiwal - YOUTUBE

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


VI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maurycego Moszkowskiego odbędzie się w Kielcach w dniach 22-29 maja 2015 roku.

Zainauguruje go koncert, w programie którego znajdą się dwa wielkie dzieła genialnych kompozytorów. W części pierwszej wieczoru usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina, w którym zaprezentuje się Krzysztof Książek, student Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, laureat najwyższych nagród na prestiżowych konkursach międzynarodowych. Artysta przygotowywany jest przez prof. Stefana Wojtasa do tegorocznego XVII Konkursu Chopinowskiego. Po przerwie zabrzmi jedno z najtrudniejszych dzieł Sergiusza Prokofiewa - Koncert fortepianowy g-moll op. 16, z którym zmierzy się Łukasz Chrzęszczyk, kielczanin, uczeń Elżbiety Saramy i Andrzeja Domina, ubiegłoroczny absolwent UMFC w Warszawie w klasie Piotra Palecznego. Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej zadyryguje Jan Miłosz Zarzycki – dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

Po trzech dniach zmagań konkursowych zostaną wyłonieni spośród biorących udział w Konkursie laureaci, którzy zaprezentują się na kieleckiej estradzie z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Maurycego Moszkowskiego po raz pierwszy odbył się w 2005 roku z inicjatywy dyrektora Szkoły Muzycznej – Artura Jaronia. Organizowany jest co dwa lata przez Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Ludomira Różyckiego w Kielcach (obecnie Zespół Państwowych Szkół Muzycznych) oraz Filharmonię Świętokrzyską. Jego głównym celem jest promowanie utalentowanych młodych wykonawców. W konkursie udział biorą uczniowie klas VI szkół muzycznych I st. i klas I - V szkół muzycznych II st. w trzech kategoriach wiekowych, a także ich odpowiednicy w szkołach za granicą. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności, a ocenia je jury pod przewodnictwem Jarosława Drzewieckiego (przewidywane są po trzy nagrody i po trzy wyróżnienia w grupach oraz nagrody specjalne).


8 dni muzycznych doznań, 10 wyjątkowych koncertów, dziesiątki artystów wielkiego formatu, setki gości, tysiące wrażeń. Tak w skrócie można zapowiedzieć 54. edycję Muzycznego Festiwalu w Łańcucie, która w 2015 roku odbędzie się w dniach 23-30 maja. Podczas tegorocznego wydarzenia wystąpią m.in. Andreas Scholl, Ewa Podleś, Piotr Pławner, Kukla Band, Włodek Pawlik, Krystyna Janda.

Co roku Muzyczny Festiwal w Łańcucie gromadzi entuzjastów muzyki z najwyższej półki. Na każdą kolejną edycję organizatorzy przygotowują projekty, które śmiało można zapisać pod szyldem sztuki przez duże „S”. Także tym razem wydarzenie skupi w podkarpackiej miejscowości czołowych artystów z całego świata.

Największą popularnościącieszą się koncerty plenerowe. Festiwalowa publiczność spędzi w łańcuckim Parku aż dwa dni. Podczas inauguracji muzycznego święta będzie można wysłuchać koncertu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej, która wystąpi wraz z Chórem i Solistami Opery Krakowskiej pod batutą Jewgienija Wołyńskiego. Wspólnie przedstawią oni jedną z najpopularniejszych oper komicznych – Napój Miłosny Gaetano Donizettiego. Drugi dzień upłynie pod znakiem muzyki filmowej w wykonaniu zespołu Kukla Band. Miejscem spotkań melomanów będzie także Sala Balowa Muzeum Zamku w Łańcucie. Specjalny koncert przygotowano z okazji 330. rocznicy urodzin Jana Sebastiana Bacha. Repertuar mistrza zaprezentują Piotr Pławner (skrzypce) oraz Marek Toporowski (klawesyn). W iście królewskiej scenerii wystąpi także światowej sławy kontratenor Andreas Scholl. W towarzystwie muzyków zaśpiewa włoskie kantaty i pieśni. Równie wyjątkowo zapowiada się koncert mezzosopranistki Ewy Podleś, zaliczanej do grona najlepszych operowych głosów XXI wieku.

Wizytówką Festiwalu są nie tylko wybitni muzycy. O nietuzinkowym charakterze wydarzenia świadczy także jego uaktualniana formuła. Podczas tegorocznej edycji odbędzie się koncert „Piosenki z Teatru”, na który złożą się piosenki z trzech przedstawień teatralnych: Białej bluzki Agnieszki Osieckiej, Kobiety zawiedzionej Simone de Beauvoir oraz Marleny - opowieści o Marlenie Dietrich. Rozmowę aktorską z publicznością poprowadzi wybitna polska aktorka, Krystyna Janda, której na scenie towarzyszyć będzie czteroosobowy zespół muzyków. Zakończenie Festiwalu uświetni wyjątkowy polski kompozytor, laureat nagrody Grammy Włodek Pawlik. Pianista wystąpi z własnym zespołem oraz Concertino Chamber Orchestra pod dyrekcją Michaela Maciaszczyka.

Tradycja muzycznej uczty w Łańcucie sięga 1961 roku. Od wielu lat Festiwal jest stałym punktem w kalendarium melomanów z całego świata. Wydarzenie skupiające międzynarodową publiczność ma ugruntowaną renomę, a każdego roku program obfituje w nazwiska cenionych osobistości.


Opera Wrocławska zaprasza na Nadzwyczajną Galę Operową w dniu 23 maja 2015 roku o godz.19.00. W cyklu Gwiazdy nowojorskiej Metropolitan Opera na scenie Opery Wrocławskiej wystąpi światowej sławy mezzosopranistka litewskiego pochodzenia, Violeta Urmana.

W ostatnich latach śpiewaczka wykonywała partie: Amelii w Balu maskowym, Elżbiety w Don Carlosie, Leonory w Mocy przeznaczenia, Lady Makbet w Makbecie, Odabellii w Attylii, Brunhildy w Zygfrydzie, Zyglindy w Walkirii oraz tytułowe role w Aidzie, Giocondzie, Medei, Tosce, Normie, Ifigenii na Taurydzie, Ariadnie na Naksos oraz Tristanie i Izoldzie. Violeta Urmana regularnie gości na deskach wiodących teatrów operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, OpéraNational w Paryżu, Deutsche Oper w Berlinie, Wiener Staatsoper w Wiedniu, Teatro alla Scala w Mediolanie, The Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Występuje również na festiwalach w Bayreuth, Salzburgu, Aix-en-Provence, Edynburgu i na koncertach promenadowych BBC Proms.

Na scenie Opery Wrocławskiej artystka wykona lubiane przez publiczność słynne arie operowe, m.in. Da, chasnastal z opery Dziewica Orleańska, Mon cœurs'ouvre à ta voix z opery Samson i Dalila, Acerbavoluttà z opery Adriana Lecouvreur, Voilosapete, o mamma z opery Rycerskość wieśniacza. Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Massimo Zanetti.

Więcej


Koncert pt. Kodeks Wrocławski, promujący najnowszą płytę w wykonaniu zespołu muzyki dawnej Ars Cantus pod dyrekcją Tomasza Dobrzańskiego odbędzie się 23 maja 2015 roku o godz. 18.00 w Ratuszu Wrocławskim. Wstęp wolny.

Kodeks Wrocławski to ocalały XV-wieczny rękopis wyjątkowych i wybitnych dzieł muzyki polifonicznej, zasługujący na szczególną uwagę, gdyż po pierwsze jest jednym z głównych, namacalnych świadectw kultury dawnych epok, jak też – unikatowość poszczególnych dzieł jest doskonałą zachętą do odkrywania muzyki XV wieku i bogatego dziedzictwa Śląska i Europy Środkowej. Kolekcje rękopiśmienne cieszą się również zainteresowaniem muzyków, gdyż można w nich odnaleźć całe połacie repertuaru nieprezentowanego jeszcze współczesnej publiczności, choć odznaczającego się wysokimi walorami artystycznymi. Choć rękopis znany jest specjalistom od prawie stulecia, to szersza publiczność dopiero teraz ma okazję do zapoznania się z jego bogatym repertuarem. Wiele z nich to unikatowe kompozycje mistrzów śląskich. Kunsztowny repertuar, którego najprawdopodobniej używała kapela wrocławskiej Katedry przed ponad połową tysiąclecia, zabrzmi ponownie a cappella w wykonaniu zespołu Ars Cantus.

Z całego zbioru niemal stu kompozycji na płycie znalazł się fragmentaryczny wybór: jedna msza i kilka motetów, lecz ich wykonanie doskonale obrazuje specyfikę charakterystycznych dla tego okresu cykli trzy- i czterogłosowych, czego przykładem jest Missa Anonyma II.

Płyta Kodeks Wrocławski miała swoją premierę na początku maja. Dostępna jest w sprzedaży wysyłkowej na stronie: www.kameralisci.pl


W sobotę, 23 maja 2015 roku o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wystąpi pod kierunkiem amerykańskiej dyrygentki JoAnn Falletty. W programie koncertu znajdzie się Uwertura do Białej gołąbki Mieczysława Karłowicza, Koncert skrzypcowy Mieczysława Weinberga oraz kompozycje Aarona Coplanda i George’a Gershwina.

Uwertura do Białej gołąbki Karłowicza powstała w czasie studiów kompozytora u Heinricha Urbana jako muzyka do zapomnianego dziś dramatu Józefata Nowińskiego (prawykonanie w 1900 roku). Blisko pół wieku później Mieczysław Weinberg, polski kompozytor o żydowskich korzeniach, który w 1939 roku wyemigrował do ZSRR, napisał Koncert skrzypcowy g-moll. Kompozycja ta, pomimo, iż istnieje od prawie 70 lat, w Krakowie wykonana zostanie po raz pierwszy. W partii solowej wystąpi Ewelina Nowicka – polska skrzypaczka i kompozytorka (rocznik 1982), zdobywczyni wielu nagród w międzynarodowych i krajowych konkursach skrzypcowych. Artystka ta ma już na koncie prawykonania unikatowych koncertów skrzypcowych – Ludomira Różyckiego i Ignacego Jana Paderewskiego, które w roku 2001 odkryła wraz z dyrygentem Zygmuntem Rychertem. Kompozycje zarejestrowane zostały w jej wykonaniu wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Szczecińską i Filharmonią Bałtycką.

W drugiej części koncertu zabrzmi żywiołowa, oparta na amerykańskich tańcach i przyśpiewkach muzyka Aarona Coplanda do baletu Rodeo oraz Amerykanin w Paryżu (1928) George’a Gershwina.


Ethno Jazz Festival zaprasza na spektakl muzyczny Warszawski Lutosławski w wykonaniu Magdy Navarette, Piotra Steczka oraz kwintetu “ESUS”. Fascynujące retro melodie, zapomniane piosenki "Derwida" - walce, fokstroty, slowstepy, tanga - zabrzmią 24 maja 2015 roku we Wrocławiu w klimatycznej Sali Gotyckiej w Starym Klasztorze (przy ul. Purkyniego 1).

Warszawski Lutosławski to projekt muzyczny, w którym Magda Navarrete i Piotr Steczek odkrywają zapomnianą i owianą tajemnicą twórczość kompozytora. Ukryty pod pseudonimem „Derwid“ pisał w latach 50-tych i 60-tych przepiękne piosenki: walce, fokstroty, slowstepy czy tanga, które dziś muzycy postanowili ponownie pokazać polskiej publiczności. Płyta i spektakle zabierają słuchaczy w niezwykłą podróż do „tamtych lat“, a retro piosenki niczym wehikuł czasu przenoszą w atmosferę potańcówek i popołudniowych „fajfów“, gdzie niegdyś rozbrzmiewały utwory „Derwida“ śpiewane przez Sławę Przybylską, Mieczysława Fogga czy Irenę Santor. Warszawski Lutosławski to spotkanie świata klasyki i rozrywki, szlachetnego brzmienia i nowoczesności. Magda Navarrete i Piotr Steczek – doświadczeni i znakomici muzycy postanowili uchylić wieko “starych skrzyń” i przybliżyć tę, jakże fascynującą, stronę twórczości kompozytora. Stworzyli projekt, który swoim brzmieniem nawiązuje do tradycji kiedy orkiestry grały na żywo, bez przeprodukowanych, komputerowych brzmień.

Warszawski Lutosławski to kwintet smyczkowy, instrumenty akompaniujące, kontrabas i perkusjonalia w opracowaniach Piotra Steczka, a także retro głos: Magdy Navarrete.

Premiera płyty Warszawski Lutosławski miała miejsce 7 marca 2015 roku.

Więcej


XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie odbędzie się w dniach 24-31 maja 2015 roku.

Festiwal powstał w 1991 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły dla uczczenia IV pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Sukces frekwencyjny koncertów spowodował, że pomyślana jednorazowo impreza przekształciła się w coroczny, międzynarodowy festiwal, który na trwałe wpisał się do kalendarza życia muzycznego Warszawy i Polski. Podstawowym jego celem jest prezentacja twórczości muzycznej związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie i na wysokim poziomie artystycznym. W warszawskich świątyniach wykonywana jest muzyka religijna w aspekcie historycznym i formalnym. Szczególnie ciekawie wypada promocja muzyki polskiej w bezpośredniej konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej (cykl „Wszystkie utwory organowe Feliksa Nowowiejskiego”, renesans twórczości legendarnego organisty Katedry Warszawskiej - Mieczysława Surzyńskiego, popularyzacja polskich tabulatur organowych).

Patronat nad festiwalem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Przewodniczący Konferencji Epiekopatu Polski przyznaje w trakcie imprez festiwalowych swoją nagrodę - Srebrną Piszczałkę, za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. W tym roku otrzyma ją ks. dr hab. Robert Tyrała. Komitet Honorowy i Radę Artystyczną wspierające imprezę, tworzą wybitni artyści, naukowcy oraz wpływowe osobistości z różnych sfer życia publicznego. Festiwal organizuje Fundacja Festiwal Muzyki Sakralnej. Festiwal wspiera finansowo Miasto Stołeczne Warszawa.

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny.

Więcej


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 24 maja 2015 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert symfoniczny z okazji Jubileuszu 80. urodzin i 60-lecia pracy artystycznej Tadeusza Strugały.

Podczas koncertu Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Jubilata wykona IV Symfonię B-dur op.60 Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna.

Tadeusz Strugała to jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Pedagog, juror i organizator życia muzycznego. Od lat związany z Polskim Radiem. Był dyrektorem naczelnym i artystycznym oraz pierwszym dyrygentem WOSPRiTV (1975-1976), dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Polskiej Orkiestry Radiowej (1990-1993). Od roku 2010 pełnił funkcję przedstawiciela Ministra Kultury w Radzie Programowej NOSPR. Z orkiestrami i Chórem Polskiego Radia dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Poprowadził także wiele koncertów publicznych.
W ostatnim czasie został uhonorowany najwyższym wyróżnieniem Polskiego Radia -Diamentową Batutą, „za wybitne kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej w kraju i za granicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy Polskiego Radia, a także za zasługi dla polskiej i światowej kultury muzycznej oraz działalność dyrygencką o szczególnym znaczeniu dla polskiego życia muzycznego”, a w październiku 2014 roku - Odznaką Honorową „Bene Merito", przyznaną przez Ministra Spraw Zagranicznych „za działalność wzmacniającą pozycję Polski na arenie międzynarodowej.”


Z końcem maja łódzka Akademia Muzyczna będzie gościć ponownie Orkiestrę Kameralną z Telemarku, która zagra w Łodzi dwa koncerty: „Wieczór muzyczny” ze skandynawskim repertuarem (25 maja 2015) i wspólnie z Orkiestrą Smyczkową PRIMUZ „Koncert na dwie orkiestry” z muzyką H. M. Góreckiego, C. Ph. E. Bacha i J. Haydna (28 maja 2015). Na obydwa koncerty wstęp wolny.

W poniedziałek, 25 maja o godz. 18.15 w Sali kameralnej Akademii przy al. 1 Maja Orkiestra Kameralna z Telemarku pod kierunkiem Larsa-Erika ter Junga wystąpi z utworami kompozytorów skandynawskich, głównie współczesnych. Z tradycyjnego repertuaru usłyszymy dwie melodie op. 53 Edwarda Griega w opracowaniu na orkiestrę smyczkową, poza tym utwór Some Aspects of Peltoniemi Hintrik's Funeral March Aulisa Sallinena, nestora fińskiego środowiska kompozytorskiego, najnowszy utwór Hygienic variations 30-letniego Norwega Øyvinda Mælanda oraz dwie kompozycje urodzonego w 1952 roku w Trondheim Magnara Åma. Partię solową w jego Vandrande Himmel oraz norweskie melodie ludowe zaśpiewa Unni Løvlied. Program dopełni polski akcent w postaci 2-częściowej Serenady na smyczki Krzysztofa Pendereckiego.

Trzy dni później, w czwartek 28 maja o godz. 18.00 w Sali koncertowej AM przy ul. Żubardzkiej Orkiestra Kameralna z Telemarku połączy siły z Orkiestrą Smyczkową PRIMUZ z łódzkiej Akademii w tradycyjnym repertuarze. Zespoły wykonają wspólnie Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i Symfonię e-moll nr 44 Josepha Haydna, znaną jako „Symfonia żałobna”. W Koncercie A-dur WQ 172 Carla Philippa Emanuela Bacha polsko-norweska orkiestra będzie towarzyszyć utytułowanemu wiolonczeliście Tomaszowi Darochowi. Jako dyrygenci wystąpią: Łukasz Błaszczyk i Lars-Erik ter Jung.

Orkiestra Kameralna z Telemarku (Telemark Chamber Orchestra) jest jednym z najbardziej uznanych zespołów kameralnych w Norwegii. Powstała w 1992 roku. Dyrektorem artystycznym Orkiestry od momentu jej powstania jest ceniony skrzypek i dyrygent Lars-Erik ter Jung. Repertuar zespołu obejmuje przede wszystkim muzykę klasyczną, w tym muzykę współczesną. W jego programach ważną rolę odgrywa twórczość norweskich kompozytorów, ze szczególnym uwzględnieniem utworów opartych na elementach rodzimego folkloru. W latach 2010-2012 orkiestra prowadzona przez Larsa-Erika ter Junga zrealizowała 14 projektów muzycznych, głównie na terenie Telemarku, Seljord, Skien oraz Oslo. Orkiestra ma w dorobku również nagrania płytowe i realizacje projektów międzynarodowych.


We wtorek, 26 maja 2015 roku we wrocławskiej Sali Koncertowej im. Jana Kaczmarka odbędzie się koncert z cyklu „Paganini Millennium Tour” w wykonaniu Mariusza Patyry, Krzysztofa Herdzina i orkiestry Sinfonia Viva, której dyrektorem jest Tomasz Radziwonowicz.

Mariusz Patyra jest zwycięzcą słynnego, jednego z najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych – „Premio Niccolò Paganini 2001” w Genui. Za najlepsze wykonanie Kaprysów Paganiniego zdobył też specjalną nagrodę i wierną kopię skrzypiec „Il Cannone” („Armata”), które należały do wielkiego Mistrza.

Podczas wrocławskiego koncertu wykona m.in. utwory Paganiniego, Kreislera i Chopina.


Główna edycja festiwalu „Gdańscy Pianiści Miastu” odbędzie się w dniach 26 maja – 1 czerwca 2015 roku.

Festiwal ma na celu przybliżać szerszej publiczności pianistów związanych z Gdańskiem, przede wszystkim wychowanków gdańskiej szkoły pianistycznej. Wśród wykonawców znajdują się między innymi byli i obecni studenciAkademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, absolwenci gdańskich szkół muzycznych czy też artyści, którzy wywodzą się z Gdańska oraz kontynuują swoją edukację i karierę w różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Jednym z założeń festiwalu jest także współpraca z laureatami Międzynarodowego Bałtyckiego Konkursu Pianistycznego odbywającego się w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Podczas głównej odsłony festiwalu odbędą się cztery koncerty – dwa solowe wieczory pianistyczne w Ratuszu Staromiejskim, wieczór z orkiestrą w Centrum Św. Jana w Gdańsku oraz recital solowy w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Obok rodzimych artystów wystąpi młody, rosyjski pianista – Vitaly Pisarenko, należący do grona czołowych pianistów swojego pokolenia. W 2007 roku artysta zdobył II nagrodę na I Międzynarodowym Bałtyckim Konkursie Pianistycznym w Gdańsku.

Więcej


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza 26 maja 2015 roku o godzinie 20:00 do Bazyliki Jezuitów przy ul. Kopernika 26 na Koncert kameralny na Dzień Matki.

Wystąpią: Marek Stefański (organy), Jakub Frączek i Xiqiaio Wang (marimba), Grupa Prekusyjna AMADRUMS w składzie: Bartosz Sałdan, Adam Stepniowski, Kamil Wróblewski, Karolina Zielińska oraz Chór Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka. Podczas koncertu zabrzmią kompozycje Feliksa Nowowiejskiego Preludio Festivo z Symfonii organowej g-moll op. 45 nr 2, G. Koshinskiego Concerto for marimba and Coir with Percussion oraz N.J. Żivkovica Uneven Souls na marimbę i trio perkusyjne.

Wstęp wolny.


8. Festiwal Muzyki Filmowej odbędzie się w Krakowie w dniach 27-31 maja 2015 roku. Tegoroczna edycja to eksplozja różnorodności, ekskluzywne gale i emocje towarzyszące przyznawaniu nagród dla kompozytorów. To także zapierające dech w piersiach widowiska.

Międzynarodowa społeczność fanów muzyki filmowej odkryje muzyczny świat kultowych gier video. Po raz pierwszy w Europie wystąpi zespół Critical Hit (27 maja), skupiający najlepszych solistów tego nurtu. Critical Hit powołał dożycia Jason Hayes — naczelny kompozytor wytwórni Blizzard, twórca muzyki do m.in. Starcraft, Warcraft czy kultowego World of Warcraft. W programie krakowskiego koncertu zespołu znajdą się nowe aranżacje tematów muzycznych do mrocznego Diablo III, epickiego The Elder Scrolls V: Skyrim, a także efektowne tematy z World of Warcraft, Final Fantasy, Legend of Zelda, Kingdom Hearts i Metal Gear Solid. Nie zabraknie także klasycznych tematów gier: Tetris, Pokémon, Super Mario i Angry Birds.

FMF to także ekskluzywne gale: Scoring4Wajda (28 maja), Szekspir Symfonicznie (29 maja), podczas której zabrzmią utwory Elliota Goldenthala, Patricka Doyle’a, Stephena Warbecka i Jocelyn Pook, Międzynarodowa Gala Seriali (30 maja) i wreszcie monumentalny Star Trek (31 maja) z muzyką zdobywcy Oscara Michaela Giacchino na żywo w wielkim finale festiwalu.

Scoring4Wajda to pierwszy z cyklu koncertów poświęconych muzyce tworzonej do obrazów najwybitniejszych polskich reżyserów. Koncert będzie próbą opowiedzenia dorobku wybitnego reżysera poprzez pryzmat muzyki wykorzystanej w filmach oraz osobowości kompozytorów, z którymi współpracował. Podczas gali zabrzmią specjalnie przygotowane suity koncertowe tak znakomitych twórców, jak: Stanisław Radwan, Wojciech Kilar, Zygmunt Konieczny, Krzysztof Komeda, Andrzej Korzyński, Paweł Mykietyn czy Krzysztof Penderecki. W programie znajdzie się muzyka pisana do filmów i spektakli Wajdy, m.in.: Wesela, Ziemi Obiecanej, Pana Tadeusza, Zemsty, Smugi cienia, Nocy listopadowej, Niewinnych Czarodziejów, Polowania na muchy, Człowieka z marmuru, Tataraku i Katynia. Koncert Scoring4Wajda, w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha zostanie zaprezentowany dwukrotnie: w Centrum Kongresowym ICE Kraków (28 maja) oraz dzień później w Katowicach w sali koncertowej NOSPR.

W trakcie koncertu w ICE Kraków po raz pierwszy zostanie wręczona Nagroda im. Wojciecha Kilara ufundowana przez miasta Kraków, Katowice i Wytwórnię Filmową Alvernia Studios. Jej laureatem został Elliot Goldenthal – jednen z najbardziej wszechstronnych kompozytorów muzyki współczesnej, laureat Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award. Celem Nagrody, ustanowionej w 2014 roku przez Prezydentów Krakowa i Katowic, jest przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o Wojciechu Kilarze, jak również podkreślanie wagi etosu kompozytora w interdyscyplinarnym świecie filmu. Przyznawana jest za całokształt twórczości oryginalnym i dojrzałym kompozytorom muzyki filmowej, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, piszą utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, a także sprawnie posługują się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą. Nagroda polega na wspólnym ufundowaniu sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa. To druga ważna nagroda przyznawana na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Od trzech lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent Award młodych kompozytorów przystępujących do międzynarodowego konkursu na skomponowanie muzyki do fragmentów filmów, animacji czy gier video.

Z dramatami i komediami Szekspira mierzyli się najsłynniejsi reżyserzy w historii kina. Na dziełach pisarza ze Stratford opartych jest ponad 410 filmów pełnometrażowych i telewizyjnych. Koncertem Szekspir Symfonicznie FMF składa hołd kompozytorom muzyki do najsłynniejszych adaptacji, a uświetnią go swoją obecnością Jocelyn Pook, zdobywca Oscara Stephen Warbeck, a także słynna oscarowa para Julie Taymor i Elliot Goldenthal. W programie usłyszymy rozpoznawalne tematy Nino Roty z Romea i Julii (1968) i Miklósa Rózsy z Juliusza Cezara (1953), ale również fragmenty baletu Romeo i Julia Siergieja Prokofjewa czy piękną suitę Ennio Morricone z Hamleta (1990). Wydarzeniem będzie polska premiera suit z Henryka IV (2012) i z Oskarowego obrazu Zakochany Szekspir (1998). Podczas koncertu usłyszymy także piękną muzykę do Kupca Weneckiego (2004) — pierwszej ekranizacji tego szekspirowskiego dramatu z Alem Pacino i Jeremym Ironsem w roli głównej. W finale koncertu prawdziwa uczta dla fanów muzyki filmowej — światowa premiera wielkiego dzieła symfonicznego zdobywcy Oscara Elliota Goldenthala, który zaprezentuje dzieło oparte na tematach z Tytusa Andronikusa, baletu Otello, mrocznej i elektronicznej Burzy oraz z najnowszego filmu Julie Taymor Sen nocy letniej. Koncert wykonają Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą znakomitego niemieckiego dyrygenta Christiana Schumanna.

Międzynarodowa Gala Seriali stanowić będzie przegląd najgłośniejszych tytułów ostatnich lat, m.in. Gra o tron, Rodzina Borgiów i Wikingowie. Do Polski po raz pierwszy przyjedzie Ramin Djawadi, twórca muzyki do takich filmów jak Equilibrium, Iron Man, Starcie Tytanów, gry video Medal of Honor, a także głośnych telewizyjnych seriali: Skazany na śmierć czy Gra o tron. Specjalnie na krakowski festiwal Djawadi stworzył kilkunastominutową suitę z tego ostatniego, a jej światowa premiera w Krakowie ma połączyć wszystkie sezony serialu, swobodnie mieszając gatunki, i przywołując fantastyczny świat sagi Pieśni lodu i ognia George'a R. R. Martina. Na FMF powróci także Trevor Morris, kompozytor muzyki do wielkich produkcji telewizyjnych, seriali, filmów i gier komputerowych, najbardziej znany ze ścieżek dźwiękowych do seriali historycznych Rodzina Borgiów i Dynastia Tudorów oraz filmu Immortals. Bogowie i herosi. Podczas gali usłyszymy światową premierę jego suity z Wikingów. Gościnnie na koncercie wystąpi Einar Selvik, założyciel zespołu Wardruna, wykonującego folk i ambient inspirowany nordyckim szamanizmem. Międzynarodowy skład wykonawców, Sinfoniettę Cracovię a także Chór Polskiego Radia poprowadzi Diego Navarro.

Na finał festiwalu organizatorzy przygotowali amerykańską space-operę Star Trek (2009) w reżyserii J.J. Abramsa z monumentalną muzyką zdobywcy Oscara Michaela Giacchino na żywo. Specjalnie na potrzeby projekcji symultanicznej Giacchino stworzył spory fragment nowej muzyki, której nie usłyszymy w oryginalnej wersji filmu. W Tauron Kraków Arena w dwugodzinną podróż w przestrzeń kosmiczną zabierze publiczność Ludwig Wicki wraz z Orkiestrą AUKSO i chórem Pro Musica Mundi.

Podczas Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie zaplanowano także wydarzenia dedykowane najmłodszym fanom muzyki - koncerty w ramach pasma FMF4kids. W sobotę, 30 maja, o godz. 12:00 organizatorzy zapraszają do Centrum Kongresowego ICE Kraków na pokaz magicznych filmów Grufołak i Dziecko Grufołaka z muzyką René Aubry graną na żywo. Tego samego dnia o godz. 14:00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert Młodzi na poważnie w wykonaniu FMF Youth Orchestra pod batutą Moniki Bachowskiej. Młodzi muzycy zagrają dzieła polskich twórców – Michała Lorenca oraz Krzesimira Dębskiego.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.fmf.fm
 


Pierwsze z trzech spotkań ze sztuką dźwięku, organizowane wspólnie przez Stowarzyszenie Fragile, Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie oraz muzykoterapię, odbędzie się w środę, 27 maja 2015 roku przy ul. Mikołajskiej 2 w Krakowie. Wystąpią Rishin Singh, Mateusz Węgrzyn i Konrad Gęca. W kolejnych odsłonach posłuchamy Martyny Poznańskiej oraz Michała Górczyńskiego.

Podczas trzech kolejnych muzykoterapii artyści podejmować będą m.in. tematy aktywnego słuchania, warsztatu i konceptu w nowej muzyce, nagrań terenowych i przestrzeni w sztuce dźwiękowej, wpływu pejzaży dźwiękowych, czy szerzej naszego codziennego życia na działania twórcze. W równym stopniu co historia muzyki czy sztuki interesują ich codzienne rytuały, metody ich wykorzystywania w sztuce. Poprzez wykłady, dyskusje i koncerty artyści chcą stworzyć platformę swobodnej wymiany myśli, wzajemnej inspiracji.

27 maja wystąpi Rishin Singh, którego koncert na zeszłorocznym festiwalu „Audio Art.” wywołał sporo kontrowersji, zaowocował dwoma skrajnie odmiennymi recenzjami jego występu, jak i opracowaniem przez Marcina Barskiego ćwiczenia ze słuchu. Po półrocznej przerwie Rishin powróci do Krakowa, będzie to zatem również okazja do wspólnej rozmowy na temat tamtego zdarzenia. Tego samego wieczoru oprócz gościa z Berlina wystąpią związani z Krakowem Mateusz Węgrzyn i Konrad Gęca.

Więcej


Koncert Folkwang Modern Ensemble z Folkwang Universität der Künste (Essen) odbędzie się w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu 27 maja 2015 roku, o godz. 19.00, w Sali Koncertowej AMKL. W programie kompozycje: Elnaz Seyedi, Petera Rubela, Hyelin Lee, Tamona Yashima, Arkadiusza Kątnego i Tymoteusza Witczaka.

Zespół Folkwang Modern pod dyrekcją Evy Fodor pojawi się we Wrocławiu po raz pierwszy. To ważne wydarzenie artystyczne jest kolejną odsłoną, firmowanego przez Awangardową Orkiestrę Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra, przedsięwzięcia „Polsko-Niemiecka Fabryka Dźwięku”. Podczas koncertu zostaną wykonane najnowsze kompozycje, w przeważającej części elektroakustyczne, napisane przez młodych twórców z uczelni w Essen i we Wrocławiu.

- Połączenie brzmień komputerowych z instrumentami akustycznymi to, jak zawsze, wyjątkowa uczta dźwiękowa. – podkreśla Robert Kurdybacha, Kierownik Artystyczny Sound Factory Orchestra. - Wyrafinowane użycie najnowszych technologii muzycznych oraz nieprzeciętne umiejętności wykonawcze składają się na jeden z najbardziej nowatorskich stylów w muzyce, którego najistotniejszą cechą jest dbałość o barwę i jakość brzmienia. Zapowiada się magiczny wieczór muzyczny w znakomitej akustyce sali koncertowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu.


W Kaplicy św. Doroty w Kościele św. Katarzyny (ul. Augustiańska 7) odbędą się cztery koncerty kameralne w ramach cyklu Kraków BACH Festiwal, organizowanego przez Katedrę Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Koncerty rozpoczną się o godzinie 19:00, a muzyka mistrza baroku, Johanna Sebastiana Bacha rozbrzmiewać będzie w środę i czwartek – 27 i 28 maja 2015 roku oraz w niedzielę i poniedziałek - 14 i 15 czerwca 2015 roku.

Wstęp wolny.

Więcej


Koncert muzyki polskiej, uświetniający ogólnopolski zjazd przedstawicieli władz oraz uczniów szkół noszących imię Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się w poznańskiej Akademii Muzycznej – jedynej uczelni wyższej dumnie nosząca imię tego wybitnego pianisty, kompozytora i męża stanu - w czwartek, 28 maja 2015 roku o godz. 17.00.

Rok 2015 jest dla poznańskiej społeczności akademickiej rokiem wyjątkowym – świętuje 95-lecie uczelni, jak również 155. rocznicę urodzin swego Patrona. Hasło przewodnie jubileuszu uczelni brzmi: Pamięci naszych Mistrzów – zdefiniowanie obchodów takim tytułem wynika z potrzeby zaakcentowania najważniejszych artystów, których działalność artystyczna i pedagogiczna ukształtowała wizję edukacji Akademii, a wartości, jakie Mistrzowie wnieśli w procesie tworzenia historii uczelni, stanowią podstawę jej funkcjonowania aż po dzień dzisiejszy.

Podczas ogólnopolskiego zjazdu szkół noszących imię Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się koncert w wykonaniu studentów i pedagogów oraz złożony zostanie hołd Patronowi pod Jego pomnikiem, który został uroczyście odsłonięty przed Aulą Nova przez Prezydenta RP, Pana Bronisława Komorowskiego, w dniu 6 maja br. Było to historyczne wydarzenie nie tylko dla poznańskiej uczelni i społeczności akademickiej, ale i całego Poznania.


Marek Pijarowski należy do grona najlepszych polskich dyrygentów średniego pokolenia. Od ponad czterdziestu lat koncertuje z najlepszymi orkiestrami w Europie, będąc dla wielu młodych dyrygentów prawdziwym autorytetem. W czwartek, 28 maja 2015 roku o godz. 17.00 spotka się z młodymi adeptami dyrygentury w Fonotece szczecińskiej Filharmonii.

Marek Pijarowski obecnie pełni funkcję dyrygenta - szefa Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Prowadzi także klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu i na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Pijarowski to przede wszystkim dyrygent, ale także multiinstrumentalista - skrzypek, pianista, oboista i organista. Odbywał stypendium w Wiedniu u topowych dyrygentów na świecie: Leonarda Bernsteina, Clauddio Abado, Herberta von Karajana. Od 40 lat artysta nieprzerwanie w ramach działalności dyrygenckiej współpracuje ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. W 1997 roku otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych.

Fonoteka w szczecińskiej Filharmonii to centrum inspirujących spotkań dla osób związanych ze światem muzyki klasycznej. Jest to także miejsce digitalizacji zbiorów. Fonoteka została zaprojektowana jako centrum spotkań, które zwiększa kompetencje w wykorzystywaniu narzędzi medialnych związanych z muzyką. Jednym z zadań Fonoteki jest także przybliżenie osobom zainteresowanym pracy wirtuozów oraz umożliwienie spotkań z nimi. W marcu gościem Filharmonii był znakomity niemiecki dyrygent Frieder Bernius, w kwietniu wybitny skrzypek, Mariusz Patyra.

W piątek, 29 maja 2015 roku Maestro Pijarowski poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną szczecińskiej Filharmonii w utworach Ravela i Rachmaninowa.


29 i 30 maja 2015 roku Opera Krakowska zaprasza na premierę wieczoru baletowego Emocje.

Przedstawienie składa się kilku części, których autorami są znani polscy choreografowie: Violetta Suska, Katarzyna Aleksander–Kmieć i Jacek Tyski. Spektakl opowie językiem tańca o emocjach, uczuciach i relacjach międzyludzkich. W pierwszej części (chor. V. Suska) zatytułowanej …gdzie tkwią nagie gwiazdy… z muzyką Johannesa Brahmsa (fragmenty Koncertu na skrzypce D-dur, Sonaty na skrzypce G-dur, Serenady nr 2 oraz Intermezzo A-dur op. 118) zobaczymy kilka miniatur baletowych, opowiadających o samotności, namiętności, żałobie i trudnych wyborach miłosnych. Część druga (chor. Jacek Tyski) pt. Uwertura Żołnierza do muzyki Piotra Czajkowskiego (Uwertura-fantazja Romeo i Julia), to ekspresyjna, pełna napięcia historia walki dwóch mężczyzn o ukochaną. W trzeciej pt. …z niezapisanego dziennika… do muzyki Krzysztofa Pendereckiego (III Kwartet smyczkowy) zobaczymy zilustrowane tańcem intymne relacje i więzi międzyludzkie.

Wystąpią soliści Baletu Opery Krakowskiej: Agnieszka Chlebowska, Gabriela Kubacka, Mizuki Kurosawa, Robert Kędziński, Yauheni Raukuts, Yauheni Yatskievich, Dzmitry Prokharau oraz zespół. Scenografię i kostiumy spektaklu projektuje Anna Sekuła.

Emocje będą kolejną premierą, przygotowaną przez Balet Opery Krakowskiej. W ostatnich sezonach były to Spojrzenia w chor. Niny Diatchenko (2009), Rachmaninow. Szczedrin... (Tragedia don Jose) w chor. Ondreja Šotha (2012), Kopciuszek (2010) i Orfeusz i Eurydyka (2013) w chor. Giorgia Madii oraz Dziadek do orzechów (2013) w chor. Emila Wesołowskiego.


Operetka - opera Michała Dobrzyńskiego do libretta na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza, w reżyserii Jerzego Lacha pod kierownictwem muzycznym Przemysława Fiugajskiego, zostanie dwukrotnie wystawiona na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej - 29 i 30 maja 2015 o godz. 19.00. Przedsięwzięcie patronatem honorowym objęła żona pisarza, Rita Gombrowicz.

Operowa odsłona utworu pisanego przez Gombrowicza przez 15 lat pozwoli twórcom ukazać prawdziwy dramat zniewolenia współczesnego człowieka. Połączenie groteski i absurdu sprawia, że początkowo lekkomyślny śmiech zmienia się niepostrzeżenie w śmiech z bólu. Spektakl operowy, wykorzystując operetkowy język, wyraża destrukcyjny charakter współczesności. Zgodnie z zamysłem twórców jest to parodia z parodii, zza której wyłania się wykrzywiony obraz teraźniejszości. Zestawienie stonowanej minimalistycznej scenografii z pełnymi przepychu kostiumami kieruje uwagę widzów na bohaterów tkwiących w ograniczeniach i próbujących się z nich wyrwać. „Świat dramatu organizowany jest poprzez opozycję operetki, rozumianej jako błahość, pretensjonalność, myślowa pustka i historii pełnej patosu, grozy i bólu, odsyłającego do nagości jako wątłej nadziei człowieka” – mówi Jerzy Lach, reżyser spektaklu.


Premiera Wesołej Wdówki Franza Lehara – 29 maja 2015 roku w Centrum Kultury Wrocław-Zachód - uświetni obchody 60-lecia Wrocławskiej Sceny Operetkowej.

Gwiazdorska obsada, przepiękna scenografia, stroje, brawurowa choreografia Krystyny Mazurówny oraz porywająca muzyka króla operetki wegierskiej stanowić będą kolejną odsłonę reaktywacji tego gatunku we Wrocławiu.

Inscenizacja i reżyseria: Mirosław Owczarek, kierownictwo muzyczne, dyrygent: Tomasz Kolbuszewski, choreografia, ruch sceniczny: Krystyna Mazurówna, scenografia: Damian Domalewski. Wystąpią soliści, Wrocławska Akademia Baletu, Orkiestra Wrocławskiej Sceny Operetkowej.

Kolejne spektakle odbędą 30 i 31 maja oraz 14, 17 i 18 czerwca 2015 roku.


49. Dni Muzyki Organowej w Krakowie odbędą się w dniach 29 maja – 2 czerwca 2015 roku.

Festiwal jest jednym z najstarszych i najbardziej renomowanych festiwali muzycznych w Europie. Został powołany do życia w 1966 roku przez Filharmonię im. Karola Szymanowskiego oraz Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie. Od blisko 50 lat przybliża polskiej publiczności bogactwo dawnej i współczesnej muzyki organowej, której towarzyszą koncerty kameralne, symfoniczne i oratoryjne. Patronem Festiwalu jest prof. Bronisław Rutkowski (1898–1964), organista, pedagog, krytyk muzyczny, dyrygent i kompozytor oraz twórca polskiej szkoły organowej.

Od roku 2014 organizatorem Dni Muzyki Organowej jest Fundacja Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego przy współpracy Filharmonii im. Karola Szymanowskiego oraz Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.

Więcej


Akademia Muzyczna w Krakowie, Młodzieżowy Dom Kultury im J. Korczaka w Krakowie i Stowarzyszenie im. J. Korczaka w Krakowie zapraszają na Koncert Finałowy Małopolskich Warsztatów dla Zespołów Chóralnych, który odbędzie się 29 maja 2015 roku (piątek) o godz. 17.00 w NCK (al. Jana Pawła II 232). Wystąpi Zespół Pieśni i Tańca Nowa Huta oraz zespoły chóralne uczestniczące w warsztatach. Wstęp wolny.

Koncertem finałowym otwartym dla publiczności zakończą się Małopolskie Warsztaty dla Zespołów Chóralnych. Małopolska młodzież wraz z Zespołem Pieśni i Tańca Nowa Huta wykona polskie pieśni ludowe.

Małopolskie Warsztaty dla Zespołów Chóralnych to wydarzenie organizowane dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych śpiewających w chórach szkolnych, pozaszkolnych i parafialnych z całej Małopolski. Podczas warsztatów chórzyści oraz dyrygenci mają szansę rozwinąć swoje możliwości na specjalnych lekcjach pod okiem profesorów krakowskiej Akademii Muzycznej oraz zaprezentować się przed publicznością. W tym roku uczestnicy warsztatów spotykają się wokół tematyki folkloru w muzyce polskiej.

Koordynatorem merytorycznym projektu jest prof. Stanisław Krawczyński - kierownik Katedry Chóralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, w latach 2004-2012 rektor Akademii, od lat opiekun merytoryczny warsztatów, dyrygent i chórmistrz aktywnie pracujący z młodzieżą w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz poza nią w licznych projektach muzycznych. Kawaler Orderu Uśmiechu (2013).


Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza na jubileuszowy XX Koncert na dziedzińcu pt. Sotto voce. W dniu 29 maja 2015 roku o godz. 21.00 w patio, nowej części kampusu AMKL (przy budynku D), swoje kompozycje komputerowe i elektroakustyczne zaprezentują studenci uczelni.

Usłyszymy utwory: Dwie improwizacje na komputer, gitarę elektryczną i organy elektryczne Tymoteusza Witczaka, Epitaksję na syntezator i komputer Sławomira Owczarzaka, Re: Łukasza Bzowskiego i Arkadiusza Kątnego, Blackmail na warstwę elektroniczną i grupę improwizującą Jagny Krzanowskiej, in between na wiolonczelę, gitarę basową i perkusję Katarzyny Krzewińskiej, Gate na gitarę i elektronikę Macieja Bałenkowskiego i Michała Ziółkowskiego oraz Waves na fale mózgowe Marka Chołoniewskiego.

Wystąpią: Maciej Bełenkowski, Maciej Bierć, Łukasz Bzowski, Marek Chołoniewski, Jakub Gąsior, Beniamin Głuszek, Arkadiusz Kątny, Monika Kowalczuk, Dominik Maciążek, Aleksander Miśkiewicz, Sławomir Owczarzak, Rafał Pawlak, Adam Porębski, Anna Rodak, Stanisław Tomaszewski, Tymoteusz Witczak, Piotr Zembroń, Michał Ziółkowski. Realizacja dźwięku - Marcin Bortnowski, Cezary Duchnowski, Marcin Rupociński, kierownictwo artystyczne - Stanisław Krupowicz.

Wstęp wolny. W razie niepogody koncert odbędzie się w Sali Koncertowej AMKL (Budynek E).


Światowa prapremiera baletu Alicja w Krainie Czarów Przemysława Zycha z choreografią Jacka Tyskiego odbędzie się 30 maja 2015 roku w Operze na Zamku w Szczecinie.

To historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland z udziałem Johnego Deepa. Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia.

Kolejne spektakle odbędą się 1 czerwca o godz. 11.00 i 17.30.

Dzieło jest zamówieniem kompozytorskim Opery na Zamku. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" – priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Opera Wrocławska zaprasza w sobotę, 30 maja 2015 roku na spektakl gościnny Phoenix Ballet pt. Rising.

Phoenix Ballet to zespół kierowany przez byłego solistę Opery Wrocławskiej (1986-88) i Teatru Wielkiego w Łodzi Sławomira Woźniaka. Amerykańska formacja zaprezentuje premierowy program Rising składający się z 3 niezależnych choreografii: Only love... autorstwa Sławomira Woźniaka, Solstice stworzonego przez Francisco Gellę oraz układu The String of Thoughts, którego autorem jest Albert Blaise Cattafi.


Siódma edycja Leo Festiwalu odbędzie się w dniach 30 maja – 6 czerwca 2015 roku we Wrocławiu. Festiwal prezentuje dialog muzyki z innymi dziedzinami sztuki: architekturą, poezją, tańcem, filmem, sztukami plastycznymi, teatrem.

Tegoroczna edycja Leo Festiwalu skoncentruje się wokół trzech kwestii: stref ciszy, które koją zmysły w tych zbyt zaganianych i gorączkowych czasach (koncert w kościele św. Marii Magdaleny z programem obejmującym dzieła od chorału gregoriańskiego i Bacha po utwory Arvo Pärta), uspokajającej, a nawet tanecznej energii (koncert nawiązujący do tematów wojnie i pokoju, doprawiony szczyptą humoru) oraz - nawiązując do ustanowienia Wrocławia Europejską Stolicą Kultury w roku 2016 – kwestii rzek jako symboli kulturalnych prądów (koncert na Zamku Topacz z programem o wodzie, z Wełtawą B. Smetany jako punktem kulminacyjnym).

Festiwal kontynuować będzie współpracę z Akademią Muzyczną we Wrocławiu podczas warsztatów kameralistyki, prowadzonych przez liderów NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej, które zakończą się wykonaniem Oktetu Op. 7 G. Enescu.

Więcej


Pasmo muzyczne akcji miejskiej Streetwaves 2015 - „Dobra Samotność” - wypełnią koncerty solowe, duety i tria. Głównymi gwiazdami będą jednak falowce, morze i las. Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku zaprasza w weekend 30 i 31 maja 2015 roku na Streetwaves w okolice falowców na Przymorzu i do Doliny Radości w Lasach Oliwskich.

- Podczas Streetwaves nie będzie dużych zespołów ani scen z „openerowym” nagłośnieniem. Wkraczamy na dwa tereny o bardzo różnej specyfice, które łączy fakt bliskości jego mieszkańców: falowce to największe skupisko mieszkańców Gdańska na jednym terenie i chyba największa liczba balkonów zwróconych w jedną stronę, a las to miejsce, w którym człowiek powinien czuć się trochę nieproszonym gościem w świecie zwierząt i drzew. - mówi Natalia Cyrzan z Instytutu Kultury Miejskiej.

30 maja (sobota) dla falowców zagra między innymi Columbus Duo - zespół braci Swoboda, z których jeden mieszka w falowcu przy ul. Piastowskiej. Szum morza uczczą zespół Kristen (Łukasz Rychlicki – gitara, Mateusz Rychlicki – perkusja, Michał Biela- Bas, wokal), którego muzyka oparta jest na połączeniu nieokiełznanego hałasu z ciszą, eksperymentu z pewnego rodzaju romantyzmem oraz Adam Repucha. Na Przymorzu zagra również brytyjsko-niemiecki zespół Fenster (Jonathan Jarzyna, JJ Weihl, Lucas Chantre), którego muzyka łączy folkową wrażliwość i awangardowe klimaty wielkiego miasta. Ponadto zagrają Koonst/Body Spam – zespół muzyczny oraz projekt mieszkańców falowca przy ul. Rzeczypospolitej 7 i Grzegorz Nawrocki solo w Totartowym happeningu z udziałem Wojciecha Stamma. Koncert na dwie perkusje dadzą Teodor Olter i Michał Kasperek.

31 maja (niedziela) w Lasach Oliwskich odbędą się dwa koncerty muzyki dawnej, z czego jeden zestawiony będzie ze brzmieniem elektronicznym. Muzyka dawna jest tu nawiązaniem do postrzegania lasu przez człowieka jako miejsca rekreacji i odpoczynku. Będą to renesansowe i wczesnobarokowe koncerty naśladujące często dźwięki natury, których odbiorcami w przeszłości były elity.

- Głęboko w lesie odbędzie się koncert artysty-muzyka dla mnie szczególnego: Jana Jelinka, którego twórczość opiera się na przyrodniczym field-recordingu. W 2012 roku oglądałam jego „ptasi” koncert na sopockim festiwalu OSA. Teraz Jelinek zachwycił się ideą koncertu, który będzie można wysłuchać wyłącznie na słuchawkach w Lesie Oliwskim. Dlatego będziemy zachęcać publiczność do przynoszenia 31 maja do lasu swoich słuchawek, do położenia się na trawie i wpatrzenia w korony drzew i niebo – opowiada o nietypowym koncercie Natalia Cyrzan.

Na Streetwaves usłyszymy również Karolinę Rec, która w pobliżu lasów morenowych nagrała swój solowy album łączący muzykę elektroniczną z dźwiękami wiolonczeli. Bliżej obwodnicy zagra trio z Warszawy - Bye Bye Butterfly, którego koncertu również będziemy wysłuchiwać na słuchawkach. Olo Walicki z zespołem przygotuje leśno-instrumentalną odsłonę Kaszebe II, pod nawiązującym do utworu z tej płyty, autorstwa Doroty Masłowskiej, tytułem: „Liskom na wąsach”, a Trupa Trupa zagra utwory z nowej płyty pt. Headache. Koncert muzyki dawnej da kwintet Bianco Fiore (Adela Czaplewska - flety proste, viola da gamba, Katarzyna Czubek - flety proste, Anna Jankowska - viola da gamba, Magdalena Warżawa - flety proste, Filip Zieliński - lutnia renesansowa, teorba), natomiast muzykę dawną i elektroniczną połączą na koncercie pt. Melancholia Andrzej Szadejko (organy), Alina Ratkowska (klawesyn) oraz Stendek i Templez (elektronika).

Na zakończenie Streetwaves, pokazany zostanie w lesie dokument Wernera Herzoga o skoczku narciarskim pt. Wielka ekstaza snycerza Steinera. Nie każdy wie o tym, że w Dolinie Radości była skocznia narciarska - będzie się można o tym dowiedzieć podczas spacerów leśnych, które będą jednym z punktów programu Streetwaves.

Więcej informacji – na stronie: www.streetwaves.pl  oraz profilu www.facebook.com/streetwavesgdansk


Uroczyste obchody Jubileuszu z okazji 70-lecia powstania Opery Śląskiej obejmować będą cykl wydarzeń wpisanych w ramy okresu od 30 maja do 14 czerwca 2015 roku pod hasłem twórczości polskich kompozytorów. Jubileuszowy Festiwal zainauguruje premiera dwóch tytułów dzieł Stanisława Moniuszki wystawionych w ramach jednego wieczoru: 1-aktowej opery Verbum nobile oraz baletu Na kwaterunku.

Kolejną odsłoną Festiwalu będzie wznowienie sceniczne musicalu K. Gaertner, T. Kijonki pt. Zaczarowany bal, czyli krasnoludki, krasnoludki z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka. Następnie w festiwalowym repertuarze widnieć będą tytuły polskich arcydzieł muzycznych: Manru Ignacego Jana Paderewskiego i Pan Twardowski Ludomira Różyckiego oraz koncert chóru Opery Śląskiej pt. COŚ na polską nutę i koncert z okazji 60-lecia pracy artystycznej mezzosopranistki Krystyny Szostek-Radkowej. Jubileusz zwieńczy galowy spektakl opery St. Moniuszki Halka, tytułu, który w historii Opery Śląskiej zajmuje pozycję szczególną, bowiem śląska scena operowa rozpoczęła swą działalność artystyczną właśnie premierą tego dzieła, gdy 14 czerwca 1945 roku odbyła się w Katowicach w Teatrze im. Wyspiańskiego pierwsza powojenna premiera Halki, a 29 listopada tamtego roku – na scenie teatru w Bytomiu. Od tamtego czasu tytuł stale utrzymuje się repertuarze bytomskiego teatru, postanowiono bowiem, że na każde dziesięciolecie Opery Śląskiej będzie wystawiana nowa realizacja sceniczna Halki. Do tej pory było w sumie osiem inscenizacji – nie tylko jubileuszowych – warto choćby wspomnieć o pierwszej polskiej premierze tego tytułu prezentowanego przez polski zespół na kontynencie amerykańskim (w 1986 i 1988 roku odbyły się dwa wielkie tournée Opery Śląskiej z tym spektaklem w USA i Kanadzie, w inscenizacji Marii Fołtyn oraz pod kierownictwem muzycznym Napoleona Siessa, później – Tadeusza Serafina). Ostatnia premiera Halki odbyła się w 2005 roku z okazji jubileuszu 60-lecia Opery Śląskiej w reżyserii Marka Weissa-Grzesińkiego.

Tym razem kolejny Jubileusz Opery Śląskiej nie nawiązuje co prawda do tradycji premier Halki w nowej inscenizacji co 10 lat, niemniej z tej okazji postanowiono zorganizować Jubileuszowy Festiwal pozycji polskich z repertuaru bytomskiej sceny, w kolejności uwzględniającej właściwą gradację, w programie którego finalną pozycją, stanowiącą szczyt uroczystości i godne uhonorowanie wydarzeń sprzed 70 lat będzie właśnie spektakl opery Halka St. Moniuszki zaprezentowany w historyczną rocznicę 14 czerwca 2015 roku.

Więcej


Znane są tytuły filmów, które zakwalifikowały się do konkursu muzycznego „DocFilmMusic”, organizowanego w ramach 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (31 maja – 7 czerwca 2015). Projekcje konkursu muzycznego będą miały miejsce w Krakowie oraz w Warszawie (kino Rejs).

Dwie poprzednie edycje Konkursu udowodniły już, że dokument muzyczny to gatunek tak różnorodny i wielowymiarowy, jak różnorodna i wielowymiarowa może być muzyka z różnych zakątków świata i jak skomplikowane losy bohaterów. Filmy muzyczne tegorocznej edycji to zestawienie muzyki poważnej i popularnej, portretów intymnych i zbiorowych, polityki i buntu.

W niezwykłym dokumencie Erbarme Dich – historie pasyjne holenderski reżyser Ramón Gielingo głównym bohaterem czyni Pasję według świętego Mateusza Bacha i opowiada o sile odziaływania tego utworu na ludzi z różnych warstw społecznych. Rozmaite interpretacje artystyczne mieszają się z niezwykle poruszającymi opowieściami o kluczowej roli, jaką utwór odegrał w życiu wielu osób.

Więcej


Koncert na Uroczystość Trójcy Przenajświętszej pt. De Sanctissima Trinitate odbędzie się 31 maja 2015 roku o godz. 19:00 w Bazylice Archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie (ul. Biskupa Edmunda Nowickiego 5). W programie kompozycje o Świętej Trójcy na chór a cappella i utwory laureatów konkursu kompozytorskiego „Musica Sacra Nova”.

Wiara w jednego Boga w trzech Osobach jest jednym z najbardziej specyficznych elementów chrześcijaństwa. Wyznawana przez wszystkie kościoły katolickie, prawosławne oraz wszystkie główne wyznania wyrastające z nurtu reformacji. Uroczystość Trójcy Przenajświętszej jest tym samym jednym z najważniejszych liturgicznych świąt chrześcijańskich.

Dla pogłębienia refleksji nad tą centralną prawdą wiary teologii chrześcijańskiej Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego przygotował koncert, który odbędzie się w Archikatedrze Oliwskiej, w dniu Święta, 31 maja o godzinie 19:00. Tajemnica Trójcy Świętej od wieków stanowi inspirację dla twórczości kompozytorów muzyki sakralnej. Wybór utworów z różnych epok odnoszących się do tej tematyki (m.in. autorstwa Michaela Preatoriusa, Andrzeja Hakenbergera czy Mariana Sawy) zaprezentowany zostanie w pierwszej części koncertu.

W drugiej części zabrzmią natomiast kompozycje laureatów tegorocznej edycji konkursu kompozytorskiego „Musica Sacra Nova”: Marka Raczyńskiego (Polska), Moniki Sokaite (Litwa), Michała Ziółkowskiego (Polska), a także wybrane kompozycje laureatów z poprzednich lat. Konkurs kompozytorski „Musica Sacra Nova” poświęcony jest sakralnym kompozycjom współczesnym na chór a cappella, pisanym przez młodych twórców. Partnerami „Musica Sacra Nova” są instytucje z Cambridge, Kolonii, Rouen, Warszawy, Gdańska i Częstochowy. Jan Łukaszewski jest jednym z członków międzynarodowego grona jurorów konkursu. W 2015 roku na konkurs nadesłanych zostało 69 kompozycji z 13 krajów – Argentyny, Francji, Hiszpanii, Kanady, Łotwy, Niemiec, Polski, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Węgier i Włoch.

Wstęp wolny.


Niezwykły koncert poświęcony Oskarowi Kolbergowi odbędzie się w przededniu 125. rocznicy śmierci etnografa - 31 maja 2015 roku (niedziela) o godz. 19.30 w Celestacie w Krakowie (przy ul. Lubicz 16). Będzie to replika koncertu z 1889 roku, który odbył się w tym samym dniu i w tym samym miejscu (dawna Sala strzelecka).

Organizatorzy dołożyli wszelkich starań, aby maksymalnie skopiować elementy tamtego historycznego wydarzenia, podczas którego delegacje instytucji oraz towarzystw naukowych i artystycznych, profesorów, artystów, dziennikarzy z Krakowa, Lwowa i Warszawy oddały hołd wielkiemu etnografowi z okazji jubileuszu pięćdziesięciolecia pracy badawczej. W programie koncertu znajdą się te same utwory, które wykonane zostały ponad sto lat temu, autorstwa Fryderyka Chopina, Władysława Żeleńskiego, Stanisława Moniuszki i Kolberga oraz pieśni ludowe i wiersze Adama Asnyka.

Wykonawcami będą artyści związani z krakowską Akademią Muzyczną, Chór Męski Lutnia, aktorka Ligia Bogaczówna i nawet Orkiestra Wojskowa w Krakowie, bowiem na koncercie w 1889 roku muzykom akompaniowała Orkiestra 13-go pułku pod dyrekcją Władysława Żeleńskiego.

Po koncercie – podobnie, jak 126 lat temu – odbędzie się pokaz ogni bengalskich.

Wstęp na koncert jest bezpłatny, ale ponieważ podczas historycznego koncertu wystawione zostały „pierwszorzędne i drugorzędne krzesła”, zorganizowana zostanie kwesta na rzecz Fundacji „Dom Muzyka Seniora”.

Organizatorami koncertu są: Instytut Muzyki i Tańca oraz Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Koncert został sfinansowany ze źródeł Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


31 maja o godzinie 12.00 odbędzie się uroczyste otwarcie nowej stałej ekspozycji w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

Otwarcia dokonają Prof. Małgorzata Omilanowska – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dr Artur Szklener – Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Nowa ekspozycja opowiada o rodzinie Chopinów w Żelazowej Woli oraz ich relacjach z właścicielami majątku – rodziną Skarbków. Drugim wiodącym tematem scenariusza jest historia założenia muzeum dedykowanego Fryderykowi Chopinowi. Uroczystości otwarcia towarzyszyć będą obchody Dnia Dziecka już szósty raz organizowane na terenie Domu Urodzenia Fryderyka Chopina i Parku w Żelazowej Woli.

Nowa ekspozycja w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli to zaledwie trzecia stała wystawa od czasów powojennej Polski. Pierwszą ekspozycję zrealizowano w duchu polskiego dworku szlacheckiego. Otwarto ją w 1949 roku – w 100. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina. Kolejną, przygotowaną w 2010 roku z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina można było oglądać do jesieni 2014 roku. Cechowała się prostą i oszczędną stylistyką. Zrezygnowano z dużej ilości eksponatów, a istotnym elementem ekspozycji uczyniono opowieść prowadzącą zwiedzającego (audioprzewodnik) przez park-pomnik i wnętrza dworku. Niebawem miłośnicy Fryderyka Chopina będą mogli zwiedzać Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w zmienionej aranżacji. Nowa ekspozycja zostanie otwarta i udostępniona w ostatnim dniu 31 maja 2015 roku.

W XIX wieku Dom Urodzenia Chopina był oficyną dworską pełniącą funkcję gospodarczą i mieszkalną. Podzielony był na dwie części: po prawej stronie znajdowały się pokoje domowników i kuchnia, po lewej pomieszczenia dla służby oraz piekarnia. Podział ten wynikający z funkcji pomieszczeń budynku stał się inspiracją dla scenariusza nowej ekspozycji, którego narracja skupia się na dwóch równorzędnych historiach: rodzin Chopinów i Skarbków oraz historii utworzenia muzeum poświęconego Fryderykowi Chopinowi przez pokolenia wielbicieli twórczości kompozytora. Kulminacyjnym momentem całego procesu było wykupienie i remont zabytkowej oficyny, nadanie jej cech dworku polskiego poprzez dobudowanie ganku kolumnowego oraz założenie wokół modernistycznego parku-pomnika.

Nowa ekspozycja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom różnych grup odbiorców – od zwiedzających nastawionych emocjonalnie do tych o zacięciu poznawczym i krytycznym. Zasadniczym elementem ekspozycji są rekonstrukcje wnętrz z epoki wypełnione sprzętami historycznymi, pamiątki po Chopinach pierwszy raz tak licznie prezentowane we wnętrzach Domu Urodzenia Fryderyka Chopina.