Polmic - FB

calendar of events

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W kolejnej odsłonie cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”, 14 grudnia 2015 roku o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, wystąpi jeden z najbardziej pożądanych dyrygentów młodego pokolenia – Rafael Payare. Artysta poprowadzi Sinfoniettę Cracovię w wielkich dziełach symfonicznych Roberta Schumanna.

Kariera energetycznego Wenezuelczyka nabrała rozpędu po jego bezapelacyjnym zwycięstwie w słynnym Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Nicolai Malko w Danii w 2012 roku. Od tamtej pory Rafael Payare jest zapraszany do współpracy z najlepszymi światowymi orkiestrami, m.in. Filharmonii Wiedeńskiej, Filharmonii Monachijskiej, London Symphony czy Chicago Symphony. Jedną z pierwszym wielkich postaci, które poznały się na jego talencie był Lorin Maazel, który zostając artystycznym mentorem młodego dyrygenta, zaprosił go do udziału w swoim Castleton Festival. Po śmierci Maazela, to właśnie Payare został Pierwszym Dyrygentem tego niezwykle prestiżowego wydarzenia. Jako asystent dyrygenta rozwijał się także pod opieką Claudio Abbado oraz Daniela Barenboima. Z uznaniem o artyście wyraża się również Krzysztof Penderecki – Rafael Payare dostąpił zaszczytu poprowadzenia części koncertów w ramach obchodów jubileuszu 80-lecia kompozytora, obok takich znakomitości jak Valery Gergiev, Charles Dutoit, Leonard Slatkin czy Jiri Belohlavek.

Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej Rafael Payare i Sinfonietta Cracovia wykonają stanowiące kwintesencję romantyzmu symfonie Roberta Schumanna, które cieszą się niesłabnącym uznaniem wykonawców i słuchaczy. III Symfonia Es-dur op. 97 „Reńska” jest ostatnią skomponowaną przez Schumanna, aczkolwiek wydano ją przed wielokrotnie zmienianą IV Symfonią d-moll op. 120. Dzieło to powstało w trakcie przepełnionej spokojem i optymizmem podróży-pielgrzymki małżeństwa Schumannów po Nadrenii. IV Symfonia d-moll, napisana w 1841 roku, przez kolejne lata modyfikowana, a wydana dopiero w 1853 roku, składa się z czterech części o zbliżonych wątkach muzycznych, wykonywanych attaca. Pomimo licznych inspiracji, m.in. twórczością Beethovena, Mendelssohna, Schuberta czy Berlioza, nie można Schumannowi zarzucić wtórności – jego utwory cechuje bardzo osobisty, wręcz intymny charakter odzwierciedlający kolejne etapy życia kompozytora.

W drugiej połowie sezonu Rafael Payare powróci do Krakowa, aby wykonując wraz z Sinfoniettą Cracovią pozostałe symfonie Schumanna, zamknąć cykl poświęcony twórczości tego wielkiego romantyka.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfonietta.pl oraz profilu FB


W poniedziałek 14 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Skwerze w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 60A) odbędzie się koncert autorski wybitnego polskiego kompozytora Krzysztofa Baculewskiego. Wstęp wolny.

Wystąpi NeoQuartet w składzie: Karolina Piątkowska-Nowicka – I skrzypce, Paweł Kapica – II skrzypce, Michał Markiewicz – altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, któremu towarzyszyć będzie pianistka Julia Samojło. Muzycy dokonają między innymi prawykonania Kwintetu fortepianowego Krzysztofa Baculewskiego, który będzie gościem specjalnym koncertu.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programy „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Read more


15 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się prapremiera opery Orphée Dariusza Przybylskiego, zaliczanego do najzdolniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Za reżyserię historii o poecie, który swoim śpiewem potrafił wzruszyć nawet boga podziemi Hadesa, odpowiada łotewska artystka Margo Zālīte.

Twórcy Orphée odczytali antyczny mit na nowo i skoncentrowali się przede wszystkim na jego mrocznej stronie. – To ciemna, faustowska opowieść o ludzkiej rywalizacji ze stworzonymi przez siebie bogami – mówi reżyserka. W nowej interpretacji Orfeusz to nie tylko symbol artysty i kochanka. To przede wszystkim człowiek, który chciał polegać tylko na sobie i stracił wszystko. – Mój Orfeusz jest coraz bardziej zagubiony, nie może oddzielić życia od sztuki, która go przeniknęła i nie daje mu spokoju. Popada w obłęd, jego jedynym marzeniem jest śpiew – dodaje Dariusz Przybylski

Nowatorska jest nie tylko interpretacja starożytnego mitu, ale także sama inscenizacja. Konflikt wewnętrzny Orfeusza symbolizują trzy głosy solistów, którzy wystąpią w roli tytułowej: Roberta Gierlacha (bas-baryton), Jana Jakuba Monowida (kontratenor) oraz Andrzeja Klimczaka (bas). Partię Eurydyki, pojawiającej się w spektaklu jedynie w postaci wizualizacji wideo, zaśpiewają dwie śpiewaczki Warszawskiej Opery Kameralnej: Olga Pasiecznik oraz Barbara Zamek. Innowacyjnym zabiegiem będzie wprowadzenie na scenę alter ego poety, które odegra proMODERN – zespół wokalny specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej. W Orphée publiczność usłyszy także Annę Radziejewską, Mateusza Zajdla oraz Witolda Żołądkiewicza. Kierownictwo muzyczne objęła Maja Metelska, dyrygentka współpracująca z wieloma znakomitymi polskimi orkiestrami, która poprowadzi Sinfoniettę Warszawskiej Opery Kameralnej.

Dariusz Przybylski to jeden z najzdolniejszych polskich kompozytorów, łączący w swoich utworach tradycję ze współczesnością. Jest laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda czy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w Wiedniu. Orphée to już kolejna współpraca Przybylskiego z łotewską reżyserką Margo Zālīte, specjalizującą się w niekonwencjonalnych projektach operowych. W Deutsche Oper Berlin artyści zrealizowali razem operę Fall, która spotkała się z ciepłym przyjęciem krytyków i publiczności.

Kolejne przedstawienia odbędą się 16 i 17 grudnia 2015 roku.


We wtorek 15 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie (ul. Konopnickiej 26) odbędzie się koncert zatytułowany Roby Lakatos & Polish Friends.

Projekt „Roby Lakatos & Polish Friends” zrodził się w lutym 2013 roku, kiedy to do Krakowa zawitał słynny węgierski skrzypek Roby Lakatos, aby wystąpić na koncercie w krakowskiej Filharmonii. Organizatorzy koncertu zaprosili wówczas młodego, ale już z bogatym dorobkiem artystycznym, klarnecistę krakowskiego Szymona Klimę, który wystąpił gościnnie u boku Roby'ego Lakatosa.

W tym czasie Szymon Klima wraz z grupą krakowskich muzyków jazzowych zrealizował niezwykle interesujący, łączący idiom klasyczny z jazzową improwizacją, projekt muzyczny „Lutosławski Retuned”, poświęcony w całości twórczości Witolda Lutosławskiego i obejmujący również tę część jego twórczości, którą kompozytor podpisywał pseudonimem Derwid. To właśnie ta część programu tak bardzo przypadła do gustu węgierskiemu mistrzowi skrzypiec. Muzycy postanowili kontynuować współpracę, której owocem były kolejne koncerty w Starej Zajezdni w Krakowie w sierpniu 2013 roku, a także na rozpoczęcie roku 2014.

Podczas koncertu 15 grudnia 2015 obok Roby'ego Lakatosa oraz klarnecistów Szymona i Krzysztofa Klimy wystąpią tak znakomici muzycy jak zdobywca nagrody Fryderyk pianista Dominik Wania, kontrabasista i kompozytor Adam Kowalewski, który brał m.in. udział w wielu koncertach i nagraniach płytowych u boku Nigela Kennedy’ego, saksofonista Tomasz Pruchnicki, klarnecista Krzysztof Klima oraz perkusista Dawid Fortuna. W programie koncertu znajdzie się między innymi słynny Czardasz Vittorio Montiego, To ostatnia niedziela Jerzego Petersburskiego, Armando’s Rumba Chicka Corei, Karawana Duke'a Ellingtona, Oblivion Astora Piazzolli, czy też słynny rosyjski romans cygański Dwie gitary

Organizatorzy koncertu: Cracovia Andante, Młodzieżowy Dom Kultury im. Janusza Korczaka.

Read more


We wtorek 15 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej odbędzie się recital organowy Juliana Gembalskiego.

W okresie przedświątecznym chętnie słuchamy utworów okolicznościowych – muzyka pogłębia emocje towarzyszące Bożemu Narodzeniu, a kolędy są wpisane w polską tradycję. Brzmienie organów nadaje im uroczysty ton. Ciekawa dla słuchaczy będzie forma improwizacji – ten powszechny niegdyś sposób muzycznej wypowiedzi w połowie XX wieku w Polsce praktycznie zanikł. Do wskrzeszenia i obecnego rozkwitu tej formy przyczynił się właśnie prof. Gembalski – laureat pierwszych nagród konkursów improwizacji w Gdańsku, Nowej Rudzie i Weimarze.

W pierwszej części koncertu zabrzmi bożonarodzeniowa muzyka religijna epoki baroku, w tym Pastorale F-dur BWV 590 J. S. Bacha, Noël „Joseph est bien Marié” J. F. Dandrieu, Noël „Une jeune pucelle”  M. Corrette'a, a także wariacje wykonawcy recitalu na temat kolędy Anioł pasterzom mówił. Druga część wieczoru będzie poświęcona muzyce bardziej współczesnej. Publiczność wysłucha Pastorale op. 19 C. Francka, Trzech preludiów chorałowych K. Grzeszczaka oraz improwizacji J. Gembalskiego pod wspólnym tytułem Symfonia Bożonarodzeniowa.  Wirtuoz organów, zwycięzca konkursów improwizacji fortepianowej i organowej, projektant wielu instrumentów, kierownik Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Katowicach, założyciel pierwszego w Europie Środkowo-Wschodniej Muzeum Organów, zagra na obu instrumentach Filharmonii Łódzkiej, organach barokowych i symfonicznych.


Kolejne koncerty z cyklu „Musica ars amanda" odbędą się 16 i 17 grudnia 2015 roku w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Podczas spotkań zatytułowanych W zwierciadle muzyki – baśnie, mity, legendy Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Rafał Janiak.

Na kanwie bajek oraz legend powstało wiele dzieł muzycznych o charakterze poematów symfonicznych. Baśniowe wątki i motywy to idealny temat spotkania z arcydziełami muzyki klasycznej na tydzień przed Bożym Narodzeniem. W programie koncertów znajdą się takie utwory, jak: Preludium do Popołudnia fauna Claude'a Debussy'ego, Szeherezada op. 35 (wybór) Nikołaja Rimskiego-Korsakowa , Dyl Sowizdrzał op. 28 Richarda Straussa oraz Pan Twardowski (fragmenty) Ludomira Różyckiego.

„Musica ars amanda" to cykl koncertów symfonicznych przeznaczonych dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej, będący mozaiką stylów i form muzycznych, wprowadzający nastoletnią widownię w świat muzyki od klasyki do czasów współczesnych. Wielkim atutem cyklu są jego wykonawcy, słynni polscy dyrygenci i soliści, a także artyści zagraniczni. Koncerty poprzedzane są prelekcją, każdemu z nich towarzyszą felietony tematyczne stanowiące omówienie wybranego repertuaru.

Read more


Wernisaż wystawy „Heinrich Schulz-Beuthen. Życie – twórczość – inspiracje” połączony z promocją biografii Heinricha Schulza-Beuthena odbędzie się w środę 16 grudnia o godz. 17.00 w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu (ul. W. Korfantego 34). Wystawa pod kuratorstwem dr Joanny Lusek będzie otwarta do 3 kwietnia 2016 roku. Wstęp bezpłatny.

Heinrich Schulz-Beuthen – artysta, który przyszedł na świat w 1838 roku Bytomiu, był przez całe życie mentalnie i emocjonalnie związany z miastem lat dziecinnych. Dorastał w rodzinie o tradycjach aptekarskich – dziadek prowadził aptekę w Bytomiu, ojciec w Mysłowicach. On sam wybrał jednak inną drogę – świat dźwięków zawładnął nim całkowicie. Skomponował ponad 130 utworów muzycznych, a jego twórczość łączy dziś kulturowo cztery państwa – Polskę, Niemcy, Austrię i Szwajcarię.

Również ekspozycja „Heinrich Schulz Beuthen. Życie – twórczość – inspiracje” wypełniona będzie muzyką. Kompozytor porwie odbiorców w świat swojej wyobraźni i fascynacji – od lat najmłodszych po kres swojego życia. Na wystawie można będzie zobaczyć jedyny zachowany w Polsce rękopis kompozytora – VI Symfonię „König Lear” – przechowywany w Bibliotece Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Nie zabraknie również fragmentów jego kompozycji: Ab-schieds-Klänge, Alhambra-Sonate czy Indianischer Korntanz.

Na wystawie będzie można podziwiać także prace malarskie i fotograficzne młodych artystów z Bytomia, Częstochowy, Gliwic i Tychów, powstałe podczas warsztatów inspirowanych muzyką artysty i wędrówkami po Bytomiu. Niezwykle ważne dopełnienie wystawy stanowi film edukacyjny Heinrich – chłopiec z Bytomia, przygotowany przez Dział Edukacji Muzeum Górnośląskiego specjalnie z myślą o młodszych odbiorcach. Swoistym in memoriam będzie miejsce ekspozycji maski pośmiertnej Heinricha Schulza-Beuthena, którą wykonał bytomski artysta rzeźbiarz Henryk Fudali.

Wernisaż poprzedzi promocja książki Heinrich Schulz-Beuthen. Życie – twórczość – inspiracje, napisanej przez dr Joannę Lusek. Proponowana biografia stanowi naukową próbę nakreślenia portretu Heinricha Schulza-Beuthena jako postaci funkcjonującej w określonym czasie i rzeczywistości – przez pryzmat życia rodzinnego, zawodowego i twórczego. Tekst uzupełnia bogaty materiał ikonograficzny.

Otwarcie wystawy „Heinrich Schulz-Beuthen. Życie – twórczość – inspiracje/Heinrich Schulz-Beuthen. Leben – Lebenswerk – Inspirationen” oraz promocja biografii kompozytora wieńczą obchody 100. rocznicy śmierci artysty.

Read more


W środę 16 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Głównej KGHM Narodowego Forum Muzyki odbędzie się koncert pod hasłem Barwy brzmienia – Penderecki/Leopoldinum. W rolę dyrygenta wcieli się tego wieczoru Krzysztof Penderecki, który poprowadzi Orkiestrę Kamerlaną NFM Leopoldinum podczas wykonania dwóch własnych dzieł, jak również utworów Andrzeja Panufnika i Dmitrija Szostakowicza.

Wieczór otworzą dwie Sinfonietty Krzysztofa Pendereckiego, które powstały na bazie pierwotnych kwartetów smyczkowych. Sinfonietta nr 1 stanowi opracowanie sonorystycznego kwartetu z 1962 roku, pełnego fascynujących efektów barwowych i artykulacyjnych. Z kolei Sinfonietta nr 3, której premiera miała miejsca przed trzema laty, jest przearanżowanym III Kwartetem z 2011 roku, opatrzonym znamiennym podtytułem „Kartki z niezapisanego dziennika”. Niedługo przed osiemdziesiątymi urodzinami kompozytor postanowił zebrać kilka „notatek” ze swej muzycznej podróży sentymentalnej, podsumować własną drogę twórczą i –szerzej – całe życie. Dlatego wśród licznych melodii Sinfonietty nr 3 wysłyszeć można huculską kołomyjkę, którą Penderecki zapamiętał z dzieciństwa.

Kolejnym punktem programu będzie Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika z 1972 roku. Partię solową wykona Aleksandra Kuls, która mimo młodego wieku kilkukrotnie już triumfowała na międzynarodowych konkursach. Dzieło Panufnika, zamówione przez samego Jehudi Menuhina, eksponować ma przede wszystkim ekspresyjne melodie skrzypiec, potraktowanych tu, według słów kompozytora, jako „instrument śpiewający”.

Koncert zakończy się wykonaniem Symfonii kameralnej op. 110a Dmitrija Szostakowicza, która stanowi opracowanie kwartetu smyczkowego. Wykorzystanym źródłem jest Kwartet c-moll, napisany w 1960 roku w Dreźnie, dokąd Szostakowicz przyjechał, by stworzyć muzykę do filmu o zbombardowaniu tego miasta przez aliantów. W partyturze zanotował zrozumiałą w tym kontekście dedykację „ofiarom faszyzmu i wojny”. Bliscy artysty przekonywali jednak po latach, że Szostakowicz miał tu na myśli raczej ofiary każdego totalitaryzmu (również komunistycznego), nie wyłączając samego siebie, i szukał cenzuralnej formuły dla tej dedykacji.

Read more


W czwartek 17 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej tejże uczelni pod kierownictwem Jakuba Haufy.

Kameralna Orkiestra Smyczkowa składa się ze studentów Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą prowadzą wybitni skrzypkowie i pedagodzy, kontynuujący tradycje polskiej szkoły wiolinistycznej. Orkiestra zainaugurowała swoją działalność w grudniu 2014 roku i jak dotychczas miała okazję współpracować z Bartoszem Bryłą oraz z Mariuszem Dereweckim. W roku akademickim 2015/2016 zespołem kierować będzie Jakub Haufa oraz Jarosław Żołnierczyk. Orkiestra pracuje w trybie projektowym, w związku z czym jej skład zmienia się przy realizacji kolejnych wydarzeń artystycznych.

W programie grudniowego koncertu znajdą się Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego, Koncert skrzypcowy d-moll Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz Serenada C-dur op. 48 na orkiestrę smyczkową Piotra Czajkowskiego. Gościnnie wystąpią: Ewa Guzowska – altówka, Stanisław Podemski – skrzypce, Piotr Mazurek – wiolonczela, Szymon Guzowski – kontrabas. Wspólne muzykowanie pedagogów i studentów wpisze się w misję poznańskiej Akademii, która poprzez dydaktykę, a tym samym przekazywanie przez grono pedagogów najlepszych wartości artystycznych, realizuje projekty na najwyższym poziomie i inspiruje młodzież do kreatywnego samodoskonalenia.

Koncert zostanie powtórzony 18 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.


17 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej na Ołowiance odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Filharmonicy gdańscy na swój jubileusz", który uświetnia 70. jubileuszowy sezon artystyczny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

Skrzypek Adam Bruderek i pianista Arkadiusz Godziński zaprezentują VII Sonatę na skrzypce i fortepian c-moll op. 30 Ludwiga van Beethovena, I Sonatę na skrzypce i fortepian f-moll op. 80 Sergiusza Prokofiewa oraz Partitę na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz.

Więcej informacji –na stronie: www.filharmonia.gda.pl

 

Read more


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza w czwartek 17 grudnia 2015 roku o godz. 17.15 do wspólnego kolędowania.

Podczas wieczornego spotkania przy choince zabrzmią najpiękniejsze kolędy polskie oraz popularne pieśni świąteczne. Wszystkich, którzy lubią śpiewać i chcą pielęgnować obyczaj spontanicznego kolędowania, organizatorzy zapraszają do Sali Kameralnej Teatru Wielkiego w Łodzi.

Bożonarodzeniowe muzykowanie poprowadzą Dawid Jarząb oraz Maciej Salski. Akompaniować będzie Taras Hlushko. Kolędników wesprą członkowie chóru dorosłych i chóru dziecięcego Teatru Wielkiego w Łodzi.

Bilety za symboliczną złotówkę do nabycia w kasie Teatru.

Read more


17 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej im. prof. Romana Sucheckiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy odbędzie się Koncert Specjalny. BMF Piano Trio w składzie: Bartłomiej Wezner – fortepian, Michał Szałach – skrzypce, Filip Syska – wiolonczela wykona specjalnie napisany dla zespołu nowy utwór Marcina Maseckiego A on wciąż wierzy.

Utwór stanowić będzie ciąg dalszy badań kompozytora nad możliwościami percepcji klasycznych form i mechanizmów rozciągniętych w czasie. Problematyka ta zajmowała Maseckiego już w kompozycjach na sekstet jazzowy, a konkretniejszą formę przybrała w ostatnich utworach, takich jak Wolność na pianino i dziewięć wiolonczel oraz Symfonia nr 1 „Zwycięstwo” na orkiestrę dętą.

Na koncercie wykonane zostaną także A Cradle Song Hanny Kulenty i Landschaft der Erinnerungen, Witold Lutosławski in memoriam Zbigniewa Bargielskiego, które ukazały się na doskonale przyjętej przez krytyków debiutanckiej płycie Landscape of memories (CD Accord). Koncert poprzedzony zostanie wykładem wybitnego dyrygenta i znawcy muzyki współczesnej prof. dr Wojciecha Michniewskiego.

Utwór Marcina Maseckiego został zamówiony przez zespół BMF Piano Trio w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Read more


18 grudnia 2015 o godz. 18.30 Opera Krakowska zaprasza na galowy spektakl Strasznego dworu Stanisława Moniuszki w reżyserii Laco Adamika i scenografii Barbary Kędzierskiej. Będzie to kolejna sposobność do uczczenia obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce i przypomnienia tak ważnej pozycji ze skarbnicy polskiej kultury.

Uczestnicząc w jubileuszu poprzez prezentację polskiej twórczości operowej, Opera Krakowska zrealizowała już premierę Króla Rogera Karola Szymanowskiego (13 grudnia 2015) oraz wystawę Szymanowski w Operze Krakowskiej, którą można oglądać na Antresoli Opery Krakowskiej do 27 grudnia 2015 roku.

Po raz pierwszy na scenie Opery Krakowskiej w inscenizacji Strasznego dworu wystąpią artyści o międzynarodowej renomie: Wojtek Śmiłek, Szymon Komasa, Dominik Sutowicz, Adam Kruszewski oraz dobrze znani publiczności śpiewacy Opery Krakowskiej: Katarzyna Oleś-Blacha, Edyta Piasecka, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Wołodymyr Pankiv, Adam Szerszeń. Spektakle z udziałem Chóru, Baletu i Orkiestry poprowadzi Bartosz Żurakowski.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa.

Kolejne spektakle Strasznego dworu w Operze Krakowskiej odbędą się 19, 20, 26 oraz 27 grudnia 2015.

Read more


18 grudnia 2015 roku o godz. 18.30 w Teatrze Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza odbędzie się ostatni w tym roku warszawski koncert polskiego finalisty XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego  im. Fryderyka ChopinaSzymona Nehringa. Wydarzenie ma na celu promocję debiutanckiej płyty pianisty zatytułowanej Chopin Szymanowski Mykietyn, której wydawcą jest firma fonograficzna DUX. Podczas koncertu będzie możliwość zakupu płyty oraz otrzymania podpisu od samego artysty.

Płyta Chopin Szymanowski Mykietyn zawiera zróżnicowany repertuar muzyki polskiej: od cyklu etiud Fryderyka Chopina op. 25, przez wirtuozowski cykl wariacji b-moll Karola Szymanowskiego, aż po współczesne preludia Pawła Mykietyna. Całość dopełnia interpretacja Fantazji f-moll op. 49 Chopina. Zarówno etiudy, jak i fantazja znalazły się w programie, który Szymon Nehring zaprezentował podczas XVII Konkursu Chopinowskiego.

Bilety dostępne od 3 grudnia 2015 roku w Kasie Teatru Studio (Plac Defilad 1, Pałac Kultury i Nauki, wejście od ulicy Marszałkowskiej).

Read more


Najpiękniejsza muzyka kojarzona ze Świętami Bożego Narodzenia zabrzmi podczas Koncertu Świątecznego na Grochowskiej 272 w Warszawie w wykonaniu artystów orkiestry Sinfonia Varsovia. Koncert odbędzie się w piątek 18 grudnia 2015 roku o godz. 18.00.

W programie duża dawka muzyki barokowej w wykonaniu Kwintetu smyczkowego orkiestry Sinfonia Varsovia w składzie: Anna Maria Staśkiewicz, Zofia Endzelm (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka), Marcel Markowski (wiolonczela), Michał Sobuś (kontrabas), z towarzyszeniem klawesynisty Jakuba Dmeńskiego. W świąteczny nastrój z pewnością wprowadzi słuchaczy Concerto grosso „Na Boże Narodzenie” op.8 nr 6 g-moll, które skomponował Giuseppe Torelli. Nie zabraknie słynnej Arii na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur Jana Sebastiana Bacha i Koncertu na dwa oboje C-dur Antonia Vivaldiego z solistami: Arkadiuszem Krupą i Adamem Szlęzakiem. Zabrzmi też rzadziej wykonywane, ale warte uwagi – Concerto grosso op.3 nr 12 Francesco Manfrediniego. Wirtuozerią swojej gry spróbują zaczarować publiczność Marcel Markowski i Michał Sobuś w Duecie na wiolonczelę i kontrabas D-dur Gioacchino Rossiniego, włoskiego kompozytora epoki romantyzmu, znanego głównie z twórczości operowej. W ostatniej części – kwintesencja koncertu świątecznego, czyli kolędy, tym razem w aranżacji Adama Szlęzaka.

Wstęp na koncert jest wolny. Liczba miejsc ograniczona. Po koncercie organizatorzy zapraszają na wigilijny poczęstunek.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/pl/2015-12-18-koncert-swiateczny-na-grochowskiej.html 


W piątek 18 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie odbędzie się koncert symfoniczny zatytułowany W muzycznym zwierciadle.

W programie: Koncert podwójny a-moll op. 102 Johannesa Brahmsa, Poemat symfoniczny „Stańczyk” Ludomira Różyckiego oraz Till Eulenspiegel op. 28 Richarda Straussa. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Marka Pijarowskiego oraz soliści: austriacki skrzypek Volkhard Steude oraz węgierski wiolonczelista Peter Samodari.

Wesołe figle Dyla Sowizdrzała (1895) to jeden z najdoskonalszych utworów Ryszarda Straussa, który do dzisiaj budzi podziw i zaciekawia niejednoznaczną wymową – pełno w nim humoru, groteski, podtekstów i aluzji związanych z tytułową postacią kpiarza Sowizdrzała. Wpływy Straussa dostrzec można w utworze Ludomira Różyckiego – jednego z grupy kompozytorów określanej mianem Młoda Polska, który swój pierwszy sukces odniósł jako student, gdy w 1904 wykonano jego Scherzo symfoniczne „Stańczyk”. Podczas koncertu zabrzmi także Koncert podwójny a-moll (1887) na skrzypce i wiolonczelę, reprezentujący dojrzały styl Johannesa Brahmsa. Kompozytor zestawia tu oba solowe instrumenty w różnorodny sposób, tworząc niejako nowe jakości brzmieniowe. Już sam początek koncertu przełamuje tradycję – otwierają go bowiem solowe kadencje wiolonczeli i skrzypiec.


W piątek 18 grudnia 2015 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny z okazji jubileuszu Agnieszki Duczmal.

W programie wieczoru znajdą się takie utwory, jak: Sinfonietta nr 3 (Kwartet smyczkowy nr 3) Krzysztofa Pendereckiego, Sobre las cuatro estaciones na bandoneon, fortepian i smyczki Martína Palmeriego oraz Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w opracowaniu Agnieszka Duczmal. Wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus oraz soliści: Mario Stefano Pietrodarchi (bandoneon) oraz Martín Palmeri (fortepian).

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona przez Agnieszkę Duczmal w Poznaniu w 1968 roku. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana w 1976 roku na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim zaowocowało przekształceniem jej w 1977 roku w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus. Zespół nagrał dla Polskiego Radia ponad 10 000 minut (!) muzyki obejmującej repertuar od baroku do współczesności i wykonał setki koncertów transmitowanych przez Polskie Radio. Zarejestrował 110 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz 48 płyt. W jego dorobku artystycznym znajduje się wiele prawykonań w tym dzieł dedykowanych zespołowi i jego dyrygentce.

Ważnym fonograficznym wydarzeniem roku 2014 była niezwykle oryginalna płyta The Spirit of Tango, na której Orkiestra Amadeus z solistami i Chórem Kameralnym UAM utrwalili utwory jednego z ikonicznych kompozytorów argentyńskich, Martina Palmieriego: jego Misa a Buenos Aires oraz Sobre las Cuatro Estaciones z 2004 roku, zaaranżowane w 2012 roku na bandoneon, fortepian i orkiestrę smyczkową – urocze i tajemnicze „pocztówki z Buenos Aires” z czterech pór roku. Sensacją koncertu będzie występ samego kompozytora w partii fortepianu.


19 i 20 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na scenie Opery Wrocławskiej odbędą się premierowe przedstawienia Madame Butterfly Giacomo Pucciniego pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik.

Opera Pucciniego, wystawiana z niesłabnącym powodzeniem na największych scenach operowych świata, miała swoją prapremierę w Mediolanie na deskach Teatro alla Scala w 1904 roku. Po wojnie Opera Wrocławska wystawiła spektakl w roku 1946 (premiera odbyła się pod kierownictwem muzycznym Stefana Syryłło, pieczę nad reżyserią objął Stanisław Drabik, a nad scenografią Witold Fedorski wraz z Jerzym Feldmanem), a następnie w 1949, 1952 oraz 1993 roku. Po latach nieobecności na wrocławskiej scenie powraca w nowej odsłonie, pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik, ze scenografią i kostiumami Williama Orlandiego i w reżyserii słynnego Giancarlo del Monaco, jednego z najważniejszych i najbardziej rozchwytywanych reżyserów swego pokolenia.

Syn słynnego tenora Mario del Monaco, reżyserował spektakle na deskach najlepszych teatrów muzycznych, między innymi w Barcelonie, Berlinie, Bolonii, Buenos Aires, Hamburgu, Los Angeles, Madrycie, Monachium, Mediolanie, Montpellier, Neapolu, Nowym Yorku, Paryżu, Pekinie, Rzymie, Stuttgarcie, Tel Awiwie, Wenecji, Waszyngtonie, Wiedniu i Zurychu. Był dyrektorem generalnym oper w Bonn oraz Nicei, dyrektorem generalnym Festiwalu Macerata, pełnił też funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Tenerife Opera. Podczas wrocławskich spektakli publiczość będzie mogła podziwiać między innymi wybitnego tenora Jamesa Valentiego, znanego z artystycznej elegancji, doskonałej prezencji scenicznej oraz przede wszystkim z głosu z ciepłym włoskim brzmieniem, oraz Ermonelę Jaho, która od momentu artystycznego debiutu cieszy się reputacją wielkiej scenicznej osobowości, potrafiącej swoja muzykalnością i magnetyzmem „dotknąć" duszy każdego słuchacza.

Temat uwiedzenia i porzucenia jest obecny w operze nie od dziś. Madame Butterfly wpisuje się świetnie w tę tradycję. Ukazuje obraz Japonii widzianej oczami wyobraźni włoskiego kompozytora. Poprzez historię miłości gejszy Cio-Cio-San do porucznika Pinkertona mamy możliwość zobaczyć różnice w postrzeganiu takich wartości jak miłość i lojalność przez ludzi wywodzących się z odmiennych kultur. Kontrast pomiędzy Zachodem a Orientem znajduje swoje odzwierciedlenie również w pięknej i nastrojowej muzyce Pucciniego. Od samego początku opery zdaje się ona zwiastować tragiczny los tytułowej bohaterki, jak gdyby Cio-Cio-San przeczuwała w głębi swoje przeznaczenie. Spotkanie z Pinkertonem to piękny, lecz nierealny sen, z którego gejsza nie chce, ale będzie musiała się obudzić.

Więcej informacji – na stronie: www.opera.wroclaw.pl/1/index.php?page=9&stage_id=200

Read more


Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie oraz Żeński Zespół Wokalny Re-FORMACJA, działające pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego, zapraszają do wspólnego kolędowania w sobotę 19 grudnia 2015 roku.

O godz. 12.00 wokaliści wystąpią w Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, które znajduje się na terenie BioBazaru przy ul. Żelaznej 51/53, a następnie o godz. 16.00 w Spółdzielni Socjalnej Wola przy ul. Smoczej 3 w Warszawie. W programie kolędy i pastorałki różnych narodów, w tym repertuar polski. Dodatkową atrakcją będzie możliwość nabycia certyfikowanej żywności ekologicznej na BioBazarze oraz udział w przygotowanej przez Spółdzielnię Socjalną Wola Smoczej Gwiazdce, obejmującej poczęstunek i gwiazdkowy konkurs z nagrodami-niespodziankami od Mikołaja, a także warsztaty z przygotowywania ozdób i kartek świątecznych.

Wstęp wolny.


19 i 26 grudnia 2015 roku oraz 9 stycznia 2016 roku Opera Śląska w Bytomiu zaprasza do Sali Koncertowej im. Adama Didura na wspólne kolędowanie.
Podczas koncertów będzie można usłyszeć szereg znanych i popularnych kolęd, które mają wielkie umocowanie w tradycji bożonarodzeniowej i pięknie brzmią w każdym chóralnym opracowaniu. Na program złożą się utwory z różnych epok i stylów – począwszy od renesansu po współczesność. Po raz pierwszy zaśpiewane zostaną angielskie kolędy Benjamina Brittena (w opracowaniu na chór żeński i harfę), a także wykonane zostaną utwory kompozytorów śląskich oraz kolędy różnych narodów. Pojawi się również tradycyjna kapela ludowa, symbolizująca kolędowanie domowe, oraz okazja do wspólnego śpiewania.

W programie między innymi: Gdy śliczna Panna, Gdy się Chrystus rodzi, Do szopy, hej, Pasterze, Oj, Maluśki, Maluśki, Bóg się rodzi, Bracia patrzcie jeno, Hej w Dzień Narodzenia, Adeste Fideles, i wiele innych.

Koncerty odbędą się pod dyrekcją Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody, z oprawą reżyserską Bernadety Maćkowiak. Wydarzenia powstało w oparciu o Koncert Kolęd i Pastorałek w reżyserii Anny Tarnowskiej.
 


W niedzielę 13 grudnia 2015 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbyła się premiera Strasznego dworu Stanisława Moniuszki w reżyserii Marka Weissa. Kolejne spektakle odbędą się 19 i 20 grudnia 2015 roku oraz 15 stycznia 2016 roku.

Kierownictwo muzyczne nad operą według libretta Jana Chęcińskiego objął Tadeusz Kozłowski. Wśród wykonawców partii solowych znaleźli się: Mikołaj Zalasiński (Miecznik), Aleksandra Kubas-Kruk (Hanna), Karolina Sikora (Jadwiga), Adam Zdunikowski (Damazy), Adam Palka (Zbigniew), Paweł Skałuba (Stefan), Zbigniew Macias (Maciej), Daniel Borowski (Skołuba), Katarzyna Hołysz (Cześnikowa), Joanna Wesołowska (Stara Niewiasta), Krzysztof Rzeszutek (Grześ). Wystąpił Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej oraz zespół Bałtyckiego Teatru Tańca ze specjalnym udziałem Chorągwi Husarskiej Województwa Pomorskiego z Zamku w Gniewie.

Sienkiewicz, Matejko, Moniuszko – taka jest aktualna trójca wieszczów. Krasiński i Słowacki nie sprawują już rządu dusz. Tylko Mickiewicz ze swoim niepodważalnym autorytetem stoi na czele wszystkich, ale głównie dzięki kultowi, jakim darzymy „Pana Tadeusza”. A więc nostalgia sarmacka i sny o potędze wciąż są podstawowym paliwem narodowej dumy. Nie zmienił tego Wyspiański ani Gombrowicz. Nie zmienili tego luminarze PRLu. Kochamy nasze szlacheckie tradycje, waleczność, honor, odwagę i Miecznika, który ten kodeks cnót wylicza Damazemu, jako warunek ubiegania się o rękę córki. – mówi Marek Weiss, reżyser spektaklu.


19 i 20 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Teatrze Polskim w Poznaniu odbędzie się premiera spektaklu Krakowiacy i Górale Wojciecha Bogusławskiego na podstawie Cudu, czyli Krakowiaków i Górali (1794) oraz Iskahara, króla Guaxary (1795) z muzyką Jana Stefaniego i Mateusza Górnego „Goorala”. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem w reżyserii Michała Kmiecika objął Adam Domurat.

Krakowiacy i Górale w 1794 roku wywołali rewolucję. Błaha historia miłosna okazała się insurekcyjnym manifestem. Niepozorna fabuła podgrzała i tak już wrzące polityczne emocje. Mieszkańcy Warszawy wychodzili na ulice śpiewając arie z opery Bogusławskiego, a sparafrazowany fragment Wy uczciwi, którzy wszędzie cierpicie dla cnoty porównywany był z francuskimi pieśniami rewolucyjnymi: Ça ira i Marsylianką.

Krakowiacy i Górale w 2015 roku też będą o rewolucji. Po przeszło dwustu dwudziestu latach w mocy pozostają pytania o równość i braterstwo, które brał na sztandary Kościuszko i które stały u początków polskiej nowoczesności. Ciągle warto pytać o zgodę, do której wzywał Bogusławski – czy aby nazbyt prędko nie unieważnia ona istniejących napięć społecznych? Trzeba wreszcie zapytać o możliwość rewolucji – czy każda musi się kończyć tak samo: stosem trupów i klęską pięknych ideałów?

Kolejne spektakle odbędą się 26 (spektakl świąteczny), 27, 29, 30 i 31 (spektakl sylwestrowy) grudnia 2015 roku.

Więcej informacji – na stronie: www.teatr-polski.pl


W sobotę 19 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się tradycyjny, doroczny koncert kolędowy Chóru Filharmonii Narodowej.

Niezwykła mnogość zarówno kolęd i pastorałek z Polski i całego świata, jak i ich aranżacji sprawia, że co roku program koncertu jest odmienny i atrakcyjny. Tym razem szczególnym jego punktem będzie cykl Cicha noc wybitnego kompozytora, a także aranżera Macieja Małeckiego, stworzony w roku 2006 na chór i orkiestrę smyczkową. Autor – obok bardzo interesujących i oryginalnych opracowań kolęd tradycyjnych – dopełnił swój zbiór własnymi, pełnymi uroku pastorałkami.

Wraz z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej (orkiestra smyczkowa) wystąpi Julian Gembalski, należący do czołowych polskich organistów-wirtuozów i improwizatorów, a także do najbardziej cenionych pedagogów i autorytetów w zakresie organmistrzostwa. Prowadzi mistrzowskie kursy interpretacji i improwizacji organowej, jako profesor zaś – klasę organów w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie pełni jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Organów i Klawesynu. W latach 1991-96 był prorektorem, a od 1996 do 2002 roku rektorem katowickiej uczelni. Jest autorem wielu prac z zakresu historii organów na Śląsku, problematyki ochrony oraz konserwacji organów zabytkowych. W 2004 założył pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej Muzeum Organów.

Transmisja koncertu w Internecie – na stronie: www.filharmonia.pl


20 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na nadzwyczajnym koncercie w krakowskiej Tauron Arenie wystąpi jeden z legendarnych Trzech Tenorów – Maestro José Carreras. W programie A life in music artysta zaprezentuje utwory, które towarzyszyły mu przez lata kariery, poruszając serca milionów słuchaczy na całym świecie, oraz świąteczne evergreeny. Do wspólnego występu José Carreras zaprosił Orkiestrę Sinfonietta Cracovia, wyrażając uznanie dla rangi oraz ciągle rosnącego poziomu artystycznego zespołu.

Rok 1990, przeddzień finału mistrzostw świata w piłce nożnej. Zjawiskowa sceneria Term Karakalli, ponad 6000 widzów, 800 mln telewidzów. Za pulpitem dyrygenckim Zubin Mehta, na scenie połączone rzymskie orkiestry, a w samym jej centrum oni – Trzej Tenorzy: Luciano Pavarotti, Placido Domingo i sprawca całego zamieszania – José Carreras. To właśnie on był pomysłodawcą tego przedsięwzięcia, które okazało się jednym z najgłośniejszych wydarzeń w całej historii muzyki. Koncert przyniósł śpiewakom status prawdziwych, międzynarodowych supergwiazd i powszechną rozpoznawalność, również w kręgach niezwiązanych z kulturą i sztuką. Debiutanckie nagranie tria okazało się najlepiej sprzedającym się albumem klasycznym wszechczasów. Gigantyczny sukces pierwszego koncertu zaowocował angażami podczas kolejnych piłkarskich mistrzostw, a następnie światowym tournée, na które złożyły się w sumie 33 koncerty, które bezpośrednio i poprzez transmisje zgromadziły ponad 2 miliardy (!) widzów na całym świecie. Artyści przeszli do legendy. Smak tej właśnie legendy będzie można poczuć na przedświątecznym, nadzwyczajnym koncercie Maestro José Carrerasa w krakowskiej Tauron Arenie.

A life in music to forma muzycznej retrospekcji, zbierającej utwory, które towarzyszyły genialnemu śpiewakowi w jego artystycznej drodze. W pierwszej części najbardziej niezapomniane arie z oper Verdiego, Pucciniego czy Straussa. W drugiej – prawdziwa magia Świąt w uwielbianych utworach bożonarodzeniowych. Obok José Carrerasa w tym wyjątkowym koncercie udział wezmą znakomita meksykańska sopranistka Rebeca Olvera oraz orkiestra Sinfonietta Cracovia i chór Camerata Silesia pod dyrekcją Davida Gimeneza. Gośćmi specjalnymi koncertu będą Justyna Steczkowska i Dorota Osińska. Warto wspomnieć, że po Gáborze Boldoczkim i Rafaelu Payare, Maestro Carreras to kolejna światowa megagwiazda, która pojawia się w Krakowie na jednej scenie z Sinfoniettą Cracovią. Orkiestra nie zamierza spocząć na laurach i jeszcze w grudniu wyjeżdża na tournée do Chin.
 


Recital mistrzowski koreańskiego pianisty Seong-Jin Cho, zwycięzcy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, odbędzie się w niedzielę 20 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

W programie znajdą się utwory Fryderyka Chopina, które laureat I nagrody prezentował w poszczególnych etapach konkursu: Nokturn c-moll op. 48 nr 1, Sonata b-moll op. 35, Scherzo b-moll op. 31 oraz Preludia op. 28, którymi pianista zachwycił publiczność w trzecim etapie.

Mimo braku biletów na koncert, bezpośrednio przed wydarzeniem można będzie nabyć wejściówki na miejsca stojące.

Read more


Koncert kolęd i pastorałek odbędzie się w niedzielę 20 grudnia 2015 roku o godz. 16.00 w Sali Głównej KGHM Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Wystąpi Chór Chłopięcy NFM, Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, Zespół Wokalny „Rondo” oraz Orkiestra Kameralna NFM Leopoldinum pod batutą Małgorzaty Podzielny.

Niedzielny koncert przybliży słuchaczom utwory pochodzące z różnych wieków i różnych krajów, te pełne namaszczenia, ale i te bardziej radosne. W programie pojawią się między innymi kompozycje Michaela Praetoriusa, Michała Ziółkowskiego, Johna Ruttera, Jakuba Kowalewskiego, Zbigniewa Ciuraby i Stanisława Hadyny. Zabrzmią także współczesne aranżacje kolęd autorstwa Krzysztofa Grzeszczaka, Stanisława Niewiadomskiego czy Marcina Wawruka. Koncert stanowić będzie wspaniałe wprowadzenie muzyczne do nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.


Muzyka komponowana w oparciu o rozkład kolejowy, widzowie słuchający operowego libretta nie w wygodnych fotelach, ale w słuchawkach i podążający za artystami po hali Dworca Warszawa Wschodnia – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Komuna/Warszawa zapraszają 20 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 na polską premierę Opery kolejowej, czyli utworu na sopran, 14 tancerzy, zespół muzyczny, projekcje, słuchawki i pociągi. Projekt, łączący w sobie elementy flash moba oraz konwencji „silent music”, powstał w ramach obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.

Kolej żelazna to symboliczny przykład cywilizacji wydajności i regulacji – wszystko tu odbywa się zgodnie z wyliczonym co do minuty rozkładem jazdy. I właśnie dlatego proste zakłócenie w tym systemie może być szansą na bycie poza nim: opóźniony pociąg, czekanie na dworcu, przerwana podróż mogą tworzyć moment szczególnego doświadczenia – zawieszenia w czasie i przestrzeni. Już nie tu / jeszcze nie tam. Pomiędzy. Artyści biorący udział w projekcie opisują w operowej formule proste zdarzenia: Pasażer wsiada do niewłaściwego pociągu, Pasażerka spóźnia się… Plan podróży zostaje zakłócony, rzeczywistość ulega zawieszeniu, dzieje się coś niespodziewanego – każdy Pasażer lub Pasażerka radzi sobie na swój sposób: można chcieć jak najszybciej „nadrobić” spóźnienie albo wykorzystać ten „darowany” czas na pobycie z samym sobą. W spektaklu wystąpią aktorzy teatru Komuna/Warszawa, studenci Warsaw Dance Department oraz Olga Mysłowska (sopran) i Julia Kubica (skrzypce). Choreografię opracował Irad Mazliah, kostiumami zajęła się Ewelina Ciuchta.

Opera kolejowa po raz pierwszy została zaprezentowana w 2011 roku na moskiewskim, monumentalnym Dworcu Kijowskim podczas festiwalu Złota Maska. Warszawski projekt powstał w koprodukcji z Instytutem Teatralnym z okazji jubileuszu 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce. Grudniowy pokaz na Dworcu Wschodnim kończy artystyczną część obchodów i wpisuje się w jedną z kluczowych dla nich idei – wychodzenia teatru w przestrzeń miejską oraz włączania w święto polskiego teatru twórców innych dziedzin.

Opera prezentowana jest w formule „silent music”, dlatego organizatorzy proszą widzów o przybycie 30 minut przed spektaklem. Liczba słuchawek, które będzie można wypożyczyć, jest ograniczona – aby je otrzymać, należy mieć przy sobie ważny dokument potwierdzający tożsamość (ze zdjęciem).

Więcej informacji – na stronie: www.instytut-teatralny.pl/aktualnosci/opera-kolejowa-na-sluchawki-projekcje-i-pociagi_2015-12-20/


21 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej na Ołowiance wystąpi Krzysztof Meisinger i Sinfonia Varsovia. Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Gościnnie na jubileusz", uświetniającego 70. jubileuszowy sezon artystyczny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

Światowa krytyka uznaje Krzysztofa Meisingera za jednego z najbardziej fascynujących gitarzystów klasycznych naszych czasów i porównuje jego talent do talentu Pepe Romero czy Piotra Anderszewskiego. Wykonawca występuje z takimi gwiazdami jak Sumi Jo, Philharmonia Quartet Berlin, Academy of St Martin in the Fields czy Filharmonia Praska. Debiut Meisingera w Filharmonii Berlińskiej w czerwcu 2014 roku zakończył się wielominutową owacją na stojąco. Jego płyta Melodia Sentimental, nagrana w słynnym londyńskim Abbey Road Studio, uzyskała entuzjastyczne recenzje w światowej prasie muzycznej. Gdański koncert z orkiestrą Sinfonia Varsovia będzie połączony z promocją najnowszego albumu artysty zatytułowanego Meisinger, który będzie można nabyć podczas wydarzenia. 

W programie koncertu znajdzie się przepełniona tangiem muzyka Astora Piazzolli, znana niemal każdemu miłośnikowi kina muzyka filmowa Ennio Morricone, a także wyjątkowe dzieła związane nierozerwalnie z gitarą, m.in. słynne Asturias Isaaca Albéniza. Krzysztof Meisinger wystąpi w podwójnej roli – solisty i dyrygenta.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


W poniedziałek 21 grudnia 2015 roku o godz. 18.30 w sali widowiskowej Służewskiego Domu Kultury w Warszawie (ul. J.S. Bacha 15) odbędzie się recital fortepianowy w wykonaniu Rafała Łuszczewskiego.

W programie znajdą się między innymi utwory Fryderyka Chopina (Polonez A-dur op. 40, Nokturn cis-moll op. posth., Scherzo h-moll op. 20), Manuela de Falli (Primera y Segunda Danza Espanola de „El Amor Brujo”), Isaaca Albeniza (Cordoba, Sevilla) oraz George’a Gershwina (Rhapsody in Blue)

Rafael Aleksander Łuszczewski (ur. 1979) zadebiutował na światowych estradach z Tokyo Symphony Orchestra mając 16 lat. Obecnie należy do najwybitniejszych artystów swojej generacji, występując z powodzeniem w Ameryce Północnej i Południowej, Azji, Australii, Afryce, na Bliskim Wschodzie i niemal wszystkich krajach Europy. Jako proklamator muzyki Chopina zdobywa najwyższe uznanie słuchaczy oraz krytyków muzycznych.

Wydarzenie przygotowywane wspólnie ze Stowarzyszeniem Polsko – Argentyńskim. Patronat Honorowy Ambasady Republiki Argentyny w Polsce. Po koncercie odbędzie się promocja płyty artysty. Obowiązują bezpłatne wejściówki.


W niedzielę 27 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się Koncert Marszałkowski Polskiej pieśni cześć w 97. rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego.

Przy fortepianie oraz organach zasiądzie Andrzej Tatarski. Towarzyszyć mu będzie Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki pod batutą Macieja Wielocha. W programie znajdą się kompozycje Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Kurpińskiego oraz Mieczysława Karłowicza. Nie zabraknie pieśni patriotycznych oraz kolęd.


W niedzielę 27 grudnia o godz. 14.00 w Kościele oo. Dominikanów pw. św. Mikołaja w Gdańsku (ul. Śwętojańska 72) odbędzie się doroczny Koncert Bożonarodzeniowy w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas pojednania, rodzinnych spotkań, wspólnych chwil w cieple domowego ogniska. W polską tradycję wpisane jest też wspólne kolędowanie. W programie koncertu, prócz tradycyjnych polskich kolęd i pastorałek w opracowaniu Feliksa Nowowiejskiego, znajdzie się oryginalny utwór hiszpańskiego kompozytora Ariela Ramireza zatytułowany Navidad Nuestra (Nasze Boże Narodzenie), opowiadający w sześciu częściach historię związaną z przyjściem Jezusa na świat.

Zarówno w partiach wokalnych, jak i instrumentalnych, zaprezentują się członkowie Polskiego Chóru Kameralnego: Jerzy Stelmański (tenor I, gitara I), Krzysztof Pękała (tenor II), Damian Bykowski (tenor II, gitara II), Sebastian Mandziej (baryton), Andrzej Macierzyński (instr. klawiszowe), Krzysztof Stachowski (bembo), członkowie chóru (instr. perkusyjne).

Wydarzenie odbywa się pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska. Wstęp wolny.

Read more


Najpiękniejsze arie i duety operowe, a obok nich przeboje amerykańskich musicali – Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zaprasza na koncert sylwestrowy w Centrum Kongresowym ICE Kraków, otwierający cykl dorocznych Gali Sylwestrowych w tym miejscu.

31 grudnia 2015 roku na scenie Centrum Kongresowego ICE Kraków pojawią się znakomici soliści wiedeńskich scen operowych, słynnych światowych festiwali (m.in. The Glyndebourne Festival, Baden-Baden Festspiele) oraz cenionych teatrów operowych w Polsce: sopranistka Magdalena Molendowska oraz baryton Ben Connor.

W ich wykonaniu zabrzmią najpiękniejsze arie i duety z repertuaru mistrzów wiedeńskich, włoskich i niemieckich oper, ale też przeboje amerykańskiego Broadway'u, w tym nieśmiertelne piosenki z musicali Leonarda Bernsteina i Fredericka Loewe'a. Nie zabraknie również popisowych utworów orkiestrowych Maurice'a Ravela, Arturo Márqueza czy Mieczysława Weinberga.

Niemiecki dyrygent Christian Schumann, ulubieniec krakowskiej publiczności, który zasłynął ze znakomitych kreacji podczas niedawnego Festiwalu Muzyki Filmowej, poprowadzi również Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej w efektownych uwerturach koncertowych. Narratorem wieczoru będzie Leszek Mikos – znawca i miłośnik sztuki operowej i operetkowej, laureat nagrody „Mistrz mowy polskiej 2014”, który przeprowadzi widzów przez arkana historii sztuki wokalnej.


Filharmonia Krakowska zaprasza na Koncert Sylwestrowy 31 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 oraz Koncerty Noworoczne, które odbędą się 1 i 2 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej. Wśród wykonawców znajdą się Orkiestra oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Gian Luigi Zampieriego oraz soliści: Bernarda Grembowiec – sopran, Katarzyna Guran – sopran, Paweł Fundament – tenor, Bartłomiej Chorąży – tenor. Koncerty poprowadzi Jerzy Kisielewski.

Organizatorzy pragną w gronie melomanów zamknąć stary i powitać Nowy Rok. Podczas gali sylwestrowo-noworocznej zabrzmią utwory specjalnie dobrane na tę nadzwyczajną okazję. W szampański nastrój wprowadzą publiczność uwertury i chóry z najpiękniejszych oper świata. Będą to między innymi fragmenty z Wilhelma Tella Gioacchino Rossiniego, Uprowadzenia z Seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta, Il Trovatore, Don Carlo i Traviaty Giuseppe Verdiego oraz Carmen Georgesa Bizeta. Krakowska publiczność usłyszy także Libertango i Violentango Astora Piazzolli w orkiestrowych aranżacjach dyrygenta, ale nade wszystko – cały wachlarz walców i polek rodziny Straussów – Josefa, Eduarda i Johanna młodszego.

Read more


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Koncert Sylwestrowy 31 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 oraz Koncerty Noworoczne, które odbędą się 2, 3 oraz 5 stycznia 2016 roku.

Program koncertów będzie się składał z bardzo efektownych, często niespodziewanych kompozycji. Organizatorzy pragną pokazać, że muzyka taneczna to nie tylko straussowskie walce, a wesołe utwory nie muszą być wyłącznie fragmentami operetek. Pogodnym nastrojem oraz muzycznym dowcipem wprowadzi publiczność w nadchodzący karnawał zespół Teatru Wielkiego pod batutą Grzegorza Wierusa, a przewodnikiem po muzyce będzie Krzysztof Szaniecki. Soliści – zarówno śpiewacy, jak i instrumentaliści, balet, chór oraz orkiestra, zaprezentują się w bardzo urozmaiconym repertuarze, obejmującym dzieła takich kompozytorów, jak Gioacchino Rossiniego, Jacques Offenbach, Sergiusz Prokofiew, Mieczysław Weinberg, Wojciech Kilar czy John Williams.

Read more