Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na szóstą edycję AŻ Festiwalu. Program ośmiu koncertów zdominują dwa wątki: muzyka polska i gry wyobraźni. Inauguracja Festiwalu – 17 listopada 2018 roku.

Podczas inauguracji zostaną wykonane utwory Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Olczaka oraz twórców związanych z Łodzią, czyli Olgi Hans, Sławomira Kaczorowskiego i Macieja Kabzy. Na finał zaplanowano dzieła wpisujące się w historię Polski: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z wybitnym solistą Kevinem Kennerem, Exodus Wojciecha Kilara i Uwerturę dramatyczną „Radogoszcz” Antoniego Szewczyka (1 grudnia). Podczas Koncertu muzyki polskiej na 100-lecie Niepodległości (27 listopada) zabrzmią dzieła m.in. Stanisława Moniuszki, Karola Mikulego, Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz. Ich wykonawcami będą pedagodzy Akademii, w tym rektorzy uczelni – profesorowie Cezary Sanecki (fortepian) i Beata Zawadzka-Kłos (sopran).

Program kolejnych pięciu koncertów jest propozycją dla muzycznych poszukiwaczy. Dwa wieczory wypełni polska muzyka filmowa. Utwory łodzianina Wojciecha Lemańskiego zabrzmią do prezentowanych na żywo fragmentów filmów, do których zostały napisane. Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego zostanie wykonana na żywo do słynnego przedwojennego filmu niemego Zew morza. Instrumenty perkusyjne i chóry połączą się w programie koncertu pt. „Gry wyobraźni”, a stanie się to za sprawą muzyki szwedzkiego perkusisty Andersa Åstranda, który wystąpi na festiwalu z Lawrence’em Ugwu (djembe) i wieloma innymi gośćmi oraz zespołem The Bacewicz Percussion Ensemble (25 listopada).

Wszystkie koncerty 6. AŻ Festiwalu rozpoczynają się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a, bilety w cenie 30 zł i 20 zł do nabycia w kasie AM (ul. Żubardzka 2a).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl


W dniach 17–25 listopada 2018 roku w Gdańsku odbędzie się czwarte edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Program tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” ukazuje aktualne tendencje w muzyce współczesnej, która od pół wieku z górą nastawiona jest głównie na nawiązywanie: do romantyzmu, do innych kultur, a w ostatnich dekadach coraz częściej do minionych awangard. Zarówno kompozytorzy europejscy, jak i amerykańscy, których twórczości zostanie poświęcony osobny koncert, zawzięcie mieszają w tyglu rozmaitych tradycji, prowadząc dialogi z twórczością epoki Haendla i Mozarta, demonstrując tęsknotę za romantycznymi nastrojami i konwencjami muzyki XIX wieku, a z drugiej strony powracając do porzuconych praktyk XX-wiecznej moderny.

Podczas Festiwalu usłyszymy prawykonania kompozycji Kamila Cieślika, Jonathana Dawe’a, Piotra Jędrzejczyka, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Michaila Travlosa. Finałowym wydarzeniem Festiwalu będzie Gdański Koncert Prawykonań, podczas którego zabrzmią utwory laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki: PhatopoiAposiopesis Jakuba Polaczyka, Polifobia Adama Diesnera, Muzyka relaksacyjna Żanety Rydzewskiej i Coś nowego Adama Józefa Falenty.

Po raz drugi festiwalowi będzie towarzyszyć ogólnopolska konferencja naukowa Metody analizy muzyki XX i XXI wieku: narady muzykologów uzupełnią w ciekawy sposób to, co się będzie działo podczas koncertów.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://2018.nowefale.pl/ 


Fundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 18 listopada 2018 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok przy ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach na doroczny koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”.

Celem tego cyklu koncertowego, realizowanego od 2005 roku, jest prezentacja wybitnych dzieł muzyki kameralnej i symfonicznej, z udziałem znakomitych solistów i dyrygentów z towarzyszeniem Gliwickiej Orkiestry Kameralnej.

Koncert wiolonczelowy C-dur Józefa Haydna hob. VIIb wykona znakomity solista, kameralista i lider wiolonczel Orkiestry Sinfonia Varsovia Marcel Markowski, laureat wielu nagród i wyróżnień, oraz wykładowca Akademii Sinfonia Varsovia. Dodatkowo na prośbę organizatorów solista zagra również w składzie Gliwickiej Orkiestry Kameralnej, jako lider wiolonczel w drugiej części koncertu. W Koncercie na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego dołączy do niego w roli solisty koncertmistrz GOK oraz p.o. lider II skrzypiec orkiestry Sinfonia Varsovia Kamil Staniczek.

Gliwicka Orkiestra Kameralna pod batutą znakomitego polskiego dyrygenta i organizatora wydarzeń muzycznych Pawła Kotli wykona również Suitę staropolską Andrzeja Panufnika i Symfonię nr 29, KV 201 (186a) Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.gliwickaorkiestra.pl/


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, który odbędzie się 18 listopada 2018 roku o godz. 12.00 i 17.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji i Promocji Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Akademią Muzyczną w Krakowie 18 listopada będzie miała w Studiu Radia Katowice niezwykła seria koncertów poświęcona prezentacji twórczości Ignacego Jana Paderewskiego.

Wezmą w niej udział studenci Katedry Fortepianu, którzy pod kierunkiem swoich pedagogów i profesorów krakowskiej uczelni przygotowali program, jaki złoży się na maraton koncertowy obejmujący dwa koncerty, z których każdy również składał się będzie z 2 części przedzielonych przerwą. W programie przewidziane jest wykonanie wielu kompozycji fortepianowych Paderewskiego, nie tylko miniatur, ale również Sonaty es-moll op. 21 i Wariacji i fugi es-moll op. 23, utworów ukończonych w 1903 roku i należących do ostatnich, jakie stworzył. Nie zabraknie w nim jednak tak słynnych pozycji, jak Menuet G-dur, czy Krakowiak fantastyczny, który pojawi się kilkakrotnie w interpretacjach kilku pianistów stanowiąc swoisty „leitmotiv” wydarzenia.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl


21 listopada 2018 o godz. 19:00 w Austriackim Forum Kultury będzie miał miejsce wykład audiowizualny i prezentacja książki Michała Piekarskiego Muzyka we Lwowie.

Dr Michał Piekarski, absolwent Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studium Europy Wschodniej UW, obecnie jest adiunktem w Instytucie Historii Nauki PAN. Od wielu lat prowadzi badania nad dziejami muzycznymi Lwowa od XVIII do połowy XX wieku.

Muzyka we Lwowie. Od Mozarta do Majerskiego. Kompozytorzy, muzycy, instytucje to książka popularnonaukowa, która stanowi pierwsze całościowe opracowanie muzycznej historii Lwowa od końca XVIII wieku do II wojny światowej. Przedstawia Lwów jako miasto kultury polskiej o niemałym wpływie kultury muzycznej Wiednia.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje na stronie http://austria.org.pl/


XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dniach 21–24 listopada 2018 roku w Warszawie.

Mózg Festival jest spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016–2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

Warszawską część Festiwalu, który rozpoczął się 22 września w Bydgoszczy, otworzy 21 listopada projekcja dwóch filmów: Sherlock Holmes i ludzie jutra, który został zrealizowany przez ucznia Bogusława Schaeffera, kompozytora muzyki współczesnej Tomasza Gwincinskiego, oraz Zen for nothing, w reżyserii Werner’a Penzel’a, z muzyką znakomitego Freda Fritha – twórcy od lat współpracującego z reżyserem i będącego inspiracją dla wielu wydarzeń w historii Mózgu.

Następnie, 22 listopada, Krzysztof Gruse otworzy swoją instalację w Klubie DZiK. 23 listopada odbędzie się performance Duchowość jest powszechna (John von Sturmer / Krzysztof Gruse / Sławek Janicki), tam również wystąpią Szymon Gąsiorek & Kresten Osgood oraz wybitni Eli Keszler & Rashad Becker – mistrzowie współczesnej elektroniki i awangardy, legendy sceny eksperymentalnej.

Festiwal zakończy prezentacja muzyczna wybranych artystów związanych z gorzowskim wydawnictwem Dym Records. W ramach hasła przewodniego festiwalu zaprezentowane dzieła będą osobistą próbą zinterpretowania zjawiska duchowości poprzez dźwięk.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://festiwal.mozg.pl/warszawa 


Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert „100 lat niepodległości”, który odbędzie się 21 listopada 2018 roku o godz. 19:00. Dla miłośników utworów organowych będzie to naprawdę atrakcyjny wieczór – zabrzmią bowiem potężnie filharmoniczne organy.

Na wstępie dzieło sir Andrzeja Panufnika – wybitnego polskiego kompozytora-emigranta i dyrygenta, który większość życia spędził na uchodźstwie w Wielkiej Brytanii. Kompozytor zawsze czuł się Polakiem i kultywował pamięć o swej ojczyźnie. Usłyszymy jego Metasinfonię (Symfonię nr 7), która jest rodzajem koncertu organowego. Dzieło zostało zamówione w 1978 przez Międzynarodowy Festiwal Organowy w Manchesterze dla wirtuoza tego instrumentu, Gerainta Jonesa. Kolejny w programie to Mieczysław Karłowicz, który wprowadził muzykę polską w krąg europejskiej kultury muzycznej przełomu XIX i XX w. Kameraliści zagrają jego pełną wdzięku Serenadę na smyczki, która od prawykonania w 1897 (w Berlinie) cieszy się niesłabnącą popularnością tak wśród orkiestr, jak i melomanów. Wieczór zwieńczy utwór Feliksa Nowowiejskiego – kompozytora, dyrygenta i pedagoga, który był przede wszystkim organistą wirtuozem. I ponownie zabrzmią organy – wykonana zostanie bowiem Toccata z IX Symfonii organowej f-moll op. 45.

Przy organach zasiądzie japońska organistka Mari Fukumoto. Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis poprowadzi doktorant w Katedrze Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie Maciej Koczur.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl


Orkiestra Sinfonia Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza oraz skrzypek Voytek Proniewicz wystąpią 22 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego z okazji jubileuszu 20-lecia orkiestry.

Orkiestra Sinfonia Viva podejmuje stale nowe wyzwania, grając każdy rodzaj muzyki – od tematów filmowych do jazzu, poprzez kolędy, muzykę współczesną, ale także najsłynniejsze dzieła muzyki symfonicznej i oratoryjno-kantatowej. Ich dorobek płytowy to ponad 50 nagranych albumów o najróżniejszym profilu, a wiele z nich zostało uhonorowanych nagrodami i wyróżnieniami, m.in. orkiestra otrzymała nagrodę Złotego Orfeusza Francuskiej Akademii du Disque Lirique dla płyty Pasquale Anfossi — Oratorio „La morte di San Filippo Neri" w roku 2015.

Podczas koncertu jubileuszowego orkiestra wykona Miscellanea op. 16 nr 2 Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu Tomasza Radziwonowicza, Orawę Wojciecha Kilara, Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, a także Koncert skrzypcowy Tomasza Radziwonowicza. W roli solisty wystąpi Voytek Proniewicz.

Skrzypek ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w 2005 roku. Od tego czasu koncertował z orkiestrami Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Artysta prezentował swoją grę w wielu miastach Polski oraz na świecie – Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Petersburgu, Monachium, Brukseli, Wilnie, Palermo, Singapurze, Hanoi, Szanghaju, Hongkongu i Caracas. Proniewicz jest laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ludwika van Beethovena w Hradec nad Moarvici, Czechy (1998), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie (2002), otrzymał wyróżnienie na VI Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2005). Nagrał trzy płyty dla wytwórni NAXOS.

Informacja o biletach – na stronie https://polskieradio.bilety24.pl


11 koncertów przez 9 dni w 5 salach koncertowych. Światowej sławy soliści i europejskie orkiestry. Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”, który odbędzie się w dniach 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku. 

Ideą Festiwalu jest przedstawienie unikatowego dorobku kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Program Festiwalu jest wielowątkowy, zróżnicowany tematycznie i formalnie – od klasyki po muzykę współczesną i młodych kompozytorów, od dzieł symfonicznych po ambitną muzykę popularną, folk i eksperymentalną elektronikę. Nazwa Festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego ευφωνία, euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki.

Pierwsza edycja Festiwalu „Eufonie” wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Podczas Festiwalu usłyszymy dzieła Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Arvo Pärta, George’a Enescu, Beli Bartóka. Odbędą się premiery utworów zamówionych przez organizatorów wydarzenia: Narodowe Centrum Kultury (Michał Jacaszek, Virpi Pahkinen i Thomas Strønen Katalog drzew) i Związek Kompozytorów Polskich (Hanna Kulenty  DoubleCelloConcerto). Wystąpią światowej sławy wykonawcy: Zoltán Fejérvári, Laurence Foster, Aleksandra Kurzak, Félix Lajkó, Anne-Sophie Mutter, Leonard Slatkin, Akiko Suwanai, oraz znakomite orkiestry: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Tallin Chamber Orchestra, Budapest Festival Orchestra.

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalu będzie Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna „Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)”.

Festiwal organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP i dyrektor POLMIC Mieczysław Kominek jest przewodniczącym rady programowej.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/ 


W dniach 23–25 listopada 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce II Polski Kongres Saksofonowy.

Polski Kongres Saksofonowy to muzyczne święto, którego celem jest prezentacja i analiza rodzimego dorobku naukowo-artystycznego z udziałem saksofonu oraz integracja i stymulacja środowiska saksofonowego w naszym kraju. Podjęty zostanie również dyskurs naukowy nad pomnażaniem i upowszechnianiem rodzimego dziedzictwa kulturalnego z udziałem saksofonu w perspektywie teoretyków zajmujących się muzyką współczesną. Program Kongresu obejmuje konferencję naukową, pięć koncertów, spotkania z kompozytorami, spotkanie metodyczne z nauczycielami, warsztaty interpretacji saksofonowej, prezentację wydawnictw oraz wystawę instrumentów i akcesoriów.

Udział w kongresie zapowiedzieli wiodący polscy saksofoniści – reprezentanci niemal wszystkich ośrodków akademickich w naszym kraju, a także artyści na co dzień działający za granicą oraz młodzi adepci sztuki saksofonowej.

Podczas koncertów odbędą się prawykonania utworów Mariana Borkowskiego, Wojciecha Chałupki, Artura Cieślaka, Michała Grabowskiego, Olgi Hans, Anny Marii Huszczy, Marcina Kopczyńskiego, Kamila Koseckiego, Krzysztofa Koszowskiego, Jakuba Murasa, Jacka Sotomskiego i Łukasza Wosia.

Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Gusnar.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Kongresu na FB.


W dniach 23 listopada – 6 grudnia 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się Festiwal „Górecki – Penderecki”.

Górecki i Penderecki to nazwiska, bez których nie sposób wyobrazić dziś sobie kart kulturowego dziedzictwa. Festiwal im poświęcony stanowi hołd, jaki pragną złożyć NOSPR oraz jej goście w 85. rocznicę urodzin kompozytorów. W kolejnych dniach festiwalu, rozpiętego pomiędzy szczęśliwymi datami ich przyjścia na świat, będziemy świadkami twórczej odysei wybrańców bogów.

W dorobku Góreckiego i Pendereckiego znalazły się niemal wszystkie muzyczne gatunki, z których wybrane zabrzmią podczas czternastu dni festiwalowych wydarzeń: od pieśni chóralnej, przez dzieła kameralne, aż po wielkie formy symfoniczne. Zaprezentowane zostaną również utwory mistrzów – pedagogów, czuwających nad rozwojem ich wielkich talentów (Szabelski, Malawski, Wiechowicz) oraz tych, dla których Górecki i Penderecki sami stali się niezastąpionymi przewodnikami wśród konstelacji twórczego uniwersum (Knapik, Krzanowski, Wnuk-Nazarowa, Nepelski).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


Z okazji rocznicy 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie dedykuje dostojnemu jubilatowi najbliższe koncerty oratoryjne w dniach 23 listopada o godz. 19.30 i 24 listopada 2018 roku o godz. 18.00.

Zespoły Filharmonii Krakowskiej pod batutą amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda wykonają między innymi dwa dzieła mistrza, powstałe w różnych okresach twórczości – Adagietto z Raju utraconego oraz Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę.

Raj utracony powstał przed czterdziestoma laty na zamówienie Lyric Opera w Chicago dla uczczenia 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych. Liryczne Adagietto z tej opery wykonywane jest często jako utwór samodzielny. Koncert podwójny na skrzypce, altówkę i orkiestrę z 2012 roku zadedykowany został wybitnemu skrzypkowi i altowioliście Julianowi Rachlinowi i z jego udziałem prawykonany w tym samym roku wraz z Janine Jansen w partii solowej skrzypiec. W Filharmonii Krakowskiej w charakterze solistek wystąpią: skrzypaczka Marta Kowalczyk – koncertmistrzyni Orkiestry Symfonicznej w Bazylei, oraz altowiolistka Maja Bogdanović, artystka, która prawykonywała dzieła wielu kompozytorów współczesnych, w tym Pendereckiego.

Program koncertów uzupełniają utwory bliskie dyrygentowi choćby przez wzgląd na kraj, z jakiego się wywodzi: suita symfoniczna On the Waterfront (Na nabrzeżach), napisaną przez Leonarda Bernsteina jako ścieżka dźwiękowa do słynnego filmu Elii Kazana pod tym samym tytułem, oraz Adagio na smyczki Samuela Barbera. W 1976 roku powstała wersja do tekstu Agnus Dei na ośmiogłosowy chór i to ona właśnie wykonana zostanie podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Koncert symfoniczny z okazji 85. urodzin Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się również w Filharmonii Łódzkiej 23 listopada 2018 roku o godz. 19.00.

Wśród wielu instytucji, które postanowiły uczcić jubileusz jednego z najlepiej rozpoznawalnych w świecie polskich kompozytorów współczesnych, jest też Filharmonia Łódzka.

Pod batutą gruzińskiego dyrygenta George’a Tchintchinadze, dyrektora artystycznego Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, zabrzmi Sinfonietta per archi z dorobku Jubilata, nawiązująca do barokowych concerti grossi. Z kolei Koncert na trąbkę Josepha Haydna z kadencją Pendereckiego pokazuje, z jaką łatwością współczesny twórca porusza się w różnych stylach i epokach. Jak mówią muzykolodzy, „kadencje napisane są w manierze Haydna-Pendereckiego” – kompozytor nie rezygnuje z zaznaczenia własnej osobowości artystycznej. Oryginalnym pomysłem jest m.in. wprowadzenie rogów sygnalizacyjnych, które towarzyszą trębaczowi-soliście w jego popisach. Solistą koncertu będzie Francuz Romain Leleu, laureat Victoires de la Musique, zwanej francuską nagrodą Grammy. Założył Ensemble Convergences – kwintet smyczkowy z trąbką – by móc wykonywać utwory w interesujących, niespotykanych transkrypcjach. W 2011 r. nagrał Koncert na trąbkę Haydna z kadencją Pendereckiego z Bałtycką Orkiestrą Kameralną.

W finale koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wykona VII Symfonię Ludwiga van Beethovena.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.lodz.pl


Fundacja Phasma-Music i Muzeum Zamkowe w Kwidzynie zapraszają na uroczysty koncert pt. „Kwidzyn klasycznie dla Niepodległej”, który odbędzie się 23 listopada 2018 roku na Zamku w Kwidzynie o godz. 19:00.

W koncercie wezmą udział flecistka Iwona Glinka i harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic. Artystki wykonają dzieła Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Macieja Małeckiego i Witolda Lutosławskiego. Ponadto odbędą się dwie premiery: Trilogy Michaila Travlosa i BallaDo – BallaRe Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – utwór napisany specjalnie na koncert, który powstał w ramach ministerialnego programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Trylogy Michaila Travlosa na flet altowy i harfę składa się z trzech części: Elegia, Lot orła i Ogród japoński. Kompozycja dedykowana jest wykonawczyniom.

Utwór Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej jest dialogiem prowadzonym między instrumentami o niezwykle bogatych możliwościach brzmieniowych, który przybiera różne rodzaje ekspresji. BallaDo – BallaRe z jednej strony odwołuje się do zastanej tradycji muzycznej, ale staje się także okazją do nowatorskiego spojrzenia na możliwości brzmieniowe fletu i harfy. Tytuł wskazuje na ważną rolę motywu czołowego utworu, którego punktem wyjścia są dwa dźwięki, a także na dwa dominujące charaktery, wokół których oscyluje ekspresja kompozycji: charakter balladowy, liryczny, nostalgiczny „BallaDo” oraz motoryczny, energiczny i taneczny „BallaRe”.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Rok akademicki 2018/2019 ma dla Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu szczególne znaczenie. W roku tym bowiem wrocławska uczelnia muzyczna obchodzi Jubileusz 70-lecia. W ramach przedsięwzięć jubileuszowych 23 listopada 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert kompozytorów, związanych z uczelnią wrocławską.

Rok Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pełen będzie niezwykle ciekawych przedsięwzięć – koncertów symfonicznych, kameralnych, instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych, recitali solowych, pokazów scenicznych, koncertów jazzowych, chóralnych, festiwali, konkursów. Wśród zaplanowanych przedsięwzięć można odnaleźć także kursy i klasy mistrzowskie, prezentacje twórczości młodych kompozytorów, wreszcie wystawy, sesje, sympozja, seminaria i konferencje naukowe. Bogate spektrum wydarzeń Roku Jubileuszu 70-lecia AMKL pomyślane zostało jako forum prezentacji Akademii poprzez twórcze dokonania studentów, doktorantów, absolwentów, pedagogów i zaproszonych gości.

Podczas koncertu listopadowego zabrzmią utwory Jana Bielaka, Dawida Dorożyńskiego, Rafała Fundowicza, Magdaleny Gorwy, Marty Kowalczuk, Mateusza Misiaka, Natalii Olczak, Jana Przegendzy, Agnieszki Rusieckiej, Ignacego Wojciechowskiego, Bereniki Wojnar i Jana Załęckiego.

Obchody 70-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbywają się pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości 1918–2018.

Szczegółowe informacje o wydarzeniach Roku Jubileuszu 70-lecia AMKL są dostępne na stronie http://amuz.wroc.pl/kalendarium-3984 


„Rytuał” to temat przewodni tegorocznego Sonus ex Machina Festival, który odbędzie się w dniach 23–24 listopada 2018 roku w Poznaniu.

W noc pełni zespół Księżyc połączy siły ze stworzoną specjalnie z okazji festiwalu poznańską grupą syntezatorową Rafała Zapały. Warsaw Gamelan Group wprowadzi nas w trans korzystając z zestawu tradycyjnych indonezyjskich instrumentów i elektroniki. Postindustrialne trio kakofoNIKT spotka się z Chórem WSJO Canto-Cantare pod dyrekcją Joanny Sykulskiej.

23 listopada o godz. 20.30 w Centrum Kultury ZAMEK Warszawska Grupa Gamelanowa zaprezentuje największy w Polsce i jeden z najlepszych w Europie zestaw gamelanu środkowojawajskiego. Na gongach i metalofonach wykona tradycyjną muzykę środkowej Jawy, w połączeniu ze współczesnymi kompozycjami na ten skład i elektronikę. Usłyszymy m.in. prapremierę utworu poznańskiego kompozytora Artura Kroschela.

Wstęp na koncert za okazaniem bezpłatnych wejściówek, które dostępne są do odbioru w kasach CK ZAMEK.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Krakowskie obchody Jubileuszu „Penderecki 85” zwieńczy wydarzenie szczególne: wielka Gala Urodzinowa Kraków Mistrzowi na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego, którą uświetni swoją obecnością sam Jubilat 24 listopada 2018 roku o godz. 20.00.

Ten wyjątkowy koncert zgromadzi iście doborową, międzynarodową obsadę, kreślącą ‒ w hołdzie Profesorowi Pendereckiemu ‒ symboliczny, muzyczny most pomiędzy Wiedniem i Krakowem. W przedsięwzięciu udział wezmą trzej wybitni, światowej sławy instrumentaliści zaprzyjaźnieni z Sinfoniettą Cracovią: flecista Walter Auer (pierwszy flecista Filharmonii Wiedeńskiej), klarnecista Daniel Ottensamer (pierwszy klarnecista Filharmonii Wiedeńskiej) oraz wybitny węgierski trębacz Gábor Boldoczki. Znakomitym zagranicznym gościom na scenie towarzyszyć będzie niezawodna Sinfonietta prowadzona przez Jurka Dybała.

W programie koncertu znajdzie się szereg znakomitych kompozycji Jubilata, m.in. porywające, wirtuozowskie Koncerty: fletowy oraz klarnetowy, III Sinfonietta oraz fragmenty słynnej opery Ubu Król.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


Szósty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 25 listopada 2018 roku o godz. 15.00.

Podczas koncertu zagra orkiestra kameralna Melanidis Orchestra. Członkowie Orkiestry to wykwalifikowani muzycy klasyczni – absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wysokie umiejętności techniczne instrumentalistów Orkiestry, rozwijane podczas kilkunastoletniej edukacji pod okiem najlepszych profesorów, w połączeniu z zaangażowaniem emocjonalnym, charakterystycznym dla młodych orkiestr, tworzą zespół doskonałych muzyków, cechujący się elastycznością oraz otwartością na różnorodność stylów. Od początku istnienia Melanidis Orchestra ściśle współpracuje z kompozytorem muzyki filmowej Bartkiem Gliniakiem. W swoim dorobku zespół ma nagrania do siedmiu filmów pełnometrażowych produkcji polskiej i zagranicznej, jak również do filmów dokumentalnych niemalże w całości wypełnionych muzyką.

Program koncertu listopadowego będzie obejmował piękną muzykę barokową Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego. Zabrzmi również Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Maksymilian Grzesiak i Katarzyna Boniecka.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


25 listopada 2018 roku o godz. 15:05 gościem prowadzącego program „Chuligan literacki” w TVP Kultura Mateusza Matyszkowicza będzie wdowa po kompozytorze sir Andrzeju Panufniku – lady Camilla Panufnik.

Jak żyje się z człowiekiem o słuchu absolutnym? Dlaczego Andrzej Panufnik podjął decyzję o opuszczeniu Polski? Jak został przyjęty w Wielkiej Brytanii? To tylko z niektórych pytań, które padną w niezwykłej scenerii ogrodu posiadłości Twickenham w Londynie, nad brzegiem Tamizy, w której żył i tworzył kompozytor Andrzej Panufnik. Tym razem rozmowa będzie dotyczyć nie języka literatury, a muzyki.

21 października „Chuligan Literacki” rozpoczął wielką brytyjską podróż. Po serii poświęconej Francji, przyszła pora na diagnozę stanu brytyjskiego ducha, ale też na rozmowy z mocnymi polskimi akcentami, jak ta poświęcona Andrzejowi Panufnikowi. Gośćmi „Chuligana literackiego” będzie śmietanka brytyjskiej myśli społeczno-politycznej: najwybitniejsi angielscy pisarze, filozofowie i historycy, a wśród nich m.in. Julian Barnes, Quentin Skinner, Anthony Beevor, Howard Jacobson, Adam Swift i inni. Program został nakręcony w niezwykłych przestrzeniach, enklawach brytyjskości: m.in. w siedzibie teatru The Globe, a także na dachach galerii Tate Modern w Londynie.


25 listopada 2018 roku młodzi polscy pianiści rozpoczną rywalizację w 49. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przy współpracy Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.

Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, odbywający się od 1968 roku w Warszawie, jest jednym z najstarszych krajowych konkursów muzycznych wpisanych w tradycję Konkursów Pianistycznych na Stypendia Artystyczne im. Fryderyka Chopina. Konkurs promuje młodych pianistów. Adresowany jest do polskiej młodzieży muzycznej – studentów Akademii Muzycznych i uczniów Szkół Muzycznych II stopnia. Konkurs odbywa się w 3 etapach, a uczestników oceniać będzie jury pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zydroń, w składzie: Ewa Bukojemska, Alicja Kledzik, Wojciech Świtała, Stefan Wojtas oraz Paweł Zawadzki.

Otwarte dla publiczności przesłuchania odbywają się od 25 listopada do 1 grudnia 2018 roku. I i II etap będą miały miejsce w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, a występy finałowe i koncert laureatów (2 grudnia o godz. 17.00) – w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas występów finałowych i koncertu laureatów pianistom towarzyszyć będzie orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Marka Mosia. W ich wykonaniu usłyszymy koncerty Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, a także IV Symfonię op. 60 Karola Szymanowskiego.

Więcej – na stronie http://pl.chopin.nifc.pl/institute/events/news/id/4821 


26 listopada 2018 roku o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie przy ul. Okólnik 2 odbędzie się ceremonia wręczenia dyplomu doktora honoris causa Maestro Maestro Arvo Pärtowi, który jest jednym z najwybitniejszych kompozytorów przełomu XX i XI wieku.

Estoński kompozytor Arvo Pärt (1935) jest absolwentem Konserwatorium Państwowego w Tallinie. W latach 1958–1967 pracował w Radiu Estońskim jako inżynier dźwięku, a jednocześnie komponował. W tym okresie powstały: dwunastotonowy Nekrolog, sonorystyczne Perpetuum mobile, pierwszy kolaż w muzyce estońskiej Collage über B-A-C-H. Credo (1968) stało się punktem zwrotnym zarówno w życiu artysty, jak i w jego twórczości. Kompozytor otwarcie przyznawał się do swojej wiary religijnej, za co popadł w niełaskę władz na kilka lat, a jedynym obszarem, na którym kompozytor mógł się oficjalnie realizować była muzyka filmowa. W 1968 roku Pärt odrzucił wszystkie modernistyczne style, techniki i formy ekspresji, jakimi posługiwał się dotychczas w swojej muzyce koncertowej – i wycofał się. Kompozytor rozpoczął studia nad chorałem gregoriańskim, szkołą Notre Dame oraz renesansową polifonią. Kompozytor pojawił się ponownie na scenie muzycznej w 1976 roku prezentując nowy, niezwykle oryginalny język muzyczny, określony jako tintinnabuli (od łac. tintinnabulum – dzwoneczek) – to jednocześnie technika, styl i wyznanie wiary kompozytora (wyznaje prawosławie). Znaczna część dorobku Pärta to utwory oparte na tekstach liturgicznych oraz modlitwach chrześcijańskich. W roku 2010, po trzydziestoletniej emigracji (mieszkał w Austrii i Niemczech), Arvo Pärt wrócił na stałe do Estonii, gdzie wraz z żoną powołał do życia Centrum Arvo Pärta w Laulasmaa.

Podczas uroczystej ceremonii 26 listopada laudację wygłosi promotor, prof. Paweł Łukaszewski, natomiast część artystyczną uświetni występ Chopin University Chamber Orchestra, która pod batutą Rafała Janiaka wykona Cantus in memory of Benjamin Britten autorstwa nowo wypromowanego Doktora Honoris Causa.


Przypadające w tym roku stulecie śmierci Claude’a Debussy’ego zespół Chain Ensemble uczcił zamówieniem cyklu miniatur nawiązujących do estetyki, inspiracji i brzmienia utworów francuskiego twórcy. Utwory zostaną prawykonane 27 listopada 2018 roku o godz. 19:00 na scenie Nowego Teatru.

Składający się z sześciu ogniw zbiór jest hołdem kompozytorowi, który wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki współczesnej jako nowator harmonii i „muzyczny poeta”. Każdy z zaproszonych do projektu twórców na swój sposób opisuje cechy muzyki Debussy’ego obecne we kompozycji własnej. Aleksander Kościów stworzył „miniaturę namalowaną kolorami i refleksami przetłumaczonymi z estetyki impresjonizmu”. W utworze Lidii Zielińskiej odnajdziemy „balansowanie, niekiedy dramatyczne, na granicy tak pięknie zanegowanej przez Debussy’ego harmonistę-sonorystę”. Dla Tadeusza Wieleckiego ważna była inspiracja „postawą poety […] osoby, która między innymi próbuje uchwycić nieuchwytne”. Grażyna Pstrokońska-Nawratil podjęła próbę „uchwycenia momentu muzycznej ciszy, kiedy to w upalny dzień słońce u szczytu swej drogi rozwarstwia światło i łagodzi kontury, które odrealniając się w rozgrzanym powietrzu tworzą oniryczne wizje”. W miniaturze Macieja Jabłońskiego „punktem wyjścia dla inspiracji twórczością Claude’a Debyssy’ego jest harmonia obecna w jego dziełach […] łączona z obróbką kolorystyczną”. Natomiast Sławomir Wojciechowski stworzył utwór, który „niemal w całości składa się z fragmentów wyjętych z muzyki Claude’a Debussy’ego, w którym krótkie cytaty z partytur, dosłowne bądź zinstrumentowane, łączą się w spójną całość z samplowanymi cytatami z różnych okresów historii fonografii”.

Do Debussy’ego nawiązał również Witold Lutosławski, cytując w swoim Grave motyw otwierający operę Peleas i Melizanda.

Podczas koncertu zabrzmi też muzyka samego Debussy’ego – Sonata na flet, altówkę i harfę, jedno z ostatnich i najwybitniejszych dzieł Mistrza, oraz zachwycające zestawienie „muzyki ducha” z „muzyką ciała” w Danse sacrée et Danse profane na harfę i zespół smyczkowy.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach na: http://www.nowyteatr.org


W dniach 27-28 listopada 2018 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy odbędzie się IV Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne”, kontynuująca cykl sympozjów pod nazwą „Interpretatio artis musicae”.

Igor Strawiński postulował, by nie „fetyszyzować swej narodowości, gdyż sztuka winna dążyć do wartości uniwersalnych i łączyć wszystkich ludzi w jedną społeczność, uznając ideę piękna i poszukiwania wiecznej prawdy oraz powszechnego dobra”. Karol Szymanowski, wypowiadając się na temat społecznych funkcji muzyki polskiej, apelował: „niech będzie «narodową» w rasowej swej odrębności, niech jednak bez lęku dąży tam, gdzie wznoszone przez nią wartości stają się już ogólnoludzkimi”. Wiek XXI, epoka globalizacji i uniwersalizacji kultury, zachęca do zadawania pytań o aktualność dyskursu stawiającego na jednej szali tożsamość narodową artysty i tworzonej przez niego sztuki, na drugiej – uniwersalizm postaw artystycznych.

Podczas konferencji zostaną omówione zagadnienia tożsamości narodowej w muzyce, funkcji folkloru w kreowaniu dzieł muzycznych, polemiki estetyczne, które wywarły wpływ na upowszechnienie się określonych postaw artystycznych w muzyce, i autorefleksji kompozytorskiej jako świadectwa określonych postaw estetycznych.

Integralną częścią konferencji są koncerty, uwzględniające w repertuarze utwory twórców polskich i ukraińskich.

POBIERZ: program Konferencji


28 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert Orkiestry Dętej UMFC.

Pomysł utworzenia światowej klasy zespołu dętego i perkusyjnego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina wyszedł od prof. Mirosława Pokrzywińskiego (ówczesnego kierownika Katedry Instrumentów Dętych) i wiązał się z pragnieniem uświetnienia obchodów jubileuszu 40-lecia istnienia tej katedry. Pierwszy koncert orkiestry, poprowadzony przez Pawła Przytockiego, odbył się w 1998 roku. Z chwilą powołania prof. Jana Jeżewskiego na dyrektora zespołu orkiestra dęta rozpoczęła regularny udział w życiu koncertowym uczelni, podejmując współpracę ze specjalizującym się w tej dziedzinie dyrygentem Grzegorzem Mielimąką, a od 2013 roku – z Robertem Rumbelowem. Wśród niezwykle różnorodnych utworów wykonywanych przez orkiestrę znajdziemy wielkie dzieła mistrzów z całego świata oraz znakomite kompozycje współczesne. Rokrocznie wypełniona po brzegi Sala Koncertowa zaświadcza o wielkiej sympatii publiczności dla wspaniałych występów tego zespołu.

Wieczór muzyczny 28 listopada w Sali koncertowej UMFC otworzy Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego. Następnie zabrzmią utwory Richarda Straussa, Charlesa Gounoda, Bohuslava Martinů, Dariusa Milhauda, Johana de Meija. W programie znajdzie się również Polonez dla przyjaciół Macieja Małeckiego. Utwór powstał na zamówienie Orkiestry Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie, i łączy w sobie dwa hymny narodowe: Polski i Stanów Zjednoczonych. Ten stylistyczny zabieg jest symbolem przyjaźni łączącej oba państwa. Umieszczenie utworu w programie środowego koncertu ma szczególny wymiar, gdyż Orkiestrę poprowadzi amerykański dyrygent Robert W. Rumbelow – I dyrygent uniwersyteckiego zespołu.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 14 listopada 2018 roku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Konferencja prasowa z okazji wznowienia przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina „Rocznika Chopinowskiego” i wydania tomu 26. odbędzie 29 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich przy ul. Krakowskie Przedmieście 32.

Organizatorami uroczystej promocji są: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina (założone w 1934) w latach 1956–2001 opublikowało 25 tomów „Rocznika Chopinowskiego”, po czym działalność tę zawieszono. Redaktorami „Rocznika” byli wybitni muzykolodzy i pianiści, m.in. Józef Michał Chomiński, Zbigniew Drzewiecki, Jan Ekier, Kazimierz Sikorski, Zygmunt Mycielski. Celem „Rocznika” jest prezentacja stanu badań i najnowszych kierunków współczesnej chopinologii w Polsce i na świecie.

Tom 26 ukazał dzięki wsparciu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”. Po części oficjalnej wystąpi Thomas Prat (Francja) z recitalem pianistycznym wypełnionym utworami Fryderyka Chopina.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.