Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 27-28 września 2019 r. w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się Międzynarodowy Kongres Moniuszkowski „Stanisław Moniuszko w kulturze polskiej i światowej. Nowe perspektywy i interpretacje” – jedno z najważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody roku Roku Moniuszkowskiego.

W związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – głównym zakresem problematyki Kongresu będą jego biografia i twórczość, jednak dokonania artystyczne Moniuszki będą rozpatrywane zarówno w kontekście narodowo-kulturalnym, jak i w perspektywie sytuacji społeczno-estetycznej w Europie jego czasów.

W programie Kongresu znajdą się dwa wykłady plenarne oraz kilkadziesiąt referatów. Obrady zaplanowano w czterech blokach złożonych z czterech równoległych sekcji, podczas których międzynarodowe grono prelegentów podejmie zagadnienia z następujących zakresów tematycznych:

1. Stanisław Moniuszko – twórca i jego dzieło w perspektywie różnych dziedzin humanistyki (muzykologii, historii, teatrologii, filmoznawstwa, filologii, socjologii, kulturoznawstwa itp.);

2. Nurty, interpretacje i perspektywy badawcze moniuszkologii;

3. Muzyka polska w XIX wieku jako kontekst i tło działań artystycznych Moniuszki;

4. Koncepcja polskiej opery narodowej Moniuszki wobec europejskich nurtów scenicznej sztuki narodowej;

5. Rola muzyki w kształtowaniu XIX-wiecznej świadomości politycznej i kulturalnej;

6. Dialektyka sfery społeczno-politycznej i artystycznej w twórczości muzycznej XIX wieku.

Kongresowi będą towarzyszyły dwa koncerty organizowane przez jego gdańskich partnerów. 27 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina odbędzie Koncert muzyki Fryderyka Chopina, zaś 28 września– Gala Moniuszkowska, inaugurująca sezon artystyczny 2019 / 2020 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program oraz informacje dodatkowe o wydarzeniu: http://www.amuz.gda.pl/events/miedzynarodowy-kongres-moniuszkowski-stanislaw-moniuszko-w-kulturze-polskiej-i-swiatowej-nowe-perspektywy-i-interpretacje/ 


68. sezon artystyczny Filharmonii Opolskiej zgodnie z kilkuletnią już tradycją zainauguruje muzyka jej patrona Józefa Elsnera 27 września 2019 roku o godz. 19:00.

Tym razem Orkiestra wraz z dyrektorem, Przemysławem Neumannem, sięgną po uwerturę z opery Jagiełło w Tenczynie – utwór dotychczas pozostający jedynie w rękopisie, nigdy nie nagrany i na pewno nie wykonywany w ciągu ostatniego stulecia. Pierwsze dźwięki sezonu będą więc ukłonem w kierunku Elsnera, w trwającym wciąż roku jubileuszu jego urodzin.

Najmłodszym dziełem w programie (ale wciąż obsadzonym w dziewiętnastowiecznym romantyzmie) będzie II Symfonia Johannesa Brahmsa – kompozycja pogodna, o kojącym brzmieniu, a jednocześnie charakteryzująca się niezwykłym ładunkiem emocjonalnym. W roli solisty tego wieczoru wystąpi Krzysztof Jabłoński – laureat III Nagrody XI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie w roku 1985, który od ponad 30 lat koncertuje jako solista i kameralista i występuje na estradach Europy, obu Ameryk, Azji, Izraela. W jego interpretacji usłyszymy I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 ucznia Elsnera Fryderyka Chopina.

Koncert organizowany jest w ramach programu Filharmonia. Ostrożnie, wciąga współprowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym Filharmonii Opolskiej „Strefa Gwiazd” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-inauguracja-68-sezonu-artystycznego/ 


Boris Brovtsyn, jeden z najbardziej pożądanych solistów i kameralistów, artysta niezwykle wszechstronny, wystąpi podczas koncertu symfonicznego inaugurującego 75. jubileuszowy sezon artystyczny Filharmonii Śląskiej 27 września 2019 roku o godz. 19.00.

W wykonaniu tego wybitnego skrzypka usłyszymy II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, przepełniony wyjątkowym pięknem i dramaturgią, brzmiący echem muzyki Podhala. To jednak nie wszystko, co zabrzmi tego wieczoru. Filharmonicy, prowadzeni mistrzowską ręką Mirosława Jacka Błaszczyka, wraz z solistami zabiorą Melomanów w niezwykłą muzyczną podróż.

Filharmonia Śląska z okazji swojego jubileuszu chce powrócić do korzeni, co uobecniać się będzie kompozycjach związanych ze Śląskiem, obecnych w każdym programie koncertowym. Którego więc śląskiego twórcę należy zaprezentować podczas inauguracji sezonu tej instytucji, jeśli nie jej Patrona? Koncert rozpoczną zatem Trzy tańce op. 34 na orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wieczór zwieńczy dzieło wyjątkowe, również związane z naszym regionem przez osobę kompozytora – IV Symfonia Sinfonia de motu Wojciecha Kilara. Partie solowe wykonają wyjątkowi wokaliści: Iwona Socha oraz Adam Kutny, którzy wraz z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną nadadzą tej kompozycji właściwego, wzniosłego tonu. Dzieło Kilara oparte jest na tekście Boskiej komedii Dantego i mówi o przejściu z ciemności ku światłu. Koncert zakończy się wielokrotnie powtarzanym mottem, które zapadnie każdemu w pamięć, wychwalającym „miłość, co wprawia w ruch słońce i gwiazdy”.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcejhttps://filharmonia-slaska.eu 


W dniach 27–29 września 2019 roku w Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce VIII Festiwal Muzyczny Rodziny Bachów.

Festiwal po raz kolejny zachęca do spojrzenia na muzykę klasyczną z szerokiej i elastycznej perspektywy. W ramach VIII edycji odbędą się trzy główne wydarzenia – każde unikatowe i prezentujące muzykę Johanna Sebastiana Bacha i jemu współczesnych w bardzo różnych odsłonach.

Festiwal rozpocznie „Koncert w dawnym stylu” – bogaty repertuarowo i wykonawczo koncert prezentujący tradycję w mistrzowskim stylu. Obok zachwycającej Mszy A-dur Bacha, która w swoim radosnym kolorycie zawiera wszystko co najlepsze w muzyce baroku, zabrzmią również Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Koncert staropolski i Tryptyk mariacki Romualda Twardowskiego.

Dzień drugi to przygotowany specjalnie na Festiwal performance Seconda Practica, który w formie koncertu-improwizacji połączy przestrzeń muzyki elektronicznej z barokowymi inspiracjami. Występ przygotowany został przez łódzki duet producentów oraz live performerów muzyki elektronicznej: Piotra Matulę i Macieja Milczarka.

Trzecim koncertem będzie powrót do klasyki, ale tym razem rocka i jazzu, które świetnie dogadują się z barokiem. „BaRock&Roll” to zestaw najsłynniejszych motywów baroku w rockowych i jazzowych aranżacjach, które dla publiczności przygotuje Michał Walczak wraz z swoim zespołem.

Małgorzata Janicka-Słysz

Program Festiwalu – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 


27 września 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert „Pośród odważnych form”. Odważne i śmiałe w swej formie utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Szymona Makowskiego.

Bolesław Śmiały – drugi z poematów symfonicznych Ludomira Różyckiego, choć stylistyką nawiązuje do wzorów wagnerowskich, inspirowany jest dramatem Stanisława Wyspiańskiego o tym samym tytule i osadzoną w nim tematyką, zaczerpniętą z polskiej historii. Oryginalny w swej formie poemat op. 8 doskonale wprowadzi dwa pozostałe dzieła tego koncertu.

Twórczość Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa na stałe wpisuje się w żelazny repertuar symfoniczny. Koncert wiolonczelowy a-moll Schumanna jest jednym z najchętniej wykonywanych, między innymi dzięki doskonałemu wykorzystaniu potencjału instrumentu solowego. Główną partię utworu wykona tego wieczoru Maciej Kułakowski. IV Symfonia Brahmsa – klasyfikowana jako jedno z największych dzieł orkiestrowych od czasów Ludwiga van Beethovena – doskonale ukazuje potęgę wyrazu tej formy.

Koncert objęty jest programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga" realizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/ 


27 września 2019 roku o godz. 16:00 w Oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie będzie miało miejsce spotkanie z Danutą Gwizdalanką w ramach projektu „100 Na 100. Muzyczne Dekady Wolności”.

Muzykolog Danuta Gwizdalanka w rozmowie z Mariuszem Gradowskim opowie o kulisach pracy nad publikacją 100 lat z dziejów polskiej muzyki wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, o swoich poszukiwaniach i historycznych odkryciach, podzieli się najciekawszymi anegdotami ze świata muzycznego ostatniego stulecia.

Podczas spotkania zaprezentowany zostanie również Box 100 na 100, zawierający 36 płyt CD, „Zeszyty Dekad”, w których doświadczeni muzykolodzy w przystępny sposób przekazują najcenniejsze informacje z życia i twórczości polskich kompozytorów, oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki pióra Danuty Gwizdalanki.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!


17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum potrwa od 27 września do 4 października 2019 roku. Odbędzie się 14 prapremier oraz 29 premier polskich, w tym utworów zamówionych u Wojtka Blecharza, Kasi Głowickiej i Artura Zagajewskiego. W tym roku hasłem przyświecającym Festiwalowi jest „Sąsiedztwo”.

Poznamy przede wszystkim muzykę litewskich kompozytorów (wśród nich Egidija Medekšaitė, Justė Janulytė i Rytis Mažulis), która znajdzie się w programie sześciu koncertów. Cztery z koncertów odbędą się w ramach rezydencji wybitnego wiolonczelisty – Antona Lukoszevieze, który zaprezentuje się w roli solisty, dyrygenta, muzyka i kierownika artystycznego. Koncert „Litewski post-minimalizm” to wydarzenie prezentujące najbardziej charakterystyczny styl w unikalnym, narodowym ujęciu. W programie Festiwalu nie zabraknie również amerykańskiego minimalizmu. Wsłuchamy się też w minimalizm Francuzki Éliane Radigue, a polską przedstawicielką tego nurtu, rezydującą w Holandii, będzie Katarzyna Głowicka.

Podczas 17. edycji Sacrum Profanum po raz pierwszy zagrają Małe Instrumenty, Kwadrofonik, Zespół Wokalny Gęba i ICE Ensemble. Z awangardowych twórców polskich Sacrum Profanum zaprezentuje przede wszystkim twórczość tworzącej w USA Lucii Dlugoszewski (1925–2000). Utwory nieznanej w kraju kompozytorki będzie można usłyszeć w interpretacji Hashtag Ensemble, Arditti Quartet oraz Reinholda Friedla. Odbędzie się też prapremiera Studie in Form – wybitnego utworu Romana Haubenstocka-Ramatiego. Koncert będzie hołdem złożonym kompozytorowi w setną rocznicę urodzin. Poznamy trzy utwory absolwenta krakowskiej Akademii Muzycznej Zbigniewa Karkowskiego. Cały festiwal zostanie w autorski sposób zrelacjonowany i artystycznie skomentowany przez Martę Śniady w formie zamówionego utworu audiowizualnego wykorzystującego nagrania z festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://sacrumprofanum.com/ 


28 września 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Zamku Królewskim Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykona dzieła symfoniczne Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta i Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Daniela Stabrawy, który wystąpi tego wieczoru również w roli solisty.

Andrzej Panufnik, wybitny polski kompozytor przebywający od lat 1950. w Wielkiej Brytanii, wypracował własny, wysoce indywidualny styl, zwłaszcza bogaty i oryginalny język harmoniczny; zarazem z nurtem neoklasycznym łączyło go zawsze upodobanie do klarownych form, predylekcja do urodziwych melodii i brzmieniowej eufonii. Wszystkie te cechy odnaleźć można w Koncercie skrzypcowym skomponowanym na zamówienie wielkiego skrzypka Yehudiego Menuhina. Na krótko przed tym zamówieniem kompozytor – syn znakomitego lutnika Tomasza Panufnika – otrzymał cenne skrzypce swego ojca, które były wcześniej w posiadaniu Dawida Ojstracha. Wzruszony tym faktem, z tym większą radością przyjął zamówienie. „Pisząc na skrzypce, ulegałem, jak sądzę oddziaływaniu mych dziecięcych wspomnień – zapachu drewna, z którego ojciec budował swe instrumenty, i nieustannego grania mojej matki – tak że ten utwór stał się jakąś pielgrzymką w przeszłość i nieuchronnie wypełnił się polską atmosferą […] Zdecydowałem się, że przede wszystkim muszę wyeksponować skrzypce jako instrument o ciepłym, ekspresyjnym brzmieniu” – pisał o swym dziele. Jego walory i świetna interpretacja Menuhina przyczyniła się do szerokiego spopularyzowania Koncertu, który wszedł do repertuaru wielu skrzypków, doczekał się interesujących nagrań i wciąż należy do najpopularniejszych dzieł Andrzeja Panufnika.

Prześwietny solista wieczoru i zarazem jego dyrygent, Daniel Stabrawa – pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich, od 1995 r. kierownik i dyrygent Capelli Bydgostiensis – dopełni koncertowy program młodzieńczym, urzekającym urodą melodii i klarownością formy I Koncertem skrzypcowym Mozarta (będącym – podobnie jak V Symfonia Schuberta – dziełem nastoletniego geniusza).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/28wrzesnia/